Spiralis skrev:
Trøtt i morges og sto opp først for en halv time siden. :-\
Skulle jo ha stått opp før kloka 08:00 for å heise flagg ! Men bedre sent en aldri, håper jeg. :
Rundstkker i ovenen, kaffe på trakteren og et lite håp om at "Lille My" våkner slik at vi kan få en runde på skytebanen i formiddag. Mymlen d.e. "sover" ennå men er sterkt mistenkt for å dukke opp når rundstykkene er klare!
Dere som har valgt å ha flaggstang har virkelig et ansvar. Tomme flaggstenger er ikke bra. Men siden du innrømmer det offentlig med en tone som kan tydes i retning av lettere skamfull så er det tilgivelig. Men 17 mai regner jeg med at det ikke blir noen forsoving, uansett hvor lang 16 mai ble. Husk at barn lett kan trenes til slike oppgaver hvis det gjør litt vondt i viljen noen ganger. Men de må trenes i forkant, så det er et prosjekt i seg selv.
Ellers ser det ut som en fin morgen for Spiralis. Den turen på skytebanen håper jeg du fikk tid til, og den misunner jeg deg virkelig. En så fin dag med litt skyting og en kaffetår er det mange år siden jeg har hatt. Det ble stadig mindre slikt etter at jeg flyttet fra Karmøy, og det er faktisk litt dumt. Det var en fin hobby som passet meg godt. Og det var i tillegg en form for konkurransesport der det er helt ok å være middelmådig. Det er et svært sympatisk trekk med skyttermiljøet. De har selvsagt konkurranseinstinkt til tusen, men det er få idretter der det å delta er viktigere enn å vinne er mer sant.
Det minner meg om en karakter i skyttermiljøet i Kopervik for over 30 år siden. Navn trenger ikke nevnes, men jeg kjente han egentlig mest på grunn av at vi fikk hunden vår av ham. En trivelig og fredelig kar i det daglige, men fanatisk våpenelsker når han fant tid til det. Og hans rutine når han kom til skytebanen i marka var å tømme alle våpnene med en gang. Han tømte først rifle, ofte en Winchester 1976 Anniversary "replica-rifle". Han hadde to stykker, en i mint som aldri ble brukt. Så fortsatte han med pistoler og revolvere, som oftest tre stykker. Han jobbet seg rett og slett ned i størrelse og presisjon. Det gikk ganske kjapt i skiftene, så det var litt av en utladning. Etter at alle magasiner var tømt satt han seg ned og åpnet termosen. Tipper han fikk ladet ut ganske mye av ukens frustrasjoner på den måten, for det må ha vært et kick. Kanskje en smule utenom det som er helt anerkjent å komme til skytebanen med fulle magasiner. Han må jo ha ladet før han gikk hjemmefra, og her var det snakk om pistolhylstre i beltet, men riflen brukte han nok hylster til. Husker ikke slike uvesentlige detaljer.
Men pointet er at på den tiden så syntes jeg han var ganske sprø. På en god måte synes jeg. Ingen aggressiv mann på noen som helst måte, men med et uvanlig stort utbytte av å samle og bruke skytevåpen. Kone, barn, Volvo og villa og alle fulle fem hjemme. Lurer litt på hvordan han kunne vært uten den utladningen? Slike sterke terapiformer tror jeg har uvurderlig verdi for enkelte, uten at jeg er tilhenger av amerikansk våpenkultur av den grunn. Vi har vel en ganske grei kultur i Norge, der jeg ikke tror det er mulig å kontrollere det stort bedre enn det gjøres i dag. Jeg vet egentlig ikke om det er for enkelt eller vanskelig å få løyve i dag, men det har uansett ingen dramatiske konsekvenser. Alle jeg har møtt som har eid våpen lovlig har vært skikket til det.
En nydelig dag på skytebanen håper jeg det ble på dere.