orso skrev:Fra et kristent syn:pengesluk skrev:Bare lettere dvask.
Men bare et lite spørsmål, sånn ad hoc, når nå ekspertisen er samlet her. Vi har altså:
- Kristendom, med den vanligste formen slik vi kjenner den i Norge, pluss avarter som katolisme og ymse andre
- Islam med diverse varianter av muslimer
- Buddisme
- Hinduisme
- +++
Hvem har RETT? Hvem lyver?
Det er bare en som har oppstått fra de døde og som fortsatt lever og det er Jesus. Derfor er Jesus den eneste veien til frelse. Alle de andre profetene til de andre religionene er dau og lever ikke.
Pleeze, Sluket ikke kjør tråden rett i dass.pengesluk skrev:Nei, jeg er dønn seriøs - det spørsmålet har alltid opptatt meg. Alle kjefter opp om SIN greie liksom, men dersom du tok representanter for alle disse trossamfunn og satte de inn i et rom, ville de noen gang bli enige om noe som helst? Avhengig av hvor man blir født på denne kloden så vil jo de med hang til å tro bli skråsikre på den retningen som for tiden gjelder og går der de starter livet sitt..dag1234 skrev:Siden det er du som spør, så lurer jeg på om du lurer oss. Men skitt la gå.pengesluk skrev:Bare lettere dvask.
Men bare et lite spørsmål, sånn ad hoc, når nå ekspertisen er samlet her. Vi har altså:
- Kristendom, med den vanligste formen slik vi kjenner den i Norge, pluss avarter som katolisme og ymse andre
- Buddisme
- Hinduisme
- +++
Det er just det samme spørsmålet jeg stiller. Hvordan kan vi ha sikker viten om hva som er den rette tro? Ett har jeg i alle fall skjønt; de som er skråsikre skal du være forsiktige med. De med mer tvil, kan du vurdere. Det er mitt stalltips.
Dette er omtrent som verdensrommet; hvor stopper det, hvis det stopper?? Og er det da en vegg der? Gips/panel? Hva er bak veggen?
Vi nærmer os kabeldiskusjon HFS-style i kompleksitet i disse spørsmålene.
Men en ting må jo være innlysende: Uansett trosretning så er det i alle fall NOEN gode poeng å ta med seg ref. hvordan man bør te seg som menneske oppi alt dette. Så gjelder det bare å plukke snadderet og styre klar av kvinnemishandling, småguttgramsing og Vestlandsk svartsyn underveis..
GOD JUL!
Ingen har RETT og alle lyver, ubevisst!pengesluk skrev:Bare lettere dvask.
- Buddisme
- Hinduisme
- +++
Hvor har du det fra? Ingen kan stå opp fra de døde. Enten er de levende eller så er de døde. Jesus lever ikke, legemlig sett. I den grad han lever er det i kristen folks overbevisning.orso skrev:Fra et kristent syn:pengesluk skrev:Bare lettere dvask.
- Buddisme
- Hinduisme
- +++
Det er bare en som har oppstått fra de døde og som fortsatt lever og det er Jesus. Derfor er Jesus den eneste veien til frelse. Alle de andre profetene til de andre religionene er dau og lever ikke.
Dette er en lutheransk kritikk, mens katolikker vil hevde at de tar Kristus på ordet her og stoler på evangeliet.orso skrev:Å gi forlatelse til mennesker som bekjenner sine synder kan alle kristne gjøre. Det handler kun om å formidle det som er Guds ord og noe som Gud har gjort. Alle kristne er på sett og vis et presteskap.
Om jeg ikke husker feil, så har pavens og den katolske kirken sin ufelibarthet bakgrunn fra hva Jesus sa til Peter etter hans åpenbaring av hvem Jesus var:Men dere er en utvalgt slekt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk som Gud har vunnet for at dere skal forkynne hans storverk, han som kalte dere fra mørket og inn i sitt underfulle lys.
Paven/kirken representerer på en måte en viderføring av apostelen Peter.Da svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.» 17 Jesus tok til orde og sa: «Salig er du, Simon, sønn av Jona. For dette har ikke kjøtt og blod åpenbart deg, men min Far i himmelen. 18 Og jeg sier deg: Du er Peter, og på denne klippen vil jeg bygge min kirke, og dødsrikets porter skal ikke få makt over den. 19 Jeg vil gi deg himmelrikets nøkler; det du binder på jorden, skal være bundet i himmelen, og det du løser på jorden, skal være løst i himmelen.
Men det var jo aldri Peter som person som var klippen Jesus refererte til IMO. Det var selve åpenbaringen. Åpenbaring av hvem Jesus er.
Jehovas Vitner tror jo dette. En av årsakene til at de vanligvis ikke regnes som kristne.Kabeldragern skrev:Hvor har du det fra? Ingen kan stå opp fra de døde. Enten er de levende eller så er de døde. Jesus lever ikke, legemlig sett. I den grad han lever er det i kristen folks overbevisning.orso skrev:Fra et kristent syn:pengesluk skrev:Bare lettere dvask.
- Buddisme
- Hinduisme
- +++
Jesus døde ikke på korset. Det er den ene av hendelsene som Vatikanet desperat forsøker å holde i hevd. Mye litteratur på at Jesus overlevde korsfestingen på vanlig menneskelig måte - han overlevde! En annen ting som V prøver å holde lokk over er at Jesus hadde arvinger. Kjødelige sådanne.
Hvor det er makt, vil en også finne maktmisbruk.orso skrev:Det er litt morsomt når man benekter klare historiske fakta når det kommer til kristendom, men samtidig tar for gitt at f.eks Sokrates og andre filosofer levde. Sistnevnte har man særdeles lite kildemateriale på sammenlignet med det man har fra Jesu liv og død.
Om han oppsto eller ikke blir selvsagt et trosspørsmål. Historien forteller oss at mange så ham etter hans oppstandelse, men det koker uansett ned til hva man tror.
At kristendom er et maktmiddel for å temme massene, er noe man stort sett hører fra de som står på utsiden og angriper. Kristne selv opplever i hovedsak det motsatte. At man ble fri først når man kom til tro på Jesus.
Klart det har vært mye undertrykking i kristendommens navn opp gjennom årene. Det er det ingen som benekter. Men man kan jo verken skylde på Gud eller ekte kristne for det.
Der har vi litt av kruxet, Orso; hva er en EKTE kristen i dag? Er det en som i ett og alt etterlever skriften slik det er skrevet og ment opprinnelig, eller er det en som har justert adferden og tilpasset seg realitetene i dagens samfunn? Mange som krangler om det, og en god venn av meg fikk forholdet sitt ødelagt av et dustespørsmål om akkurat dette, attpåtil om en sak som hadde null betydning for noen av partene.orso skrev:Det er litt morsomt når man benekter klare historiske fakta når det kommer til kristendom, men samtidig tar for gitt at f.eks Sokrates og andre filosofer levde. Sistnevnte har man særdeles lite kildemateriale på sammenlignet med det man har fra Jesu liv og død.
Om han oppsto eller ikke blir selvsagt et trosspørsmål. Historien forteller oss at mange så ham etter hans oppstandelse, men det koker uansett ned til hva man tror.
At kristendom er et maktmiddel for å temme massene, er noe man stort sett hører fra de som står på utsiden og angriper. Kristne selv opplever i hovedsak det motsatte. At man ble fri først når man kom til tro på Jesus.
Klart det har vært mye undertrykking i kristendommens navn opp gjennom årene. Det er det ingen som benekter. Men man kan jo verken skylde på Gud eller ekte kristne for det.
Takk for oppklaringen.dag1234 skrev:Dette er en lutheransk kritikk, mens katolikker vil hevde at de tar Kristus på ordet her og stoler på evangeliet.
Absolusjonen henter ikke sitt mandat fra det skriftstedet du har viser til, men fra apostolisk suksesjon og Joh 20,19-23.
Nøkkelmakten blir i katolsk teologi forstått å gjelde personen Peter, Romas første biskop og den første pave. Det bibelske mandat for pavedømmet er i sitatet du bringer her, der påfølgende paver er Peters etterfølgere. Derfor har også pavene to nøkler i sitt emblem. Det går således en ubrutt linje fra Kristus til Benedikt XVI, i følge katolsk forståelse, det som kalles den apostolske suksesjon. Den norske kirke har ikke del i denne ubrutte linje, men den svenske og anglikanske kirke har.
Det som irriterer mest er er at om en ikke tilhører en av grupperingene innen religion, men har en moral og en åndelig tro som langt overgår de fleste religiøse - da er du en vantro/hedning.orso skrev:Det er litt morsomt når man benekter klare historiske fakta når det kommer til kristendom, men samtidig tar for gitt at f.eks Sokrates og andre filosofer levde. Sistnevnte har man særdeles lite kildemateriale på sammenlignet med det man har fra Jesu liv og død.
Jeg vet du er god på bunnen, og at du kun buldrer. Men jeg tror du misforstår meg. Det er spørsmålet du skal søke, ikke svarene. Hva er det å være en ekte troende; når du vet det da er du også dau ;D.pengesluk skrev:8) 8) Skal være snill nå. Men håper dere skjønner at disse eksistensielle spørsmål i prinsipp kan diskuteres i det uendelige og aldri bli avklart her inne. Det patetiske er at ikke de som tross alt har en felles Gud å samles om kan bli enige.
Det er mange som mener som du her, langt på vei Den Norske Kirke. Men Jesus sa vel ingen ting om en ufeilbarlig klippe, han av alle, visste jo at Peter hadde fornektet ham tre ganger den natten han led. Så en litt jyngende klippe bygde han sin kirke på.orso skrev:Takk for oppklaringen.dag1234 skrev:Dette er en lutheransk kritikk, mens katolikker vil hevde at de tar Kristus på ordet her og stoler på evangeliet.
Absolusjonen henter ikke sitt mandat fra det skriftstedet du har viser til, men fra apostolisk suksesjon og Joh 20,19-23.
Nøkkelmakten blir i katolsk teologi forstått å gjelde personen Peter, Romas første biskop og den første pave. Det bibelske mandat for pavedømmet er i sitatet du bringer her, der påfølgende paver er Peters etterfølgere. Derfor har også pavene to nøkler i sitt emblem. Det går således en ubrutt linje fra Kristus til Benedikt XVI, i følge katolsk forståelse, det som kalles den apostolske suksesjon. Den norske kirke har ikke del i denne ubrutte linje, men den svenske og anglikanske kirke har.
Jeg er av den klare oppfatning at det umulig kunne gjelde Peter som person. Det strider IMO mot Jesu lære og resten av skriften. Skrift forklarer skrift som det heter.
Dessuten så man jo spørre seg om Jesus ikke ville ha visst hvilke konsekvenser det ville få at en person skulle være ufeilbar i visse spørsmål. Ja, det har jo ikke akkurat gått så bra med den katolske kirken og paver gjennom historien. De har ofte vært symbolet på synd og ondskap selv og drept og forfulgt mennesker med ønske om å bevare makt. Ikke akkurat et tegn på en ufeilbar klippe som det skal bygges på. Snarere en bekreftelse på det motsatt og at det er kun åpenbaringen av Jesus som kan forandre oss.
;D ;D Nå kjører du bra rundt i grauten, Dag, men du skjønner hva jeg mener. Jeg har nesten ingen svar, jeg, stort sett spørsmål. Det er det eneste jeg virkelig har svaret på.dag1234 skrev:Jeg vet du er god på bunnen, og at du kun buldrer. Men jeg tror du misforstår meg. Det er spørsmålet du skal søke, ikke svarene. Hva er det å være en ekte troende; når du vet det da er du også dau ;D.pengesluk skrev:8) 8) Skal være snill nå. Men håper dere skjønner at disse eksistensielle spørsmål i prinsipp kan diskuteres i det uendelige og aldri bli avklart her inne. Det patetiske er at ikke de som tross alt har en felles Gud å samles om kan bli enige.
De som sier de vet svaret, er de vi skal være skeptisk til. Ikke de som spør.
For meg er en ekte kristen en som følger de ti bud (foruten de som er ren GPP, alts 2-3-6-9-10), holder seg unna alt som har med kirkens dogmer ovenfor de som ikke er A4, samt gjør så godt de kan for å være et så godt medmeneske som mulig.pengesluk skrev:Apropos, kanskje DU kan si meg det? Hva er en EKTE kristen i dag?
Det er en ting du kan være helt sikker på Sluket, - det er 100% sikkert at alle tar feil!pengesluk skrev:Bare lettere dvask.
- Buddisme
- Hinduisme
- +++
Nei, Sluket jeg kan ikke det. Jeg har ikke noe mulighet til å fortelle deg hvem som er ekte kristen og ikke, men jeg er ganske sikker på at de to alternativene du gir meg der er for trange.pengesluk skrev:Apropos, kanskje DU kan si meg det? Hva er en EKTE kristen i dag? Er det en som i ett og alt etterlever skriften slik det er skrevet og ment opprinnelig, eller er det en som har justert adferden og tilpasset seg realitetene i dagens samfunn? Mange som krangler om det, og en god venn av meg fikk forholdet sitt ødelagt av et dustespørsmål om akkurat dette, attpåtil om en sak som hadde null betydning for noen av partene.
Det er ingen som har hevdet at Sokrates oppsto fra de døde og da bir det liksom ikke så mye ståhei om verken personen eller saken.orso skrev:Det er litt morsomt når man benekter klare historiske fakta når det kommer til kristendom, men samtidig tar for gitt at f.eks Sokrates og andre filosofer levde. Sistnevnte har man særdeles lite kildemateriale på sammenlignet med det man har fra Jesu liv og død.
Dette er i det minste en løgn. Den som kjenner idéhistorien sin vet at slikt er bare tull.Kabeldragern skrev:All religion er et maktsystem konstruert for å temme massene.
Du trenger da ikke brekke nakken på ham. Hvis du er litt tålmodig så dør han av seg selv.Dr Dong skrev:Kabeldragern skrev:All religion er et maktsystem konstruert for å temme massene.
Men det er ingen grunn til av vi i dag skal gå rundt å brekke nakken på en gammel mann som kaller seg pave. Han tilhører nå historiens vrakgods.
Om han fortsetter å kjøre uten bilbelte, kan det skje når som helst.dag1234 skrev:Du trenger da ikke brekke nakken på ham. Hvis du er litt tålmodig så dør han av seg selv.Dr Dong skrev:Kabeldragern skrev:All religion er et maktsystem konstruert for å temme massene.
Men det er ingen grunn til av vi i dag skal gå rundt å brekke nakken på en gammel mann som kaller seg pave. Han tilhører nå historiens vrakgods.
Han ble jo anmeldt for det da han var i Tyskland. Hehe.lars_erik skrev:Om han fortsetter å kjøre uten bilbelte, kan det skje når som helst.dag1234 skrev:Du trenger da ikke brekke nakken på ham. Hvis du er litt tålmodig så dør han av seg selv.Dr Dong skrev:Kabeldragern skrev:All religion er et maktsystem konstruert for å temme massene.
Bibelen forteller det var mange som så Jesus etter at han stod opp fra de døde:ayaboh skrev:Det er ingen som har hevdet at Sokrates oppsto fra de døde og da bir det liksom ikke så mye ståhei om verken personen eller saken.orso skrev:Det er litt morsomt når man benekter klare historiske fakta når det kommer til kristendom, men samtidig tar for gitt at f.eks Sokrates og andre filosofer levde. Sistnevnte har man særdeles lite kildemateriale på sammenlignet med det man har fra Jesu liv og død.
Hvor mange så Jesus etter at han angivelig sto opp fra de døde? Var det ikke mer det at de så ham i "syner"?
Det du skriver er jo en super måte å leve på, men ikke grunnleggende for å være en kristen. Å være kristen er jo å ønske å bli "lik kristus", men det kan vi ikke bli, men man streber for å bli bedre enn man var i går som medmenneske, MEN å være kristen er oppsummert i Romerbrevet kapittel 10 vers 9 til 13:Geir Kristiansen skrev:For meg er en ekte kristen en som følger de ti bud (foruten de som er ren GPP, alts 2-3-6-9-10), holder seg unna alt som har med kirkens dogmer ovenfor de som ikke er A4, samt gjør så godt de kan for å være et så godt medmeneske som mulig.pengesluk skrev:Apropos, kanskje DU kan si meg det? Hva er en EKTE kristen i dag?
Liten korreksjon: JV tror at J lever i åndelig forstand, ikke legemlig og ikke bare som en abstrakt tanke i noen troendes sinn, forøvrig tror de ikke på korset heller, men at han døde på en påle, korset er visst ett symbol som er adoptert til ett "kristent" symbol (som så mye annet) underveis i tiden, det stammer visst fra symbolet for guden Tammus (det var i begynnelsen som en T uten den oppstikkende biten).dag1234 skrev:Jehovas Vitner tror jo dette. En av årsakene til at de vanligvis ikke regnes som kristne.Kabeldragern skrev:Hvor har du det fra? Ingen kan stå opp fra de døde. Enten er de levende eller så er de døde. Jesus lever ikke, legemlig sett. I den grad han lever er det i kristen folks overbevisning.orso skrev:Fra et kristent syn:pengesluk skrev:Bare lettere dvask.
- Buddisme
- Hinduisme
- +++
Jesus døde ikke på korset. Det er den ene av hendelsene som Vatikanet desperat forsøker å holde i hevd. Mye litteratur på at Jesus overlevde korsfestingen på vanlig menneskelig måte - han overlevde! En annen ting som V prøver å holde lokk over er at Jesus hadde arvinger. Kjødelige sådanne.
Og det gikk visst en film om dette for noen år siden. Litt oppmerksomhet fikk det vel også.
Jeg vet de avviser Treenighetslæren, og ikke tror på Den Hellige Ånd, men jeg trodde at de mente Jesus steg ned fra korset/pålen og levde videre. Det viser seg å være feil, som du påpeker. De tror Jesus døde på korset/pålen og at Gud oppreiste Jesus som ånd, og Jehovas Vitner er derfor monofysitter i sin kristologi. De tror Jesus regjerer som konge i himmelen og skal komme igjen for å utrydde de onde og opprette sitt rike for de gode.musicus skrev:Liten korreksjon: JV tror at J lever i åndelig forstand, ikke legemlig og ikke bare som en abstrakt tanke i noen troendes sinn, forøvrig tror de ikke på korset heller, men at han døde på en påle, korset er visst ett symbol som er adoptert til ett "kristent" symbol (som så mye annet) underveis i tiden, det stammer visst fra symbolet for guden Tammus (det var i begynnelsen som en T uten den oppstikkende biten).dag1234 skrev:Jehovas Vitner tror jo dette. En av årsakene til at de vanligvis ikke regnes som kristne.Kabeldragern skrev:Hvor har du det fra? Ingen kan stå opp fra de døde. Enten er de levende eller så er de døde. Jesus lever ikke, legemlig sett. I den grad han lever er det i kristen folks overbevisning.orso skrev:Fra et kristent syn:pengesluk skrev:Bare lettere dvask.
- Buddisme
- Hinduisme
- +++
Og det gikk visst en film om dette for noen år siden. Litt oppmerksomhet fikk det vel også.
De tror på en monoteistisk Gud og at J er mellommannen mellom menneskene og Gud, og at veien til Gud går gjennom J, ikke noen treenighet.
Meg bekjent tror de verken på noen legemlige overlevelse eller kjødelige arvinger av Jesus, men noe skal vel konspirasjons teoretikerene og mystikerene ha å surre med de også, har jeg hørt, tror jeg...
mvh
Nå må jeg holde tunga rett i munnen her, de tror på den hellige ånd, men som en kraft, Guds virksomme kraft, derimot ikke som noen personifisert skikkelse eller figur, treenighets læren er visst ett oppkok av gamle Babylonske og Egyptiske religioner, dette er bl.a sitater fra tidligere samtaler så det kan skorte på hukommelsen i skrivende stund.dag1234 skrev:Jeg vet de avviser Treenighetslæren, og ikke tror på Den Hellige Ånd, men jeg trodde at de mente Jesus steg ned fra korset/pålen og levde videre. Det viser seg å være feil, som du påpeker. De tror Jesus døde på korset/pålen og at Gud oppreiste Jesus som ånd, og Jehovas Vitner er derfor monofysitter i sin kristologi. De tror Jesus regjerer som konge i himmelen og skal komme igjen for å utrydde de onde og opprette sitt rike for de gode.musicus skrev:Liten korreksjon: JV tror at J lever i åndelig forstand, ikke legemlig og ikke bare som en abstrakt tanke i noen troendes sinn, forøvrig tror de ikke på korset heller, men at han døde på en påle, korset er visst ett symbol som er adoptert til ett "kristent" symbol (som så mye annet) underveis i tiden, det stammer visst fra symbolet for guden Tammus (det var i begynnelsen som en T uten den oppstikkende biten).dag1234 skrev:Jehovas Vitner tror jo dette. En av årsakene til at de vanligvis ikke regnes som kristne.Kabeldragern skrev:Hvor har du det fra? Ingen kan stå opp fra de døde. Enten er de levende eller så er de døde. Jesus lever ikke, legemlig sett. I den grad han lever er det i kristen folks overbevisning.orso skrev:Fra et kristent syn:pengesluk skrev:Bare lettere dvask.
- Buddisme
- Hinduisme
- +++
De tror på en monoteistisk Gud og at J er mellommannen mellom menneskene og Gud, og at veien til Gud går gjennom J, ikke noen treenighet.
Meg bekjent tror de verken på noen legemlige overlevelse eller kjødelige arvinger av Jesus, men noe skal vel konspirasjons teoretikerene og mystikerene ha å surre med de også, har jeg hørt, tror jeg...
mvh
http://www.watchtower.org/n/20050915/article_02.htm
Ja, men ikke Den Hellige Ånd, slik de fleste kristne ser den for seg, som Guds levendegjørende og veieldende side/dimensjon/funksjon.musicus skrev:Nå må jeg holde tunga rett i munnen her, de tror på den hellige ånd, men som en kraft, Guds virksomme kraft, derimot ikke som noen personifisert skikkelse eller figur, treenighets læren er visst ett oppkok av gamle Babylonske og Egyptiske religioner, dette er bl.a sitater fra tidligere samtaler så det kan skorte på hukommelsen i skrivende stund.
mvh
Kommentar til dette, Kabeldragern? Eller passer det dårlig inn i forenklingene dine?Dr Dong skrev:Dette er i det minste en løgn. Den som kjenner idéhistorien sin vet at slikt er bare tull.Kabeldragern skrev:All religion er et maktsystem konstruert for å temme massene.
Det har vært et enormt frigjøringspotensiale i kristendommen. Det er nesten historien om de gjentagende reformasjoner. Å underkjenne kristendommens bidrag i denne universaliseringsbevegelse er nesten nedsnødd.
Vel, skal man bli personlig så har jeg lettere for å akseptere tanken på en far-sønn relasjon fremfor en slik ulogisk konstellasjon som treenighets læren synes å være, det hele er jo ganske logisk og forutsigbart ellers, både matematisk og fysisk i det vi ser rundt oss ellers i skaperverket, orden ikke uorden, da hjelper det ikke med ulogiske dogmer og læresetninger for å få religionen til å passe doktrinen/trosbekjennelsene i de respektive samfunn slik at religionen dessverre mange ganger fremstår mer som ett konstruertsystem med tanke på makt og kontroll (og det er MYE makt og kontroll i religionen, man skal ikke se langt for å oppdage det), i en eller annen form og fasong, imo.dag1234 skrev:Ja, men ikke Den Hellige Ånd, slik de fleste kristne ser den for seg, som Guds levendegjørende og veieldende side/dimensjon/funksjon.musicus skrev:Nå må jeg holde tunga rett i munnen her, de tror på den hellige ånd, men som en kraft, Guds virksomme kraft, derimot ikke som noen personifisert skikkelse eller figur, treenighets læren er visst ett oppkok av gamle Babylonske og Egyptiske religioner, dette er bl.a sitater fra tidligere samtaler så det kan skorte på hukommelsen i skrivende stund.
mvh
Jehovas Vitner tror også at Jesus er underordnet Gud (Jehova).
Treenighetslæren er vel et forsøk på å løse at av kristendommens mange innebygde problem, i dette tilfelle hvordan den monoteistiske Gud kan være èn, og samtidig sin sønn og sin Ånd. Enkel matematikk sier jo at det ikke går, men så er jo Vår Herre ikke underlangt den slags smålige bagateller, og da går det visst likevel.
http://no.wikipedia.org/wiki/FrigjøringsteologiDr Dong skrev:Dette er i det minste en løgn. Den som kjenner idéhistorien sin vet at slikt er bare tull.Kabeldragern skrev:All religion er et maktsystem konstruert for å temme massene.
Det har vært et enormt frigjøringspotensiale i kristendommen. Det er nesten historien om de gjentagende reformasjoner. Å underkjenne kristendommens bidrag i denne universaliseringsbevegelse er nesten nedsnødd.
dag1234 skrev:Nja, er ikke helt sikker på han karen der. Er ikke han dau, da?
Kristendommens korstog var jo "gode" bidrag...?Dr Dong skrev:Kommentar til dette, Kabeldragern? Eller passer det dårlig inn i forenklingene dine?Dr Dong skrev:Dette er i det minste en løgn. Den som kjenner idéhistorien sin vet at slikt er bare tull.Kabeldragern skrev:All religion er et maktsystem konstruert for å temme massene.
Treenighetslæren er ikke lett å forstå, og har da også vært et konflikttema fra de første troende og frem til nå. Som mye av religion lar den seg ikke uten videre forklare eller fatte, og har blitt avvist av flere monofysitter, ikke bare Jehovas Vitner men også av Unitaristene.musicus skrev:Vel. skal man bli personlig så har jeg lettere å akseptere tanken på en far, sønn relasjon fremfor en slik ulogisk konstellasjon som treenighets læren synes å være, det er jo ganske logisk og forutsigbart ellers, både matematisk og fysisk, det vi ser rundt oss ellers i skaperverket, orden ikke uorden, da hjelper det ikke med ulogiske dogmer og læresetninger for å få religionen til å passe læresetningene i de respektive samfunn, imo.dag1234 skrev:Ja, men ikke Den Hellige Ånd, slik de fleste kristne ser den for seg, som Guds levendegjørende og veieldende side/dimensjon/funksjon.musicus skrev:Nå må jeg holde tunga rett i munnen her, de tror på den hellige ånd, men som en kraft, Guds virksomme kraft, derimot ikke som noen personifisert skikkelse eller figur, treenighets læren er visst ett oppkok av gamle Babylonske og Egyptiske religioner, dette er bl.a sitater fra tidligere samtaler så det kan skorte på hukommelsen i skrivende stund.
mvh
Treenighetslæren er vel et forsøk på å løse at av kristendommens mange innebygde problem, i dette tilfelle hvordan den monoteistiske Gud kan være èn, og samtidig sin sønn og sin Ånd. Enkel matematikk sier jo at det ikke går, men så er jo Vår Herre ikke underlangt den slags smålige bagateller, og da går det visst likevel.
mvh
Det er jo ikke noe svar. (Bare den samme blinde ensidighet.) Vi er jo alle kjent med faenskapet. Hvorfor skal vi ikke anerkjenne de positive bidrag?Kabeldragern skrev:Kristendommens korstog var jo "gode" bidrag...?Dr Dong skrev:Kommentar til dette, Kabeldragern? Eller passer det dårlig inn i forenklingene dine?Dr Dong skrev:Dette er i det minste en løgn. Den som kjenner idéhistorien sin vet at slikt er bare tull.Kabeldragern skrev:All religion er et maktsystem konstruert for å temme massene.
http://no.wikipedia.org/wiki/Korstog
Igjen fritt etter hukommelsen, ta forbehold, treenigheteslæren var i fra begynnelsen en toenighet også i kristendommen, den ble implementert relativt lenge etter at Jesus var død, og falt veldig beileilig inn i tiden med noens politiske ambisjoner, at den senere ble adoptert av kristenheten gjør den verkenmer forståelig, logisk eller akseptabel, å skjule dens svakheter og ulogiske resonnemeneter med at det er ett "hellig mysterium" kjøper ikke undertegnede, da er man til bake på konstruksjonene i mitt forrige svar, ett redskap med andre og mindre edle motiver, imo.dag1234 skrev:Treenighetslæren er ikke lett å forstå, og har da også vært et konflikttema fra de første troende og frem til nå. Som mye av religion lar den seg ikke uten videre forklare eller fatte, og har blitt avvist av flere monofysitter, ikke bare Jehovas Vitner men også av Unitaristene.musicus skrev:Vel. skal man bli personlig så har jeg lettere å akseptere tanken på en far, sønn relasjon fremfor en slik ulogisk konstellasjon som treenighets læren synes å være, det er jo ganske logisk og forutsigbart ellers, både matematisk og fysisk, det vi ser rundt oss ellers i skaperverket, orden ikke uorden, da hjelper det ikke med ulogiske dogmer og læresetninger for å få religionen til å passe læresetningene i de respektive samfunn, imo.dag1234 skrev:Ja, men ikke Den Hellige Ånd, slik de fleste kristne ser den for seg, som Guds levendegjørende og veieldende side/dimensjon/funksjon.musicus skrev:Nå må jeg holde tunga rett i munnen her, de tror på den hellige ånd, men som en kraft, Guds virksomme kraft, derimot ikke som noen personifisert skikkelse eller figur, treenighets læren er visst ett oppkok av gamle Babylonske og Egyptiske religioner, dette er bl.a sitater fra tidligere samtaler så det kan skorte på hukommelsen i skrivende stund.
mvh
mvh
De troendes forsvar er jo at Gud som har skapt alt, også de fysiske lovene, selv ikke er underlagt dem. Kan Gud la seg fødes som sin sønn av en jomfru, vekke døde, gå på vannet, osv, osv, - så er vel Treenigheten heller ingen umulighet. Men det er jo en form for argumentasjon som er uangripelig, for da kan jo alt forklares og gå an.