Politikk, religion og samfunn Vatikanet og Kristus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg har lest såpass at jeg igjen konstaterer at det skal ikke graves djupt i emner som har med religion, tro og denslags å gjøre, før flammene slår opp fra enkelte.... Det er ikke annet å vente når man veit at religiøse motsetninger er / har vært bakteppet for oen av de største og mest grusomme krigene folk i mellom opp jennom historien.

Tro om han så dette for seg, rabbi Yehosua ben Yosef fra Nazaret, historiens viktigste opprører - bedre kjent som Jesus Kristus, vedens frelser.. Jeg synes det er forunderlig og svært så betimelig at de kristne fikk det laga sånn til at fødselsdagen hans falt sammen med den norrønne jola- eller soltilbederfesten. Eller var det ikke sånn??

C

Cyber

Gjest
    roesok skrev:
    Kabeldragern skrev:
    musicus skrev:
    Kabeldragern skrev:
    I går hørte jeg PÅ RADIO at noen hevdet at Jesus overlevde korsfestingen og rømte. Og at han fikk mange arvinger.

Herlig at slikt blir kringkastet så kanskje sannheten kommer for en dag - mens noen av oss har kommet over disse opplysningene for leeenge siden.

God lysfest!
    Psst, DaVinchi koden er film og fiksjon, det har de fleste andre av oss skjønt for leeenge siden 8)

Mvh
    Hehe - hvis det er filmen som er din referanse så bommer du stygt!
    Opplysningene finner du langt utenom filmverdenen.
    Hehe, og gratulerer til deg som har løst denne gåten! Mulig det er i noen av disse teoriene du har funnet dine beviser og svar..
    http://www.trotvil.no/apologetikk/dodejesuspakors.htm
    Utrolig artig med slike artikler, men det er jo denne typen logikk som brukes i det meste av "bibelkritiske" artikler.

I teksten: "Ole spiste et deilig eple på julaften...bla bla bla"

Kritisk artikkel: De fleste spiste klementiner på julaften på denne tiden og derfor er fortellingen over mest sannsynlig ukorrekt og det var en klementin Ole spiste.

Man må jo bare smile når fakta skal dreies og korrumperes på slike måter.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    21.957
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvorvidt Jesus døde på korset, er det vel ikke helt enighet om. Ei heller om gjenoppstandelsen. Litt mer edruelighet fra begge sider kanskje?
    Mange vil nok kalle en himmelreise etter 40 dager for røverhistorie og fiksjon.
    Men at det har levd en person med navn Jesus på denne tiden, er det liten dissens om. Derimot er man sterkt uenig i fødselstidspunktet. Både når det gjelder dato og år. Tidspunktet ble valgt for å passe den hedenske vinterblot-feiringen.

At han ikke døde på korset, men ble befridd er vel til glede for alle om så er tilfelle? Som gode humanister, er vi vel alle sterkt tvilende til dødsstraff og vil ikke forherlige den?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Kabeldragern skrev:
    musicus skrev:
    Kabeldragern skrev:
    I går hørte jeg PÅ RADIO at noen hevdet at Jesus overlevde korsfestingen og rømte. Og at han fikk mange arvinger.

Herlig at slikt blir kringkastet så kanskje sannheten kommer for en dag - mens noen av oss har kommet over disse opplysningene for leeenge siden.

God lysfest!
    Psst, DaVinchi koden er film og fiksjon, det har de fleste andre av oss skjønt for leeenge siden 8)

Mvh
    Hehe, og gratulerer til deg som har løst denne gåten! Mulig det er i noen av disse teoriene du har funnet dine beviser og svar..
    Nei, denne oppsummeringen med partisk vri har jeg ikke sett før. Dog har jeg lest om temaene andre plasser.

For andre eller tredje gang; JEG har ikke løst gåten og jeg har heller ikke funnet BEVIS.

Fordi det finnes ikke beviser i sakens anledning - kun en bok som er revidert et utall ganger samt at den er skrevet flere hundrede år etter Jesus' fødsel...

For de kristne gjelder det å tro på det som blir fortalt uten å tenk selv, uten å stille spørsmål - for oss fritenkere gjelder det å stille spørsmål, tenke selv og så eventuelt tro.

Det er for meg en altoppslukende nødvendig logikk. Det handler ikke om å tro det du blir fortalt, men å tro det du fornemmer.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.279
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    For de kristne gjelder det å tro på det som blir fortalt uten å tenk selv, uten å stille spørsmål - for oss fritenkere gjelder det å stille spørsmål, tenke selv og så eventuelt tro.

Det er for meg en altoppslukende nødvendig logikk. Det handler ikke om å tro det du blir fortalt, men å tro det du fornemmer.
    Så du TV-programmet om George Harrison i går?

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Kabeldragern skrev:

Så du TV-programmet om George Harrison i går?
    Nei. Er ikke det litt OT her?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.279
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    George ble intervjuet om sitt forhold til religion. Han fortalte bla. hvordan foreldrene ville pådytte han sin katolisme, mens han søkte andre veier og endte opp med Hinduisme. Han ordla seg nesten helt likt som det du gjorde i sitatet under.

C

Cyber

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    roesok skrev:
    Kabeldragern skrev:
    musicus skrev:
    Kabeldragern skrev:

God lysfest!

Mvh
    Nei, denne oppsummeringen med partisk vri har jeg ikke sett før. Dog har jeg lest om temaene andre plasser.

For andre eller tredje gang; JEG har ikke løst gåten og jeg har heller ikke funnet BEVIS.

Fordi det finnes ikke beviser i sakens anledning - kun en bok som er revidert et utall ganger samt at den er skrevet flere hundrede år etter Jesus' fødsel...

Siden du så tydelig er blottet for kunnskap om både bibelen og det å være en jesu etterfølger kan jeg ikke skjønne at du tør være så skråsikker og påståelig. Innleggene dine i tråden vitner mer om egen uvitenhet og dumhet enn å faktisk bringe noe interessant inn i diskusjonen. Litt harde ord, men noen av postene her er så dumme at det gjør nesten vondt å lese dem.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    611
    Kabeldragern skrev:

Konklusjonen er jeg enig i; tro det du fornemmer. Men det blir for enkelt å si at kristne ikke tenker selv eller stiller spørsmål. Mulig det er slik for enkelte, det gjelder for så vidt alle livssyn, kanskje også noen solid troende ateister skal ta en ekstra runde... For egen del har jeg gått mange runder med spørsmål om tro og livssyn. Grublet og tenkt, veid for om imot. Men for å bruke ditt ord, fremfor alt fornemmet jeg at fortellingen om Jesus var ekte og sann. Derfor er jeg også kristen.

En interessant artikkel om veien til tro her:
    http://www.vl.no/helg/naiv-i-trua/

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    Kabeldragern skrev:
    George ble intervjuet om sitt forhold til religion. Han fortalte bla. hvordan foreldrene ville pådytte han sin katolisme, mens han søkte andre veier og endte opp med Hinduisme. Han ordla seg nesten helt likt som det du gjorde i sitatet under.
    Kanskje jeg har lest litt av det han leste...? :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Kabeldragern skrev:
    roesok skrev:
    Kabeldragern skrev:
    musicus skrev:
    Kabeldragern skrev:

God lysfest!

Mvh

Siden du så tydelig er blottet for kunnskap om både bibelen og det å være en jesu etterfølger kan jeg ikke skjønne at du tør være så skråsikker og påståelig. Innleggene dine i tråden vitner mer om egen uvitenhet og dumhet enn å faktisk bringe noe interessant inn i diskusjonen. Litt harde ord, men noen av postene her er så dumme at det gjør nesten vondt å lese dem.
    Nå er jeg ikke den eneste i verden som stiller betimelige spørsmål omkring bibelen og jesus' liv - heldigvis. I disse spørsmålene er vel alle fronter skråsikker og påståelig. Det er ganske naturlig i såpass viktige spørsmål om sannhet, tro og tvil, er det ikke?
    At du synes mine standpunkter virker dumme forteller litt om hvilket ståsted du har. Og er de så dumme at du får vondt av å lese dem vil jeg anbefale at du slutter å lese dem. Så enkelt.

VilhelmW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Cyber, hva mener du med "Jesu etterfølger"? Jeg har sett noen slektstre over menneskeheten som nokså bestemt mener at vår grein ( også ) kommer fra det afrikanske kontinentet. Du må kanskje lete der for å finne vår opprinnelse..eller blant den samiske befolkningen som innvandret østfra. Mulig du mener "Jesu etterfølger" i en meir overført, trosretnings-sammenheng??

C

Cyber

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    cybervision_ skrev:
    Nå er jeg ikke den eneste i verden som stiller betimelige spørsmål omkring bibelen og jesus' liv - heldigvis. I disse spørsmålene er vel alle fronter skråsikker og påståelig. Det er ganske naturlig i såpass viktige spørsmål om sannhet, tro og tvil, er det ikke?
    At du synes mine standpunkter virker dumme forteller litt om hvilket ståsted du har. Og er de så dumme at du får vondt av å lese dem vil jeg anbefale at du slutter å lese dem. Så enkelt.
    Skal vi se:

Pkt 1. Hadde du da enda stilt et betimelig spørsmål, det du kommer med er vage og uforståelige hentydninger til noen løgner i vatikanet i starten og følger opp med det ene innlegget etter det andre uten å forklare ytterligere helt til du tyr til Google og finner noe du hoster opp. Still noen viktige spørsmål om "sannhet, tro og tvil" så skal jeg heller ta deg seriøst, men innleggene du har kommet med her har ingenting med det å gjøre.

Pkt 2. Ståstedet mitt har ikke noe med min kritikk å gjøre. Jada, jeg er en kristen, men tror du virkelig ikke at kristne tåler kritiske spørsmål? At jeg og andre overhodet ikke har satt noe som helst spørsmålstegn ved det vi tror på? Dumme var kanskje ikke det beste ordet, men de lyser av null peiling og populistisk kritikk som florerer i den kulørte presse rundt kristendom og jeg tror få, ytterst få, kristne vil finne seg igjen i det du skriver i innleggene før dette. De fleste kristne har nok gått mange runder med mange aspekter i sin tro, men det du ikke forstår er at vi har med en levende Gud å gjøre - med en Bibel hvis ord aldri blir opplest uten at kraften utøves, en Gud som taler til hjertet på dem som tror - det handler ikke om å hjernevaskes til å tro på gamle dogmer og NM i steinkasting på homomfile og tvilende, men en aktuell daglig vandring med Jesus for hver den som har valgt å ta imot den gaven Gud har gjort det mulig for oss å ta i mot. Jeg kunne fortsatt mer, men tror jeg har fått frem et poeng.

Pkt 3. Tror du at den kristne tro fungerer slik at hvis ikke jeg og andre tror på Gud så er det bare noe som forsvinner i løse lufta? Gud er den han ER og det forandrer seg jo ikke om jeg tviler litt en mandag i ny og ne? Kristen tro og lære er jo kompleks i all sin "enkelhet", men hovedbudskapet er lett å få med seg og det synes jeg du skal prøve å suge til deg før du fyrer løs med alle kanoner i alle andre retninger enn målskiva, om en kan bruke en slik metafor.

Det er ikke min hensikt å henge deg ut på noen måte, men jeg finner det nokså lite lurt å slenge om seg slik du gjør i denne tråden uten innsikt og respekt for det du diskuterer, noe jeg mener bestemt at må ligge til grunn.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Bra skrevet cybervision, jeg kan stille meg helt bak det du her uttrykker, selv om vi sikkert er uenig nok om andre sider ved troen.

Slik jeg ser det er det helt avgjørende for at troen forsatt skal være levende at vi er kritiske til den religion som formidles til oss fra våre kirker eller det trossamfunn vi tilhører.

Skal våre religiøse ledere ha vår tillit så må de gi gi troverdige svar på hva det vi si å både være menneske i vår tid og stå i et forhold til Gud.

Det er helt avgjørende at våre ledere tåler å bli stilt spørsmål ved og til, og ikke bare hva de tror og forkynner, men også hvordan de lever sine liv. Holder de ikke hva de lover, så er det ingen grunn til å feste lit til dem.

Kabelen er et forumtroll som vil krangle, og det er like interessant å diskutere religion med han som rettskriving med en dyslektiker.

Ed: Typo, dvs kristen dyslektiker.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Kabeldragern skrev:
    cybervision_ skrev:
    Skal vi se:

Pkt 1. Hadde du da enda stilt et betimelig spørsmål, det du kommer med er vage og uforståelige hentydninger til noen løgner i vatikanet i starten og følger opp med det ene innlegget etter det andre uten å forklare ytterligere helt til du tyr til Google og finner noe du hoster opp. Still noen viktige spørsmål om "sannhet, tro og tvil" så skal jeg heller ta deg seriøst, men innleggene du har kommet med her har ingenting med det å gjøre.

Pkt 2. Ståstedet mitt har ikke noe med min kritikk å gjøre. Jada, jeg er en kristen, men tror du virkelig ikke at kristne tåler kritiske spørsmål? At jeg og andre overhodet ikke har satt noe som helst spørsmålstegn ved det vi tror på? Dumme var kanskje ikke det beste ordet, men de lyser av null peiling og populistisk kritikk som florerer i den kulørte presse rundt kristendom og jeg tror få, ytterst få, kristne vil finne seg igjen i det du skriver i innleggene før dette. De fleste kristne har nok gått mange runder med mange aspekter i sin tro, men det du ikke forstår er at vi har med en levende Gud å gjøre - med en Bibel hvis ord aldri blir opplest uten at kraften utøves, en Gud som taler til hjertet på dem som tror - det handler ikke om å hjernevaskes til å tro på gamle dogmer og NM i steinkasting på homomfile og tvilende, men en aktuell daglig vandring med Jesus for hver den som har valgt å ta imot den gaven Gud har gjort det mulig for oss å ta i mot. Jeg kunne fortsatt mer, men tror jeg har fått frem et poeng.

Pkt 3. Tror du at den kristne tro fungerer slik at hvis ikke jeg og andre tror på Gud så er det bare noe som forsvinner i løse lufta? Gud er den han ER og det forandrer seg jo ikke om jeg tviler litt en mandag i ny og ne? Kristen tro og lære er jo kompleks i all sin "enkelhet", men hovedbudskapet er lett å få med seg og det synes jeg du skal prøve å suge til deg før du fyrer løs med alle kanoner i alle andre retninger enn målskiva, om en kan bruke en slik metafor.

Det er ikke min hensikt å henge deg ut på noen måte, men jeg finner det nokså lite lurt å slenge om seg slik du gjør i denne tråden uten innsikt og respekt for det du diskuterer, noe jeg mener bestemt at må ligge til grunn.
    Dette kan oppsummeres slik; Kristendommen, bibelen og religionsinndelingene er konstruert for mennesker som trenger et gjerde og holde seg i - eller snarere for å holde massene nede - og du er en av dem.

Disse går det ikke an å diskutere med. Derfor er det håpløst for en fritenker å argumentere.

Vi har alle blitt holdt for narr i over 2000 år.

P.S. Ref en av dine forrige innlegg; håper du ikke får for vondt av å lese dette...

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Kabelen er et forumtroll som vil krangle,
    Feil. Jeg liker å provosere personer som har kjørt seg fast i ett spor uten å se det selv.
    Enkelte viser dette med stor tydelighet.

Mens du liker best å henge ut folk når du ikke skjønner, gjør du ikke?

C

Cyber

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    cybervision_ skrev:
    Kabeldragern skrev:
    cybervision_ skrev:
    Skal vi se:

Dette kan oppsummeres slik; Kristendommen, bibelen og religionsinndelingene er konstruert for mennesker som trenger et gjerde og holde seg i - eller snarere for å holde massene nede - og du er en av dem.

Disse går det ikke an å diskutere med. Derfor er det håpløst for en fritenker å argumentere.

P.S. Ref en av dine forrige innlegg; håper du ikke får for vondt av å lese dette...
    Les heller hele innlegget og tenk til i morgen før du poster noe - det er vel et av hovedpunktene med et forum at det bør ligge litt tankevirksomhet bak det man skriver. Jeg føler ellers at jeg har fått sagt mitt i denne tråden og da får heller ensporete fritenkere fortsette med sitt.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Kabeldragern skrev:
    cybervision_ skrev:
    Kabeldragern skrev:
    cybervision_ skrev:
    Skal vi se:

Les heller hele innlegget og tenk til i morgen før du poster noe - det er vel et av hovedpunktene med et forum at det bør ligge litt tankevirksomhet bak det man skriver. Jeg føler ellers at jeg har fått sagt mitt i denne tråden og da får heller ensporete fritenkere fortsette med sitt.
    "ensporete fritenkere" - kongekommentar! Litt selvmotsigende, men i god tro med bibelen.
    Vel, vel - da var vi der igjen.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Kabeldragern skrev:
    dag1234 skrev:
    Kabelen er et forumtroll som vil krangle,
    Feil. Jeg liker å provosere personer som har kjørt seg fast i ett spor uten å se det selv.
    Enkelte viser dette med stor tydelighet.

Mens du liker best å henge ut folk når du ikke skjønner, gjør du ikke?
    Jo, det er hobbyen min det. Men ikke livsinnholdet.

Ellers var det jo en cool story.

Men hva er det jeg ikke skjønner?

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    542
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Mye fornuftig og allmengyldige formuleringer paven har her. MEN pass opp alle troende og ikke troende: Vatikanet og pavekirken er som organisasjon ikke innsatt av Jesus Kristus eller Gud Fader. Hadde den vært det - ville den blant annet ikke hatt noe presteskap som tilgir menneskelige synder ovenfor Jesus Kristus.

Med ønske om et GODT NYTTÅR!

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    542
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    dag1234; bibelen er selvforklarende angående ditt spørsmål:

Uttryket pave, betyr far. Jesus kommer med denne advarselen: "Og dere skal ikke kalle noen på jorden far, for en er deres Far, han som er i himmelen." Matt.23:9. I denne sammenheng er det viktig å forstå at Jesus ikke siktet til vanlige fedre, men de som påberopte seg å være åndelige Fedre. Slikt som er svært vanlig innfor den katolske kirken, der de kaller prestene for Pater=Far.
    Han gir seg til å opphøye seg over andre og tar titler som kun hører Gud til.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    mrx skrev:
    dag1234; bibelen er selvforklarende angående ditt spørsmål:

Uttryket pave, betyr far. Jesus kommer med denne advarselen: "Og dere skal ikke kalle noen på jorden far, for en er deres Far, han som er i himmelen." Matt.23:9. I denne sammenheng er det viktig å forstå at Jesus ikke siktet til vanlige fedre, men de som påberopte seg å være åndelige Fedre. Slikt som er svært vanlig innfor den katolske kirken, der de kaller prestene for Pater=Far.
    Han gir seg til å opphøye seg over andre og tar titler som kun hører Gud til.
    Men hvorfor skal jeg stole mer på deg og dine få setninger her enn på en snart to tusen år gammel tradisjon? Hvorfor er du teologisk mer troverdig enn kirken med alle sine lærde og vise kvinner og menn fra Kristus selv og frem til vår tid?

For meg er du jo bare et nick, og kan jo være den onde selv for alt jeg vet. Det må litt mere til før du får overbevist meg, er jeg redd for. Alle kan jo påstå hva som helst ved å ta noe ut av sin sammenheng.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    542
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    dag1234; det er ikke meg du skal tro eller stole på, men Hva Jesus Kristus sier om seg selv og Gud Fader. At jeg bruker Matt.23:9 og anvender det i forhold til Vatikanet/pavekirken er helt uproblematisk teologisk og menneskelig sett. Og angående tradisjon; når en tradisjon bygger på MENNESKEBUD så må den vike for Guds 10 bud som er bygd på SANNHET! Hvorfor ble Jesus hatet av de skriftlærde og fariseerne og til sist drept tror du ? Les i bibelen så får du helt sikkert svar.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    308
    mrx skrev:
    dag1234; det er ikke meg du skal tro eller stole på, men Hva Jesus Kristus sier om seg selv og Gud Fader. At jeg bruker Matt.23:9 og anvender det i forhold til Vatikanet/pavekirken er helt uproblematisk teologisk og menneskelig sett. Og angående tradisjon; når en tradisjon bygger på MENNESKEBUD så må den vike for Guds 10 bud som er bygd på SANNHET! Hvorfor ble Jesus hatet av de skriftlærde og fariseerne og til sist drept tror du ? Les i bibelen så får du helt sikkert svar.
    "Guds" bud er nok i hovedsak bygget på efaring, fornuft og tidstypiske samfunnsproblemer. I utgangspunktet dreier det seg hovedsaklig om å unngå stjæling, ljuging, vold og unødig krangel om damer. På toppen kommer dessverre et par runder om underkastelse og blind tro på et fantasifoster.
    Sannhet? Før ETT enenste bevis, eventuelt en indikasjon på at det er slik det forholder seg!

Honkey

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    mrx skrev:
    Jeg har lest mye i Bibelen jeg.

Det er jo du som sier at Jesus sier dette og at han skal forstås slik. Nå finnes det omlag 600 ulike kristne trossamfunn, som alle hevder de taler på vegne av Gud og som alle viser til Bibelen.

Hvordan kan jeg være sikker på at de andre 599 tar feil, og at du og din menighet/kirke har rett?

Det er utfordringen min, og da vektlegger jeg andre faktorer enn du, gjerne. For meg er kontinuitet i form av apostolisk suksesjon viktig, og selvsagt hvem Kristus personlig gav mandat til å styre sin kirke og hvordan dette mandatet har blitt forvaltet videre. Bibelen alene gir ikke alle svar, vi må også hente kunnskap fra erfaringen som er gjort av alle som har gått før oss.

Andre vektlegger andre aspekter, og det er egentlig ikke noe problem for meg - så lenge de ikke mener seg å forpakte den hele og fulle sannhet. Da henger ikke jeg med.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    542
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    TRO kan ikke diskuteres og argumenteres som et vanlig emne. Det blir mest en FORMIDLING av egen tro fra det ståsted man har. Det samme gjelder forsåvidt SANNHET; det som er sannhet for meg er det kanskje ikke for en annen. Sånn kan man holde på i det uendelige. Alt koker egentlig ned til dette: Finnes det noe eller noen som ER sannhet ? Eksempel: Er det en sannhet for deg at Jesus døde på korset for å sone din synd ? Det er en helt personlig sak som alle på et eller annet tidspunkt må ta stilling til.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    308
    mrx skrev:
    TRO kan ikke diskuteres og argumenteres som et vanlig emne. Det blir mest en FORMIDLING av egen tro fra det ståsted man har. Det samme gjelder forsåvidt SANNHET; det som er sannhet for meg er det kanskje ikke for en annen. Sånn kan man holde på i det uendelige. Alt koker egentlig ned til dette: Finnes det noe eller noen som ER sannhet ? Eksempel: Er det en sannhet for deg at Jesus døde på korset for å sone din synd ? Det er en helt personlig sak som alle på et eller annet tidspunkt må ta stilling til.
    Poenget mitt var bare dette: Sannheten kan underbygges, troen kan det ikke. Faktum er derimot slik at dess mer man forsker på tro, dess mer viser man at det er feil på feil på feil.

EDIT: Å hevde at man ikke kan diskutere troen på samme måe som et "vanlig emne" (hva nå et vanlig emne måtte være), anser jeg for å være en gedigen fallitterklæring. Et hvert tema som ikke tåler å bli diskutert, etterprøvet og belyst, burde få en hver som befatter seg med det til også å vurdere nøye hva han/hun egentlig tenker på.

Og ellers: Jesus lot seg ikke spikre opp på en trestokk for min skyld, det er absurd.

Honkey

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    mrx skrev:
    Der kan vi hvertfall være enig, jaffal; Jesus døde på korset som sonoffer for våre synder og var død i tre dager for så å stå opp fra de døde, dette for at den som tror det skal ha evig liv og ikke gå fortapt. Det er kjernen i kristendommen, og kan man ikke tro det, vil en ha vansker med å kalle seg kristen i vanlig forstand. Om vi enn er uenig i mangt og mye annet.

En tro som ikke har tvil og som ikke kan argumenteres for, vil bli forvist til følelsene. For meg er ikke det tilstrekkelig, for følelsene kan svinge hit og dit, men det gjør ikke Gud, troen må derfor treffe både hode og hjerte. Her er mange protestanter og nykristne uenig med meg.

Jeg er også dypt skeptisk til og bekymret over all fundamentalisme og bokstavlig lesing av Bibelen; den er skrevet av mennesker i en gitt tid og kultur som et forsøk på å beskrive noe som ikke lar seg beskrive, nemlig Gud. Og Bibelen er ingen kokebok eller multiplikasjonstabell på alle livets utfordringer. Den må leses i sammenheng, og her er da sammenhengen for med det som kalles tradisjonen; slik en har pleid å forstå Bibel forplikter også oss, vi har ikke noe mandat til å tilsidesette tildligere tiders forståelse, samtidig som vi må lese Bibelen med våre tids øyne og ut fra vår tids utfordringer. Det er ofte vanskelig.

Skråsikkerhet og fanatisme er styggedom og dypt ureligiøst. Jeg lar meg ikke imponere av sitater, for det finnes alltid et motsitat.

Kirkelige ordinger, som kirkebygg, klerikal oppbygning, sakramentalitet, kristologi, liturgi, tekster, dogmer, pomp og prakt osv er menneskeskapt og derfor er det også mulig for mennesker å omskape dem. Alt dette er forsøk på å avspeile Gud, men vil aldri lykkes med å bli mer enn akkurat det: avspeilinger.

Dette tror jeg på, og lever godt med det i Den katolske kirke, som jeg på ingen måte er på kollisjonskurs med, men befinner meg sånn midt i mainstream av. Og jeg lever utmerket med at andre tror på noe annet, både i og uten for kristendommen. For meg handler all ekte religiøsitet om det samme, å bli grepet av Gud, ikke nødvendigvis begripe Ham. Enten vi kaller guddommen Gud, Allah, Jahve, Krisna, Buddha, eller hva som helst av de store verdensreligionene.

Ed: Typo...

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    542
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det er for meg ingen fallitt-erklæring å hevde at tro ikke kan diskuteres på vanlig måte. Personlig åndelig tro/overbevisning må forstås åndelig og er ikke logisk for en person som ikke tror på Jesus.

Det jeg har skrevet om Vatikanet/paven er dog ikke et trosspørsmål, det er nokså enkelt å finne ut av ved å lese om hva den katolske kirken har uttalt om seg selv offentlig og prøve dette mot bibelen alene.
    Håper det var oppklarende nok.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    mrx skrev:
    Det er for meg ingen fallitt-erklæring å hevde at tro ikke kan diskuteres på vanlig måte. Personlig åndelig tro/overbevisning må forstås åndelig og er ikke logisk for en person som ikke tror på Jesus.

Det jeg har skrevet om Vatikanet/paven er dog ikke et trosspørsmål, det er nokså enkelt å finne ut av ved å lese om hva den katolske kirken har uttalt om seg selv offentlig og prøve dette mot bibelen alene.
    Håper det var oppklarende nok.
    Nei, dette er ikke oppklarende i det hele tatt, men kun generelle uttalelser som på ingen måte er verken argumentert for eller underbygget.

Pave eller ikke pave er, og vil aldri bli annet enn et ordingsspørsmål og har lite og ingenting med troen å gjøre. Det står ingen ting i Bibelen om paven eller Romas forrang blant biskopene.

Innad i Den katolske kirke er det hele tiden spenninger og ulike syn på paven både som person og som ordning. Benedikt XVI er av de moderate (var, i alle fall) og har innført endringer, mens hans forgjenger JPII var mer sentralistisk og strammet mer grepet fra Roma.

Det er fullt ut mulig å se for seg Den katolske kirke uten en pave, slik som en kan se for seg Norge uten konge. Den ortodokse kirke er jo autofekal, slik som de protestantiske kirkene på sitt underlige og stateide vis er, så hvorfor ikke? Det ville naturligvis være et tap for Den katolske kirken på mange måter, spesielt på kirkens enhet, men også en gevinst på andre - først og fremst i økumeniske henseender vil en måtte forholde seg til paven og pavens funksjon på en annerledes måte enn hittil.

Men nå har jo Den norske kirke fått seg erkebiskop, så tendensen i verden er ikke entydig. ;)

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    542
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Kristenheten trenger ingen pave eller sagt med andre ord - en person som på vegne av Kristus skal være et slags overhode ovenfor sine kirkemedlemmer. Det er kun Jesus/Gud som kan benevnes med ordet Hellighet. Også er jeg selvsagt klar over at bibelen sier at vi troende er å regne som et hellig presteskap ovenfor Gud. Men å kalle seg Hans Hellighet ovenfor en hel verden er å sette seg over Gud. Det var med gode grunner at Luther i sin tid gikk i mot pavekirken med sine teser.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    611
    dag1234 skrev:
    mrx skrev:
    Der kan vi hvertfall være enig, jaffal; Jesus døde på korset som sonoffer for våre synder og var død i tre dager for så å stå opp fra de døde, dette for at den som tror det skal ha evig liv og ikke gå fortapt. Det er kjernen i kristendommen, og kan man ikke tro det, vil en ha vansker med å kalle seg kristen i vanlig forstand. Om vi enn er uenig i mangt og mye annet.

En tro som ikke har tvil og som ikke kan argumenteres for, vil bli forvist til følelsene. For meg er ikke det tilstrekkelig, for følelsene kan svinge hit og dit, men det gjør ikke Gud, troen må derfor treffe både hode og hjerte. Her er mange protestanter og nykristne uenig med meg.

Jeg er også dypt skeptisk til og bekymret over all fundamentalisme og bokstavlig lesing av Bibelen; den er skrevet av mennesker i en gitt tid og kultur som et forsøk på å beskrive noe som ikke lar seg beskrive, nemlig Gud. Og Bibelen er ingen kokebok eller multiplikasjonstabell på alle livets utfordringer. Den må leses i sammenheng, og her er da sammenhengen for med det som kalles tradisjonen; slik en har pleid å forstå Bibel forplikter også oss, vi har ikke noe mandat til å tilsidesette tildligere tiders forståelse, samtidig som vi må lese Bibelen med våre tids øyne og ut fra vår tids utfordringer. Det er ofte vanskelig.

Skråsikkerhet og fanatisme er styggedom og dypt ureligiøst. Jeg lar meg ikke imponere av sitater, for det finnes alltid et motsitat.

Kirkelige ordinger, som kirkebygg, klerikal oppbygning, sakramentalitet, kristologi, liturgi, tekster, dogmer, pomp og prakt osv er menneskeskapt og derfor er det også mulig for mennesker å omskape dem. Alt dette er forsøk på å avspeile Gud, men vil aldri lykkes med å bli mer enn akkurat det: avspeilinger.

Dette tror jeg på, og lever godt med det i Den katolske kirke, som jeg på ingen måte er på kollisjonskurs med, men befinner meg sånn midt i mainstream av. Og jeg lever utmerket med at andre tror på noe annet, både i og uten for kristendommen. For meg handler all ekte religiøsitet om det samme, å bli grepet av Gud, ikke nødvendigvis begripe Ham. Enten vi kaller guddommen Gud, Allah, Jahve, Krisna, Buddha, eller hva som helst av de store verdensreligionene.

Ed: Typo...
    Enig i det meste her, ikke minst dag123's definisjon av trosgrunnlaget: Jesus døde på korset som sonoffer for våre synder og var død i tre dager for så å stå opp fra de døde, dette for at den som tror det skal ha evig liv og ikke gå fortapt. Det er kjernen i kristendommen, og kan man ikke tro det, vil en ha vansker med å kalle seg kristen i vanlig forstand.

For så vidt en interessant teologisk diskusjon dette, selv om forumet kanskje ikke er det rette. Til det er det for mange som har en helt annen agende for deltagelse i tråden.

En ender gjerne opp i den kirke eller menighet der en følger seg mest hjemme. Noen får mest utbytte av deltagelse i den katolske kirke, andre en pinsemenighet, noen i et enkelt husfelleskap og noen i vestlandske indremisjon. Definisjonen og forskjellen på en kirke og en menighet er også interessant. Jeg har ikke noe nært forhold til den katolske kirke, det har mest å gjør med oppvekst og tradisjon. Med bakgrunn i en mer lavkirkelig tradisjon så er mye av det pompøse ved pavekirken noe fjernt for meg, men respekterer at mange holder dette høyt.

Jeg skjønner heller ikke helt mrx argumentasjon om at prester i den katolske kirke ikke kan tilgi mennesker synder. Min forståelse er slik; I seg selv kan de ikke det, men på grunn av Jesu død og forsoning kan de de. I prinsippet kan alle kristne det. Paulus kommenterte dette slik: "Men alt er av Gud, han som ved Kristus forsonte oss med seg selv og ga oss forsoningens tjeneste. For det var Gud som i Kristus forsonte verden med seg selv, slik at han ikke tilregner dem deres misgjerninger, og han betrodde budskapet om forsoningen til oss. Så er vi da utsendinger for Kristus, og det er Gud selv som formaner gjennom oss. Vi ber dere på Kristi vegne: La dere forsone med Gud! Han som ikke visste av synd, har han gjort til synd for oss, for at vi i ham skulle få Guds rettferdighet."

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    mrx skrev:
    Kristenheten trenger ingen pave eller sagt med andre ord - en person som på vegne av Kristus skal være et slags overhode ovenfor sine kirkemedlemmer. Det er kun Jesus/Gud som kan benevnes med ordet Hellighet. Også er jeg selvsagt klar over at bibelen sier at vi troende er å regne som et hellig presteskap ovenfor Gud. Men å kalle seg Hans Hellighet ovenfor en hel verden er å sette seg over Gud. Det var med gode grunner at Luther i sin tid gikk i mot pavekirken med sine teser.
    Vel, derom strides de lærde. De suverent fleste kristne foretrekker dog en pave. Men det gjør ikke du, og det er også i pakt med Den norske kirke.

Det er helt greit, og det er et legitimt standpunkt at kristenheten ikke trenger et overhode, selv om du ikke argumenterer for dette synet. Et argument for pavefunksjonen vil ofte være at overhyrden skal representere kirkens enhet slik den uttrykkes i trosbekjennelsen: *Jeg tror på én, hellig, katolsk (dvs almenn) og apostolisk kirke... (og ikke slik en kan fristes til å tro ut fra dagens pluralsitiske situasjon: 'Jeg tror på huderevis av hellige og alle mulige slags kirker'.) Det er også slik paven faktisk fungerer i vår tid, han er en samlende symbolskikkelse - uten særlig større makt en personlig valg av skofarge.

Selvsagt setter paven seg ikke over Gud, det ville jo være det rene blasfemi og hadde ført til kirkelig opprør, men han har en tiltaleform som for oss virker middelaldersk, (selv om fra tid til annen endres disse tiltaleformene.) Selv finner jeg 'Deres Hellighet' som en smule mer komisk enn 'Deres Majestet', men det er fra samme protokollunivers tiltaleformene stammer.

Det er mange, mange som kan betegnes som hellige - ikke bare Gud, tenk bare på trosbekjennelse der vi uttrykker vår tro på de helliges samfunn. Kirken hevder at det er langt flere hellige enn de som offisielt er helgenkåret. Det synes jeg er en vakker tanke at det finnes hundretusener av hellige som ber med og for oss.

Luther ville jo endre kirken innenfra, han ønsket ikke et skisma, men ble presset av begivenhetene, sin egen og pavens steilhet. og som du sikkert vet har det vært betydelig tilnærming mellom Vatikanet og de lutherske kirkene, noe som bla førte til enigheten i Augsburg (med hele sin symbolske tyngde) i 1999 om at der ikke er vesentlig uenighet mellom katolsk og luthersk syn på rettferdiggjøringen. http://aomoi.net/blog/arkiv/2082

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    To kommentarer til roesok; Jeg tenker også det er mer personlige preferanser som skiller de troendes menighetstilhørighet, og sjelden dype religiøse forskjeller - selv om det nok også kan hende naturligvis. De fleste troende har mer til felles enn hva som skiller dem, og trusselen er ikke fra andre konfesjoner, men fra den beinharde sekulariseringen som skjer i vår tid. Derfor har vi langt mer å vinne på å stå sammen enn å angripe hverandre, selv om en ikke skal stå samme uansett og late som om det ikke er forskjeller der hvor det reelt sett er slike.

Og- presten meddeler synsforlatelse på mandat fra Jesus, og selvsagt ikke i kraft av egen person. Mandatet til å tildele absolusjon har han fra sin deltakelse i det alminnelige prestedømme som vi alle er del i og den apostoliske suksesjon som kun de som er rettmessig vigslede prester har del i. Og for ordens skyld, det er Gud som tilgir, ikke presten. Han meddeler kun den tilgivelse som alt er der i kraft av vår anger og vårt ønske om å gjøre opp for oss.

http://www.katolsk.no/tro/kkk/k2_12#1424

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    542
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke medlem av den norske kirken, men er oppvokst i den og bedehusmiljøet. Å være kristen er og har vært en spennende vandring på veien med Kristus. Evigheten ligger foran og samtidig er jeg i den nå. Håper og tror vi kan møtes en gang sammen, enten her eller der :D

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    308
    mrx skrev:
    Jo, jeg synes faktisk det. Personlig tro må tåle etterprøving, på linje med alle andre teser. Jeg er selv et "offer" for etterprøving av min egen tro, jeg måtte til slutt akseptere at min tro ikke var realistisk, snarere var den et rent psykologisk fenomen. Menneskehjernen er i sannhet fantastisk, og overbevisningen om en høyere makt er en åpenbar fordel for menneskehetens eksistens. Dog gjør ikke dette fenomente selve troen mer reell, dessverre.
    Man kan gjerne akseptere eksistensen av den historiske personen Jesus fra Nasaret, uten dermed å tro at han er resultatet av en inngripen fra en extra terrestrial kraft.
    Så jeg står på mitt; en hver etterprøving av religiøs tro, uansett hvilken tro det dreier seg om, viser ugjendrivelig at den er full av feil, mangler, logiske brister og manglende fundament. Og før de troende klarer diskutere dette, kommer ikke verden videre.

Honkey

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.843
    Torget vurderinger
    1
    Honkey-Chateau skrev:
    Så jeg står på mitt; en hver etterprøving av religiøs tro, uansett hvilken tro det dreier seg om, viser ugjendrivelig at den er full av feil, mangler, logiske brister og manglende fundament. Og før de troende klarer diskutere dette, kommer ikke verden videre.

Honkey
    BRAVO!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn