Venner av Thorens platespillere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    1
    ^ + at de er gode å montere direkte i tre-chassis. Noe som er «umulig» med det meste av std. RCA chassiskontakter, unntatt Neutrik sine som har XLR-flens eller andre typer som er montert på plate.

    mvh
    KJ
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.117
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Disse fra Neutrik er fine.
    Enkle å montere. Paneltykkelse er ikke kritisk.
    Ikke er de dyre heller.
    neutrik-nf2d-b-9.jpg


    neutrik-nc3fp-b-1.jpg
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    5.728
    Torget vurderinger
    14
    20151210_194617.jpg

    Har kjøpt en Thorens TD145 som motoren ikke går rundt på (hverken 33 eller 45)
    Er det noen som har tips hva det kan være, og hva jeg bør sjekke først?
    Den har også ett annet problem at jeg ikke får armheisen til å holde seg nede.

    GunnarS
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.807
    Torget vurderinger
    1
    Etter flere år i vinyl skjenken så plukket jeg frem td 166 igjen, da jeg erindret att lyden ikke var tilstede i høyre kanal. Fant frem en Shure pickup og monterte dette opp, fikk etter hvert spilleren oppe og gå. Men lyden er fortsatt borte i høyre kanal. Noen som har noen formening om hvor feilen kan ligge, har planer om å bytte arm på spilleren i løpet av 2016. Men tenke og se om dette var noe jeg kunne fikse sjæl, eller er dette noe for fagfolk. Spilleren er tiltenk jobb i skrivarstua mi, når den en dag er oppe og går igjen. Alle tips mottas med stor takk. Det er forøvrig den originale armen som sitter på den, alt annet på spilleren er som det skal være. Har lagt ved ett bilde av kablene som kommer fra armen.
    image.jpg
    image.jpg


    Prøver lykken her.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    @GunnarS.
    Vedr at den ikke starter.
    1.jpg

    Det kan være microbryteren (rød) oppe til venstre i bildet som er ute av posisjon. Evt kammen som denne ligger an mot som kan være slitt. Forsøk å løsne bryteren og juster. Obs - små marginer.

    Vedr armlift. Denne "henger" sammen med start/stop-funksjonen.
    Når du vrir startbryter mot 45 el 33 1/3 - prøv å vri sakte og hold den litt i posisjon. Da skal du høre et markert klikk. Om ikke, sjekk om det kommer strøm på magnetinnslaget (den rosa på bildet) som skal holde plastplaten til venstre for den i posisjon. Det sitter en stålplate på den (mot magneten). Du skal måle 33v om jeg ikke husker helt feil.

    1.jpg


    Det ligger servicemanual på VinylEngine som tar for jeg justering/feilsøking.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Etter flere år i vinyl skjenken så plukket jeg frem td 166 igjen, da jeg erindret att lyden ikke var tilstede i høyre kanal....osv

    Prøver lykken her.
    Høyst trolig brudd i armkabel, eller dårlig kontakt ved kabelsko til headshell eller overgangen til PU. Prøv å måle kablen (den røde) hele veien.
     

    GunnarS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.07.2010
    Innlegg
    1.258
    Antall liker
    5.728
    Torget vurderinger
    14
    Spot on PTB!
    Det var microswitchen som "hang inpå" litt for mye.
    Nå går den og armliften fungerer også.
    Tusen takk for godt råd.
    GunnarS
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.807
    Torget vurderinger
    1
    image.jpg
    image.jpg
    Koblet dette i fra hverandre igjen i dag, fant en av feilene. Feil kobling av kablene her, koble det i sammen igjen. Testet fikk all lyd tilbake i venstre kanal, mens det i høyre bare var brum/støy. Fortsetter feilsøket, har funnet frem måle apparatet. Kan den femte kabelen fra armen være montert feil, jeg kjøpte denne spilleren i sin tid på ett loppemarked og ble stående til jeg fant ut nå skulle den opp og gå. Det ser ut til at det er håp om og fikse denne sjæl.
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    1.807
    Torget vurderinger
    1
    Hva bør målingen vis av tall, dette er ukjent territorium merker jeg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Du skal kun måle om det er kontakt (gjennomstrømming) eller brudd. Du må ohme dette, og får da et utslag på meteret om det er kontakt. Alternativt om multimeteret har en "beep" funksjon.

    De fleste (mange) PU har farge på pinnene. De skal samsvare med fargene på kablene. Dvs rør kabel på rød pinne osv.
    Om PU ikke har fargekoder, så er pinnene merket med:
    R, hvilket er høyre kanal (rødkabel)
    L, hvilket er venstre kanal (hvit kabel)
    LG, hvilket er v.jord (blå kabel)
    RG, hvilket er h.jord (grønn kabel)

    Om det er RCA/Phonokabler, så skal R til senter i høyre plugg. RG til jord/kappe på høyre plugg osv.

    Så har du i tillegg en separat (sort) jordkabel, som skal jordes til chassis på Riaa/forsterker.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Når man skal skru og justere på en Thorens (andre spillere også, for den saks skyld), så er det en klar fordel å komme til fra undersiden mens spilleren fortsatt står horisontalt.

    Det finnes spesielle jigger på markedet til dette formålet, som man kan kjøpe, men det er også ulike måter å lage en enkel innretning for dette på.

    Man kan f.eks kjøpe et IKEA Lack bord:
    LACK Bord - grønn - IKEA
    og sage et passende spor i dette.

    Er man trangbodd og ikke har plass til å ha et slikt stående, så kan et alternativt være som her - bruke to stive nok staver av egnet materiale, som ikke svikter av spillerens vekt og bruke 4 tvinger:
    1.jpg


    Skal man justere fjæring, så er det selvfølgelig viktig å vatre opp.

    Ulempen, kontra et Lack bord (som kan settes oppå et annet bord/benk), er at man må sitte på gulvet å jobbe.
     

    gitarnino

    Fersking
    Ble medlem
    28.12.2015
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei.
    Jeg fant denne tråden etter noen timer med Google.
    Og jeg håper og ber jeg kanskje kan få litt hjelp her.

    I dag, så knakk denne armen bare rett av. Uten at det ble brukt noen krefter eller harde støt.
    Og når jeg googler. Så er det ikke så lett å finne noen spesifikke svar.

    Er det noen her, som kan hjelpe meg med å finne en løsning.
    Må jeg skifte hele armen, kan jeg bytte bare den delen ( som jeg tror er en TD63 ).
    Jeg har skjønt det er populært å bytte til en REGA løsning?
    Hjelpes.
    Setter stor pris på alle svar.
    Takk.
     

    Vedlegg

    sense

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Innlegg
    679
    Antall liker
    356
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Ja må vel melde meg inn her.... har noen spillere liggende her og litt der;) siste tilskudd er denne..

    Thorens TD-125 med en Rabco arm

    CIMG4140.jpg


    CIMG4142.jpg


    CIMG4143.jpg


    skal få litt mere kjærlighet nå.. så er det vel snart klar for lyd i stua;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^ @gitarnino:

    Du vil nok kanskje kunne få tak i et brukt armrør (TP 63) eller en komplett arm. Den armen er vel TP 11 mkIII. En del andre Thorensarmer av tilsvarende type vil kunne passe rett på. Du kan jo, litt avhengig av hvordan bruddet er, forsøke å lime m/superlim.

    Å evt. vurdere å montere en Rega-arm (eller annet fabrikat) er litt mer jobb med bl.a. modifisering av armbordet og etterjustering av fjæropphenget.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Noen som har erfaringer med den relativt nye TD 203?
     

    Hulken

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2016
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    Ser at flere bruker litt tykke korkplater med litt gummi innstøpt som platematte. Legger også merke til at noen bruker forskjellige spikes under selve spilleren. Gunnar anbefaler IKEA bord. Men hva står selve spillern på da?
    På mine Thorens spillere valgte jeg å bytte ut huntonitt bunnplatene til tykkere plater (finer/MDF), innvendig dempet med bitumenmatter. Samtidig forberedte jeg bunnplatene for å bruke 3 stk justerbare føtter (for å enkelt kunne vatre spilleren), 2 stk i front og 1 stk bak. For den bakre det viktig at man finner det vektmessige balansepunktet og ikke plasserer den midt på.

    Jeg valgte å modifisere ben fra noe kontormøbler jeg hadde liggende. Dreide de ned innvendig og kuttet til biter av en relativt hard (høy shore) cellegummimatte, som brukes i industrien (i sin tid kjøpt på Br. Dahl til et helt annet formål). Materialet kan minne om det som brukes i kraftige liggeunderlag, men skiller seg fra disse ved at det ikke forblir "komprimert" selv etter lang tids (punkt-)belastning. Fungerer helt greit - og i mitt tilfelle gratis :):

    Vis vedlegget 324109
    Har du mål på hvor du monterte den bakre foten? Jeg skal lage nytt plinth og bunnplate på min TD-160, og tenkte jeg skulle bruke føtter eller spikes.
    Med det samme jeg er inne på plinth, er det noen som har tanker om fordeler/ulemper med MDF som materiale på plinth? Alternativt hvilken tresort som anbefales i stedet for MDF. Tanken er at plinth'et skal lakkeres uansett....
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Har du mål på hvor du monterte den bakre foten? Jeg skal lage nytt plinth og bunnplate på min TD-160, og tenkte jeg skulle bruke føtter eller spikes.
    Med det samme jeg er inne på plinth, er det noen som har tanker om fordeler/ulemper med MDF som materiale på plinth? Alternativt hvilken tresort som anbefales i stedet for MDF. Tanken er at plinth'et skal lakkeres uansett....
    Nei, den TD145 jeg monterte på er nå solgt. Den andre er en ombygget TD145, så målene er ikke relevante for TD160. Det du gjør er å finne ut hvor senter på tyngdepunktet er i bakkant på spilleren. Det kan du enkelt gjøre ved å løfte opp spilleren i bakkant med noe som er smalt (linjal el likn). Det punktet der den ikke vil vippe til ene, eller andre siden blir omtrentlig korrekt. Det bør benet stå. Om du vurderer justerbare m/skruer slik jeg har brukt så må du sjekke at skruen ikke kommer i konflikt med noe inni spilleren.

    Om du skal lakkere, så ville jeg valgt MDF.
     

    Hulken

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2016
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    Tanken er å lakkere ja, regner med at kjøkkenmaker'n min har litt materialer å avse...
    MDF funker greit lydmessig?
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Ja, MDF vil fungere greit.

    Når det er nevnt. Ulike tresorter og tykkelse vil påvirke lydkarakteristikken litt. Det samme vil gjelde for MDF, finér eller andre materialer man kan bygge et plinth av.

    Men, det viktigste er å erstatte den tynne huntonitt bunnplaten med noe tykkere, samt å dempe både denne, chassisplaten og sub.chassis m/dempemateriale f.eks bitumen. OBS - på chassis- og sub chassis bør man bruke forholdsvis tynt materiale (1mm), mens for bunnplaten og sidekantene kan/bør man bruke tyllere materiale (3-4/mm).
     

    Hulken

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2016
    Innlegg
    14
    Antall liker
    11
    Ser mange har brukt Dynamat Xtreme på chassis og subchassis, og den har jeg god erfaring med fra bilbruk.
    Mens jeg regner med at vanlig asfaltmatte er OK ellers...
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Fikk råd om å skifte bunnplaten på min 160, noen som har gjort dette og har fotografert prosessen? Jeg har 22mm gulvspon liggende, kan dette brukes? Tenker både på om tykkelse er greit og om spon gir et ønsket resultat.

    planlegger også å ordne ny plinth, er denne jobben uavhengig av om jeg bytter bunnplaten? Som i at jeg ser for meg å bytte bunnplata og deretter plinth om en gitt tid..
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.117
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Da jeg gjorde en overhaling av min TD160 for en god del år siden, laget jeg en tykk bunnplate i aluminium.
    Alle nødvendige hull ble frest.
    På den igjen (innover i chassis) limte jeg på keramiske fliser som ble kuttet slik at de passet i forhold til det interne i spilleren.
    Limt med noen mm tykk silikon.
    Tror det ble en ganske død konstruksjon og tung.
    Ellers har spilleren en SME III arm med Ortofon 2m Black.
    Det spiller ganske bra :)
    Jeg laget en tråd om dette og litt til ifm bunnplate, kabler, plugger osv. Finner den ikke nå.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    1
    Det burde ikke være veldig vanskelig:

    1) skru av bunnplata
    2) tegn av omrisset, hull og detaljer fra bunnplata på sponplata
    3) sag og drill
    4) monter

    22 mm gulvspon bør være OK, men kanskje litt røft i kantene? evt . Sparkle og maling til ønsket finish.

    mvh
    KJ
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Det burde ikke være veldig vanskelig:

    1) skru av bunnplata
    2) tegn av omrisset, hull og detaljer fra bunnplata på sponplata
    3) sag og drill
    4) monter

    22 mm gulvspon bør være OK, men kanskje litt røft i kantene? evt . Sparkle og maling til ønsket finish.

    mvh
    KJ
    Når du sier det på den måten så må jeg i grunn være litt enig....??????

    Joda det er nok forståelig og tipper jeg får det til. Var mest opptatt av om 22mm spon er et bra valg, (hva er å foretrekke?) og ser utfordringen med et såpass grovt materiale, tenkte egentlig å legge på en venering utenpå som kan matche plinth når denne kommer på plass.

    Må få meg et fint sagblad for å kunne skjære gode 45 graders kanter og da kan det vel gå an å lage en plinth selv?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.193
    Antall liker
    4.417
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har selv enten ei sponplate i bunnen på min TD 166. Jeg husker ikke helt hvor tykk den er, noe omkring 1,5 cm tipper jeg, den er ikke så tykk at den er veldig synlig. Den bunnplata fungerer utmerket. Det er lenge siden jeg gjorde det, men jeg mener å huske at jeg den gang mente at det var en god oppgradering ift originalen. Ei «oppgradering» av bunnplata på disse spillerne har muligens en primærhensikt å gjøre chassiset / plinten stivere, samt redusere LF resonanser/fleks ift den originale bunnplata.

    Platespilleren min er for øvrig nedlesset med bitumen-matter/-plater, og subchassiset er klint inn med en sparkel fra Plastic Padding (jeg husker ikke om det var «super sparkel» eller «kjemisk metall»).

    mvh
    KJ
     
    Sist redigert:

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.673
    Antall liker
    1.097
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har også god tro på å stive av subchassiet. Jeg har brukt en skjæreplate av bambus, og det ble helt stivt uten at det ble særlig tyngre. Knoketesten er nå mer vond enn hørbar! Standard subchassis kan du lett bøye/vri med bare hendene.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Fikk råd om å skifte bunnplaten på min 160, noen som har gjort dette og har fotografert prosessen? Jeg har 22mm gulvspon liggende, kan dette brukes? Tenker både på om tykkelse er greit og om spon gir et ønsket resultat.

    planlegger også å ordne ny plinth, er denne jobben uavhengig av om jeg bytter bunnplaten? Som i at jeg ser for meg å bytte bunnplata og deretter plinth om en gitt tid..
    Jeg har byttet bunnplate på totalt 4 Thorens spillere.
    I utgangspunktet kan mange ulike materialer benyttes, alt avhengig av dine muligheter for å bearbeide materialene. MDF er vel-egnet, og jeg ville benyttet det fremfor spon.
    Mht tykkelse, så er det der også fritt frem. Det du bør tenke på er at alt over 3mm vil stikke ut på undersiden av plinthet, og bør da kanskje overflatebehandles - for syns skyld.

    Om man ikke ønsker at noe skal stikke ut på undersiden, så kan bunnplaten falses slik at den bygger inn i plinthet i steden. Noe mer arbeid, og man må ta hensyn til evt. konflikt med fjærer, lager, tonearm osv.
    Uansett kan det være en fordel å bore ut hull i den nye bunnplaten slik at fjærene kan justeres uten å fjerne denne i fremtiden.

    Som andre allerede har nevnt, så benytter du den originale huntonittplaten som mal.

    Bygge nytt plinthselv? Ja, fullt ut mulig om du har tilgang til litt ordentlig verktøy.
     

    Jan_I

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    4.128
    Antall liker
    309
    Fikk råd om å skifte bunnplaten på min 160, noen som har gjort dette og har fotografert prosessen? Jeg har 22mm gulvspon liggende, kan dette brukes? Tenker både på om tykkelse er greit og om spon gir et ønsket resultat.

    planlegger også å ordne ny plinth, er denne jobben uavhengig av om jeg bytter bunnplaten? Som i at jeg ser for meg å bytte bunnplata og deretter plinth om en gitt tid..
    Noen bilder i denne tråden:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/67417-modde-tips-til-thorens-td-160-a.html
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Måtte gjøre 160'en ferdig i dag.

    Har satt på RCA
    Thorens TD160 super endelig3.jpg

    Trukket Cardas rett fra PU til RCA
    Lagt ut jord fra arm og chassis.
    Thorens TD160 super endelig4.jpg

    Satt in gjenger i bunnplate til spikes.
    Thorens TD160 super endelig2.jpg

    10 lag olje til "kassa".
    Thorens TD160 super endelig1.jpg

    Med Ortofon 2M Black!
    Thorens TD160 super endelig5.jpg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dette til inspirasjon for Thorens-eiere. Etter min mening en av de mest velspillende vinylsnurrere! 2M Black er fantastisk på SME armen.

    :)
     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Bra jobba og et veldig fint resultat.En klassiker som har blitt noen hakk bedre.Personlig syns jeg denne 160 er en av de fineste fra Thorens.
    Mvh Kenneth
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det som har vært en pådriver for meg var lyden i utgangspunktet. Jeg hadde aldri dratt dette prosjektet så langt uten at dette potensialet hadde vært på plass.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Det som har vært en pådriver for meg var lyden i utgangspunktet. Jeg hadde aldri dratt dette prosjektet så langt uten at dette potensialet hadde vært på plass.
    Ja det er bra når man først forstår potensialet til disse spillere.Da jeg skjønte det med min Lenco L75 var det veldig motiverende til å "tøye strikken" litt lenger.
    Din Thorens spiller har fått en god oppgradering og dessuten med et meget pent resultat.Du skal ikke se bort ifra at det er ennå mer å hente men det kommer når
    du har spilt en stund.Justeringer og videre oppgradering kommer sikkert etter en stund.Og man må anta at noen nyere spillere vil ha store problemer med å følge
    din 160.Og det skaper virkelig eierglede å stelle med spillere som har noen år på baken.Lykke til med spilling på din flotte 160.
    Mvh Kenneth
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.747
    Antall liker
    15.929
    Torget vurderinger
    2
    Scene fra den nye TV-serien VINYL. Bestikkelse til radiostasjon legges selvsagt på ...

    image.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn