Vant den dårligste melodien, melodi grand prix?

Vant den dårligste melodien, melodi grand prix?

  • Ja

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nei

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Så hvis man vil vinne og komme til den internasjonale finalen, da må man appelere til dem?
Da er det jo tekstforfatter og komponisten som bestemmer hvordan det skal gå med sangen deres da, summa summarum.
Valgte artist er jo bare da instrumentet som lager (make or brake) delen.
Jeg tror vinnersangen er nettopp det beste valget for å fremme norge... i årets GP siden vi arrangerer den.
Det tror jeg. Selv om jeg ikke stemte på den under konkurransen.

Jeg tipper på 10 til 15 plass under selve konkurransen. Men i sammenhengen, tror jeg ikke det betyr så mye.
Norge må også utnytte sjansen til å bruke vinnerbidraget og personen, for alt det er verd.
Og her har vi en operasanger... som kan bli "kjent" med tiden. Det er mye mer varig en en popartist...

mvh
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Det som overrasker meg mest er at på dette forumet der så mange gjør et så stort nummer ut av å skulle like seriøs musikk, så er det allikevel et flertall som er kritiske fordi det minst pop-inspirerte innslaget stakk av med seieren.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
VG Netts GP-ekspert Jostein Pedersen mener at Didrik har et problem med uttalen. Pedersen blogger:

«Selv om fremførelsen av «My Heart Is Yours» var nervøs og usikker i begynnelsen, overbeviste 22-åringen fra Heistad ved Porsgrunn publikum. Han sang seg varm og klarte slutten fint. Men Didrik må nok finne seg i at det blir spøkt med engelskuttalen hans når han faktisk synger «My Hard Is Yours» som jo kan bety litt av hvert»

http://www.vg.no/musikk/grand-prix/artikkel.php?artid=589180

;D

- Ja, jeg vil ta engelskkurs
http://www.kjendis.no/2010/02/08/kj...ong_contest/didrik_solli-tangen/nrk/10301079/
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Flere og flere, mener at det må ha vært noe galt med avstemmningen, og hvordan får man egentlig sjekket dette, at det har gått riktig for seg?

Det er tross alt grand prix man snakker om, og ikke en "vanlig" sang konkurranse!

Kan denne seieren ha vært kjøpt på forhånd, av en av Norges mange milliardærer?
 

JaLa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
249
Antall liker
6
Jeg blir mest flau over teksten, jeg... Synes dette er rimelig labert. Kunne like gjerne stått i dagboka til en 14-åring... Det oser ikke akkurat kvalitet. Særlig refrenget, som jo er 75% av sangen...

You are like the sunset behind a mountain somewhere
And when I cannot see you I know you’re still there

Because my heart is yours, I’ll never leave you
Though we are far apart I’m by your side
My love is never gone, I feel it rise again
Through it all, now my heart is yours

You say I am the moonlight, I watch you at night
And when you cannot see me I’m still there in the sky

Because my heart is yours, I’ll never leave you
Though we are far apart I’m by your side
My love is never gone, I feel it rise again
Through it all, now my heart is yours

Because my heart is yours, I’ll never leave you
Though we are far apart I’m by your side
My love is never gone, I feel it rise again
Through it all, now my heart is yours


::)
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.239
Snickers-is skrev:
Det som overrasker meg mest er at på dette forumet der så mange gjør et så stort nummer ut av å skulle like seriøs musikk, så er det allikevel et flertall som er kritiske fordi det minst pop-inspirerte innslaget stakk av med seieren.
Tja, jeg likte den med Venke Knutson best, og det er ren pop. Men så har jeg aldri gjort noe stort nummer av å skulle like seriøs musikk, heller tvert imot. Men jeg ville likevel stemt KOK dersom jeg mot formodning skulle finne på å berike NrK på bekostning av min arbeidsgiver. Jeg trodde at de hadde det minst pop-impirerte innslaget.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.239
Du mener vel my hard is yours?

JaLa skrev:
Jeg blir mest flau over teksten, jeg... Synes dette er rimelig labert. Kunne like gjerne stått i dagboka til en 14-åring... Det oser ikke akkurat kvalitet. Særlig refrenget, som jo er 75% av sangen...

You are like the sunset behind a mountain somewhere
And when I cannot see you I know you’re still there

Because my heart is yours, I’ll never leave you
Though we are far apart I’m by your side
My love is never gone, I feel it rise again
Through it all, now my heart is yours

You say I am the moonlight, I watch you at night
And when you cannot see me I’m still there in the sky

Because my heart is yours, I’ll never leave you
Though we are far apart I’m by your side
My love is never gone, I feel it rise again
Through it all, now my heart is yours

Because my heart is yours, I’ll never leave you
Though we are far apart I’m by your side
My love is never gone, I feel it rise again
Through it all, now my heart is yours


::)
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Avisene på fredag(lørdag?) (iaff en av dem) sa at folket vil ha han fyren som vant.. aner ikke hvor de fikk det fra, men siden senere på dagen valgte folket han, så stemmer sikkert resultatet helt ok.. Personlig så mener jeg det var masse "rart" i finalen som var bedre (mer fengende) "pop" musikk enn hans låt.. men når det er sagt så har jeg ved 2 anledninger tatt meg selv i å nynne på dritten (ikke si det til noen). Så ikke vet jeg kanskje den ikke er så gæærn! personlig synes jeg Venke, A1, KoK eller han der Idol-Ålesundern burde vinni. (nei ikke zumaboy siden han har vært oppe til diskusjon her før.. den var blant de 2-3 minst "bra" låtene) (noenlunde ålreit ARTIST er han kanskje, though)

f skrev:
Flere og flere, mener at det må ha vært noe galt med avstemmningen, og hvordan får man egentlig sjekket dette, at det har gått riktig for seg?

Det er tross alt grand prix man snakker om, og ikke en "vanlig" sang konkurranse!

Kan denne seieren ha vært kjøpt på forhånd, av en av Norges mange milliardærer?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Blir noe merkelig syns jeg og diskutere best eller ikke best når det gjelder MGP.

"Musikken" er en så egen sjanger at den liggger langt unna det bedømbare.

Jeg så de fire siste i finalen. Og hørte de. Kjerringa mente den beste vant . Jeg har ingen mening om det.

Kommer ytterst sjelden bra musikk ut av og lage musikk i konkuranseøyemed.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Jo, men når det er sagt så mener jeg at i år har det vært litt annerledes enn før ... og de fleste deltagerne i finalen(e) har vært artister som IKKE har hatt som levebrød å bare levere drittlåter til MGP! I år synes jeg det var MYE kulere deltakere enn det har vært tidligere... ! greitt nok an mange av dem har horet et album som kommer "like etter finalen" eller "snart" .. men det er virkelig HELT ok i min bok, dersom det gir litt bredere deltagelse enn tidligere

IMHO :) Man skal gi credit når credit er "due" .. og jeg føler som sagt at i ÅR er "norge" representert i finalene i MGP på en HELT annen måte enn før..
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
pstraums skrev:
Jo, men når det er sagt så mener jeg at i år har det vært litt annerledes enn før ... og de fleste har vært artister som IKKE har hatt det som levebrød å bare levere drittlåter til MGP! i år synes jeg det var MYE kulere enn det har vært tidligere... !
Jeg så og hørte bare de 4 som gikk til finalen. Men det var ikke noe som skilte de fra tidligere års deltagere så vidt jeg kunne oppfatte.

Selv om komponistene ikke har som levebrød og komponere drittlåter, så vet de tydeligvis hvilken mal de skal inni.

Skilte seg vel noe ut heavyalibiet de hadde tatt med. Hvor har forresten den gruppa gjort av selvrespekten som stiller opp på dette? Jeg undres.
 

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Innlegg
1.413
Antall liker
118
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Kanskje det.. men jeg tenker når jeg hører flere av de 8 siste (og noen av de som ikke kom blant de 8 siste).. at "dette er jo helt ålreit popmusikk" som bør kunne klare seg på egenhånd uten GP.. og i min bok er det et kvalitetstegn.. Ikke det at jeg personlig hadde vært interessert i å kjøpe noen av dem.. (da jeg ikke hører så mye listepop bortsett fra på radio) men jeg kan ikke huske at foten og fingrene har beveget seg så mye til så mange låter som i år .. og at jeg har brukt SÅ få negative ord om artistene som deltar, som i år.. (nå legger jeg altid godviljen til når det gjelder MGP, men i år har det vært mindre vanskelig enn vanligvis) ;)

rolfozzy skrev:
pstraums skrev:
Jo, men når det er sagt så mener jeg at i år har det vært litt annerledes enn før ... og de fleste har vært artister som IKKE har hatt det som levebrød å bare levere drittlåter til MGP! i år synes jeg det var MYE kulere enn det har vært tidligere... !
Jeg så og hørte bare de 4 som gikk til finalen. Men det var ikke noe som skilte de fra tidligere års deltagere så vidt jeg kunne oppfatte.

Selv om komponistene ikke har som levebrød og komponere drittlåter, så vet de tydeligvis hvilken mal de skal inni.

Skilte seg vel noe ut heavyalibiet de hadde tatt med. Hvor har forresten den gruppa gjort av selvrespekten som stiller opp på dette? Jeg undres.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Drar han iland seieren... Jeg mener vinner han for Norge, igjen...
Da... hva gjør vi da dere? :eek:

mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
;D Ja, det var teksten sin det... er helt utrolig dette...

mvh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.926
Antall liker
8.237
Torget vurderinger
1
Flott at MGP engasjerer..! ;D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
Drar han iland seieren... Jeg mener vinner han for Norge, igjen...
Da... hva gjør vi da dere? :eek:

mvh
Det kan bli ganske pinlig for endel skulle noe slikt skje. Det vil også en femteplass eller bedre være. ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Man kan jo spørre seg hvor mange fans den osteskiva hadde fått om det ikke var fordi de "selger den inn" ved hjelp av Didrik Solli Tangen...
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Jeg husker med glede mange år tilbake da en av rockegutta på skolen satt og nynnet til gladkristen vokalmusikk på et tidspunkt han trodde han var alene.

Jeg vedder penger på at noen og enhver biter seg i tungen når de fordømmer MGP og dens kvalitet. Mange har musikksmak lik en politisk overbevisning de aldri helt blir fortrolig med.
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
"Vant den dårligste melodien, melodi grand prix?"

For å være ærlig: Det var ett fett for min del. MGP er i mine øyne en stor uvesnetlighet. En total og fullkommen likegyldighet ... ::)
 
N

nb

Gjest
For NRK-ansattes del (og min egen som driter tynt i MGP og heller vil se ordentlige programmer på TV og høre på gode programmer på radio) får vi håpe at Norge havner på 2. plass eller lavere i denne konkurransen. Produksjonen av årets finale er kostnadsberegnet til 210 millioner kroner, og NRK må kutte rundtomkring. Og de har også solgt rettighetene til fotball-VM, tipper det er veldig mange av lisensbetalerene som synest det er mer stas med fotball-VM på NRK enn at MGP-finalen blir avholdt på Telenor Arena.

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/hvattum/article3512027.ece
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
nb skrev:
For NRK-ansattes del (og min egen som driter tynt i MGP og heller vil se ordentlige programmer på TV og høre på gode programmer på radio) får vi håpe at Norge havner på 2. plass eller lavere i denne konkurransen. Produksjonen av årets finale er kostnadsberegnet til 210 millioner kroner, og NRK må kutte rundtomkring. Og de har også solgt rettighetene til fotball-VM, tipper det er veldig mange av lisensbetalerene som synest det er mer stas med fotball-VM på NRK enn at MGP-finalen blir avholdt på Telenor Arena.

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentatorer/hvattum/article3512027.ece
Støttes!
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Jeg tenker dette var etterlengtet for NRK, både OL og MGP på en gang. Det betyr at de har bedre argumenter enn noen sinne for hvorfor NRK bruker mye mer en halvparten av alle penger enn det samlede TV og radio-Norge.

Man kan jo spørre seg hvorfor NRK sin rolle som "de som omfavner også det smale for å bevare kulturkjernen" eller hvordan de nå velger å formulere det når de sender bibelprogrammer eller andre ting som stort sett ikke er av allmenn interesse, skal være dyrere å drive enn alt annet til sammen.

Man kan også spørre seg hvordan NRK ivaretar sin samfunnsnyttige rolle ved å kjøpe opp rettigheter til sportssendinger og fotball. Det er kanskje en grunn til at det er andre kanaler som byr på disse sendingene også?

Og sist men ikke minst, hvordan er det egentlig mulig å arrangere en konsert man vet med 100% sikkerhet vil bli utsolgt, og allikevel vite på forhånd at de skal tape 100 millioner på den?

NRK fremstår i dag som en kommersiell kanal drevet med offentlig tilskudd. Det er ikke akkurat med på å bidra til økt programkvalitet i de reklamefinansierte kanalene.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
mutz skrev:
Jeg husker med glede mange år tilbake da en av rockegutta på skolen satt og nynnet til gladkristen vokalmusikk på et tidspunkt han trodde han var alene.

Jeg vedder penger på at noen og enhver biter seg i tungen når de fordømmer MGP og dens kvalitet. Mange har musikksmak lik en politisk overbevisning de aldri helt blir fortrolig med.
Du må ikke mobbe folks selvhøytidelighet nå da ;D
 
N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Og sist men ikke minst, hvordan er det egentlig mulig å arrangere en konsert man vet med 100% sikkerhet vil bli utsolgt, og allikevel vite på forhånd at de skal tape 100 millioner på den?
Det er vel plass til ca 18.000 personer i Telenor Arena. 210 millioner delt på det skulle tilsi en billettpris på ca 11.500 kroner i gjennomsnitt. Hadde neppe blitt fullt der da....
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Til 210 mill kan de BYGGE en konsertarena som tar 18000 mennesker.

Hvorfor går ikke hver eneste store artist i verden i minus på hver eneste konsert?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.239
Den høye prisen er god nok grunn til å sende en låt som garanterer at vi slipper å arrangere esc også neste år. Jeg regner med at alle som stemte på vinneren tenkte slik. ;D
 
N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Til 210 mill kan de BYGGE en konsertarena som tar 18000 mennesker.

Hvorfor går ikke hver eneste store artist i verden i minus på hver eneste konsert?
Du får tilby dine økonomitjenester til NRK siden de åpenbart har klart å søle bort SÅ mye penger. Jeg aner ikke hva 210 mill går til, men det er sikkert et lass med folk involvert i produksjonen over lang tid, det er også to semifinaler, det skal leies inn øvingslokaler, folk skal innlosjeres osv, osv. De har sikkert ikke prøvd å gjøre det så dyrt som overhodet mulig heller.

Jeg synest formatet dette er i er urdustete. De kunne gjerne ha arrangert alle finalene i østeuropa for min del, der er MGP åpenbart mer stas. Jeg synest det er en meningsløs bruk av NRKs ressurser, gleden for nesten alle norske TV-serere er akkurat den samme uansett hvor finalen går, de ser den jo uansett på NRK TV.

NRK regner med å få inn 75 millioner i inntekter, av disse kommer 30 millioner fra EBU.

Så for at vi skal slippe dette en gang til, håper jeg virkelig ikke deltakeren fra Norge vinner denne gangen.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Hmm, øvingslokaler, hvor mange trenger man? Skal vi si 400 000kr der så kan man leie et stort konferransesenter i en uke? Så trenger man lokaler til semifinale. Oslo Spektrum er vel stort nok til det? De omsetter omkring 215k pr dag. Trenger de lokalene 2 hele uker så ryker vi altså på 3 mill der. Så trenger de vel 120 mann til produksjonen om de tar i. Det er 120 månedsverk, og ca 10 årsverk. Omkring 4-5 mill der. Så skal de leie inn utstyr til noen mill (det de ikke allerede har selv) og kanskje betale det dobbelte av det de betaler på Spektrum i leie på Telenor Arena.

Da er fortsatt ikke de 30 brukt opp... på langt nær...

Det er en uting når offentlig pengebruk ikke skal kunne stilles spørsmål ved.
 
N

nb

Gjest
Snickers-is skrev:
Hmm, øvingslokaler, hvor mange trenger man? Skal vi si 400 000kr der så kan man leie et stort konferransesenter i en uke? Så trenger man lokaler til semifinale. Oslo Spektrum er vel stort nok til det? De omsetter omkring 215k pr dag. Trenger de lokalene 2 hele uker så ryker vi altså på 3 mill der. Så trenger de vel 120 mann til produksjonen om de tar i. Det er 120 månedsverk, og ca 10 årsverk. Omkring 4-5 mill der. Så skal de leie inn utstyr til noen mill (det de ikke allerede har selv) og kanskje betale det dobbelte av det de betaler på Spektrum i leie på Telenor Arena.

Da er fortsatt ikke de 30 brukt opp... på langt nær...

Det er en uting når offentlig pengebruk ikke skal kunne stilles spørsmål ved.
Jeg søkte etter et budsjett for arrangementet, men fant ingen ting. Vet ikke hvor offentlig det er.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Snickers-is skrev:
Hmm, øvingslokaler, hvor mange trenger man? Skal vi si 400 000kr der så kan man leie et stort konferransesenter i en uke? Så trenger man lokaler til semifinale. Oslo Spektrum er vel stort nok til det? De omsetter omkring 215k pr dag. Trenger de lokalene 2 hele uker så ryker vi altså på 3 mill der. Så trenger de vel 120 mann til produksjonen om de tar i. Det er 120 månedsverk, og ca 10 årsverk. Omkring 4-5 mill der. Så skal de leie inn utstyr til noen mill (det de ikke allerede har selv) og kanskje betale det dobbelte av det de betaler på Spektrum i leie på Telenor Arena.

Da er fortsatt ikke de 30 brukt opp... på langt nær...

Det er en uting når offentlig pengebruk ikke skal kunne stilles spørsmål ved.
Jeg søkte etter et budsjett for arrangementet, men fant ingen ting. Vet ikke hvor offentlig det er.

Lykke til :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.317
Antall liker
16.397
Sted
Østfold
Alt slikt er offentlig så lenge det ikke er unntatt offentlighet fordi det er en særlig sensitiv sak. Det skal godt gjøres å argumentere for noe annet når man i et demokrati har tilnærmet frie tøyler for å forvalte offentlige midler i milliardklassen.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror nok det dukker opp en slags "budsjettoversikt" men noen offentligjøring av et "detaljbudsjett" tror jeg nok vi skal se langt etter.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg mener dere bommer totalt med kritikken av NRK her. Spesielt når smale programmer som gudstjenester og esoteriske kulturprogrammer også blandes inn. Hele poenget med en rikskringkaster av denne typen er å ivareta de minstes interesser i tillegg til massene.

Det er mekanismer i media og kulturøkonomien dere ser ut til å ikke forstå. Viktige mekanismer. Og det er typisk for finsmakere. Jeg husker en debatt på teatervitenskaplig institutt i 1989 som jeg deltok i. Teatersjef Tom Remlow måtte stå skolerett fordi han den sesongen satte opp urkommersielle oppsetninger som Jan Herwitz, og en til som jeg ikke husker navnet på. Siden jeg selv kom fra den kommersielle kulturbransjen så støttet jeg Remlow da han forklarte at store publikumstreffere er totalt nødvendige for å gi mulighet for å sette opp ny norsk dramatikk (som var temaet). Da vi alle forlat salen holdt jeg døren oppe for en av de kulturelle rødstrømpene som også var på vei ut. "Ja, her ser vi helt klart de holdningene du har" fnøs hun mot meg. Hun siktet da til at jeg har blitt oppdratt med en viss borgerlig dannelse. At døråpning er høflighet skjønte hun like dårlig som hun forstod at oppmerksomhet og økonomisk planlegging er essensielt for at store organisasjoner skal overleve i lengden.

Litt av det samme opplever jeg her. Dere ser på utgiftene til MGP, men ser bort fra at hadde det ikke vært for at vi arrangerer den internasjonale finalen så ville MGP vært brukbar butikk i forhold til mye annet. Det dere overser er at dette er fjerde gang i løpet av femti år at dette skjer. Og vi må lage et show som er like flott som det de andre lager, for ellers så synker NRKs anseelse internasjonalt. Da blir det vanskelig for dem å selge andre programmer, for NRK vil være latterliggjort som en mindre proff organisasjon. Så da må vi bare ta på oss den utgiften det er å markedsføre NRK internasjonalt den odde gangen det skjer. Og det blir ikke så ofte i fremtiden heller, nå som øst-europeerne bestemmer utfallet. Vi har ikke så mange artister som er født i deres egen region som er aktuelle for MGP, og hadde det ikke vært for at felegutten er født hviterusser så hadde vi ikke fått Øst-Europas stemmer. For de stemmer nesten utelukkende på artister fra sine egen region, selv om de suger både rumpe og kuk. De stemmer nesten alltid taktisk og solidarisk, og det er ikke ofte de har en av sine egne som infiltrerer vårt bidrag. Så enkelt er det. Bare vi unngår å sende nok en artist som de kan relatere til så skal vi klare å holde oss klar i fremtiden. La oss heller satse på å være stolte over å være den evige to-eren. Ooops, det så ikke så bra ut i kombinasjon med påstanden om å suge rumpe.

MGP handler om nasjonal selvfølelse og teknisk markedsføring for NRK. Det handler om bedriftsøkonomi med langsiktige mål, ikke å tilfredsstile arrogante finsmakere. Folket liker MGP, folket er stolt over denne Tobakk eller hva det var, og folket gleder seg til internasjonal finale i Oslo. De driter i oss, og det gjør de med god grunn. Vi finsmakere får tross alt mer av NRK enn det som er normalt i de fleste land. PBS og slikt kan ikke sammenlignes med NRK, SVT, DR og BBC mtp kvalitativt mangfold både kommersielt og ukommersielt.

På lang sikt er denne finalen med på å sikre fortsatte sendinger av Alltid Klassisk, opera på lørdagskvelden og alt det fine på P2. Det sikrer gode filmer uten reklameavbrekk og interessant musikkdokumentarer, rett og slett fordi NRK i folkets øyne gjør seg verdig et fortsatt liv. Så kan de klare å holde ut at finsmakerne får altfor mye godsaker ifølge Ola Olsen og Hans Hansen. At de må selge rettighetene til et mesterskap betyr i praksis lite og ingenting, for det er jo en kjøper. Hadde det blitt solgt til en utenlands stasjon som kun sender i Kuala Lumpur hadde det blitt oppstandelse, men slik er det selvfølgelig ikke.

Nei, slutt å syte nå, gutter. Vær litt voksne, og ikke furt som en tenåring som har mistet MTV. En betydelig del av investeringen går også til tekniske løsninger som vi vil få nytte av senere. NRK beholder sin tekniske edge, og vokser på dette. Du må bruke penger for å tjene enda mer penger. Økonomer er idioter fordi de har teorier som alltid kommer til et punkt da de ikke stemmer, og da blir de alltid like overrasket. Slik skulle ikke kunne skje, sier de med vantro i blikket når milliardene spyles ned i dass. Og som motsvar så tenker de da i kortere tidsløp, slik at når det lages statistikk over børsutvikling så kommer ikke siste krakk med i oversikten. Jeg tror faktisk de grå eminenser i NRK har mer peiling på langsiktig bedriftsøkonomi enn alle de som sitter og lager analyser for fond og meglerhus, og sette min tillit til at de har regnet på hva dette betyr i praksis på lang sikt. De kan jobben sin i motsetning til økonomer, og vet hva det handler om i motsetning til elitistiske surpomper med god smak og fornektelse av sin folkelige legning.

Sorry boys, men jeg synes dere er i ferd med å drite litt på draget med denne argumentasjonen. Det blir så navlebeskuende å forlange at pengene skal brukes på et mesterskap som vi likevel får se, noe som gjør hele diskusjonen om mesterskapet uinteressant. Kom ned fra parnasset og innrøm at en gang i tiden syntes også dere at MGP var storveis. For hvis ikke den innrømmelsen kan komme så vet dere med dere selv at dere enten er i fornektelse, lyver eller har røkt altfor mye cannabis i oppveksten. Og fortsatt med å nyte etterdønningene ved å røyke sokkene etterpå. For det skal jævlig mye hasj til for å ødelegge korttidsminnet så mye at det fører til et permanent hull i hukommelsen mange år etterpå.

Jeg husker altfor godt finalen i 1985, og er ærlig nok til å fortelle om det. På den tiden hadde jeg radioprogrammer om musikk som ellers aldri høres på radioen, og var regionsavisens kulturelle alibi på rockefronten med avantgardekunst som siderett. Likevel satt jeg og to venner med like god smak og så på det som vi anså som et tåpelig eksempel på dårlig smak og kitch. For å overleve "helvetet" hadde vi en kasse øl og noe blankt fludium i tillegg. Da poengene ble talt opp var vi såpass animert at vi hadde glemt vår gode smak, og hoppet opp av sofaen i begeistring da Bobby Socks ble ropt opp som vinnere. Jeg tror til og med vi kan ha sunget med da de sang "La det svinge" som avslutning av showet. Neste år var vi edru igjen og sverget på å ikke nærme oss Stavanger den helgen, et løfte som vi holdt. Litt flau over fjorårets oppførsel unngikk vi tv-skjermen det året. Folket derimot, frydet seg i stolthet. Og i ettertid så tenker jeg som så at det er av fulle menn og barn man skal høre sannheten.

= kan føre til ubehagelig ærlighet.

Derfor er jeg alltid edru hvis jeg ser MGP, for slike pinlige uttrykk for indre nasjonale følelser skal ikke slippe til igjen. Og en ting lærte jeg jo av det, og det er at den store folkemassen, barn og fulle folk er den viktige gruppen i samfunnet den helgen. Det eneste som jeg irriterer meg over med MGP i ettertid er at de av kommersielle hensyn har begynt å dra sirkuset så langt ut i tid med alle delfinalene som opptar media i ukesvis. Men det får stå sin prøve. Jeg switcher bare over til nettradio og hører god musikk, mens de andre i huset koser seg med potetgull og Twist i stuen.

Hele denne tråden er begynt å bli ganske pinlig med sitt tilsynelatende sterke engasjement fra voksne menn som burde vite bedre. Eneste forklaring må være at dere alle er skap-elskere av MGP som ønsker å skjule det på samme måte som skaphomser kamuflerer sin legning med homofobi.

Det svir å lese sannheten, eller hva?

I natt er jeg bare glad over å ha rukket morgendagens deadline. Nå kan jeg ta meg en ukes fri fra kjas og mas og sene nattetimer med leting i notater og skriving. Kanskje det er fordi jeg er i så godt humør på grunn av at stresset er over at jeg er så ærlig denne natten.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ikke skap elsker, men må innrømme at man har gått til sengs meget forbanna etter å ha sett på MGP, og har også vært særdeles i uenig vinnerne, både når det gjelder Norsk og internasjonale vinnere av MGP.

Det ligner veldig mye på en seanse, av det Norske forball landslaget i fotball, som har holdt mange mennesker oppe om natten, i ren frustasjon over dårlig spill :'(
 
N

nb

Gjest
@baluba

Takk for godt innlegg, jeg er ikke sur på NRK om det er meg du sikter til. Det er konseptet jeg misliker, samt konsekvensene det har for andre deler av NRKs virksomhet som jeg personlig liker bedre. Jeg tror som sagt at NRK prøver å få til et topp arrangement uten å prøve å gjøre det dyrest mulig. Hva de 210 millionene går til vet jeg ikke, men jeg tror ikke som Snickers-is tydligvis gjør at de nærmest sitter i baren og kaster penger på hverandre. NRK bruker vel halvparten av det russerene brukte i Moskva og en del mer enn finnene brukte i 2007(?).

Korriger meg om jeg tar feil, men jeg mener å ha lest at NRK har et rykte på seg for å være i verdensklasse på store direktesendinger. Jeg skjønner godt at dette medfører utstyr og kompetanse som kan selges, NRK var vel også konsulent/medprodusent/noe lignende når MGP var i Beograd eller hvor det nå var. Men når NRK må ha ekstrabevillinger gjennom økt lisens, må kutte i staben sin og generelt holde lavere aktivitetsnivå, så tviler jeg på at dette har så stor langsiktig økonomisk gevinst for sjappa og ei heller er gunsting for NRKs rolle som almennkringkaster.

Du kan jo snu på problemstillingen og tenkte på hva svaret til NRK hadde blitt om de hadde blitt spurt om de ønsker å arrangere MGP uavhengig av at gutten med fela vant - jeg tipper svaret hadde blitt nei. Jeg har ikke akkurat fått inntrykk av at NRK synest det er toppers at de skal stå for arrangementet. Det er selvsagt en gyllen mulighet for produksjonspersonalet til å vise hva de kan, få piffet opp utstyrsparken osv. Summa summarum så brukes en ganske stor haug penger på å lage noen få timer TV-underholdning (to semifinaler + en finale + sikkert litt dill rundt). Jeg ser ikke at dette er et eksempel på at det brede finansierer det smale, et konsept jeg selvsagt har full forståelse for.

Menmen, det kunne vært mye verre. Norge kunne f.eks arrangert vinter-OL i Tromsø. Sånn sett blir MGP for en liten parantes og lommerusk å regne.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.009
Antall liker
6.239
Lurer på hva som hadde skjedd om Island vant sist.
Imo var Johannas sang langt bedre enn vinnerlåten.
 
Topp Bunn