Politikk, religion og samfunn Valgdagstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    I pressekonferansen klokken 15 meldte de at 10.000 lærere skulle få ekstra matte-undervisning, det blir 5 års lærerstudium på masternivå, og lærere skal få både "rett og plikt til etter- og videreutdanning." Så nå blir det vei i vellinga.

Erna spekulerte også i hvorvidt vi bør innføre et tredje kjønn, og skulte en del på Siv.

N

nb

Gjest
    De får importere noen som skjønner matte da, det står vel heller dårlig til blant de som starter på lærerutdanningen nå om dagen. Hvilket forsåvidt også er et av ankepunktene mine mot mantraet om at vi må investere i forskning - det er begrenset hvor mange glupe hoder det finnes her til lands, og en hel del av de har høyst sannsynlig også tenkt å drive med noe annet.

Det virker som poltikere tror at de kan vedta smartere studenter. Om man ser på den matteeksamenen som var gjengitt fra HiO i våres eller når det var så er det ganske åpenbart at ingen mengde år på universitetet og en mastergrad kan redde de folkene der. Når de ikke har tilegnet seg den mest elementære kunnskap på grunn- og videregående skole er det rørende naivt å tro at de skal gjøre det bare de kommer på universitetet.

Selv på (tidligere) Siv. Ing. på NTNU er nivået til dels ekstremt lavt i matte på førsteårsstudenter på enkelte linjer.

Sist redigert:
    S

Slubbert

Gjest
    Det var en lang passiar om abort i en annen tråd og det er en egen tråd her: http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/61031-abort.html Ingen vits i å kuppe inneværende tråd.

Og tenke selv? Å unnlate å differensiere mellom en ett minutt gammel cellefusjon og et tenkende vesen, i all hovedsak basert på ting som står i en to tusen år gammel eventyrbok, er i hvert fall ikke det jeg vil kalle å tenke selv. Er 100% uomtvistelig tilhenger av selvbestemt abort, og at selvbestemt faktisk betyr selvbestemt, dvs. at ingen andre har rett til å blande seg bort i årsaken til valget, påvirke valget, eller holde tilbake informasjon i forhold til valget (feks. nekte/forby tidlig ultralyd). Med det akter jeg ikke å si mer om saken i hvert fall i denne tråden.

S

Slubbert

Gjest
    Her er hva de sier om "alternativ medisin." MDG har et godt partiprogram, verdt å lese - da de plutselig fikk stor oppslutning, i en tidlig fase av valget, ble det meget viktig for begge fløyer å ta dem.

"Både i behandling og forebygging av sykdom bør tiltak som utjevner helseforskjeller tilstrebes, gjennomopplysningsarbeid og ved spesielle tiltak for vanskeligstilte grupper. Fokuset skal være på den enkeltesressurser og muligheter, slik at sykdom og nedsatt funksjonsevne mestres best mulig. Det betyr et tillitsfullt samarbeid mellom leger, helseinstitusjoner, pasienter, pårørende, pasientorganisasjoner og seriøse retninger innen alternativ medisin."
    Remedier med vitenskapelig bevist effekt kalles medisin, og vitenskapelig forskning på det kalles medisin(fag), det ligger i ordet "alternativ" at det ikke tilhører vitenskapens sfære. Derfor blir "seriøse retninger innen alternativ medisin" en selvmotsigelse, seriøse retninger innen medisin er ikke alternative.

Solum (og jeg vil anta mange andre) baserer sin politiske filosofi på spiritualisme og snåseri, det har han uttalt i klartekst selv. Grønn holisme på Stortinget? - Magasinet Visjon Jeg foretrekker politikere som forholder seg til virkelighetens verden, og ikke religion og new-age. De har tross alt beslutningsmakt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner ikke oppstyret med KRLE faget. At man vektlegger kristendommen noe mer enn de andre er naturlig utifra vår historiske arv. Ikke det at jeg personlig bryr meg så veldig akkurat hvordan religionsfaget er bygget opp, men rart at en så ubetydelig forandring skal skape slik debatt.

Derimot så er det påfallende hvor mange av kritikerne som overhodet ikke stiller spørsmål ved utviklingslæren og hva som formidles der. En lærdom som faller på det meste og overhodet ikke finnes vitenskapelig. Hvorfor er det greit med slik desinformasjon, mens informasjon (uten aktiv forkynnelse) om en religion er så farlig?
    I grunnen kunne man innpodet darwinismen i religions undervisning nå. Større oppkonstruert tankespinn og eventyr enn det er det vanskelig å finne.

C

cruiser

Gjest
    Poenget er vel å skape ett fag flest mulig kan delta i, dette har man jo fått til på ett vis de senere årene.. Ser ingen grunn til å røre rundt i den gryta en gang til.

C

Cyber

Gjest
    Det var en lang passiar om abort i en annen tråd og det er en egen tråd her: http://www.hifisentralen.no/forumet/off-topic-hja-rnet/61031-abort.html Ingen vits i å kuppe inneværende tråd.

Og tenke selv? Å unnlate å differensiere mellom en ett minutt gammel cellefusjon og et tenkende vesen, i all hovedsak basert på ting som står i en to tusen år gammel eventyrbok, er i hvert fall ikke det jeg vil kalle å tenke selv. Er 100% uomtvistelig tilhenger av selvbestemt abort, og at selvbestemt faktisk betyr selvbestemt, dvs. at ingen andre har rett til å blande seg bort i årsaken til valget, påvirke valget, eller holde tilbake informasjon i forhold til valget (feks. nekte/forby tidlig ultralyd). Med det akter jeg ikke å si mer om saken i hvert fall i denne tråden.
    Dette med abort er vanskelig, og synes du ikke det selv så har du ikke tenkt nok gjennom det. Jeg er i prinsippet mot abort, men det er mange fasetter i temaet.

Mange i dag mener at man bør ha selvbestemt abort frem til uke 22. Jeg jobbet for noen år siden med en flott dame hvis datter var en medisinsk sensasjon. Hun var gravid med tvillinger i sin tid, men barna kom for tidlig. Uke 17 av svangerskapet. Sønnen døde rett etter fødselen. Datteren var da jeg jobbet med henne 9 år og helt frisk og på høyde med andre på sin alder. Da mener jeg at tankene bør begynne å surre, selv i hodene på barnløse, kategoriske hifihoder.

C

cruiser

Gjest
    Uke 17 tror jeg faktisk ikke noe på, da har de knapt begynt å utviklet alveoler

C

Cyber

Gjest
    Uke 17 tror jeg faktisk ikke noe på, da har de knapt begynt å utviklet alveoler
    Ja, jeg vet ikke, men hun fortalte nå dette og jeg mener hun viste noen oppslag fra avisen også.

Uansett så kan man redde barn født i uke 24 og da er abort i uke 22 helt vilt etter min forstand.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    17 er nok feil. Verdensrekorden tror jeg ligger rett under 22. Uansett gjøres det senaborter etter uke 22, og en del av disse er høyst levende etter den fremprovoserte fødselen, men legges til side uten prematurbehandling og dør gjerne innen en time.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Derimot så er det påfallende hvor mange av kritikerne som overhodet ikke stiller spørsmål ved utviklingslæren og hva som formidles der. En lærdom som faller på det meste og overhodet ikke finnes vitenskapelig. Hvorfor er det greit med slik desinformasjon, mens informasjon (uten aktiv forkynnelse) om en religion er så farlig?
    I grunnen kunne man innpodet darwinismen i religions undervisning nå. Større oppkonstruert tankespinn og eventyr enn det er det vanskelig å finne.
    ORSO, det er tydelig at du har et svært anstrengt forhold til virkeligheten. Jeg er veldig veldig glad for at ikke folk som tenker som deg har for mye makt i Norge. Det er bare å se til USA hvor bedrøvelig ille seg går når søppelkristne prøver å kuppe vitenskapelige fag med religiøst vrøvl av verste slag.

De er til spott og hån for hele den tenkende verden.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Skal bli spennende å se hva den nye regjeringen vil gjøre med helsekøene, dette er jo en viktig sak for mange men ikke for alle tydeligvis.

"I 2012 var det 82 000 pasientar som ikkje møtte til avtalt poliklinikktime i Helse Vest, og 430 000 timer måtte planleggast på ny. Samtidig sto 47 000 personar på venteliste."

Sikkert de rødgrønne sin feil at man ikke gadd å møte opp..

Vil få fleire pasientar til å møte

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.841
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden er redigert/slettet med henvisning til Hifisentralens regel 1. Jeg vil minne på at svært innhold vil slettes.

bjornh, moderator

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Det virker som poltikere tror at de kan vedta smartere studenter. .
    Man trenger ikke å være særlig smart for å komme seg gjennom et universitetsstudium. Det holder å ikke være mindre begavet...skjønt det finnes eksempler på at slike også har klart det...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.229
    Torget vurderinger
    1
    Det er bare å pløye kilometrene med vitenskapelig litteratur på emnet og fortell oss hvor det er gjort feil. Det er det fine med vitenskapen at den kan etterprøves.

V

vredensgnag

Gjest
    De fleste av artiklene i Dag og Tid er på nynorsk, og det er mulig at de blåblå ikke fikk med seg Jon Hustads artikkel om kvaliteten på lærerstanden. Vilje til å ta utfordringer er det lite å si på, må man si.

Hustad:

Lite å gjera
    Oppsummert: Løna og prestisjen til norske lærarar har gått ned, IQ-en har gått ned, resultata har gått ned, og skulen har gått ned.

Gausskurva har kollapsa - Dag og Tid

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det er i dag slik at leger kan reservere seg mot å utføre aborter. Det nye er nå fastlegens reservasjoner når det gjelder videre henvisning. Det er ganske så kvalmt.

N

nb

Gjest
    Det virker som poltikere tror at de kan vedta smartere studenter. .
    Man trenger ikke å være særlig smart for å komme seg gjennom et universitetsstudium. Det holder å ikke være mindre begavet...skjønt det finnes eksempler på at slike også har klart det...
    Joda, fullt klar over at det ikke skal så mye til. Studenter i dag på lærerutdanningen er ganske så dårlige i matte, det kommer de til å være selv om det tar et år ekstra å bli ferdig. Nivået er vel ikke allverden i elevmassen på grunnskole og videregående heller, altså vil det ta svært lang tid å heve nivået på de som skal bli lærere. Og for flinke realister finnes det nok ganske mange alternativer som fortsatt er mer fristende, så jeg ser ikke helt hvordan fe skal få det til. Det er ikke en veldig stor realfaglig utfordring å undervise på videregående. Har man studert matematikk foregår det meste på svært lavt nivå.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Skjønner ikke oppstyret med KRLE faget. At man vektlegger kristendommen noe mer enn de andre er naturlig utifra vår historiske arv. Ikke det at jeg personlig bryr meg så veldig akkurat hvordan religionsfaget er bygget opp, men rart at en så ubetydelig forandring skal skape slik debatt.

hva er problemet ved utviklingslÆren?

C

Cyber

Gjest
    De fleste av artiklene i Dag og Tid er på nynorsk, og det er mulig at de blåblå ikke fikk med seg Jon Hustads artikkel om kvaliteten på lærerstanden. Vilje til å ta utfordringer er det lite å si på, må man si.

Hustad:

Lite å gjera
    Oppsummert: Løna og prestisjen til norske lærarar har gått ned, IQ-en har gått ned, resultata har gått ned, og skulen har gått ned.

Gausskurva har kollapsa - Dag og Tid

Utifra mine erfaringer så er det svært god kvalitet på lærerstanden. Videreutdanning faglig vil ha liten effekt, ihvertfall er jeg har jobbet. Mange er meget godt kvalifisert, men å rekruttere skarpe hoder fremover vil kreve mer lønn og bedre arbeidsvillkår. Intet annet hjelper.

Det er snodig å jobbe i skolen og følge med på alt det politikerne styrer med. Forskeren Hattie har blitt en profet for skolen og blir brukt i alle sammenhenger det passer, men hans råd angående videreutdanning av lærere blir ikke fulgt, han fant nemlig ut at det var noe av det som hadde minst effekt mtp. forbedring av skolen.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.008
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    ..at det ikke samsvarer med det som står i bibelen vil jeg tro...
    For eller mot abort er ikke noe som avgjøres rent vitenskapelig; en kan velge å ikke ta utviklingslæren alvorlig på et trosgrunnlag, men å avskrive den samme ved å si at den er uvitenskapelig, det er ren løgnaktighet.

G

Gjestemedlem

Gjest
    ..at det ikke samsvarer med det som står i bibelen vil jeg tro...
    For eller mot abort er ikke noe som avgjøres rent vitenskapelig; en kan velge å ikke ta utviklingslæren alvorlig på et trosgrunnlag, men å avskrive den samme ved å si at den er uvitenskapelig, det er ren løgnaktighet.
    Det er nok for mye å forvente at de troende skal greie å skille mellom religiøs tro og annen løgnaktighet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.561
    Torget vurderinger
    0
    .............søppelkristne .................

Styr deg litt da Deph!! Den kommentaren var helt unødvendig!

At vår venn er ute å sykler når det gjelder virkelighetsforståelse er nå så sin sak, men å omtale ham som søppel er faktisk å gå alt for langt!

Du burde klare å komme opp med et "unskyld" for den der!!

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Når en bruker er mest aktiv på OT-delen av forumet, så blir jeg alltid skeptisk. Uansett.

teddyh

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Antall liker
    221
    Forøvrig godt å se at leger nå ikke tvinges lenger til å henvise til abort. Et eksempel på totalitært styre fra de rødgrønne som frarøver borgere frihet.
    Du snudde det på hodet der også. Frihet er å kunne få utført lovlige helsetjenester etter eget behov, ikke la legen bestemme det for deg.
    Nei, orso har et legitimt poeng her. Legen må også kunne utføre jobben etter egen samvittighet. Bør det være slik at for å være lege må man utføre aborter? Frihet i alle ledd bør et i såfall være.
    NEI, en lege skal utføre sin jobb til det beste for pasient, fullstendig uavhengig av sin egen religiøse tro og overbevisning.

Hva mener du om følgende problemstilling: Legens pasient er uhelbredelig syk og ber om å få lov til å dø, noe som legen og dennes samvittighet ser og er enig i.

Da spør eg deg om følgende: Skal da legen i slike tilfeller følge egen samvittighet, og avslutte denne pasientens liv ?

G

Gjestemedlem

Gjest
    .............søppelkristne .................

Styr deg litt da Deph!! Den kommentaren var helt unødvendig!

At vår venn er ute å sykler når det gjelder virkelighetsforståelse er nå så sin sak, men å omtale ham som søppel er faktisk å gå alt for langt!

Du burde klare å komme opp med et "unskyld" for den der!!
    Det var en referanse til de amerikanske kreasjonistene som saboterer skolebarns undervisning og gjør alt som står i deres makt for å bytte ut vitenskapsfag med religiøst vissvass. Slike mennesker ødelegger skolegangen og undervisningen for svært mange barn, og da fortjener de betegnelsen søppel og barnemishandlere.

Orso derimot, er en grei kar som jeg ikke har noe i mot selv om vi kan diskutere med store bokstaver av og til, og selv om han er litt av et paradoks (noen ganger beinhard på teknisk vitenskap og andre ganger helt i eventyrland) så gjør dette bare folk desto mer interessante. Men hadde han også arbeidet politisk for å erstatte naturfag med koko-kristendom i Norge hadde jeg nok blitt sint på ham også.

Sist redigert av en moderator:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Veldig mye. Det er flere grunnsyn innenfor utviklingslæren. Seks om husker riktig. Bare en av disse er observert og dermed vitenskapelig (forandring innenfor samme art). Alle de andre er kun antagelser uten noe bevis og observasjon.

Missing link har f.eks aldri blitt funnet. Lucy (funn fra Etiopia) som lenge ble nevnt som en art mellom ape og menneske, regnes i dag som ikke noe annet enn en vanlig sjimpanse. Mye annet kunne vært sagt også. Utviklingslæren faller på helt fundamentale områder og mangler klare vitenskapelige bevis. Dette er forøvrig ikke bare noe kreasjonister hevder.

Enda vanskeligere for læren har funnene som man har gjort på avansert teknologi og redskaper langt tilbake. Spesielt i senere tid. Det går selvsagt ikke sammen med en gradvis utvikling. Interessante og ikke minst sære er dessuten funnene av både totalt annerledes hodeskaller og skjelletter/bein av kjemper. Sistnevnte vanskelig å finne tydelig bevis og innrømmelser på fra deler av det vintenskapelig mijøet da det mye tyder på at det legges lokk på og publiseres falske historier og bilder sammen med det andre, men er observert av svært mange og diverse media over mange mange år. Det bryter også med darwinismen, men det stemmer derimot med både bibelen, apokryfene og all historiefortelling fra ulike kulturer og samfunn fra hele verden.

Les og studer selv og ikke ta alt for god fisk selv om det serveres som vitenskapelig. Mer debatt bør vel gjøres i en annen tråd.

borjomi_tv_vekua.jpg

skull-paracas.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    En god nyhet, SP vil støtte Solberg regjeringen i en del saker, ikke at jeg er så veldig glad i SP men dette kan føre til at KRF og Venstre ikke kan diktere hva den nye regjeringen skal gjøre.

Sp vil samarbeide med regjeringen Solberg - Aftenposten
    Du må være snill med KrF og Venstre, Fjernkontrollen. De er årsaken til at H og Frp sitter i regjering, på grunnlag av en forpliktende, gjensidig avtale som er inngått mellom disse fire partiene.
    Dersom H og Frp løper rundt sine samarbeidspartnere i strid med disses interesser, så faller den samarbeidsavtalen, og vips er det ny regjering på vei. Det er slik det virker, ikke noe å gjøre med.
    Jeg kan også tipse om at Sp har det litt gøy nå, fordi de vet at dette kommer til å irritere KrF og V noe så inn i helvete. For sikkerhets skyld har jeg markert.

Høyre og Frp har foreløpig ikke avklart hvordan den nye rovdyrpolitikken vil bli, men begge partiene ønsker innstramming i bestandsmålene og er dermed på linje med Sp, men ikke med Venstre og KrF.
    Høyre, Frp og Sp har også felles syn på at Norge må innføre et lovforbud mot tigging, og dermed også flertall i Stortinget for dette. Erna Solberg og Siv Jensen har også slått fast at kommunene skal få mer styring over reglene for motorisert ferdsel i utmark, igjen et punkt som samsvarer med Sp.

Som nevnt tidligere i tråden - det blir en utrolig underholdende Stortingsperiode.
    Disse følerne fra Sp blir det nok så som så med, når de blåblå setter i gang kommunesammenslåingen.
    Som du kan se her, er det Sp som mister flest ordførere ved en slik sammenslåing:
    http://www.nationen.no/2013/06/03/p...rdforere/ordforer/tvangssammenslaing/8113018/

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    @orso. Vi er enig om EN ting. Dette bør diskuteres i en annen tråd.

V

vredensgnag

Gjest
    @orso. Vi er enig om EN ting. Dette bør diskuteres i en annen tråd.
    Kan denslags hypergalskap diskuteres? Det slenges ut en rekke påstander om fusk, "lokk-legging" og sammensvergelser, helt uten noen som helst dokumentasjon. Jeg tror ikke slikt skal diskuteres ...

Sist redigert:
    V

vredensgnag

Gjest
    Statsvitere har kikket litt på hvor de ulike partiene står på merkesaker, og forestiller seg at følgende ikke kan presses gjennom nåværende Storting. Kan jo være en grei liste å ha, og så sjekke av etterhvert som statsviterne viser seg å ha tatt feil:

• Vinmonopolet blir ikke avviklet. Dette er det ikke flertall for i Stortinget. Samarbeidsavtalen viser også at hovedlinjene i norsk alkoholpolitikk ligger fast.
    • EUs regler for import av alkohol og tobakk blir ikke innført. Ikke flertall i Stortinget.
    • Røykeloven blir ikke liberalisert. Ikke flertall i Stortinget.
    • Det blir ikke tillatt med salg av alkohol i hele butikkens åpningstid. Ikke flertall i Stortinget.
    • Det blir ikke åpnet for oljevirksomhet utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja. Jf. samarbeidsavtalen.
    • Det blir trolig ikke kommunal vetorett mot etablering av asylmottak. Neppe flertall i Stortinget.
    • Det blir ikke karakterer i matte, engelsk og norsk på barneskolen. Ikke flertall i Stortinget.
    • Sidemål og eksamen i sidemål blir trolig ikke valgfritt. Neppe flertall i Stortinget.
    • Fjerning av fedrekvoten blir ikke innført, men kuttes med 4 uker. Jf. samarbeidsavtalen.
    • Tidlig ultralyd blir ikke et offentlig tilbud til alle gravide. Jf. samarbeidsavtalen.
    • Det blir ikke tillatt med aktiv dødshjelp i noen situasjoner. Ikke flertall i Stortinget.
    • Jordbruksavtalesystemet blir ikke avviklet. Jf. samarbeidsavtalen
    • Det blir trolig ikke forbud mot hijab i grunnskolen. Neppe flertall i Stortinget.
    • Det blir ikke åpnet for preimplantasjonsdiagnostikk. Ikke flertall i Stortinget.
    • Det blir ikke forbud mot kirkeasyl. Ikke flertall i Stortinget.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Det kjem an på kva du legg i darwinisme, Orso. Snakkar vi om evolusjonsteori trur eg du vanskeleg kan sortere dette som nyreligiøsitet. På den andre sida har vi Friedrich Nietzsche sin måte å sette inn Darwin sine funn som modell for samfunnsevolusjonsteori....så du har eit poeng.

Dette nye faget er nok ikkje fullkome, det heller. Vi skal vel ri av denne reformen også, tenkjer eg. I mellomtida kan dei framfusne ta til å planleggje neste skulereligiøspolitiske satsingsområdet med eit nytt fag: KRØLL Kristendom og Rabuisme med alternativØseskap, Lettvint og Latterleg. Her tek vi føre oss eit sammensurium av alt det nyreligiøse. Eg kjem på i farten:
    - Holisme, Intelligent design, voodoo (mange elevar elskar nazizombie-spel, så her er det helt klart behov), halloween (kommentarar skulle vel vere overflødige, her må det vere lett å få med ungar og lettare medvitslause pårørande), spiritisme/eksorsime (det går så mange fine TV-program for tida som tek opp dette. Ungane burde få diskutert dette med relativt oppgåande vaksne).
    Til sist kunne eg nemnt kabeldebattar, men det skal eg slett ikkje....

V

vredensgnag

Gjest
    Orso - evolusjonslæren "faller ikke på det meste." Å hevde slikt er vås. Den katolske kirken har jesuitter, disse har tradisjon for å søke høy, vitenskapelig utdannelse og har i stor utstrekning ansvar for kirkens holdningskorrespondanse mellom livssyn og vitenskap.

Dersom evolusjonslæren, med dine ord, "overhodet ikke finnes vitenskapelig," så mener jeg at de glade katolikker jammen har kastet bort mye tid på den læren.
    Den katolske kirken aksepterer til og med at mennesket er utviklet fra laverestående primater.

Hold igjen litt på det fanatiske dilldallspråket du henfaller til når du skal angripe det som ikke passer med din gudstro. Eventuelt får du krangle med, for eksempel, Roma.

http://en.wikipedia.org/wiki/Catholic_Church_and_evolution

http://www.telegraph.co.uk/news/rel...volution-is-compatible-with-Christianity.html

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn