USB-kabeltråd - KUN FOR DE SOM HØRER FORSKJELL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Testet en del forskjellige usb kabler. Endte opp med AudioQuest Diamond usb kabel. Kostet en del, men var verdt det. Lyden ble mer åpen og fikk flere detaljer. Alle som har et ganske bra anlegg har en god del å hente på å teste litt bedre kabler. USB kabler er desverre heller ingen unntak.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Testet en del forskjellige usb kabler. Endte opp med AudioQuest Diamond usb kabel. Kostet en del, men var verdt det. Lyden ble mer åpen og fikk flere detaljer. Alle som har et ganske bra anlegg har en god del å hente på å teste litt bedre kabler. USB kabler er desverre heller ingen unntak.
    Takk for innlegget! Betryggende å lese at også andre hører forskjell på USB-kabler.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Kan jeg spørre hvordan du testet dette?
    Hadde flere kabler hjemne. Jeg og 2 kjenninger hadde satt opp en liste med 5 sanger som vi kjente godt. Så byttet vi mellom kablene og spilte gjennom listen. Ble tatt notater av hver av oss under test, for så og sammenligne etterpå. Merkelig nok sammenfalt våre synspunkter veldig bra.
    Senere ble den foretrukne kabelen tatt med til en av de andre for test der også. Han skaffet seg etterpå en slik en selv.
    En annen som jeg kjenner lånte min kabel. Den fikk jeg ikke tilbake. Måtte bestille meg en ny en for hans regning.
    Ellers når jeg tester kabler, låner jeg hjem og sammenligner med det jeg har og tar valget ut fra det. Har også noen hifi intresert venner innom for en ekstra gjennomgang. Hører dem de samme forskjellene som meg, vet jeg at resultatene er reelle.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    66
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Takk for tilbakemeldinga. Sikkert supergod den der blå Curiousen. Både morsomt og tankevekkende når det er såvidt store forskjeller på en kabeltype som egentlig ikke skal kunne gjøre en forskjell. Fikk selv "hakaslepp" da jeg bytta til den jeg har nå.
    Hvilken USB-kabel bruker du nå? Jeg fikk ble veldig overrasket da jeg fikk inn Curious i anlegget. Den gule. Det var bare enormt mye bedre på alle måter. Jeg sverger som regel til billige kabler, og har erfart at dyrere kan være dårligere. Men dette var en helt klar oppgradering. Har testet ut litt ulike USB-kabler som Supra og Chord Shawline (2000 kr) og Nordost purple flair og AliExpress-kabler. Curious er bare bedre. På alle punkter. Og det morsomme er at den utenpåliggende 5V-ledningen har ingen funksjon i mitt anlegg, fordi dacen min er 100% forsynt fra dedikerte strømforsyninger. Jeg klippet rett og slett av den gule ledningen som ligger utenpå.

    1.png

    PXL_20230831_191214037.jpg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Hvilken USB-kabel bruker du nå? Jeg fikk ble veldig overrasket da jeg fikk inn Curious i anlegget. Den gule. Det var bare enormt mye bedre på alle måter. Jeg sverger som regel til billige kabler, og har erfart at dyrere kan være dårligere. Men dette var en helt klar oppgradering. Har testet ut litt ulike USB-kabler som Supra og Chord Shawline (2000 kr) og Nordost purple flair og AliExpress-kabler. Curious er bare bedre. På alle punkter. Og det morsomme er at den utenpåliggende 5V-ledningen har ingen funksjon i mitt anlegg, fordi dacen min er 100% forsynt fra dedikerte strømforsyninger. Jeg klippet rett og slett av den gule ledningen som ligger utenpå.

    Vis vedlegget 948052
    Vis vedlegget 948057
    Når det gjelder USB-kabler så finnes det et utrolig utvalg av udiskutabel dårlig kvalitet. Kjenner ikke disse, men de så jo bedre ut enn det meste. 🤗
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Ny tråd for meg (artig å se en del irriterende gjengangere sabotere etter beste evne her også ☺) og interessant lesing for en som ikke er så god på kabling i de digitale domener . Har ikke brukt USB kabel seriøst før den siste uka, og har såvidt fått testet 3. En billig drittkabel, en fin og flettet sak som fulgte med Eversolo og en Mogami et-eller-annet. Den siste låt overraskende nok for meg bedre enn de to andre, inntil jeg tråkket på den og ødela pluggen... Marginalt, men dog - nok forskjell til at jeg nå har spandert en tusenlapp og bestilt en Supra Excalibur. Det får være dyrt og eksklusivt nok for min del og Supra er alltid mye for pengene og holder makanisk høy standard. Spent på om jeg vil høre forskjell.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker ikke USB-kabel i hovedanlegget nå men da jeg gjorde det var detden usb 2.0-specede kabelen som fulgte med min RME Fireface UC. Jeg tenkte som så at RME selvfølgelig legger ved en kabel som klarer trafikken som skal til og fra et slikt profflydkort uten å tøyse og lyttestestet ikke.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Hva har dette med topic å gjøre ? De fleste usb kabler under 5 meter klarer denne trafikken. Hvordan tøyser en usb kabel ?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964
    Har man f.eks en RME ADI-2 dac kan man kjøre bit-perfect test. Gjorde det selv på noen usb kabler, originalen som fulgte med og noen noname - alle besto testen.

    Kan anbefales som test hvis man hører forskjell. Burde ikke være noen, vil som nevnt over begynne med feilsøking hvis det er tilfelle.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.979
    Antall liker
    81.806
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Jeg hadde engang en USB til Lightning kabel tilkoblet min iPhone 14 Pro Max og da ringte min kjære Mor. Hun hørtes ut som Linni Meister, så jeg ba henne med ut på reker. Skal si at kabelen fort ble byttet ut! 😀
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Testet en del forskjellige USB kabler i mitt anlegg. Den som jeg personlig likte best var AudioQuest Diamond. Den kabelen som ga meg størst opptaksrom, flest detaljer og en detaljert og slagfast bass.
    Koster en del penger, men var verdt det for min del. Så får dere sjansen test den ut. En lånte min kabel og jeg fikk den aldri igjen. Endte med at han beholdt den og kjøpte en ny til meg.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.964

    När det gäller brudar vet du, så är det bara en sak som gäller. Det är vitt vin och räkor. Sen är det kört, det ska jag lova.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.810
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er som du sier ikke vanskelig. Ikke vanskelig i det hele tatt faktisk.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jo tross alt freddan'... det er nokså merkelig påfallende at ingen som mener å høre forskjell stiller spørsmål om hvorfor, utenom å se på prislappen ??
    Ha en fortsatt god fredda's kveld....
     
    Sist redigert:

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde engang en USB til Lightning kabel tilkoblet min iPhone 14 Pro Max og da ringte min kjære Mor. Hun hørtes ut som Linni Meister, så jeg ba henne med ut på reker. Skal si at kabelen fort ble byttet ut! 😀

    Morroklumpen slår til igjen. Er tydeligvis vanskelig å holde seg unna.
     
    • Angry
    Reaksjoner: TT.

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.191
    Antall liker
    12.721
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Så konklusjonen er at dersom kablar gjev ein forskjell så er eit eller fleire av apparata feilkonstruert...
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    915
    ja. lurer på hvordan produsentene går frem når de designer audiofile digitalkabler, har de opparbeidet en kunnskap som andre ikke kjenner til, eller bare bruker de magefølelsen og håper på det beste?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.378
    Hvilken USB-kabel bruker du nå? Jeg fikk ble veldig overrasket da jeg fikk inn Curious i anlegget. Den gule. Det var bare enormt mye bedre på alle måter. Jeg sverger som regel til billige kabler, og har erfart at dyrere kan være dårligere. Men dette var en helt klar oppgradering. Har testet ut litt ulike USB-kabler som Supra og Chord Shawline (2000 kr) og Nordost purple flair og AliExpress-kabler. Curious er bare bedre. På alle punkter. Og det morsomme er at den utenpåliggende 5V-ledningen har ingen funksjon i mitt anlegg, fordi dacen min er 100% forsynt fra dedikerte strømforsyninger. Jeg klippet rett og slett av den gule ledningen som ligger utenpå.

    Vis vedlegget 948052
    Vis vedlegget 948057
    Bruker FTA Callisto. https://www.hifi-advice.com/blog/re...l-cable/final-touch-audio-callisto-usb-cable/

    Herlig å lese at du også hører forskjell! Curious er bra. Badass å klippe av ledninga. Kanskje litt ugunstig for annenhåndsverdien....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.375
    Sted
    Sørlandet
    Jeg er nysgjerrig. Kan noen av dere som hører forskjell forklare hvorfor USB kabler låter forskjellig?
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.388
    Antall liker
    4.331
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg er nysgjerrig…….
    Er du egentlig det?
    Og er det nødvendig å vite alle tekniske forklaringer for å «få lov til» å kjøpe det man synes låter best i eget anlegg? Det hadde i så fall blitt bilig for mange av oss 🤣
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.556
    Antall liker
    15.589
    Torget vurderinger
    2
    Er du egentlig det?
    Og er det nødvendig å vite alle tekniske forklaringer for å «få lov til» å kjøpe det man synes låter best i eget anlegg? Det hadde i så fall blitt bilig for mange av oss 🤣
    Jeg syns folk skal kjøpe veldig dyre USB-kabler, Ethernetforbindelser, uzw. Priset helt på øverste hylle. Det vil gavne HiFi-butikkene og vil gi dem bedre armslag i trange tider, samtidig som kundene fornøyd vil nyte topplyd.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg falt på gryphon usb. Det var et godt løft opp fra supra kablen som er ekstremt god til prisen.
     

    Joooakim

    Medlem
    Ble medlem
    08.06.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Ja. Prøver å forstå og syntes det er interessant å lære noe nytt.
    Når ingen kan forklare hvordan analoge høyttalerkabler kan låte forskjellig er det i alle fall ingen som kan forklare eventuelle forskjeller mellom digitale signalkabler.

    (Og ja, alle vet at det digitale lydsignalet havner i en buffer slik at man kan dra ut kabelen og fortsatt høre musikk. Og nei, tråden vil neppe gjøre at ferske hi-fi entusiaster til slutt mister lysten på hobbyen sin. Tvert imot tenker jeg. La nå denne tråden være i fred)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når ingen kan forklare hvordan analoge høyttalerkabler kan låte forskjellig er det i alle fall ingen som kan forklare eventuelle forskjeller mellom digitale signalkabler.
    Det kan noen også, og det har vært almen kunnskap i ca 30 år.

    Ikke at du vil greie å lage en så dårlig digitalkabel med vilje at selv en medioker DAC vil begynne å påvirkes av den marginale økningen i jitter. Jeg har forsøkt.

    Det du tydeligvis behøver å få med deg om høyttalerkabler starter ca her:

    Ellers ser jeg at tråden er reservert for de som mener å høre forskjell på USB-kabler, og da er det muligens ikke rart at det er et stykke mellom folk som kan forklare hvordan greiene virker?
     
    Sist redigert:

    Joooakim

    Medlem
    Ble medlem
    08.06.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Ok, da beklager jeg. Trodde det var opplest og vedtatt her på Sentralen at så lenge høyttalerkabler er laget med rent kobber og har nok kvadrat låter alle likt. Hvis noen likevel hører forskjell er det bare innbilling.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis du tok deg tid til å lese det som står, så hadde du fått forklaringer på at det kan være forskjeller, gitt visse forutsetninger..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ok, da beklager jeg. Trodde det var opplest og vedtatt her på Sentralen at så lenge høyttalerkabler er laget med rent kobber og har nok kvadrat låter alle likt. Hvis noen likevel hører forskjell er det bare innbilling.
    Det er det vel eksakt ingen som mener. Ofte er det nok slik som du beskriver, men det kan noen ganger oppstå små, helt reelle, hørbare forskjeller.
     

    Joooakim

    Medlem
    Ble medlem
    08.06.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Har skummet gjennom, alt for teknisk for meg.. Men så fantastisk da at noen her inne teknisk kan forklarer at det fint går an å høre forskjell på kabler :)

    (Sikkert ikke bare meg som blir helt blindet av de som konstant(!) BRØLER at det lydmessig er helt ‘idioti’ å kjøpe dyrere kabler enn det man får på Biltema.)
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    (Sikkert ikke bare meg som blir helt blindet av de som konstant(!) BRØLER at det lydmessig er helt ‘idioti’ å kjøpe dyrere kabler enn det man får på Biltema.)
    De er det ikke så mange av som enkelte tror...

    En ledning må ha noen spesifikasjoner når det kommer til impedanse, høyere frekvenser over lydbølger så er det strengere krav for å få tvunget frekvensene igjennom. Induktans er en av de, dette gjelder også på MHz området. For høy induktans eller kapasitans for den del, gir en filter-effekt. Men en kabel beregnet på MHz området er ikke direkte overførbar til KHz området og brukbar der, det er to helt forskjellige design.
    En ting som påvirker Reaktans er frekvens, og Impedansen er allikevel upåvirket. Så her starter det å bli litt teknisk, å forstå egenskaper på en kabel og hvordan oppførselen er ikke magi men forståelse av elektronikk. En verdi påvirker en annen og man har konstanter i tillegg. Det er endel matte forståelse som skal til, uten denne så spiller det ingen rolle om man har ledningsstumper til en 50-lapp eller 500k for man skjønner fortsatt ikke hva som skal til for å få til en god kabel. Å måle med LCR multimeter så kan det hende enkelte kan få seg en liten aha overaskelse, å snakke bare om Resistanse er bare overflaten før man går dypere ned i Ohms lov og skjønner sammenhenger og hvilken oppbygning som gir hvilke verdier. Resistansen er veldig lik på de fleste kabler når de er så korte som de er i en stereo, det er induktans og kapasitans man må se nærmere på og det er også gjerne der forskjellene ligger som også forklarer de forskjellene enkelte hører på enkelte forsterkere (det er ikke kun kabelen i seg selv som utgjør disse forskjellene).

    Også har man den nye trenden med "tuning" av jord, ikke så veldig rart at mange digitale bokser får opplevd endret karakteristikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn