USB-kabeltråd - KUN FOR DE SOM HØRER FORSKJELL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er fullt mulig å slette sine egne bidrag i dag om man føler at man har trampet litt over. Synes det hadde vært en anstendig ting å gjøre. La nå gutta få ha tråden sin.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Jeg har ingen sak når det kommer til tro på kabler, men til folkeskikk. Du kjenner meg heller ikke, så jeg tror du skal la være å anta hva som er typisk meg. Du går igjen i en rekke tråder med samme hersketeknikk og den reagerer jeg på.
    Det er ikke spørsmålene jeg ikke liker, men den indirekte fordummingen du og flere representerer overfor mange som argumenterer for sitt syn på lydforskjeller.
    Nok fra meg i denne tråden- vi blir aldri enige om hva som er OK og ikke mtp. stil og tone. Ikke denne gangen og ikke forrige gang. Heller ikke neste gang antar jeg.
    Du fortsetter tiraden av personangrep ser jeg.
    Da er det på tide at du legger frem grunnlag for påstand om at jeg driver med hersketeknikk.
    -Det må jo være mengder av eksempler i disse rekkene av tråder som du refererer til, hvor jeg driver med det?

    Eller er hele poenget at om du roper hersketeknikk, så ser ikke folk at du driver med det selv? :unsure:
     

    Joooakim

    Medlem
    Ble medlem
    08.06.2014
    Innlegg
    16
    Antall liker
    11
    Hvis sitatet ditt også inkludere deg selv? og alle andre med ultra bestemte meninger så er jeg enig.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Slik jeg ser det har denne type tråder en fundamental logisk brist. Dem som ønsker å diskutere kabler fra et lydperspektiv har som underliggende grunnidé at kabler nyttes til å matche utstyr. Men slike diskusjoner tar som regel ikke hensyn til at deltagerne svært skjelden har de samme apparatene som behøver matching. Derfor kan man stille seg spørsmål om en brukers opplevelse av større bredde og dybde i lydbildet har relevans om diskusjonspartneren ikke har samme apparater og lytterom som skal matches.

    Eller mener man at kabler har et sett spesifikke egenskaper som fungerer ganske likt på ulike apprater og oppsett? Om så er tilfelle hvorfor slik motstand mot å få disse spesifikasjonene printet på emballasjen?

    For USB kabler som andre kabler er vi er nok alle enig at kabler ikke kan legge noe til enn så leng de ikke har en aktiv krets som trekker strøm. Om så var tilfelle ville vi kunne definere kabler som evighetsmaskiner. Altså kan de kun ta bort og muligens endre.
    Det som skiller USB datakabler fra analoge signalføring er at for analog kabel vil vi oppleve endring som statisk. Altså at det vi hører en karakterendring som vil være statisk over frekvenspekteret.

    Når USB kabelen mister data er det tilfeldige samples som går tapt. Endring av lydkarakter mellom USB kabler er da egentlig mengden data som blir borte (om vi ser bort fra jordpotensial og støy). Litt som MP3, men uten en smart algoritme til å velge ut hvilke lyddata som likevel går tapt ved maskering.

    Jeg har selv deltat i tester med buffer underun hvor flere opplevde lyden som bedre og mer detaljert når lyddata gikk tapt. Derfor er en slett ikke fremmed for at enkelte opplever få samme glede med å eksperimentere med digitale kabler.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Slik jeg ser det har denne type tråder en fundamental logisk brist. Dem som ønsker å diskutere kabler fra et lydperspektiv har som underliggende grunnidé at kabler nyttes til å matche utstyr. Men slike diskusjoner tar som regel ikke hensyn til at deltagerne svært skjelden har de samme apparatene som behøver matching. Derfor kan man stille seg spørsmål om en brukers opplevelse av større bredde og dybde i lydbildet har relevans om diskusjonspartneren ikke har samme apparater og lytterom som skal matches.

    Eller mener man at kabler har et sett spesifikke egenskaper som fungerer ganske likt på ulike apprater og oppsett? Om så er tilfelle hvorfor slik motstand mot å få disse spesifikasjonene printet på emballasjen?

    For USB kabler som andre kabler er vi er nok alle enig at kabler ikke kan legge noe til enn så leng de ikke har en aktiv krets som trekker strøm. Om så var ville vi kunne definere kabler som evighetsmaskiner. Altså kan de kun ta bort og muligens endre.
    Det som skiller USB datakabler fra analoge signalføring er at for analog kabel vil vi oppleve endring som statisk. Altså at det vi hører en karakterendring som vil være statisk over frekvenspekteret.

    Når USB kabelen mister data er det tilfeldige samples som går tapt. Endring av lydkarakter mellom USB kabler er da egentlig mengden data som blir borte (om vi ser bort fra jordpotensial og støy). Litt som MP3, men uten en smart algoritme til å velge ut hvilke lyddata som likevel går tapt ved maskering.

    Jeg har selv deltat i tester med buffer underun hvor flere opplevde lyden som bedre og mer detaljert når lyddata gikk tapt. Derfor er en slett ikke fremmed for at enkelte opplever få samme glede med å eksperimentere med digitale kabler.
    Interessant hva du skriver. Når vi testet kabler ble vi så frustrert for at det ikke var en kabel som alltid var best.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.836
    Antall liker
    16.060
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tenkt å ha noen flac filer tilgjengelig i bilen. Men hvilket format mener gullørene i tråden er det beste. SD kort eller USB stick ?

    IMG_0710.jpeg
    IMG_0709.jpeg
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.505
    Antall liker
    15.358
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har tenkt å ha noen flac filer tilgjengelig i bilen. Men hvilket format mener gullørene i tråden er det beste. SD kort eller USB stick ?

    Vis vedlegget 949293 Vis vedlegget 949294
    Kan bli en morsom test! Jeg gjorde en lignende test for noen år siden. Hadde samme hires Wav filer på USB minnepinne og på harddisken i Bluesound Vault 2 spilleren. Ble overasket av at avspilling fra HD låt litt fyldigere en det det gjorde fra USB minnepinnen. Fra USB minnepinnen så låt det litt mer klinisk og bassen litt slankere. Det med bassen var en fordel når jeg skrudde opp volumet i stua. Kan det f.eks komme av kvaliteten på USB inngangen til spilleren? Jeg brukte eksterne dac og alt annet i oppsettet var uforandret.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Det er spennende at flere hører forskjell på kabler, men er det noen som hører forskjell på USB-kabler
    som kan ta med sin egen USB-kabel og svippe innom her, for sammenligning mot den jeg bruker ? :unsure:
    Ny forsterker er på plass og samtidig kan sammenligning ny mot gammel også utføres. Mange mener
    det kan være lettere å høre forskjell på forsterkere så da regner jeg med kabel-kjennere lettere kan
    skille mellom andre enheter i lydkjeden. (y)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Det er spennende at flere hører forskjell på kabler, men er det noen som hører forskjell på USB-kabler
    som kan ta med sin egen USB-kabel og svippe innom her, for sammenligning mot den jeg bruker ? :unsure:
    Ny forsterker er på plass og samtidig kan sammenligning ny mot gammel også utføres. Mange mener
    det kan være lettere å høre forskjell på forsterkere så da regner jeg med kabel-kjennere lettere kan
    skille mellom andre enheter i lydkjeden. (y)
    Hvis jeg er i nærheten en gang kan jeg ta med min USB-kabel til test...
    Jeg kommer nok ikke til å høre noe forskjell, men derimot SE forskjell - det bør jeg kunne klare.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Interessant hva du skriver. Når vi testet kabler ble vi så frustrert for at det ikke var en kabel som alltid var best.
    Det er den som ikke endrer karakter noen steder er best da det er en stabil usb kabel. De kablene som endrer karakter er er jeg ville vært mest skeptisk til da noe skjer på veien og det er vel sannsynlig dropouts fordi kabelen rett og slett ikke er god nok for formålet.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    4.602
    Antall liker
    14.010
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    2
    Konklusjonen av denne testen er veldig interessant.

    Summary
    For the first time anywhere, we have shown that we can change the analog output of a DAC by changing how we feed it in digital domain in USB. Shorter cables provided improvements that were visible. Alas, two other factors conspire to make this non-news:

    1. Schiit Modi 2 that I have tested is horribly designed. It is sensitive to both USB power and data noise. Even a cheaper DAC like Behringer shows that such sensitivity is due to poor DAC design than anything to do with USB cables. The Behringer performance is better than Schiit with any cable and shows no need for tweaking the USB cable.

    2. I have hugely magnified these differences. Without this magnification, the differences even with lousy DACs like Schiit are literally in the noise.

    So nothing here explains the fantastical subjective differences people report between USB cables. I suggest those people conduct some blind test to get to the truth of whether they are hearing any differences especially if they are using better DACs than Schiit Modi 2.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    En BigMac er en BigMac, uavhengig om den er hentet i en Lada Niva eller Mercedes S500.
    Selv når noen ber om man kan være så snill å ikke forsøple, så må enkelte bare hive Burger King driten ut av bilvinduet. Uavhengig om de sitter i en Lada Niva eller Mercedes S500.🤮
    Når folk som ikke gjør noe galt ber om å få være i fred, hva sier det om inntrengerne? Flere, om ikke de fleste har allerede sin egen tråd der de kunne avreagert på nidkjærheten sin. Er det mulig? Noen trenger seriøst et eget liv utenfor sentralen, og i alle fall denne tråden. Selv folk som meg forstår og respekterer det! Amen!
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Jeg har tenkt å ha noen flac filer tilgjengelig i bilen. Men hvilket format mener gullørene i tråden er det beste. SD kort eller USB stick ?

    Vis vedlegget 949293 Vis vedlegget 949294
    Rent teknisk er forskjellen at langt de fleste SoC (system on a chip), — altså hjernen i mediespillere kan i dag kobles direkte til et SD kort siden kontrolleren i denne snakker rene seriedata, — ikke ulikt hvordan SoC snakker med sitt eget internminne.

    USB pennen krever normalt en dedikert kontroller mellom SoC for opprettholde hastighet. Dette fordi USB protokollen krever ekstra CPU runder om man velger å tolke den i programvare. Det finnes selvsagt SoC med slik kontroller innebygget og flere SoC har i dag flere CPU kjerner som kan dedikeres til slike oppgaver. Faktisk kan vi tenke på USB minnepennen som en SoC som snakket med et serielt flashminne.

    Poenget er at USB protokollen krever mer datakraft enn SD minne. Om vi kan høre forksjell på disse minnetypene vil nok mest bero på om implementering har feil, — da potensielt støy fra jordplan som mulig hovedkilde. Ta med at om man flytter disse minnedingsene over på en fullverdig datamaskin vil begge normalt kobles til det samme USB chipsettet som igjen snakker med CPU.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.435
    Sted
    Under stjernene
    Selv når noen ber om man kan være så snill å ikke forsøple, så må enkelte bare hive Burger King driten ut av bilvinduet. Uavhengig om de sitter i en Lada Niva eller Mercedes S500.🤮
    Når folk som ikke gjør noe galt ber om å få være i fred, hva sier det om inntrengerne? Flere, om ikke de fleste har allerede sin egen tråd der de kunne avreagert på nidkjærheten sin. Er det mulig? Noen trenger seriøst et eget liv utenfor sentralen, og i alle fall denne tråden. Selv folk som meg forstår og respekterer det! Amen!
    Tråder som denne, konverterer raskt til å bli en krangle tråd.
    Joda, kjenner igjen flere her og i alle fall en bruker betegnelsen kålhode og idiot. Moderator må fjerne det verste etterpå.

    Ser at de som legger ut investering i nye kabler i sine egne tråder, holder seg langt unna disse etter hver krangle trådene.
     

    StefanR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2020
    Innlegg
    612
    Antall liker
    775
    Sted
    Orkanger
    Ikke meningen å hive ut burgeren min for å forsøple tråden. Det jeg mente var at identiske hendelser kan oppleves ulikt hvis omstendighetene er ulike.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.040
    Antall liker
    20.227
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Selv når noen ber om man kan være så snill å ikke forsøple, så må enkelte bare hive Burger King MAC-D (Big Mac) driten ut av bilvinduet. Uavhengig om de sitter i en Lada Niva eller Mercedes S500.🤮
    Når folk som ikke gjør noe galt ber om å få være i fred, hva sier det om inntrengerne? Flere, om ikke de fleste har allerede sin egen tråd der de kunne avreagert på nidkjærheten sin. Er det mulig? Noen trenger seriøst et eget liv utenfor sentralen, og i alle fall denne tråden. Selv folk som meg forstår og respekterer det! Amen!
    There........ I fixed it 😁
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke så god på kultur, men å tråkke i salaten derimot. Uten at det går så veldig inn på meg, det beste en kan kjøre mot sure miner er å glise bredt.
    Forøvrig har jeg ingen formening om lyd og USB, benytter ikke slikt til annet enn powerbanker etc.😀
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Forstår trådens intensjon men lurer på en ting.
    stiller dere som mener tråden blir ødelagt av relevante spørsmål oh forklaringer?

    Er dere virkelig så disiplinerte at dere aldri bryter inn når dere i sosiale lag overhører en diskusjon som det åpenbart ikke er realitetsforståelse og dere sitter med mer kunnskap?

    selv om jeg faktisk hørte forskjeller på usb kabler i rett lengde og ikke er ødelagt være svært opplysende om man kunne finne en vitenskapelig forståelse av dette sånn at man kunne navigere i denne jungelen av valg.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Selv når noen ber om man kan være så snill å ikke forsøple, så må enkelte bare hive Burger King driten ut av bilvinduet. Uavhengig om de sitter i en Lada Niva eller Mercedes S500.🤮
    Når folk som ikke gjør noe galt ber om å få være i fred, hva sier det om inntrengerne? Flere, om ikke de fleste har allerede sin egen tråd der de kunne avreagert på nidkjærheten sin. Er det mulig? Noen trenger seriøst et eget liv utenfor sentralen, og i alle fall denne tråden. Selv folk som meg forstår og respekterer det! Amen!
    Hvis man ønsker å være i fred så kan jeg anbefale en blogg uten kommentarfelt. Et åpent forum er ikke plassen.
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Hvis noen setter opp et skilt der det står: vennligst ikke forstyrr, hva er folkeskikk da?
    Jeg har ingenting å bidra med ellers i denne tråden, benytter kun vinyl. Men reagerer på hvorfor mennesker må inn i denne tråden når det er så mange andre tråder å briljere i. Åpent forum eller ikke. Kan anbefale folkeskikk, det er ikke et menneske som ikke tror at 2+2=22 på enkelte felt. Selv dere! Frels verden et annet sted, helst hjemme!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    Det er spennende at flere hører forskjell på kabler, men er det noen som hører forskjell på USB-kabler
    som kan ta med sin egen USB-kabel og svippe innom her, for sammenligning mot den jeg bruker ? :unsure:
    Ny forsterker er på plass og samtidig kan sammenligning ny mot gammel også utføres. Mange mener
    det kan være lettere å høre forskjell på forsterkere så da regner jeg med kabel-kjennere lettere kan
    skille mellom andre enheter i lydkjeden. (y)
    Tilbudet står ved lag og gjerne fram til 31.12.23
    Er det ingen som er så trygge på seg selv, sin hørsel.......og sin kabel...... at de tør å "bevise" sin påstand ? :unsure:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Tilbudet står ved lag og gjerne fram til 31.12.23
    Er det ingen som er så trygge på seg selv, sin hørsel.......og sin kabel...... at de tør å "bevise" sin påstand ? :unsure:
    Av og til har lengden noe å si også:

    Mange jenter snakker om denne saken.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.357
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det forundrer meg også at man overhodet ikke er interessert i å realitetsprøve påstandene. Jeg har i årevis drevet med digitaloverføring på både kabel, fiber og radio, og det er noe fundamentalt merkelig med mange påstander... Dersom man forstår prosessene rundt digitalisering og digital overføring, så ligger det i sakens natur at dersom man faktisk skal få en endring så fordrer det at selve datainnholdet endres. Analogsignalet punktprøves et gitt antall ganger /sek, og all informasjon om frekvens, tonalitet - alt som ligger i analogsignalet, - ligger i hvert enkelt datapunkt. Det er rett og slett ikke mulig å endre frekvenskurven uten å endre datainnholdet, noe som umulig kan foregå i en kabel. Evt- overført støy er en mulighet, men heller ikke dette kan føre til mer eller mindre bass, mellomtone etc etc. Hva så noen hører eller mener de hører, er en annen sak, men det er ganske enkelt umulig å basere det på faktiske tekniske prosesser......
     
    Sist redigert:

    kjellben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.11.2004
    Innlegg
    433
    Antall liker
    290
    Hvis noen setter opp et skilt der det står: vennligst ikke forstyrr, hva er folkeskikk da?
    Jeg har ingenting å bidra med ellers i denne tråden, benytter kun vinyl. Men reagerer på hvorfor mennesker må inn i denne tråden når det er så mange andre tråder å briljere i. Åpent forum eller ikke. Kan anbefale folkeskikk, det er ikke et menneske som ikke tror at 2+2=22 på enkelte felt. Selv dere! Frels verden et annet sted, helst hjemme!
    Du har så rett, så rett. Bare så synd at "trollene" nekter å ta det til seg.

    Mvh
    Kjell
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Teoriskallene har tatt over og føkka hele tråden. Som sagt tidligere, steng tråden.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Bruker FTA Callisto. https://www.hifi-advice.com/blog/re...l-cable/final-touch-audio-callisto-usb-cable/

    Herlig å lese at du også hører forskjell! Curious er bra. Badass å klippe av ledninga. Kanskje litt ugunstig for annenhåndsverdien....
    Ikke hørt om den før. Ser spennende ut!

    Jeg tenkte jeg måtte klippe den, bare for eksperimentets skyld 😅 Tror ikke jeg kommer til å bytte den med det første. Når jeg har funnet noe som funker så prøver jeg å unngå å suboptimalisere mer. Det blir fort dyrt 😵
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror at tråden blir kræsj fordi at de som påstår å høre forskjell på kabler blir fornærmet når noen kommer inn fra sidelinjen med en eller annen teori om hvorfor det ikke er mulig. Det er jo forståelig hvorfor det kan oppfattes fornærmende når noen sier at du innbiller deg ting.

    For min egen del skulle jeg gjerne likt å forstå hvorfor ulike USB-kabler låter forskjellig hos meg. Jeg har ingen fasit, men tenker at det kan være så enkelt som at det har med støy å gjøre.
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Tilbudet står ved lag og gjerne fram til 31.12.23
    Er det ingen som er så trygge på seg selv, sin hørsel.......og sin kabel...... at de tør å "bevise" sin påstand ? :unsure:
    Hvis du bor innen 10 minutters gangavstand kan jeg stikke innom 😅
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Ikke hørt om den før. Ser spennende ut!

    Jeg tenkte jeg måtte klippe den, bare for eksperimentets skyld 😅 Tror ikke jeg kommer til å bytte den med det første. Når jeg har funnet noe som funker så prøver jeg å unngå å suboptimalisere mer. Det blir fort dyrt 😵
    Kan jeg spørre hvilken DAC og signalkilde du har?
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Kan jeg spørre hvilken DAC og signalkilde du har?
    Signalkilden er en MeLe vifteløs minipc fra Aliexpress som kjører JRiver Media Center. Dacen er designet av meg selv. AD1862 dual mono NOS dac med 14 separate strømforsyninger og I2SoverUSB reciever.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har aldri hørt AD1862, men kan forestille meg at den er meget god. Hvordan er lyden av denne chip'en relativt til BB1704, AD1865, TDA1541A og TDA1543 som jeg HAR erfaring med?
     

    DIY_dude

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.01.2007
    Innlegg
    1.313
    Antall liker
    67
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    8
    Har aldri hørt AD1862, men kan forestille meg at den er meget god. Hvordan er lyden av denne chip'en relativt til BB1704, AD1865, TDA1541A og TDA1543 som jeg HAR erfaring med?
    Nå beveger vi oss ganske langt off topic 😅 AD1862 har lavere forvrengning enn alle de chipene, særlig på lavere nivå. Det betyr i praksis at alle de små detaljene kommer bedre frem. Jeg har bare prøvd TDA1541 og AD1865 av de du nevner. Men konsensus fra diyhifi.org (i den tiden forumet var aktivt) var at AD1862 var flaggskipet av alle R2R-chiper. Nå går N-varianten for 1600 kr på ebay, og de er mono, så man trenger to.

    Du kan lese mer om designprosesssen på Diyaudio: AD1862 PCB layout. Masse info der.

    Edit: Dette er såvidt jeg vet den eneste AD1862-dacen som fortsatt kan kjøpes for penger: Mystique X SE D/A Converter
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn