Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mens diverse grammofonstasj er på vei inn, et ventebilde:

    0BEDAC77-D8E7-4BD1-A1E8-F0C932DFEA37.jpeg


    Tatt på vei fra Cirkus Karajani (som holder til i 1-11) til piknik ved Haydn-Mozart-Beethoven-Denkmal i Tiergarten i Berlin onsdag 22/6.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kjempemoro!
    Mere moro på gang. Dette er helt fullstendig bunnløst.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.461
    Antall liker
    3.280
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker du i sin tid konverterte musikkbiblioteket ditt til Red Book 16/44 oppløsning. Bruker du fortsatt det filformatet?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei, nå bruker jeg originalfilene. Den lille Yamahaen konverterer alt til 24/48. 48 kHz er den nye filterfrekvensen.


    00808D3B-1A3B-4435-9E91-2760AC375A1D.jpeg

    Tandberg-Thorens TD 150 Mk. II. Kulere blir det ikke, TP 13a «Kugelarm» er prikken over i-en. Armløfteren betjenes fra skruknotten foran til høyre, 33/stopp/45 fra den til venstre.
    9CAACECD-CCB2-4FDD-A1CD-011BBD544C90.jpeg

    2BE87E9C-DD75-49A5-BC9D-564C880C466F.jpeg

    Klarer liksom ikke å få vist hvor knøttliten 150-en er.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    3.583
    Sted
    Sunnmøre
    Og så har du plass til TD124 til høgre der :)

    Tykkjer du har fått til eit veldig enkelt og fint oppsett, til trass for all kompleksiteten bak.

    Litt ut av det blå, når eg ser blokkdiagrammet: Ville du (EDIT: dette er Eurojackpot-hypotetisk konjunktiv) bytta PC, lydkort og forforsterkar med ei slik Trinnov-løysing som eg ser at dei som ikkje treng uroa seg for normale økonomiske problem går for? Eller ville du før bytta heile dD-systemet?

    (Ikkje at det er noko poeng i å bytta ting, altså, og ikkje vil eg oppfordra til det heller).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De låter ikke likt nei. Shure M75MB Type 2 med sfærisk nål versus Denon DL-304. Trenger ikke si mye mer.
    37A7F24B-6301-4E2A-806A-B8954D9E25E2.jpeg

    TD 150 Mk. II-en har @Rogerk funnet for meg til guttungen hos en samler han kjenner nordpå. En selger som er klar og tydelig på hva man får, og også tydelig i forhandlinger. Meget god mekanisk stand. Heve-senkemekanismen oppfører seg ikke som den er 55, og den går jevnt og fint med adekvate w&f-tall, dog litt fort som en Rega. Hovedlageret skal få en rens og ny olje, og remmen en grundig sjekk.

    Guttungen har prøvd den nå i formiddag og synes den er veldig lett å ha med å gjøre. Så får vi se om han beholder den sortlakkert (han er jo en metallfyr bak all denne stemmeprakten) eller om det blir teak. Uansett får den innvendige forsterkninger og sorbotanputer.

    Jeg har ingen planer om å ha flere grammofoner enn 125-en i anlegget, @Tweedjakke, og dD-opplegget forblir som det er. En Trinnov-greie hadde sikkert vært kult, men jeg blir nok heller å bruke hifibudsjettet på musikk og vinylismer. Eurojackpoten ville ikke gått til hifi. EDIT: Eller til et dD2? Vi lekte med fireveis for en del sider tilbake.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    For ordens skyld: Azimuth på Shure-pickupen ble rettet etter at jeg tok bildet.
    ...

    A7A0B765-6D61-4886-BD76-7AAA6C10B5FE.jpeg

    Montert i kveld. Ikke tid til lyttetest. Hevdes å gjøre mye av det samme for lyden som det et silikontrau gjør. Me fær sjau. Eller høyre.
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.771
    Antall liker
    14.567
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Blir spennende å lese om dine lytteinntrykk, har sett på samme dingsen selv. I følge hjemmesiden skal du høre forskjell så lenge RIAA-trinnet ikke er laget av kjeks eller du spiller på fornuftig kveldsvolum*.

    *Min tolkning av:
    "The only limitation to hearing what the Enabler will do is an inadequate phono stage which chokes off vinyl signal quality. Very occasionaly we hear from clients who say they can’t hear differences which should be obvious. The usual culprit is a poor phono stage. For more information on Phono Stages go to: Phono Stages overview.

    Another major cause for not hearing differences is listening at lowish volume levels."
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.264
    Antall liker
    6.401
    Sted
    Under stjernene
    Nei, nå bruker jeg originalfilene. Den lille Yamahaen konverterer alt til 24/48. 48 kHz er den nye filterfrekvensen.


    Vis vedlegget 832250
    Tandberg-Thorens TD 150 Mk. II. Kulere blir det ikke, TP 13a «Kugelarm» er prikken over i-en. Armløfteren betjenes fra skruknotten foran til høyre, 33/stopp/45 fra den til venstre.
    Vis vedlegget 832251
    Vis vedlegget 832252
    Klarer liksom ikke å få vist hvor knøttliten 150-en er.
    Artig, hadde en sånn i teak på midten av 70 tallet🌞
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Håper på større ro og separasjon i orkestrale tutti. Får en travel ettermiddag og kveld i dag. Prioritert rekkefølge:
    Se TdF over pass jeg har syklet selv (Lacets du Montvernier er latterlig festlig og Telegraphe-Galibier er diger).
    Instruere guttungen i omstart av delefiltrene i dD (Det hender at de får hetta).
    Trimme fjærene på 150en. Den er litt baktung.
    Bytte armbord (fra trefiber til corian) på 125en og samtidig fjerne gummipakningene på SMEens monteringsplate.

    Pakke.
    I morgen ferietur.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det ser ut som at TD147 kom ferdigjustert fra fabrikk? På bilder jeg har sett virker strammeskruene til fjærene å være forseglet.
    Det gjaldt samtlige modeller med spiralfjærer. Mine TD 150’r var også «forseglet» på denne måten.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    125 var uforseglet, i alle fall variantene uten fabrikkmontert arm. På 125 og 126 som hadde samme chassis men mer elektronikk var subchassiset også topplaten.

    1657731757453.png


    Bilde fra nettet av en TD125 med den avfærede delen av chassiset fjernet. Fjærene hviler i fingjengede plastkopper som kan justeres for hånd fra undersiden. Jeg gjorde dette selv i stad etter at jeg byttet armbord. Corian og trefiber veier ikke helt det samme.

    TD 150-en som står i hjørnet her har forseglede muttere. Jeg har notert meg at fjæren nærmest tonearmsbasen er strammet hardere enn de andre. Massebalansering á la Sota kan være en idé for den. På arvtaker TD160 (og også 125 forsåvidt) og de som kom senere ble fjærene plassert assymetrisk for å ta høyde for statisk balanse, men det var alldid tricky med uoriginale armer som alle hadde ulik masse.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.426
    Antall liker
    17.133
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Naturlig at de som ble levert uten arm ikke var forseglet, da justeringen er ulik avhengig av vekt på armen. På min modifiserte TD 150 måtte jeg lage en motvekt ytterst til venstre på subchassiet for å i det hele tatt få balansert det, da Linnarmen er ganske tung.

    Nå ble jo subchassiet i så måte bedre da 14x og 16x serien kom, med bakre fjær lengre ut mot armbordet.
     
    Sist redigert:

    Rogerk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    76
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    125 var uforseglet, i alle fall variantene uten fabrikkmontert arm. På 125 og 126 som hadde samme chassis men mer elektronikk var subchassiset også topplaten.

    Vis vedlegget 832629

    Bilde fra nettet av en TD125 med den avfærede delen av chassiset fjernet. Fjærene hviler i fingjengede plastkopper som kan justeres for hånd fra undersiden. Jeg gjorde dette selv i stad etter at jeg byttet armbord. Corian og trefiber veier ikke helt det samme.

    TD 150-en som står i hjørnet her har forseglede muttere. Jeg har notert meg at fjæren nærmest tonearmsbasen er strammet hardere enn de andre. Massebalansering á la Sota kan være en idé for den. På arvtaker TD160 (og også 125 forsåvidt) og de som kom senere ble fjærene plassert assymetrisk for å ta høyde for statisk balanse, men det var alldid tricky med uoriginale armer som alle hadde ulik masse.
    Fra The AnalogDept.:
    1657738248729.png
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Liker de mutrene. Tror du man kan masselaste med bly fra et Sota-chassis? Har mer enn nødvendig!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Om du kjøper deg en slik OL-pakning, @ragwo , spør noen du kjenner i GB pent om å handle for deg og sende som brev. Tollerklæringen sa "Goods for sale" eller noe i den duren og Posten bare, ja du vet.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Innmaten i mitt Lindemann Limetree Phono II er vist i Innmat, hva du vil!-tråden.
    ….

    Ble liggende i utkurven hos USPS på LAX en stund, pakken fra Las Vegas:

    F8F33241-0AE8-4162-BEA9-B208DFC4C1A8.jpeg
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.698
    Antall liker
    21.551
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alt med denne ser kjekt ut unntatt prisen:
    Må jo smile litt av
    It is built around a zero feedback passive equalisation RIAA filter
    Det er fremdeles veeeeeeldig viktig å ha med zero feedback i reklameteksten. Hifi-vival. Passivt krets, uten tilbakekopling! Man nevner selvfølgelig ikke at for- og ettertrinnet er løst med tilbakekopling.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland


    Skatt i arkivet gjennoppdaget: The Beeb-opptatt Hendrix på sykkelfarget vinyl. Rykodisc AAA-master fra 1988 eller så. Himmelsk!
    Det der er faktisk en av mine favoritt- Hendrix skiver også. Fikk den i julegave på 80-tallet når jeg gikk på ungdomsskolen, men vanlig svart vinyl. Var tjukk nok i huet til å selge den når jeg gikk over til CD noen år senere, men har gjenskaffet den på CD. Hendrix på sitt aller beste IMO. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn