Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg _tror_ ikke det skal være mye olje 'nedi der' ... snarere en liten dråpe, om enn det ...
    Det skal ca. 1 ml i lageret. I tillegg fordeles ytterligere ca. 1 ml jevnt rundt på spindlen før den slippes ned i lageret.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Det skal såpass til ja, det er noe dråper det.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.118
    Antall liker
    4.994
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    I Joels beskrivelse av "oljeskift" står det hvor mye....eller lite.
    Med den mengde han anbefaler blir det akkurat så fult at det kommr litt olje over kanten når spindelen er helt på plass.
    Den lille resten tørkes bort.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Min kilde for angivelse av oljemengde er Joel;)

    OBS! Så vidt jeg har forstått så leverer han 3 ulike viskositeter - avhengig av hvor slitt lagret i spilleren er.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan det bli cleanere og lekrere enn en slik TD 111.

    Thorens TD-111.jpg


    Ikke akkurat et egnet alternativ for de med stor samling av snurrefortrundt plater, men spiller man fortrinnsvis på 33 1/3 så....

    En slik står høyt på ønskelisten min ihvertfall:)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    ^ Min kilde for angivelse av oljemengde er Joel;)

    OBS! Så vidt jeg har forstått så leverer han 3 ulike viskositeter - avhengig av hvor slitt lagret i spilleren er.
    Jeg fant ett PDF-dokument online som understøtter akkurat det du sier fra Joel :) Her er forøvrig det jeg bestilte fra ebay:

    http://m.ebay.com/itm/JOEL-S-KIT-THORENS-TD-125-126-145-150-160-166-320-/291524729184?txnId=1199711734019

    Det var en særdeles nydelig spiller det der altså :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Fikk kikket litt på spilleren i natt og det var riktig nok opphenget som trengte litt justering :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Hjelp til å finne årsak til funksjonsfeil

    Har i en tid vurdert å legge ut min TD 145 for salg, men det er tydeligvis ikke spilleren helt enig i:cool:

    Tok den frem i dag (etter at den har stått urørt på hylla i et drøyt halvår) og slo start/stop-bryteren over på 33 - og motoren ville ikke starte. Sist den var i bruk fungerte den helt ok.

    Har forsøkt å feilsøke, og årsaken til at den ikke vil starte virker å være at spolen/magneten får strøm litt for sent, slik at vippebraketten ikke "holdes" av magneten. Om jeg etter å ha satt bryteren til 33, eller 45 for den saks skyld, vrir den litt i retning av stop igjen, så slår vippebraketten seg over i riktig posisjon (holdes av magneten), starter motoren og spilleren (inkl. auto/stop og armlift) fungerer helt ok.

    Det samme skjer dersom jeg veldig sakte og forsiktig vrir bryteren mot 33/45. Da starter den også - og fungerer ok.

    Er det noen som har vært borti tilsvarende?

    Jeg kan legge til at spilleren er helt original, og den har aldri vært skrudd på.

    1.jpg


    Spolen/magneten er den rosa oppe til høyre. På vippebraketten, som styrer funksjonen så er det ei stålplate slik at den "Holdes" i riktig posisjon av magneten. Jeg måler 0,9v inn på spolen før bryteren settes til 33/45. Når startbryteren gir kontakt så øker denne spenningen til +/- 32v.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ikke rare bistanden å få til dette, nei:(.

    Men, jeg gikk igjennom servicemanualen og sjekket de (elektriske) målinger angitt der, og fant ingen avvik. Mao - nærliggende å tro at feilen var av mekanisk art. Og ja - justering av micro-bryteren (meget følsom) til start/stop funksjonen har gitt resultater, og nå er den as good as it gets igjen:).
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Så fint du fikk orden på det :)

    Er på tampen av 84 timers jobbuke nå, og regner med å få servicepakken fra ebay i kommende uke. Pickupen ligger og venter på Soundgarden og spilleren står nå hjemme og venter.

    Så nå må jeg bare knekke de siste 24 timene med nattskift så må det begynne å skje noe :)

    Finnes det noen alternative føtter til en rimelig penge som kan gi lydmessig bedre utslag på en spiller med slikt chassis? Noen alternativer en kan se etter ?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Er det kun huntonit bunnplate på den spilleren også?
    I så fall kan det være tilrådelig å bytte til f.eks en litt tykkere plate i mdf. Om føttene kun er de "vanlige" gummiknottene, så finnes det bedre alternativer - og 3 justerbare føtter er et godt alternativ for enkelt å kunne vatre spilleren.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Vil kalle det en plastkasse med små klistreputer under :p Slike justerbare føtter er vel noe jeg kunne tenkt meg ja!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kan det bli cleanere og lekrere enn en slik TD 111.

    Vis vedlegget 332516

    Ikke akkurat et egnet alternativ for de med stor samling av snurrefortrundt plater, men spiller man fortrinnsvis på 33 1/3 så....

    En slik står høyt på ønskelisten min ihvertfall:)
    Dette låter garantert helt supert med en klassisk MM pickup. Jeg har en TD 160 super med SME og Grace F9. Spiller skjorta av alt jeg tidligere har hatt.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Vil kalle det en plastkasse med små klistreputer under :p Slike justerbare føtter er vel noe jeg kunne tenkt meg ja!
    Ahh.. måtte google bilde for å se hvordan den løsningen ser ut. Ei slik plastpanne er kanskje ikke like enkelt å erstatte med mdf-plate (?). På bilder jeg googler ser det ut til at noen av avstivningene bygger lavere enn kanten på plinthet (?), men jeg kjenner ikke spilleren slik at jeg kan se det helt klart for meg.

    Justerbare føtter: Jeg tok noen føtter fra kasserte kontormøbler og dreide til slik at jeg kunne legge inn dempegummi:

    1.jpg


    Bolten i føttene var i M10. Grovt nok til at det var helt greit å gjenge direkte i (den nye) bunnplaten.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Har fått olje dette kittet nå,men det ser ut at hastigheten varierer ganske så hørbart altså..dette gjelder forøvrig med gamle og nye reimen. Da er det vel bare til å åpne spilleren og ta en kikk der igjen tenker jeg ?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Da går jeg og venter på en TD-160 kjøpt av en kar her på sentralen. Valgte å gå for en forhåpentligvis god brukt spiller som innhopp i vinylverdenen så får vi se om det blir noe annet etter hvert.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Gratulerer! Det tror jeg er et godt valg:)
    En gammel Thorens gir stor eieglede når den er i orden!
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Gled deg. Dette er gamle spillere og krever sitt mht justering og vedlikehold. Det ligger et stort potensiale i denne. Vh Geir

    Da går jeg og venter på en TD-160 kjøpt av en kar her på sentralen. Valgte å gå for en forhåpentligvis god brukt spiller som innhopp i vinylverdenen så får vi se om det blir noe annet etter hvert.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.865
    Antall liker
    2.831
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det gutter! Med en fortid som modellflybygger og mopedmekker får jeg vel tro at ting skal gå seg til. Sitter vel en original arm på denne, TP16? Ble litt usikker, men den skal vel ikke være så aller verst kanskje.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Lite tid til å kikke på TD-126 om dagen, men fikk gått over den litt mer i dag. Greier å justere inn hastighet etter stroboskopet tilnærmet perfekt så lenge yttertallerken ikke ligger på. Med denne på er det litt variasjoner igjen. Noen som har noen tips?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    5.728
    Torget vurderinger
    14
    Melder meg inn som Thorensvenn.
    Tror helt sikkert jeg skal greie å bli venner med disse etter hvert. Skjønt det kan vel ta litt tid med enkelte av de.
    20150803_133540-2.jpg


    20150906_213651.jpg


    20150920_192137.jpg


    GunnarS
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Fine spillere.Ta godt vare på dem.
    Du får sikkert minst en av de til å spille bra.Jeg tipper TD 160 med en god pickup.
    Mvh Kenneth
     

    mean69

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2008
    Innlegg
    452
    Antall liker
    471
    Sted
    Hovdebygda
    Torget vurderinger
    14
    Får vel melde meg inn i venner av Thorens jeg også. Kjøpte meg en Thorens TD320 MKIII med seperat strømforsyning. Det følgte også med en steinfot på spikes.

    Holder på å shine, smøre og stille inn enda, så foreløpig er den på arbeidsbenken.

    rsz_2015-09-27_122650.jpg
    rsz_2015-09-27_122617.jpg
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.111
    Antall liker
    1.089
    Torget vurderinger
    10
    Min Thorens TD126 III fra 1978 har i den senere tid begynt å vise tegn til fusking ved at lyset til stroboskopet ikke kommer på straks on/off-knappen aktiveres, men gjerne først mange sekunder etterpå. Dette skjer som oftest når spilleren har stått ubrukt en dag eller to. Så langt har ikke dette medført driftsproblemer, siden lyset kommer på etter en tid, men jeg frykter noe kan være på gang. Noen som har noen formening om hva dette kan skyldes og hva jeg kan gjøre for å rette på dette?
     
    Sist redigert:

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    5.728
    Torget vurderinger
    14
    Om det finnes trøst i felles skjebne, stroboskoplama på mine to TD125 har også litt latens, uten annet problem at det er litt mer spennende å slå de på.

    160´n presentert litt lenger opp har fått en oppdatering (har lagt ut bilder på min egen side (Gunnars greier), men tåler vel et bilde her også)
    DSC_0631.jpg


    TD 125 har fått prøvemontert en Jelco 12".
    Om noen skulle vite om en "Long Weelbase" aluminiumslist er jeg litt mer en middels interessert.
    20151010_113331.jpg

    GunnarS
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ser at noen har en enormt blank "polert" kant på platetallerkenen. Hvordan får jeg til dette?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.528
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Ser at noen har en enormt blank "polert" kant på platetallerkenen. Hvordan får jeg til dette?
    Da har du to alternativer:
    1. Lever den til forkromming eller
    2. Puss, puss, puss, puss, puss..osv osv osv. (rengjøres godt for å løse opp i smuss og skit. Deretter har jeg brukt ett pussekit for drill fra Claser`n)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For å få bort maskineringsrillene i tallerkenkanten er det en fordel å begynne med fint smergelpapir. Bruk 600 korning først. Deretter 1000 korning til overflaten er jevnt matt og fri for riller. Om du har slipt nok ser du om du tar et par fine drag på tvers. Når det er gjort kan man begynne med poleringsmiddel.

    Alternativet er, sm nevnt, å levere den inn til forkromming. Det blir blankere og er vedlikeholdsfritt.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg liker veldig godt å plundre med gamle platespillere. Jeg har fått tak i et par TD 160 som jeg har tenkt å gjøre noen forsøk med.

    En ting som er tydelig er at subchassis på en TD160 er langt enklere enn på for eksempel TD-125

    TD160 subchassis.jpg

    TD160 som har subchassis av presset tynnplate
    td 125 subchassis.jpg

    TD125 som har støpt subchassis som er langt stivere og mer solid enn plateløsningen til TD160

    Platespilleren som alle liker å sammenligne med Linn Sondek:
    majik standard.png

    Og under:
    linn underside.jpg

    De ligner jo på hverandre, men Linn sin versjon er en stivere konstruksjon.

    Linn i dyreste utgave er slik:
    keel.jpg

    Keel som er maskinert ut av et stykke aluminium.
    Dette er nok langt stivere enn de over.

    Det er veldig populært å lime bitumenplater til subchassis på TD160 for å dempe vibrasjoner.
    Jeg har aldri lest om denne løsningen på en Linn Sondek. Jeg lurer derfor på om det er bedre å finne en løsning som stiver av subchassis i stedet for å dempe med bitumen.

    Har noen prøvd noe lignende?
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    5.728
    Torget vurderinger
    14
    Har ikke prøvd selv, men høres ut som en god idé.
    GunnarS
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.528
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Du kan jo google deg frem til noen bilder av hvordan de gjorde det på TD 160 Super. Gir en indikasjon på mengde og plassering.
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    TD160 Super har samme subchassis som standard med unntak av at det er dempet med Bitumen.
    Jeg vil forsøke å stive av i stedet for å dempe:

    Her er det tydeligvis noen som prøver med en MDF plate.
    Jeg vil prøve noe lignende med å benytte plate av bambus. Bambus er et materiale som skal ha gode egenskaper for audio.

    ikea aptitlig.jpg

    Ikea Aptitlig bambus skjærefjøl
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Et lite OBS mht bambus.
    Har et par skjærefjøler i bambus, som brukes til det formålet. Felles for begge er at det virker å være et høyst "levende" materiale som lett påvirkes av temperatur og (luft)fuktighet. Mao - de krymper, sveller, vrir seg, sprekker og "går" fremogtilbake rundt sin opprinnelige form/fasong. Ikke mye, men tilstrekkelig til at jeg ville vært betenkt til å benytte bambus til avstiving. Mine er ikke fra IKEA, og det er selvfølgelig mulig at det er kvalitetsforskjeller i slike også - som med alt annet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvor leverer man ting til forkromming?

    Ser at noen har en enormt blank "polert" kant på platetallerkenen. Hvordan får jeg til dette?
    Da har du to alternativer:
    1. Lever den til forkromming eller
    2. Puss, puss, puss, puss, puss..osv osv osv. (rengjøres godt for å løse opp i smuss og skit. Deretter har jeg brukt ett pussekit for drill fra Claser`n)
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Kommer av på hvor du bor. I Oslo er det vel bare Centrum Fornikling igjen.
     

    Jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2014
    Innlegg
    1.537
    Antall liker
    6.763
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    2
    Med nummer to på plass bør jeg vel bli med her. Har hatt mye glede av å lese og se på bilder i tråden.
    Denne kom i hus for noen dager siden.
    image.jpg

    Første test i dag etter lett vask og litt olje.

    image.jpg


    Og den gode gamle.

    image.jpg


    Jon
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    1.936
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Her er et bilde av mitt nyeste prosjekt. TD124 med SME 3016 arm. SPU pickup. Har ikke rukket å gjøre den ferdig men gleder meg til at den kan fyres opp for en test. Her er et bilde hvor den er prøvemontert.
    thorens.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn