Tråden til Thomas

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Forskjellen ble 2.0 på volumkontrollen. Og da er plutselig vår siste en del av det. SKÅL

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    @motoren han rødhåra var vel grei. Og noen som sang før det. Ellers var det litt flatt etterpå?

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    46.640
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Har ikke gått glipp av en eneste episode siden de startet med Voice :) Stor fan og kan nesten si det samme om hver gang vi møtes.
    Regner med du har fått deg noe i glasset i kveld? :cool:

mvh

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Når det er fredag og lørdag får jeg med meg the voice, hver gang vi møtes og noe i glasset ja :D Like rutinemessig som å stå opp å gå på jobb på ukedager.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Skal du ut på dsp-galeien?😊
    Vi får se. Akkurat dette produktet skal jo være meget brukervennlig. Om budet aksepteres er planen å la den erstatte dac i hovedanlegget og la den ta seg av sub integrering og kanskje korrigere opp til 300 hz eller noe. Tenkte å beholde rør pre i kjeden så jeg ikke ødelegger fargene jeg er glad i. Om det ikke skulle bli suksess har jeg et par steder til den kan testes ut :) Kanskje jeg også lærer litt av å ha en slik boks i hus og får målt litt.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Da ble DSP/DAC montert opp i går.
    Hva gjorde den så etter første måling?
    Trakk ned en peak på 5db 35 hz og 2 db på 75 hz og 1 db på ca 130 hz. Thats it i forhold til frekvensrespons.
    Ellers delte den sub og fronter på 89 db.

Jeg konkluderer med at rommet er godt nok til å funke uten dsp. Men jeg klarer ikke å få integrert sub med avlasting av frontene uten et verktøy.

Umiddelbart likte jeg ikke den tonale balansen i den nye boksen. Jeg kjente igjen "lyttetrettheten" jeg fikk av T+A dac8 som anvender de samme Burr Brown chippene fra øverste hylle. Jeg har tidligere hatt mistanke om at jeg er allergisk mot Burr Brown og langt på vei bekreftet dette min mistanke.

Så oppdaget jeg at DAC filteret stod innstilt på normal og fikk satt dette til soft (mindre pre ringing). Hjalp litt det men fortsatt for hard lyd.

Men så er det dette med dsp da som jo er et kraftig verktøy. Jeg la inn en tilt fra ca 200 hz og ned på +2db og en reduksjon på -2db fra 2khz og opp. Er nok ikke ferdig her enda, men fikk lyttet lenge nok til å oppfatte at dette var riktig medisin for å fjerne hardheten. Mer fin-lytting må til i dagene som kommer.

Nå har jeg også muligheter til å kunne flytte rundt på sub og gjennomføre målinger. Mye lettere å finne optimal plassering selvsagt med dette verktøyet. Må jo også sjekke ut etter hvert hvordan den låter rett i effekt uten Aesthetix pre i kjeden. Ut fra mitt førsteinntrykk av den tonale balansen er jeg redd det blir for tynt, men man skal selvsagt ikke være forutinntatt. Alt i alt tror jeg fordelene med den nye boksen vil slå ut negative konsekvenser her (de skal jeg klare luke ut). Men skal ikke være bombastisk på det heller. Kanskje Hegel HD 30 havner i kjeden igjen?

Det går også an å hente signal til frontene digitalt ut med denne boksen. slik sett kunne jeg koblet inn en annen dac og bare latt dsp tatt seg av korrigering. Den vil da i tillegg funke som en re-klokker for det digitale signalet. Problemet er at det ikke er forenelig med sub deling og volum kontroll da det digitale signalet er fixed. Det sitter resistor nettverk i det analoge domenet som tar volumregulering. Gøy med noe nytt er det i hvert fall 🙂 Ha en fin tirsdag!

bluesbreaker

Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Antall liker
    76.246
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ut fra det du skriver, tenker jeg du har en fornuftig tilnærming med dsp. Kan være nyttig dette, med forsiktig bruk, men ingen quick fix. Lykke til videre med utprøving.

Thomasd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2009
    Antall liker
    3.411
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    3
    Ut fra det du skriver, tenker jeg du har en fornuftig tilnærming med dsp. Kan være nyttig dette, med forsiktig bruk, men ingen quick fix. Lykke til videre med utprøving.
    Takk så mye!
    Ja, utgangspunktet mitt er at jeg forstår hvor kraftig dette verktøyet er når det gjelder å integrere sub i et oppsett. Har derfor siklet på ulike løsninger lenge. Trinnov synes jeg er for dyrt. NAD M66 har jeg hatt litt trua på, men har hvert redd for å erstatte rør pre med denne i frykt for at jeg ikke får det jeg er ute etter. Også er det lite brukte produkter av denne enda. Både Trinnov og NAD krever oppkobling med pc osv. Det kompliserer.

Dspeaker X4 er jo dsp for dummies. Alt er innebygget, før og etter kurvene kommer opp på displayet, menyen er enkel å vandre rundt i. I tillegg er den dønn stille og kanskje den stilleste/best spesifikasjoner etter de to ovennevnte. Finnes kanskje noe rene studioprodukter, men det er ikke vurdert.
    Har hatt den i bakhodet siden Sigberg begynte selge disse i 2021. Når den så dukket opp brukt og jeg kunne få den til langt under halv pris ble fristelsen for stor 🙂

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn