Valg av hi-fi system til kjellerstue

Kunjila

Medlem
Ble medlem
04.02.2022
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Bergen
Hei alle sammen,

Etter så mange år blir drømmen til realiteten .... snart nok ...

Vi bygger enebolig og det blir en TV-stue i kjeller, som vist på bilde, (ca 4x5 meter) med nøyaktige mål, plassering av vinduer og dør. Takhøyde standard 2.4m flat
Det blir en digger OLED TV i hvert fall og et hi-fi audio system, men jeg er ikke så flink med sistnevnte og derfor vil jeg gjerne ha litt hjelp og råd ang riktig valg og plassering

Jeg vil gjerne prioritere utformingen av dette rommet for best mulig audio opplevelse, det blir brukt til kino med innhold av best mulig kvalitet, samt hi-def (lossless) musikk. I utgangspunktet har jeg tenkt et 7.1.4 eller 7.1.2 system med AVR men ingenting er satt i stein. Jeg er villig til å bruke en god del penger, med rimelighet i tanke (vil ikke betale 50% mer for marginal forbedring feks, eller unødvendig stor effekt på anlegget)

Noen valg å ta her:

- plassering av TV: heller i midten på motsatt vegg i forhold til tegning, har ikke noe å si for selve TV-en (lystette zip-screens på vinduene) men med tanken på dør og hi-fi systemet.

- effekt på systemet: med tanke på rommets størrelse/volum/utforming tenker jeg at det ikke er viktig med aller sterkeste subwoofer og høyttalere, hva anbefales her?

- noen produsenter/produkter/modellere eller hele pakker dere kan anbefale? Eneste jeg er litt kjent med er Klipsch, men det finnes sikkert andre gode alternativer. Hvilken AVR? Onkyo? :)

- plassering/høyde av høyttalere, sub og ikke minst sofa/lenestol(er) med tanke på rommet. Det blir plassering av k-rør for skjult installasjon til AVR. På tak eller innfelte i tak atmos høyttalere?

- lønner det seg med brukt? Finnes det mye av godt brukt til god pris på Finn? Når er det best tid å kjøpe? Noen gode Black Friday tilbud?

- noen andre tiltak/anbefalinger? Utbyggeren sa at det ikke er noe behov til akustiske plater. Det blir et bord med PC, bokhyller, kanskje tredemølle ... så rommet blir godt fylt opp

Jeg er klar at mye av dette kan oppleves som "dumt" eller amatørmessig, men jeg har ingen erfaring så jeg vil gjerne høre hva dere har å si/anbefale, så jeg blir klokere å gjør et riktig valg :)
 

Vedlegg

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Jeg hadde droppet planene om tv og heller tenkt i baner av lydtransparent lerret (dreamscreen v6 f.eks) sammen med en god prosjektor (trenger ikke være 4k, men vokser pengene på trær så er det ingen hindring). Jeg ville også vurdert en multi-sub løsning, det kan godt være billigere/mindre subwoofere, men sette det opp så man har flere av de bak lerretet, det samme med høyttalere.
Spørs litt hvor langt du ønsker å dra det og hvor mye "kino-følelse" du er på jakt etter, hos meg ser det slik ut nå.
IMG_20230308_220847.jpg

De høye høyttalerne var ikke planlagt, men kom som et impulskjøp. Dette lerretet er dreamscreen v4 med en Epson eh-tw9300w (4k prosjektor), gir et bra bilde i mine øyne. Bak lerretet mitt har jeg skjult bass-anlegg, gamle fronter, center og takhøyttalere. På venstre side har jeg forsterker-rack, så alt var skjult før jeg dro inn de høyttalerne som står foran nå.
IMG_20220430_122000.jpg

Omtrent slik ser det ut bak, dette blir noe ekstremt for ganske mange, men det er en mulighet å bruke mindre subwoofere for at det skal ta mindre plass. Lerretet mitt står 90cm fra veggen bak, rommet mitt er 6,15m langt og 3,9-4,15m bredt. 12* 18" på bilde over, lerretet er hele bredden på rommet (3,9m) og omtrent 1,6m høyt.
Hele oppsettet bak lerretet samt selve lerretet hviler på u-boats fra avshop for å avkoble fra gulvet. Egen 16A kurs i skjult anlegg til kino-biten, prosjektor sitter på en annen 13A kurs. Nå i 7.2.4 setup med en Marantz SR6015, så og si alt er kjøpt brukt bortsett fra basselementene som er kjøpt nye.
Den største fordelen med et slikt type oppsett er at lyden fra center (og fronter) kommer fra bak lerretet, man kan da få lyden mer "direkte" fra der den er i filmen/på bilde. Lystette gardiner med persienner bak er et must for min del.
Linjekildene er forøvrig helt fantastiske på film, selv om de står på feil side av lerretet. 😅
 

Kunjila

Medlem
Ble medlem
04.02.2022
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Bergen
Takk for svaret!

Alt dette ser veldig skremmende ut til en nybegynner som meg :LOL:

Kanskje jeg kan vurdere lerret + prosjektor og, men blir nok TV-en siden barna skal bruke den og, det blir en del Netflix og.

Ser at 4K prosjektorer kan koste mye, men 30-40k kr til en skikkelig bra prosjektor er akseptabelt ... ikke mye billigere med OLED-TV, tvert imot!

Om jeg forstår riktig er alle høyttalere og sub skjult bak lerret, bortsett for de høye. Atmos høyttalere har du på vegg/tak overgang, men ser ikke noen bakhøyttalere.

Må du egentlig ha egen kurs til prosjektor og anlegget? Tenkte å koble alt på stikkontakter :D

Hva synes du om Kliptsch? Noe setup du ville anbefale?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Ettersom du starter fra scratch og ikke har årelang erfaring, blir vel @ParttimeDIY 's oppsett en god del over mål, vil jeg tro.

Snaue 20 m2 gjør at du ikke behøver enorme høyttalere for å fylle rommet, og du bør vurdere om du skal gå for 2 eller flere høyttalere (stereo eller surround), dessuten ser jeg at inngangsdøra til det rommet er innmari klønete plassert i forhold til fronthøyttalere...

Jeg ville gått for en 75" TV av god kvalitet, samt et godt 2.1-oppsett (dvs. gode dynamiske fronthøyttalere og en hurtig subwoofer), og droppet en masse høyttalere rundt i rommet. Da kan du nyte både musikk og film med heftig lyd, uten av det koster skjorta. Husk at du må velge en forsterker med utgang til sub (eller pre out), dersom du velger et slikt 2.1 system.

Ønsker du heller å gå for 5.1, ligger det mange gode pakker ute på Finn til rimelige summer.

På Finn ligger det sikkert noen Klipsch RF 52 eller tilsvarende til 3 - 4000,-, driv disse med Marantz eller Yamaha stereoforsterker, og du kan ha det skikkelig moro. Dersom du har noe høyere budsjett, se etter Klipsch Heresy, men husk da at du må ha veldig hurtig sub for at den skal henge helt med. Slike har det med å koste litt, dessverre...
 

Kunjila

Medlem
Ble medlem
04.02.2022
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Bergen
Ja, ikke sant! Ser veldig imponerende med også skremmende ut :D

Som nevnt i opprinnelig innlegg, skal jeg flytte TV-en på motsatt vegg, så døra blir bak, evt problem til bakhøyttalere :)

Om det var bare musikk er det absolutt ingen tvil om at jeg ville velge 2.1 oppsett, men siden jeg skal se på filmer med TrueHD+Atmos vil jeg gjerne investere i en full surround system, dvs 7.1.4, 7.1.2 ... kan evt droppe bakhøyttalere så det blir 5.1.x ... men er det lurt om jeg vil ha full surround?Er det bedre effekt med2.1 eller 5.1 oppsett med dyrere komponenter eller 7.1.2/4 med noe rimeligere, men fortsatt kvalitetskomponenter?

Ingen peiling hva hurtig sub egentlig er, det må jeg undersøke :)


Vil ikke spare på forsterkeren egentlig ... selv om jeg ender med 2.1 system vil jeg gjerne investere i en 7.1.4 forsterker som minimum ,for future-proofing :)
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.601
Antall liker
3.139
Torget vurderinger
0
Som nevnt i opprinnelig innlegg, skal jeg flytte TV-en på motsatt vegg, så døra blir bak, evt problem til bakhøyttalere :)
.......dyrere komponenter eller 7.1.2/4 med noe rimeligere, men fortsatt kvalitetskomponenter?

Ingen peiling hva hurtig sub egentlig er, det må jeg undersøke :)

Vil ikke spare på forsterkeren egentlig ... selv om jeg ender med 2.1 system vil jeg gjerne investere i en 7.1.4 forsterker som minimum ,for future-proofing :)
Døren bak lytteposisjon er beste valg og bakhøyttalere kan du plassere oppunder taket.....over døren....og vinkle nedover mot lytteposisjon
Balanse mellom pris/størrelse på rom/ytelse er fonuftig
Hurtig sub er bare et tulleord fra Hi-Fi-folket, men 3-4 stk. stablet i front blir aldri feil eller alltid helt konge (y)
Future-proofing er bare tull. Du kjøper ny når den tiden kommer. Velg billigste Receiver med 7.1.4 og begynn sparingen til neste oppgradering
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Spennende prosjekt.

Siden du kan mørkelegge rommet enkelt - så blir projektor interessant. Særlig hvis størrelse på bilde er viktig for deg - du kan ha 120" der. Eller begge deler - en OLED-tv for gaming, sport og tv-serier - så nedtrekkslerret for projen med større bilde for film hvor du vil ha skikkelig kino-følelse.

Kanskje Denon/Arendal surroundpakke for lyd? Nivå etter budsjett.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Døren bak lytteposisjon er beste valg og bakhøyttalere kan du plassere oppunder taket.....over døren....og vinkle nedover mot lytteposisjon
Balanse mellom pris/størrelse på rom/ytelse er fonuftig
Hurtig sub er bare et tulleord fra Hi-Fi-folket, men 3-4 stk. stablet i front blir aldri feil eller alltid helt konge (y)
Future-proofing er bare tull. Du kjøper ny når den tiden kommer. Velg billigste Receiver med 7.1.4 og begynn sparingen til neste oppgradering
Enig i forslag til layout.

Tullebegrepet "hurtig sub" er en subwoofer med kraftig magnet (stor "motor"), stivt oppheng, og mangder med effekt å øse av. Disse evner lett hørbart å henge med mindre og presumptivt mer presise elementer i høyttalerne. Som eksempel kan nevnes Velodyne DD-serien. Med den typen sub kan man illudere seriøs bass uten at man behøver å fylle rommet med x antall 18-tommere. Det sagt; nothing beats cubic inches, men for oss vanlig dødlige, kommer du veldig langt med det vi hififolket helt feilaktig kaller en "hurtig sub". :)
 

Kunjila

Medlem
Ble medlem
04.02.2022
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Bergen
Døren bak lytteposisjon er beste valg og bakhøyttalere kan du plassere oppunder taket.....over døren....og vinkle nedover mot lytteposisjon
Balanse mellom pris/størrelse på rom/ytelse er fonuftig
Hurtig sub er bare et tulleord fra Hi-Fi-folket, men 3-4 stk. stablet i front blir aldri feil eller alltid helt konge (y)
Future-proofing er bare tull. Du kjøper ny når den tiden kommer. Velg billigste Receiver med 7.1.4 og begynn sparingen til neste oppgradering
God ide, det med bakhøyttalere over døra og på andre siden av bakveggen!
3-4 stk. sub??? Trodde det holder med bare en skikkelig sub 😅
Hva synes du om atmos høyttalere? Opp på taket? Innfelte eller "stikkende"?

Jeg vil gjerne kjøpe alt med en gang egentlig ... ikke noen oppgradering av selve komponenter ... evt legge til bak, atmos ... senere.
Penger er egentlig ikke noe problem men jeg er drevet med "bang for bucks" prinsippet ellers i livet ... dvs at jeg vil ha skikkelig godt (men ikke nødvendigvis absolutt best) til rimeligst pris (men ikke akkurat billig) ... så om jeg kan få fantastisk oppsett til 30 000 og marginalt bedre oppsett til 40 000 eller mer, velger jeg gjerne den billigere ... selv om jeg har råd til dyrere ... og enda mye dyrere enn det ;)
 

Kunjila

Medlem
Ble medlem
04.02.2022
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Bergen
Spennende prosjekt.

Siden du kan mørkelegge rommet enkelt - så blir projektor interessant. Særlig hvis størrelse på bilde er viktig for deg - du kan ha 120" der. Eller begge deler - en OLED-tv for gaming, sport og tv-serier - så nedtrekkslerret for projen med større bilde for film hvor du vil ha skikkelig kino-følelse.

Kanskje Denon/Arendal surroundpakke for lyd? Nivå etter budsjett.
Det blir OLED eller prosjektor/lerret, absolutt ikke begge deler, av rimelighets prinsipp hehe :)

Jeg følger med på hva som skjer i TV verden og ikke noe problem å velge ... kan forresten fortsette med min ganske imponerende Sony A80J 77'' '21 OLED TV :)
Men jeg kan egentlig veldig lite, eller bedre å si ingenting om prosjektorer! Er de egnede til generell TV, streaming og gaming og? Bildekvalitet sammenlignet med en high-end OLED TV? Og ikke minst priser på high-end modeller (ikke nødvendigvis desidert dyreste, men 4K, med HDR og DV som minimum)

Skal sjekke Denon/Arendal .... må innrømme at jeg knapt hørte om de ... egentlig bare Kliptsch jeg har litt peiling om :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg synes proj har mest for seg når det gjelder film pga muligheten for større bilde - som for egen del er avgjørende for en god "kino-følelse". 120" er over dobbelt så stort i overflate sammenlignet med f.eks 80".

Gode projer med som utnytter 4k/HDR på en bra måte begynner vel på ca 35k med f.eks EPSON EH-TW9400 (har en slik selv).

Men siden du har en tv kan du jo starte med den og vurdere proj senere.
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
om jeg kan få fantastisk oppsett til 30 000 og marginalt bedre oppsett til 40 000 eller mer
Du kan få et bra oppsett til 30.000, men et mye bedre et til 300.000. Jeg anbefaler deg å be om en demonstrasjon hos en hifibutikk for å få et inntrykk av hva du kan få for pengene. Hvis du ønsker deg et oppsett du kan være fornøyd med i uoverskuelig fremtid og penger ikke er noe problem, ville jeg tenkt et betydelig høyere budsjett enn 30.000. Nøyaktig hvor mye høyere er helt avhengig av hvordan du sjøl oppfatter lyd og hva du ønsker deg.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
Enig med Harry ovenfor her, 30K skaffer en et par gode fronter og kanskje en center om man handler brukt og kommer over noe fornuftig. 300K er jo nesten bare såvidt en liten start det også om man har rom til det uten å komme i mål i det hele tatt... Man trenger også en amp og noen høyttalere til. Center og front høyttalerne er det viktigste om man skal bruke det til film da mye dialog kommer fra center, og fronter til musikk og punch. Deretter må man tenke på subber, 2 subber vil gjerne glatte ut frekvens responsen mye bedre enn kun 1, og 4 jevner ut litt bedre enn 2. Deretter kommer bak, og deretter tak. Bak og tak er mer for effekter på film, så det trengs ikke nødvendigvis samme kraft-pakken som man har i front rekka (LCR).

Men igjen, spørsmålet er jo litt hvor man legger lista mtp. kapasitet etc. Håkon har også noen gode poeng med Klipsch, lettdrevne høyttalere som spiller høyt uten veldig mye effekt og man kan dermed spare inn litt på amp også da den ikke nødvendigvis trenger så mye effekt på høy følsomhet på høyttalerne. Det er veldig viktig at LCR er godt balansert sammen. Og man kan jo få en fin opplevelse uten å blakke seg helt også.

Projektor/TV, kommer an på hvor stort bilde man ønsker. Går man over 120" så er det mye større (og utrolig mye morsommere) enn 75" TV. og når TVn er større så stiger prisen veldig og den er veldig mye verre å transportere enn en projektor.
 

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Innlegg
842
Antall liker
627
Sted
Oslo
Jeg hadde vel perosnlig begynt å kikke på Arendal sound sin 1961 serie rund baut med 2 subber.
Alternativt kan være Monitor audio pakke fra soundgarden.
Legg på en Denon 3800 så har du egentlig en hjemmekinoforsterker/forforsterker i en og samme pakke og kan legge på effektforsterkere som du vil/har lyst.
 

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Innlegg
407
Antall liker
482
Sted
Brøttum
Veien blir vel til når man går på den, men at hjemmekino er en smule dyrt er nok ikke å komme i fra. Alt jeg har er så og si kjøpt brukt, bare prosjektor og receiver er 50k nytt, så kommer lerretet til nesten 10k i tillegg og da har man ikke begynt å snakke høyttalere og subwoofere enda .... Å ha et budsjett er nok viktig og eventuelt begynne med billigere ting for så å oppgradere etterhvert (kjøpe brukt og selge koster tross alt ikke så mye). Hvor man legger lista på film/kino er også viktig, hvis man synes kommersiell kino/Odeon o.l bare er sorgen så har man samme problemet som meg, for sånt tull gidder jeg ikke å bruke tida mi på. I slike tilfeller er det nok bare multisub (og helst mange av de) som gjelder, da kommer man gjerne borti andre problemer som stort strømtrekk, støy osv.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Synes det er unødvendig mye "butifying" her nå; det er FULLT MULIG å sette sammen et velspillende 5.1 for 30 000,- Finn flyter over av gårsdagens nyheter til greie summer, bunnsolide receivere med et par år på baken og høyttalerutvalg i massevis.
Mht. Klipsch ligger det f.eks. RF52 ute til 3500,- solide bakhøyttalere for veggmontering for samme sum, flere gode suber og senterkanaler finnes også. Full pakke får du lett for under 15000,-
Da har man igjen en fin sum for en godt spec'et receiver (Yamaha, Marantz, Denon, Onkyo). TV har han allerede. Nei, det blir ikke en high-end hjemmekino bygget etter alle kunstens regler, men det får imponatorfaktor i bøtter og spann. Så spørsmålet trådstarter skal finne ut ,av er om han vil bygge seg en helproff hjemmekino, eller om han alt han vil, er å kunne se film med fet lyd i sitt nye rom. Vil han bygge seg noe halvproft, da ryker 300 000 lett. Vil han være en nesten vanlig forbruker med litt tøffere lyd enn majoriteten, da rekker en tiendedel. :)
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
Personlig ville jeg ha gått for så gode fronter og prosessor som budsjettet tåler. Bor du i nærheten av Oslo anbefaler jeg et besøk hos AV-shop. De har gode demorom og kompetanse. De har utstyr i forskjellige prisklasser så du kan høre på forskjellig. Profesjonelle aktive studiomonitorer synes jeg gir mest lyd pr krone https://www.avshop.no/product-categ...ere_subwoofere/pakketilbud-hoyttalersystemer/ så det kan også være verdt å sjekke ut.
Liker du Klipsch så tror jeg det er få som har mer innsikt enn Rognlien her.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.480
Antall liker
35.320
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg har brukt ca. 25.000,- på mitt surround-system, synes det låter til prisen meget bra. Tv kommer i tillegg.
"Dali Concept 6/ Concept 1/Concept senter/ Dynabel Peerless xxl 12"/Wharfedale diamond 220/Sony str-dn1080/Nvidia shield tv pro/Sony BDP-S6500/google-tv"
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Følge med på Finn.no kan være en fordel mtp på budsjett - prisene har økt kraftig i det siste.

Receivere med mulighet for Atmos 7.1.4 begynte å bli vanlige rundt 2015 - Yamahas første var RX-A3040. De første årene var det toppmodellene som hadde dette. Senere kom underliggende modeller med muligheten.

Kan være lurt for TS å sette seg inn i aktuelle modeller og sjekke Finn.no jevnlig.

I dag starter vel muligheten for 7.1.4 med Denon AVC-X3800H til ca 20k. Tilsvarende kostet vel rundt halvparten bare for 3 år siden :(
 

Kunjila

Medlem
Ble medlem
04.02.2022
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Bergen
Jeg er tilbake!

Var et par dager uten internett tilgang her på båten ... :D

Det er ingen sjanse at jeg bruker 300 000!

Har tenkt å bruke maks opp til 60-70k

Hva synes dere om denne pakken? :)



og en billig en :D


... skal besøke Soundgarden i Bergen ved første anledning! :)
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg tror Klipsch pakkene nok er ganske ok til film.

Men for de pengene ville jeg heller handlet:

2x Arendal 1961 Monitor
1x Arendal 1961 Center
2x Arendal 1961 Surround
1x Arendal 1961 Subwoofer 1V

og en DENON AVC-X3800H

Blir ca 60k.

Det gir deg deg bare 5.1 nå - men muligheter til å f.eks oppgradere til 7.1.4 senere - og eventuelt legge til en subwoofer eller flere.

I en helt annen klasse enn Klipsch/Onkyo pakkene - imo.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
Jeg tror Klipsch pakkene nok er ganske ok til film.

Men for de pengene ville jeg heller handlet:

2x Arendal 1961 Monitor
1x Arendal 1961 Center
2x Arendal 1961 Surround
1x Arendal 1961 Subwoofer 1V

og en DENON AVC-X3800H

Blir ca 60k.

Det gir deg deg bare 5.1 nå - men muligheter til å f.eks oppgradere til 7.1.4 senere - og eventuelt legge til en subwoofer eller flere.

I en helt annen klasse enn Klipsch/Onkyo pakkene - imo.
Ser poenget med å velge Arendal fremfor Klipsch; en mer forfinet gjengivelse i disse, og ettersom man benytter sub i oppsettet, betyr det ikke så mye at høyttalerne alene ikke matcher Klipsch' kraft og tempo i de nederste oktaver. Rett nok skal det sies at underholdningsverdien fra Klipsch er en del høyere enn fra Arendal, så det er egentlig et spørsmål om hvilket fokus man har. Arendal leverer totalt sett en mer korrekt gjengivelse, en bedre oppløsning og balanse, i denne prisklassen.

(En viss anelse av forholdet Klipsch / Arendal kan leses her: https://arendalsound.com/reviews/1723-tower-thx-review-fidelity/, oversatt til engelsk av produsent. Avsnittet omhandler forholdet mellom Arendal 1723 og Klipsch RP280F, men peker på noen av de designmessige forskjellene, og hvilke utslag det gir seg)

Derimot ser jeg ikke nødvendigvis poenget med Denon fremfor Yamaha, Marantz eller Onkyo, det er hele er i grunn mer av variasjoner over et tema, og vil alle være gode, sikre valg i aktuell prisklasse. Yamaha er kjent for å være de mest feilfrie, Onkyo låter som oftest noe mer "påslått" enn de andre, og alle har sterke sider å vise til.
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
Pakkene er fine, men vil anbefale å se på pakkene til dobbel pris og kjøpe brukt for halv. Gjør ikke noe om det er noen år gammelt.
 

Kunjila

Medlem
Ble medlem
04.02.2022
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Bergen
Takker! Skal i hvert fall sjekke Arendal ... :)

Noen meninger om akustiske/perforerte plater i taket? Hjelper det eller snake oil greie?
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.249
Antall liker
4.389
Torget vurderinger
0
Perforerte plater er ofte brukt for å dempe midbass. Enkel løsning for eksempel i nybygg. Vil andbefale å helle bruke tykk refleksjonsdemping og bassfeller.
 

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Innlegg
663
Antall liker
692
Sted
Rogaland
Tenk også brukervennlighet. Nå vet jeg ikke hva slags type bruk du ser for deg, men hvis du skal kun bruke til film, fotball, spill, etc noe som tar timer, så kan man gjerne leve med at det å få systemet klar til bruk kan ta tid. Men, hvis du skal bruke dette som en TV 'casual' så må man tenke litt annerledes. Nå er det en stund siden jeg hadde projektor selv, men husker den tok tid å starte, deretter lagte den hørbar støy av viftekjøling. Når man var ferdig var det en kjøleprosess som ikke stoppet før en viss temperatur var nådd. Så har man forsterker, playstation/pc..
 

oes

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2008
Innlegg
635
Antall liker
535
Torget vurderinger
7
Vurder å droppe senterhøyttaler. Når en receiver stilles inn på ingen senter så sendes denne lyden til høyre og venstre fronthøyttaler (fanthom center). Jeg har benytter løsningen i 14 år og er strålende fornøyd. Tv-en er i veien for senter, uansett. Og de pengene du sparer kan du bruke på bedre fronthøyttalere. Klipsch er ikke min favoritt - men det er en smakssak - inviter deg hjem til folk og lytt - se om du liker det du hører. Selv går jeg for best mulig fronthøyttalere og billig og brukt surround ht. Nesten all lyd kommer forfra inkl tale og musikk. Lykke til med artig prosjekt. Jeg har også et slikt multi-bruksrom. Har projektor, men kunne nok vurdert stor OLED om beslutningen skulle tas i dag - pga barnas bruk (pæra går en del timer). Uansett blir det gøy, og kult når man trener inne👍
 

Kunjila

Medlem
Ble medlem
04.02.2022
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Bergen
Perforerte plater er ofte brukt for å dempe midbass. Enkel løsning for eksempel i nybygg. Vil andbefale å helle bruke tykk refleksjonsdemping og bassfeller.
Må innrømme at jeg har ingen peiling hva du snakker om, første gang jeg hører om refleksjonsdemping og bassfeller ... midbass og 🤭

Er det noe som egentlig kan hjelpe eller litt mer snake oil, evt placebo?
 
P

parafinoksen

Gjest
Må innrømme at jeg har ingen peiling hva du snakker om, første gang jeg hører om refleksjonsdemping og bassfeller ... midbass og 🤭

Er det noe som egentlig kan hjelpe eller litt mer snake oil, evt placebo?
He-he. Velkommen til Hifisentralen, ja :) Det kan være mye å ta inn, men det mange uerfarne ikke vet / tenker på, er hvor stor rolle akustikken i rommet spiller inn. Får du forbedret akustikken (særlig demping av refleksjoner for å få mindre gjenklang og bruk av bassfeller for å slippe «romlebass»), vil det heve lytteopplevelsen i STOR grad. Langt mer enn å kjøpe dyrere elektronikk og høyttalere. Det er et ganske omfattende tema, så det kan være smart å snakke med og eventuelt leie inn fagfolk. @lydogakustikk i Bergen for eksempel. Du er opptatt av value for money, og her er det mye å hente. Det er i alle fall verdt å sette seg litt inn i temaet.

Når det gjelder elektronikk og høyttalere, har jeg null erfaring med hjemmekinoanlegg, men jeg støtter helt klart forslagene om å kjøpe brukt. Vil du oppgradere siden, så får du solgt det til omtrent det du ga for det.
 

Kunjila

Medlem
Ble medlem
04.02.2022
Innlegg
10
Antall liker
1
Sted
Bergen
Hei alle sammen,

Etter en noe roligere periode siste 3 mnd er det jammen på tide å bestemme meg om følgende:

- Akustikk og lydisolering

For å forbedre akustikken er det anbefalt perforerte plater, det "viste" jeg fra før, men det ble nevnt tykk refleksjonsdemping og bassfeller her ... og det har jeg absolutt ikke noe peiling om. Siden det er nybygg har jeg mulighet til store inngrep men jeg vil gjerne forholde meg til noe rimeligere løsninger og noe jeg kan montere selv eller som kan erstatte standard materiell (feks akustiske/perforerte gipsplater i stedet for vanlige). Noen anbefalinger her? Jeg vet at enkle og billige løsninger er kanskje ikke aller beste, men sikkert bedre enn ingenting, kan fortsatt hjelpe mye. Montering i tak eller alle vegger?

Sett fra plantegninger, blir venstre og øvre vegger 100 mm tykke, med standarde 13 mm gipsplater på begge sider og en dør i massiv tre i øvre vegg
Nedre vegg er yttervegg med standard 200 mm tykkelse med isolasjon og standard gipsplate, 2 vinduer som på tegning med bunn på 90 cm
Høyre vegg er brannvegg mot garasjen, med 150 mm tykkelse og isolasjon og standard gipsplate
I tak blir det, sett oppover, standard 13 mm gipsplate, lekter, bjelkelag med 150 mm isolasjon, trynnlydsplate med vannrør, sponplate, gipsplate, parkett/vinyl

Tror det er allerede ganske godt ihht lydisoleringen, kan evt. be om 200 mm isolasjon i taket ... ikke noe poeng med dobbel gipsplate siden det blir mange downlights i taket, samme med bruk av akustikkprofiler i stedet for lekter ... det med tanke at hovedsoverom blir rett ovenfor, og det blir et spedbarn på det rommet om mindre enn ett år om det blir som fruen vil, og det blir som regel det :)

Noen andre råd ihht lydisolering og ikke minst akustikk. Hjelper veggisolasjon noe med akustikk?


- Plassering

Ikke noe hastverk med kjøp/valg av systemet, men det bør planlegges med k-rør i vegg/tak, dvs plassering av høyttalere med tanken på maks 7.1.4 system og TV. Avstand til TV 1.5 - 2 m ved UHD materiell. I opprinnelig innlegg presenterte jeg TV-en på venstre vegg, men kanskje det blir bedre på høyre, som vist her? Hvor vil dere i så fall plassere bakhøyttalere? Helt bak på motsatt vegg eller nærmere midten, på andre siden av døra? Hva med atmos høyttalere i takk? Plassering av Sub-en er kanskje ikke så avgjørende, tenkte ved en av sidene til TV- benk? Hva med resten? Ser at det kan oppstå problemer med høyre side surround og bakhøyttallere pga vinduer, men kan evt plasseres i vindusnisjer?

Jeg har tegnet tenkt plassering av et 7.1.4 system. Hva synes dere? Er det riktig plassert? Kanskje litt stor avstand mellom fronthøyttalere men det er pga TV benk på 2.4m bredde.

Litt usikkert nå men godt mulig at filmer på bluray har bare 2 atmos kanaler, dvs TrueHD 7.1.2. I så fall er det absolutt unødvendig med 4 atmos høyttallere. Ser at feks Klipsch Atmos høyttalere anbefales plassert på toppen av fronthøyttallere, ikke i tak. Er det bedre løsning?

Er 7.1 system kanskje overvurdert? Bør jeg egentlig ha begge surround og bakhøyttallere? Får jeg mye bedre surround? Tror det er bedre effekt med Atmos i hvert fall, så 5.1.2 skal være bedre enn ren 7.1 system.

I hvert fall skal jeg investere mer i fronthøyttallere og SUB, med tanken på musikkavspilling som systemet blir også brukt til. Litt usikker om sentral? Vet den er brukt til dialog men ser at noen velger egentlig å droppe den helt.

Tror det kan være utrolig utfordrende å vite hvordan skal det egentlig se ut til slutt, det påvirkes av så mange faktorer, ikke minst valg av komponenter ... derfor vurderer jeg å kanskje droppe skjult installasjon dvs k-rør og satse på montering tett mot gulvlister eller satse på trådløse ...

Dette er ganske overveldende for meg, blir helt gal og sliten ... så jeg virkelig håper at dere kan besvare alle de 100 spørsmålene jeg har :D

surround.png

SL/SR: Surround L/R
BL/BR: Bak L/R
FLA/FRA: Front L/R + Atmos
AL/AR: Atmos (tak) L/R
 
Topp Bunn