Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.532
    Antall liker
    3.076
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel uansett ingen poeng i at elektronikken har «signatur» eller matcher øvrig utstyr, klangmessig osv. Dette kan jeg uansett bruke god tid på.
    Med den boksen kan du få Wilson Audio Statement sound ut av hva som helst av høyttalere.... Anbefales (y)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Muligens et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen;

    I forbindelse med kjøpet av Amethyst solgte jeg unna en del annet utstyr, bla a en preamp med riia og en cd-spiller/dac. Det betyr at jeg etterhvert må ha en riia og hvis jeg får lyst, en cd-transport.
    Vil dere si at kvaliteten på signalkildene har mindre å si nå, er det et slags før/etter Trinnov? Og at jeg dermed heller kan spare og bruke litt mer på høyttalere når den tid kommer.
    Angående RIAA så kan jeg anbefale Parks Audio Puffin ( egen tråd her ) . Den har digital RIAA og kan gå digitalt rett til Amethyst, så da er det kun en ADC i kjeden + mange andre nyttige funksjoner.
    Jeg valgte Puffin med analog og Toslink digital utgang. Puffin kan velge mellom 48k og 96k ,MEN min Amethyst klarer ikke motta 96k via Toslink, mens 48k er OK (coax går fint på begge rater). Både Trinnov og Parks Audio var veldig behjelpelige med feilsøkingen, alt tyder på at feilen er på Trinnovs Toslink mottak ( Puffin fungerer fint med 96k Toslink til andre mottagere, Amethyst Coax inn fra Puffin og andre kilder fungerer med alle rater, og konvertering av 96k Toslink-Coax fungerer også, bare ikke 96k Toslink direkte. Prøvd 4 Toslink kabler)

    Problemet er så lite at det er uaktuelt å sende enheten til service i Frankrike.Parks gav også meg en metode for å permanent bytte til Coax utgang, men 48k Toslink låter helt fint så jeg har ikke giddet gjøre noe med det. oppløsningen på vinyl er ikke bedre enn 24bit/48k uansett.

    Er allikevel interessert i å vite om din Amethyst takler 96k Toslink inn eller ikke.…
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Det er fortsatt veldig mye jeg ikke har utforsket enda i A16, og det blir garantert mange kvelder med finjussing av peq filtre og lignende, men du verden som denne boksen levererer! Forskjellen i dynamikk, "envelopment" og plassering i lydbildet er nesten bedre enn jeg håpet på. Selv gamle plater med litt cheezy 5.1 mix låter fett, og og oppmixet 2 kanals fra altibox og denslags låter nesten som ekte surround. Spiller en gammel favoritt nå, Pat Metheny sin Imaginary day rippet fra en gammel dvd audio. Å høre den slik er verdt nesten alle kronene alene.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Upmix av stereo signal med Dolby Surround upmix'er er ganske imponerende for typisk TV (ikke musikk!) selv til 9.4.8. Vi venter bare på ny Dolby versjon (ryktet sier innen Q1-2022) som også vil støtte surround upmix til wide kanalene.

    De samme ryktene sier også at neste versjon av dolby surround upmix vil få et dramatisk løft i kvalitet sammenlignet med nå (det påstås faktisk at den vil fungere bra for musikk i stereo!)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Upmix av stereo signal med Dolby Surround upmix'er er ganske imponerende for typisk TV (ikke musikk!) selv til 9.4.8. Vi venter bare på ny Dolby versjon (ryktet sier innen Q1-2022) som også vil støtte surround upmix til wide kanalene.

    De samme ryktene sier også at neste versjon av dolby surround upmix vil få et dramatisk løft i kvalitet sammenlignet med nå (det påstås faktisk at den vil fungere bra for musikk i stereo!)
    Gjelder det du nevner her kun Altitude?

    Har montert alle kablene, holder på å lese manualen. Min har 1 hdmi og 3 usb, mens manualen sier 4 usb og ingen hdmi. Men dette er vel i «data-avdelingen» og kan vel ikke brukes som inputs (?) Får koble til å se hva som skjer..
    Min demomodell er dessuten uten wifi-antennen, men den står såpass nær en mesh-enhet at den finner forhåpentligvis wifi likevel…
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Gjelder det du nevner her kun Altitude?
    Jepp, HDMI er vel knyttet til PC-delen regner jeg med (da er dette en utgang) ? Er vel ikke noe poeng med surround upmix på Amethyst eller ST2 :)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jepp, HDMI er vel knyttet til PC-delen regner jeg med (da er dette en utgang) ? Er vel ikke noe poeng med surround upmix på Amethyst eller ST2 :)
    Neida. Men om de hadde inkludert hdmi-arc hadde det vært en fin bonus. Har fått koblet opp, og den virker:)
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    @avelon Det blir spennende å lese om dine erfaringer med Trinnov Altitude vs Lyngdorf MP60. Jeg er kjent med de praktiske forskjellene med (uendelig) fleksibilitet, muligheter for aktiv deling etc vs enkel installasjon og automatisert room perfect. Det jeg er interessert i er opplevd lydkvalitet etter installasjon, romkorreksjon, justering / target curve/voicing etc. Gjerne både stereo (2.2 og hjemmekino)
    @TGB har du førstehånds erfaring på det jeg spør avelon om? - @alphamale du har kanskje også hørt begge typer oppsett en del? - hører gjerne fra flere
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @avelon Det blir spennende å lese om dine erfaringer med Trinnov Altitude vs Lyngdorf MP60. Jeg er kjent med de praktiske forskjellene med (uendelig) fleksibilitet, muligheter for aktiv deling etc vs enkel installasjon og automatisert room perfect. Det jeg er interessert i er opplevd lydkvalitet etter installasjon, romkorreksjon, justering / target curve/voicing etc. Gjerne både stereo (2.2 og hjemmekino)
    @TGB har du førstehånds erfaring på det jeg spør avelon om? - @alphamale du har kanskje også hørt begge typer oppsett en del? - hører gjerne fra flere
    Jeg har ikke lyttet nok på Lyngdorf til å gi et større utbrodering her (det begynner å bli en stund siden). Trinnov har en mer avansert, kompleks og komplett romkorrigering.


    Most people understand that time-aligning speakers is important; but the point Trinnov has made since 2005 is that time-aligning frequencies is also essential for improving sound staging and transient reproduction. This is an area where passive acoustic treatment, although critical, cannot help.
    En annen fordel er at man kontinuerlig får forbedringer og oppdateringer som ikke koster noe ekstra. Altitude32 ble lansert i 2014 og gjort tilgjenelig i 2015 - fortsatt ingen som er i nærheten (så man slipper å oppgradere hvert 2 år som man må for produkter fra de aller fleste (alle?) andre produsenter). Altitude16 er bare en ekstremt billig (alt er relativt, men i innkjøp) versjon av det samme med maks 16 kanaler.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    @avelon Det blir spennende å lese om dine erfaringer med Trinnov Altitude vs Lyngdorf MP60. Jeg er kjent med de praktiske forskjellene med (uendelig) fleksibilitet, muligheter for aktiv deling etc vs enkel installasjon og automatisert room perfect. Det jeg er interessert i er opplevd lydkvalitet etter installasjon, romkorreksjon, justering / target curve/voicing etc. Gjerne både stereo (2.2 og hjemmekino)
    @TGB har du førstehånds erfaring på det jeg spør avelon om? - @alphamale du har kanskje også hørt begge typer oppsett en del? - hører gjerne fra flere
    Ja, jeg er mildt sagt spent selv :) Lydmessig har jeg ikke noe å utsette på MP60, men jeg har heller ikke noe å sammenligne med i mitt rom med nye høyttalere. Det er faktisk en smule ironi i det hele når det kommer til "enkel installasjon og automatisert room perfect".. Den viktigste årsaken til at jeg valgte MP60 til og begynne med var fordi det skulle være så enkelt å bare trykke på en knapp. Som @erk kan skrive under på, så er det faktisk det helt motsatte når det kommer til Lyngdorf og enkelheten i RoomPerfect hvis man ikke har et "enkelt" oppsett & rom. Alt er relativt, men det var ikke enkelt å få til et bra resultat i mitt rom uten uttallige målinger i REW og påfølgende manuelle justeringer i MP60 før RoomPerfect klarte å gjøre noe som helst vettugt.

    Jeg skal selvfølgelig komme med liten oppdatering når jeg omsider har fått A16 i hus. Når man er så utålmodig som meg, så gjør det vondt å måtte vente så lenge etter man har bestilt noe 😅
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Prøve å forstå BM

    Da kjørte jeg Optimizer, med 80Hz deling og fikk følgende kurve. (amp. direct) Hva nå?

    1643183311446.png


    - Tolker jeg korrekt i at høyttalere kjøres helt ned og kun subbene er delt. Må jeg da inn i active crosover?
    - Hvordan setter jeg nå target? Høyttalere er linke, subene har hver sin. Kan jeg bare linke alt om jeg da deler av høyttalere?
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Takk for svar så langt ang Trinnov vs Lyngdorf. Hører gjerne mer, ikke minst hadde det vært artig å lytte til (sentralt Østlandsområde).
    Og takk for god forklaring på fordelen med Optimizer, @TBG. Og oppdateringer. Lyngdorf og Anthem kjører jo også oppdateringer, men har ikke like stort handlingsrom for endringer pga mindre fleksible plattformer utfra hva jeg forstår (det mest ekstreme er vel økning i antall kanaler for eksisterende Altitude).
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Prøve å forstå BM

    Da kjørte jeg Optimizer, med 80Hz deling og fikk følgende kurve. (amp. direct) Hva nå?

    Vis vedlegget 784790

    - Tolker jeg korrekt i at høyttalere kjøres helt ned og kun subbene er delt. Må jeg da inn i active crosover?
    - Hvordan setter jeg nå target? Høyttalere er linke, subene har hver sin. Kan jeg bare linke alt om jeg da deler av høyttalere?
    Om det er det du har satt som parameter stemmer det.
    Men vær obs på at i graphs er grafikken produsert på hva du har bedt optimizer om å gjøre, ikke det endelige resultatet "in room".
    Så selv om cutoff hypotetisk ville vært satt til 80hz hp på frontene vil du se hele frekvensspekteret i graphs.
    Hvilke filtere er det du benytter nå?
    Som du ser på min her er HP satt til 80hz, mens grafikken viser responsen på kanalen i sin helhet.
    På denne preseten bruker jeg ikke filter oppover på subbene, så de spiller i realiteten fullfrekvent, med naturlig avrulling.
    Target setter du som normalt, slik du gjorde tidligere.
    Jeg linker også HT, men har tre kanaler til subbene. To i front og en bak. subbene bak står i stack som én enhet.
    Arrayet ditt er vel å anse som én unit, så jeg ser ingen problemer med å linke alt, og kjøre de på den ene kanalen?
    Du skal ikke trenge AXO når du benytter BM.

    Jeg skriver litt med forbehold i morfin rus, og mellom hostekulene her🤓
     

    Vedlegg

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Takk, jo det stemmer det du sier. Det er på en måte derfor jeg nok finner BM så "ukomfortabelt". Alt er manuelt og må ettersjekkes i REW og har bare butterworth og eliptic å velge av filter. Sikkert bare at activ crossover mer harmonerer med metoden og tankesettet jeg har brukt før Trinnov, for resultatene blir tilnærmet lik med begge metoder. :)

    Men da tror jeg at jeg forstår mysteriet BM, men holder meg til AC, treig som jeg er. Takk igjen!
     
    • Liker
    Reaksjoner: erk

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Som sagt!
    I ditt tilfelle @MakkinTosken, hvor du har gjort et grundig forarbeid, samt ikke har subber plassert rundt i hele grotta ser jeg ikke helt nødvendigheten med å styre med BM. Du kan uansett lage presets med ulike "slopes" etter hva som behager den dagen, så slipper du å fikle med gainknappene for subbene når det låter litt tynt😃

    For oss som driver multikanals øvelsen stiller det seg litt annerledes.
    For vi har nemlig muligheten til å "route" signalet i spesifiserte frekvensområder til den delen av systemet som mangler kapasitet (satelitter eksempelvis) og med mulltisub løsninger kan vi kaste energien rundt i hele rommet.
    Og selvfølgelig utnytte kapasiteten i tokanals, med fordelen av ekstra headroom, og jevne ut frekvens, decay samt lavere forvregning.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men må skjønne alt og vite om alle muligheter! 🤡 Plutselig står det en Altidude her fordi jeg har fått for meg at jeg vil styre basser individuelt og dele Evidence aktivt! Da nytter det faen ikke å sitte her som et spørsmålstegn!😂
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Du skal roses og hedres for at du har egenskapen til å stikke snuten din så langt inn i "kaviarstjerna" på enheten din som det er mulig😃
    Egentlig er jeg litt overrasket over at du ikke gjorde tilhugg på A32 med 8 kanaler eller er mer, umiddelbart!🤓
    Tro meg min venn!
    Det gikk ikke mange dagene før jeg forsto at 16 kanaler var muligens litt snaut her.
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke lyttet nok på Lyngdorf til å gi et større utbrodering her (det begynner å bli en stund siden). Trinnov har en mer avansert, kompleks og komplett romkorrigering.




    En annen fordel er at man kontinuerlig får forbedringer og oppdateringer som ikke koster noe ekstra. Altitude32 ble lansert i 2014 og gjort tilgjenelig i 2015 - fortsatt ingen som er i nærheten (så man slipper å oppgradere hvert 2 år som man må for produkter fra de aller fleste (alle?) andre produsenter). Altitude16 er bare en ekstremt billig (alt er relativt, men i innkjøp) versjon av det samme med maks 16 kanaler.
    Kremt, host :D
     
    • Haha
    Reaksjoner: TGB

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Egentlig er jeg litt overrasket over at du ikke gjorde tilhugg på A32 med 8 kanaler eller er mer, umiddelbart!🤓
    Koster meg ingenting å teste Amethyst og har oppnådd mer med denne enn jeg strengt tatt trenger. Jeg er egentlig ferdig nå, lyden er perfekt. Bare pynt og moro som gjenstår.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Joda! Den koster men jeg mener helt seriøst det jeg skriver nå.
    Om den hadde kostet 20% mer så hadde jeg kjøpt den uansett. Den er som "knark"😅
    Jeg er i ferd med å innse at Trinnov ikke er så dyrt når det kommer til stykke fordi;

    1) Det er ingen vits å betale for «lydsignatur» eller «matching» mht signalkilder. De trenger kun å være transparente med lavt støygulv.
    2) Det er ingen vits å betale mye for kabler og tweaks
    3)Forsterkere trenger kun å ha nok krefter

    På den annen side kan det jo fort bli fristende å bruke alle pengene man har »spart» på mye fetere høyttalere enn man ellers hadde tatt seg råd til:)
    Og det er det verdt, for Trinnov sørger for at man får mest mulig ut av høyttalerne som i tillegg er enklere å plassere enn tidligere pga room-optimizer.

    Det går sakte men sikkert fremover her med min Amethyst, men det tar litt tid å tilvenne seg en såpass avansert dings.

    Har plutselig fått veldig lyst på nye høyttalere og subwoofere..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Gjelder det du nevner her kun Altitude?

    Har montert alle kablene, holder på å lese manualen. Min har 1 hdmi og 3 usb, mens manualen sier 4 usb og ingen hdmi. Men dette er vel i «data-avdelingen» og kan vel ikke brukes som inputs (?) Får koble til å se hva som skjer..
    Min demomodell er dessuten uten wifi-antennen, men den står såpass nær en mesh-enhet at den finner forhåpentligvis wifi likevel…
    Antenne som passer får du enkelt kjøpt, Elkjøp , nettet osv, trenger ingen spesiell
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Koster meg ingenting å teste Amethyst og har oppnådd mer med denne enn jeg strengt tatt trenger. Jeg er egentlig ferdig nå, lyden er perfekt. Bare pynt og moro som gjenstår.
    Så du er kommer over fasen med å teste ut ørten targetskurver ? ;)Jeg lider av regelmessig tilbakevendende target-nevrose…. For enkelhetskyld har jeg et utvalg FIR eq profiler jeg kan bruke på toppen av en preset, greit når innspillinger varierer mye i karakter.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Så du er kommer over fasen med å teste ut ørten targetskurver ?
    Nei, kommet i fasen hvor jeg har lyst til å drive med andre ting. ;) Min primære hobby er vinyl, god lyd er bare en bigeskjeft. DSP og datanissetøv har begrenset underholdningsverdi. Når jeg snakket om å pynte på ting, er det fysisk i grotta jeg tenker på. Nytt Hardware på vei inn...😁
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    @MakkinTosken Vinylfolk trenger denne, om de er modige nok til å bruke den…

    For dekorasjon foreslår jeg denne
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Antenne som passer får du enkelt kjøpt, Elkjøp , nettet osv, trenger ingen spesiell
    Jeg er helt sikker på at Trinnov sender om man spør også (de sendte meg en helt ny fjernkontroll bare for at jeg skjulle prøve om det var noe forskjell).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Pynteputer mann, du må få inn lyserosa og sjokkgrønne pynteputer, så mange at man ikke får rompa innenfor kanten…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn