Valentinos drodleDipol(tm) & greier

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Listverk får man nok tak i ja. Men jeg tror teak til møbler, parkett og sånt er helt ut nå.
    "Listverk" til båt, får noen småbord, er jo null sak og få laget noe med 12mm tykk teak, har planer om å kle noen platespiller-plinth med det selv etterhvert. Kan ikke fordra endeved sjøl og bare finer er bare hakket bedre i mine øyne. :rolleyes: Har et heltre askeplinth stående til td160, men usikker på om jeg vil bruke det eller lage selv, må jo ha litt å gjøre. :LOL:
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.463
    Sted
    Fredrikstad
    🙂
    Må smile litt når jeg tenker på hva man betaler for en LP12 i dag som er bygget opp/om til omtrent slik en TD125 var i 1973, også i ytelse.

    Kjøp deg en TD125 (eller en TD321, den skal være like god) før prisene går bananas.
    LP12 kopierte i sin tid
    TD150.👍
    Angående TD125 vs TD321, er den gamle av en helt annen, og vesentlig bedre kvalitet. TD321 har en bøyd blekkplate, til flytende oppheng og lager. I tillegg brukes bladfjærer.
    TD125 har en tung, og presisjonsstøpt avfjæret plate, med avstivninger. TD125 veier også mye mer.
    Ved å oppgradere til fjærer fra LP12, fungerer TD125 også mye bedre.
    Kan uttale meg, da jeg har begge. Har også en TD126, men favoritten er TD125 mk1, da den har mulighet for å bytte lager.

    /Ruby🙂
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kan argumentere til man blir blå om gode klassiske platespillere. Etter hva jeg har lest meg til er innpresslageret i 125/II bedre enn i /I (som tilsvarer det i 150?) og elektronikken har også klart seg bedre. 126 virker å ha tatt det elektromekaniske litt vel langt (men den er nydelig da).
    Anyway. Herlige spillere. Har lyst at herværende bassbariton på snart 20 skal få en 150/I som ser original ut bortsett fra tonearmen.
     
    Sist redigert:

    Rogerk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    76
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Man kan argumentere til man blir blå om gode klassiske platespillere. Etter hva jeg har lest meg til er innpresslageret i 125/II bedre enn i /I (som tilsvarer det i 150?) og elektronikken har også klart seg bedre. 126 virker å ha tatt det elektromekaniske litt vel langt (men den er nydelig da).
    Anyway. Herlige spillere. Har lyst at herværende bassbariton på snart 20 skal få en 150/I som ser original ut bortsett fra tonearmen.
    Work in progress... (y)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    🙂
    Må smile litt når jeg tenker på hva man betaler for en LP12 i dag som er bygget opp/om til omtrent slik en TD125 var i 1973, også i ytelse.

    Kjøp deg en TD125 (eller en TD321, den skal være like god, begge bør være Mk. II) før prisene går bananas.
    Det er vel først dei siste (ti?) åra at LP12 har fått elektronisk fartsjustering/tachometer (på Klimax og Akurate). Eg må seia at eg vert skeptisk når eg les at løysinga på ein (eldre) LP12 som går med feil fart skal vera å skråstilla motoren meir eller mindre.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Milde himmel. Du har ikke vurdert en litt enklere hobby enn platespillere vel? Spille fiolin eller gå på line...?

    :p
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Jeg har jo en Racersykkel med Campagnolo gir- og bremsesystem. De greiene kan man vel telle på en hånd hvor mange butikker som forstår seg på i dette landet, så jeg må vedlikeholde selv.
    Alternativet ville være Shimano, i vinylverdenen å henge en Rega Planar 10 på veggen. Booooring!
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har polert lokket, men det ser fremdeles ut som tissekassen til katten jeg ikke har tredd nedover hodet på spilleren. På ønskelisten er derfor et som dette. Egentlig for hengsler, men pyttsann:

    1656593985198.png

    (Jeg synes at kabinettet på min er penere enn dette som har sokkel.)
     
    Sist redigert:

    Rogerk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    76
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har polert lokket, men det ser fremdeles ut som tissekassen til katten jeg ikke har tredd nedover hodet på spilleren. På ønskelisten er derfor et som dette. Egentlig for hengsler, men pyttsann:

    Vis vedlegget 829431
    (Jeg synes at kabinettet på min er penere enn dette som har sokkel.)
    Tissekasse eller ei. Her kjører vi originalt ikke sant??
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke helt fornøyd med slike trapezoide lokk. Var et slikt sotet originalt på SOTAen jeg hadde. Det så ga et «trangt» inntrykk, og jeg får litt samme følelsen nå.
    1656656945724.png

    Sotaens var både knekt og for lavt for WT-armen, så jeg måtte få laget noe bra. Her er juryen ute. 125en ser veldig mye bedre ut med lokket av.
     
    Sist redigert:

    Rogerk

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.12.2013
    Innlegg
    64
    Antall liker
    76
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig, men da blir det jo som å pakke opp en present hver gang du skal spille!!
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Ha! Sant det. Skal ta noen bilder når transduceren er på plass.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    0DBF594B-2D05-4F4B-BAA6-7EDE035183C0.jpeg

    Er jeg riktig heldig blir det lyd før jeg skal på vakt i 60 timer.
    Som guttungen sa det i en kort debrief etter at han og en annen Defroster hadde forelsket seg i hverandre på Berlin-Købenturen og hun skulle rett hjem til Latvia etterpå: Faen også.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Yep! 100um blir så vidt for meget.

    Har ikke hatt tid til å høre hvordan det låter (måtte på vakt), men det virker ikke fullstendig ukompetent.

    Nå brukte jeg de fremre hullene på Denonen slik de sier at man bør. Jaggu godt at armhodet har V- form foran. Ikke lett å se pickupen ovenfra. Tror jeg måtte skli armen fram 4 mm eller så for å få riktig overheng ref. OC9XML. Effektiv armlengde som en Linn…
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Før leggetid, hele vinyloppsettet, og sløye greier fra B. Ferry og R. Music.

    0D44CF33-8ADF-45D3-BFAE-794B0708FCF4.jpeg


    Bonus: Guttungens latviske affære i det hun gikk på scenen i Berlinfilharmonien.

    A13CE094-F0B5-4C2C-BAC6-DE01E12B0620.jpeg

    (C) Peter Adamik
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    DF9F1CEF-7BFE-48FC-8A06-1EE0FB10C32B.jpeg

    Ikke helt @soundscape i fotograferingen heller.
    B188718A-FF36-4504-85D4-AD189278F887.jpeg

    Det nye stereobenk-inntrykket. Jeg synes at phonoforsterkeren tåler å stå synlig ved siden av grammofonen.
    B684C3FC-16D9-4ECE-881E-5132C854DF2A.jpeg

    Von oben recht industriell.
    598FB6D5-2D2B-4A37-B307-B7689C953B77.jpeg

    Fra lytteposisjonen. Om man strekker seg godt til vestre da.
    01DB4B4E-EC96-4F1D-BAAE-3052EAB4D9E3.jpeg

    Götterdämmerung, faktisk.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan trives du med Denon DL-304? Den har jo en "simpel" elliptisk nål (men uhyre slank,med sine 0.07 x 0.1mm), mens du er en kjent frontmann for ML/MR.... ;)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Vet vi egentlig slipingen på disse Denonene? Har ikke funnet noen egentlige data.
    Det sagt hadde jeg lett gått for en ML-nål, men en slik til en arm på 6,5 g er som å finne russiske presisjonsvåpen i Ukraina.

    Men det er en veeeeldig god pickup altså. They don’t make them like this any more, dessverre.

    ….

    Fruen og en venninne driver og tramper fram og tilbake til terrassen her. 10 kg + avfjæret masse og feite sorbotanføtter gjør jobben. Må ikke fram med hylleknekter igjen.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Fra LP Tunes:

    Denon DL-304 Phono Cartridge Specifications

    - Type: Moving coil
    - Output voltage: 0.18mV
    - Frequency response: 20Hz-75kHz
    - Recommended load impedance: Over 100 ohms
    - Channel balance @ 1kHz: < 1.5db
    - Channel separation @ 1kHz: > 28dB
    - Stylus tip: 0.07 x 0.1mm special elliptical solid diamond
    - Compliance: 14 x 10-6 cm/dyne
    - Recommended tracking force: (1.2g +/- 0.2g)
    - Color: Gold
    - Weight: 7 g

    Jeg hadde en selv for lenge siden, men skal slett ikke påstå å huske specs i detalj fra dengang da den var å finne på Denons sider. Men at den hadde en svært slank ellipse er helt sikkert.

    Og låt flott gjorde den definitivt. Fryktelig synd at de virkelig gode ellipsene er helt borte, til fordel for feite erstattere som ofrer detaljer og "følsomhet" på prisens alter.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Må være slank med et slikt crazy brukbart frekvensområde. Klarer i følge spec firekanalsbærebølger med bortimot en oktav i reserve.
    En Shibata er jo bare en spesielt skåret elliptisk…
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    1EAF682E-6787-4529-A7B0-3D4A53FA5DBB.jpeg

    Fra sløyden til @Rogerk . Finerforsterkninger langs sidene som også støtter klossene som chassiset hviler på. Store hjørneforsterkninger med plass til dyp SME. Framtidssikring det siste.


    Drodledipolene 4.jpg


    Hele kostebinderiet akkurat nå. 400 ohms last synes jeg låter riktig til Denon DL-304.
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Godt verktøy er halve jobben. @ottone sin Denon DL-304 sporer 90 um ved 1,2 g.
    Har du testet sporingen selv? Jeg var aldri i sånn modus den korte tiden den var i bruk her.
    Kjekt å se, jeg følger interessert med.
    Nålefanebeskyttelse har ikke vært brukt siden ungene var små, og realiteten er at de avtakbare har skadet flere nålefaner enn de har beskyttet. Men det hører med, klart, og er en sikkerhet ved montering.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    HFNRR-plata er nesten tyst ved det den kaller +18 dB, som i realiteten er 100 um. +16dB (reelt 82 um) er fullstendig tyst. Fikk lik forvrengning i tortursporet med antiskating og reduserte antiskatingen til 1/3 etterpå, en tillemping av Korf. Kompliansen på 304 er omtrent som på en OM40, ikke så myk som en Shure, men mykere enn 2M Blue f.eks.

    1656916839805.png
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Synd jeg ikke får høre hvordan den låter hos deg. Og kan ikke fri meg fra tanken om hvordan den ville likt seg på en Well Tempered arm. Den så kanskje lettere ut enn den var?
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fant vel ut at WT-armen ikke liker MC-pickuper med medium komplians så godt (OC10 spilte nydelig i den, så jeg har den liggende om jeg skulle komme over en arm som den passer bedre (f.eks en 3009 II eller R). Jeg skulle valgt OC9XML* til den, ikke AT33PTG/II. Jeg tror WT-armen hadde fått mye godt ut av DL-304. Kjøper hadde med en 2M Blue som jeg monterte for ham. Den sporet som DL-304, men jeg har ikke flere superlativer om den.

    Apropos 2M: Bronze som sitter på den 160 Superen som står i et hjørne her nå har en fin og sonor klang om man liker slikt, litt sånn gammelrørete. Innbydende. Men jeg hadde nok snopt meg en Black eller LVB250-nål for innsikt.

    Så prokrastinerer jeg over bruken av de runde hullene på Denon-pickupen. Effektiv tonearmslengde blir veldig kort, og det betyr større sporingsfeil enn eksempelvis med en OC9. Skal jeg heller bruke de avlange hullene? Tjener minst 4 mm tonearmslengde på det...

    *OC9XML ble for mye for Improved-armen, i alle fall slik jeg brukte den uten resonansdemping i armhodet, eller dempetrau. Proceed with caution.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig. Jeg hadde en idé som @Rogerk foredlet (Lg i sløyd, jeg). Utsparingen til en superdyp SME samt hjørneavstiverne som kun er skrudd kom etter prøvemontering. Det er også gjort slik at den originale bunnplaten kan monteres med originalføtter. Slik kan den tilbakeføres til original, i alle fall optisk.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.413
    Antall liker
    7.904
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Apropos 2M: Bronze som sitter på den 160 Superen som står i et hjørne her nå har en fin og sonor klang om man liker slikt, litt sånn gammelrørete. Innbydende. Men jeg hadde nok snopt meg en Black eller LVB250-nål for innsikt.

    Selvsagt fristende å anta at Fine Line-nålen i Bronze står for karakteren, men jeg tviler veldig. Jeg tror nok heller at gammelrørklangen sitter i huset, der noe er tweaket annerledes i forhold til det svarte huset. Min erfaring tilsier i alle fall at klangen har sånn ca. uhyre lite med nåleslipningen å gjøre.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt fristende å anta at Fine Line-nålen i Bronze står for karakteren, men jeg tviler veldig. Jeg tror nok heller at gammelrørklangen sitter i huset, der noe er tweaket annerledes i forhold til det svarte huset. Min erfaring tilsier i alle fall at klangen har sånn ca. uhyre lite med nåleslipningen å gjøre.
    Husene på 2M Black og 2M Bronze er identiske.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ...men vi vet ikke om de er sorterte på noe vis før de sendes.
    1656941218049.png
    1656941311450.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn