Troverdige kabler til fornuftig pris

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    I relasjon til debatter om hva som er best av kobber, sølv eller forsølvet kobber, kan det være interessant å lese den spesielle løsning som LAT International har laget:

    "EXPLANATION OF OUR PROPRIETARY SILVERFUSE CONDUCTOR MATERIAL: Silverfuse is a near alloy of silver and copper. The copper used in this process is Single Crystal Continuous Cast Copper. It has unique physical and chemical properties, such as considerably longer granules with absolute absence of gaseous impurities such as oxygen, carbon, hydrogen and nitrogen. It is free from impurities (up to 99.99998% pure copper). It is far better than continuous cast Oxygen Free High Conductivity wire (OFHC). IT IS NOT SILVER PLATED. Silver plating causes a dioding effect when signal is passed through resulting in brightness and distortion. Because silver plating has a bad reputation, some manufacturers try to disguise the fact by calling it silver coated, silver clad or silver/copper hybrid. But they are all silver plated. Our Silverfuse process starts with Single Crystal Continuous Cast Copper wire with a diameter that is slightly larger than the required size. It is then pulled through a trough of molten silver. The wire with a silver deposit is then forced through a compacting process where it is subject to tremendous pressure. The silver and the copper are fused together into a near alloy. The compacting fusion also reduces the wire diameter to the desired size. No dioding subsequently occurs with this process. The result provides for the benefits of silver; which are excellent definition and clarity, with the high purity copper benefits of warmth and mellowness. (Incidentally, pure silver wire also causes brightness)"
    Skal man le eller gråte...? Makan til tullprat!:rolleyes: Først så snakker de om singelkrystalinsk kobber, som om at det overhode skulle la seg gjøre å trekke en sammenhengende kobberkrystall i en lengde. Så fremstiller de det som om deres elektrolyttisk rensede kobber er noe unikt, så påstår de at elektrolyttisk forsølving av kobber gir dårlige egenskaper. I neste omgang forsøker de å fremstille det som om at sølvet fester seg på en annen (og bedre) måte med varme enn med strøm. I tillegg har de "mage" til å henge ut andre som useriøse..??
    Denne teksten har mer i "Dilldalltråden 1.5" å gjøre, enn i en (singelkrystalinsk;))kabel-tråd...
    Før du bestemmer deg for om du skal le eller gråte: http://www.ysxbcn.com/upfile/soft/2010626/1998-2-20.pdf
    http://www.springerlink.com/content/x63q372013574543/
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    I relasjon til debatter om hva som er best av kobber, sølv eller forsølvet kobber, kan det være interessant å lese den spesielle løsning som LAT International har laget:

    "EXPLANATION OF OUR PROPRIETARY SILVERFUSE CONDUCTOR MATERIAL: Silverfuse is a near alloy of silver and copper. The copper used in this process is Single Crystal Continuous Cast Copper. It has unique physical and chemical properties, such as considerably longer granules with absolute absence of gaseous impurities such as oxygen, carbon, hydrogen and nitrogen. It is free from impurities (up to 99.99998% pure copper). It is far better than continuous cast Oxygen Free High Conductivity wire (OFHC). IT IS NOT SILVER PLATED. Silver plating causes a dioding effect when signal is passed through resulting in brightness and distortion. Because silver plating has a bad reputation, some manufacturers try to disguise the fact by calling it silver coated, silver clad or silver/copper hybrid. But they are all silver plated. Our Silverfuse process starts with Single Crystal Continuous Cast Copper wire with a diameter that is slightly larger than the required size. It is then pulled through a trough of molten silver. The wire with a silver deposit is then forced through a compacting process where it is subject to tremendous pressure. The silver and the copper are fused together into a near alloy. The compacting fusion also reduces the wire diameter to the desired size. No dioding subsequently occurs with this process. The result provides for the benefits of silver; which are excellent definition and clarity, with the high purity copper benefits of warmth and mellowness. (Incidentally, pure silver wire also causes brightness)"
    Skal man le eller gråte...? Makan til tullprat!:rolleyes: Først så snakker de om singelkrystalinsk kobber, som om at det overhode skulle la seg gjøre å trekke en sammenhengende kobberkrystall i en lengde. Så fremstiller de det som om deres elektrolyttisk rensede kobber er noe unikt, så påstår de at elektrolyttisk forsølving av kobber gir dårlige egenskaper. I neste omgang forsøker de å fremstille det som om at sølvet fester seg på en annen (og bedre) måte med varme enn med strøm. I tillegg har de "mage" til å henge ut andre som useriøse..??
    Denne teksten har mer i "Dilldalltråden 1.5" å gjøre, enn i en (singelkrystalinsk;))kabel-tråd...
    Før du bestemmer deg for om du skal le eller gråte: http://www.ysxbcn.com/upfile/soft/2010626/1998-2-20.pdf
    Journal of Materials Science, Volume 30, Number 21 - SpringerLink
    Hvis du leser disse tekstene så sier de helt klart at en slik monokrystalinsk tråd i praksis er en tråd der retningen på krystallene er ensrettet. Slik det aller meste av audiokabler lages i dag. Når audiobransjen omtaler slik tråd, fremstilles det som om tråden er en sammenhengende "krystall" uten korning.
    Ta deg en tur på f.eks. K. A. Rasmussen og se hvordan sølv og gulltråder produseres. Elektrolyttisk rensing, legering med kime, induksjonssmelting, trekking i riktig hastighet, gløding/herding, kveiling, pakking... værre er det ikke. Dette er ikke hokus pokus.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Hvis du vurderer nye kabler kan det være greit å kjøpe utifra hvilken klangbalanse du pr. dags dato har.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Hvis du leser disse tekstene så sier de helt klart at en slik monokrystalinsk tråd i praksis er en tråd der retningen på krystallene er ensrettet. Slik det aller meste av audiokabler lages i dag. Når audiobransjen omtaler slik tråd, fremstilles det som om tråden er en sammenhengende "krystall" uten korning.
    Ta deg en tur på f.eks. K. A. Rasmussen og se hvordan sølv og gulltråder produseres. Elektrolyttisk rensing, legering med kime, induksjonssmelting, trekking i riktig hastighet, gløding/herding, kveiling, pakking... værre er det ikke. Dette er ikke hokus pokus.

    Jeg leser her en beskrivelse av hvordan disse kabler lages. Ser ikke noe særlig forsøk på hokus pokus? Det er ikke du da som leser slik fanden leser bibelen?
    Prosessen de beskriver er vel både edruelig og reell? Hva den eventuelt har av betydning for lyd, er en annen sak..
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Hvis du leser disse tekstene så sier de helt klart at en slik monokrystalinsk tråd i praksis er en tråd der retningen på krystallene er ensrettet. Slik det aller meste av audiokabler lages i dag. Når audiobransjen omtaler slik tråd, fremstilles det som om tråden er en sammenhengende "krystall" uten korning.
    Ta deg en tur på f.eks. K. A. Rasmussen og se hvordan sølv og gulltråder produseres. Elektrolyttisk rensing, legering med kime, induksjonssmelting, trekking i riktig hastighet, gløding/herding, kveiling, pakking... værre er det ikke. Dette er ikke hokus pokus.

    Jeg leser her en beskrivelse av hvordan disse kabler lages. Ser ikke noe særlig forsøk på hokus pokus? Det er ikke du da som leser slik fanden leser bibelen?
    Prosessen de beskriver er vel både edruelig og reell? Hva den eventuelt har av betydning for lyd, er en annen sak..
    Saken er at dine to eksempler er edruelige beskrivelser fra vitenskapsmenn, mens teksten jeg i utgangspunktet kommenterte var en typisk kabelprodusents svadafylte kvasivitenskaplige selvskryt-tekst med formål å diskreditere "de andre" og fremstille egen vare som noe annet enn det den er: en forsølvet kobberkabel.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Saken er at dine to eksempler er edruelige beskrivelser fra vitenskapsmenn, mens teksten jeg i utgangspunktet kommenterte var en typisk kabelprodusents svadafylte kvasivitenskaplige selvskryt-tekst med formål å diskreditere "de andre" og fremstille egen vare som noe annet enn det den er: en forsølvet kobberkabel.
    Jeg er enig i at teksten har en reklameform. Poenget er dog at den beskriver faktiske og reelle produksjonsprosesser der sølv og kobber kombineres på en noe annen måte enn det som er vanlig. Om dette faktisk bidrar til bedre kvalitet er en helt annen diskusjon. Din første reaksjon gikk på at det hele var svada og hokus pokus.
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    437
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    For å gå litt tilbake til trådens utgangspunkt, så lurer jeg på hvem det er som definerer "troverdig" her. Flere av innleggene antyder at det har med pris å gjøre, og hvis det er enighet om at troverdig = "lav" pris, så er selvfølgelig det helt legitimt. Men så er neste spørsmål hva som er lav pris.

    Mitt poeng tror jeg egentlig det er ganske bred enighet om: De fleste ønsker best mulig lyd for pengene.

    Men så: Hvis jeg får en større lydforbedring ut av en kabel enn av en ny forsterker til samme pris, bør jeg da kjøpe forsterkeren fordi jeg ikke kan forklare hvorfor kabelen har den effekten jeg på subjektivt grunnlag mener å høre?
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    For å gå litt tilbake til trådens utgangspunkt, så lurer jeg på hvem det er som definerer "troverdig" her. Flere av innleggene antyder at det har med pris å gjøre, og hvis det er enighet om at troverdig = "lav" pris, så er selvfølgelig det helt legitimt. Men så er neste spørsmål hva som er lav pris.

    Mitt poeng tror jeg egentlig det er ganske bred enighet om: De fleste ønsker best mulig lyd for pengene.

    Men så: Hvis jeg får en større lydforbedring ut av en kabel enn av en ny forsterker til samme pris, bør jeg da kjøpe forsterkeren fordi jeg ikke kan forklare hvorfor kabelen har den effekten jeg på subjektivt grunnlag mener å høre?

    Hvorfor kjøre spørsmålsstilling som er off-topic? Hvis poenget ditt er å kjøre en ny kabeldebatt foreslår jeget du starter en egen tråd for det.

    Med troverdige kabler menes her
    - Kabler som har gode nok fysiske egenskaper(kvadrat, skjerming osv.)
    - God nok terminering
    - Gode nok materialer
    - En pris som står i forhold til ovenstående.
     
    Sist redigert:

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Saken er at dine to eksempler er edruelige beskrivelser fra vitenskapsmenn, mens teksten jeg i utgangspunktet kommenterte var en typisk kabelprodusents svadafylte kvasivitenskaplige selvskryt-tekst med formål å diskreditere "de andre" og fremstille egen vare som noe annet enn det den er: en forsølvet kobberkabel.
    Jeg er enig i at teksten har en reklameform. Poenget er dog at den beskriver faktiske og reelle produksjonsprosesser der sølv og kobber kombineres på en noe annen måte enn det som er vanlig. Om dette faktisk bidrar til bedre kvalitet er en helt annen diskusjon. Din første reaksjon gikk på at det hele var svada og hokus pokus.
    Jepp! Det hele er svada og hokus pokus... ;)

    Om du gjør en liten test selv (tinn på sølv/gull/kobber), vil du raskt se hvordan et metall med lavere smeltepunkt vil "tære" på et med høyere, og på den måten "fuse"(som de så fint kaller det). Med andre ord blir bindingen mellom metallene like sterk som ved elektrolyse, men noe mindre forutsigbar.
    Tæringen vil gi ulik tykkelse på sølvlaget langs trådens lengde og på den måten (ubetydelig)uforutsigbare egenskaper. For å gjøre tråddiameteren jevn igjen trekker de derfor tråden gjennom et trekkjern med ønsket diameter til slutt.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    For å gå litt tilbake til trådens utgangspunkt, så lurer jeg på hvem det er som definerer "troverdig" her. Flere av innleggene antyder at det har med pris å gjøre, og hvis det er enighet om at troverdig = "lav" pris, så er selvfølgelig det helt legitimt. Men så er neste spørsmål hva som er lav pris.

    Mitt poeng tror jeg egentlig det er ganske bred enighet om: De fleste ønsker best mulig lyd for pengene.

    Men så: Hvis jeg får en større lydforbedring ut av en kabel enn av en ny forsterker til samme pris, bør jeg da kjøpe forsterkeren fordi jeg ikke kan forklare hvorfor kabelen har den effekten jeg på subjektivt grunnlag mener å høre?
    Troverdighet har nok litt med pris å gjøre, for når en "pyntet" lengde med standard metervare blir priset hinsides all fornuft på bakgrunn av "utviklingskostnader", er det ikke lenger troverdig.

    Hvis du ikke får større forbedring ved å bytte forsterker, enn med å bytte kabel, da prøver du feil forsterker eller er egentlig fornøyd med lyden som den er...
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Saken er at dine to eksempler er edruelige beskrivelser fra vitenskapsmenn, mens teksten jeg i utgangspunktet kommenterte var en typisk kabelprodusents svadafylte kvasivitenskaplige selvskryt-tekst med formål å diskreditere "de andre" og fremstille egen vare som noe annet enn det den er: en forsølvet kobberkabel.
    Jeg er enig i at teksten har en reklameform. Poenget er dog at den beskriver faktiske og reelle produksjonsprosesser der sølv og kobber kombineres på en noe annen måte enn det som er vanlig. Om dette faktisk bidrar til bedre kvalitet er en helt annen diskusjon. Din første reaksjon gikk på at det hele var svada og hokus pokus.
    Jepp! Det hele er svada og hokus pokus... ;)

    Om du gjør en liten test selv (tinn på sølv/gull/kobber), vil du raskt se hvordan et metall med lavere smeltepunkt vil "tære" på et med høyere, og på den måten "fuse"(som de så fint kaller det). Med andre ord blir bindingen mellom metallene like sterk som ved elektrolyse, men noe mindre forutsigbar.
    Tæringen vil gi ulik tykkelse på sølvlaget langs trådens lengde og på den måten (ubetydelig)uforutsigbare egenskaper. For å gjøre tråddiameteren jevn igjen trekker de derfor tråden gjennom et trekkjern med ønsket diameter til slutt.
    Nå forenkler du vel litt, i forhold til den prosess som er beskrevet?

    The wire with a silver deposit is then forced through a compacting process where it is subject to tremendous pressure. The silver and the copper are fused together into a near alloy. The compacting fusion also reduces the wire diameter to the desired size. No dioding subsequently occurs with this process.

    Her beskrives en prosess som bruker et stort trykk som forener de to metaller. Det er dette trykket som også reduserer diameteren til riktig størrelse. Altså ikke kun et metall med lavere smeltepunkt som tærer på et med høyere. Det virker på meg som om du forsøker iherdig å få dette til å bli mer useriøst og latterlig enn det kanskje egentlig er?
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Saken er at dine to eksempler er edruelige beskrivelser fra vitenskapsmenn, mens teksten jeg i utgangspunktet kommenterte var en typisk kabelprodusents svadafylte kvasivitenskaplige selvskryt-tekst med formål å diskreditere "de andre" og fremstille egen vare som noe annet enn det den er: en forsølvet kobberkabel.
    Jeg er enig i at teksten har en reklameform. Poenget er dog at den beskriver faktiske og reelle produksjonsprosesser der sølv og kobber kombineres på en noe annen måte enn det som er vanlig. Om dette faktisk bidrar til bedre kvalitet er en helt annen diskusjon. Din første reaksjon gikk på at det hele var svada og hokus pokus.
    Jepp! Det hele er svada og hokus pokus... ;)

    Om du gjør en liten test selv (tinn på sølv/gull/kobber), vil du raskt se hvordan et metall med lavere smeltepunkt vil "tære" på et med høyere, og på den måten "fuse"(som de så fint kaller det). Med andre ord blir bindingen mellom metallene like sterk som ved elektrolyse, men noe mindre forutsigbar.
    Tæringen vil gi ulik tykkelse på sølvlaget langs trådens lengde og på den måten (ubetydelig)uforutsigbare egenskaper. For å gjøre tråddiameteren jevn igjen trekker de derfor tråden gjennom et trekkjern med ønsket diameter til slutt.
    Nå forenkler du vel litt, i forhold til den prosess som er beskrevet?

    The wire with a silver deposit is then forced through a compacting process where it is subject to tremendous pressure. The silver and the copper are fused together into a near alloy. The compacting fusion also reduces the wire diameter to the desired size. No dioding subsequently occurs with this process.

    Her beskrives en prosess som bruker et stort trykk som forener de to metaller. Det er dette trykket som også reduserer diameteren til riktig størrelse. Altså ikke kun et metall med lavere smeltepunkt som tærer på et med høyere. Det virker på meg som om du forsøker iherdig å få dette til å bli mer useriøst og latterlig enn det kanskje egentlig er?
    Tror nok du ville fått svar som støtter det jeg sier om du hadde spurt produsenten hvordan dette trykket påføres tråden.
    Man trekker en tråd med en tykkere diameter gjennom et konisk hull med en mindre diameter (et trekkjern). Den høyglanspolerte overflaten på trekkjernet "polerer" i samme opperasjon overflaten på tråden. Så enkelt er det faktisk. En flere hundre år gammel teknikk, som beskrives av kabelprodusenten, slik at det skal virke mest mulig imponerende.
     

    mr1derful

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    38
    I relasjon til debatter om hva som er best av kobber, sølv eller forsølvet kobber, kan det være interessant å lese den spesielle løsning som LAT International har laget:

    "EXPLANATION OF OUR PROPRIETARY SILVERFUSE CONDUCTOR MATERIAL: Silverfuse is a near alloy of silver and copper. The copper used in this process is Single Crystal Continuous Cast Copper. It has unique physical and chemical properties, such as considerably longer granules with absolute absence of gaseous impurities such as oxygen, carbon, hydrogen and nitrogen. It is free from impurities (up to 99.99998% pure copper). It is far better than continuous cast Oxygen Free High Conductivity wire (OFHC). IT IS NOT SILVER PLATED. Silver plating causes a dioding effect when signal is passed through resulting in brightness and distortion. Because silver plating has a bad reputation, some manufacturers try to disguise the fact by calling it silver coated, silver clad or silver/copper hybrid. But they are all silver plated. Our Silverfuse process starts with Single Crystal Continuous Cast Copper wire with a diameter that is slightly larger than the required size. It is then pulled through a trough of molten silver. The wire with a silver deposit is then forced through a compacting process where it is subject to tremendous pressure. The silver and the copper are fused together into a near alloy. The compacting fusion also reduces the wire diameter to the desired size. No dioding subsequently occurs with this process. The result provides for the benefits of silver; which are excellent definition and clarity, with the high purity copper benefits of warmth and mellowness. (Incidentally, pure silver wire also causes brightness)"
    Skal man le eller gråte...? Makan til tullprat!:rolleyes: Først så snakker de om singelkrystalinsk kobber, som om at det overhode skulle la seg gjøre å trekke en sammenhengende kobberkrystall i en lengde. Så fremstiller de det som om deres elektrolyttisk rensede kobber er noe unikt, så påstår de at elektrolyttisk forsølving av kobber gir dårlige egenskaper. I neste omgang forsøker de å fremstille det som om at sølvet fester seg på en annen (og bedre) måte med varme enn med strøm. I tillegg har de "mage" til å henge ut andre som useriøse..??
    Denne teksten har mer i "Dilldalltråden 1.5" å gjøre, enn i en (singelkrystalinsk;))kabel-tråd...
    Før du bestemmer deg for om du skal le eller gråte: http://www.ysxbcn.com/upfile/soft/2010626/1998-2-20.pdf
    Journal of Materials Science, Volume 30, Number 21 - SpringerLink
    Hvis du leser disse tekstene så sier de helt klart at en slik monokrystalinsk tråd i praksis er en tråd der retningen på krystallene er ensrettet. Slik det aller meste av audiokabler lages i dag. Når audiobransjen omtaler slik tråd, fremstilles det som om tråden er en sammenhengende "krystall" uten korning.
    Ta deg en tur på f.eks. K. A. Rasmussen og se hvordan sølv og gulltråder produseres. Elektrolyttisk rensing, legering med kime, induksjonssmelting, trekking i riktig hastighet, gløding/herding, kveiling, pakking... værre er det ikke. Dette er ikke hokus pokus.
    Trekking av kabler er sølde enkelt, ja. Har sett prossessen mange ganger, bl.a. på kabelfabrikken som lå ved Brynseng T-bane her i Oslo. Jobber selv med elektro/elektronikkprodukter, og sist vi kjøpte et verktøy (noen år siden nå, men helt relevant) så var dette til en kjøleribbeprofil. Samme teknikk som ved kabeltrekking forsåvidt; du skærer ut en profil i et stykke stål, som så spennes opp i maskinene og deretter presses et aluminiumsemne gjennom med det resultat at du får en stang med den profilen du skal ha. Så er det bare å kappe de lengder som er aktuelle. Maksmål på denne kjøleprofilen var vel ca. 4 x 10 cm. , og jeg mener prisen var rundt 6.000,- på verktøyet.

    Mao, vil du lage din egen kabel så er det hverken vanskelig eller dyrt, og slettes ingen hokus pokus. Og et verktøy med rund profil i størrelsesorden
    1-2 mm. kan umulig koste stort i dag.

    Men slik er det, noe skal man vel skrive om og det er sikkert mange der ute som ikke kjenner til slike industrielle prossesser.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Tror nok du ville fått svar som støtter det jeg sier om du hadde spurt produsenten hvordan dette trykket påføres tråden.
    Man trekker en tråd med en tykkere diameter gjennom et konisk hull med en mindre diameter (et trekkjern). Den høyglanspolerte overflaten på trekkjernet "polerer" i samme opperasjon overflaten på tråden. Så enkelt er det faktisk. En flere hundre år gammel teknikk, som beskrives av kabelprodusenten, slik at det skal virke mest mulig imponerende.

    Jeg kan uansett ikke se hverken noe latterlig eller useriøst i denne informasjonen om produksjonsprosessen. Firmaet har valgt en litt annen metode for å kombinere sølv og kobber, enn det som er vanlig.
    Først beskriver man ulemper med silver plating:
    "Silver plating causes a dioding effect when signal is passed through resulting in brightness and distortion. Because silver plating has a bad reputation, some manufacturers try to disguise the fact by calling it silver coated, silver clad or silver/copper hybrid. But they are all silver plated"

    Deretter beskrives fordelen med denne alternative metode:

    "No dioding subsequently occurs with this process."

    Om dette har reelle effekter på lyden, skal ikke jeg si noe som helst om. Poenget mitt er at dette firmaet kort og godt beskriver hvordan deres kabler lages, på en måte som er verifiserbar. Påstandene om effekter på lydkvalitet, er selvsagt kun verifiserbar med blindtest. Det er hverken hokus pokus eller svada i deres forklaring. Kun en faktisk beskrivelse av produksjonsmetode.
    Når så prisene på kablene også er innenfor det fornuftige, forsvarer dette merket sin plass i denne tråden.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Tror nok du ville fått svar som støtter det jeg sier om du hadde spurt produsenten hvordan dette trykket påføres tråden.
    Man trekker en tråd med en tykkere diameter gjennom et konisk hull med en mindre diameter (et trekkjern). Den høyglanspolerte overflaten på trekkjernet "polerer" i samme opperasjon overflaten på tråden. Så enkelt er det faktisk. En flere hundre år gammel teknikk, som beskrives av kabelprodusenten, slik at det skal virke mest mulig imponerende.

    .....................

    "Silver plating causes a dioding effect when signal is passed through resulting in brightness and distortion......................
    Deretter beskrives fordelen med denne alternative metode:

    "No dioding subsequently occurs with this process."

    ...................
    Dioder er noe av det mest fysiske og målbare som finnes. La oss se hvor mye dette utgjør. Deretter kan vi velge hvor mye vi er villig til å betale for forbedringen.
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    Aller beste?

    Skal Nordost forsvare prisdifferansen mot sin egen Odin kabel, må denne kabelen få fioliner til å høres ut som sekkepipe.;)
    Personlig så synes jeg at Odin blir noe vel dyrt for de fleste. En Dreamcaster gir vel 99,9% av Odin. Siste prosenten går på at Odin (utifra den erfaring jeg har med serien den hører til), litt mere av alt. Noe mere og bedre dynamikk over hele spekteret. Som jeg nevnte i en tråd så synes jeg ikke at den totale kabelprisen bør overstige 10% av anlegget. Men, velg kabler med en fornuftig mikx av gode signalledere og plugger. Gjerne med skjerm om anlegget kan være utsatt for støy.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Tror nok du ville fått svar som støtter det jeg sier om du hadde spurt produsenten hvordan dette trykket påføres tråden.
    Man trekker en tråd med en tykkere diameter gjennom et konisk hull med en mindre diameter (et trekkjern). Den høyglanspolerte overflaten på trekkjernet "polerer" i samme opperasjon overflaten på tråden. Så enkelt er det faktisk. En flere hundre år gammel teknikk, som beskrives av kabelprodusenten, slik at det skal virke mest mulig imponerende.

    Jeg kan uansett ikke se hverken noe latterlig eller useriøst i denne informasjonen om produksjonsprosessen. Firmaet har valgt en litt annen metode for å kombinere sølv og kobber, enn det som er vanlig.
    Først beskriver man ulemper med silver plating:
    "Silver plating causes a dioding effect when signal is passed through resulting in brightness and distortion. Because silver plating has a bad reputation, some manufacturers try to disguise the fact by calling it silver coated, silver clad or silver/copper hybrid. But they are all silver plated"

    Deretter beskrives fordelen med denne alternative metode:

    "No dioding subsequently occurs with this process."

    Om dette har reelle effekter på lyden, skal ikke jeg si noe som helst om. Poenget mitt er at dette firmaet kort og godt beskriver hvordan deres kabler lages, på en måte som er verifiserbar. Påstandene om effekter på lydkvalitet, er selvsagt kun verifiserbar med blindtest. Det er hverken hokus pokus eller svada i deres forklaring. Kun en faktisk beskrivelse av produksjonsmetode.
    Når så prisene på kablene også er innenfor det fornuftige, forsvarer dette merket sin plass i denne tråden.
    Det latterlige er jo nettopp at man forsøker å fremstille en simpel (gammel) produksjonsmåte med uforutsigbare egenskaper som resultat, på en slik måte at det gir inntrykk av at de har oppfunnet kruttet. Den største forskjellen på deres eldgamle måte å forsølve på, og en moderne elektrolyse er at man har liten grad av kontroll på tykkelsen av forsølvingen langs lengderetningen på kabelen med den gamle metoden. (Uten at jeg kan se noen grunn til at ikke kabelen skulle låte minst like bra som en hvilken som helst annen kobber eller sølvtråd i lik dimensjon.)

    Dette er et utmerket eksempel på bransjens hang til å mystifisere og komplisere et svært enkelt produkt.
    Om de faktisk lager sine råkabler på denne måten, så er det selvfølgelig et godt argument for høy utsalgspris, da det er svært upraktisk og fordyrende.
    Det beklagelige er jo at man ikke beholder sølvets "superkvalitet" i en slik prosess, da sølvet under smelting og "fusing" med kobber, utvilsomt vil forurenses og anta en uhensiktsmessig kornstruktur. (ikke at det heller vil utgjøre noen forskjell, på de lydlige egenskapene.)

    Forøvrig er helt vanlig 925s (Sterling silver) en legering av 925/1000 sølv og resten kobber, noe som skulle borge for både "oppløst" og "varm" lyd, om man følger logikken til den aktuelle kabelprodusenten... :p
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Noe er galt når den billige kabelen koster 145 pr meter og ikke 14,50
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Det latterlige er jo nettopp at man forsøker å fremstille en simpel (gammel) produksjonsmåte med uforutsigbare egenskaper som resultat, på en slik måte at det gir inntrykk av at de har oppfunnet kruttet.
    Dette ble jo rene vendettaen.;)


    Vi leser uansett på forskjellig måte. Jeg synes nemlig at deres forklaring er relativt nøkter og saklig.

    Har du faglig grunnlag til å avvise disse to utsagn:

    "Silver plating causes a dioding effect when signal is passed through "

    "No dioding subsequently occurs with this process."
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Alt over 1500 kr for ferdigterminerte høyttalerkabler med god lengde er overpris og grenser til svindel. Signalkabler bør være laaangt billigere. ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nok en "kosetråd" dette.... Helt forutsigbart og temmelig kjedelig når poenget er at det burde komme eksempler på gode kabler, ikke hva de koster og hvorfor dette er galt, svindel mm... Noen eier ikke perspektiver utover sin egen nesetipp... :p
     

    PeBo

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    15
    Antall liker
    0
    Sted
    Drøbak
    Jeg har gode erfaringer med Real Cable RCA 1801 fra AV-Connection - cablerne virker ok og bestilling og levering via nettet funker hurtigt og uden problemer...
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Det latterlige er jo nettopp at man forsøker å fremstille en simpel (gammel) produksjonsmåte med uforutsigbare egenskaper som resultat, på en slik måte at det gir inntrykk av at de har oppfunnet kruttet.
    Dette ble jo rene vendettaen.;)


    Vi leser uansett på forskjellig måte. Jeg synes nemlig at deres forklaring er relativt nøkter og saklig.
    Har du faglig grunnlag til å avvise disse to utsagn:

    "Silver plating causes a dioding effect when signal is passed through "

    "No dioding subsequently occurs with this process."
    Blir ikke dette å snu det hele på hodet?

    Er det ikke nettopp de som burde legge frem bevis for sine påstander i stedet for å servere fullstendig uintressant svada om hvorledes "de andre" lager/bruker underlegen elektrolyttisk forsølvet tråd, mens de selv forsølver med metoder fra antikken?

    Hvor er målingene deres som viser denne "diodeeffekten" og/eller dens fravær?

    En nøktern og saklig beskrivelse hadde vært noe nærmere dette:

    Vi lager våre kabler ved bruk av en ren kobbertråd som vi forsølver på en svært gammeldags og tidkrevende måte. I stedet for å bruke elektrolyse, hvor vi kan bestemme tykkelsen på forsølvingen ned til antal micron, gjør vi som antikkens gullsmeder og senker kobbertråden ned i flytende sølv. Etterpå må vi justere diameteren på tråden da prosessen gir en svært irregulær overflate. Det gjør vi ved at vi valser/trekker tråden på nytt. Vi gjør det slik fordi vi tror at du som kunde vil bli mer fornøyd med kablene våre.

    (Mitt faglige grunnlag består hovedsaklig i metallurgikunnskaper som gullsmed, og erfaring fra induksjonsstøp og produktutvikling i edelmetallindustri.)
     
    Sist redigert:

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    novgarod:

    Jeg skal ikke sverge på at jeg ikke kan ha latt meg forlede..

    Hvorfor jeg var så ivrig på dette? Jo, fordi jeg har bestilt kabler fra dette firma, og jeg hater tanken på at jeg skal ha latt meg lure av reklame.;)

    Det var ikke levering før i august, så det er mulig jeg velger å avbestille. Da blir det heller et sett fra Blue Jeans Cable.
    Jeg ønsker å bruke forumet for å få gode råd samt å lære.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    novgarod:

    Jeg skal ikke sverge på at jeg ikke kan ha latt meg forlede..

    Hvorfor jeg var så ivrig på dette? Jo, fordi jeg har bestilt kabler fra dette firma, og jeg hater tanken på at jeg skal ha latt meg lure av reklame.;)

    Det var ikke levering før i august, så det er mulig jeg velger å avbestille. Da blir det heller et sett fra Blue Jeans Cable.
    Jeg ønsker å bruke forumet for å få gode råd samt å lære.
    Ut fra det jeg har lest på LAT International sine sider, så ser de ut til å ha en svært god returavtale med 45 dager prøvetid, så derfor har du jo lite å tape.
    De bruker svært mye "spalteplass" på å diskredittere sine konkurrenter, men lite plass til å føre bevis for egne "teorier". Det er i mine øyne et dårlig tegn.(Som i politikken.;)) I tillegg synes jeg prisene var forholdsvis høye, men som sagt. Hvis de lager råvarene selv og gjør det så tidkrevende og upraktisk som de sier, så er nok prisen fult ut forståelig. Kabelen er uansett et godt kjøp hvis du blir fornøyd. Hvis ikke er det jo bare å returnere den...
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Dreamcaster er en høyttalerkabel som overfører alt den skal på en rask og presis måte. Med fire ledere kan kabelen også benyttes ved bi-wiring og bi-amping, eller den kan benyttes som singlewire for dobbelt tverrsnitt.

    Kabelen består av 4 stk 99.9999 % OFC ledere som er isolert med utpresset FEP (Fluorinated Ethylene Propylene), også kjent som teflon. Denne kabelen er spunnet i en dobbelt tvunnet par konfigurasjon for maksimalt å kunne motstå RFI (elektromagnetisk stråling i radioens frekvensspektrum som lett kan påvirke lyden siden det blir fanget opp av kabler etc…) og i tillegg gir det muligheter for bi-wiring. Dreamcaster tilbyr en vid frekvensbredde og gir svært bra bass samtidig som den er svært musikalsk i klangen.

    NB! kabelen leveres ikke terminert slik som avbildet. Pris pr. meter, husk å skriv inn antall meter du ønsker.

    Er ikke dette bare en "kreativ" måte å beskrive en kabel med parametere som man finner i et dusin(eller flere) andre metervarekbeler?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    OK, da skjønner jeg. Dette handler om å forsvare sitt eget innkjøp! Jeg kunne ikke fatte denne fascinasjonen for dunkelt forklart, men gammeldags og enkel fremstillingsmetode, iblandet udokumentert kvasivitenskap om hittil ukjente dioder.

    Jeg husker en undersøkelse i NAF en gang, der Polski Fiat var den desidert dårligste bilen, men rundt 50% av eierne likevel ville anbefale den ;)
     

    Gbatokai

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.03.2002
    Innlegg
    698
    Antall liker
    45
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    OK, da skjønner jeg. Dette handler om å forsvare sitt eget innkjøp! Jeg kunne ikke fatte denne fascinasjonen for dunkelt forklart, men gammeldags og enkel fremstillingsmetode, iblandet udokumentert kvasivitenskap om hittil ukjente dioder.

    Jeg husker en undersøkelse i NAF en gang, der Polski Fiat var den desidert dårligste bilen, men rundt 50% av eierne likevel ville anbefale den ;)
    Vel ,det handler om en som lot seg påvirke av reklame, og så så brukte forumet for å teste sin egen oppfatning om reklamen, og som så var ærlig nok til å innrømme at han kanskje har hatt for lite grunnlagspeiling og dermed tatt feil. For å få dette resultatet av debatten, måtte det settes litt på spissen.
    Vi har ikke fått frem noen direkte fasit, men for min del har jeg blitt mer skeptisk. Dermed er det mulig jeg avbestiller kabelen. Er ikke dette relevant bruk av forumet? Like mye som bare å ta til seg andres lytteerfaringer ukritisk?
    Jeg synes vi skal kunne bruke både vitenskap og lytteerfaring som grunnlag i en tråd som denne.

    Forresten. Jeg har eid Alfa Romeo. Selv om det var mye feil og styr, ville jeg anbefalt den til en annen entusiast likevel. Dermed er kanskje ikke ditt bileksempel helt relevant?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    Det latterlige er jo nettopp at man forsøker å fremstille en simpel (gammel) produksjonsmåte med uforutsigbare egenskaper som resultat, på en slik måte at det gir inntrykk av at de har oppfunnet kruttet.
    Dette ble jo rene vendettaen.;)


    Vi leser uansett på forskjellig måte. Jeg synes nemlig at deres forklaring er relativt nøkter og saklig.

    Har du faglig grunnlag til å avvise disse to utsagn:

    "Silver plating causes a dioding effect when signal is passed through "

    "No dioding subsequently occurs with this process."
    Jeg har ikke, og trenger ikke å ha noen som helst grunn til å avvise disse to tilfeldig fremslengte påstander. Det blir så bakvendt som det bare kan bli på HFS. Bevisbyrden ligger selvsagt på de som får seg til å komme med slike påstander!
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.934
    Antall liker
    587
    OK, da skjønner jeg. Dette handler om å forsvare sitt eget innkjøp! Jeg kunne ikke fatte denne fascinasjonen for dunkelt forklart, men gammeldags og enkel fremstillingsmetode, iblandet udokumentert kvasivitenskap om hittil ukjente dioder.

    Jeg husker en undersøkelse i NAF en gang, der Polski Fiat var den desidert dårligste bilen, men rundt 50% av eierne likevel ville anbefale den ;)
    Vel ,det handler om en som lot seg påvirke av reklame, og så så brukte forumet for å teste sin egen oppfatning om reklamen, og som så var ærlig nok til å innrømme at han kanskje har hatt for lite grunnlagspeiling og dermed tatt feil. For å få dette resultatet av debatten, måtte det settes litt på spissen.
    Vi har ikke fått frem noen direkte fasit, men for min del har jeg blitt mer skeptisk. Dermed er det mulig jeg avbestiller kabelen. Er ikke dette relevant bruk av forumet? Like mye som bare å ta til seg andres lytteerfaringer ukritisk?
    Jeg synes vi skal kunne bruke både vitenskap og lytteerfaring som grunnlag i en tråd som denne.

    Forresten. Jeg har eid Alfa Romeo. Selv om det var mye feil og styr, ville jeg anbefalt den til en annen entusiast likevel. Dermed er kanskje ikke ditt bileksempel helt relevant?
    Noe feil er det bestandig med biler, og Alfe Romeo er et entusiastmerke. Pluss at ingen går rundt og skal bevise at den ene eller andre bilen er verdens beste. Noe annet var det med Polski Fiat, du hører det på navnet. Det var en skrothaug, men halvparten av eierne gikk ut med anbefaling, fordi de måtte forsvare feilkjøpet. Var det vanskelig å se sammenhengen?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Noe feil er det bestandig med biler, og Alfe Romeo er et entusiastmerke. Pluss at ingen går rundt og skal bevise at den ene eller andre bilen er verdens beste. Noe annet var det med Polski Fiat, du hører det på navnet. Det var en skrothaug, men halvparten av eierne gikk ut med anbefaling, fordi de måtte forsvare feilkjøpet. Var det vanskelig å se sammenhengen?
    Jeg testet ut min egen anbefaling av et kabelmerke mot relevant kunnskap hos personer her på forumet. Det gjorde jeg ved å kopiere inn en del av merkets egne påstander, som jeg selv hadde fått en viss tiltro til. Jeg fikk frem relevante motargumenter fra personer med bakgrunnskunnskap bedre enn min egen. Jeg avsluttet så ærlig og ydmykt jeg kunne, med å innrømme at jeg kanskje hadde vurdert prudusenten på sviktende grunnlag. Er ikke det en vesentlig forskjell fra dem så tviholdt på sin anbefaling av Polski Fiat?
    Om du mener at jeg på denne måten har misbrukt forumet, ber jeg i tilfelle om unnskyldning. Her ender det jo opp med sinne og frustrasjon, uansett hvordan man prøver å gå frem.
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Noe feil er det bestandig med biler, og Alfe Romeo er et entusiastmerke. Pluss at ingen går rundt og skal bevise at den ene eller andre bilen er verdens beste. Noe annet var det med Polski Fiat, du hører det på navnet. Det var en skrothaug, men halvparten av eierne gikk ut med anbefaling, fordi de måtte forsvare feilkjøpet. Var det vanskelig å se sammenhengen?
    Jeg testet ut min egen anbefaling av et kabelmerke mot relevant kunnskap hos personer her på forumet. Det gjorde jeg ved å kopiere inn en del av merkets egne påstander, som jeg selv hadde fått en viss tiltro til. Jeg fikk frem relevante motargumenter fra personer med bakgrunnskunnskap bedre enn min egen. Jeg avsluttet så ærlig og ydmykt jeg kunne, med å innrømme at jeg kanskje hadde vurdert prudusenten på sviktende grunnlag. Er ikke det en vesentlig forskjell fra dem så tviholdt på sin anbefaling av Polski Fiat?
    Om du mener at jeg på denne måten har misbrukt forumet, ber jeg i tilfelle om unnskyldning. Her ender det jo opp med sinne og frustrasjon, uansett hvordan man prøver å gå frem.
    Personlig synes jeg fremgangsmåten din var forbilledlig. Det at du faktisk innrømmet feil (ble overbevist av en kunnskapsrik person) er vel nesten første gangen jeg har sett på forumet. Så all kudos til deg for for det. Hadde flere folk her inne kunnet forstå at det finnes folk der ute med mere kunnskap en dem selv (eller markedførings avdelinger til forskjellige firmaer) så hadde forumet blitt et mere lærerikt og mindre iriterende sted å være.

    I de fleste tilfeller tar jo alle og hevder at "mine ører overgår all kjent vitenskap". Og det er lite informerende.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Mange av disse "kunnskapsrike personene" skulle man jo tro aldri hadde lyttet til et stereoanlegg noen gang. Disse trådene, enten det gjelder kabler eller nøytral lyd eller hvordan få frem rominformasjon, er jo et mega- sammensurium av merkelige påstander som synes å være tatt rett ut fra løse luften. Selvopplevd kan det i hvert fall neppe være.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    o.t.
    (...)
    Siden pluggene er Ningbo Neutrik og har livstidsgaranti så burde det meste være i orden
    Er Ningbo Neutrik så stas, da? Ikke at det nødvendigvis er relevant eller pluggene dårlige, men:

    Counterfeiter raided in Ningbo: Managing Director under arrest - Neutrik

    Mon om de bare kjøpte "Ningbo Qilo Electronic Equipment Factory" og kaller piratkopiene "Ningbo Neutrik"? :)
    Ningbo Neutrik® Electronics vs Ningbo Qilo Electronic Equipment Factory ?

    se nederst på siden:
    Neutrik Group - Neutrik

    Ningbo er bare atter en kinesisk millionby som de færreste av oss har hørt om. Det ser ut til at Neutrik har et datterselskap med produksjon der.

    mvh
    KJ
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Hva med å holde denne tråden ren for diskusjon rundt meninger om kabler og heller legge inn linker til produsenter/butikker som har kabler inhenhold til topic?
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    Hva med å holde denne tråden ren for diskusjon rundt meninger om kabler og heller legge inn linker til produsenter/butikker som har kabler inhenhold til topic?
    Det var jo det som var min opprinnelige mening med tråden.
    Men så får vi altså problemer med den subjektive vurdering av hva som kan kalles "troverdig" og "fornuftig pris". Et godt eksempel er diskusjen som oppsto om LAT International. Jeg oppfattet dette firmaet innenfor trådens rammer, og har sogar bestilt kabler derfra. Men så må jeg likevel innrømme, etter diskusjon med noen som har bedre bakgrunnskunnskap enn meg selv, at firmaet bruker begreper på en noe tvilsom måte, samt at dem ikke dokumenterer sine påstander. Da blir jeg mer i tvil.

    Kanskje rammen rundt tråden bør være opp til en viss pris? Her er jeg fleksibel, opp mot 5000 kr.. Mange vil nok si en lavere pris innenfor trådens rammer.
    Troverdig? Skal vi kreve at kun produsenter som reklamerer med dokumenterbare fordeler kan godtas?

    Uansett synes jeg det er kommet frem en del interessante kabelforslag her.
     

    Geir Kristiansen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2011
    Innlegg
    2.853
    Antall liker
    2.281
    Sted
    Tromsø
    Hvis man kan klare å holde seg til navn, linker, pris, egenskaper og gjerne bilde så blir dette en god oversikt. Det at det blir litt diskusjoner rundt gjør ikke så mye så lenge diskusjonene er knyttet mot opplysninger som er oppgitt for den enkelte kabel.

    Diskusjoner på lik linje med andre kabeltråder burde tas i egen tråd.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn