Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Trinnov ST2 vs Amethyst. Hva går jeg glipp av hvis jeg beholder min eksisterende forforsterker og velger en ST2 fremfor Amethyst? Å ta signalene via analogt og tilbake til digitalt høres ut som en unødvendig og kanskje uheldig omvei, eller har det ikke noe å si? Fare for at det kan generere støy? Eller er det funksjoner jeg går glipp av med ST2?
    Jeg har ST2-PRO. Den har både digitale (AES-EBU) og analoge (XLR) innganger og utganger, så jeg forer ST2-Pro med digital inn via AES-EBU (i mitt tilfelle fra en Mutec reklokker og formatomformer (fra TOSLINK, USB, ++ => AES-EBU). Og ellers har jeg en dCS DAC for frontene som jeg elsker. Så derfor ønsket jeg "enklest mulig" utgave av Trinnov men med wordclock og AES-EBU støtte. ST2-Hifi har litt bedre formatstøtte men mangler AES-EBU inn og ut som jeg ville ha.

    Jeg har også forsøkt analoginngangene til Trinnov og den er veldig veldig bra og så transparent du trenger så jeg tror ikke du vil merke mye til det egentlig. Den er så bra at jeg absolutt skal kjøre min ASR Riaa den veien (i tillegg til en helanalog vei, skal sies).

    Om du velger Amethyst i stedet så får du innebygget streamer, analog inn med riaa, fjernkontroll osv osv. Så hvis du ikke ser noe behov for å "bygge ut" slik jeg har gjort med ekstern streamer som har mer funksjonalitet (meg: Cocktail Audio X50D), ekstern bedre klokke, formatkonverter og reklokking (meg: Mutec) eller bedre DAC (meg: dCS Bartok) så tenker jeg Amethyst blir mye enklere, mindre bokser og mindre søl. Men personlig liker jeg min løsning som blir litt Trinnov på steroider. Men da koster det nesten like mye som Amethyst også, "fullt utbygd" og uten ekstern DAC: ST2-Pro med mikrofon (70), Mutec (12), Cocktail Audio (19), La Remote (11). Og med min dCS DAC blir "digital streaming med Trinnov romkorreksjon" ca 260 kkr... + kabler... Så da framstår jo Amethyst som et mye rimeligere og enklere alternativ, alt etter hvordan du ønsker å snu på flisa ;-)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Gjør som meg @Sevald følg med på verdensveven, jeg plukket min Amethyst opp for prisen av en pose mandler og en tube kaviar.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    6.950
    Antall liker
    16.443
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Takker for mye god info @erk. Om jeg følger din eller @MakkinTosken løsning vil tiden vise. Virker som det er få konkurrenter til Trinnov. Bare så enkelt som å kunne justert crossover og delay på min pre og jeg hadde vært fornøyd…. en stund🤪
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Takker for mye god info @erk. Om jeg følger din eller @MakkinTosken løsning vil tiden vise. Virker som det er få konkurrenter til Trinnov. Bare så enkelt som å kunne justert crossover og delay på min pre og jeg hadde vært fornøyd…. en stund🤪
    Tror de aller fleste vil blitt mest fornøyd med Amethyst, bare så det er sagt ;-)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har Amethyst og er veldig tilfreds med at jeg ikke tok ST2-Hifi.
    Optimizer er den samme men. Med Amethyst får du en mottaker for alle signaler, både digitale, strømming og analogt . Å bruke Roon sammen med Amethyst gir total kontroll på IPad både fra Tidal , hardisk, CD ,og med min Parks Audio Puffin har jeg vinyl med digital RIAA rett inn i Trinnov også. ( Trinnov har halvdigital RIAA) Ingen AD konvertering for DSP maskinen kan bare være en fordel.

    PS Trinnov må styres fra sin egen VPN app., men Roon styrer volumet om man vil.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Jeg har Amethyst og er veldig tilfreds med at jeg ikke tok ST2-Hifi.
    Optimizer er den samme men. Med Amethyst får du en mottaker for alle signaler, både digitale, strømming og analogt . Å bruke Roon sammen med Amethyst gir total kontroll på IPad både fra Tidal , hardisk, CD ,og med min Parks Audio Puffin har jeg vinyl med digital RIAA rett inn i Trinnov også. ( Trinnov har halvdigital RIAA) Ingen AD konvertering for DSP maskinen kan bare være en fordel.

    PS Trinnov må styres fra sin egen VPN app., men Roon styrer volumet om man vil.
    Taster du inn IP til Trinnov i en hvilken som helst nettleser, kan du styre Maskinen der også, men ingen tilgang til advanced og setup.
    Men for å styre bruk er det nok.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Ja jeg har brukt Tidal -Chromecast-Amerhyst. Roon med Tidal -Chromecast-Trinnov. Med Roon og Amethyst har trenger man ingen annen Streamer eller annen boks heller.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Leste en plass på Trinnov sine sider at det er «best» å plassere den mellom pre-effekt. Siden Trinnov er så transparent vil den ikke påvirke negativt via ad-da konverteringen, og en kan leke seg med tweaks som rør-rulling i pre, og i mitt tilfelle endringer i diy dac’en. Nå tenker jeg på st2 og ikke Amethyst. Mulig jeg er på tur her, men Trinnov trigger noe i jakten på enda bedre lyd.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Taster du inn IP til Trinnov i en hvilken som helst nettleser, kan du styre Maskinen der også, men ingen tilgang til advanced og setup.
    Men for å styre bruk er det nok.
    Man kan få full tilgang via nettleser også, bare å skrive:

    Så slipper du unna å bruke VNC klient. 192.168.0.201 i eksempelet over er selvsagt IP til Trinnov dingsen ;)
    Skjermbilde 2022-01-06 kl. 20.23.39.png


    Samt streameren håndterer UPNP og Roon. Så man trenger ikke Roon for å bruke innebygd streamer til Trinnov.

    Edit:
    For ordensskyld - Trinnov er et Roon Ready endpoint relatert bruk sammen med Roon, så man trenger fortsatt boks for Roon core (det kan selvsagt være en hvilken som helst datamaskin på nettverket ditt med Roon ROCK, Linux, macOS eller Windows).
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Noen kjappe bilder av dagens økt fra denne Trinnoten.
    Beklager dårlig kvalitet men jobber på flere maskiner samtidig🤓
    Buzzen på 50hz har jeg ikke giddet å ta tak i, men den kommer fra subbene bak som står på en"skitten" kurs.
    Tanken er å simulere @MakkinTosken sin lyd til en viss grad, og inspirasjon fra basskul tråden.

    Vel!
    Fra det lille jeg har hørt til nå så er jeg "nøyd", og kommer til å forfølge denne med små justeringer på øret.
    Det er taktilt og åpent, og avslører materialet i stor grad.

    Blå er bypass
    Rød er korrigert
     

    Vedlegg

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Tosken shows the way to salvation! Bare få deg Dynaudio Evidence nå... 😂
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Sitter virkelig å vurderer 801D4 for så å rulle 802D3 til surround, men skal man virkelig være så gal? :unsure:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Hvis dere legger ut target og excursion Curves fra Trinnov så kan vi enkelt kopiere hverandre. Og se hvordan REW kurvene slår ut i våre respektive rom
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Grattis, vælkømmin,
    Da er vi 3 som jeg vet om med Amethyst
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.285
    Torget vurderinger
    2
    Husk, standardkurvene er ikke noe du skal satse på…det er bare for å komme igang, i normale rom trengs det en tilpasning med løft i bassen og et lite fall oppover I frekvens .
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Standardkurven er det heller ikke meningen man skal bruke, men det er faktisk verdt å lytte litt til standardkurven før man begynner jobbe med target curve.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    En svær eske dukket opp i dag. Før estimert leveringstid til og med. Må nok ta meg fri en dag eller to denne uken.
    Gratulerer! Det er sikkert nevnt tidligere, men siden jeg har gullfisk hukommelse - hvilken modell kjøpte du ?
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Bare å sette på mye kaffe, og døgne noen dager så sitter dettte🤓
    Regner med at det skal gå greit. Har vært innom masse forskjellige dsp løsninger for både hjemmebruk og live/studio de siste 20 årene. Men vi får se😜 I kveld er det kabelverksted. Ganske mye jobb å mekke 16 nye kabler!
     

    Vedlegg

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det gledes. Har fått melding fra posten om at min Amethyst kan hentes!

    Jeg lurer på om noen av dere har gjort dere noen erfaringer vedr kvaliteten på dac`en i Trinnov. Er den såpass god at man trygt kan glemme tanken på annen dac?

    Jeg tenker at Trinnov gjør at man kan tenke annerledes vedr valg av forsterker og høyttalere fremover(?) Jeg går utfra at om man har kapasitet nok, vil man kunne tune inn den lyden man ønsker, selvsagt forutsatt at høyttalerne har høy nok kvalitet, best mulig sammenheng, nok membranareal osv.

    Regner med det blir oppkobling ila helgen en gang:)
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Det gledes. Har fått melding fra posten om at min Amethyst kan hentes!

    Jeg lurer på om noen av dere har gjort dere noen erfaringer vedr kvaliteten på dac`en i Trinnov. Er den såpass god at man trygt kan glemme tanken på annen dac?

    Jeg tenker at Trinnov gjør at man kan tenke annerledes vedr valg av forsterker og høyttalere fremover(?) Jeg går utfra at om man har kapasitet nok, vil man kunne tune inn den lyden man ønsker, selvsagt forutsatt at høyttalerne har høy nok kvalitet, best mulig sammenheng, nok membranareal osv.

    Regner med det blir oppkobling ila helgen en gang:)
    Som nevnt her så holder DAC'ene i Trinnov høy kvalitet - dette er absolutt ikke noe jeg ville brukt tid på. Eventuelle differanser er på et nivå man ikke hører allikevel. Unngå å gjøre livet komplisert, nøkkelen her er Optimizer som kan justeres og faktisk utgjør en differanse i det man hører.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn