Politikk, religion og samfunn Valgdagstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Forøvrig godt å se at leger nå ikke tvinges lenger til å henvise til abort. Et eksempel på totalitært styre fra de rødgrønne som frarøver borgere frihet.
    Du snudde det på hodet der også. Frihet er å kunne få utført lovlige helsetjenester etter eget behov, ikke la legen bestemme det for deg.
    Legens frihet til ikke å gjøre jobben sin mot pasientens frihet til å bestemme over over egen kropp...man skal ha et rimelig forskrudd frihetsbegrep for å mene at dette er en frihetsreform.

Forstemmende at det er KrF som hittil har preget det nye regjeringsprosjektet mest, selv om de visstnok ikke er med. De er noen sleipe åler.
    Verden er helt på trynet.Den som har førstepri er det ufødte uskyldige liv i en mors mage.Selvsagt skal en lege kunne si nei til å drepe et menneske!

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Det burde vert et totalforbud mot abort verden over!
    Jeg tror at viss Gud rangerer grusomheter gjennom menneskets historie,så har jeg en fornemmelse av at alle de kaldblodige,hjerteløse og grusomme drapene som abort er,ligger på første plass.

N

nb

Gjest
    Ser at det skal bli lov med Sagway. Viktig å få de store tingene på plass tidlig i forhandlingene.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ser frem til å slure igjennom oslotunnelen med sagway

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Du Erna?

Ja, Siv.

Jeg har tenkt litt. Jensemann har satt igang forbasket mange veiprosjekter.

Ja, han har det. Jeg visste ikke at det var så mange.

Mmmm... det blir litt vanskelig å fjerne formueskatten hvis vi fjerner bompengene. Jeg tror vi må la bommene stå, jeg. Det er forresten så mange som kjører firmabil så folk flest er det ikke så mange av.

Hva sier Bård da?

Åh, han har rodd seg ut av en knipe tidligere.

Men du Siv, jeg tror vi må la arveavgiften bestå. Formueskatten, vet du.

Forbaskede handlingsregel.

Nå blir nok velgerene sure.

Ja, men jeg har en kjempeide!! Vi tillater proffboksing!!

Du er kjempesmart, Siv! Hvis vi i tillegg lar kommunene bestemme om det er tillatt å kjøre snøscooter så blir folk flest fornøyde. Vi sier ikke noe om at vi skal fjerne endel kommuner.

Jeg tror dette går bra, Erna. Hvis vi fortsetter med dette så er nok neste fire års periode også sikret.

Mmmm.. hvis folket begynner å murre så får vi tillate fyrverkeri igjen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er utrolig trist å se hvilken innflytelse og makt Krf har fått over den nye regjeringen. De oppfører seg nå virkelig som islamister som vil tvinge sitt forskrudde menneskesyn og verdensoppfatning på uskyldige mennesker.

Håper regjeringen blir møtt med mange demonstrasjoner, råtne tomater og det som verre er til de forstår at folk ikke vil tilbake til middelalderen, selv med små steg.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.408
    Hva er det du klager på? Nå kan jo folk denge løs på hverandre, med betaling. Fremskritt, kaller vi det.

V

vredensgnag

Gjest
    Det er utrolig trist å se hvilken innflytelse og makt Krf har fått over den nye regjeringen. De oppfører seg nå virkelig som islamister som vil tvinge sitt forskrudde menneskesyn og verdensoppfatning på uskyldige mennesker.

Håper regjeringen blir møtt med mange demonstrasjoner, råtne tomater og det som verre er til de forstår at folk ikke vil tilbake til middelalderen, selv med små steg.
    Du brant jo med religiøs iver etter forandring, alt ville være bedre. Glemte du å lese partiprogrammene?

9am_FinePrint.jpg

Fjernkontrollen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2012
    Antall liker
    280
    Torget vurderinger
    0
    Det burde vert et totalforbud mot abort verden over!
    Jeg tror at viss Gud rangerer grusomheter gjennom menneskets historie,så har jeg en fornemmelse av at alle de kaldblodige,hjerteløse og grusomme drapene som abort er,ligger på første plass.
    Drap ikke gud også sitt eget barn og det etter over 30 år.

FRP kommer til å synke i bunn av havet så lenge de lar KRF og Venstre diktere så å si alle de viktige sakene.

Sist redigert:
    C

Cyber

Gjest
    Forøvrig godt å se at leger nå ikke tvinges lenger til å henvise til abort. Et eksempel på totalitært styre fra de rødgrønne som frarøver borgere frihet.
    Du snudde det på hodet der også. Frihet er å kunne få utført lovlige helsetjenester etter eget behov, ikke la legen bestemme det for deg.
    Nei, orso har et legitimt poeng her. Legen må også kunne utføre jobben etter egen samvittighet. Bør det være slik at for å være lege må man utføre aborter? Frihet i alle ledd bør et i såfall være.

C

Cyber

Gjest
    :) Liker det at du kjører flatt jern from the outset. Jeg vil si det er imponerende hvor mye KrF har fått gjennom. Kan nesten ikke fatte det mtp oppslutningen.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kan nesten ikke fatte det mtp oppslutningen.
    Vippeposisjon gir alltid stor innflytelse.
    Det verste av alt er at de andre partiene ikke engang behøver deres stemmer for å ha flertall. Høyre, Frp og Venstre kan fint skaffe flertall alene. Men den bitchen som leder venste nå har budet fast partiet til kristlamistene og har med det sørget for å nøytralisere mer eller mindre det meste av den positive politikken partiet står for og kunne fått gjennomført helt uten problemer.

En tragedie.

Det eneste man kan håper på etterhvert er at motstanden mot kristlamiseringen blir så ster i folk at hele regjeringen raser i popularitet som følge, og at det etterhvert demrer for den delen av de andre partiene som lever i dette århundret at Krf fint kan kastes i søppelkassen ved første anledning.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nei, orso har et legitimt poeng her. Legen må også kunne utføre jobben etter egen samvittighet. Bør det være slik at for å være lege må man utføre aborter? Frihet i alle ledd bør et i såfall være.
    For å utføre et abortinngrep må man være kvalifisert for dette. Det er ingen jobb hverken for strikkepinnekjerringer eller fastleger. Men Fastleger som nekter å gi sine pasienter behandling eller henvisninger bør rett og slett ikke få en eneste krone i offentlig støtte eller refusjonsordninger, og burde rett og slett ikke tillates å ta del i fastlegeordningen. Der er rett og slett ikke kvalifiserte hvis de lar hensynet til sine egne forestillinger og preferanser gå foran pasientens ve, vel og behov.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du brant jo med religiøs iver etter forandring, alt ville være bedre. Glemte du å lese partiprogrammene?
    Leste og så og likte det ikke. venstre kunne vært aktuelt, men ikke så lenge de mer eller mindre har fusjonert med den verste mannevonde dritten i norsk politikk, Krf.

Jeg stemte derfor på den eneste personen jeg har tillit til i det politiske landskapet. Meg selv.

C

Cyber

Gjest
    Leste og så og likte det ikke. venstre kunne vært aktuelt, men ikke så lenge de mer eller mindre har fusjonert med den verste mannevonde dritten i norsk politikk, Krf.

Jeg stemte derfor på den eneste personen jeg har tillit til i det politiske landskapet. Meg selv.
    Om man kommer seg ut av det nokså ensrettetede politiske landskapet på HFS så tror jeg mange av sakene har klangbunn hos ganske store velgermasser, også i dagens sekulære samfunn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Om man kommer seg ut av det nokså ensrettetede politiske landskapet på HFS så tror jeg mange av sakene har klangbunn hos ganske store velgermasser, også i dagens sekulære samfunn.
    Tja,

Om man slår sammen oppslutningen til De Kristne, Krf og Kristent Samlingsparti så er vil vel oppe i ca 6% eller deromkring. Tar man med SV (som jo stort sett er Krf - overtroen) så havner vi på rundt 10%

Ikke så ille det i seg selv, men synd innflytelsen ikke er proporsjonalt liten.

Rune S

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Antall liker
    1.257
    Torget vurderinger
    11
    Kan nesten ikke fatte det mtp oppslutningen.
    Vippeposisjon gir alltid stor innflytelse.
    Det verste av alt er at de andre partiene ikke engang behøver deres stemmer for å ha flertall. Høyre, Frp og Venstre kan fint skaffe flertall alene. Men den bitchen som leder venste nå har budet fast partiet til kristlamistene og har med det sørget for å nøytralisere mer eller mindre det meste av den positive politikken partiet står for og kunne fått gjennomført helt uten problemer.

En tragedie.

Det eneste man kan håper på etterhvert er at motstanden mot kristlamiseringen blir så ster i folk at hele regjeringen raser i popularitet som følge, og at det etterhvert demrer for den delen av de andre partiene som lever i dette århundret at Krf fint kan kastes i søppelkassen ved første anledning.
    Har savnet at du skulle begynne å flakse litt med vingene:)

Er selv positivt overasket over dette med at kristendom skal få mer oppmerksomhet i religionsfaget på skolen,og at leger skal ha mulighet å bestemme selv om de vil drepe eller ikke.
    Det er dessuten ikke et eneste barn som tar skade av å få høre litt mer om Jesus i skoletiden.Ser ut som det er mange her inne også som hadde hatt godt av å gå om igjen den undervisningen en 2-3 ganger :)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Er selv positivt overasket over dette med at kristendom skal få mer oppmerksomhet i religionsfaget på skolen,og at leger skal ha mulighet å bestemme selv om de vil drepe eller ikke.
    Det er dessuten ikke et eneste barn som tar skade av å få høre litt mer om Jesus i skoletiden.Ser ut som det er mange her inne også som hadde hatt godt av å gå om igjen den undervisningen en 2-3 ganger :)
    I Irland sliter de alvorlig med dette nå.

A New Problem in Ireland: Where to Find a Non-Catholic School? - Aaron Schrank - The Atlantic

Kanskje Norge om noen år?

Det er nitrist at man skal bruke dyrebar skoletid på religiøs propaganda og fore barna med løgner og eventyr i stedet for å lære dem å bli tenkende mennesker.

S

Slubbert

Gjest
    Det er forskjell på å forsvare et land og aktivt ta et liv. Dessuten velger man neppe å gå inn i et forsvar om man er passifist. Lege er et yrke hvor hensikten er å hjelpe syke og skadete. Abort er et vanskelig etisk spørsmål. Det handler tross alt om å avslutte et liv som er helt uskyldig. Det er rett og rimelig at man skal kunne reservere seg mot det.
    Å sammenligne abort med hvilke som helst medisinsk inngrep blir fryktelig snevert.
    Sammenligningen er satt på spissen. Men det er nå engang slik at selvbestemt abort er en lovfestet rett for kvinner i dette landet. hvis man ønsker å utdanne seg til lege så bør man vurdere konsekvensene av dette valget før studiestart. det er mulig i de fleste tilfeller å unngå å bli gravid også
    Loven om selvbestemt abort legger til grunn at et embryo før uke 12 ikke er et juridisk liv da det ikke har noen kognitive egenskaper (cogito ergo sum), hvilket jeg og de fleste som ikke sitter fast i eldgamle og uvitenskapelige religiøse dogmer er helt og holdent enig i. Om legen er av en annen oppfatning forholder han/hun seg ikke til den jurisdiksjonen som ligger til grunn for jobben de skal gjøre. Altså gjør de ikke jobben sin. Om en lege har en religiøs oppfatning som forhindrer ham/henne i å gjøre jobben sin burde vedkommende funnet et annet yrke, liksom pasifister som søker seg fritatt fra militærtjenesten.

S

Slubbert

Gjest

Det står ikke noe i Venstres program om at de er et antiliberalt, kristendogmatisk parti, tvert om er det både i forfatning og program erklært liberalt. Programmet er også av de mer liberale i den norske partifloraen, men som jeg skrev før valget kunne ikke jeg stemme Venstre med god samvittighet all den tid de legger seg så tett opp til KrF. Ettertiden viste at den vurderingen var helt riktig.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    Rune S.

Det er INGEN som tvinger en lege til å utføre abort! Men at en fastlege skal kunne "reservere" seg mot å henvise pasienter til de som gjør denne jobben blir helt feil! Man MÅ tenke prinsippielt, ellers går det til He..te!

Hvis min fastlege ser at jeg har en øyesykdom som kan lede til blindhet og ikke vil henvise meg til øyelege med den begrunnelse at om jeg blir blind så er det "Guds vilje" og derfor vil ikke legen blande seg inn i "Guds gjøremål". Prinsippielt er det begrunnelsen her som er det springende punktet, ikke konsekvensen for pasienten! Religiøs tro ER, SKAL og MÅ være en privat sak som ikke får innflytelse på din rolle i samfunnet! I samfunnet MÅ vi forholde oss til de lover og regler som gjelder! Abort er lovlig i Norge og det må man bare akseptere om man skal delta i vårt samfunn. Så er det en annen sak at det selvsagt må være lov til å jobbe politisk for å endre loven, men det er en annen sak.

For egen del er jeg ikke nødvendigvis noen stor tilhenger av fri abort, men når jeg ser hvordan det blir når religiøse mørkemenn styrer med slikt i et presumtivt sivilisert land som Irland må jeg bare si at jeg ubetinget foretrekker den loven vi har i Norge!

Som sagt så kan ikke den "blåblå" regjeringen på noen måte gå mot hijab i Politiet når de nå har gått inn for denne retten til religiøs praktisering innen det offentlige helsevesenet. Prinsippielt er det ingen forskjell!

KrF har ett og annet fornuftig i sitt program, det er ikke det det står på, det har forsåvidt alle partiene, men jeg stemte bevisst IKKE KrF nettopp fordi jeg ikke ønsker en stat som styres etter religiøse dogmer! Jeg ser at du Rune sikkert gjerne ønsker deg en stat som styres mer i henhold til Bibelen, men hva den dagen som statistisk nok vil komme da det er flertall av muslimer i dette landet. ( Ikke dommedagsprofeti, men realisme i forhold til fødselrater og innflytting ) Vil du da også gå inn for at flertallets religiøse overbevisning skal legge premissene for ditt liv? Når det ikke lenger er din religiøse overbevisning som legger premissene for ditt og andres liv!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg ser at du Rune sikkert gjerne ønsker deg en stat som styres mer i henhold til Bibelen, men hva den dagen som statistisk nok vil komme da det er flertall av muslimer i dette landet. ( Ikke dommedagsprofeti, men realisme i forhold til fødselrater og innflytting ) Vil du da også gå inn for at flertallets religiøse overbevisning skal legge premissene for ditt liv? Når det ikke lenger er din religiøse overbevisning som legger premissene for ditt og andres liv!
    Om det er bibel eller koran eller en en annen sinnsforvirret tekstsamling fra førsivilisert tid som skal legges til grunn er det stort sett ett fett hvilken av dem man velger. Same shit, different wrapping.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det sås tvil om at den nye regjeringen vil redusere eller fjerne arveavgiften.

I mellomtiden kommer den avtroppende regjering dem i forkjøpet med en forsiktig justering i riktig retning.

Regjeringen kutter i arveavgift og formuesskatt - DN.no

Det hadde vært blodig ironisk om regjeringen Hareide & Co. hadde reversert dette i deres budgettforslag.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.655
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pussig hvordan kristningenes krav om å tre sin forskrudde overtro ned over ørene på alle andre defineres som frihet av enkelte.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Per jus er ikke fostere folk og har beskjedent rettsvern. Slik er det. Man trenger dog ikke være opphengt i gamle religiøse skrifter for å finne lovverket og dagens praksis problematisk, og at det er noe man ikke vil ta del i. Man kan godt, uten å lide av noe som minner om religiøs schizofreni, anse at unnfangelse og død er de diskrete hendelsene i et liv, og at man skal holde seg langt unna å klubbe noen i mellom disse ytterpunktene, selv om de på grunn av svært lav eller svært langt fremskreden alder har kognitiv kapasitet som formodentlig ikke er all verden. Leger med en slik oppfatning vil nok se deltagelse i aborter, inkludert henvisning, som noe som bryter med det legegjerningen skal handle om. Dette gjør dem ikke til forskrudde mørkemenn. Når nå loven er som den er kan det hende at leger som er overbeviste abortmotstandere ikke bør få være fastleger. I så tilfelle finnes det forhåpentligvis jobb til dem ellers i helsevesenet. At de ikke skulle være egnet til å være leger er absurd.

V

vredensgnag

Gjest
    Alltid nyttig å lese partiprogram før man kaster seg uti nye konstellasjoner. FrP skriver meget tydelig i sin partidevise at de bygger på den kristne arven. Høyre ditto i starten av partiprogrammet (kristne kulturgrunnlag) og KrF sier vel seg selv.
    Så hvorfor være overrasket når de leverer eksakt som varslet?

Gidder ikke ta alvorlig så mye som et pist om hva KrF har fått gjennom - dette er de alle enige om, med unntak for V.

S

Slubbert

Gjest
    Det er ingen tvil om at KRLE og fritaket er trumfet gjennom at KrF, å påstå noe annet blir bare et tåpelig forsøk på "hva var det jeg sa"-hovering.

Jeg kunne ikke stemme på Venstre fordi de allierer seg så tett med KrF at det i praksis blir som om kristendogmatikerne har 19 stortingsrepresentanter i stedet for 10. Jeg synes det er utrolig at et parti kan kalle seg "liberalt" og alliere seg i slik grad med slike krefter. Men uansett, og selv om jeg ikke stemte på noen av dem (endte på DLF for ordens skyld), anser jeg både det nye stortinget og den nye regjeringen som en betydelig forbedring i forhold til gjengen som sitter på oppsigelse.

V

vredensgnag

Gjest
    Som jeg har nevnt en del ganger, for min egen del var det i år helt uaktuelt å stemme Venstre.
    Fordi de ville samarbeide med Frp og fordi Skei Grande mente det var i orden å gå til aksjon mot Syria uten en FN-resolusjon.
    Om det skulle ha interesse, stemte jeg noe jeg er meget opptatt av, hva som skjer med miljøet. Vi har i dag kun ett parti som tar dette alvorlig, og det var i ren nybrottsånd jeg stemte MDG.
    Synd de ikke kom over sperregrensen, da ville vi fått miljøpolitikk, men deres ene representant har i det minste nærmest satt norsk rekord for antall velgere bak ett mandat.

Men det blir mer enn patetisk å klage over at vi får en dunst av fortid når man får partier som har ræva pekende mot fremtiden inn i regjeringsposisjon. Igjen - jeg syns det er meget interessant med den blåblå regjeringen, og gleder meg til å se resultatene, etterhvert som de leveres. Hittil ser det ut som om noen har klatret opp på 10 meteren for å forsiktig klatre ned igjen uten å ta det varslede stupet - men det er lenge igjen og sikkert anledning til å klatre opp et par ganger til.

S

Slubbert

Gjest
    KrF er ikke med i regjeringen. Ikke at jeg ikke har problemer med de to som er det, men i forhold til superoverformynderne i AP/SP/SV er det uansett langt å foretrekke. Men uansett hvem man stemmer på skal man selvsagt være kritisk til de som sitter med makta, jeg finner det uproblematisk at fremtredende SVere deltok i protester mot egen regjering også.

Selv er jeg glad for at MDG ikke kom over sperregrensen og fikk inn en hel skokk, for det er litt av et persongalleri de har. Fra Gaddaffi-fanboy Ola Tellesbø i Oppland til Øyvind Solum i Akershus - grunnlegger og tidligere leder for Magasinet Visjon og en svært fremtredende figur i alternativbevegelsen (han skriver fortsatt for Alternativt Nettverk). Og 911-konspirasjonsteoretikere og hvem vet hva. Et miljøparti som er mer opptatt av nyluddisme og chemtrails enn teknologi og fremskritt har nok ikke mye å bidra med på den fronten.

V

vredensgnag

Gjest
    KrF er ikke med i regjeringen. Ikke at jeg ikke har problemer med de to som er det, men i forhold til superoverformynderne i AP/SP/SV er det uansett langt å foretrekke. Men uansett hvem man stemmer på skal man selvsagt være kritisk til de som sitter med makta, jeg finner det uproblematisk at fremtredende SVere deltok i protester mot egen regjering også.

Selv er jeg glad for at MDG ikke kom over sperregrensen og fikk inn en hel skokk, for det er litt av et persongalleri de har. Fra Gaddaffi-fanboy Ola Tellesbø i Oppland til Øyvind Solum i Akershus - grunnlegger og tidligere leder for Magasinet Visjon og en svært fremtredende figur i alternativbevegelsen (han skriver fortsatt for Alternativt Nettverk). Og 911-konspirasjonsteoretikere og hvem vet hva. Et miljøparti som er mer opptatt av nyluddisme og chemtrails enn teknologi og fremskritt har nok ikke mye å bidra med på den fronten.
    Jada, som jeg selv har skrevet i denne tråden har MDG meget tynn bemanning og lider av problemene som rammer småpartier når det gjelder kvaliteten på samme. Men siden man i det store og det hele avskriver alt vi har av politikere i landet, så hadde man sikkert overlevd et alternativlag fra MDG også. Nå er partiet på folks radar og det vil sikkert gå seg til.

Jeg ser oppriktig frem til hva en blåblå regjering vil bety - det er da noe helt nytt i norsk politikk!

(Tellesbø i Oppland tok jeg meg tid til å stryke, det var ingen risiko for at han skulle ende opp på tinget, men så slapp jeg å ha bidratt.) ;)

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Men uansett hvem man stemmer på skal man selvsagt være kritisk til de som sitter med makta, jeg finner det uproblematisk at fremtredende SVere deltok i protester mot egen regjering også.
    Det var jo ikke bare det at det var fremtredende SVere som deltok på demoen utenfor Stortinget, det var jo også stortingsrepresentanter fra SV. Som de sa; det er en menneskerett å få ytre seg kritisk. Dog, når man har taburett innenfor er det jo litt rart å stå og markere seg utenfor fremfor å bruke den folkevalgte plassen sin til det den er tiltenkt. Selvsagt var demoen en ren symbolmarkering, som det mye av utspillene er, om det er "40 millioner til opplysningsprosjekt" og CO2-gjenvinning på Mongstad, men den symboliserer jo den komplette ubehjelpelighet mer en noe annet. Men de vet det ikke selv.

S

Slubbert

Gjest
    Jada, som jeg selv har skrevet i denne tråden har MDG meget tynn bemanning og lider av problemene som rammer småpartier når det gjelder kvaliteten på samme. Men siden man i det store og det hele avskriver alt vi har av politikere i landet, så hadde man sikkert overlevd et alternativlag fra MDG også. Nå er partiet på folks radar og det vil sikkert gå seg til.
    Nå har MDG faktisk programfestet økt satsing på alternativ medisin og alternativ-/konspirasjonstankegangen virker ganske fremtredende i partiet som sådan. Det er mer enn litt paradoksalt at de støtter seg på vitenskapelig materiell når det kommer til klima, og ikke nøler med å bruke vitenskap som sannhetsvitne, mens de nærmest forkaster vitenskapen når det kommer til medisin og forståelsen av mennesket som vesen. Ting som "bokføring av sosiale verdier", lokale valutaer og forbud mot bensinbiler innen få år virker også ganske virkelighetsfjernt.

Men for all del, det er ikke galt med en rabulist eller to på stortinget, de fungerer som et fint korrektiv i kraft av posisjonen det gir dem. Jeg finner DLF sitt program alt for ytterliggående i sin rene form, men én eller to representanter fra dem eller Piratpartiet kunne tvunget frem noen mer overordnede/grunnleggende debatter enn de man får i dagens konsensusting. Men et titalls stykker synes jeg nok hadde blitt i overkant for disse minipartiene (ikke minst MDG).

Jeg ser oppriktig frem til hva en blåblå regjering vil bety - det er da noe helt nytt i norsk politikk!
    Ditto, men jeg frykter at KrF vil obstruere mer eller mindre alt av positive grep jeg har forhåpninger om.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Jeg er veldig glad for at ikke MPDG kom over sperregrensen. Flere at listetoppene deres er rimelig langt ute i blåbærskauen med alt fra prester til snåsaguruer på topp. Det burde være tilstrekkelig å lese i gjennom snåsamanntråden, den om kornsirkler og kanskje den store om religion/rasisme for å bli overbevist om hvorfor man ikke bør gi sin støtte til denne forsamlingen.

Helt greit at de fikk inn én representant, men det er mer enn nok.

V

vredensgnag

Gjest
    Du burde lese programmet til MDG, Slubbert, og ikke bare komme med hva du har hørt.
    Jeg leste det detaljerte programmet, selvsagt, og reflekterte over formuleringene omkring helse - det så klokt ut.

Her er hva de sier om "alternativ medisin." MDG har et godt partiprogram, verdt å lese - da de plutselig fikk stor oppslutning, i en tidlig fase av valget, ble det meget viktig for begge fløyer å ta dem.

"Både i behandling og forebygging av sykdom bør tiltak som utjevner helseforskjeller tilstrebes, gjennomopplysningsarbeid og ved spesielle tiltak for vanskeligstilte grupper. Fokuset skal være på den enkeltesressurser og muligheter, slik at sykdom og nedsatt funksjonsevne mestres best mulig. Det betyr et tillitsfullt samarbeid mellom leger, helseinstitusjoner, pasienter, pårørende, pasientorganisasjoner og seriøseretninger innen alternativ medisin."

Som jeg skrev den 10. september om MDG:
    På den annen side kan man undres om de hadde nok kvalifiserte folk til å stille på tinget med 9, nå blir det med 1.

Må dog tilstå at når jeg ser hva vi har fått av lapskaus i ettertid, hadde jeg likt at MDG var tungen på vektskålen nå.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Loven om selvbestemt abort legger til grunn at et embryo før uke 12 ikke er et juridisk liv da det ikke har noen kognitive egenskaper (cogito ergo sum), hvilket jeg og de fleste som ikke sitter fast i eldgamle og uvitenskapelige religiøse dogmer er helt og holdent enig i. Om legen er av en annen oppfatning forholder han/hun seg ikke til den jurisdiksjonen som ligger til grunn for jobben de skal gjøre. Altså gjør de ikke jobben sin. Om en lege har en religiøs oppfatning som forhindrer ham/henne i å gjøre jobben sin burde vedkommende funnet et annet yrke, liksom pasifister som søker seg fritatt fra militærtjenesten.
    For noe ideologisk "vitenskapelig" sludder og bruke som unnskyldning for å ta et liv under utvikling. Hva i huleste betyr det hva en tåpelig domstol har sagt. Bruk hode selv!

Har ingenting med gammeldagse religiøse dogmer at man er reservert mot abort. De fleste forstår godt når de bruker sin samvitighet at dette er et meget problematisk spørsmål. Ikke tilfeldig at kvinner som utfører abort ofte for psykiske problemer i etterkant. Uavhengig av hvor mye det kalde og hjerteløse samfunnet prøver å overbevise om det handler bare om en celleklump som man enkelt kan kvitte seg med. Samvittigheten og påfølgende skyldfølelse vitner om noe annet.

Dette er innlegget er redigert av bjornh. Jfr. Hifisentralens regel 1.

Sist redigert av en moderator:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Fylkestoppen til Miljøpartiet i Akershus, som nok hadde vært på stortinget nå hadde de vært over sperregrensen er denne naustegubben:

Øyvind Solum, 1. kandidat for Miljøpartiet De Grønne Akershus til stortingsvalget 2013, tidligere leder og redaktør for Alternativt Nettverk og Magasinet Visjon.

Det er bare å søke litt på nettet for mer informasjon om denne fyren.

Tenk... helt alvorlig om noe slikt hadde havnet i en helsekomiteen på tinget...

Man må se litt på hva folk man stemmer på også, og ikke lese seg blind på gilde formuleringer på glanset programpapir.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    No har eg undervist i KRD, KRL, RLE og snart KRLE også. Men læreboka er frå 1999, og med mindre blåblågjengen gjennomfører ei reell skulesatsing, vert det nok den same ei stund framover.

Det er ingen tvil om at KRLE og fritaket er trumfet gjennom at KrF, å påstå noe annet blir bare et tåpelig forsøk på "hva var det jeg sa"-hovering.

Jeg kunne ikke stemme på Venstre fordi de allierer seg så tett med KrF at det i praksis blir som om kristendogmatikerne har 19 stortingsrepresentanter i stedet for 10. Jeg synes det er utrolig at et parti kan kalle seg "liberalt" og alliere seg i slik grad med slike krefter. Men uansett, og selv om jeg ikke stemte på noen av dem (endte på DLF for ordens skyld), anser jeg både det nye stortinget og den nye regjeringen som en betydelig forbedring i forhold til gjengen som sitter på oppsigelse.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn