Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Det er ikke en 3009, men en 3012. Den er så, og si strøken å se på. Flott spiller
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Hei hva kan verdien være på en splitter ny TD150mkll kun tatt ut og testet ?
    Er det noe som blir slitt etc av komponenter under så lang tids lagring ?
    Har stått på et tørt sted lagret i emballasjen fra den var ny!
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei hva kan verdien være på en splitter ny TD150mkll kun tatt ut og testet ?
    Er det noe som blir slitt etc av komponenter under så lang tids lagring ?
    Har stått på et tørt sted lagret i emballasjen fra den var ny!
    I alle fall 5.000,- Det er ingenting som blir slitt av å stå lagret, men gummiforinget kan hardne, smøring tørke ut. Men antagelig kan den tas ut av esken, sjekke olje i lageret og sette på ny strikk være nok. Nice find!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Fant et bedre bilde av TD 126.

    Vis vedlegget 824408

    Pen, til å være over 40 år gammel.
    Liker platespillere som dette, og som ikke ser ut som boreplattformer.

    /Ruby😊
    Jeg har en slik, men med Sumiko Premier MMT. Spilleren er i meget god stand med nytt stövlokk, reserve uboret armbord, reserve motor m.m. Hva kan den väre verdt?
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg har en slik, men med Sumiko Premier MMT. Spilleren er i meget god stand med nytt stövlokk, reserve uboret armbord, reserve motor m.m. Hva kan den väre verdt?
    Vanskelig å sette pris, men vil si 7-8k er en grei start. Kanskje lettere å få mer betalt ved å selge arm, og spiller separat. Armen er jo i utgangspunktet en Jelco SA370, som burde være enkel å selge. Spilleren fortjener en tidsriktig arm, som for eks. en SME 3009 s1, eller s2 non inproved. 5k for bare drivverk er en start.
    Dette er min helt personlige mening. Sikkert flere meninger om pris.
    Hjemme markedet er tregt. Tror du ville få bedre priser utenlands, men med medfølgende mulighet for svindel osv.

    /Ruby😊
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    TD126 kom i 75 eller så? Er det ikke lettvektererarmene som gjaldt da?
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    TD126 kom i 75 eller så? Er det ikke lettvektererarmene som gjaldt da?
    Det var vel begge deler. Da jeg kjöpte TD126 i 1978 så jeg den utstyrt med en rekke armer, både lette og tyngre, bl.a. en Dynavector arm og det var vel ikke akkurat noen lettvekter. Selv hadde jeg först en Audiocraft AC300MkII, med både tynt armrör og lett motvektslodd og et kraftigere armrör der man samtidig byttet til et tyngre armrör.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg har vel hengt meg opp i alle bildene av TD125 med 3009 Improved og myke MM med 1 g nåletrykk.
    Stive MC for 3 g fantes jo også den gang.

    Designmessig foretrekker jeg nok TD125 med skyvebrytere og kabinett uten lamellopptikk, kanskje mest fordi jeg har en slik stående hjemme nå. Den har også et mint uhengslet sotet lokk som ser ut som kattens tissekasse om man legger det opp ned. :LOL:
    Og når man er inne på optikk: Vanskelig å skille seg av med originalmattene på grunn av den ultrakule løsningen med singlepucken. Finnes det produsenter som lager moderne platematter tilpasset klassisk Thorens-tallerken?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg har kombinasjonen TD160 Super med sort plinth, originalt helt støvlokk med sme3009 Improved arm. Bruker en grado pickup, skulle satt på den nye jeg kjøpte i fjor sommer men har tullet med andre ting. Fikk med bruksanvisningen fra da den var ny, jeg husker selger sa at han hadde fått mange henvendelser på den, men pga at han ikke ønsket å sende så gikk den altså til meg for 6k. Tror jeg var litt heldig med den, 3 år siden nå. :)
    Det skal en TD160 (normal) inn på stua, denne får finer-plinth som jeg skal lage også lurer jeg på om den skal dekkes med teak-plank, muligens litt dyrt, men men .... Faren min har en TD160 jeg ikke får røre, noe som er greit, men det har liksom alltid vært 'platespiller' for meg.
    Jeg skal lage flere plinth i kryssfiner, noen som har noen tanker om hvilke spiller jeg burde lage til? Det blir enten td150 mk1, mk2 eller td160, utvendig størrelse blir den samme og oppbygning. Hva ville vært mest fordelaktig av "finish", ren finer-endeved eller teak-plank? :unsure:
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    I alle fall 5.000,- Det er ingenting som blir slitt av å stå lagret, men gummiforinget kan hardne, smøring tørke ut. Men antagelig kan den tas ut av esken, sjekke olje i lageret og sette på ny strikk være nok. Nice find!
    Ok jeg ga 1800.- 👍
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Originalt er det jo finert spon på dem. For stabilitet er finert impregnert mdf kanskje det beste, men det er mulig at mdf ringer litt. Klistre på bitumen. Plank er ustabilt, mer eller mindre.

    Kjepphest: ikke kødd med ytre mål. En 150 med 12 eller 15 mm kasse ser helt feil ut. 9 mm må det være.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Originalt er det jo finert spon på dem. For stabilitet er finert impregnert mdf kanskje det beste, men det er mulig at mdf ringer litt. Klistre på bitumen. Plank er ustabilt, mer eller mindre.

    Kjepphest: ikke kødd med ytre mål. En 150 med 12 eller 15 mm kasse ser helt feil ut. 9 mm må det være.
    Spon handler jeg ikke, hverken møbler eller til andre ting, det brennes opp.
    Mdf er en løsning, men det forblir nok finer for min del, planen er massive plinth ikke disse rammene .... Hvordan er teak-plank ustabilt?

    I den verden jeg lever i så kan det meste forbedres og det er "øye som ser", har noen av disse original-plinthene og de er stusselige .... Det får holde med Super'n :LOL:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. 160 Super er en av de hellige.
    Jeg er sånn «Ikke kødd med en 150», i alle fall så jeg kan se det. En Mk. 1 kan jo få en ny tonearm og massebalanseres som en Sota etterpå men ikke rør merket foran på armbordet eller ytterdimensjonene på kassen.
    Har lyst til å gi guttungen en slik 150.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den er fin og balansert i optikken. Du har gjort så mye annet også at man må av med matten for å se hva den er. Derfor fungerer den for meg tror jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Eg tenkjer at det litt er to ulike disiplinar. Det EB gjer tykkjer eg er fint (på bilete, iallfall) sjølv om det originale uttrykket forsvinn. Men, du har rett, @Valentino , nokre av TD 150-ane med tommetjukke plinth ser rare ut.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ja, enig.
    Enten full hotrod eller originalt utseende (mk. I kan/bør få ny arm).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den er fin og balansert i optikken. Du har gjort så mye annet også at man må av med matten for å se hva den er. Derfor fungerer den for meg tror jeg.
    Ja, stengt tatt er det (på bildet) kun motor, tallerken og sub-chassiset tilbake. Det originale plinthet er brukt, men breddet med mdf og finert i etterkant.
    Nå, i ettertid er også motor byttet til motor og motorstyring fra en TD 318. Det medførte at jeg også måtte lage ny topplate.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.923
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Ja, stengt tatt er det (på bildet) kun motor, tallerken og sub-chassiset tilbake. Det originale plinthet er brukt, men breddet med mdf og finert i etterkant.
    Nå, i ettertid er også motor byttet til motor og motorstyring fra en TD 318. Det medførte at jeg også måtte lage ny topplate.
    Helt perfekt den TD 150 spilleren din.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har @Rogerk sin 160 Super på besøk. SME Series III med magnesiumarm og en Ortofon 2m Bronze.





    Spiller fint, men er ikke glad i tregulvet mitt med føttene som er montert. Mulig at sorbotan ville gjøre susen. @Tweedjakke melder om gode resultater på sin 147.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dagens Herr Thorens, Gunter Kürten, går i dybdene på sine TD1500 og TD1600/1601. På tysk, selvfølgelig:

     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    20k for TD126 og 25k for TD124. Minuset (i tillegg til prisen) er at man ikke får flere bilder… :(
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fikk beskjed fra vedkommende at det «i alle fall 20-25k…».

    Kryssposter denne advarselen fra en annen tråd:

    Vil på det sterkeste advare mot denne selgeren.
    Jeg handlet av han, og spilleren var i vesentlig dårligere stand enn forespeilet.
    Han oppførte seg som en dritt etter handel, på grensen til svindel.
    Jeg skjønner hvorfor han er så anonym når han selger på finn.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    "In 1962 the unique TDW 224 was created. This combination of a top quality studio turntable and a fully automatic record changer had been considered impossible until that time. The records were stored away from the platter and only one record was played at a time. Thus, the vertical tracking angle of the pick-up stylus always remained the same during playback. The precise, beam-like record transporter moved one record after the other from the stack onto the platter and back to a storage underneath the main stack. Up to 8 records with different diameters could be played from one stack. The fully automatic studio tonearm BTD-12 S featured a built-in record cleaner, an automatic shut-off facility and, of course, it possessed all the advantages of the TD124."

     

    olisn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    688
    Antall liker
    624
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Er litt i lure-skal/skal ikke-selge-modus. Noen tips om hva som er realistisk pris på en TD 126 mk II, påsatt TP 63 (med originalarm i tillegg)? Den har sort plinth, pent og rimelig strøkent deksel, fungerer finfint. Eneste jeg har gjort, er å bytte ut DIN-kabel med RCA-kobntakter bak.

    Ole G
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om noen skulle klare det er det vel en 125/126 eller en Sota.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn