Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.712
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hifi News har hatt TD 1500 på benken:

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.496
    Antall liker
    3.616
    Sted
    Sunnmøre
    Kan ikkje skjøna anna enn at dette må vera eit veldig godt alternativ til LP12 Majik (43' hjå Eksakt)?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.496
    Antall liker
    3.616
    Sted
    Sunnmøre

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.712
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Undersiden av TD 226 (øverst) sammenliknet med TD 126.



    226-flytchassiset har 4 fjærer (de sorte skrukoppene) og bordet til armen på venstre side er skrudd fast i utriggere. Minst mulig tweaking av 126 (og 125)-chassiset altså, men du verden for en mengde elektronikk det er i dem begge. I dag gjør man det samme på 1/5 av prinkortarealet, om ikke mindre. Bemerk de remdrevne (!) tonearmsløfterne på begge spillerne.



    Marginale mekaniske forskjeller på TD126 og forgjenger TD 125. De som er der er for å gjøre plass til trykknappanelet som tar mye dybde.
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.254
    Antall liker
    5.704
    Torget vurderinger
    14
    Thorens TD-124 -II
    Denne har kommet i drift igjen etter en overhaling.
    1243.jpg

    Følgende har blitt gjort:
    Lageret har fått ny bunn i bronse og trustpad fra Cinamenaudio
    Idler weel fra Audiosilente
    Ny "non magnetic" main platter fra Schopper (Swissonor)
    Mellommatte (kork) og topplatter fra Retrosound
    Platematte fra Spec
    Motoroverhaling, fjeroppheng til motor og drivrem fra Hanze
    Plinth fra Valeriabond (etter egne tegninger)
    Chassis lakkert i Mercedes "Brilliant silver"
    200 V strømforskyning (DIY)
    SME IV og Soundsmith Zephyr II
    1245.jpg


    1246.jpg



    1247.jpg
     
    Sist redigert:

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1.689
    Sted
    Makrokosmos
    Här är min Thorens - TD 124 DD.
    20220919_151615.jpg

    Pickupen är en Phasemation PP-500.
    20220919_152247.jpg

    Ett trevligt certifikat med lite historisk info från Gunter Kürten.
    20220919_153021.jpg

    Mitt exemplar är No.9 i universum.
    20220919_161153.jpg

    Separat strømforsyning tillsammans med Phasemation T-550 Stepup Transformer.
    20220919_194909.jpg

    Med sina 17kg är det en gedigen vinylspelare.
    20220919_160846.jpg

    Jag är en väldigt nöjd och tacksam ägare av denna Thorens, och glädjer mig till att fortsätta spela på den i många år framöver. :)
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.087
    Antall liker
    1.066
    Torget vurderinger
    10
    Här är min Thorens - TD 124 DD.
    Vis vedlegget 850427
    Pickupen är en Phasemation PP-500.
    Vis vedlegget 850428

    Ett trevligt certifikat med lite historisk info från Gunter Kürten.
    Vis vedlegget 850431
    Mitt exemplar är No.9 i universum.
    Vis vedlegget 850433
    Separat strømforsyning tillsammans med Phasemation T-550 Stepup Transformer.
    Vis vedlegget 850443

    Med sina 17kg är det en gedigen vinylspelare.
    Vis vedlegget 850434
    Jag är en väldigt nöjd och tacksam ägare av denna Thorens, och glädjer mig till att fortsätta spela på den i många år framöver. :)
    En nydelig spiller som jeg gjerne skulle eid. Liker også godt at den er så kompakt. Eneste jeg savner er en eller annen form for støvdeksel. Det syns jeg Thorens godt kunne kostet på seg på et slikt smykke av en spiller. Vet du noe om det er Thorens selv som lager drivverket?
     

    iGran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2022
    Innlegg
    238
    Antall liker
    1.689
    Sted
    Makrokosmos
    En nydelig spiller som jeg gjerne skulle eid. Liker også godt at den er så kompakt. Eneste jeg savner er en eller annen form for støvdeksel. Det syns jeg Thorens godt kunne kostet på seg på et slikt smykke av en spiller. Vet du noe om det er Thorens selv som lager drivverket?
    Enig i att det är fint att den inte tar all världens plats, men fortfarande är enormt stadig och robust. Designen på drivverket är Thorens egenutvecklade "Super Silent Direct Drive". Ja det är lite så det är med deksel, når det er montert tar jag alltid av det, och nu när jag inte har ett så skulle jag haft ett. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.712
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det passer Mk. I og Mk. II og sikkert også DD. Spørsmålet blir hvor du gjør av det når du spiller plater:
    Intovinyl leverer støvdeksel til alle klassiske Thorens og kvaliteten er superb.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.437
    Antall liker
    17.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Estetisk langtfra vakkert, synes nå jeg. Er sikker på at vår «venn» Mario i Tyskland er i stand til,å lage noe langt smekrere til omtrent samme pris.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.437
    Antall liker
    17.156
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ser at armbordet, grunnet vekten på SME armen vs originalarmen, er heeeelt ute av justering :cool: . Vet ikke om armen er justert for å kompensere for dette?
    Om ikke, så...
    Fjæringen fungerer nok mindre bra også vil jeg tro.
    På min måtte jeg montere motvekt så langt ut til venstre på sub-chassiet som mulig for å balansere det, og da bouncher den ganske så bra.
     

    wildbuck

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    54
    Melder meg ærbødigst inn i denne tråden med min (ikke så lenger) nyervervede td 124 mkII. Synes dette er noe av det flotteste som finnes av forbrukerelektronikk, og gleder meg til å få den i stand.

    Dessverre, og selvsagt, er det litt kast i aluminiumstallerkenen. Jeg har forsøkt meg hos et par bilopprettere, men uten hell.
    Er det noen som har noe erfaring med dette? Jeg holder til i Bergen, men den kan vel sendes.
    Eller er det bare å bite i det sure eplet å kjøpe nytt og dyrt fra utlandet.

    Ellers ser den ut til å være tilnærma original, inkludert støvlokk med interessant design.

    20221019_073544.jpg
    16661588748544160327475731712778.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.712
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er så digg med slike originale kasser og støvlokk! Jeg fikk hjelp til å rense, legge i små reparasjoner og olje opp kassen på min 125 (ikke 124). Ble veldig flott.
    Har ikke snøring på om det er mulig å redde bøyde overtallerkener på TD 124.
    Er den greia ved hastighetsvelgeren en platestrammer?

    Må få lov til å gratulere deg med to innlegg siden 2008. You're obviously NOT in need for some restraint. (y)
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.095
    Antall liker
    33.917
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Melder meg ærbødigst inn i denne tråden med min (ikke så lenger) nyervervede td 124 mkII. Synes dette er noe av det flotteste som finnes av forbrukerelektronikk, og gleder meg til å få den i stand.

    Dessverre, og selvsagt, er det litt kast i aluminiumstallerkenen. Jeg har forsøkt meg hos et par bilopprettere, men uten hell.
    Er det noen som har noe erfaring med dette? Jeg holder til i Bergen, men den kan vel sendes.
    Eller er det bare å bite i det sure eplet å kjøpe nytt og dyrt fra utlandet.

    Ellers ser den ut til å være tilnærma original, inkludert støvlokk med interessant design.

    Vis vedlegget 859432 Vis vedlegget 859433
    Virkelig flott TD124. Kanskje et tips eller to her vedr. tallerken .
    TD124 slightly warped upper platter... FIX??? | Audiokarma Home Audio Stereo Discussion Forums
     

    wildbuck

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    54
    Det er så digg med slike originale kasser og støvlokk! Jeg fikk hjelp til å rense, legge i små reparasjoner og olje opp kassen på min 125 (ikke 124). Ble veldig flott.
    Har ikke snøring på om det er mulig å redde bøyde overtallerkener på TD 124.
    Er den greia ved hastighetsvelgeren en platestrammer?
    Lekker sak, den spilleren din!
    Er nok ikke helt solgt på støvlokket mitt...
    Det er nok bare et 45-adapter, men godt observert

    Må få lov til å gratulere deg med to innlegg siden 2008. You're obviously NOT in need for some restraint. (y)
    Bruker litt tid på å bli varm i trøya 😊

    Jau, jeg får kanskje sette mine ti tommeltotter i sving. Bare så forlokkende å overlate alt ansvar til kompetente... Takk for lenke!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.800
    Antall liker
    21.712
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Der lærte jeg noe nytt. Trodde TD 124 hadde vendbart 7"-adapter slik som 150, 125 osv.
    Jeg var ikke solgt på støvlokket på min egen (takk for fine ord), men det er noe med greier som er originale og i noenlunde stand da. Etter noen runder på kammerset i hodet har jeg slått fra meg å bytte det ut.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Just precis. Nå er riktignok min en MK II i Beogram-drakt, men jeg kan ikke se for meg at B&O bygde en egen mekanisme for dette når de kjøpte verkene fra Thorens.
     

    wildbuck

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    54
    Dere har rett, og det var visst jeg som lærte noe nytt :p
    Kanskje forrige eier så sitt snitt til å kvitte seg med litt skrot.
     

    wildbuck

    Medlem
    Ble medlem
    05.09.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    54
    Er jo en del tallerkener til salgs på veven men de er dyre.
    Ang. Ny tallerken til td124, så kjøpte jeg et upgrade kit fra Retrotone i England. Ikke akkurat rimelig, men jeg er veldig godt fornøyd med finish og funksjon. https://www.retrotone.co.uk/product/thorens-top-platter/#
    Vh Gunnar S
    ps. Jeg kjøpte kittet med mellommatte i kork og ny centerkopp

    Ikke billig nei, men skal man ha nytt og garantert snorrett, så er det vel det prisleiet det ligger i. Takk for tips!
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Ikke billig nei, men skal man ha nytt og garantert snorrett, så er det vel det prisleiet det ligger i. Takk for tips!
    Når du ser hva de tar betalt for platespillere i dag, så er 400£ en helt grei pris vil jeg si.
    De har maskinert en ny tallerken i kvalitetsaluminium, og den har integrert senterkopp.
    Med dagens priser på arbeid og materialer så er det vel heller rimelig.
    Har du en spiller med dårlig tallerken, så løp og kjøp. 🤗
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.627
    Antall liker
    1.320
    Dere har rett, og det var visst jeg som lærte noe nytt :p
    Kanskje forrige eier så sitt snitt til å kvitte seg med litt skrot.
    Gudskjelov, det ville vært skummelt om jeg bomma på akkurat det.
    + nei, hvorfor det -ser da veldig uskrot ut. Er kastet såpass at det fører til problemer ved avspilling, eller er det av mer psykosomatisk art?
    Hvis det første er jeg enig med han over meg om at en ny tallerken er verdt det, med mindre du har en gummihammer og rettholdt,-da ville jeg gitt det et forsiktig forsøk selv først.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn