TV nettverksytelse: et lite tips

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Dette er sikkert gammelt nytt for mange, men kanskje verdt å nevne likevel.

Nettverksporten i de fleste (alle?) TVer støtter typisk kun 100Mbit og yter ofte betraktelig mindre i praksis. Hvis TVen har en USB 3.0 port er et USB 3.0 til gigabit ethernet adapter en kjapp, billig og svært effektiv fiks.

Jeg koblet nylig opp et slikt adapter fra Cable Matters og gikk fra ca. 84 Mbit/s til ca 485 Mbit/s.
 

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
195
Antall liker
37
Sted
Bergen
TVen eller dekoderen? Jeg har Altibox. Plugge i den?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.168
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Naturligvis leverer Wifi på 5GHz nettverket mer enn godt nok. Forundrer meg at de leverer nye TV i 2021 med 100Mbit nettverkskort.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.168
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
TVen eller dekoderen? Jeg har Altibox. Plugge i den?
Nettverket til TV, ethernet pluggen er vanligvis begrenset til 100Mbit/s på de fleste nye TV'er av en mystisk grunn. Så koble opp kablet nettverk via USB adapter gir større hastighet. Naturligvis er dette kun relevant om man kjører app'er på TV.

Dette er resultat av blårussen som styrer. Overlat produktutvikling til R&D - regner med at LG og Samsung sparer 5 kr/TV på dette geniale valget :)
 

EndreS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2007
Innlegg
195
Antall liker
37
Sted
Bergen
Takk for svar. Jeg har ikke selve TVen på nett. Bruker nettbrett og CC hvis ikke rett fra Altibox.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Nettverket til TV, ethernet pluggen er vanligvis begrenset til 100Mbit/s på de fleste nye TV'er av en mystisk grunn. Så koble opp kablet nettverk via USB adapter gir større hastighet. Naturligvis er dette kun relevant om man kjører app'er på TV.

Dette er resultat av blårussen som styrer. Overlat produktutvikling til R&D - regner med at LG og Samsung sparer 5 kr/TV på dette geniale valget :)
Det er nok heller en ingeniør som har bestemt :). Det er vel ingen strøm som krever over 100Mbit? Alt over 100Mbit er derfor luksus og overkapasitet - ingen elegant løsning ;)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.168
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er nok heller en ingeniør som har bestemt :). Det er vel ingen strøm som krever over 100Mbit? Alt over 100Mbit er derfor luksus og overkapasitet - ingen elegant løsning ;)
Du tenker streaming, men skal man spille av UHD blu-ray via TV'ens app så går faktisk ikke det. Peak for UHD blu-ray er 120 Mbit/s :)
Hvorfor tror du Oppo UDP 203/205 har Gigabit nettverk ?
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.168
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hadde denne diskusjonen med en media-box produsent også (skal ikke nevne navn). Der måtte de rulle over og innrømme at det hadde tatt feil relatert 100Mbit/s var nok (det er noen år siden denne diskusjonen) :)

Faktisk kan UHD materiale kreve opp til 144Mbit/s.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.678
Torget vurderinger
1
Det er nok heller en ingeniør som har bestemt :)
Har det vært en ingeniør som har bestemt, så har samtlige TVer kommet med 10gb/s over fiber og tilsvarende trådløst, MINIMUM! :)

Men et annet tips er å bytte fra 2.4GHz trådløst til 5GHz på wifi på TVn, her merket jeg utrolig stor forskjell. Gikk fra å buffre hvert 5. Sek til å ikke buffre lengre i det hele tatt på streaming. Da på 4K, HDR, Dolby Atmos materiale.
 

Alek264

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.06.2017
Innlegg
2.671
Antall liker
1.838
Sted
Høyjord
Torget vurderinger
1
Du tenker streaming, men skal man spille av UHD blu-ray via TV'ens app så går faktisk ikke det. Peak for UHD blu-ray er 120 Mbit/s :)
Hvorfor tror du Oppo UDP 203/205 har Gigabit nettverk ?
Hvis du leser innlegget på en litt annen måte så ser du at han ikke snakker for seg selv men for ingeniøren :)
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.168
Antall liker
2.101
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Regner også med at typisk Netflix innen de neste 4-5 år har beveget seg i samme retning.
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Forhåpentligvis får TVene litt kjappere nettverk i løpet av samme tidsrom.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Hvis du leser innlegget på en litt annen måte så ser du at han ikke snakker for seg selv men for ingeniøren :)
Stemmer det. Har nesten ukentlige "diskusjoner" med ingeniører (veldig dyktige!) på båndbreddebehov og den forferdelige virkeligheten som ødelegger (IMHO) deres flotte modeller.
 

storab

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2013
Innlegg
537
Antall liker
790
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
6
Har det vært en ingeniør som har bestemt, så har samtlige TVer kommet med 10gb/s over fiber og tilsvarende trådløst, MINIMUM! :)

Men et annet tips er å bytte fra 2.4GHz trådløst til 5GHz på wifi på TVn, her merket jeg utrolig stor forskjell. Gikk fra å buffre hvert 5. Sek til å ikke buffre lengre i det hele tatt på streaming. Da på 4K, HDR, Dolby Atmos materiale.
Som en ingeniør vet jeg at det er økonomien som styrer dette.
Betalingsvilligheten til flertallet gjør at Netflix, Youtube og gjengen drøyer lenge før de går over 30 Mbit strømmer. Men det er rett at begge lett kan gå høyere når de fyller buffer.

Det er forresten gigabit på den nye Altibox dekoderen, der kan vi også installere alle Android tv apper vi ønsker. Enklere enn å bytte tv :)
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Hadde denne diskusjonen med en media-box produsent også (skal ikke nevne navn). Der måtte de rulle over og innrømme at det hadde tatt feil relatert 100Mbit/s var nok (det er noen år siden denne diskusjonen) :)

Faktisk kan UHD materiale kreve opp til 144Mbit/s.
Som en som normalt alltid ber om overdimensjonering så er det rart ¨være på denne siden av diskusjonen:
Max bit rate er "strengt tatt" ikke relevant for dimensjonering av interface, men sustained bit rate. Ut i fra disse to kan en se hvor stor buffering en trenger (også ut i fra maks tillatt forsinkelse).

Snakk med en nettverksspesialist: båndbredde skal en spare på og alt skal utnyttes maksimalt. Det er ikke nødvendigvis økonomen som holder igjen!
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.678
Torget vurderinger
1
Snakk med en nettverksspesialist: båndbredde skal en spare på og alt skal utnyttes maksimalt. Det er ikke nødvendigvis økonomen som holder igjen!
Hæ!??

Jo, det er økonomien som holder igjen det meste.. Teknologien er der allerede, for mange år siden. Overhead og overdimensjonering er et must, skal man ha et stabilt nettverk som fungerer optimalt og det gjelder å luke bort alle flaskehalser der man kan og dette koster gjerne endel.

Men her det snakk om hjemme, og her er det en selv som setter begrensninger. Man får mye bra på trådløst idag, bare sørg for å kjøpe seg utstyr som støtter wifi6(e) og mesh nettverk med flere bokser (enn man egentlig trenger). Enkelt og greit, bra overhead der også. Irundt 3-5 år og nyere TVer støtter 5GHz nettverk som er kjappt nok til det meste av streaming også.
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Hæ!??

Jo, det er økonomien som holder igjen det meste.. Teknologien er der allerede, for mange år siden. Overhead og overdimensjonering er et must, skal man ha et stabilt nettverk som fungerer optimalt og det gjelder å luke bort alle flaskehalser der man kan og dette koster gjerne endel.

Men her det snakk om hjemme, og her er det en selv som setter begrensninger. Man får mye bra på trådløst idag, bare sørg for å kjøpe seg utstyr som støtter wifi6(e) og mesh nettverk med flere bokser (enn man egentlig trenger). Enkelt og greit, bra overhead der også. Irundt 3-5 år og nyere TVer støtter 5GHz nettverk som er kjappt nok til det meste av streaming også.
Hei,
du leser ikke helt det jeg skriver :) = skrev økonom ikke økonomi. fx
Samtidig er jeg redd vi stort sett er enige ;) . Hjemme har jeg kjørt så overdimensjonert nett jeg har råd til, ut i fra tanken at det skal være behagelig og ikke representere noen flaskehalser. Når det kommer til jobb er det en kost-nytte som kommer inn. Det å holde en standard, samt noe som for det aller meste er godt nok forklarer mange 100Mb nettverkskort. Med en fornuftig implementering holder det til "all" hjemmebruk av video og lyd fortsatt. For de fleste ingeniører (og økonomer) er det fornuftig og best practice. Overdimensjonering er i denne sammenhengen hverken bærekraftig eller en elegant løsning :(.

Dette er nok uansett et sidespor til temaet, men jeg er ikke alltid så glad i at økonomen får skylden for noe som aldri er svart-hvitt.

Mvh
økonom i en ingeniørbedrift
 
Sist redigert:

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.678
Torget vurderinger
1
du leser ikke helt det jeg skriver :) = skrev økonom ikke økonomi.
Ser det nå, litt trøtt på øya. Men det er vel ofte økonomen som stopper lekegrinda til ingeniørene?

Hilsen Ingeniør i Økonom-bedrift. :p

Men man får ofte et budsjett å forholde seg til, eller spiller inn i budsjett for å få ting gjort og holde nettet oppe. Som regel er det en teknisk avveining på kost/nytte og man velger det som er "bra nok", tror nok de fleste bedrifter har gått konk om de har åpnet opp pengesekken for fullt til ingeniørene. Oversubscription på porter/hastighet, pakker pr. sekund, og har man en "normal-tilstand" å gå etter så ser man fort om det utstyret man har fra før bør byttes ut. Jeg er vant til å kjøre minst 50-80% idle/overhead, overstiger man normalen med mer enn 70-80% load så har man ofte mer congestion i nettverket enn man tror og burde gjøre noe med det.

Om man ikke får nok fart hjemme, så påvirker det få brukere og da er ikke congestion et reelt problem da det også oftest er kortvarig. Men familie er de "verste og mest kravstore kundene" sies det visstnok..
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Noen her som har fått til nettverk over usb 2 eller 3 på Sony sine Oled tv,er ?

Mvh
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.678
Torget vurderinger
1
Noen her som har fått til nettverk over usb 2 eller 3 på Sony sine Oled tv,er ?

Mvh
De har vel Android OS? Der kan man bruke 5GHz WIFI nett, utgjør stor forskjell på min Sony TV ihvertfall..
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
De har vel Android OS? Der kan man bruke 5GHz WIFI nett, utgjør stor forskjell på min Sony TV ihvertfall..
Android OS & 5 Ghz funker fint men er det støtte for nettverk over usb 1/2/3 portene var det jeg lurte litt på .
Mvh
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
7.505
Antall liker
8.045
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Det skal det vel være, så lenge det ikke er snakk om non-standard USB-porter. Hvorvidt det funker skulle være avhengig av USB-standarden og ikke OSet, så lenge USB-implementasjonen er som den skal være.

Ta et søk på YouTube; jeg mener å ha sett noen gjøre akkurat dette på en Sony.
 
Topp Bunn