Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gitt alle dommedagsprofetier om at alt blir (veldig mye) dyrere her i verden. Hva tror Trinnov folket om prisutviklingen på Altitude 16 de neste to årene?Har ambisjoner om å kjøpe, men må innse at det ligger et til to år frem i tid.
    Altitude16 er holdt lavt over veldig lang tid, den må gå opp i pris - er ingen andre alternativer. Nesten på alle tidligere prisstigninger har Trinnov fredet Altitude16 - det kan selvsagt ikke fortsette i det uendelige.

    Faktisk nå mer enn noen gang tidligere - Altitude16 er ekstremt billig. Med 20 kanaler kan de aller fleste klare seg med den. Differansen mellom 96kHz og 192kHz maks er egentlig mer en teoretisk ting. Jeg er overbevist om at ingen klare skille dem fra hverandre i en ABX test (jeg har gjort noen forsøk med å nedsample 192kHz til 96kHz) - helt umulig å høre hva som er hva.

    Eneste grunnen for Altitude32 er flere kanaler, samt den er mer gjennomført og påkostet på alt fra kjøling, strømforsyninger, display og generell utførelse. Om dette gjør noe diff i lyden; min påstand er nei (jeg har Altitude32 med 36 kanaler). Naturligvis vil Intel i7 prosessor også gjøre den enda mer fremtidsrettet (forsatt ikke sett mer enn maks 20% CPU belastning uansett hvilken galskapskonfigurasjon jeg har satt opp). Uansett så er alle deler i en Altitude mulig å oppgradere - så Altitude16 vil aldri være begrenset av Intel i3 prosessoren om det skulle bli et problem en gang i fremtiden.
     
    Sist redigert:

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Ergerlig hvis jeg klarer å legge meg opp 180k og så fyker den opp til 200 eller mer. Nesten så man kan begynne å regne på om det kan lønne seg med forbrukslån. 😆

    Hva er de beste argumentene jeg kan bruke overfor fruen (og meg selv også egentlig) for å forsvare et kjøp?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.317
    Antall liker
    9.558
    Torget vurderinger
    2
    At du har vunnet 10 mill i Lotto?.
    Da jeg fikk innvilget fin stereo måtte jo kona få flygel, eller var det motsatt?
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    At du har vunnet 10 mill i Lotto?.
    Da jeg fikk innvilget fin stereo måtte jo kona få flygel, eller var det motsatt?
    Det er det som er typisk. Skal man få lov å bruke penger så må man kjøpe seg ut av det med noe i samme prisklasse som de ønsker seg. I praksis må jeg da legge meg opp 300k.😵💫
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er det som er typisk. Skal man få lov å bruke penger så må man kjøpe seg ut av det med noe i samme prisklasse som de ønsker seg. I praksis må jeg da legge meg opp 300k.😵💫
    Har lagt opp til annenhver gang her i huset. Straks jeg er ferdig med mitt, kan hun shoppe. Passer selvfølgelig på å aldri bli ferdig.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ergerlig hvis jeg klarer å legge meg opp 180k og så fyker den opp til 200 eller mer. Nesten så man kan begynne å regne på om det kan lønne seg med forbrukslån. 😆

    Hva er de beste argumentene jeg kan bruke overfor fruen (og meg selv også egentlig) for å forsvare et kjøp?
    Det beste argumentet er at man ikke trenger kjøper flere surround prosessorer eller forforsterkere. Om jeg husker rett fra Trinnov's prislister så innfører de fornyelsesprogram for Altitude16 også; så kan man få den som fabrikk-ny igjen med 5 nye års fabrikkgaranti. Dette er naturligvis ikke helt gratis, men sammenlignet man prisen for ny så er det nesten gratis.

    For egen del er Altitude32 det beste kjøpe jeg har gjort, angrer fortsatt på at jeg ikke kjøpte enda tidligere.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    4.200
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ergerlig hvis jeg klarer å legge meg opp 180k og så fyker den opp til 200 eller mer. Nesten så man kan begynne å regne på om det kan lønne seg med forbrukslån. 😆

    Hva er de beste argumentene jeg kan bruke overfor fruen (og meg selv også egentlig) for å forsvare et kjøp?
    Er du riktig heldig så kan det jo hende det dukker opp en A16 brukt i mint.
    Selv om det blir noget billigere er det jo sånn at de holder seg ganske godt i pris selv i annenhånds markedet.
    Men billigere enn ny dog.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er du riktig heldig så kan det jo hende det dukker opp en A16 brukt i mint.
    Selv om det blir noget billigere er det jo sånn at de holder seg ganske godt i pris selv i annenhånds markedet.
    Men billigere enn ny dog.
    Rett over på Denon nå Birger? :ROFLMAO:
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Faktisk nå mer enn noen gang tidligere - Altitude16 er ekstremt billig.

    180k ekstremt billig!!???. Da har man hvertfall ikke en f eks kassa på butikken jobb, barnehage jobb osv, da den spiser nesten halve årslønnen. Så for de fleste vil jeg ikke tru den er ekstrem billig med sine 180k.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Faktisk nå mer enn noen gang tidligere - Altitude16 er ekstremt billig.

    180k ekstremt billig!!???. Da har man hvertfall ikke en f eks kassa på butikken jobb, barnehage jobb osv, da den spiser nesten halve årslønnen. Så for de fleste vil jeg ikke tru den er ekstrem billig med sine 180k.
    Ingen sa det var lite penger, men i forhold til hva man får for pengene er det virkelig et kupp.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    4.200
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Det stemmer nok @TGB
    Med en runddans over 8-10 år med utstyrsbytte, før en ender opp med franskmannen i racket vil jeg også påstå det er et kupp..
    Det er sjokkerende stor forskjell i ytelse.

    Og som du sa lenger opp her.
    Hadde jeg visst om Trinnov tidligere så hadde jeg dratt til Albania og operert ut den ene nyren om jeg ikke hadde cash up front!

    Forøvrig fikk jeg testet Trinnov høvelig tidlig, hørt potensialet der, så det var ikke snakk om å ikke kjøpe det....Selv med lånte penger😅
     

    papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Ekstremt billig, så regner man vel ikke med at det koster masse penger. Ekstremt billig, så regner man vel med at det er "lite" kr, å ikke 180k for noe elektronikk. Å for de aller aller fleste så har man vel receicver i flere år. Hvertfall de jeg kjenner. Å er vel ikke alle som har 10+ surround høyttalere heller. At trinnov sikkert er meget bra, om man da får satt den opp riktig tviler jeg ikke på, fremtidsrettet, tydeligvis, men 180k er ikke ekstremt billig, om man ikke har millioner på konto da 😀.
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Alt er jo relativt. Ekstrem «value for money» er vel kanskje mer presist i dette tilfellet.
    Billig hentyder nok ofte i allmennoppfatningen på noe som koster en liten sum penger. Samtidig kan man si at en ny bil til 300k er billig. Så jeg er helt med på at Altitude 16 faktisk kan kalles billig. 😄
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.317
    Antall liker
    9.558
    Torget vurderinger
    2
    Det er gode økonomiske grunner til at jeg holder med til stereo ,dvs maks to høyttalere,,, '(og evt 2 subwoofere en gang i fremtiden). Har ikke hørt noe særlig sourround og savner det derfor heller ikke.;)
    Alt over 50k syns jeg er vedlig dyrt (uansett hva det måtte være av hifi) og har bare bruke så mye en gang i livet, og de var til Amethysten min. angrer ikke å det
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    180k for en pc med noe routing av kanaler er absurd sånn egentlig. Det er sånn ca hva en normal bil koster før Staten dobler prisen.

    Men det skinner litt igjennom at man betaler for langt mer enn boksen, bla kontinuerlig oppdateringer for nye formater, oppgraderte deler istedenfor "planlagt utdatert" og en ekstrem grad av support.
    Kommer man dit at man har store surround systemer og bruker mye fritid på lyd så synes jeg det er legitimt å sammenligne med andre dyre hobbyer i form av brukstid/glede når det kommer til kostnader.

    Har en kompis som kjøpte seg en Octavia vRs hybrid for 550k fordi han trengte ny bil til å kjøre til jobben og den skulle være litt moro å kjøre. Det er 3 min å kjøre i 30 og 40 sone og han har ikke fylt drivstoff på 4 mnd fordi han lader på jobb.
    Samme kar, musikkelsker som han er, syntes det var altfor dyrt å kjøpe Kef ls50w til 23k som musikkanlegg - og kjøpte kef lsx pluss sub til 18k totalt. Anlegget brukes i snitt 6-8 timer hver dag sier han.

    Jo, jau.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.714
    Antall liker
    4.200
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    180k for en pc med noe routing av kanaler er absurd sånn egentlig. Det er sånn ca hva en normal bil koster før Staten dobler prisen.

    Men det skinner litt igjennom at man betaler for langt mer enn boksen, bla kontinuerlig oppdateringer for nye formater, oppgraderte deler istedenfor "planlagt utdatert" og en ekstrem grad av support.
    Kommer man dit at man har store surround systemer og bruker mye fritid på lyd så synes jeg det er legitimt å sammenligne med andre dyre hobbyer i form av brukstid/glede når det kommer til kostnader.

    Har en kompis som kjøpte seg en Octavia vRs hybrid for 550k fordi han trengte ny bil til å kjøre til jobben og den skulle være litt moro å kjøre. Det er 3 min å kjøre i 30 og 40 sone og han har ikke fylt drivstoff på 4 mnd fordi han lader på jobb.
    Samme kar, musikkelsker som han er, syntes det var altfor dyrt å kjøpe Kef ls50w til 23k som musikkanlegg - og kjøpte kef lsx pluss sub til 18k totalt. Anlegget brukes i snitt 6-8 timer hver dag sier han.

    Jo, jau.
    Det er jo kun Trinnov som har optimizer I seg av disse pc-ene da.
    Det er jo de den berømte rosinen ligger😃
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har begynt på det super prosjektet kl 22:45 på en søndagskveld! Har egentlig tenkt på det veldig lenge, men nå legger jeg pakning mellom betongtaket og Piega AP 1.2 staviene (i metall) som er skrudd i taket. Merket meg at de begynte å klirre når jeg banket i dem (stativene) - så dette kan umulig være en god ting for lyden. Gjør dette ekstremt enkelt; legger bare 1 stripe med 3M VHB tape på hver side. Bruker bare lim mot stativet, ikke mot taket. Så løsner slik at jeg får pushet inn 3M VHB tape, så finjusterer vinkel og skrur de fast igjen. Klirrelyd borte!

    Men HVORFOR må jeg alltid begynne med slike ting på slike rare tidspunkt på døgnet?!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det er da du har fritid?
    Jepp, kaos på jobb, kona er innlagt med en eksotisk virusbasert kreftdiagnose (visste ikke det eksisterte engang). Samtidig har jeg gjort en fullstendig oversettelse til Norsk for et nytt system som blir lansert i løpet av 2022 (på fritiden), samt jeg prøver også å få inn litt testing for Trinnov.

    Ikke for å glemme, jeg må snart gjøre mva-rapportering for enkeltmannsforetaket 🤯

    Tror svaret er at jeg må holde meg opptatt akkurat nå.....
     
    Sist redigert:

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    225
    Jeg klarte å løse det noe høye ekkoet med hjelp av kloke hoder her. Men hva med denne nøtten. Høyre kanal ligger noen db lavere på høyre kanal. Samme måling når høyre og venstre høyttaler bytter plass. Hva kan dette skyldes? Jeg kommer på to muligheter:

    1) Noe galt med mikrofonen.
    2) Kardio-teknikken i Kii-høytterne drar ned output/reduserer energien grunnet veggen på høyre side.

    Noe annet?

    ..



    Screenshot 2022-08-08 at 19.25.29.png


    IMG_0002.jpeg
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg klarte å løse det noe høye ekkoet med hjelp av kloke hoder her. Men hva med denne nøtten. Høyre kanal ligger noen db lavere på høyre kanal. Samme måling når høyre og venstre høyttaler bytter plass. Hva kan dette skyldes? Jeg kommer på to muligheter:

    1) Noe galt med mikrofonen.
    2) Kardio-teknikken i Kii-høytterne drar ned output/reduserer energien grunnet veggen på høyre side.

    Noe annet?

    ..



    Vis vedlegget 840148

    Vis vedlegget 840151
    Dette har du hatt en stund og det var påpekt tidligere... Ta en prat med Kii? 4dB forskjell (konsekvent oppover i frekvens) er jo ikke innafor i det hele tatt. Selvfølgelig fikser alle noenlunde OK RC-systemer (som Trinnov) slike avvik men det er ikke greit av den grunn. Egentlig er jeg også ganske overrasket over å se en sånn "before" kurve med over 24dB differanse i bassen for R mellom 20-200hz på en høyttaler som er markedsført så til de grader på den sofistikerte DSP-en den har bygd inn... henger ikke helt på greip synes jeg.
    Med mindre markedsføringen er bare tull så må noe være veldig galt her. Har aldri opplevd så store avvik som du viser her på "R", selv med helt ukorrigerte systemer og jeg ser jo bildet av plassering osv. Og jeg har målt virkelig MAAANGE systemer som har hatt dårligere utgangspunkt enn dette... Synes du skal sende den grafen til Kii og be om en forklaring :) Skal jeg gjette er den store dippen fra 120-250Hz (som er spesielt ekstrem på R) pga utfasing mellom basskassa og toppen. Her er et eller annet ikke konfigurert som det skal være.
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Kjørte en CEA-2010 Burst ved 63Hz og oppdaget en ikke-akustisk etterklang i den ene basskanalen. Har en stund luktet at det var noe galt som ikke var rikig. Prøvde et par andre utdaterte presets og der var den ikke lenger. Målefeil, regnefeil? Noen som har opplevd det samme og kan guide meg på hva jeg kan prøve før jeg kjører ny kalibrering?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Du har antagelig en litt forskjellig plassering av mikrofon - jeg har opplevd at enkelte ganger blir det bare feil - da gjør jeg ny kalibrering.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du har antagelig en litt forskjellig plassering av mikrofon - jeg har opplevd at enkelte ganger blir det bare feil - da gjør jeg ny kalibrering.
    Nei dette er faktisk en justeringssak.

    Fikk ikke til noe med bare en kalibrering, så kjørte like godt optimizer. Som du vet får man da 5 presets. På Monitoring får jeg samme etterklang, først nede på Natural blir pulsen stump og riktig. Da er det bare å finne synderen og bli opplyst.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Og synderen var:

    Resolution of energy response. Primært for iir

    Så dagens hete tips: Kjør CEA-2010 Burst i bass.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    225
    Kii Control har ikke balance-justering, jeg har lett opp og ned i manual og på Control. Det interessante i kurven er at det er kun fra 60-70 Hz og oppover, under er høyre kanal sterkere. Kardiotsystemet er fra ca. denne frekvensen og oppover. Sånn jeg forstår det skal sideveis stråling dempes.

    Jeg skal ta en runde med Kii, skal bli interessant å høre hva dem sier. Jeg fikk en tilbakemelding fra Jordy i Trinnov:

    It has to do with the acoustic of your room, also I see that you have a bass trap behind the right channels. There is a million parameter that can lead to this result. Let's take the room modes, or the fact that your setup is not in a symmetrical configuration since you have the right channels close to your wall. I don't really think that there is an issue with the mic, you should have seen it on the meters during calibration.

    Acoustic is really really hard to understand and to manage, that why some sound engineer spend 10k on the configuration of their room. Anyway you don't have to worry cause you own a Trinnov and this is exactly what it is supposed to correct :)
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Kii Control har ikke balance-justering, jeg har lett opp og ned i manual og på Control. Det interessante i kurven er at det er kun fra 60-70 Hz og oppover, under er høyre kanal sterkere. Kardiotsystemet er fra ca. denne frekvensen og oppover. Sånn jeg forstår det skal sideveis stråling dempes.

    Jeg skal ta en runde med Kii, skal bli interessant å høre hva dem sier. Jeg fikk en tilbakemelding fra Jordy i Trinnov:

    It has to do with the acoustic of your room, also I see that you have a bass trap behind the right channels. There is a million parameter that can lead to this result. Let's take the room modes, or the fact that your setup is not in a symmetrical configuration since you have the right channels close to your wall. I don't really think that there is an issue with the mic, you should have seen it on the meters during calibration.

    Acoustic is really really hard to understand and to manage, that why some sound engineer spend 10k on the configuration of their room. Anyway you don't have to worry cause you own a Trinnov and this is exactly what it is supposed to correct :)
    Jeg skal slutte å blande meg mer etter dette men det svaret virker helt absurd på meg. La oss glemme bassen for et øyeblikk. Mener de virkelig at akustikken i rommet ditt kan forklare en konsekvent 4dB forskjell i nivå mellom høyre og venstre kanal?? Og hvor variasjonene i amplitude (med unntak av nivået) samtidig er nesten klin lik hele veien (bare trekk fra 4dB på nivået på L så er kurvene over 200Hz nesten identiske)... Det gir INGEN mening. Sånn. Nå skal jeg holde munn :)
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    225
    Jeg skal slutte å blande meg mer etter dette men det svaret virker helt absurd på meg. La oss glemme bassen for et øyeblikk. Mener de virkelig at akustikken i rommet ditt kan forklare en konsekvent 4dB forskjell i nivå mellom høyre og venstre kanal?? Og hvor variasjonene i amplitude (med unntak av nivået) samtidig er nesten klin lik hele veien (bare trekk fra 4dB på nivået på L så er kurvene over 200Hz nesten identiske)... Det gir INGEN mening. Sånn. Nå skal jeg holde munn :)
    Ikke hold munn. Jeg stusset også over kommentaren til Jordy. Om det ikke er mikrofonen, heller jeg mot Kii. Spørsmål er sendt Kii, skal bli interessant å høre hva dem sier.
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    2.110
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    hvordan kan det være mikrofonen? Samme mikrofon brukes for både høyre og venstra høyttaler.
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    225
    hvordan kan det være mikrofonen? Samme mikrofon brukes for både høyre og venstra høyttaler.
    Siden to Altituder og to høyttalere gir samme resultat, gjenstår kun mikrofonen om det skyldes noe fra Trinnov.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Du ser vel om det er forskjell på kanalene om du kjører Optimizer? Med 4dB forskjell, hvordan får du begge kanaler grønne?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke Alltitude Optimizer? Et av stegene å justere volum før kalibrering. Hva med surround høyttalerne har de samme avvik, om ikke kan du jo legge til grunn at det er kii.

    1660070004965.png
     

    Frodm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Innlegg
    273
    Antall liker
    225
    Kanskje rommet har skylden?
    Jo, det er en mulighet. Skulle da tro at høyre kanal lå høyrere siden det er vegg på den siden. Kii-ene har en cancelling-funksjon for å redusere refleksjoner. Jeg tror det er denne som fungerer i overkant slik at responsen på høyre side blir lavere. Satser min 5-er på det. Kii har respondert allerede, da har jeg vært gjennom sjekklisten og gjort ny måling. Same, same. Blir interssant å høre hva Kii sier nå.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TGB
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn