Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om den oppgraderer så har det vel gått bra da. Gi beskjed om alt går ok.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

    Live event for den nye firmware oppdateringen til Trinnov kl 17:00 i morgen (les: i dag).
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skjermbilde 2020-09-24 kl. 01.29.05.png


    Spennende! Jeg prøver å finne ut hva som er tilgjengelig her, synes det var litt vagt i presentasjonen rundt 4.2.16.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Er dette noe lignende Devialet Sam?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Jeg meg ny router alt funker ok og mer stabilt , er på kablet nett men Smethyst kobler seg aldri på Trinnov server. Hva må til?
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg meg ny router alt funker ok og mer stabilt , er på kablet nett men Smethyst kobler seg aldri på Trinnov server. Hva må til?
    Ha i ethernet-kabel eller være påkoblet wifi for min del. Anbefaler å kontakt med support[a]trinnov.com for bistand her.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Er dette noe lignende Devialet Sam?
    Ja det er det jeg også tenker i første omgang, men har ikke fått oversikten ennå over hvilke algoritmer som benyttes for dette.
    Tenker uansett at dette er et redskap for de som ikke har mulighet/kunnskap/lyst til å gå "all in", gjøre målinger for optimalisering.
    Men uansett en bra feature som er nyttig for de fleste......Om den virker da :cool:
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er det jeg også tenker i første omgang, men har ikke fått oversikten ennå over hvilke algoritmer som benyttes for dette.
    Tenker uansett at dette er et redskap for de som ikke har mulighet/kunnskap/lyst til å gå "all in", gjøre målinger for optimalisering.
    Men uansett en bra feature som er nyttig for de fleste......Om den virker da :cool:
    Det er ikke SAM, men PEQ som juster den ekkofrie frekvensresponsen basert på leverandør data. Dvs korrigere responsen til å være flat i ekkofritt rom . Og dermed best mulig utgangspunkt for romkorreksjon .
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Godt det er noen som følger med på skolebenken, og ikke skulker timene (som meg) 😟
    Det betyr følgende:
    Høyttaler korreksjon før rom korreksjon.
    Sammen med phase, impuls og GD korreksjon kan jeg ikke tenke meg annet en at systemet får de beste betingelser for optimalt resultat.
    Så dette er jo bedre nytt en jeg trodde først.
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Uansett så er dette samme fremgangsmetode som både TGB og meg selv har benyttet frem til nå, bare det at vi har gjort det manuelt.
    Legge in PEQ på de største/riktige avvikene for så å kjøre Optimizer.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er vite hva ekkofrirespons er, tar man PEQ basert på rommålinger blir det feil ekkeofri korreksjon om man tar med romeffekter,..Jeg har sammenlignet Revels ekkofire målinger av mine høyttaler med det jeg måler i rommet...
    over 1000hz er det ikke så værst samsvar, men hjemmemålinger ubrukelig for høyttalerkorreksjon under 1000hz
    Capture1.JPG


    siden jeg ikke har PEQ i Amethysten bruker jeg PEQ i Roon, og da får jeg dette resultatet.Blå PEQ i Roon' og gått gjennom Trinnov, jeg hører ikke stort over 10.12K uansett så jeg er usikker på gevinsten, men det blir riktigere på papiret

    Capture.JPG



    en overlay... 1/24 glatting
    Captureo.JPG


    og 1/6 blir slik
    1600968272843.png
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Uansett så ser jeg ingen hensikt i å korrigere høyere enn 1khz med PEQ.
    Hvertfall ikke på mine ht. Om man kan tenke seg at en liten forhøyning i toppen er en artefakt ( typ 7-10khz) på aksen i en måling må en huske på at fallet i diskanten er brutalt når Moneyseat kommer over 2m. Hva en liker er en annen sak, men å korrigere for det ser jeg ingen grunn til å gjøre.
    Nå snakker jeg om å flatbanke amplitude før romkorreksjon, og ikke targetcurve.

    Om vi ser på responsen av mine ht. ( målt av Newport Test Labs )
    Ser man at den er stort sett innafor 3,5 db, men skavanken i 75-100 hz og 45-20hz ville jeg ha tatt som et utgangspunkt. Bare passe på at det ikke dras på så der blir portstøy. Nå er ikke det noe problem for meg da jeg deler på to subber. Men jeg tar dem likevel da jeg alltid har en preset med kun ht.
    Men med informasjonen under vet jeg allerede sånn nogen lunde hvordan ht vil oppføre seg før de avgir lyd.
    Så da kan man nok anta at alt utover dette er påvirkning fra rommets beskaffenhet?
    Da er det bare å plotte inn PEQs etter eget illebefinnende 😇
     

    Vedlegg

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om du er i tvil hvorfor kjøpe Trinnov så kan denne videoen være verdt tiden.

    Du må logge inn for å kunne se (typisk bruk gmail kontoen din). Det er vel strengt ikke en innlogging, men mer forklar hvem du er. Helt harmløst og Trinnov spammer deg ikke med alt mulig i ettertid. Du får sikkert info om fremtidige webinars som kan være av interesse.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Kommer bare i evig sign-in løkke som ikke fører noen steder
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje PC fungere bedre enn mobil. Har forøvrig vært med på flere av seminarene via Facebook invitasjon
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Har registrert meg, får bare svart skjerm med en hvit sirkel som jobber og jobber, bruker iPad.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Prøvde igjen og det virket, mange gode argumenter her.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Lek med Optimizer, her reduserer jeg styrken på level boost/attenuation for Optimizer oppover i frekvensregisteret. Dermed beholder man mer av høyttaler-signaturen. Fungerte overraskende bra (er par sider tidligere i denne tråden fikk jeg spørsmål om jeg hadde testet dette, ikke før nå - og jeg ble positivt overrasket).

    Skjermbilde 2020-10-08 kl. 19.21.48.png
     

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.648
    Antall liker
    4.066
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    Ja jeg forsto at det var noe lydmessig, men kan du beskrive det som skjer?
    For jeg hadde tidligere noen utfordringer med korrigering av c og sette en Target som samsvarer mer med virkeligheten. Eller hvertfall hvordan det låt i bypass.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hos meg blir stemmer mindre tydelige uten Optimizer (eller om jeg reduserer styrker på nivåjusteringen til Optimizer). Men nå har jeg sparket til med bestilling av B&W HTM1D3. Jeg er fortsatt ikke sikker på om dette var et godt tidspunkt, men center-høyttaler er den største svakheten i oppsettet mitt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn