Vakker kristen musikk

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Trane skrev:
Som jeg skrev, "den direkte påvirkningskraft har dog ikke nødvendigvis så mye med ens storhet som kunstner". Å sammenligne han med de gamle mestre og si han har påvirket vestlig kultur mer enn noen sier like mye om hvilken tid han levde i. Hans nedslagskraft var like mye et produkt av de medium som var til rådighet som hans kunstneriske betydning i seg selv.

Alt i alt ser jeg han som rett fyr til rett tid og altså et produkt av sin tid. Eminent sanger, artist og fortolker av andres materiale, men skal man ta så store ord i sin munn som "historiens største kunstner" eller nevne en kunstner som virkelig har har hatt stor innflydelse kulturelt, kunsterisk og samfunnsmessig ....er en langt bedre kandidat han som bla. lagde dette her.....
Skal ikke tvære dette så mye lenger, noe av "perspektivdifferansen" vår ligger i at du har et estetisk og absolutt ideal om kunst (f.x. Mona Lisa og Nattverden) mens jeg betrakter kunsten i et estetisk og samfunnsmessig perspektiv. Elvis var utvilsomt et produkt av sin tid og "rett fyr til rett tid" - men det var Leonardo/Bach/Shakespeare/Coltrane/osv.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.514
Inner Detail nevnte Arvo Pärt, og da kan jeg fylle ut med en spesifik plateanbefaling: "Da pacem" av Estonian Philharmonic Chamber Choir. Coveret er pent, musikken er nydelig og lyden er god. :D

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
4
Jeg er mest glad i Pärt sine instrumentale verk. Sant nok er det meste av hans musikk religiøs, men på ingen måte påtrengende eller misjonerende og det instrumentale kan man jo tolke som man vil...åndelig balsam er nå denne musikken på et vis uansett.

Et av de vakreste stykker musikk jeg vet om er Pärt's "Fratres". Det er innspilt i et utall varianter, bl.a. en veldig god innspilling på Naxos som seff er å få for nesten ikkno pæng. Aller best liker jeg en innspilling på Telearc med I Fiamminghi hvor de gjør Fratres i flere strykerarrangementer, brutt opp av "Cantus in Memory of Benjamin Britten", "Summa" og "Festiva Lente". Og lyden er seff toppklasse. Prøv "Fratres" for fiolin, strykere og perkusjon.

God musikk er god musikk selv for en agnostiker som meg.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
cybervision_ skrev:
Syntes den var noget spesi, Gjestemedlem, men hver sin smak - her har du heller litt skikkelige saker....

Hillsong - Hosanna
Ja, Hillsong er ekte vare. De fylte Oslo Spektrum til randen i fjor på denne tiden: Allsang i Spektrum.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Kristen popmusikk har jeg lite til overs for. Det er bare dårlig popmusikk med kristne tekster.
Derimot liker jeg veldig godt salmer og kormusikk. Salmeplata til H.K.H prinsesse Mette Marit er meget bra. Utgitt på Kirkelig Kulturverksted. Lydmessig er denne CD utgivelsen intet mindre enn "state of the art".

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.861
Torget vurderinger
4
ErosLoveking skrev:
Espen R skrev:
Kristen popmusikk har jeg lite til overs for. Det er bare dårlig popmusikk med kristne tekster.
Målet helliger middelet?
Målet suger.
Middelet suger.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Espen R skrev:
Derimot liker jeg veldig godt salmer og kormusikk. Salmeplata til H.K.H prinsesse Mette Marit er meget bra. Utgitt på Kirkelig Kulturverksted. Lydmessig er denne CD utgivelsen intet mindre enn "state of the art".
Musikken i åpningsinnlegget kalles ikke popmusikk, men lovsang. Og som det har blitt påpekt her, så er det en fordel å ta konteksten med i vurderingen. I en gudstjeneste som dette fungerer denne lovsangen meget godt. Og de som kritiserer kvaliteten på sangerne, bør nå ha fått med seg at to av dem nettopp har gitt ut et eget album på Kirkelig kulturverksted. Kanskje en lytt på den vil gjøre noe med synet på ferdighetene deres.

O

omholt

Gjest
For meg er det litt motsatt. Skal jeg høre på kristen musikk, hører jeg helst på lovsang. Da er det ikke den musikalske kvaliteten som står i sentrum, men den åndelige opplevelsen (for de som forstår sånt). Jeg har heller ikke så veldig sans for kristen populær pop musikk.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
omholt skrev:
Da er det ikke den musikalske kvaliteten som står i sentrum, men den åndelige opplevelsen (for de som forstår sånt).
Hører at børsfolk og aksjemeglere når åndelig ekstase når kursene går gjennom taket. Var det noe sånt du tenkte på.. ;D

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.514
Ekstase gjennom kristen dans ;D Musikken passer bedre jo lenger ut i filmen du kommer, spesielt etter 1:00.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
;D ;D ;D

Nå vil jeg ikke si at heavyfolkets headbanging eller punkernes slamdancing nødvendigvis ser så smart ut, men dette stiller helt klart i en egen divisjon.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Skal en nå først "ta av" til musikk under et spirituelt eller religiøst alibi, så finnes det værre greier (tråden her er et eksempel :-X ) enn kølsvart musikk fra 50-60 tallet.

Om ikke akkurat under definisjonen "vakker", så ihvertfall musikk med ekte nerve, sjel og trøkk:

Big Maybelle

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Og hvor var kristen-Oslo når disse besøkte byen for to-tre år siden? Fortsatt ikke i kategorien "vakker", men likevel:

The Knights of the New Crusade:

O

omholt

Gjest
epi skrev:
Ekstase gjennom kristen dans ;D Musikken passer bedre jo lenger ut i filmen du kommer, spesielt etter 1:00.
Med den bakgrunns musikken, var det der hysterisk morsomt. Lo til jeg hadde vondt i maven.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.270
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Kristen musikk finnes ikke - heldigvis!

Men "psyko" kristene tekster finnes og da får jeg brekninger og begynner å svette på ryggen.

Men vakker musikk finnes - heldigvis.

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Kabeldragern skrev:
Kristen musikk finnes ikke - heldigvis!
Du er åpenbart uvitende om Messiaen; hva tror du dette er:

For øvrig signaturstykket til Austbø som nå underviser ved konservatoriet i Stavanger.

Vedlegg

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Vingt regards er fantastisk!

Må vel innrømme at eg er generelt skeptisk til nyare kristen musikk, men det er heilt sikkert gullkorn her og.

Eg likar ma The Welcome Wagon

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Kansas er jo kristne, det framgår av cover og tekster!

Kerry i Gentle Giant spilte orgel i kirke i lang tid etter at GG sluttet. Personlig kristen.

Det er en hel del tøff og vakker musikk laget av kristne!

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.502
Hvordan blir ett musikkstykke kristent? Blir det velsignet eller godkjent av en prest eller no`? En tekst med religiøst innehold er jo greit, men musikken?

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Jeg skal for satan komme efter det kristne musik. Det er kun for sent udviklede . ;D

Topp Bunn