Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Spørsmål om gummiforinger til TP-13A på en TD150 ... Er det noen som har byttet ut disse (se bildet) og funnet ut hvilken størrelse som er riktig? Jeg bestilte noen på ebay, men de viste seg å være alt for store. Noen som har gjort noe tilsvarende, men med bedre hell?

    150_07dwg.jpg
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Ser at de gummiforingene er temmelig komprimerte på begge de armene jeg har liggende. Ikke enkelt å ta noe mål av de, men.... det er sikkert en std dimensjon. Skruen har diam 2,9 mm og da skal sikkert innvendig diam på foringen være 3mm. Ytre diam (dvs diam på den delen av foringen som skal ligge i hullet) skal være lik diam på hullet i supportplata (S 808-235).
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    ^ Ser at de gummiforingene er temmelig komprimerte på begge de armene jeg har liggende. Ikke enkelt å ta noe mål av de, men.... det er sikkert en std dimensjon. Skruen har diam 2,9 mm og da skal sikkert innvendig diam på foringen være 3mm. Ytre diam (dvs diam på den delen av foringen som skal ligge i hullet) skal være lik diam på hullet i supportplata (S 808-235).

    Hei! Takk for svar! Jeg fikk tak i noen på ebay, men det var de minste jeg kunne finne, og de er for store rett og slett. Vanskelig å finne de mindre enn 8,5 mm diameter (ytre), og da er de for store ... Så tips om hvor man får tak i mindre hadde vært flott! :)
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Når det gjelder kondensator er det enklest å bytte de med samme størrelse/type (X2?)

    Det er som nevnt noe å hente ved å eksperimentere med andre størrelser med hensyn til vibrasjon i motor.
    Det er utrolig hvor stor forskjell det kan være.

    Ikke alle kondensatorer er egnet for dette, og visstnok X2 type er riktig. Pass på at de er >275 volt AC
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    I hvilken prisklasse må man legge seg for en fornuftig Thorens som låter bra sammenlignet med f.eks min egen Rega RP6?
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    I hvilken prisklasse må man legge seg for en fornuftig Thorens som låter bra sammenlignet med f.eks min egen Rega RP6?
    Det hadde jo vært morsomt om du kunne få lånt et par Thorens for å sammenlikne direkte. Blir vel vanskelig å sammenlikne uansett, dog, da PU, arm og modell jo kan kombineres i det 'uendelige' ... Jeg kan bare sammenlikne med gammel opplevelse med billig spiller fra 'way back' (Sanyo plastikk-skit), og mine to vintage Thorens. Den ene (TD150), som er fra ca 1970, kostet 800 kr, og trengte litt fiksing først. Kostet meg ekstra 300kr elns å få tak i en 45rpm-skål som manglet bl.a., 300 til for ny reim osv. Endte vel opp med deler og utstyr (minus RIAA) for et par tusen kroner, samt en ny PU til 1500. Totalt kostet altså den gamle spilleren meg ca 4200 eller deromkring. Sånn sett kanskje ikke verdens mest fornuftige kjøp; men veldig moro, og -- etter min mening -- veldig god lyd!

    Siden den første ikke fungerte, og jeg var usikker på hvor mye som skulle til av fiksing, slo jeg til på en annen spiller bare en uke etter; og dette var en TD160 fra ca 1980 som jeg ga 2500 for. Den kom helt klar til bruk; og har spilt nydelig hele veien! Måtte vel bytte en reim på denne også, da den ikke klarte 45rpm, men det var det eneste.

    Disse to spillerne synes jeg lyder ganske så likt; og jeg liker de begge av litt forskjellige grunner ... Det jeg ikke liker så godt er at de er litt kilne på bytte av PU. Den ene har et system hvor man skrur inn skruene på toppen før man 'jenker' PU-en inn under headshellet inn i et spor under der ... Den andre må skrus inn undenifra og opp, med spesielle 'Thorens-skruer' som ikke er standard, så vidt jeg har skjønt. Kronglete og tungvindt.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    I hvilken prisklasse må man legge seg for en fornuftig Thorens som låter bra sammenlignet med f.eks min egen Rega RP6?
    Tenker du ny spiller (dagens portefølje), "nyere" spiller (>2000 etter konkursen) eller vintage (< 2000) ?
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Var vel i hovudsak de eldre spillerene, som har ett tidløst design etter min mening! Ser det ligger Thorens i fleng med masse flotte plints på ebay da. En ren sammenligning hadde selvsagt vært morro :)
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Var vel i hovudsak de eldre spillerene, som har ett tidløst design etter min mening! Ser det ligger Thorens i fleng med masse flotte plints på ebay da. En ren sammenligning hadde selvsagt vært morro :)

    Bare vær obs på at mange av de som ligger der _kun_ er plinten! De komplette spillerne er som regel betraktelig dyrere ... :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Er helt klar over det :) Men er bare på utkikkeren igjen foreløpig. Er i grunn svært fornøyd med Regaen altså, men man vet jo aldri..
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Er helt klar over det :) Men er bare på utkikkeren igjen foreløpig. Er i grunn svært fornøyd med Regaen altså, men man vet jo aldri..

    Det var en td166 på finn.no i dag, til røverpris (500kr), men var også 'reservert' ... Vet ikke om det fortsatt går an å legge inn bud da?

    Edit: Det ligger også en TD318 der til 2200 med ortofon x5. Jeg aner egentlig ikke om det er et godt kjøp eller ei ...
    http://www.finn.no/finn/torget/annonse?v=-98&r=www_bap_object_mlt&finnkode=61683025
     
    Sist redigert:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Der var det en ja, men nå er det sjenking med skiftet og feiring av ferie :)
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.528
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei.
    Er det noen av dere som har erfaring med ødelagt DC plugg i TD318? Jeg tenker altså på kontakten som står i spilleren som strømledningen skal plugges i?
    Den henger ikke fast i plinthet. Bildene er ikke all verden, men jeg håper dere ser problemet?
    IMG_0219.jpg
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Greier ikke helt å slå fra meg tanken på en Thorens spiller altså, men hvor mye jobb er det å bytte til en SME arm om spilleren er klargjort med arm-bord? Eller uten for den del.. Jeg er ingen teknisk person, sleng på en del tommeltotter også så legges vel lista der 8)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ...men hvor mye jobb er det å bytte til en SME arm om spilleren er klargjort med arm-bord? Eller uten for den del..
    Om den er forberedt med SME-armbord (spor), så er det ikke allverdens jobb. Da er det "bare" å montere armen, og justere inn. Armkabel velger man da å kjøre rett fra tonearm til RIAA.
    Om den ikke er forberedt, så vil det avhenge litt av modell. En TD16x får man vel kjøpt armbord til, evt. en mal for å tilpasse det eksisterende (?). I såfall er det også en enkel prosess. Om du vurderer å bytte arm på en TD3xx og TD2001/3001, så er det litt værre, da de ikke har armbord. Jeg vet ikke om det finnes noen mal man kan bruke, eller om man må måle opp selv før man lager hull/spor i den delen av det flytende opphenget som armen sitter på.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    1
    ^ Både TD320 MK II og TD 2001 kom i utgaver uten arm dvs hhv TD 321 og TD 2001 BC. Så vidt jeg kan se er dimensjonene på armbordet til TD320 MKII og TD 321 omlag likt. Det bør ikke være vanskelig å få laget nye armbord til montering av hva det skal være. Mht TD 2001 så kan det se ut som den også ble levert i noen versjoner med «fabrikk arm» på utskiftbart armbord dvs egentlig en BC-modell med TP90/91 arm

    For TD 320 (MKI) og TD31X det originale armbordet mindre og det kan bli et spørsmål om litt ekstra tresløyd for å få det til. Utgavene med TP28 arm (TD 318/16 MKII) består armbordet/basen av noe plastkrimskrams.

    Se evt Thorens Manuals - Vinyl Engine og www.Thorens-Info.de

    mvh
    KJ
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Litt upresist formulert av meg mht til TD3xx ja:).

    Litt avhengig av hvilke modell og Mk-versjoner var det noe ulike løsninger mht arminnfesting og armbase-plater på disse. Det samme gjelder tildels også TD 2001, som hadde armbase-plate på de levert med TP 50 arm, mens TP 90-armen har hull direkte i det flytende opphenget.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.653
    Antall liker
    28.118
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hei, er det noen her inne blandt Thorens-vennene som har hørt en Thorens Reference?

    Går ut ifra at alle har hørt om den, men er det noen her som kan si noe om lyden?

    mvh
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Det kan se ut til at jeg ror i land en Thorens TD 126 MKIII med SME III arm, selger hadde også ett utvalg pickuper som han skulle komme tilbake til.

    Men er det noen her som har erfaring med lignende oppsett og som kan komme med en liten tilbakemelding på pickupfronten? :)

    Hilsen en forhåpentligvis snarlig nøgd Thorens eier.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.890
    Antall liker
    17.528
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Det kan se ut til at jeg ror i land en Thorens TD 126 MKIII med SME III arm, selger hadde også ett utvalg pickuper som han skulle komme tilbake til.

    Men er det noen her som har erfaring med lignende oppsett og som kan komme med en liten tilbakemelding på pickupfronten? :)

    Hilsen en forhåpentligvis snarlig nøgd Thorens eier.
    Grattis! Vi venter spent på bilder :eek:) Det er obligatorisk :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Det kan man selvsagt fikse når/om ting går i stell :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det kan se ut til at jeg ror i land en Thorens TD 126 MKIII med SME III arm, selger hadde også ett utvalg pickuper som han skulle komme tilbake til.

    Men er det noen her som har erfaring med lignende oppsett og som kan komme med en liten tilbakemelding på pickupfronten? :)

    Hilsen en forhåpentligvis snarlig nøgd Thorens eier.
    Fin vintage-maskin du ser ut til å skaffe deg:).

    Det er garantert noen her som har erfaring med egnet PU-valg til en SME III. Så langt jeg forstår så er effektiv masse på denne armen meget lav, hvilket ekskluderer mange stivnebbede hakkespetter.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Hei, er det noen her inne blandt Thorens-vennene som har hørt en Thorens Reference?

    Går ut ifra at alle har hørt om den, men er det noen her som kan si noe om lyden?

    mvh
    Da jeg kjøpte min TD166B MkII helt på begynnelsen av 1980-tallet, fikk jeg med brosjyre på "Reference". Det er det nærmeste jeg har vært.
    Har også sett noe om restaurering av en slik.
    Den kom vel omtrent samtidig som de første boreriggene ble bygget ved Aker (Brygge) og har noen felles trekk :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Det kan se ut til at jeg ror i land en Thorens TD 126 MKIII med SME III arm, selger hadde også ett utvalg pickuper som han skulle komme tilbake til.

    Men er det noen her som har erfaring med lignende oppsett og som kan komme med en liten tilbakemelding på pickupfronten? :)

    Hilsen en forhåpentligvis snarlig nøgd Thorens eier.
    Jeg bruker Ortofon 2m Black på min.
    Gunnar Brekke kan gi deg gode råd. Ta kontakt med han hvis han ikke melder seg på her.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    2.715
    Sted
    Kongsberg
    Det kan se ut til at jeg ror i land en Thorens TD 126 MKIII med
    SME III arm. Selger hadde også ett utvalg pickuper som han skulle komme tilbake til.
    Men er det noen her som har erfaring med lignende oppsett og som kan komme med en
    liten tilbakemelding på pickupfronten? :)

    Hilsen en forhåpentligvis snarlig nøgd Thorens eier.
    (Klippet (og noe redigert) fra vinyltråden/ http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/80172-sme-3009-clearaudio-maestro-v2-wood.html

    Hei.

    SME 3009 Series III er en lettvektsarm - med effektiv masse på bare 5 gram!

    Liksom andre lettvektsarmer som Hadcock, Formula IV, Black Widdow osv. ble
    den bygget for de amerikanske (og noen japanske) pickupene som dominerte
    det amerikanske markedet på 70-tallet; Shure, Pickering, Grado og Grace osv...
    Dette var MM/MI pickuper med lav vekt (4-5 gram) og mykt nåleoppheng (høy
    compliance). Det ble sogar laget noen myke MC-pickuper for å passe i disse
    lettvekts armene - som Denon DL-1000 og (i en viss grad) Denon 300-serien...

    Du har rett i at denne armen bør utstyres med en MM pickup, men Clearaudio
    Maestro V2
    - liksom resten av pickupene fra Clearaudio - egner seg ikke spesielt
    bra. De er både for tunge (8,4 gram) og alt for stive for en slik arm. Clearaudio
    oppgir ikke compliance for sine pickupene, men med et anbefalt stifttrykk på
    2,2 gram skulle tyde på en compliance rundt 12 cu (ved 10 Hz), noe som er alt
    for stivt for denne armen. (Stifttrykk bestemmes av compliance og nålesliping).
    Resonansfrekvensen for denne kombinasjonen ender opp på hele 12,73 Hz.


    Jeg ville heller vurdert en av følgende pickuper:

    - Ortofon 2M Black. Med en vekt på 7,2 gram og en compliance lik 22 cu
    (ved 10 Hz)
    får du en resonansfrekvens på 9,79 Hz - veldig nærme ideelle 10 Hz.
    Audiomix bruker denne pickup/armkombinasjonen med godt resultat. Pris rundt 5k.

    - Sound Smith Carmen. Med en vekt på 6,8 gram og en compliance lik 22 cu
    (ved 10 Hz)
    (medium compliance versjonen) får du en resonansfrekvens på
    10,22 Hz - igjen veldig nærme ideelle 10 Hz. Varmere i klangkarakteren enn
    2M Black og Aida, men plukker opp mer overflatestøy og sporer dårligere på
    grunn av buttere nålesliping. Pris rundt 6k +.

    - Sound Smith Aida. Med en vekt på 6,8 gram og en compliance lik 22 cu
    (ved 10 Hz)
    (medium compliance versjonen) får du igjen en resonansfrekvens
    10,22 Hz - veldig nærme ideelle 10 Hz. Kanskje den "beste" pickupen det er
    mulig å bruke i denne armen (i forhold til pris - det finnes dyrere Sound Smith
    pickuper). MMC prinsippet gir deg dynamikk på høyde med (eller bedre enn) de
    beste low output MC pickupene samtidig som du har høyt utgangsignal og 47k last.
    Pris rundt 13k +.

    Sound Smith pickupene finnes også i høy compliance versjoner (28 cu (ved 10 Hz)),
    men på grunn av deres relativt høye vekt (6,8 gram) ender du opp med en mindre
    ideell resonansfrekvens på 9,06 Hz.
    Dessuten er det sikkert lettere å skaffe seg medium compliance versjonene (høy
    compliance versjonene finnes sikkert ikke på lager) samt at en medium compliance
    versjon er "lettere å ta med seg" - om du senere skulle bytte til en tyngre arm...


    Det kan også være andre alternativer som Audio Technica (litt stive for armen) eller
    gamle klassikere som Shure eller Grace - helst med en ny NOS stift.

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    For de som ikke føler seg helt komfortable med å kjøpe en tilårskommen TD 16x åpner det seg snart, bokstavlig talt, nye muligheter, vel og merke om man vil grave litt i lommeboken:).

    Thorens har lansert 3 nye spillere, som alle baserer seg på et noe oppgradert fjæringsoppheng - ikke ulikt slik det var på TD 16x spillerne. Spillerne vil komme i salg i løpet av høsten.

    thorens TD 9xx.jpg

    TD 903 vil være den rimligste spilleren. TD 905 neste på stigen, mens TD 907 vil være toppmodellen. De 2 rimeligste vil begge ha glasstallerken og TP 92 tonearm, mens TD 907 vil ha tallerken i (trolig) aluminium - neppe zink-legering, slik det var på TD 16x spillerne. Den vil videre ha en 10" TP 88 tonearm.


    Prisene er neppe endelig fastsatte, men trolig vil de ligge i området ca. 25K til 70K - mao, ikke noen entry-level modeller. Audio Norge har sikkert mer konkret info for de som måtte være interessert.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Kunne ikke bedt om ett bedre innlegg der Gunnar, da har jeg i det minste en god pekepinn i den noe dyrere skalaen. Var jo inne på tanken å handle inn en 2M Black til RP6 spilleren min også for litt siden..det blir aldri gjort :p Så angrer jeg som en hund nå for at jeg solgte unna mye gammelt jeg hadde liggende...deriblandt en rekke Shure pickuper av typen M75 og V15 III m. JICO SAS nåler :rolleyes: Sistnevnte var vel ganske vanlig i disse armene ?
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror jeg går for en 2M Black altså :) Ettersom det meldes positivt om denne på både SME3 og Rega armen, så tror jeg at det kan bli litt morro altså.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Av Hvem/hvor kan jeg få tak i reserve belter forresten? Sikkert mye fjas på ebay, men må vel noen pålitelige også? Greit å ha for hånd :) Gleder meg sykelig mye nå til jeg får spilleren og PU i hus:rolleyes:
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Sist redigert:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Supert! Skal ta meg en kikk når jeg kommer under litt bedre dekningsforhold :)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Av Hvem/hvor kan jeg få tak i reserve belter forresten? Sikkert mye fjas på ebay, men må vel noen pålitelige også?
    Audio Norge/Duet Audio har originale Thorens drivreimer.

    OBS - mht ny drivreim. Uansett produsent/kvalitet så bør ny reim strekkes til en definert lengde:
    Minimum 260 mm for spillere m/pulley < 13mm
    Minimum 265 mm for spillere m/pylley > 13mm
    Max.lengde 275 mm

    For trange belter vil gi unødig ekstra belastning på hovedlager og lager i motoren
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Det er ikke anbefalt å bytte reim bare for å bytte, for det har ingen hensikt å bytte en reim som er i orden.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Takk folkens :) Nei det er jeg hel enig i, selger har ikke nevnt annet om reimen heller så regner med den er i skjønneste orden. Ser forøvrig det ligger en flott td 126 MK3 ute på torget nå også!
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Fikk spilleren i dag. Den var meget godt pakket i en solid og stor eske =) Har ikke fått tid til annet enn å se over det ytre, og den var faktisk tilnærmet strøken etter det jeg kan se. Bare å gi lokket en puss så blir det også meget bra. Eneste jeg såg når jeg satte innertallerken på plass var at denne ligger altfor lavt. Kikket nedi oljebrønnen til spindelen og det såg rimelig slakt ut, så dette kan vel muligens løses med å vaske bort gammelt gris og tilføre ny olje? I tilfelle hvilken olje bør jeg sikte meg inn på?

    Rakk ikke gjøre så mye mer da jeg skal reise bort noen dager.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Eneste jeg såg når jeg satte innertallerken på plass var at denne ligger altfor lavt. Kikket nedi oljebrønnen til spindelen og det såg rimelig slakt ut, så dette kan vel muligens løses med å vaske bort gammelt gris og tilføre ny olje? I tilfelle hvilken olje bør jeg sikte meg inn på?

    Rakk ikke gjøre så mye mer da jeg skal reise bort noen dager.
    Hva mener du med at innertallerken ligger for lavt? I såfall vil jo tallerken ligge for lavt også. Er det opphenget som er justert for slakt? Bilder for å illustrere hadde vært fint.
    Litt usikker på hva du mener med slakt lager? Er det slakk i lagret? Får jo ikke håpe det og/eller at den har gått med for tørt og møkkete lager i lengre tid.

    Den olje som klart anbefales er den som selges av Joel Boutreux på (troligen) ebay, om han ikke har en egen hjemmeside nå.
    Litt usikker på om annen type olje (og i såfall hvilken) er egnet, da materiale i lageret og spindlen har en viss innvirkning. Thorens brukte i sin tid flere ulike typer/spesifikasjoner.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.116
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Joel er mannen du skal snakke med. Mail er nok best. Da kan han ty til "translate" av noe slag.
    Jeg har sett at spindelen har vært noe løs og det har ført til at innertallerken har sklidd.
    Det er i så fall best å få den helt ut, gjøre rent og ha på LocTite før du banker den inn igjen. Finn ut hvor langt inn den skal på forhånd.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Trenger ikke være rakettforsker for å forstå at om innertallerken ligger for lavt så vil det forplante seg nei :) Det var knapt klaring mellom denne og chassis. Slakt er bare ett utrykk, men det var altså lite med olje nedi der. Det lille som var der, var nok på tide å få byttet ut altså. Skal forhøre meg med denne karen dere peker i retning av i hvertfall :)

    Kommer hjem igjen på fredag, så kan knipse noen bilder da evt. Får håpe jeg slipper banking og loctite :p
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Trenger ikke være rakettforsker for å forstå at om innertallerken ligger for lavt så vil det forplante seg nei :) Det var knapt klaring mellom denne og chassis. Slakt er bare ett utrykk, men det var altså lite med olje nedi der. Det lille som var der, var nok på tide å få byttet ut altså. Skal forhøre meg med denne karen dere peker i retning av i hvertfall :)

    Kommer hjem igjen på fredag, så kan knipse noen bilder da evt. Får håpe jeg slipper banking og loctite :p
    Jeg _tror_ ikke det skal være mye olje 'nedi der' ... snarere en liten dråpe, om enn det ...
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Det er min formening også, men her var det altså meeget skralt på olje som sagt. Skal jo ikke mye til før det blir grisete..

    EDIT: Fant ett av disse Joels Kit på ebay fra han Fredhifi, en kompis av Joel dere nevner over her. Kjøpte like så greit ett slikt, fikk med belte der også jeg kan ha i bakhånd.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn