Vennetråd for MiniDSP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Ok, minidsp tilbyr altså ikke en app for iPad e.l (?) jeg bruker kun en IPad pro hjemme, men kan jo ta med meg en laptop fra jobben..
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Du må nesten sjekke om MiniDSP Device Console fungerer på annet enn PC. Mobilappen kan så lite at det er en vits.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg koblet opp MiniDSP SHD nr. 2 i kjelleren og jeg kjøpte meg en billig PC kun til dette. Hjemme bruker jeg iPad til alt annet, men jeg fikk høre at man måtte ha PC. Man slipper heldigvis å ha den stående i oppsettet så det går fint å låne med seg en PC fra jobben.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Greiene er jo set and forget egentlig. Det sagt så har jeg vel hatt Umiken i gang tre ganger på den første halvannen måneden her. Men systemet mitt er aktiv treveis dipol pluss suber i små kasser, alt satt opp manuelt (ikke noe Dirac-fjas her nei!). Man lærer, og jeg har jo hjelp av Ex-Syncrolux, som selv er i ferd med å konvertere sitt 5.1-system til å bruke 6 (seks ja) Flex.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Min SHD gikk totalt i lås og etter tusen mailer frem og tilbake med firmaet så tok de den i retur. Irriterende men de betalte frakten med DHL så de er tilgitt. Skal daisy chaine den med en Flex balansert da jeg trenger 6 balanserte kanaler til et kommende høyttaleroppsett. Litt komplisert med 2 bokser i oppsettet men det kommer sikkert til å gå bra. Fjernisen fungerer på begge enhetene samtidig. Dirac kommer til å fixe biffen.
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Er det noen her inne i trøndelag som besitter god kompetanse på minidsp (gjerne Flex)?

    Jonas
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Muligens litt rart spørsmål.
    Er det noen som bruker Minidsp og Dirac Live - som bruker det bare på nedre del (f.eks. fra 20-500)? Jeg har prøvd Minidsp 2x4HD uten Dirac, og kan ikke at jeg har fått den store opplevelsen av det, selv med Minidsp av (pass through) så ble lyden utrolig slørete, med Dirac så fungerer det meget bra. Derfor ønsker jeg å teste ut Dirac fra 20-5/600. Har noen prøvd dette før?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Min Flex Eight finner jeg ofte i Mute når jeg har latt anlegget i fred en dag eller to. Hva som gir den kommandoen forstår jeg ikke. Besynderlig er det.
    Bortsett fra dette oppfører den seg eksemplarisk, en fin og lettbrukt oppgradering fra pc+lydkort.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Setter min alltid i mute når den ikke er i bruk.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.835
    Antall liker
    961
    Min SHD gikk totalt i lås og etter tusen mailer frem og tilbake med firmaet så tok de den i retur. Irriterende men de betalte frakten med DHL så de er tilgitt.
    hva gjør de med foriskring og tollpapir på en ny erstatningsenhet egentlig? man har jo betalt moms allerede.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    hva gjør de med foriskring og tollpapir på en ny erstatningsenhet egentlig? man har jo betalt moms allerede.
    Minidsp ordner det med papirene. Betalte ingen ting da min kom i retur
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.051
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Ingen i trøndelag med minidsp kompetanse?
    Send meg pm i så fall:)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei, jeg trenger litt hjelp fra miniDSP gjengen!

    Jeg vil tro at dere er mer enn gjennomsnittlig opptatt av temaet:
    -jeg har tatt initiativ til å gjøre en uhøytidelig men vitenskapelig undersøkelse av frekvensrespons hos hifisentralens medlemmer. Alt jeg trenger er kopi av en REW fil med en eller to målinger fra sweetspot i ditt anlegg samt svar på noen enkle spørsmål. Må sendes over epost, som utveksles over PM.
    Mer info her:
    Kartlegging av lydmessige preferanser | Hifisentralen
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vet dere om det er noe forskjell kvaliteten mellom usb, toslink og spdif? Gjelder Flex (rca)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke peil, bruker opt og ferdig med det. Ikke-sak i mitt hode.
    Har ikke ASR/Amir noen målinger?
     

    paalel

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2018
    Innlegg
    32
    Antall liker
    50
    Sted
    Lommedalen
    Hei - pønsker litt på MiniDSP SHD. Kilde vil i hovedsak være Roon, men har også en vinyl-linje med et temmelig støysvakt RIIA-trinn/RCA. Kanskje vil jeg også koble opp en egen DAC på XLR-inngangen innimellom. Ønsker primært bedre integrasjon av sub i et 2.1 anlegg. Bruker i dag Roon DSP (convolution basert på REW og Rephase), men vil nok også evt. teste ut Dirac for romkorreksjon (i hvert fall for vinyl).

    Det jeg lurer mest på er kvaliteten på de analoge inngangene. Har hørt rapporter om støy på analog input på ymse MiniDSP-produkter, senest i review av C-DSP 8x12 V2 DSP (12C) på Audiosciencereview i mai. Noen som har SHD og kan kommentere?
    Er også interessert i erfaringer med bruk av Roon og generelt stabilitet i løsningen.

    /paalel
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hei - pønsker litt på MiniDSP SHD. Kilde vil i hovedsak være Roon, men har også en vinyl-linje med et temmelig støysvakt RIIA-trinn/RCA. Kanskje vil jeg også koble opp en egen DAC på XLR-inngangen innimellom. Ønsker primært bedre integrasjon av sub i et 2.1 anlegg. Bruker i dag Roon DSP (convolution basert på REW og Rephase), men vil nok også evt. teste ut Dirac for romkorreksjon (i hvert fall for vinyl).

    Det jeg lurer mest på er kvaliteten på de analoge inngangene. Har hørt rapporter om støy på analog input på ymse MiniDSP-produkter, senest i review av C-DSP 8x12 V2 DSP (12C) på Audiosciencereview i mai. Noen som har SHD og kan kommentere?
    Er også interessert i erfaringer med bruk av Roon og generelt stabilitet i løsningen.

    /paalel
    Hei. Hvordan skal jeg svare her uten at jeg promotere et salg av min egen SHD😅 Jeg har vinyl tilkoblet analog inngang på min SHD. Absolutt ingen støy. Jeg har lagt min ut for salg, men en halvhjertet annonse. Jeg har ikke lengre bruk for dsp. Har fått lånt på test en flott steamer som også har volum kontroll. Men da må jeg ha en ad converter på vinyl. Tanken er at den sksl overta for Minidsp. Test til nå viser at Minidsp SHD alltid fungere knirkefri og støyfri, noe den andre kandidaten ikke alltid gjør. Jeg derfor vurdere å droppe salget og beholde den. Hvis du ønsker å teste SHD og betale frakt begge veier kan du muligens få teste den hvis du har lyst.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.126
    Antall liker
    1.878
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Hei - pønsker litt på MiniDSP SHD. Kilde vil i hovedsak være Roon, men har også en vinyl-linje med et temmelig støysvakt RIIA-trinn/RCA. Kanskje vil jeg også koble opp en egen DAC på XLR-inngangen innimellom. Ønsker primært bedre integrasjon av sub i et 2.1 anlegg. Bruker i dag Roon DSP (convolution basert på REW og Rephase), men vil nok også evt. teste ut Dirac for romkorreksjon (i hvert fall for vinyl).

    Det jeg lurer mest på er kvaliteten på de analoge inngangene. Har hørt rapporter om støy på analog input på ymse MiniDSP-produkter, senest i review av C-DSP 8x12 V2 DSP (12C) på Audiosciencereview i mai. Noen som har SHD og kan kommentere?
    Er også interessert i erfaringer med bruk av Roon og generelt stabilitet i løsningen.

    /paalel
    Høres ut som at SHD kan være en meget god løsning. Jeg bruker en i dag hvor jeg benytter både streaming og dac som er integrert i SHD. Platespiller er koblet opp i de balanserte inngangene. Som det sies over er det ingen støy, bare god stemning. Eneste minus er at Qobuz ikke er helt knirkefri med Volumio. Det er en bug i softwaren til Volumio men om du benutter ekstern dac så har jo ikke det noe å si.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.207
    Antall liker
    22.910
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har en SHD som brukes kun til subbene og den er koblet mellom forforsterker og effektforsterker til subbene. Bruker da XLR inn og XLR ut. Den er tilnærmet støyfri i mitt oppsett.
     

    paalel

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2018
    Innlegg
    32
    Antall liker
    50
    Sted
    Lommedalen
    Høres ut som at SHD kan være en meget god løsning. Jeg bruker en i dag hvor jeg benytter både streaming og dac som er integrert i SHD. Platespiller er koblet opp i de balanserte inngangene. Som det sies over er det ingen støy, bare god stemning. Eneste minus er at Qobuz ikke er helt knirkefri med Volumio. Det er en bug i softwaren til Volumio men om du benutter ekstern dac så har jo ikke det noe å si.
    Takk for svar. Regner med at Roon fungerer bra, så da funker jo Qobuz greit på den måten (via Roon).
     

    paalel

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2018
    Innlegg
    32
    Antall liker
    50
    Sted
    Lommedalen
    Hei. Hvordan skal jeg svare her uten at jeg promotere et salg av min egen SHD😅 Jeg har vinyl tilkoblet analog inngang på min SHD. Absolutt ingen støy. Jeg har lagt min ut for salg, men en halvhjertet annonse. Jeg har ikke lengre bruk for dsp. Har fått lånt på test en flott steamer som også har volum kontroll. Men da må jeg ha en ad converter på vinyl. Tanken er at den sksl overta for Minidsp. Test til nå viser at Minidsp SHD alltid fungere knirkefri og støyfri, noe den andre kandidaten ikke alltid gjør. Jeg derfor vurdere å droppe salget og beholde den. Hvis du ønsker å teste SHD og betale frakt begge veier kan du muligens få teste den hvis du har lyst.
    Takk for tilbud om test. Tror jeg må takke nei, bl.a. pga. ferie etc. Har du erfaring med bruk av Roon mot MiniDSP SHD?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har 2 stk SHD. Begge oppleves helt støyfrie. Eneste minus i mine øyne er byggekvalitet, hvis man sammenligner med produkter som feks McIntosh. Ellers er det full klaff.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.840
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Har det noen fordeler om en bruker balansert vs. ubalansert I/O?
    Tenker på å anskaffe meg en flex i mellom pre og effekt. Kjører balansert i mellom i dag, men lengden av kablene er ikke allverden.
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.982
    Antall liker
    3.840
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Vet noen hvor jeg kan laste ned/kjøpe DC for Flex?

    Jeg forstår at koden som følger med funker kun 1x, men hvor får jeg kjøpt en ny lisens til Flex plugin?

    Finner ingenting på nettsiden.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Vet noen hvor jeg kan laste ned/kjøpe DC for Flex?

    Jeg forstår at koden som følger med funker kun 1x, men hvor får jeg kjøpt en ny lisens til Flex plugin?

    Finner ingenting på nettsiden.
    Kontakt Minidsp, de er flinke til å svare.
     

    paalel

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2018
    Innlegg
    32
    Antall liker
    50
    Sted
    Lommedalen
    Jeg bruker kun Roon ja😀
    Pønsker fortsatt på MiniDSP SHD (mens jeg er på ferie). «Alt-i-ett-konseptet» er det som både frister mest, men som jeg samtidig er litt usikker på. Spesielt DACen og hvor bra den låter. Noen som kan si noe om erfaringer med DACen? Kjører i dag med en Cambridge DacMagic 200M som forer en Topping Pre90 og deretter Purifi/Eigentakt. Høyttalere er Kerr Acoustics K300S. Dali Mentor Sub. Tanken var jo at Toppingen og alt oppstrøms avvikles. En ny sub eller to kan bli aktuelt etter hvert hvis jeg får det til å passe i stua uten alt for mange motforestillinger :).

    Og hvis jeg skal blande inn en ekstern DAC så vet jeg ikke helt hvordan det gjøres best. Enten før (da blir det vel en ekstra runde AD/DA) eller etter (da må jeg kanskje ha to for å dekke både høyttalere og sub?). Mulig jeg ikke skjønner helt muligheter og begrensninger her, så tar gjerne input fra noen som vet.

    Hvis du @Sevald ikke har solgt din før jeg er ferdig med ferien om et par uker så kan det tenkes at jeg tar i mot tilbudet om en test hvis det fortsatt står.
     

    Toern

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    47
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    1
    Håper å bli venn med min 2x4hd, kjøpt brukt. Men hvor i huleste finner jeg "Device control" software?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.463
    Antall liker
    35.293
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Håper å bli venn med min 2x4hd, kjøpt brukt. Men hvor i huleste finner jeg "Device control" software?
    Under "user downloads" på minidsp.com...
    minidsp.jpg
     
    Sist redigert:

    Toern

    Medlem
    Ble medlem
    17.11.2015
    Innlegg
    47
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er at alle folderne er tomme ... En melding til minidsp support med bilde av serienummer, og vipps så var installasjonsfilen der.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har en SHD som brukes kun til subbene og den er koblet mellom forforsterker og effektforsterker til subbene. Bruker da XLR inn og XLR ut. Den er tilnærmet støyfri i mitt oppsett.
    Hei, hvilken delefrekvens bruker du til subbene?
    Har du gjort noen erfaringer rundt fase/tidsforsinkelse av signal met til subbene?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei, hvilken delefrekvens bruker du til subbene?
    Har du gjort noen erfaringer rundt fase/tidsforsinkelse av signal met til subbene?
    Normalt er det frontene som må forsinkes. Husk å tenke riktig for den gitte situasjonen. De høyttalerne som er nærmest lytter må forsinkes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.291
    Torget vurderinger
    1
    Normalt er det frontene som må forsinkes. Husk å tenke riktig for den gitte situasjonen. De høyttalerne som er nærmest lytter må forsinkes.
    Ja, vi vet vet jo det selvsagt. Men det forutsetter at man kjører fullrange digitalt.
    Sånn som jeg tolket @Dolbytor sitt innlegg, bruker han DSP kun til subbene. Derav mitt oppfølgerspørsmål.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Pønsker fortsatt på MiniDSP SHD (mens jeg er på ferie). «Alt-i-ett-konseptet» er det som både frister mest, men som jeg samtidig er litt usikker på. Spesielt DACen og hvor bra den låter. Noen som kan si noe om erfaringer med DACen? Kjører i dag med en Cambridge DacMagic 200M som forer en Topping Pre90 og deretter Purifi/Eigentakt. Høyttalere er Kerr Acoustics K300S. Dali Mentor Sub. Tanken var jo at Toppingen og alt oppstrøms avvikles. En ny sub eller to kan bli aktuelt etter hvert hvis jeg får det til å passe i stua uten alt for mange motforestillinger :).

    Og hvis jeg skal blande inn en ekstern DAC så vet jeg ikke helt hvordan det gjøres best. Enten før (da blir det vel en ekstra runde AD/DA) eller etter (da må jeg kanskje ha to for å dekke både høyttalere og sub?). Mulig jeg ikke skjønner helt muligheter og begrensninger her, så tar gjerne input fra noen som vet.

    Hvis du @Sevald ikke har solgt din før jeg er ferdig med ferien om et par uker så kan det tenkes at jeg tar i mot tilbudet om en test hvis det fortsatt står.
    Såg ikke denne før nå. Har egentlig trekt salget i denne omgang, tror jeg. Du kan fremdeles få teste den, men det må kanskje bli en uke hvor jeg jobber mye. Har ikke lyd uten SHD.. og det er kjipt😅
     

    paalel

    Medlem
    Ble medlem
    05.01.2018
    Innlegg
    32
    Antall liker
    50
    Sted
    Lommedalen
    Såg ikke denne før nå. Har egentlig trekt salget i denne omgang, tror jeg. Du kan fremdeles få teste den, men det må kanskje bli en uke hvor jeg jobber mye. Har ikke lyd uten SHD.. og det er kjipt😅
    Takk for tilbakemelding.

    Endte med å bestille meg en SHD selv. Har fått den i hus og tatt den i bruk. Prøver meg frem med crossover og for så vidt også DIRAC. Sitter foreløpig med en følelse av at Roon DSP (gjort riktig med FIR-filter) kan være vel så bra som DIRAC, men spennende å sjekke ut. Blir uansett fint å ha tilgang på romkorreksjon på vinyl-linja. Gjenstår ellers også litt finlytting og A-/B-testing mot ekstern DAC. Lurer på om jeg synes den integrerte DACen i SHD mangler litt luft.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.092
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tilbakemelding.

    Endte med å bestille meg en SHD selv. Har fått den i hus og tatt den i bruk. Prøver meg frem med crossover og for så vidt også DIRAC. Sitter foreløpig med en følelse av at Roon DSP (gjort riktig med FIR-filter) kan være vel så bra som DIRAC, men spennende å sjekke ut. Blir uansett fint å ha tilgang på romkorreksjon på vinyl-linja. Gjenstår ellers også litt finlytting og A-/B-testing mot ekstern DAC. Lurer på om jeg synes den integrerte DACen i SHD mangler litt luft.
    Jeg testet flere eksterne dacer. Alle låt bedre hos meg, enn den interne dacen i SHD.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn