Politikk, religion og samfunn Vatikanet og Kristus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:
    All religion er et maktsystem konstruert for å temme massene.
    Dette er i det minste en løgn. Den som kjenner idéhistorien sin vet at slikt er bare tull.

Det har vært et enormt frigjøringspotensiale i kristendommen. Det er nesten historien om de gjentagende reformasjoner. Å underkjenne kristendommens bidrag i denne universaliseringsbevegelse er nesten nedsnødd.
    Kommentar til dette, Kabeldragern? Eller passer det dårlig inn i forenklingene dine?
    Kristendommens korstog var jo "gode" bidrag...?

http://no.wikipedia.org/wiki/Korstog
    Det er jo ikke noe svar. (Bare den samme blinde ensidighet.) Vi er jo alle kjent med faenskapet. Hvorfor skal vi ikke anerkjenne de positive bidrag?
    Interessant at en kristen bruker begrepet "blinde ensidighet" på en fritenker...

En kan godt anerkjenne de positive bidrag, men det er en villfarelse å tro at det er kun kristendommen som har positive bidrag. Alle religioner har positive bidrag og disse bidragene kan en meget godt hente ut av andre ting enn religion.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    musicus skrev:
    dag1234 skrev:
    musicus skrev:
    dag1234 skrev:
    musicus skrev:
    Nå må jeg holde tunga rett i munnen her, de tror på den hellige ånd, men som en kraft, Guds virksomme kraft, derimot ikke som noen personifisert skikkelse eller figur, treenighets læren er visst ett oppkok av gamle Babylonske og Egyptiske religioner, dette er bl.a sitater fra tidligere samtaler så det kan skorte på hukommelsen i skrivende stund.

mvh
    Ja, men ikke Den Hellige Ånd, slik de fleste kristne ser den for seg, som Guds levendegjørende og veieldende side/dimensjon/funksjon.

Jehovas Vitner tror også at Jesus er underordnet Gud (Jehova).

Treenighetslæren er vel et forsøk på å løse at av kristendommens mange innebygde problem, i dette tilfelle hvordan den monoteistiske Gud kan være èn, og samtidig sin sønn og sin Ånd. Enkel matematikk sier jo at det ikke går, men så er jo Vår Herre ikke underlangt den slags smålige bagateller, og da går det visst likevel.
    Vel. skal man bli personlig så har jeg lettere å akseptere tanken på en far, sønn relasjon fremfor en slik ulogisk konstellasjon som treenighets læren synes å være, det er jo ganske logisk og forutsigbart ellers, både matematisk og fysisk, det vi ser rundt oss ellers i skaperverket, orden ikke uorden, da hjelper det ikke med ulogiske dogmer og læresetninger for å få religionen til å passe læresetningene i de respektive samfunn, imo.

mvh
    Treenighetslæren er ikke lett å forstå, og har da også vært et konflikttema fra de første troende og frem til nå. Som mye av religion lar den seg ikke uten videre forklare eller fatte, og har blitt avvist av flere monofysitter, ikke bare Jehovas Vitner men også av Unitaristene.

De troendes forsvar er jo at Gud som har skapt alt, også de fysiske lovene, selv ikke er underlagt dem. Kan Gud la seg fødes som sin sønn av en jomfru, vekke døde, gå på vannet, osv, osv, - så er vel Treenigheten heller ingen umulighet. Men det er jo en form for argumentasjon som er uangripelig, for da kan jo alt forklares og gå an.
    Igjen fritt etter hukommelsen, ta forbehold, treenigheteslæren var i fra begynnelsen en toenighet også i kristendommen, den ble implementert relativt lenge etter at Jesus var død, og falt veldig beileilig inn i tiden med noens politiske ambisjoner, at den senere ble adoptert av kristenheten gjør den verkenmer forståelig, logisk eller akseptabel, å skjule dens svakheter og ulogiske resonnemeneter med at det er ett "hellig mysterium" kjøper ikke undertegnede, da er man til bake på konstruksjonene i mitt forrige svar, ett redskap med andre og mindre edle motiver, imo.

mvh
    Jeg er ikke ute etter å overbevise deg, hvis det var det du fryktet. Poenget mitt er at om en tror på en allmektig Gud, så er ikke Treenigheten vanskeligere enn noe av det andre, f eks at Kristus blir reelt til stede i nattverdsbrødet og vinen, nesten 2000 år etter sin død. Tror en ikke det, så faller jo det hele sammen.

Det vil alltid være elementer av andre religioner og konfesjoner i en hver religion, det kan en se i de påfallende likhetene i mange av de store religionene. Noe som også har blitt forklart at det en gang i tidenes morgen var en felles åpenbaring for alle mennesker, men at denne har gått tapt for oss.

roesok

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Antall liker
    611
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dette er i det minste en løgn. Den som kjenner idéhistorien sin vet at slikt er bare tull.

Det har vært et enormt frigjøringspotensiale i kristendommen. Det er nesten historien om de gjentagende reformasjoner. Å underkjenne kristendommens bidrag i denne universaliseringsbevegelse er nesten nedsnødd.
    Kommentar til dette, Kabeldragern? Eller passer det dårlig inn i forenklingene dine?

Det er jo ikke noe svar. (Bare den samme blinde ensidighet.) Vi er jo alle kjent med faenskapet. Hvorfor skal vi ikke anerkjenne de positive bidrag?
    Nå får Kabeldrageren svare for seg, men det Dr Dong er inne på er en etterlengtet tilnærming som gir grunnlag for kommunikasjon. Kommunikasjon krever en viss grad av felles forståelse. En får ha det ståstedet en vil, men for troverdighetens skyld så vil en diskusjon der alt motparten står for er svart som natta og i tillegg skal latterliggjøres og forbys, så er det vanskelig å få til en fruktbar diskusjon. Ikke et eneste lysglimt, ikke en positiv tanke. En ser det ikke minst i tråden om "Religion og rasisme" der noen ivrige aktører leter med lys og lykte etter overgrep, snodige personer og meninger en kan relatere til religion og konkluderer med at slik er og slik handler de som har en kristen/religiøs tro. Blir slitsomt å diskutere da.

M

musicus

Gjest
    dag1234 skrev:
    musicus skrev:
    dag1234 skrev:
    musicus skrev:
    dag1234 skrev:
    musicus skrev:
    Nå må jeg holde tunga rett i munnen her, de tror på den hellige ånd, men som en kraft, Guds virksomme kraft, derimot ikke som noen personifisert skikkelse eller figur, treenighets læren er visst ett oppkok av gamle Babylonske og Egyptiske religioner, dette er bl.a sitater fra tidligere samtaler så det kan skorte på hukommelsen i skrivende stund.

mvh
    Ja, men ikke Den Hellige Ånd, slik de fleste kristne ser den for seg, som Guds levendegjørende og veieldende side/dimensjon/funksjon.

Jehovas Vitner tror også at Jesus er underordnet Gud (Jehova).

Treenighetslæren er vel et forsøk på å løse at av kristendommens mange innebygde problem, i dette tilfelle hvordan den monoteistiske Gud kan være èn, og samtidig sin sønn og sin Ånd. Enkel matematikk sier jo at det ikke går, men så er jo Vår Herre ikke underlangt den slags smålige bagateller, og da går det visst likevel.
    Vel. skal man bli personlig så har jeg lettere å akseptere tanken på en far, sønn relasjon fremfor en slik ulogisk konstellasjon som treenighets læren synes å være, det er jo ganske logisk og forutsigbart ellers, både matematisk og fysisk, det vi ser rundt oss ellers i skaperverket, orden ikke uorden, da hjelper det ikke med ulogiske dogmer og læresetninger for å få religionen til å passe læresetningene i de respektive samfunn, imo.

mvh
    Treenighetslæren er ikke lett å forstå, og har da også vært et konflikttema fra de første troende og frem til nå. Som mye av religion lar den seg ikke uten videre forklare eller fatte, og har blitt avvist av flere monofysitter, ikke bare Jehovas Vitner men også av Unitaristene.

De troendes forsvar er jo at Gud som har skapt alt, også de fysiske lovene, selv ikke er underlagt dem. Kan Gud la seg fødes som sin sønn av en jomfru, vekke døde, gå på vannet, osv, osv, - så er vel Treenigheten heller ingen umulighet. Men det er jo en form for argumentasjon som er uangripelig, for da kan jo alt forklares og gå an.
    Igjen fritt etter hukommelsen, ta forbehold, treenigheteslæren var i fra begynnelsen en toenighet også i kristendommen, den ble implementert relativt lenge etter at Jesus var død, og falt veldig beileilig inn i tiden med noens politiske ambisjoner, at den senere ble adoptert av kristenheten gjør den verkenmer forståelig, logisk eller akseptabel, å skjule dens svakheter og ulogiske resonnemeneter med at det er ett "hellig mysterium" kjøper ikke undertegnede, da er man til bake på konstruksjonene i mitt forrige svar, ett redskap med andre og mindre edle motiver, imo.

mvh
    Jeg er ikke ute etter å overbevise deg, hvis det var det du fryktet. Poenget mitt er at om en tror på en allmektig Gud, så er ikke Treenigheten vanskeligere enn noe av det andre, f eks at Kristus blir reelt til stede i nattverdsbrødet og vinen, nesten 2000 år etter sin død. Tror en ikke det, så faller jo det hele sammen.

Det vil alltid være elementer av andre religioner og konfesjoner i en hver religion, det kan en se i de påfallende likhetene i mange av de store religionene. Noe som også har blitt forklart at det en gang i tidenes morgen var en felles åpenbaring for alle mennesker, men at denne har gått tapt for oss.
    Ikke redd for å bli overtalt til noe som helst jeg ikke vil jeg :)
    Men jeg er nok, til tross for at jeg hører forskjeller på kabler, kynisk når det kommer til slike ting som dette, den orden og nøyaktighet man finner i bl.a de fysiske lovene borger for en viss logikk og orden i det hele, ang nattverden så deler jeg heller ikke synet du forespeiler herover, så da faller vel det katolske systemet for meg, hvilket det egentlig allerede har gjort for lang tid siden, på fruktene skal dere kjenne de (kirkesamfunnene) osv...
    Meg bekjent fra barnelærdommen var det visst noen lignelser om en såmann og ugresset også, så denne blandingen av tro og overtro synes ikke alltid som av det gode, man får ha tunga rett i munnen om man er ute på det åndelige (fri)markedet :)

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.533
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:

Interessant at en kristen bruker begrepet "blinde ensidighet" på en fritenker...

En kan godt anerkjenne de positive bidrag, men det er en villfarelse å tro at det er kun kristendommen som har positive bidrag. Alle religioner har positive bidrag og disse bidragene kan en meget godt hente ut av andre ting enn religion.
    Hvis du ønsker å bidra med mer enn tomme fraser her, kan du jo heller google litt på temaet "skjærsild".
    Der ligger mye av det kirkeideologiske grunnlaget for bl. a. korstog, berikelse og avlatshandel. Det eneste dumme er at den ortodokse kirken også opererer med dette begrepet, så vatikanet er ikke alene om det.

mvh

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    musicus: Tror ikke jeg hang helt med på det siste svaret ditt, men skitt la gå.

Bare: Jesus realpresens i nattverden er ikke en katolsk særskikk, lutheranerne mener det samme, selvsagt de ortodokse og angelikanerne. Du må til Calvinistene for å få en teologi som sier at nattverden kun er en symbolsk handling.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    tkr skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:

Hvis du ønsker å bidra med mer enn tomme fraser her, kan du jo heller google litt på temaet "skjærsild".
    Der ligger mye av det kirkeideologiske grunnlaget for bl. a. korstog, berikelse og avlatshandel. Det eneste dumme er at den ortodokse kirken også opererer med dette begrepet, så vatikanet er ikke alene om det.

mvh
    Skjærsilden er også et snodig begrep, skapt for å løse et problem: hvor er vi i påvente av Jesu gjenkomst på den ytterste dag, og hvor var Jesus de tre dagene etter at han 'for ned til dødsriket'?

M

musicus

Gjest
    dag1234 skrev:

Bare: Jesus realpresens i nattverden er ikke en katolsk særskikk, lutheranerne mener det samme, selvsagt de ortodokse og angelikanerne. Du må til Calvinistene for å få en teologi som sier at nattverden kun er en symbolsk handling.
    Det var mer tanken om at Jesus var tilstede i nattverden jeg ikke helt tar til meg, mulig jeg leser deg feil, men jeg leste det som om han reelt skulle være tilstede i symbolene, det andre i svaret mitt syftet mer på blandingen av religioner og/eller tradisjoner, det er ikke alltid av det opplagt gode.

Men nu takker jeg for noen interessante tanker på slutten av dagen, skal tidlig opp og hjem til Gøteborg imorgen tidlig etter en arbeids period.

mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    ayaboh skrev:
    orso skrev:
    Det er litt morsomt når man benekter klare historiske fakta når det kommer til kristendom, men samtidig tar for gitt at f.eks Sokrates og andre filosofer levde. Sistnevnte har man særdeles lite kildemateriale på sammenlignet med det man har fra Jesu liv og død.

Om han oppsto eller ikke blir selvsagt et trosspørsmål. Historien forteller oss at mange så ham etter hans oppstandelse, men det koker uansett ned til hva man tror.
    Det er ingen som har hevdet at Sokrates oppsto fra de døde og da bir det liksom ikke så mye ståhei om verken personen eller saken.

Hvor mange så Jesus etter at han angivelig sto opp fra de døde? Var det ikke mer det at de så ham i "syner"?
    Nå vrir du på det jeg skrev eller du leste ikke innlegget fra Kabeldragern i forkant. Mitt svar var myntet på det han skrev:

Kabeldragern skrev:
    Jesus døde ikke på korset. Det er den ene av hendelsene som Vatikanet desperat forsøker å holde i hevd. Mye litteratur på at Jesus overlevde korsfestingen på vanlig menneskelig måte - han overlevde! En annen ting som V prøver å holde lokk over er at Jesus hadde arvinger. Kjødelige sådanne.
    Troen på oppstandelsen er som jeg sa et trosspørsmål. Bevis i 100% vitenskapelig forstand vil man aldri kunne finne på det. Men det er ingen grunn til å betvile at det fantes en mann som het Jesus og som døde på korset. Det ble sagt at han gjorde gode gjerninger, det ryktet at han helbredet de syke og utrettet mirakler og han døde ved korsfestelse.

Man finner også mye litteratur på at USA selv sto bak terrorhandlingene 11.september. Det er mye rart der ute som ønsker å forkludre historiske fakta.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.533
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    tkr skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:

mvh
    Skjærsilden er også et snodig begrep, skapt for å løse et problem: hvor er vi i påvente av Jesu gjenkomst på den ytterste dag, og hvor var Jesus de tre dagene etter at han 'for ned til dødsriket'?
    Ja. I tillegg er det ikke nevnt i bibelen, såvidt jeg vet.
    mvh

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    musicus skrev:
    dag1234 skrev:

Det var mer tanken om at Jesus var reelt tilstede i nattverden jeg ikke helt tar til meg, mulig jeg leser deg feil, men jeg leste det som om han reelt skulle være tilstede i symbolene, det andre i svaret mitt syftet mer på blandingen av religioner og/eller tradisjoner, det er ikke alltid av det opplagt gode.

Men nu takker jeg for noen interessante tanker på slutten av dagen, skal tidlig opp og hjem til Gøteborg imorgen tidlig etter en arbeids period.

mvh
    Jesus er fullt og helt til stede i nattverden under brødet og vinens skikkelse, i følge de fleste kirkesamfunn.

God tur til Gøteborg.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    tkr skrev:
    dag1234 skrev:
    tkr skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:

mvh
    Ja. I tillegg er det ikke nevnt i bibelen, såvidt jeg vet.
    mvh
    Det er mye som holdes for sant av de kristne som ikke finnes i Bibelen. Trosbekjennelsen f eks. Og mye i Bibelen som kristne ikke tar hensyn til. Moselovens detaljstyring f eks.

Jesus må jo ha vært ett sted da han var død. I gammel tid trodde man at Jesus hjalp sjelene ut av skjærsilden i disse tre dagene. Om ikke så stor teologi, så er det jaffal en vakker tanke.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    orso skrev:
    Troen på skjærilden står ved lag, men ikke som den middelalderske purgatoriet der en skal plages og pines, men mer som en avklaring av ens liv og at en må stå til ansvar for de valg en har gjort. Slik som samfunnet ellers er også skjærsilden flyttet fra ytre korporativ straff til indre psykologisk disiplin.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.533
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    Det er mye som holdes for sant av de kristne som ikke finnes i Bibelen. Trosbekjennelsen f eks. Og mye i Bibelen som kristen ikke tar hensyn til. Moselovens detaljstyring f eks.
    Sant nok.
    En annen morsom konstruksjon er "Limbo" eller "Limbus".

mvh

Edit: En interessant og stimulerende diskusjon, dette her. Får videreføre den i morgen. God natt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    Og mye i Bibelen som kristne ikke tar hensyn til. Moselovens detaljstyring f eks.
    Det er jo ikke så rart når man leser det nye testamente. Man er ikke under loven lengre.

Et par udrag fra Galaterbrevet:

Men da jeg så at de ikke gikk rett fram etter evangeliets sannhet, sa jeg til Kefas så alle hørte det: «Når du som er jøde, ikke lever som en jøde, men som en hedning, hvordan kan du da tvinge hedningene til å leve som jøder?» 15 Vi er jøder av fødsel og ikke syndere av hedensk ætt. 16 Men vi vet at ikke noe menneske blir rettferdig for Gud ved gjerninger som loven krever, bare ved troen på Jesus Kristus. Derfor satte også vi vår lit til Kristus Jesus, så vi skulle bli kjent rettferdige ved troen på Kristus og ikke ved lovgjerninger. For ikke noe menneske blir rettferdig ved lovgjerninger.
    Dere, søsken, er kalt til frihet. La bare ikke friheten bli et påskudd for det som kjøtt og blod vil, men tjen hverandre i kjærlighet. 14 For hele loven blir oppfylt i dette ene budet: Du skal elske din neste som deg selv.
    Og fra Apostelens Gjerninger:

Dagen etter, mens de var underveis og nærmet seg Jaffa, gikk Peter opp på taket for å be; det var ved den sjette time. 10 Han ble sulten og ville spise. Mens de holdt på å lage maten, kom han i ekstase. 11 Han så at himmelen hadde åpnet seg, og at noe dalte ned; det så ut som en stor duk som ble firt ned mot jorden etter de fire hjørnene. 12 I den var alle slags firbente dyr og krypdyr som lever på jorden, og alle slags fugler under himmelen. 13 Og en stemme sa til ham: «Stå opp, Peter, slakt og spis!» 14 Men Peter svarte: «Det kan jeg ikke, Herre! For jeg har aldri spist noe vanhellig og urent.» 15 For andre gang talte stemmen til ham: «Det som Gud har sagt er rent, må ikke du kalle urent.» 16 Dette hendte tre ganger, og så ble duken tatt opp til himmelen igjen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    13.814
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:
    Dr Dong skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:

Forklar.

Og fortell samtidig på hvilken måte disse bidragene du snakker om har gjort seg gjeldende i historien og formet den.

(«Interessant at en kristen bruker begrepet "blinde ensidighet" på en fritenker...». Dagens! Er du av de som lukter kristenmannsblod bare du ser en nisselue? Det er besynderlig hvor historieløs religionskritikerne er blitt. Ikke rart de er blodfattig.)

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    roesok skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:

http://no.wikipedia.org/wiki/Frigjøringsteologi
    Morsom den roesok. Det første du leser her er:

Frigjøringsteologien er inspirert av annet Vatikankonsil i 1962, og den den colombianske bispekonferanses kongress i Medellin, Colombia i 1968, som opprinnelig oppstod i Den katolske kirke i Latin-Amerika. Denne konferansen utarbeidet et dokument som slo fast at det var nødvendig å arbeide for å sikre de fattiges rettigheter, og kritiserte samtidig de rike landene for å ha bygd sin rikdom på bekostning av den tredje verden.

Verdens i særklasse rikeste og mektigste organisasjon har jo i stor grad selv bygd sin egen rikdom på nettopp de fattige.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    ayaboh skrev:
    roesok skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:

Frigjøringsteologien er inspirert av annet Vatikankonsil i 1962, og den den colombianske bispekonferanses kongress i Medellin, Colombia i 1968, som opprinnelig oppstod i Den katolske kirke i Latin-Amerika. Denne konferansen utarbeidet et dokument som slo fast at det var nødvendig å arbeide for å sikre de fattiges rettigheter, og kritiserte samtidig de rike landene for å ha bygd sin rikdom på bekostning av den tredje verden.

Verdens i særklasse rikeste og mektigste organisasjon har jo i stor grad selv bygd sin egen rikdom på nettopp de fattige.
    Den katolske kirke er verken særlig rik eller særlig mektig, selv om visse sogn selvsagt kan ha bedre økonomi enn andre.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    ayaboh skrev:
    roesok skrev:
    Dr Dong skrev:
    Kabeldragern skrev:

Den katolske kirke er verken særlig rik eller særlig mektig, selv om visse sogn selvsagt kan ha bedre økonomi enn andre.
    Dette utsagnet avslører en ganske liten kunnskap om den katolske kirkes økonomi og posisjon. Helt ufattelig liten!

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Den katolske kirke har solgt unna mye for å dekke finansiering av driften, det står dårlig til med kirkebygg og prestenes messeklær er mange plasser av billigste slag. Prestene i Norge lever på mindre enn minstepensjonister og det er store problem med rekruteringen til presteyrket på verdensbasis. Kirken er i en stor og dyp krise som startet lenge før overgrepsavsløringene. Kan være at Kirken ikke er direkte fattig, men rik har den ikke vært på lang, lang tid.

Det er frafall i oppslutningen på flere kontinent og kirkegangen er sviktende i mange land i Europa og i Nord- og Sør-Amerika. Selv i Italia er messetilstrømingen falt drastisk. Det er en tendens som rammer mange kirkesamfunn og ikke bare Den katolske kirke.

Kriken har ingen reell makt, som Stalin så treffende sa det:'Hvor er pavens divisjoner?' Kirkens innflytelse hviler utelukkende på dens troverdighet, og den har som noen har fått med seg, hatt stor motgang de siste årene. I det øyeblikket kirken ikke er troverdige vitner, vender menneskene den ryggen. Sånn er det bare - heldigvis.

Men ikke alle diskutanter følger med, og mange gidder ikke sette seg inn i fakta, men stoler på det de tror om kirken. Det gjør at slike tråder ofte blir oppgulp av fordommer og en mottaker av masse grums fra alle slags frustrasjoner og motgang folk har hatt i livet.

awe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    1.846
    Sted
    Kragerø
    Torget vurderinger
    2
    Hvis en som kategorisk avviser at musikkopplevelsen kan bli bedre med god hi-fi enn en Clas Ohlson-radio, er det kanskje ikke så mye vits i å prøve å overbevise ham om det motsatte?

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    awe skrev:
    Hvis en som kategorisk avviser at musikkopplevelsen kan bli bedre med god hi-fi enn en Clas Ohlson-radio, er det kanskje ikke så mye vits i å prøve å overbevise ham om det motsatte?
    Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves. Friedrich von Schiller, 1759 - 1805.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.289
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    dag1234 skrev:
    awe skrev:
    Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves. Friedrich von Schiller, 1759 - 1805.
    Gudene? Refererer du til noen som tror på flere guder en en?? Hmmm... ;)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    Det er frafall i oppslutningen på flere kontinent og kirkegangen er sviktende i mange land i Europa og i Nord- og Sør-Amerika. Selv i Italia er messetilstrømingen falt drastisk. Det er en tendens som rammer mange kirkesamfunn og ikke bare Den katolske kirke.
    Vet ikke om du sitter med en god oversikt over dette, men inntrykket mitt er at oppslutningen i karismatiske frimenigheter er større nå på verdensbasis. Det har vært store vekkelser på 80, 90 og begynnelsen av 2000 talllet i Asia, Afrika og Sør-Amerika. Man regner med at flere har kommet til tro på Jesus i denne tiden enn i hele verdens historien til sammen. Når veksten har vært på det største, så har flere mennesker blitt kristne hver dag enn antallet nyfødte. I Europa og Nord-Amerika har det derimot vært en tilbakegang og vekkelse har ikke truffet disse kontinentene.

Men man ser også engasjement i den vestlige verden i enkelte områder som er ganske unik. I flere land nå finnes det 24 timers bønne og lovsangshus. F.eks International House of Prayer i Kansas, som forøvrig overfører direkte:
    http://www.ihop.org/prayerroom/

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    orso skrev:
    dag1234 skrev:
    Vet ikke om du sitter med en god oversikt over dette, men inntrykket mitt er at oppslutningen i karismatiske frimenigheter er større nå på verdensbasis. Det har vært store vekkelser på 80, 90 og begynnelsen av 2000 talllet i Asia, Afrika og Sør-Amerika. Man regner med at flere har kommet til tro på Jesus i denne tiden enn i hele verdens historien til sammen. Når veksten har vært på det største, så har flere mennesker blitt kristne hver dag enn antallet nyfødte. I Europa og Nord-Amerika har det derimot vært en tilbakegang og vekkelse har ikke truffet disse kontinentene.

Men man ser også engasjement i den vestlige verden i enkelte områder som er ganske unik. I flere land nå finnes det 24 timers bønne og lovsangshus. F.eks International House of Prayer i Kansas, som forøvrig overfører direkte:
    http://www.ihop.org/prayerroom/
    Sånne bønnehus har det vært siden de første kristne levde i ørkenen og samlet seg i klostre. Det lever videre i tidebønnene som både prester og ordensfolk ber hver dag, året rundt som de har gjort siden urkirkens tid. Tidebønnene er åpne for lekfolk de aller fleste plasser.

Ellers finner jeg ikke eksakte tall i farta, men jeg mener at Pinsevennene og andre karismatiske bevegelser er i sterkest vekst. På verdensbasis er Islam den religion som øker mest.

Av kristne er det flest katolikker i verden med ca 1,3 milliard døpte, men jeg vet at medlemmer/tilhengere telles ulikt i de ulike kirkesamfunn slik at en kan ikke uten videre sammenlikne tallene. Noen teller f eks bare konfirmerte, da får de ortodokse gjerne for høye tall siden de konfirmerer samtidig med dåpen. Den norske kirke får også høye tall, siden de har mange passive medlemmer. Slike problem vil du støte på når du skal telle.

Ellers fant jeg denne http://www.vl.no/kristenliv/en-tredel-av-verdens-befolkning-er-kristne/

Og denne som er mer på siden:

http://www.katolsk.no/nyheter/2011/12/usikker-fremtid-for-kristne-etter-kim-jong-ils-dod

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    dag1234 skrev:
    Sånne bønnehus har det vært siden de første kristne levde i ørkenen og samlet seg i klostre. Det lever videre i tidebønnene som både prester og ordensfolk ber hver dag, året rundt som de har gjort siden urkirkens tid. Tidebønnene er åpne for lekfolk de aller fleste plasser.
    Joda, det er jeg klar over. Men i denne formen og med engasjement fra mye unge folk er dette ganske unikt for vår tid. En av inspirasjonskildene til Mike Bickle (grunnleggeren) er f.eks The Moravians (kjenner ikke til det norske ordet) og 24 timers bønnehuset som de hadde i Herrnut. Det varte i 100 år, og de har en spesiell misjonshistorie.

Man finner flere slike tilsvarende bønnehus i dag i den vestlige verden, men ikke så mange som har kontinuerlig syv dager i uken. Her er et annet:
    http://www.jerusalemhouseofprayer.org/index.html
    dag1234 skrev:
    Ellers finner jeg ikke eksakte tall i farta, men jeg mener at Pinsevennene og andre karismatiske bevegelser er i sterkest vekst. På verdensbasis er Islam den religion som øker mest.

Av kristne er det flest katolikker i verden med ca 1,3 milliard døpte, men jeg vet at medlemmer/tilhengere telles ulikt i de ulike kirkesamfunn slik at en kan ikke uten videre sammenlikne tallene. Noen teller f eks bare konfirmerte, da får de ortodokse gjerne for høye tall siden de konfirmerer samtidig med dåpen. Den norske kirke får også høye tall, siden de har mange passive medlemmer. Slike problem vil du støte på når du skal telle.

Ellers fant jeg denne http://www.vl.no/kristenliv/en-tredel-av-verdens-befolkning-er-kristne/

http://www.katolsk.no/nyheter/2011/12/usikker-fremtid-for-kristne-etter-kim-jong-ils-dod
    Fin oversikt den fra Vårt land. Skulle Nord-Korea åpne seg, så er nok tusenvis av sør-koreanske misjoner klar til å krysse grensen.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.533
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    orso skrev:
    ..... F.eks The Moravians (kjenner ikke til det norske ordet) og 24 timers bønnehuset som de hadde i Herrnut. Det varte i 100 år, og de har en spesiell misjonshistorie.
    Herrnhuterne, ja. Har vært i Christiansfeld. Fascinerende sted.

mvh

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Kabeldragern skrev:
    dag1234 skrev:
    awe skrev:
    Gudene? Refererer du til noen som tror på flere guder en en?? Hmmm... ;)
    Alle kristne tror vel at det finnes flere guder?? Ref. 1. bud. ;)

Mvh

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.279
    Torget vurderinger
    1
    Koselig med en Jesus-tråd nå i julehøytiden :)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    orso skrev:
    En av inspirasjonskildene til Mike Bickle (grunnleggeren) er f.eks The Moravians (kjenner ikke til det norske ordet) og 24 timers bønnehuset som de hadde i Herrnut. Det varte i 100 år, og de har en spesiell misjonshistorie.

Man finner flere slike tilsvarende bønnehus i dag i den vestlige verden, men ikke så mange som har kontinuerlig syv dager i uken. Her er et annet:
    Jeg fant på Wiki, i den grad en skal stole på det stedet, der fremstår Moravianerne som en mainstream protestantisk og muligens pietistisk kirke med visse (krypto)katolske innslag, som realpresens og forbud mot gjendåp. Jesus er sann Gud og sant menneske, og de er derfor ikke monfysitter, men tror på inkarnasjonen, og slik også 'katolske'. Bruker bl a Luthers lille katekisme.

Slik som de ortodokse anerkjenner de den Nikenske trosbekjennelsen, men vil vil ikke annerkjenne at 'Ånden utgår fra Faderen og Sønnen', der 'og Sønnen' er en senere katolsk tilføyelse. Den bisetningen er jo selve det teologiske stridspunkt som førte til det store skisma mellom øst- og vestkirken. At det lå langt mere under er en annen sak.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moravians_(religion)

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    S

Slubbert

Gjest
    "Den Bøhmiske Korporalen" var en nedsettende omtaleform Hindenburg brukte om Hitler før sistnevnte ble kansler, men Hitler var ikke fra Bøhmen.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.259
    Torget vurderinger
    11
    orso skrev:
    dag1234 skrev:
    Joda, det er jeg klar over. Men i denne formen og med engasjement fra mye unge folk er dette ganske unikt for vår tid. En av inspirasjonskildene til Mike Bickle (grunnleggeren) er f.eks The Moravians (kjenner ikke til det norske ordet) og 24 timers bønnehuset som de hadde i Herrnut. Det varte i 100 år, og de har en spesiell misjonshistorie.

dag1234 skrev:

Fin oversikt den fra Vårt land. Skulle Nord-Korea åpne seg, så er nok tusenvis av sør-koreanske misjoner klar til å krysse grensen.
    Tror vi får se store ting fra Korea fremover,og mange profetier peker på at nord og sør skal bli samlet : http://koreansareone.com/gods_plan_for_korea

Blant annet Kim Clements profeti i 2006 ,som samtidig kanskje pekte på jordskjelvet i Japan og uroen i Egypt:
    "Japan--you represent the other nation that shall be called a friend to America. You may say, 'this is all ridiculous,' as they have always said when the prophets speak. This is crazy! It is crazy at the time. But who is He that searches the hearts of men and is presently yet the King of Japan? The Lord God Almighty. The King of China, the Lord God Almighty. The King of Korea, Lord God Almighty. No North, no South, just one, just one Korea, just one Korea, just one shall arise with Christ in their mouth, and Christ in their lips and in their hearts," says the Lord!!

This one nation shall experience what they predicted for this Nation and for this West Coast, an earthquake which will take us out. Your prayers will save many lives regarding this earthquake in Japan.

This speaks of this incredible integration, and this one fusion of Japan, and China. A Lion has roared, the Lord has spoken, and who can but prophesy. Just for a moment between Japan, and China, and Korea, God is going to do something big.

Watch Egypt--An Ally

"Egypt--I speak to an Egyptian. I speak to Egypt. Watch Egypt," says the Lord, "an ally." Egypt, God's going to rattle you, raise you up, He isn't finished with you yet.

Fra 2009:
    It shall be a horrific thing that shall transpire. It shall happen even in the sun started shining and blazing, that North Korea shall say "Let us take a chance." The Spirit of God said but it is too late. For you see, America, you have thought about the possibility of this attack, but I have already formed again the downfall of Kim. It shall not have to be the United States that fights. It shall be inside. They shall remove father and son. And the Spirit of God said, I told you there shall be a united Korea! And let my words go down and be engraved in the hearts of my people.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn