Da ble DSP/DAC montert opp i går.
Hva gjorde den så etter første måling?
Trakk ned en peak på 5db 35 hz og 2 db på 75 hz og 1 db på ca 130 hz.
Thats it i forhold til frekvensrespons.
Ellers delte den sub og fronter på 89 db.
Jeg konkluderer med at rommet er godt nok til å funke uten dsp. Men jeg klarer ikke å få integrert sub med avlasting av frontene uten et verktøy.
Umiddelbart likte jeg ikke den tonale balansen i den nye boksen. Jeg kjente igjen "lyttetrettheten" jeg fikk av T+A dac8 som anvender de samme Burr Brown chippene fra øverste hylle. Jeg har tidligere hatt mistanke om at jeg er allergisk mot Burr Brown og langt på vei bekreftet dette min mistanke.
Så oppdaget jeg at DAC filteret stod innstilt på normal og fikk satt dette til soft (mindre pre ringing). Hjalp litt det men fortsatt for hard lyd.
Men så er det dette med dsp da som jo er et kraftig verktøy. Jeg la inn en tilt fra ca 200 hz og ned på +2db og en reduksjon på -2db fra 2khz og opp. Er nok ikke ferdig her enda, men fikk lyttet lenge nok til å oppfatte at dette var riktig medisin for å fjerne hardheten. Mer fin-lytting må til i dagene som kommer.
Nå har jeg også muligheter til å kunne flytte rundt på sub og gjennomføre målinger. Mye lettere å finne optimal plassering selvsagt med dette verktøyet. Må jo også sjekke ut etter hvert hvordan den låter rett i effekt uten Aesthetix pre i kjeden. Ut fra mitt førsteinntrykk av den tonale balansen er jeg redd det blir for tynt, men man skal selvsagt ikke være forutinntatt. Alt i alt tror jeg fordelene med den nye boksen vil slå ut negative konsekvenser her (de skal jeg klare luke ut). Men skal ikke være bombastisk på det heller. Kanskje Hegel HD 30 havner i kjeden igjen?
Det går også an å hente signal til frontene digitalt ut med denne boksen. slik sett kunne jeg koblet inn en annen dac og bare latt dsp tatt seg av korrigering. Den vil da i tillegg funke som en re-klokker for det digitale signalet. Problemet er at det ikke er forenelig med sub deling og volum kontroll da det digitale signalet er fixed. Det sitter resistor nettverk i det analoge domenet som tar volumregulering. Gøy med noe nytt er det i hvert fall

Ha en fin tirsdag!