Troverdige kabler til fornuftig pris

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Mange av disse "kunnskapsrike personene" skulle man jo tro aldri hadde lyttet til et stereoanlegg noen gang. Disse trådene, enten det gjelder kabler eller nøytral lyd eller hvordan få frem rominformasjon, er jo et mega- sammensurium av merkelige påstander som synes å være tatt rett ut fra løse luften. Selvopplevd kan det i hvert fall neppe være.
    Du er off topic igjen.
     

    teddyh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.07.2009
    Innlegg
    826
    Antall liker
    219
    Benytter nå de her kablene fra en seriøs produsent uten noe "hokus pokus" : https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=55-654-51&toc=20278
    De overtok for noen betydelig dyrere kabler fra en såkalt hi-fi produsent og de gjør en like god jobb her hos meg. Har byttet litt frem og tilbake mellom de for å sjekke om det har gitt dårligere lyd, men har ikke klart å påpeke det. En stor fordel med de kablene eg linket til er at de er mye mer fleksible og lettere å håndtere enn de eg hadde tidligere.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Mange av disse "kunnskapsrike personene" skulle man jo tro aldri hadde lyttet til et stereoanlegg noen gang. Disse trådene, enten det gjelder kabler eller nøytral lyd eller hvordan få frem rominformasjon, er jo et mega- sammensurium av merkelige påstander som synes å være tatt rett ut fra løse luften. Selvopplevd kan det i hvert fall neppe være.
    Det er ingen ting som tyder på at man blir en bedre lytter som følge av redusert mengde vett.
    Dersom kunnskap er et minus for en hobby som dette, er det en falitterklæring for hele hobbyen.

    Personlig setter jeg stor pris på lytteinntrykk. Enda mer pris setter jeg på dem om de står i forhold til anerkjent vitenskap. Da vet jeg at de med større sannsynlighet er almenne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.529
    Antall liker
    35.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror nok du ville fått svar som støtter det jeg sier om du hadde spurt produsenten hvordan dette trykket påføres tråden.
    Man trekker en tråd med en tykkere diameter gjennom et konisk hull med en mindre diameter (et trekkjern). Den høyglanspolerte overflaten på trekkjernet "polerer" i samme opperasjon overflaten på tråden. Så enkelt er det faktisk. En flere hundre år gammel teknikk, som beskrives av kabelprodusenten, slik at det skal virke mest mulig imponerende.
    Jeg kan uansett ikke se hverken noe latterlig eller useriøst i denne informasjonen om produksjonsprosessen. Firmaet har valgt en litt annen metode for å kombinere sølv og kobber, enn det som er vanlig.
    Først beskriver man ulemper med silver plating:
    "Silver plating causes a dioding effect when signal is passed through resulting in brightness and distortion. Because silver plating has a bad reputation, some manufacturers try to disguise the fact by calling it silver coated, silver clad or silver/copper hybrid. But they are all silver plated"

    Deretter beskrives fordelen med denne alternative metode:

    "No dioding subsequently occurs with this process."

    Om dette har reelle effekter på lyden, skal ikke jeg si noe som helst om. Poenget mitt er at dette firmaet kort og godt beskriver hvordan deres kabler lages, på en måte som er verifiserbar. Påstandene om effekter på lydkvalitet, er selvsagt kun verifiserbar med blindtest. Det er hverken hokus pokus eller svada i deres forklaring. Kun en faktisk beskrivelse av produksjonsmetode.
    Når så prisene på kablene også er innenfor det fornuftige, forsvarer dette merket sin plass i denne tråden.

    Det som er latterlig og useriøst i den beskrivelsen er påstanden om "a dioding effect" som så skaper "brightness and distortion". Det skjer bare ikke, og det er ingen som helst fysisk mekanisme som kan få det til å skje. Det oppstår ingen oksydfilm mellom de to metallene som kan fungere som dioder. Tvert i mot vil disse to metallene diffundere inn i hverandre, sånn at man vil få en tilnærmet sømløs overgang. Ingen har noen sinne greid å påvise ikkelineær forvrengning i en kobber- eller sølvkabel, eller i en kabel som består av begge metaller. Den effekten finnes ikke.

    At de deretter kommer med en noenlunde saklig beskrivelse av en prosess for å redusere et ikke-eksisterende problem gjør ikke saken særlig mye bedre, synes jeg. Det er forsåvidt riktig å si at "no dioding occurs with this process", men det hender ikke med noen andre kobber- og/eller sølvkabler heller. Beskrivelsen er like etterrettelig som å trykke "100 % fat free" på en flaske vann.

    Jeg har mest sans for hjemmelodding med metervare fra firmaer som Belden, Alpha Wire, eller Bedea. Da får man datablader som sier eksakt hvilke egenskaper dette har, og til priser mellom ti og femti kroner meteren er det overkommelig prising (selv om marginen på produksjonspris fortsatt er ganske stor - men det er som regel dyrt å handle i smått). Det er ikke vanskelig å finne kabling som er bortimot perfekt for digitale eller analoge signalkabler, balansert eller ubalansert. Høyttalerkabler er ikke noe vanskeligere. Kontakter fra Neutrik og Deltron koster 40-50 kroner stykket. Alt sammen fås kjøpt på Elfa, og hvis man ikke kan lodde fra før, tar det ca en halvtime å lære seg det godt nok for dette formålet.

    Dette er virkelig ikke så komplisert og mystisk som enkelte vil ha det til.
     
    Sist redigert:

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Jeg detter ut litt når det argumenteres slik:
    Denne kabelen er spunnet i en dobbelt tvunnet par konfigurasjon for maksimalt å kunne motstå RFI (elektromagnetisk stråling i radioens frekvensspektrum som lett kan påvirke lyden siden det blir fanget opp av kabler etc…)

    Hva er så "radioens frekvensspektrum"? kilohertz, megahertz, gigahertz?
    Muligens er dette en google-oversettelse, men det må da i anstendighetens navn la seg gjøre å beskrive dette på en litt mer konkret måte?
    Ellers var kabelen "farlig billig", i alle fall hva Nordostkabler gjelder...
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Til tross for at den er noe stiv og uhåndterlig og en noe stiv meterpris, synes jeg dette er en fornuftig kabel: Audio Magic Wonder 6 kvadrat og star 4 kvadrat solid core høyttalerkabler
    wonder.jpg

    Her har man konstruert en kabel av fornuftig materialer på både leder og isolasjon, samt i en dimensjon som vil tilgodese nokså effekthungrige applikasjoner.
    En slik kabel vil nok stå seg svært godt mot rimelig eksotiske konstruksjoner, om man sørger for gode forbindelser til forsterker og høyttalere.
    (Har bestilt meg et sett av 6 kvadrat utgaven for moros skyld.:))
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Ningbo Neutrik® Electronics vs Ningbo Qilo Electronic Equipment Factory ?

    se nederst på siden:
    Neutrik Group - Neutrik

    Ningbo er bare atter en kinesisk millionby som de færreste av oss har hørt om. Det ser ut til at Neutrik har et datterselskap med produksjon der.

    mvh
    KJ
    Jo, du har helt rett.

    Jeg har i flere år brukt tykk trafotråd som høyttalerkabler i noen år nå, og synes det funker bra. Litt mas å slipe av emaljeisolasjonen, som er utrolig slitesterk.

    Eksempel: 2mm Ø / A > 3 mm^2:
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=55-190-04&toc=20143
    Ca 8 kr. / m.

    Hvis noen en dag dukker opp med noe dyrt og fint som låter markant bedre, er jeg åpen for det, men tidligere erfaringer gjør at jeg tviler på om det vil skje.
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Noe feil er det bestandig med biler, og Alfe Romeo er et entusiastmerke. Pluss at ingen går rundt og skal bevise at den ene eller andre bilen er verdens beste. Noe annet var det med Polski Fiat, du hører det på navnet. Det var en skrothaug, men halvparten av eierne gikk ut med anbefaling, fordi de måtte forsvare feilkjøpet. Var det vanskelig å se sammenhengen?
    Jeg testet ut min egen anbefaling av et kabelmerke mot relevant kunnskap hos personer her på forumet. Det gjorde jeg ved å kopiere inn en del av merkets egne påstander, som jeg selv hadde fått en viss tiltro til. Jeg fikk frem relevante motargumenter fra personer med bakgrunnskunnskap bedre enn min egen. Jeg avsluttet så ærlig og ydmykt jeg kunne, med å innrømme at jeg kanskje hadde vurdert prudusenten på sviktende grunnlag. Er ikke det en vesentlig forskjell fra dem så tviholdt på sin anbefaling av Polski Fiat?
    Om du mener at jeg på denne måten har misbrukt forumet, ber jeg i tilfelle om unnskyldning. Her ender det jo opp med sinne og frustrasjon, uansett hvordan man prøver å gå frem.
    Nettdiskusjoner blir ofte mye "slemmere" enn direkte diskusjoner. Du skal ha all ære for denne tråden, det er det første eksemplet jeg har sett på HFS der noen noensinne har tatt til seg motargumenter og faktisk gjort seg nytte av rådene. På den måten skiller eksemplet seg veldig fra Polski Fiat! Jeg bare måtte ta en ekstra runde på det siden Alfa Romeo ble nevnt i samme avsnitt, og det merket er fra en helt annen divisjon. Nei, det er ikke misbruk, men forbilledlig bruk av forumet! Jeg ble bare litt provosert av debatteknikken, der jeg ble bedt om å motbevise ubevist svada kopiert ukritisk fra firmaets reklame (om de ikke-eksisterende diodene). Bevisbyrden ligger helt klart på de som hevder å sitte på Nobelprismateriale, uten å ville dokumentere det.

    Jeg har stor respekt for deg, helt fra oppstarten av det gigantiske høyttalerprosjektet, og synes du har fått mye ufortjent tyn opp gjennom tiden. Det til tross, jeg har tungt for å la udokumentert svada stå ubesvart! Håper det var en grei oppklaring, og lykke til videre med den fine hobbyen.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    God oversikt over billige ,troverdige kabler ?
    man kunne jo ramset opp alle kabler som selges til under 5000, de låter jo likt uansett , så noen god oversikt hadde det ikke blitt .
    Hvis man kan klare å holde seg til navn, linker, pris, egenskaper og gjerne bilde så blir dette en god oversikt. Det at det blir litt diskusjoner rundt gjør ikke så mye så lenge diskusjonene er knyttet mot opplysninger som er oppgitt for den enkelte kabel.

    Diskusjoner på lik linje med andre kabeltråder burde tas i egen tråd.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Konklusjonen er at alle "troverdige" kabler lyder likt ? Det er konsensus virker det som. Og kabler som koster over 100 kroner meter'n er bortkastede penger....? Greit liksom , å ha fasiten... ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    49
    Og listen over kabelprodusenter ligger allerede klistret øverst i denne avdelingen .
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Konklusjonen er at alle "troverdige" kabler lyder likt ? Det er konsensus virker det som. Og kabler som koster over 100 kroner meter'n er bortkastede penger....? Greit liksom , å ha fasiten... ;)
    Hva er nå egentlig en god kabel?

    Dersom en god kabel er en transparent kabel, så låter alle gode kabler kliss likt, helt uavhengig av pris.

    Dersom en god kabel er en kabel med en eller annen «sound» så blir det noe annerledes.

    mvh
    KJ
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Konklusjonen er at alle "troverdige" kabler lyder likt ? Det er konsensus virker det som. Og kabler som koster over 100 kroner meter'n er bortkastede penger....? Greit liksom , å ha fasiten... ;)
    Personlig mener jeg at en kabel i seg selv skal lyde av intet. Dette er det uansett meget vanskelig å finne ut av. Dersom to kabler gir ulik lydsignatur,er det svært vanskelig å avgjøre hvilken av dem som farger og hvilken som ikke farger. Kanskje begge farger?
    For meg står troverdig for en type kabel der de påståtte egenskaper samsvarer med de vitenskapelige fakta som finnnes som grunnlagsmateriale for produksjon og design av kabler.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Til tross for at den er noe stiv og uhåndterlig og en noe stiv meterpris, synes jeg dette er en fornuftig kabel: Audio Magic Wonder 6 kvadrat og star 4 kvadrat solid core h�yttalerkabler
    Vis vedlegget 141147
    Her har man konstruert en kabel av fornuftig materialer på både leder og isolasjon, samt i en dimensjon som vil tilgodese nokså effekthungrige applikasjoner.
    En slik kabel vil nok stå seg svært godt mot rimelig eksotiske konstruksjoner, om man sørger for gode forbindelser til forsterker og høyttalere.
    (Har bestilt meg et sett av 6 kvadrat utgaven for moros skyld.:))
    Dette er jo nesten en Reidar Solhaug kabel..;)


    Et godt forslag var det uansett. Hva er egentlig hovedforskjell mellom disse og Blue Jeans? Er sistnevne solid kåre eller multi strand?

    Ser at dem anbefaler uterminert. Hvorfor er det ikke flere som bruker uterminert kabel? På de fleste høyttalere og forsterkere får man jo slik minst like god kobling som med plugger eller spader, samtidig som man sparer penger.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Konklusjonen er at alle "troverdige" kabler lyder likt ? Det er konsensus virker det som. Og kabler som koster over 100 kroner meter'n er bortkastede penger....? Greit liksom , å ha fasiten... ;)
    Personlig mener jeg at en kabel i seg selv skal lyde av intet. Dette er det uansett meget vanskelig å finne ut av. Dersom to kabler gir ulik lydsignatur,er det svært vanskelig å avgjøre hvilken av dem som farger og hvilken som ikke farger. Kanskje begge farger?
    For meg står troverdig for en type kabel der de påståtte egenskaper samsvarer med de vitenskapelige fakta som finnnes som grunnlagsmateriale for produksjon og design av kabler.

    I prinsippet er jeg enig med deg Karma, kabler skal bare være en forbindelse... Og vite hva som farger i et anlegg betinger aktiv lytting til komponenter over lang tid...Noen kjapp abx har jeg ikke tro på når det gjelder å avdekke forskjeller i et helt anlegg...

    Når det gjelder LAT så kan en forstå at språkelig kosmetikk kan være tung å svelge... Unasett, vi er nordmenn og plukker kanskje ikke opp de naynser som det er ment i det engelske språk ? Det kan være et poeng å teste sålange du har returrett... Sålenge du har egne ører er det de som gjelder, ikke andres teori om hvordan det kan lyde hjemme hos deg..

    Audio Magic og Anticabels... Uhåndterlige og kontaktpunktene må pusses ofte ... Eiergleden er på linje med Lada Niva. Solid, høy fremkommlighet for signalene, samt det er ikke det alle kunder etterspørr av måten å spille på...Underforstått at jeg foretrekker sølv anyday, fremfor en haug med kobber som jeg ikke får nyttegjort hos meg.. ;)

    Og Karma, stort pluss for fremvist ydmykhet og åpenhet. Det er mange dyktige folk her og jeg har notert meg hva novgarod har anført. Gode poenger fra han. Uansett, ydmykhet eller ei, en må erfare selv og tro på det en gjør. Først da kan en bli lykkelig audiofil :rolleyes:
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    HCS

    Jeg føler meg selv på ingen måte immun mot placèbo. Det betyr at jeg nok kunne "hørt" de kvaliteter som LAT beskriver i sin produksjonsprosess, om jeg ikke hadde fått presentert litt fakta som ga meg et bedre grunnlag til å vurdere innholdet i infoen.

    En annen sak som gjør meg skeptisk, er at jeg nærmest må trygle dem om å svare på e-mail. Jeg har f.eks. spørt dem for to dager siden om leveringstidspunkt for mine bestilte kabler, uten å få svar.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HCS

    Jeg føler meg selv på ingen måte immun mot placèbo. Det betyr at jeg nok kunne "hørt" de kvaliteter som LAT beskriver i sin produksjonsprosess, om jeg ikke hadde fått presentert litt fakta som ga meg et bedre grunnlag til å vurdere innholdet i infoen.

    En annen sak som gjør meg skeptisk, er at jeg nærmest må trygle dem om å svare på e-mail. Jeg har f.eks. spørt dem for to dager siden om leveringstidspunkt for mine bestilte kabler, uten å få svar.
    Manglende svar er ikke bra, på grensen til useriøst... Så den følelsen du får av det skjønner jeg godt.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Audio Magic og Anticabels... Uhåndterlige og kontaktpunktene må pusses ofte ... Eiergleden er på linje med Lada Niva. Solid, høy fremkommlighet for signalene, samt det er ikke det alle kunder etterspørr av måten å spille på...Underforstått at jeg foretrekker sølv anyday, fremfor en haug med kobber som jeg ikke får nyttegjort hos meg.. ;)
    Forstår jeg deg rett når jeg leser dette som at du har prøvd Audio Magic-kablene..?

    I så fall, hvordan opplevde du ytelsen, sett bort fra at de er stive og uhåndterlige(noe jeg vel egentlig regnet med :p)?

    Har de noen åpenbare svakheter lydmessig (i dine ører)? (Ser liksom ikke for meg at de kan gjøre så mye galt, med tanke på konstruksjon og materialvalg)

    Og til sist, hva skiller dem evt. (Lydmessig) fra de du har valgt å bruke i ditt oppsett?

    Mvh. Stian
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Mange av disse "kunnskapsrike personene" skulle man jo tro aldri hadde lyttet til et stereoanlegg noen gang. Disse trådene, enten det gjelder kabler eller nøytral lyd eller hvordan få frem rominformasjon, er jo et mega- sammensurium av merkelige påstander som synes å være tatt rett ut fra løse luften. Selvopplevd kan det i hvert fall neppe være.
    Det er ingen ting som tyder på at man blir en bedre lytter som følge av redusert mengde vett.
    Dersom kunnskap er et minus for en hobby som dette, er det en falitterklæring for hele hobbyen.

    Personlig setter jeg stor pris på lytteinntrykk. Enda mer pris setter jeg på dem om de står i forhold til anerkjent vitenskap. Da vet jeg at de med større sannsynlighet er almenne.

    tara%20helix%208%20bulk.jpg

    Jeg har også prøvd en sånn "fornuftig Kabel". Brukte den faktisk i fem år, fra 2003 til 2008. Kjøpte den på hifiklubben for tre og et halvt tusen. Ikke vet jeg hva jeg betalte for...men det er sikkert ingen Kabelfornektere her som finner noen feil med den. Bortsett fra at det er vettløst å bruke noe sånt i et skikkelig high- end- anlegg. Med mindre du liker grøtete, detaljfattig, flat lyd, da, selvfølgelig. Det er det jo tydeligvis noen her som gjør. Ja, når man ikke har hørt noe bedre, så..

    De mest kunnskapsrike Kabelfornekterne her har jo selv gjort Kabeleksperimenter en gang i tiden, men kun hørt liten eller ingen forskjell. Derfor aner de ikke hva Kabelforskjeller består av. Derav alle påstandene og teoriene om "farging", "lydsignatur", "EQ- virkning" osv. Vettløst vås og vissvass alt sammen. En bedre Kabel er kort sagt bedre på de fleste områder. Dårlige Kabler forringer "alt" ved lyden i forhold til de bedre. Det er i hvert fall min erfaring. Derfor er det ikke vanskelig å skille gode Kabler fra dårlige, gitt at anlegget henger på greip, da. Det vil du kanskje selv oppleve en gang.

    Kabelfornekterne burde heller skaffe seg skikkelige anlegg, prøve skikkelige Kabler, og eventuelt revurdere. Å gjøre egne begrensede erfaringer almengyldige, er i hvert fall vettløst.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Du kaster jo mest bort din egen tid med alle de der innleggene dine. "Ingen" greier å henge med, pluss at konklusjonen blir feil. Hadde du gjort andre erfaringer, så hadde vel disse trådene vært fulle av tekniske betraktninger om dioder, krystaller, urenheter, oksider, forvrengning osv.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Kule-Trygve:

    Den dagen du er i stand til å underbygge dine påstander om direkte sammenheng mellom pris og kvalitet til et nesten ekstremt nivå, skal jeg ta deg mer seriøst. Det kan du f.eks. gjøre ved å vise at du hører det samme når du ikke vet hvilke kabler som er koblet til, under testing der det skiftes mellom kablene.

    Mye av det du påstår er dessuten løgn. Det er mange "kabelskeptikere" på dette forum som har hatt kostbare anlegg med dyre kabler. Personer som SAMTIDIG innehar teoretisk relevant kunnskap i sammenhengen. Personer som siden har gått bort fra dyre kabler og innrømmet at det hele var basert på placèbo. Dette vet jo du like godt som meg. Men når man ber for sin syke mor..

    Uansett synes jeg du skal respektere denne trådens intensjon.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Kabelfornekterne burde heller skaffe seg skikkelige anlegg, prøve skikkelige Kabler, og eventuelt revurdere. Å gjøre egne begrensede erfaringer almengyldige, er i hvert fall vettløst.
    Akkurat der satte du listen på historisk bunnivå. Etter dette er det bare å lete frem ignoreknappen og få deg trygt plassert inn der. Du argumenterer hodeløst og det er ingen som tar deg på alvor etter dette.

    Foreslår at du heretter holder deg til topic i denne tråden og blir det for vanskelig for deg får noen moderatorer ta tak i postingene dine.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Kabelfornekterne burde heller skaffe seg skikkelige anlegg, prøve skikkelige Kabler, og eventuelt revurdere. Å gjøre egne begrensede erfaringer almengyldige, er i hvert fall vettløst.
    Akkurat der satte du listen på historisk bunnivå. Etter dette er det bare å lete frem ignoreknappen og få deg trygt plassert inn der. Du argumenterer hodeløst og det er ingen som tar deg på alvor etter dette.

    Foreslår at du heretter holder deg til topic i denne tråden og blir det for vanskelig for deg får noen moderatorer ta tak i postingene dine.
    Hvis du leser denne tråden for å finne en kabel som er et slags optimalt kompromiss mellom ytelse og pris, uten at den er for dyr, som topic i tråden formodentlig er, så er du nok kommet til feil tråd. De fleste som har skrevet i denne tråden i det siste mener jo at en tilfeldig kabel til kr 1000 antakelig er like bra som en tilfeldig kabel til kr 100 000? Dette er rett og slett bare en tråd der man sier "Kjøp noe billig rask, som ser fornuftig ut, det er antakelig like bra som de dyre greiene. Motforestillinger ikke ønsket", for å si det enkelt. Og jeg kom med et eksempel på en slik "fornuftig kabel" som slett ikke er så "transparent" som en kunne ønske, og sa ifra om det. Men om jeg hadde sagt at "Tara Labs Helix 8 er en kabel som har funket fantastisk for meg, vet ikke om noe bedre" så hadde jeg derimot vært en verdifull bidragsyter i denne tråden?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Audio Magic og Anticabels... Uhåndterlige og kontaktpunktene må pusses ofte ... Eiergleden er på linje med Lada Niva. Solid, høy fremkommlighet for signalene, samt det er ikke det alle kunder etterspørr av måten å spille på...Underforstått at jeg foretrekker sølv anyday, fremfor en haug med kobber som jeg ikke får nyttegjort hos meg.. ;)
    Forstår jeg deg rett når jeg leser dette som at du har prøvd Audio Magic-kablene..?

    I så fall, hvordan opplevde du ytelsen, sett bort fra at de er stive og uhåndterlige(noe jeg vel egentlig regnet med :p)?

    Har de noen åpenbare svakheter lydmessig (i dine ører)? (Ser liksom ikke for meg at de kan gjøre så mye galt, med tanke på konstruksjon og materialvalg)

    Og til sist, hva skiller dem evt. (Lydmessig) fra de du har valgt å bruke i ditt oppsett?

    Mvh. Stian
    Hei Stian...

    Takk for velmente, gode faglige råd her inne... Ja, jeg har testet de et par tre mnd... Som sagt er de stive og uhåndterlige...Smatt ut av feste på høytalerne et par ganger når de ble flyttet på.. Bare en bagatell, men verdt å merke seg. Konstruksjonsmessig har jeg ikke noe imot lakk-isolasjon. Så lenge den er hel... Går det hull eller slites denne av ved å ligge på gulv eller andre ting er det ikke så bra...

    I mine ører ga disse kablene god bass , litt tilbaketrukket mellomtone samt en litt ullen diskant. Det var på en oppsett med bassrefleks samt transistor.


    Pr idag bruker jeg solid core sølv kjøpt fra USA for billigre enn det tilbudet jeg fikk fra K.A Rasmussen på Hamar... I mitt oppsett er disse bortimot nøytrale med svært god oppløsning og detaljering. Akkurat det jeg vil ha...


    Håper dette svarte deg litt Stian ? ;)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.661
    Antall liker
    32.644
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Dette er kabler som samsvarer med trådtittel:)

    Vis vedlegget 141380





    gismo

    Pris på disse gismo ? Fine kabler å se på ;)

    Hepp HCS
    I dag er de vel noe billigere enn mine utgaver pga av litt billigere kontakter, men ennå meget prisverdige ifht prestanda;)


    COANDA%20m%20tekst.jpg


    Står vel priser her på de nyeste utgavene.
    PS... de er ikke bare fine å se på, de spiller meget bra også;)

    gismo
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Audio Magic og Anticabels... Uhåndterlige og kontaktpunktene må pusses ofte ... Eiergleden er på linje med Lada Niva. Solid, høy fremkommlighet for signalene, samt det er ikke det alle kunder etterspørr av måten å spille på...Underforstått at jeg foretrekker sølv anyday, fremfor en haug med kobber som jeg ikke får nyttegjort hos meg.. ;)
    Forstår jeg deg rett når jeg leser dette som at du har prøvd Audio Magic-kablene..?

    I så fall, hvordan opplevde du ytelsen, sett bort fra at de er stive og uhåndterlige(noe jeg vel egentlig regnet med :p)?

    Har de noen åpenbare svakheter lydmessig (i dine ører)? (Ser liksom ikke for meg at de kan gjøre så mye galt, med tanke på konstruksjon og materialvalg)

    Og til sist, hva skiller dem evt. (Lydmessig) fra de du har valgt å bruke i ditt oppsett?

    Mvh. Stian
    Hei Stian...

    Takk for velmente, gode faglige råd her inne... Ja, jeg har testet de et par tre mnd... Som sagt er de stive og uhåndterlige...Smatt ut av feste på høytalerne et par ganger når de ble flyttet på.. Bare en bagatell, men verdt å merke seg. Konstruksjonsmessig har jeg ikke noe imot lakk-isolasjon. Så lenge den er hel... Går det hull eller slites denne av ved å ligge på gulv eller andre ting er det ikke så bra...

    I mine ører ga disse kablene god bass , litt tilbaketrukket mellomtone samt en litt ullen diskant. Det var på en oppsett med bassrefleks samt transistor.


    Pr idag bruker jeg solid core sølv kjøpt fra USA for billigre enn det tilbudet jeg fikk fra K.A Rasmussen på Hamar... I mitt oppsett er disse bortimot nøytrale med svært god oppløsning og detaljering. Akkurat det jeg vil ha...


    Håper dette svarte deg litt Stian ? ;)
    Da forstår jeg deg dit hen at det er Anti Cables du har prøvd? Audio Magic har jo ikke lakkisolasjon, men ptfe-strømper.
    Uansett så er det jo snakk om kobber i solid core-konstruksjon, så om godstykkelsen er noen lunne den samme vil vel de elektriske egenskapene bli svært like, eller er det slik at Anti Cables ikke har noen fast innbyrdes avstand? (Det vil vel muligens kunne gi en noe annen og uforutsigbar "signatur"?)

    Bruker nå et par SoundRight cu, som består av sandwich kobberfolie pluss-leder og flettet solidcore skjerm/minus-leder.
    img.ashx.jpeg

    De ser heftige ut og veier det samme som en ok integrertforsterker, men lydmessig ga de ikke særlig løft fra mine gode gamle Cable talk "talk 3". Eneste reelle forskjell er at jeg kan spille høyere med full kontroll i bassen. (Har likevel en idé om at det har mest å gjøre med bedre kontakt med spader (på SoundRight) enn med bananpluggene som er brukt på Cable Talk.)

    Blir spennende å se om Solidcore 6 kvadrat blir svært annerledes en de 3,9 kvadrat folie/stranded kablene jeg nå bruker..

    Takker for et godt svar, HCS!

    -Stian-

    Prøvde forresten, for noen år siden, 2 kvadrat fintsølv i bomullstrømper, men greide ikke å skille de fra 2,5 kvadrat mangetrådet kabel fra Bilradiolagret, så de kablene endte etterhvert som råvarer til smykkeproduksjon.. :) Lagde også noen signalkabler av fintsølv med integrerte(ikke loddet) sølv-senterpinne, teflonforing og fintsølv ytterkontakt koblet til en sølvfolieskjerm. Strømper ble laget av bomull inpregnert med kaldpresset linolje. Bortsett fra at de luktet betydelig sterkere, så gjorde de ikke mer utav seg enn de gamle Ixos 1002 Gamma kablene jeg en gang kjøpte på grunn av den kule fargen(Mesta-orange)...:cool: (Vi satt en gjeng og lyttet en hel kveld.)
    img3497azv.jpg

    Har prøvd litt av hvert oppgjennom årene, men uten å bli særlig forbløffet over resultatet... (Har faktisk prøvd både flatvalset og kvadratisk fintgull(1000/1000)-høyttalerkabler også :D, men bare for skøy! (Ingen umiddelbar forskjell å spore.)
    Nå skal det vel i rettferdighetens navn, sies at hverken ProAc Response 2.5, eller Xindak 6950 er særlig eksotiske konstruksjoner, så de er vel ikke akkurat laget for å fungere som utstyr for kabelanalyse.. ;) Høyttalerne har riktignok avslørt en hel del "undermotoriserte" forsterkere (Også betydelig dyrere og "finere" konstruksjoner enn Xindak...) Mitt andre oppsett, bestående av Alchemist Kraken Aniversary og Royd Minstrel SE er noe mer "kilent" når det gjelder kabler, men ikke værre enn at toe-inn på høyttalerne er av mye større betydning for den tonale ballansen...
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.509
    Antall liker
    15.385
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Dette er kabler som samsvarer med trådtittel:)

    Vis vedlegget 141380

    gismo
    Kan bare stille meg bak denne anbefalingen. Har testet disse sammen med BM rev. og Audience AU24. Coanda var den kabelen som hadde best oppløsning, klarhet og snert og tyngde i bassområdet. Testen min er basert på RCA utgaven med WBT sølv kontakter.

    OU812
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Stian: Anticabels endrer litt lydkarakter ettersom hvordan du ruller de sammen evt har de liggende rett ut i spenn til høytalerne. Audio magic har ikke strømpe , men et tynt lag av teflon som kan slites av.


    Forskjellige komponenter reagerer forskjellig.. Men for min egen del er påvirkningsgarden mindre enn det mange skal ha det til... Kabel-immune anlegg har jeg ennå til gode å høre. Om forskjellene kablene representerer er verdt det i kroner og øre er et annet spm.... ;)...
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    kjøp proson sine high end kabler eller dynavoice sine silverstar kabler , meir enn bra nok for hifi/hjemmekino bruk...pris for 1 sett proson high end kabler er 1080,-
    proson.jpg
    , og dynavoice sine silverstar kabler 1 sett er 1780,-
    Dynavoice-Silverstar-Cable-2x25m-571557-962229.jpg
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å se om Solidcore 6 kvadrat blir svært annerledes en de 3,9 kvadrat folie/stranded kablene jeg nå bruker..
    Husk at det eneste som duger for terminering av slike kabler er påloddete spader, gjerne krympet i tillegg. Avisolert 6 kvadrat solidcore skrudd rett i terminalene gir minimal kontaktflate mellom leder og terminal. Dessuten løsner den veldig lett.

    Det blir helt feil å bedømme lyden med slike kabler uten skikkelig terminering.

    mvh (i beste mening)
    larkus
    Det er riktig at de lett kan løsne litt og må etterstrammes i flere omganger.
    Hvorvidt de får dårlig kontakt henger jo da sammen med nettopp tilstrammingen.
    Hullet på skruen (terminalene) er så langt jeg mener å vite (om mine) innvendig runde, så slik sett får de en brukbar kontaktflate.
    Viktig at den delen som skal inn i hullet er rettest mulig av samme grunn, de kan nemlig få en liten bøy på seg ved avkutting med avbitertang.

    AMagic.jpg


    Prøver for tiden mine og jeg har skrudd skikkelig til nå i tre omganger.
    Dette er de blå 6 kvadratene og jeg har brukt de røde 4 kvadratene til subbene hele tiden og slik vil det bli også fremover.

    @HCS

    Audiomagic består av to lag med isolasjon et forholdsvis tynt transparent innerlag (teflon) og et ytterlag som er solid og neppe slites av selv ved "hard" bruk.
    Tviler faktisk på om innerlaget også lett vil bli slitt i stykker for egen del.

    PP.jpg

    4kvadraten til subbene er ikke tilkoblet for tiden.

    En ting som er greit med Audiomagic er at de "står" i lufta og kan lett formes vekk fra andre kabler,bare å lage en bøy på de vekk fra annet.

    Mvh.KW
     
    Sist redigert:

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Blir spennende å se om Solidcore 6 kvadrat blir svært annerledes en de 3,9 kvadrat folie/stranded kablene jeg nå bruker..
    Husk at det eneste som duger for terminering av slike kabler er påloddete spader, gjerne krympet i tillegg. Avisolert 6 kvadrat solidcore skrudd rett i terminalene gir minimal kontaktflate mellom leder og terminal. Dessuten løsner den veldig lett.

    Det blir helt feil å bedømme lyden med slike kabler uten skikkelig terminering.

    mvh (i beste mening)
    larkus
    Er helt enig her:)Kabelsko er den beste termineringen. Noe som elektrikkere vet ( lavere kontaktmotstand/kontiniutet)Jeg har gått helt over til vanlige kabelsko samt terminaler av kopper.Bruker kontaktrens/fett for best mulig kontakt. Har liggende kabelsko til hundrevis av kroner som er forgylte på ett eller annet vis. Rohodium vill jeg ikke bruke mer, da det gir ubehag i diskanten. Det er p.g.a dette sjiktet av magnesium eller hva de nå er som har vært brukt for og få feste.Diskanten vil få førsteprioritet når det gjelder tilkobling på terminalen, da den trekker minst strøm(høyttaler terminering). Da bør det i hvertfall ikke ligge noen jumber i mellom:) Dette tynne sjiktet med rohdium slites fort vekk når det til eksempel blir brukt på RCA eler banan plugger. Alt i beste mening. mvh. Guit
     
    T

    tce-teams

    Gjest
    Blir spennende å se om Solidcore 6 kvadrat blir svært annerledes en de 3,9 kvadrat folie/stranded kablene jeg nå bruker..
    Husk at det eneste som duger for terminering av slike kabler er påloddete spader, gjerne krympet i tillegg. Avisolert 6 kvadrat solidcore skrudd rett i terminalene gir minimal kontaktflate mellom leder og terminal. Dessuten løsner den veldig lett.

    Det blir helt feil å bedømme lyden med slike kabler uten skikkelig terminering.

    mvh (i beste mening)
    larkus
    Er helt enig her:)Kabelsko er den beste termineringen. Noe som elektrikkere vet ( lavere kontaktmotstand/kontiniutet)Jeg har gått helt over til vanlige kabelsko samt terminaler av kopper.Bruker kontaktrens/fett for best mulig kontakt. Har liggende kabelsko til hundrevis av kroner som er forgylte på ett eller annet vis. Rohodium vill jeg ikke bruke mer, da det gir ubehag i diskanten. Det er p.g.a dette sjiktet av magnesium eller hva de nå er som har vært brukt for og få feste.Diskanten vil få førsteprioritet når det gjelder tilkobling på terminalen, da den trekker minst strøm(høyttaler terminering). Da bør det i hvertfall ikke ligge noen jumber i mellom:) Dette tynne sjiktet med rohdium slites fort vekk når det til eksempel blir brukt på RCA eler banan plugger. Alt i beste mening. mvh. Guit
    og jeg som kjøpte nettop et sett med proson high end kabler med banana plug , da skal jeg heller skifte dem ut med dynavoice sine siverstar kabel , før det settet har kabel sko...vist ikke jeg tar heilt feil her nå :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Blir spennende å se om Solidcore 6 kvadrat blir svært annerledes en de 3,9 kvadrat folie/stranded kablene jeg nå bruker..
    Husk at det eneste som duger for terminering av slike kabler er påloddete spader, gjerne krympet i tillegg. Avisolert 6 kvadrat solidcore skrudd rett i terminalene gir minimal kontaktflate mellom leder og terminal. Dessuten løsner den veldig lett.

    Det blir helt feil å bedømme lyden med slike kabler uten skikkelig terminering.

    mvh (i beste mening)
    larkus
    Er helt enig her:)Kabelsko er den beste termineringen. Noe som elektrikkere vet ( lavere kontaktmotstand/kontiniutet)Jeg har gått helt over til vanlige kabelsko samt terminaler av kopper.Bruker kontaktrens/fett for best mulig kontakt. Har liggende kabelsko til hundrevis av kroner som er forgylte på ett eller annet vis. Rohodium vill jeg ikke bruke mer, da det gir ubehag i diskanten. Det er p.g.a dette sjiktet av magnesium eller hva de nå er som har vært brukt for og få feste.Diskanten vil få førsteprioritet når det gjelder tilkobling på terminalen, da den trekker minst strøm(høyttaler terminering). Da bør det i hvertfall ikke ligge noen jumber i mellom:) Dette tynne sjiktet med rohdium slites fort vekk når det til eksempel blir brukt på RCA eler banan plugger. Alt i beste mening. mvh. Guit
    Av hensyn til de runde pinnene som ProAc bruker på høyttalerterminalene sine, er det bananplugger som gjelds hos meg. I nr. 2 anlegget mitt bruker jeg bananplugger med strammeskrue - det sitter tight med god kontaktflate. I nr. 3 anlegget mitt blir det samme løsningen med tid og stunder - når jeg en eller annen gang får somlet meg til å finne ut hvordan lay-outen skal være. Regner man litt på kontaktarealet, blir det hipp som happ - ingen problemer her.

    Ellers stusser jeg litt over at slitestyrken er et poeng - det må være noe av interesse for dem som kobler kablene sine til og fra flere ganger om dagen. Jeg lever et enkelt liv i så måte: Kobler kablene til, og der blir de sittende i måneder - for ikke å si år - ad gangen.
     

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Blir spennende å se om Solidcore 6 kvadrat blir svært annerledes en de 3,9 kvadrat folie/stranded kablene jeg nå bruker..
    Husk at det eneste som duger for terminering av slike kabler er påloddete spader, gjerne krympet i tillegg. Avisolert 6 kvadrat solidcore skrudd rett i terminalene gir minimal kontaktflate mellom leder og terminal. Dessuten løsner den veldig lett.

    Det blir helt feil å bedømme lyden med slike kabler uten skikkelig terminering.

    mvh (i beste mening)
    larkus
    Er helt enig her:)Kabelsko er den beste termineringen. Noe som elektrikkere vet ( lavere kontaktmotstand/kontiniutet)Jeg har gått helt over til vanlige kabelsko samt terminaler av kopper.Bruker kontaktrens/fett for best mulig kontakt. Har liggende kabelsko til hundrevis av kroner som er forgylte på ett eller annet vis. Rohodium vill jeg ikke bruke mer, da det gir ubehag i diskanten. Det er p.g.a dette sjiktet av magnesium eller hva de nå er som har vært brukt for og få feste.Diskanten vil få førsteprioritet når det gjelder tilkobling på terminalen, da den trekker minst strøm(høyttaler terminering). Da bør det i hvertfall ikke ligge noen jumber i mellom:) Dette tynne sjiktet med rohdium slites fort vekk når det til eksempel blir brukt på RCA eler banan plugger. Alt i beste mening. mvh. Guit
    Av hensyn til de runde pinnene som ProAc bruker på høyttalerterminalene sine, er det bananplugger som gjelds hos meg. I nr. 2 anlegget mitt bruker jeg bananplugger med strammeskrue - det sitter tight med god kontaktflate. I nr. 3 anlegget mitt blir det samme løsningen med tid og stunder - når jeg en eller annen gang får somlet meg til å finne ut hvordan lay-outen skal være. Regner man litt på kontaktarealet, blir det hipp som happ - ingen problemer her.

    Ellers stusser jeg litt over at slitestyrken er et poeng - det må være noe av interesse for dem som kobler kablene sine til og fra flere ganger om dagen. Jeg lever et enkelt liv i så måte: Kobler kablene til, og der blir de sittende i måneder - for ikke å si år - ad gangen.
    Hvis vi snakker om demo kabler, så blir de nok koblet noen gangr:) Ser at PM audio bytter terminaler på brukte kabler:confused: som selges. Det var et medlem her på sentralen som nevnte at det er den siste meteren som er avgjørende for det endelige resultat. Jeg vil heller si den siste centimetrene eller millimetrene. Da mener jeg også massen på terminalene(kortest mulig signalvei). mvh. Guit
    DSC00283.JPG
     
    Sist redigert:

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Litt rart at så mange kabelprodusenter lager kabler med grelle og sterke farger. Vet de ikke at en betydelig del av oss er gift..?
     
    • Liker
    Reaksjoner: Dog

    Guit

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Litt rart at så mange kabelprodusenter lager kabler med grelle og sterke farger. Vet de ikke at en betydelig del av oss er gift..?
    Begynte og tro at kablene kunne være giftig. I krypdyr verden betyr grelle farger svært giftig:cool: mvh Guit
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn