Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Decca

    Medlem
    Ble medlem
    04.04.2021
    Innlegg
    16
    Antall liker
    2
    Sted
    Viken
    Hvis jeg ikke tar helt feil, så er det mutre integrert på undersida i headshellet.... de fleste PUs kan festes både fra oversida og undersida, men avhengig av PU kan det være du trenger nye skruer...
    Det er en integrert metallplate med gjenger inni selve headshellet som er tildekket fra toppen. Det krever skruefeste fra undersiden, om jeg ikke demonterer det originale headshellet, noe jeg vet er mulig å få til, for å få innfesting fra toppen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Du kan også evt kjøpe et annet headshell.... det finnes flere som passer til TP16... så har du også alternative PUs som er ferdig justert..
     

    Decca

    Medlem
    Ble medlem
    04.04.2021
    Innlegg
    16
    Antall liker
    2
    Sted
    Viken
    Litt spent på hva DECCA finner ut. Våre symptomer er veldig like.
    Jeg vil alltid (hvis mulig) finne årsaken før jeg prøver for mange "løsninger".
    Jeg har nå bestilt en ny pickup, Audio Technica AT-VM95EN.
    Håper dette løser utfordringen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Om du skal lage nytt plint kan du jo også vurdere å lage det med samme størrelse som en Linn LP12. Da har du plass till litt bredere armbord og står friere til å bruke forskjellige armer, og Linn lokket vil passe også. Disse er det ofte hyggelig pris på (f.eks. ebay).
    Mvh GunnarS
    Mnja, mnjo. Det er forsåvidt ikke noe problem å bruke et bredere plinth og/eller bredere armbord, men...
    ...man må være oppmerksom på begrensingene i sub-chassiet på en TD 150. Den originale TP13 armen veier next to nothing. Det samme gjelder plast armbordet.
    Ser man på sub-chassiet på en LP12, eller TD160 så ser man at bakre fjær (mot tonearmen) sitter mye lenger ut mot tonearmen på disse enn på TD 150.
    Monterer du en tyngre arm på TD 150, så vil du fort få problemer med å balansere opphenget. Belive me - I have tried ;) .

    Jeg monterte Akito-arm (veier vel omtrent som en Rega arm) på min og MDF armbord. Det resulterte i at bakre fjær måtte komprimeres helt - og da har man jo ikke lenger et fjæroppheng. Jeg løste det tildels ved å lage en motvekt som jeg festet til sub-chassiets venstre side - helt ytterst. I tillegg freste jeg ut så mye jeg turte av armbordet. Allikevel må bakre fjær strammes mer enn de andre. Dette kan kompenseres noe med å bytte den bakre til en Linn fjær som er litt stivere. Skal plukke med en sånn neste gang jeg er innom Eksakt (om ikke noen har en brukt liggende og slenge da).
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Tror det blir tp13 arm på min td150 mk2, har en sme3009 improved liggende også, men har fire delespillere i dag så den blir nok heller sittende på den fjerde. Har et askeplinth til en td160 også, men ønsker ikke å benytte det til noen av de to td160 jeg har, er det noe stort problem å bruke det til td150? Mk1 som jeg har har original arm og det skal den ha også. Har drevet og lurt på om jeg skal handle meg det metall-dekslet til en td160 og bare bytte over alt .... :unsure:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Husker ikke helt om dybden på TD160 er annerledes enn TD150. I såfall ryker du jo "elegant" på å måtte bytte topplate også - som igjen evt resulterer i et sub-chassis tilpasset den topplaten, om du da ikke tilpasser den til TD150´s sub-chassis - eller lager en topplate selv fra scratch.
    Og hvorfor da ikke bruke alt fra en TD160 i steden?
     

    Decca

    Medlem
    Ble medlem
    04.04.2021
    Innlegg
    16
    Antall liker
    2
    Sted
    Viken
    Jeg har nå bestilt en ny pickup, Audio Technica AT-VM95EN.
    Håper dette løser utfordringen.
    Kort oppdatering:
    Thorens TD160 med original arm, TP 16 og originalt headshell, TP60 - Ny pickup hentet og montert i kveld. Justert inn fra "0" til så nært optimalt det lar seg gjøre for en glad amatør.
    Resultatet er absolutt tilfredsstillende. Skurringen jeg hadde på høye frekvenser (vokal, blåseinstrumenter samt noe elgitar) er borte som dugg for solen. Nå er jeg både lettet og fornøyd med resultatet. Signalet er vel da friskmeldt, så nå kan jeg nyte litt før det på nytt røsker i meg og noe skriker etter oppgradering eller utskifting. Takk for gode innspill folkens!
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Så bra!
    Men jeg stusser fortsatt over at problemet kun oppsto på noen få riller.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    ^ Husker ikke helt om dybden på TD160 er annerledes enn TD150. I såfall ryker du jo "elegant" på å måtte bytte topplate også - som igjen evt resulterer i et sub-chassis tilpasset den topplaten, om du da ikke tilpasser den til TD150´s sub-chassis - eller lager en topplate selv fra scratch.
    Og hvorfor da ikke bruke alt fra en TD160 i steden?
    Spørs om det ikke blir lettere å lage helt nytt sub-chassi ja .... Topp-plate tenkte jeg å fikse selv uansett, usikker på de typiske "sølvplatene" .... Lyst på en som er i hvit høyglans. :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Om du har verktøy til det, så går det fint å lage en topplate selv, men den bør da fortrinnsvis være i 1,5 - 2,0 mm stål - for å være stiv nok til å bære sub-chassiet.
    Originalt består jo topplaten av 2 deler, der den øverste delen kun er et tynt "blikk" som er limt til den bærende delen.

    Er akkurat i ferd med å ferdigstille nok en ombygging av min allerede modifiserte TD150. Den originale motoren begynte å legge av, så nå har jeg bygget om til motor og motorstyring fra TD 320. Dette medførte (blant "masse" annet) at jeg måtte lage ny topplate - som skal lakkeres.
     

    Decca

    Medlem
    Ble medlem
    04.04.2021
    Innlegg
    16
    Antall liker
    2
    Sted
    Viken
    Så bra!
    Men jeg stusser fortsatt over at problemet kun oppsto på noen få riller.
    Ja, det har du nok litt rett i. Problemet er uansett borte, selv om jeg på de samme stedene på skivene hører spøkelsene som ikke lenger er der. Jeg oppdaget også at den gamle pickupen satt noe skjevt på, etter å ha fiklet med Baerwald for litt siden. Alle forsøk på innjustering fjernet likevel ikke problemet, så veldig glad for at det nå er historie. Tenker også at stiften som satt på var uhyggelig gammel, men det kan jeg ikke dokumentere fordi jeg har kun hatt denne et par år. Kjøper man gammelt utstyr, uten historikk, får man bare ta det som måtte komme. Blir nok custom plinth på denne i neste omgang. Utrolig mange fine bygg der ute, så nå er det inspirasjonsinnhenting.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Blitt bra her også.
    "Vasket" stift og montert på vegg med rør RIAA.
    Vask og rør er det viktige her.
    Henge dette på vegg er gjort av plass hensyn.
    Det som ikke går i bredden, går i høyden.
    IMG_20220113_212156260.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ombygging til 3-serie motor i TD 150´n er tilnærmet ferdig. Det ble en ganske "omfattende" ombygging for å få det til.
    Sliter litt med justering (tilt) av motoren. Den er ganske følsom for at reima skal løpe riktig og ikke hoppe av ved start/stopp. Reima er ikke så gammel, men den "beit" bedre etter en grundig rengjøring med Zalo - så derfor har jeg bestilt ny reim.
    Det som gjenstår nå er lakkering av topplata, men det får vente til lenger utpå. Må ha litt høyere temperatur i garasjen.

    IMG_2515.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Takker. Den vil få et betydelig løft når topplaten blir lakkert. Det ser jo ikke så "ille" ut på bildet, men...
    Fargen blir den samme som på den forrige topplaten:
    008.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Den sinklegeringen Thorens brukte er notorisk til å oksidere. Hadde flere tallerkener som jeg polerte til mirror finish (har "ordentlig" poleringsutstyr) for å oppleve at de etter relativt kort tid hadde behov for en touch-up igjen. Brukte da bilpolish, som gav en beskyttende hinne - og da holdt de noe lenger.
    Dette er en av de jeg polerte, som jeg etter noe tid leverte til Centrum Fornikling, så denne har fått en "dypp" i chrome-badet ;) .
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Den sinklegeringen Thorens brukte er notorisk til å oksidere. Hadde flere tallerkener som jeg polerte til mirror finish (har "ordentlig" poleringsutstyr) for å oppleve at de etter relativt kort tid hadde behov for en touch-up igjen. Brukte da bilpolish, som gav en beskyttende hinne - og da holdt de noe lenger.
    Dette er en av de jeg polerte, som jeg etter noe tid leverte til Centrum Fornikling, så denne har fått en "dypp" i chrome-badet ;) .
    Interessant ptb, jeg var i kontakt med et lokalt firma som driver med galvanisering. Skulle ha ca 800 for jobben, høres det greit ut. Hvordan blir den delen av tallerken som ikke er blank?blir man lenge uten tallerken?
    Mvh Vipa
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Chrome er blankt ja.
    Jeg bruker Autosol (krem) som holder ganske lenge. I hvert fall noen år.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Interessant ptb, jeg var i kontakt med et lokalt firma som driver med galvanisering. Skulle ha ca 800 for jobben, høres det greit ut. Hvordan blir den delen av tallerken som ikke er blank?blir man lenge uten tallerken?
    Mvh Vipa
    800,- er rimelig, om det da også inkluderer sliping/polering. Hvor lenge man blir uten vet jo ikke jeg - det må du høre med firmaet om. Selve jobben kan teoretisk utføres i løpet av en dag.
    Du kan selv velge om du vil ha hele tallerken blank, eller kun ytre del og kanten. Anbefaler at du kun gjør det, ellers blir innerdiameter for trang til sub-tallerken.
    Slik blir den da seende ut:
    IMG_2532.JPG
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vær oppmerksom på at tallerken til de eldre spillere (pre 3-serien) hadde mye urenheter i støpen. Når en slik dyppes i syrebadet vil alle disse urenheter etses ut. Dette kan resultere i porer som vil synes godt.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Vær oppmerksom på at tallerken til de eldre spillere (pre 3-serien) hadde mye urenheter i støpen. Når en slik dyppes i syrebadet vil alle disse urenheter etses ut. Dette kan resultere i porer som vil synes godt.
    Er dette så dårlig (varierer sikkert) at det kan medføre ubalanse?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ Som jeg skriver: pre 3-serien
    Det er annerledes støp med mindre urenheter, i hvertfall fra 3-serien, så det kan du nok ta med "knusende" ro.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Er dette så dårlig (varierer sikkert) at det kan medføre ubalanse?
    Det varierer garantert, men urenhetene er vel "fordelt" nogenlunde jevnt i støpen. I ytterste konsekvens vil det jo kunne føre til ubalanse, men om den i såfall er så stor at det vil ha betydning har jeg begrenset tro på. Vi snakker jo tross alt om veldig lite materie som evt blir borte i forhold til den totale vekten, så det er nok mer det rent visuelle.
    Men, tenkte det var greit å nevne.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.701
    Torget vurderinger
    14
    1644567861881.png


    Kjøpte denne motoren for noen år siden. Det skal iflg. selger være en 16 volt motor, men er slettes ikke sikker. Måler ca 132 ohm som vist på bilde.
    Noen som har innspill ???

    Tenker å prøve å koble den som vist.
    Vh GunnarS
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ikke sikkert det er så galt.
    DC motstand og AC motstand ved 50Hz er to vidt forskjellige ting.
    Bare å prøve.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Skal være 16v AC den der. Motor til bla. TD16X, 146, 147 osv.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Ikke noe er som en gammel Thorens i mine øyne, meget glad i min 160 super med passende slitasje, da passer det best inn med resten :LOL:
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er man bare bittelitt interessert i elektromekanikk er det for meg uforståelig at man ikke blir forelsket av synet av et TD125-chassis.
    Jeg er på halvjakt etter en ok TD150 Mk. II (med Kugelarm) til guttungen, eller en mk 1. Den siste trenger da en arm... Befriende med maskiner som går rett på lysnettet og sier klonk når du velger single speed.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.149
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Så denne skal erstatte Sota´n?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Må selge Sotaen om denne skal inn på permanent basis. Nå står den her og jeg prøver å lære hvordan den funker. Det er vanskeligere å balansere fjærene riktig på denne. Tester også pickuper. SME 3009 sII Improved gir ikke så mange moderne valg.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Har vært Thorens fan siden førsten av 70 tallet. Min nabo gikk til innkjøp av en Tandberg TD150. Fungerer like bra den dag i dag. Utrolig kvalitet.
    Har hatt diverse modeller opp gjennom årene, men har nå en TD125 mk.1 LB, med SME 3012, og en TD 126 ml.III Electronic, med SME Series III arm.

    sme3009series3-1.jpg
    20130830_124920.jpg
    Thorens TD126.JPG


    Flotte spillere. Fungerer bra, men trenger nok en liten overhaling etterhvert. Fortjener å bli brukt.
    Mangler dessverre lokk på TD125LB, og er en sprekk i bakkant på TD126, men blir kjøpt nytt etterhvert.

    /Ruby😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn