Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.379
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    For den som er interessert i en muntlig beskrivelse av oppgraderingen, samt få svar på flere spørsmål kan denne videoen muligens være av interesse: Trinnov Audio - CEDIA Expo 2025 Preview
    Basert på info om at ny kalibrering er påkrevd betyr jo at oppgraderingen omfatter mye mer enn bare det som er annonsert. Det er jo et håp om at minne/lagringsbruken pr kalibrering er lavere, samt at bytting (les: initiering) av codec blir mye raskere.

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    494
    Kan den nye mikrofonen benyttes på A16/A32?

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.379
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Trinnov Support sier begynnelsen av 2026.
    De er alltid litt moderate, om de internt tenker slutten av 2025 (Q4) mens de eksternt sier begynnelsen av 2026 (Q1) - så er jo sannsynligheten for å treffe bedre. Men som alltid kommer det ikke ut noe før de er fornøyd med kvaliteten uavhengig av om det går på overtid.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    12.007
    Torget vurderinger
    2
    Det fantastiske med Trinnov er at jeg han sitte i cocgnacstolen her i hjørnet , eller legge med sofaen til venstre her og og fortsatt ha et bra stereoperspektiv og balansert lydbilde , noen mS forsinkelse og balanse justeringer så sitter det.

deilig å ligg på siden og fortsatt ha bra lyd gitt
    IMG_8738.jpeg

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    494
    Frontsubbene i bildet nedenfor viser et kraftig filter på mer enn -20 dB ved ca. 42 hz for S2. Before viser S2´s frekvenskurve ganske lik de andre subbene. Sub-only-kalibreringene viser det samme.

Er dette en feil i kalibreringen?

Screenshot 2025-11-18 at 12.49.08.png

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.872
    Kanskje den er i motfase med de andre subbene ved 43 Hz og derfor blir dempet der?

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    494
    Kanskje den er i motfase med de andre subbene ved 43 Hz og derfor blir dempet der?
    Før jeg slår på Waveforming, er det ikke et slikt kraftig filter. Apropo fase, det dagen jeg fullt ut skjønner det, skal jeg rekke opp handa. Grafen viser "noe" ved samme frekvens.

Screenshot 2025-11-19 at 17.29.21.png

Screenshot 2025-11-20 at 00.01.27.png

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    56.615
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Opplevd noen ganger at Trinnov sliter med å tolke fase på lange bølger. Kan være omstendigheter i oppsettet som gir en vippesituasjon for en eller flere av subbene. Klart bare spekulasjoner, men her har det skjedd et par ganger.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.872
    Nei, det der var pussig. FIlteret skaper en kansellering, ser det ut som. Det kan være problematisk å korrigere elementer som står vesentlig forskjellig plassert til å spille i fase over et bredt register, men utfordringene pleier helst å ligge en del høyere i frekvens enn dette.

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    494
    Jeg har reist saken til Support, Jordy har spurt R&D.

Interessant å se at før WF korrigerer Optimizer for toppen på 60 hz, men ikke etter WF er på. Det er midtsubben på bakveggen som tar seg av denne i motfase. La merke til tydelig topp ved 60 hz da subben i midten da denne ikke startet. Denne subben jobber vesentlig mer enn de to andre på veggen.

• Liker
    Reaksjoner: TGB

vosten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Antall liker
    44
    Jeg har nylig flyttet oppsettet fra stuen til dedikert rom. Rommet er nesten kvadratisk, 5.35x5.6m. Lerretet er plassert på «kortveggen» på 5.35m. Lytteposisjonen er ca 4 meter fra lerretet. Har pr nå et 7.2.4 oppsett. Høydekanalene er imidlertid plassert i taket over frontene (ved siden av lerretet) og over surround back kanalene. Det er altså over 5 meter mellom høyttalerne. Det fungerer forholdsvis bra, men savner litt mer action i høyden over lytteposisjon. Hva ville dere gjort?

1. flytte bakre høydekanaler frem til over lytteposisjon? (Fortsatt 7.2.4)
    2. Ha to høydekanaler til som er plassert over lytteposisjon? (7.2.6)
    3. to høydekanaler til midt mellom front og back for å ha symmetrisk avstand? (7.2.6)

Oppsettet er basert på en Trinnov Altitude 16. Ønsker optimal ytelse på musikk i atmos og auro 3D. Men etter jeg fikk stort bilde har film fått økt prioritet. 😄

Sist redigert:

Frodm

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    494
    Jeg har nylig flyttet oppsettet fra stuen til dedikert rom. Rommet er nesten kvadratisk, 5.35x5.6m. Lerretet er plassert på «kortveggen» på 5.35m. Lytteposisjonen er ca 4 meter fra lerretet. Har pr nå et 7.2.4 oppsett. Høydekanalene er imidlertid plassert i taket over frontene (ved siden av lerretet) og over surround back kanalene. Det er altså over 5 meter mellom høyttalerne. Det fungerer forholdsvis bra, men savner litt mer action i høyden over lytteposisjon. Hva ville dere gjort?

1. flytte bakre høydekanaler frem til over lytteposisjon? (Fortsatt 7.2.4)
    2. Ha to høydekanaler til som er plassert over lytteposisjon? (7.2.6)
    3. to høydekanaler til midt mellom front og back for å ha symmetrisk avstand? (7.2.6)

Oppsettet er basert på en Trinnov Altitude 16. Ønsker optimal ytelse på musikk i atmos og auro 3D. Men etter jeg fikk stort bilde har film fått økt prioritet. 😄

Jeg tror jeg ville satset på alternativ 3. Men jeg ingen erfaring. Jeg har .4 i taket i et lite hjørne i stua. Høydekanalene her er veldig forsiktige, så jeg har lagt på 3 dB.

vosten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Antall liker
    44
    Det føles som alternativ 2 eller 3 er det beste. Må gjøre litt mer research angående plassering. I teorien føler jeg mest mulig symmetrisk plassering av høyttalerne er best. Men kanskje rett over hodet gir den beste opplevde effekten av høydekanalene? Synd det er så vanskelig å teste.😄

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn