Politikk, religion og samfunn Valg 2021

R

rr30629

Gjest
SP-TOPPENE UENIGE OM VEIEN VIDERE

Presset øker for at Senterpartiet skal akseptere SV i regjering. Men Sp-toppene er ikke samstemte, få timer etter valgnatten.
Det skriver Aftenposten.
– Hvis Borten Moe går ut og sier mindretallsregjering, så kan vel jeg si at jeg vil ha med SV, sier Kjersti Toppe til Aftenposten tirsdag formiddag. Hun er parlamentarisk nestleder i Senterpartiet.
Partiets nestleder Ola Borten Moe sier til Adresseavisen at han vil ha en mindretallsregjering med Sp og Ap, der SV kun er støttehjul. Det til tross for at Ap og Sp ikke har flertall alene
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Også fra kommentaren;

"Når man ser Norge over en flaske økologisk vin fra Oslos indre bydeler, er det lett å miste den norske mosaikken av syne. Da får man ofte et slørete, uklart bilde av hva som rører seg i dette lange landet. Det virkelige Norge går under radaren."
Det er langt fra den mest interessante observasjonen i denne kommentaren. Den som virkelig er viktig, er:

" Det er et valgresultat som viser en hovedstad fullstendig i utakt med det landet de skal være hovedstad for. "

Det slår meg at det er problemet med mye av landets storting og styringsverk også. De blir slukt opp av hovedstaden. Kanskje de alle burde fratas pendlerboligene sine og delta på Stortingets forhandlinger fra hjemmekontor i de distriktene de representerer. Skal et nytt regjeringsalternativ overleve i 8 år gjør de klokt i å merke seg dette.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Olje-Borten er nok mer komfortabel med næringsvenlige SP enn grønne SV
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg vil si valgresultatet ble omtrent nøyaktig som forventet, kanskje med unntak av R som faktisk aldri var truet av sperregrensen. Tror R og V stjal en del velgere fra MDG mot slutten, det er åpenbart en dreining i retning økt klimafokus selv om MDG mistet «monopolet» på klimasaken etterhvert. Selv SP begynte jo å bable i vei om klimaløsninger for et par uker siden. Sp har tidligere vært gode til å få mer makt enn valgresultatet skulle tilsi, og SV har nok regjeringsslitasjen sin friskt i minne. Jeg velger å tippe at SV velger opposisjon fremfor å gi etter for mye for SP i feks klima- og smaferdelsespolitikk.

Vi i Norge er blant de menneskene i verden som merker aller minst til klimaendringene, samtidig som vi har enormt med arbeidsplasser knyttet til olje- og gasssektoren. Jeg tror det er forklaringen på hvorfor vi overhodet ikke er klar for endringer som medfører noen form for ubehag vedr livsstil, forbruk, reise, samferdsel osv. Vi ser ikke poenget med det, og minimerer vår betydning globalt. FN´s klimarapport skremmer kun de veldig få, for de aller fleste medfører den knapt et skuldertrekk. Det finnes andre ting som er viktigere. Vi er jo så små, vi kan ikke redde verden osv hører man jo hele tiden. Og det er selvsagt mye rett i det også.

Om 2 uker er det valg i Tyskland, vår nest viktigste handelspartner og selve lokomotivet i EU. Tyskerne har kjent noe mer på klimaendringene enn oss, og om vi tror olje- og gassektoren er stor så er den en miniputt ift den tyske bilindustrien. Bare i VW er det 4 ganger flere arbeidsplasser enn i norsk olje- og gass. Selv en «mygg» som BMW har 120000 ansatte. Bilindustrien har stort sett besluttet å kutte ut produksjon av fossilbiler innen 2030 Som følge av politikk, global etterspørsel mm.

Og det er nok etterspørselen som kommer til å avgjøre sluttdatoen for olje og gass, er det behov for å bestemme dette politisk? Jeg tror ikke det da en grønnere hverdag vil tvinge seg frem uansett. Får bare håpe det skjer tidsnok til å nå målene i Paris-avtalen, men jeg tviler på det da det blir for ubehagelig, trur eg.
 
U

Utgatt24668

Gjest
SP-TOPPENE UENIGE OM VEIEN VIDERE

Presset øker for at Senterpartiet skal akseptere SV i regjering. Men Sp-toppene er ikke samstemte, få timer etter valgnatten.
Det skriver Aftenposten.
– Hvis Borten Moe går ut og sier mindretallsregjering, så kan vel jeg si at jeg vil ha med SV, sier Kjersti Toppe til Aftenposten tirsdag formiddag. Hun er parlamentarisk nestleder i Senterpartiet.
Partiets nestleder Ola Borten Moe sier til Adresseavisen at han vil ha en mindretallsregjering med Sp og Ap, der SV kun er støttehjul. Det til tross for at Ap og Sp ikke har flertall alene
SP har en identitetskrise. Fått mange velgere fra Frp og har en historie på borgerlig side. Samtidig har Vedum bygget hele sin suksess på å angripe sentraliseringen til høyresiden. Det er umulig å skille mellom Borten Moe og den mest hardbarka Frperen, samtidig som at Kjersti Toppe i praksis er en ren sosialist. Tror likevel dette er et spill for sine velgere. De vil markere motstand mot SV også litt etter valget, for så å forhandle en plattform med SV.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
SP lider av alvorlige personlighetsforstyrrelser og vrangforestillinger.
Å fyre oppunder slikt med statsrådsposter, budsjettforhandlinger og samarbeidsavtaler blir gøy ;-)
 

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Innlegg
2.620
Antall liker
2.742
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Nordmenn elsker velferdsstaten men har begynt å bli flinke til å ta til seg den amerikanske identiteten "temporarily embarassed millionaire", så en millionær som AP-leder må vel være midt i blinken.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.808
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
SP lider av alvorlige personlighetsforstyrrelser og vrangforestillinger.
Å fyre oppunder slikt med statsrådsposter, budsjettforhandlinger og samarbeidsavtaler blir gøy ;-)
Skal vi håpe at de bruker de neste fire årene på å rive seg selv i filler?
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Jeg bare lurer på hvorfor ikke det ikke brukes elektroniske systemer i slike valg. Brasil f.eks har gjort det i over 20 år. Allerede i 2010, etter at over 135 millioner hadde stemt, hadde de svaret klart etter 75 minutter.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Jeg bare lurer på hvorfor ikke det ikke brukes elektroniske systemer i slike valg. Brasil f.eks har gjort det i over 20 år. Allerede i 2010, etter at over 135 millioner hadde stemt, hadde de svaret klart etter 75 minutter.
Synes du svaret i Norge kommer for sent? I praksis var alt det avgjørende klart etter et par-tre timer.

Fra forrige valg:

 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg bare lurer på hvorfor ikke det ikke brukes elektroniske systemer i slike valg. Brasil f.eks har gjort det i over 20 år. Allerede i 2010, etter at over 135 millioner hadde stemt, hadde de svaret klart etter 75 minutter.
Skulle likt å vite hva slags sikkerhet Brasil hadde rundt digital identifikasjon ca år 2000. Ikke at jeg vet, men jeg antar at grunnen til at vi ikke har det har med sikkerhet å gjøre. Teknologisk sett hadde vært en smal sak. Kanskje noe sånt som må til for å få opp valgdeltakelsen, det er jo for dårlig med 75%
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.561
Antall liker
13.025
Kanskje noe sånt som må til for å få opp valgdeltakelsen, det er jo for dårlig med 75%
Det er stor forskjell på å stemme digitalt (f.eks på internett) og telle manuelt avgitte stemmer elektronisk. Forskjellene i mulighet for juks, overvåkning og påvirkning utenfra burde være ganske åpenbare.

Det har vel vært påpekt at valgdeltagelsen like gjerne kan gå ned om man kunne stemme på internett, det er fortsatt et visst sosialt press for å møte opp et sted for å stemme.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Hva kan gjøres for å få opp valgdeltakelsen, tror dere?
Ca 23,5% stemmer ikke ved årets stortingsvalg, det utgjør omlag 900000 velgere. Eller litt mer enn Høyres oppslutning…

Hva betyr dette, er det alvorlig?

Unge mennesker og innvandrere er visstnok de gruppene som i minst grad benytter stemmeretten?

Kunne man gitt et skattefradrag til de som benytter stemmeretten?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Vi hadde jo et prøveprosjekt med digital stemmegivning for noen år siden, som vel gikk bra. Grunnene til at det ble med det heter vel kanskje Russland og Kina.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Å stemme for penger er ingen god ide. Problemet er trolig at litt for mange ikke bryr seg om politikk, ikke har noen mening, eller ikke tror det angår de. Og kanskje i noen ytterst få tilfeller at man har praktiske problemer med å møte opp, men så godt tilrettelagt som dette er i Norge tror jeg ikke dette er noe problem i praksis dersom men har en helt minimal interesse for hvordan dette landet styres og hvordan det påvirker en selv.

Lokker man de til stemmeurnen med penger kan man like gjerne kaste terning om de 900.000 stemmene.....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Faller i samme kategori som å stemme for penger. Lav valgdeltagelse er beklagelig men jeg sliter litt med å forstå hvorfor det er så viktig å få mennesker som er så lite opptatt av dette at de ikke gidder å stikke innom et lokale for forhåndsstemming som de høyst sannsynlig passerer en rekke ganger i måneden før valget, til å stemme. Problemet er at de ikke er interessert, ikke at de ikke stemmer.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Facebook kan sikkert hjelpe med gode digiatle løsninger digitalt valg....
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Mange land har jo stemmeplikt og også bøter (i alle fall i teorien) for de som likevel unnlater å stemme.
De landene har vel like mye en plikt på hva man skal stemme som at man skal stemme.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.412
Antall liker
7.904
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Faller i samme kategori som å stemme for penger. Lav valgdeltagelse er beklagelig men jeg sliter litt med å forstå hvorfor det er så viktig å få mennesker som er så lite opptatt av dette at de ikke gidder å stikke innom et lokale for forhåndsstemming som de høyst sannsynlig passerer en rekke ganger i måneden før valget, til å stemme. Problemet er at de ikke er interessert, ikke at de ikke stemmer.

Helt enig, det var bare for å påpeke at noen forsøker å gjøre noe med det. Om det funker vet jeg ikke.

For egen del har jeg heller ingen interesse av at de som i utgangspunktet er fullstendig uinteresserte skal tvinges til å stemme. Da risikerer/garanterer man bare at veldig mange stemmer for shits & giggles.

De landene har vel like mye en plikt på hva man skal stemme som at man skal stemme.

Tja. Du tenker på tyranniet Australia da, eller?
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Kanskje det i etterkant av valget automatisk burde bli opprettet et parti av de manglende stemmene. Så kunne stortingsbenken deres avgjøres ved loddtrekning; «god kveld, det er stortingspresidenten. De er trukket ut til stortingsplass de neste 4 årene og de skal jobbe i ….komiteen:))
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.133
Antall liker
9.290
Torget vurderinger
2
MDG har fortsatt en liten mulighet til å klare sperregrensen, mens Krf er ferdige.
Overraskende at Sp havner på rundt 13,5 og SV ikke blir større ennomlag 7,5. Her spiller nok forhåndsstemmer inn. Så ble Ap et par prosent større enn forventet.

Ny regjering. Helt greit det.
Ja det ble det beste en ex-høiremann kunne håpe på;)
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.556
Antall liker
15.588
Torget vurderinger
2
Valgsedlene er bra å ha. Et papirspor som gjør det mulig å verifisere utfallet, om nødvendig. Så slipper man påstander om hackede maskiner.


Her er første utfordring for den nye regjeringen.

 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.151
Antall liker
6.732
Torget vurderinger
4
Australia er vel ikke kjent for å være fullt så ille? De fleste av de andre er sikkert verre, men.
En øy med eks.fanger og buskmenn ? Klart de må ha disiplin for å komme i gang der nede. 😮

Men nei, Australia var jeg faktisk ikke klar over.
 

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Innlegg
4.287
Antall liker
3.439
Torget vurderinger
4
Valgsedlene er bra å ha. Et papirspor som gjør det mulig å verifisere utfallet, om nødvendig. Så slipper man påstander om hackede maskiner.


Her er første utfordring for den nye regjeringen.

Ja det er utfordring med bla vindmøller som de grønne ikke snakker om
Vindstille, gasspriser til himmels
Norske analytikere har merket seg den ekstreme situasjonen i England.

– Britene klarer ikke å stable på beina nok kraft når det ikke blåser, og det gjør det ikke akkurat nå. Det er helt vindstille. Man snakker om den perfekte stormen. Nå er vi er midt i den, sier John Brottemsmo.

Han er senioranalytiker i World Kinect Energy Services.

Utgangspunktet er ekstremt høye gasspriser, så eksploderer kraftprisen når det i tillegg blir vindstille.

– Gassmarkedet i UK ligger skyhøyt i pris. I oktober koster gass 165 penc/term. Det er rundt fire ganger det normale. I tillegg må vi huske at september ikke er en spesiell forbruksmåned for gass i UK. At vi har priser på dette nivået, gjør at vi konkurrerer med kineserne på gass i forma av LNG. De prisene har også skutt til himmels, sier Brottemsmo.

Så det er en fremtid for CCS og gasskraft
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.472
Antall liker
9.606
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Er de innsatte registrert med tilhørighet i Ilseng?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.391
Antall liker
20.808
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har vi noen fengselsfugler på Sentralen som vet slikt?
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.948
Antall liker
6.128
Nordmenn elsker velferdsstaten men har begynt å bli flinke til å ta til seg den amerikanske identiteten "temporarily embarassed millionaire", så en millionær som AP-leder må vel være midt i blinken.
Tror det regnes som vanlige folk her nå....
 
R

rr30629

Gjest
Mange nye medlemmar til Raudt

Raudt har fått over 1.000 nye medlemmar på eitt døgn. I løpet av den siste stortingsperioden har dei fått 7.000 nye medlemmar, melder NTB.

Må de søke om å få se mappa si senere eller...?
 

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.002
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
støre tapte og sp/sv/r vant. skal bli artig å se hva det fører til.

valgdeltagelsen var vel ikke så lavmål var den. uansett er det de som stemmer som bestemmer, så får resten være kveg.
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Skulle likt å vite hva slags sikkerhet Brasil hadde rundt digital identifikasjon ca år 2000. Ikke at jeg vet, men jeg antar at grunnen til at vi ikke har det har med sikkerhet å gjøre. Teknologisk sett hadde vært en smal sak. Kanskje noe sånt som må til for å få opp valgdeltakelsen, det er jo for dårlig med 75%
Sikkert mye å finne hvis man søker litt, men står litt om det her: https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_voting_in_Brazil
 

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Innlegg
4.075
Antall liker
3.142
Torget vurderinger
1
Topp Bunn