Politikk, religion og samfunn Vatikanet og Kristus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

Slubbert

Gjest
    ^ Forholdsvis innlysende det der. Europa har i langt større grad blitt et opplyst kontinent, hvor befolkningen er utdannet og har sett mer av verden. I Afrika, særlig sør for Sahara, er det fattigdom og nød som råder, samt at befolkningsveksten er stor. Når man er avhengig av nødhjelp for å overleve blir man et lett bytte for alskens hjernevaskere.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    611
    Slubbert skrev:
    ^ Forholdsvis innlysende det der. Europa har i langt større grad blitt et opplyst kontinent, hvor befolkningen er utdannet og har sett mer av verden. I Afrika, særlig sør for Sahara, er det fattigdom og nød som råder, samt at befolkningsveksten er stor. Når man er avhengig av nødhjelp for å overleve blir man et lett bytte for alskens hjernevaskere.
    Alt for enkel analyse. Graden av opplysthet og utdanning burde etter mitt syn ikke ha noen betydning for religiøs tro. Ikke mindreverdig intellektult det enn en ateistisk livsanskuelse. I Europa var det tidligere mer slik at "alle gikk i flokk", og gjerne i en religiøs retning. Ikke nødvendigvis et gode det. Lett at det oppstår en miks av religion, politkkk og dermed makt som historien har vist kan slå uheldig ut. En mye større grad av individualsime idag, en har gjerne sin egen variant av tro eller ikke tro. Et stort lappeteppe av livssyn, ikke minst ser en interessen rundt alternativmesser etc.

Vet ikke om jeg vil kalle de som jobber med nødhjelp a la Kirkens Nødhjelp som hjernevaskere. Det er vel mer at de og mange andre formidler et kristent budskap der kampen mot fattigdom, for rettferdig fordeling, menneskeverd og fremtidstro er sentral. Mye av det samme som biskop Desmond Tuto har kjempet for i Sør-Afrika og kirken i flere land i Sør-Amerika.

Og i mange land i Øst-Europa har de fått mer enn nok av statsateismen som herjet frem til østblokken kollapset. Spennende også hva som nå skjer i Nord-Korea. I Sør-Korea er det jo en stor andel kristne og jeg er ikke i tvil om at det har hatt en betydning for landets positive utvikling, både økonomisk og demokratisk. Får håpe på både en demokratisk og åndelig oppvåkning også hos naboene i nord. En blanding av kommunistisk diktatur, ateisme og total kontroll over innbyggerne liv er en tragedie for folket som bor der.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Enig med deg i mye her, roesok. Vet jammen ikke om folk er mindre reiligøse enn tidligere, men religiøsiteten og oppslutningen om de religiøse organisasjonene tar andre former enn tidligere. Folk shopper elementer her og der mye mer enn før, og viser en frimodighet i trosutformingen som vi ikke er vant med.

Det er uvanlig og kjennes litt utfordrende, for det sprenger jo en del rammer som en vanligvis tenker må være der, slik som f eks troens enhet. Mye av det vi i vår tid ser er nok mest føleri og svermeriske lengsler i folk, men det er også noe befriende ved den letthet mange har i forhold til disse problemene som tidligere opptok leg og lærd så sterkt.

Jeg tror det er moderniteten som slår inn med full tyngde; hver mann sin tro, og at det er slik som vi tolker et abstrakt maleri, en hver legger inn i bildet det en selv vil og kommer med. Nå er det helt vanlig å høre mennesker si: 'For meg er Gud slik, eller min Gud er sånn...', mens de refererer til den samme kristen Gud. Det var utenkelig for inntil 100 år siden, og ville bli oppfattet som blasfemisk; menneske skaper ikke Gud i siitt bilde, det er vi som er skapt i Hans. Og i det ligger også en stor utfordring; å være én kirke med medlemmer som drar i alle mulige retninger og som selv vil bestemme hva og hvem de tror på.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    611
    Slubbert skrev:
    Helt innlysende er det jo også, at tro korrelerer med uvitenhet. Når folk ikke vet har de en tendens til å tro, å tro betyr jo at man ikke vet, og ettersom høyere utdanning gir flere folk en bedre forståelse av hvordan verden og universet henger sammen, jo mindre tilbøyelighet vil de ha til å tro på nisser og troll og guder på himmelen.
    En Guds-tro har da ingen sammenheng med nisser og troll. Problemet til enkelte på den ateistiske fløy er at de putter eventyr og fantasi i samme bås som å tro på Gud. Slik er det ikke. Hvordan universet og verden fungerer er like utfordrende uansett livssyn, og ny viten vil neppe føre til at undringen rundt de store spørmål blir mindre.

Slubbert skrev:
    Å tro bokstavelig på at en figur skapte verden og universet på syv dager eller at mennesker red på dinosaurer, er i lys av den overveldende bevismengde som underbygger det motsatte ikke særlig opplyst.
    Albert Einstein: “I`m not an atheist, and i don’t think i can call myself a pantheist. We are in the position of a little child entering a huge library filled with books in many languages. The child knows someone must have written those books. It does not know how. It does not understand the languages in which they are written. The child dimly suspects a mysterious order in the arrangement of the books but doesn`t know what it is. That, it seems to me, is the attitude of even the most intelligent human being toward God. We see the universe marvelously arranged and obeying certain laws but only dimly understand these laws. Our limited minds graps the mysterious force that moves the constellations”.

Og tidligere sjefsateist Antony Flew: "Growing empathy with the insight of Einstein and other noted scientists that there had to be an intelligence behind the integrated complexity of the physical universe" and "my own insight that the integrated complexity of life itself – which is far more complex than the physical Universe – can only be explained in terms of an intelligent source."

Flew konkluderte med at undersøkelser av DNA hadde "shown, by the almost unbelievable complexity of the arrangements which are needed to produce life, that intelligence must have been involved". Han støttet Darwins evolusjonsteorier men følte at de kunne ikke forklare begynnelsen på liv. (PS - dette er også en merkelig ateistgreie; at en tillegger kristne å måtte tro på en skapelse over 7 dager) "I have been persuaded that it is simply out of the question that the first living matter evolved out of dead matter and then developed into an extraordinarily complicated creature."

Slubbert skrev:
    Jeg kommer aldri til å gi til nødhjelpsorganisasjoner som skal indoktrinere folk i nød og trengsel med en tro og et livssyn, dette er utnyttelse. Det blir litt som alle disse sjarlatanene som skulle "helbrede" Steinar Lem da han lå på dødsleiet, de utnytter at mottakeren av budskapet er i en situasjon som ikke tillater kritisk tenkning og selvstendig refleksjon.
    Dette er feil. Ingen av de toneangivende kristne hjelpeorganisasjonene påtvinger noen deres tro. Men heldigvis er ikke folk flest så fanatisk redd for et Guds-ord at de ikke gir til Kirkens Nødhjelp, Frelsesarmeen eller Kirkens Bymisjon. Tvert imot opplever de nå før jul en rekord av giverglede til de som trenger det mye mer enn vi som har Hi-Fi utstyr verdt mer enn alt det disse eier og har...

Hva gjelder Steinar Lem så er slik oppførsel ikke bra, selv om det nok var i beste mening. Den samme Lem viste seg å ikke være fullt så avvisende til et liv etter døden og i et intervju i Dagbladet sa han at han forkaster ideen om at døden er slutten; at sinnet simpelthen slukner som ei lyspære, og så er alt borte for ham, Bunnefjorden, familien, alt han måtte ha fått utrettet i sin tid blant oss.

— Empiriske undersøkelser peker på at bevisstheten overlever døden. Det har kommet tallrike bøker, og seriøse medisinske tidsskriftet Lancet publiserte for så seint som to år siden en studie av autoskopi — såkalte ut-av-kroppen-opplevelser. Det som er fint med slike opplevelser, er at de kan testes vitenskapelig. Skeptikerne som undersøkte det, fant at klinisk døde pasienter ser hendelser i rommet som stemmer overens med det de medisinske loggene slår fast at faktisk skjedde der.

— I tillegg kommer universelle historier om transcendentale opplevelser. Lys. En fornemmelse av kjærlighet og varme. En følelse av at meningen med livet er å utrette noe for andre mennesker, dernest å utvikle seg selv. Dette passer ikke med det du lærer på koranskole eller søndagsskole, men det de samme historiene som går igjen over hele verden. Men det tyder på at det er noe på den andre siden.

Steinar Lem tror ikke han har sett sine døtre og sin kone for siste gang når han en dag trekker sitt siste åndedrag. Det er åpenbart en trøst.

Slubbert skrev:
    Kommunisme er også en tro, de kommunistiske diktaturene krevde som religionene tilslutning fra hver enkelt, hvis du ikke underkastet deg ville du havne i fengsel/helvete (hhv kommunisme/religion). Det har ikke noe med ateisme å gjøre, det ikke ligger noen avgrensing av moral eller metafysikk i ateismen. Å være ateist betyr bare at man ikke tror at de religiøse eventyrene om en skaper er virkelige.
    Enig at kommunisme er en tro, eller en ideologi. Og som sådan med mange gode intensjoner. Samtidig har den som de fleste ideologier sine lærebøker. Og at ateismen er en del av denne pakken hva gjelder klassisk kommunisme a la Marx og Lenin er for meg åpenbar. Men det fungerte ikke. Mennesker trenger en fri tanke inkludert religionsfrihet. Du får gjerne kalle religiøse eventyr om en skaper for tull og tøys. Jeg mener det er like logisk at det er en skaper, livgiver eller en intelligens bak alt vi ser, hører og opplever som at alt kommer av ingenting. Krever en del tro for å holde på det alternativet og.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    13.814
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kristendommen som teologi er en sterk medvirkende motor i opplysningen av Europa.

Religiøsitetens sannhet er teologien, og teologiens sannhet er gudløsheten. Fint slik!

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    dag1234 skrev:
    Enig med deg i mye her, roesok. Vet jammen ikke om folk er mindre reiligøse enn tidligere, men religiøsiteten og oppslutningen om de religiøse organisasjonene tar andre former enn tidligere. Folk shopper elementer her og der mye mer enn før, og viser en frimodighet i trosutformingen som vi ikke er vant med.

Det er uvanlig og kjennes litt utfordrende, for det sprenger jo en del rammer som en vanligvis tenker må være der, slik som f eks troens enhet. Mye av det vi i vår tid ser er nok mest føleri og svermeriske lengsler i folk, men det er også noe befriende ved den letthet mange har i forhold til disse problemene som tidligere opptok leg og lærd så sterkt.

Jeg tror det er moderniteten som slår inn med full tyngde; hver mann sin tro, og at det er slik som vi tolker et abstrakt maleri, en hver legger inn i bildet det en selv vil og kommer med. Nå er det helt vanlig å høre mennesker si: 'For meg er Gud slik, eller min Gud er sånn...', mens de refererer til den samme kristen Gud. Det var utenkelig for inntil 100 år siden, og ville bli oppfattet som blasfemisk; menneske skaper ikke Gud i siitt bilde, det er vi som er skapt i Hans. Og i det ligger også en stor utfordring; å være én kirke med medlemmer som drar i alle mulige retninger og som selv vil bestemme hva og hvem de tror på.
    Mye av det vi i vår tid ser er nok mest føleri og svermeriske lengsler i folk... osv
    Jeg synes det høres ut som du beskriver disse gladkristne "Jeg-tror-på-Jesus-Halleluja-jeg-kommer-til-himmelen" menneskene som som ikke har behov for å tenke en eneste kritisk tanke om sin egen religion. De er i besittelse av en naivitet som er nesten eventyrlig.

I motsetning til virkeligheten for noen hundre år siden, er det faktisk nå risikofritt å ytre tanker og meninger mht sin egen og andres tro (selv om jeg er usikker på om dette også gjelder islam). Sånn sett er det vel de kritne som konfronteres med sin egen tro.

Hvis du holder deg til forskning og vitenskap er det forresten ikke utenkelig at det er mennesket som har skapt Gud i sitt bilde. Det er faktisk en mulighet for at vi har skapt oss selv.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    13.814
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er på tide at folk begynner å innse at toleranse ikke har noe med myk ettergivendehet å gjøre, men å lære seg å bli hardhudet. Det er noe helt annet enn alt dette krenkelsespreiket.

Toleranse er å tåle å bli krenket!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Slubbert skrev:
    Man kan snu den på hodet og si at det handler vel så mye som at mennesker i den vestlige verden er hjernevasket med et ateistisk livssyn og troen på utviklingslæren. Dette gjennomsyrer jo hele vårt utdanningsystem. Derfor vil også lengre utdannelse gjøre en mindre åpen for religion. Og si at neodarwinismen er bygget på vitenskap alene og ikke tro er naivitet. Når man går den læren i sømmene og ser alle bristepunktene, så må jeg si at dere krever større tro å lene seg på noe slikt framfor en kreasjonistisk tankegang.

Jeg tror årsaken er en kombinasjon av hva samfunnet vårt er preget av, og at vi har det materielt godt. Det er ingen tvil om at mennesker i større grad søker noe åndelig i kriser. Mange av de største vekkelsene har vært i perioder med nød og fattigdom. Flere steder i Japan rapporteres det nå etter jordskjelvene og tsunamien om en åpenhet for evangeliet som ikke var der før.

En annen årsak er nok at den institusjonelle kirken har mislykkes i å formidle en levende og personlig tro. Det kristne troen har i vår verden i stor grad vært preget av flokk mentalitet hvor mange regnet seg som kristne fordi samfunnet eller kulturen på sett og vis krevde det. Og etterhvert som invidualismen har blitt sterkere, så har løsrivelsen fra noe som mange aldri egentlig hadde et personlig forhold blitt løsere. Derfor finner vi også begrepet "personlig kristen" i den vestlige verden. Som et uttrykk at man ikke kun er "navne" eller nominell kristen, men har en personlig overbevisning og tro.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    13.814
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Slubbert skrev:
    Man kan snu den på hodet og si at det handler vel så mye som at mennesker i den vestlige verden er hjernevasket med et ateistisk livssyn og troen på utviklingslæren.
    Du har ikke stor tro på fremskrittet, ser jeg.

TROEN på utviklingslæren? HALLO? Så du sidestiller troen på det ene og det andre som like vilkårlig?

Hvilke konsekvenser trekker du så da fra det?

Jeg forferdes over den mangel på innsikt i at vi lever i et rom av grunngivninger, og at det fins standarder for dette. En må gjerne melde se ut av dette «rommet av grunner», men da bør en også innse hva det innebærer.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Fremskritt meg her og fremskritt meg der. All endring er ikke nødvendigvis til det bedre, endring kan også være forfall. Og hva som vurderes som utvikling kommer jo langt på vei an på hva man tar utgangspunkt i og hvor man vil.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.844
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    Man kan snu den på hodet og si at det handler vel så mye som at mennesker i den vestlige verden er hjernevasket med et ateistisk livssyn og troen på utviklingslæren.
    Utviklingslæren er bevist og er ikke gjenstand for mer vitenskapelig diskusjon enn tilstedeværelsen av tyngdekraften. Faktisk er det mindre idiotisk å spørre om tyngdekraften er et spørsmål om tro, da den like godt dokumentert som utviklingslæren men dårligere forstått.

Jeg foreslår at du (og likesinnede) går igjennom den kilometervise vitenskapelige litteraturen om emnet og påviser hvor feilene er gjort. Hvis ikke blir det jo bare kunnskapsløst idiotisk snakk uten mening. Hvis du mener virkeligheten er et spørsmål om tro, så forsvinner all mening da både du og jeg kan tro på hva som helst....

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    13.814
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ^Kjepphøy den der.

Er det et fremskritt i anerkjennelsen av individets frihet?

La oss begynne der…

Edit: den var ment på dag1234

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Dr Dong skrev:
    ^Kjepphøy den der.

La oss begynne der…

Takk. For svar. Kjepphøy og lav.

Der er du i alle fall konkret med hva du mener med fremskritt. Og ikke bare fremskritt for fremskrittets skyld, som en annen 17.mai-tale, men bare så vidt. Da går det jo an å diskutere, men også bare så vidt.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    13.814
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    ^Kjepphøy den der.

La oss begynne der…

Der er du i alle fall konkret med hva du mener med fremskritt. Og ikke bare fremskritt for fremskrittets skyld, som en annen 17.mai-tale, men bare så vidt. Da går det jo an å diskutere, men også bare så vidt.
    Og hva vil du diskutere da, ut over blomstene du deler ut? Hvorfor gikk du ikke videre på det jeg la opp til?

Kunne det ikke være artig å snakke litt om «avlegge regnskap» og frihet? Du må jo ha gjort deg tanker om det, siden du har så velbegrunnede meninger om grunnenes vilkårlighet.

Eller frykter du utviklingslæren så voldsomt at du intet har å si annet enn slike likegyldigheter (på metanivå)?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.533
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:
    orso skrev:
    Utviklingslæren er bevist og er ikke gjenstand for mer vitenskapelig diskusjon enn tilstedeværelsen av tyngdekraften. Faktisk er det mindre idiotisk å spørre om tyngdekraften er et spørsmål om tro, da den like godt dokumentert som utviklingslæren men dårligere forstått.

Jeg foreslår at du (og likesinnede) går igjennom den kilometervise vitenskapelige litteraturen om emnet og påviser hvor feilene er gjort. Hvis ikke blir det jo bare kunnskapsløst idiotisk snakk uten mening. Hvis du mener virkeligheten er et spørsmål om tro, så forsvinner all mening da både du og jeg kan tro på hva som helst....
    Der kom du meg i forkjøpet, gitt.....
    Synes det er vanskelig å forholde seg til en mann som vraker utviklingslæren, men som tviholder på ABX- tester. Strengt vitenskapelig i ett øyeblikk, for deretter kaste alt overbord. Gir ikke noe mening for meg.

mvh

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    ^Kjepphøy den der.

La oss begynne der…

Og hva vil du diskutere da, ut over blomstene du deler ut? Hvorfor gikk du ikke videre på det jeg la opp til?

Kunne det ikke være artig å snakke litt om «avlegge regnskap» og frihet? Du må jo ha gjort deg tanker om det, siden du har så velbegrunnede meninger om grunnenes vilkårlighet.

Eller frykter du utviklingslæren så voldsomt at du intet har å si annet enn slike likegyldigheter (på metanivå)?
    Selvsagt er er jeg mot individets frihet, alt jeg poster enten bekrefter det eller etterlater leseren med den klamme fornemmelse at det er mitt standpunkt, og klart den diskusjonen hører hjemme i en tråd om Vatikanet og Kristus, herr Stråmann.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Voff skrev:

Bevist? Det er den på ingen måte. Du kan umulig ha satt deg inn i de mange problemstillingene. Den faller på sine egen grunnsteiner. Emnet har vært diskutert godt før her inne hvor jeg bl.a. skrev mye, og jeg vet ikke om jeg orker å gjennom det igjen.

For min del har jeg ikke forkastet utviklingslæren p.g.a. kristen livvsyn, men fordi jeg mener den ikke holder mål rent vitenskapelig. Det finner mye god materiale på dette der ute.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    13.814
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    ^Kjepphøy den der.

La oss begynne der…

Selvsagt er er jeg mot individet frihet, alt jeg poster enten bekrefter det eller etterlater leseren med den klamme fornemmelse at det er mitt standpunkt, og klart den diskusjonen hører hjemme i en tråd om Vatikanet og Kristus, herr Stråmann.
    Har du noe vettugt å tilføre?

(Hvis en ikke har noe å si, kan en da ikke like godt holde kjeft? Jeg synes at det er helt greit at det er visse ting en ikke gidder diskutere. Alvorlig! Men hvorfor da ikke holde tungen og tastaturet i ro, i stedet for slike meningsløsheter.)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    13.814
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    tkr skrev:
    Synes det er vanskelig å forholde seg til en mann som vraker utviklingslæren, men som tviholder på ABX- tester. Strengt vitenskapelig i ett øyeblikk, for deretter kaste alt overbord. Gir ikke noe mening for meg.
    Du er ikke alene om det.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    ^Kjepphøy den der.

La oss begynne der…

Selvsagt er er jeg mot individet frihet, alt jeg poster enten bekrefter det eller etterlater leseren med den klamme fornemmelse at det er mitt standpunkt, og klart den diskusjonen hører hjemme i en tråd om Vatikanet og Kristus, herr Stråmann.

(Hvis en ikke har noe å si, kan en da ikke like godt holde kjeft? Jeg synes at det er helt greit at det er visse ting en ikke gidder diskutere. Alvorlig! Men hvorfor da ikke holde tungen og tastaturet i ro, i stedet for slike meningsløsheter.)
    Toleranse er å tåle å bli krenket. Tre poster så tålte ikke han mer. Da ville han at motstandere skulle holde kjeft.

Morsomt.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    13.814
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    ^Kjepphøy den der.

La oss begynne der…

Toleranse er å tåle å bli krenket. Tre poster så tålte ikke han mer. Da ville han at motstandere skulle holde kjeft.

Morsomt.
    Jeg føler meg da ikke krenket. Håpet bare å snakke med noe annet enn en stein.

Jeg oppfordret deg til å si noe…

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.844
    Torget vurderinger
    1
    orso skrev:
    For min del har jeg ikke forkastet utviklingslæren p.g.a. kristen livvsyn, men fordi jeg mener den ikke holder mål rent vitenskapelig. Det finner mye god materiale på dette der ute.

Det gjør det definitivt ikke. Ikke en eneste vitenskapelig artikkel som hevder at evolusjon ikke finner sted eksisterer. Det vet jeg. Jeg var fagreferent ved universitetsbiblioteket i Oslo for ti år siden; jeg var mao ansvarlig for innkjøp. Dvs vi hadde en pamflett som bestred evolusjonen. Den var utgitt av Jehovas Vitner som refererte til et vitenskapelig arbeid hevdet de (viste seg å være fra Popular Science og en misforståelse).
    Å hevde at et av det største vitenskapelige gjennombrudd, og dessuten noe av det grundigst studerte, ikke holder vitenskapelig mål er dumskap av eventyrlig episke dimensjoner. Evolusjon diskuteres overhodet ikke i vitenskapen; hva som diskuterer er detaljer om hvordan den finner sted.
    Evolusjon kan bivånes daglig; hvor tror du hunderasene kommer fra?

Ellers vil jeg pånytt komme med oppfordringen om å påvise hvor det er gjort feil i de vitenskapelige arbeidene som omhandler emnet. Evolusjon er dokumentert gjennom en rekke fagdisipliner; ved observasjon, genetikk, paleontologi, geokronologi etc....

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    ^Kjepphøy den der.

La oss begynne der…

Morsomt.
    Her ber du meg holde munn:
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,63266.msg1281075.html#msg1281075

Morsomt.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Kabeldragern skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    ^Kjepphøy den der.

La oss begynne der…

Morsomt.
    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,63266.msg1281075.html#msg1281075

Morsomt.
    Jeg har moret noen i dag. Ved å påpeke at han ikke har noe å fare med. Hihihi.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    Kabeldragern skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    dag1234 skrev:
    Dr Dong skrev:
    ^Kjepphøy den der.

La oss begynne der…

Morsomt.

Morsomt.
    Jeg har moret noen i dag. Ved å påpeke at han ikke har noe å fare med. Hihihi.
    Hvis du tror det er din påpekning som gjør at jeg ikke tilfører denne "diskusjonen" nye momenter så er det feil.
    Det er heller din inngrodde trangsynthet som overbeviste meg at det er umulig å snu troende - både deg og andre her inne.

Kommentaren min var, om du ikke forstod det, myntet på at du reagerer på at noen ber deg holde kjeft samtidig som du selv gjør det mot andre.

Ha en riktig god og ettertenksom jul og husk å utfordre deg selv på nye tanker i løpet av høytiden - om du har noen...

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.259
    Torget vurderinger
    11
    Ønsker alle en velsignet julehøytid,og takk for alle diskusjoner 8)

Fannt en fin juleplate med Ulf Christiansson som heter "Julens Psalmer" ,den ligger på Spotify og iTunes.Fannt ikke noe klipp på youtube,men her er 2 andre av mine favoritter :

God jul! :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    I går hørte jeg PÅ RADIO at noen hevdet at Jesus overlevde korsfestingen og rømte. Og at han fikk mange arvinger.

Herlig at slikt blir kringkastet så kanskje sannheten kommer for en dag - mens noen av oss har kommet over disse opplysningene for leeenge siden.

God lysfest!

M

musicus

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    I går hørte jeg PÅ RADIO at noen hevdet at Jesus overlevde korsfestingen og rømte. Og at han fikk mange arvinger.

Herlig at slikt blir kringkastet så kanskje sannheten kommer for en dag - mens noen av oss har kommet over disse opplysningene for leeenge siden.

God lysfest!
    Psst, DaVinchi koden er film og fiksjon, det har de fleste andre av oss skjønt for leeenge siden 8)

Mvh

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.852
    Har av en eller annen grunn lest hele denne tråden innimellom julegaveinnpakkingen.

Ønsker alle en God Jul. Enten man feirer jul på den ene eller den andre måten.

Nå blir det lysere igjen! 8)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    musicus skrev:
    Kabeldragern skrev:

God lysfest!
    Psst, DaVinchi koden er film og fiksjon, det har de fleste andre av oss skjønt for leeenge siden 8)

Mvh
    Hehe - hvis det er filmen som er din referanse så bommer du stygt!
    Opplysningene finner du langt utenom filmverdenen.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.508
    Torget vurderinger
    1
    Vi åpner nå for diskusjon igjen - men vi hensyn og oppretthold julefreden.

bjornh, moderator

M

musicus

Gjest
    Kabeldragern skrev:
    musicus skrev:
    Kabeldragern skrev:

God lysfest!

Mvh
    Hehe, neida, men fikk ett lite inntrykk at dine referanser tangerte den røde tråden i filmen ;), jeg har for tiden fristillt meg med tanke på noen form for organisert religion, selv om jeg har en klar oppfatning om hvem som kan gi meg de beste svarene på det jeg søker.

mvh

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    611
    Kabeldragern skrev:
    musicus skrev:
    Kabeldragern skrev:

God lysfest!

Mvh
    Hehe, og gratulerer til deg som har løst denne gåten! Mulig det er i noen av disse teoriene du har funnet dine beviser og svar..
    http://www.trotvil.no/apologetikk/dodejesuspakors.htm

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn