Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Helt topp, takk. Oppkobling blir noe forsinket da jeg plutselig har solgt alle signalkildene mine…blir nok en Innuos på meg med roon core innebygd pluss en eller annen ddc.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Kan du ikke bare installere Roon core på en hvilken som helst PC? Alternativt sette opp en Intel NUC med Roon ROCK. Mye billigere og alt styres av Trinnov dingsen med tanke på lyd (Trinnov dingsen er Roon Ready, hva du kjører Roon Core på har ingen betydning for lydkvaliteten så lenge den er koblet til samme lokale nettverk).

    NB! Roon Core bør være koblet til kablet nettverk, ikke wifi - fungerer nok med wifi også men det krever stabilt og høy ytelse på wifi (noe de fleste wifi system ikke klarer håndtere på en god måte).
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Får gruble litt. Har siklet på Innuos en stund da den også ripper, det er relevant for meg.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ripper gjør vel også enhver PC evt med en CD leser,
    Som TGB sier med Roon på en PC og Trinnov Amethyst er streamer i tillegg helt unødvendig . Roon+ Amethyst er en perfekt streamer , jeg streamer fra Tidal ++ , Hardisk, PC , NAS etc etc.
    Alt styres trådløst fra iPad
    Bruk 6000kr på Roon og bruk resten av Streamerpengene på et flygel til kona. ;).. eller en kakkelovn…
    D8641358-32C0-46FB-8164-51A0936F7AFD.jpeg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: TGB

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Får gruble litt. Har siklet på Innuos en stund da den også ripper, det er relevant for meg.
    Dette er også inkludert i Roon ROCK om du går for Intel NUC, NB! du kan ikke kjøpe NUC11, må være NUC10 eller NUC8.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det like før jeg kjøper Innuos på trass…😎

    Dessuten sparte jeg mye cash på å snuble over en demo-modell av Amethyst!
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Dere har det moro nå😅

    Men uansett; dere bruker pc, jeg går utifra det da er snakk om USB-ut ? I så fall, hva bruker dere mht usb-konverter e.l ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Trengs ikke.
    For strømming Bruker jeg bare er nettverkskabel fra Ruter til Amethyst. Resten styres via wifi fra iPad med Roon app.
    Og CD spdif til Amethyst , og Parks Audio RIAA med Toslink til Amethyst
    PC er ikke i nærheten av anlegget , starter bare jRoon på PC og styrer alt , også Amethyst trådløst fra iPad
     
    Sist redigert:

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    1. Bruker mac mini - HDMI
    2. Bruker mac mini nr.2 - weiss firewire dac - SPDIF
    Trengs ikke.
    For strømming Bruker jeg bare er nettverkskabel fra Ruter til Amethyst. Resten styres via wifi fra iPad med Roon app.
    Og CD spdif til Amethyst , og Parks Audio RIAA med Toslink til Amethyst
    Takker så mye for svar!
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Men uansett; dere bruker pc, jeg går utifra det da er snakk om USB-ut ? I så fall, hva bruker dere mht usb-konverter e.l ?
    Ingen USB involvert. Kun nettverkskabel er nødvendig. Man kan enten bruke Roon eller UPnP kompatibel software på PC, mac, Linux, Android eller iOS.

    PC kan stå hvor som helst i huset. Så for Amethyst trenger du faktisk ingen tilkoblede kilder, kun nettverk. Mest elegant og brukervennlig blir det når du bruker Amethyst som Roon Ready endpoint. Da får du volum kontrol direkte i Roon (som styrer Amethyst), som styres via en hvilken som helst enhet med Roon Remote (datamaskin, nettbrett eller telefon).

    NB! man tukler da ikke med USB som kobles direkte til PC. Vi er i 2022, ikke 1995 :)
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nå begynner det å dra seg til her med brukere, og det er særdeles hyggelig.
    Velkommen i klubben @avelon😃
    Vi har jo holdt kontakten siden midten av desember, så jeg har jo fulgt oppgraderings reisen din en stund. Blir spennende å se hvordan du opplever A16 mot Lyngdorf MP60.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Blir spennende å se hvordan du opplever A16 mot Lyngdorf MP60.
    Mistenker det er en helt annen verden, bare synd dette er vanskelig for folk å skjønne ved å lese diverse forum og spesifikasjoner.
     

    avelon

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Innlegg
    245
    Antall liker
    275
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Nå begynner det å dra seg til her med brukere, og det er særdeles hyggelig.
    Velkommen i klubben @avelon😃
    Vi har jo holdt kontakten siden midten av desember, så jeg har jo fulgt oppgraderings reisen din en stund. Blir spennende å se hvordan du opplever A16 mot Lyngdorf MP60.
    Jojomen, takk for det! Blir noen lange uker å vente nå.. Så får vi håpe den vifta ikke blir en skuffelse. Men har hedga meg litt og fikk slengt på et par dugende headphones også, så blir den for sjenerende på lavt nivå så kan jeg i det minste høre på de :)

    Nå kan vi vel si at oppdraget ditt er fullført? 😅
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Da har jeg omsider fått liv i A16. Fredag gikk med til kabling, og lørdag forsvant i vinsmaking. Tenkte det var lurt å ikke prøve seg på dette dyret med promille.
    Har mappet kanaler, satt opp treveis deling på frontene og satt opp en foreløpig bass management. Laget en veldig omtrentlig target kurve, og har ikke rørt eq hverken på inn eller utgang. Det er masse som må utforskes, noe som var forventet. Men det er en ting jeg ikke får til å stemme. Spesielt som roon endpoint lager boksen noen innforjævlige brrzzzzzz lyder ved skifte av spor og andre endringer. Har også opplevd det med ATV som kilde. Noen som har opplevd det samme?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Nix, min Amethyst er dørgende stille ved All bruk. Hører et relé klikke hvis jeg bytter kilde, men ingen ting fra høyttaler. Har nettverkskabel fra ruter til Trinnov Amethyst, og resten går via Wi-Fi .
    Ta det opp med Trinnov support, de kan feilsøke og hjelper raskt.
    ps , bruker Roon og Amethyst som endpoint.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Ser jeg var litt upresis. Det er ulyder fra høyttalerne, ikke fra selve boksen. Får kontakte trinnov.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Samme her!
    Kun relé klikk her og der. ingen brrzzzzzzz
    Samme her, relé klikk når den bytter klokke - men ingenting i høyttalere.

    NB! bruker du innebygd Roon Ready endpoint i A16 eller ekstern streamer ?
    Jeg har en bitteliten ulyd når jeg bytter fra PCM til Dolby Digital med Telia-boksen, men det er fordi denne er fullstendig skrot og sender masse tivoli-signaler ut via HDMI når man bytter lydformat (det er jo Android :eek:). Ingen slike effekter på andre kilder (eller innbygd Roon Ready endpoint).
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Det er buzzz hver nesten hver gang jeg skifter kilde, og av og til når jeg skifter låt i roon. Bruker innebygd endpoint. Ved kildeskift er det vanligvis to brzzz etter hverandre, sannsynligvis når klokker synkroniseres eller edid forhandles. Jeg får også dropouts når jeg bruker spdif fra ad konverteren jeg brukes til platespiller, men da er det ingen ulyder.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Når du skifter låt, og opplever dette, så regner jeg med at det er forskjellig frekvens (samplingrate) på neste spor?
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @stianG: jeg har prøvd å sende deg en melding. Har Trinnov på tråden nå, de vil gjerne se på enheten din online :)

    Som i ASAP (den trenger bare stå på og koblet til nett). Trenger serienummer.
    Har min diskusjon om noe helt annet og nevnte problemet du opplever. Han jeg snakker med sitter med COVID, så dette er en ulimat måte å "snike i køen" på :)
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Muligens et dumt spørsmål, men jeg tar sjansen;

    I forbindelse med kjøpet av Amethyst solgte jeg unna en del annet utstyr, bla a en preamp med riia og en cd-spiller/dac. Det betyr at jeg etterhvert må ha en riia og hvis jeg får lyst, en cd-transport.
    Vil dere si at kvaliteten på signalkildene har mindre å si nå, er det et slags før/etter Trinnov? Og at jeg dermed heller kan spare og bruke litt mer på høyttalere når den tid kommer.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Nå bruker jeg knapt drivverket, men jeg bestemte meg tidlig for at det måtte være godt nok til all bruk.
    Det ble da Oppo, og som multispiller vil jeg tro de er noe av det beste som er å oppdrive pr. krone. Du kan jo vurdere eldre modeller om du ikke bruker drivverket til film.
    En brukt 105 eller 103 kanskje.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel uansett ingen poeng i at elektronikken har «signatur» eller matcher øvrig utstyr, klangmessig osv. Dette kan jeg uansett bruke god tid på.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn