Ikke så god på hemmeligheter og utpakkingstråder. Har de siste ukene luktet litt på subwoofere. Egentlig har jeg ikke den helt store trua på noen enorm oppgradering siden jeg synes min Elac 2070 integrerer fint. Har vært litt nysgjerrig på hva 2xsub kan gjøre. Det er store begrensninger til hva jeg kan få til. Det er først og fremst en stue jeg har og ikke et dedikert lytterom.
Var nær ved å kjøpe 2xkef kf92 pent brukt som nye. Hyggelig selger som jeg har handlet med før og både design og fotavtrykk til å leve med.
Har også vurdert 2x Arendal 1723 S1. 13,8 tommer, 800w og et interessant fotavtrykk som ikke trenger ruve selv om den har et røslig kabinettvolum. Er høyere og dypere men smalere enn de fleste kompaktsubber. På outlet hos Arendal er disse mulig å få nye til en nesten latterlig pris i mine øyne ut fra byggkvaliteten.
Har i stedet bestilt meg 1 stk Sigberg Audio 10D. Det er morro å ha en bedrift som
@SigbergAudio i kommunen. Biffen fra nabogården smaker alltid best. Jeg har aldri god samvittighet når jeg spenner penger i denne hobbyen. Å legge pengene lokalt hjelper en smule på samvittigheten.
Etter at jeg fikk Dspeaker i hus så jeg at latency for min Elac lå på 8 ms. Dspeaker forsinket i hvertfall frontene med dette. Ser at dette er i tråd med f. eks både Arendal og SVS, så mange sub produsenter ligger nok i dette "latency"området for forsterker/dsp som er innebygget i sub.
Kef, B&W, Sigberg, REL har lavere latency. Spiller egentlig ingen rolle når man forsinker frontene, men slår jeg meg til ro med dsp i systemet eller kommer jeg til å bevege meg tilbake til "påhengsub"? Aner ikke. Men uansett greit å kjøpe sub uten for mye forsinkelse tilfelle jeg ønsker å integrere den annerledes på et senere tidspunkt.
Så også at Kef sin dsp prosessering nedover i frekvens for å få de til å spille dypere påvirker forsinkelse i de dypeste frekvenser. Dette kan gjøre de vanskeligere å integrere med lav deling i følge Eirin. Så aldri noen gratis lunsj, prosessering kan ha negative bivirkninger litt avhengig av hvordan de skal brukes.
Group Delay målingene til Audioholics for Sigberg 10D er betryggende lesning. Jeg er sikker på at jeg har valgt et kvalitetsprodukt på linje med B&W / Perlisten / REL. Kanskje er den så god at jeg kan la den ta "punch" området fra 80-120 hz? I dag deler jeg på 75 for å la ht ta seg av dette.
Riktig god søndag