Tråden for anbefalte samlinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    "By popular demand" - og etter en viss egeninteresse - opprettes herved tråden for anbefalte samlinger (også kalt "boks-tråden). En kan selvsagt stille spørsmålstegn om hvorvidt en slik tråd er nyttig, og f.eks. argumentere med at mange godbiter allerede er nevnt, f.eks. i tråden Hva lytter du til nå.

    Vel, som de sier på nynorsk, "bear with me", og kom mer enn gjerne med tips om anbefalte godbiter. Samlinger kan tilfredstille behovet til relativt nyankomne til klassisk musikk/kunstmusikk, mens mer erfarne kanskje heller rynker på nesen av en slik tilnærming. Mulig dette bare er uttrykk for mine fordommer, samtidig kan man heller ikke tilfredstille alle her i verden.

    Samlingene kan være sortert etter et hvilket som helst prinsipp: etter komponist, plateselskap, tema, tidsperiode, undersjanger, whatever.

    Min første større samling er 50-års jubileumsboksen til plateselskapet Harmonia Mundi. Den inneholder 50 verker, fordelt på 29 cd`er og en cd-rom.



    En samling lekkerbiskner med alskens sjangre og komponister, og jeg har bare såvidt begynt utforskningen. Selv etter mitt korte bekjentskap med samlingen er det lett å anbefale denne. Hyggelig pris på den er det også (sjekk cdon.com). Anbefales varmt!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    God anbefaling atonal. Så den til 299,- på cdon.

    Ellers i øyeblikket, siden de er iferd med å forsvinne, og som om jeg ikke har gnålt nok om det i det siste, så kan jeg anbefale så og si alle boksene i denne serien på det varmeste. Ikke bare det, jeg synes serien er noe nær det beste av plateserier på cd jeg har opplevd å få se/høre på mange år.

    http://www2.deutschegrammophon.com/webseries/?ID=originalmasters

    :D

    Mvh Vidar P
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Om disse sakene kan man ikke "gnåle" for ofte, Vidar P! Har fått noe å tenke på gjennom denne linken, og har fått gode grunner til at platebudsjettet mitt bør bli en del romsligere.
     

    room

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    360
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    For de litt uinnvidde, hva kan man forvente seg av denne boksens innhold. Det er jo mye musikk for pengene visst jeg kan si det sånn. (nysgjerrig)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Alt fra nonnesang fra sjuhundretallet til vår samtidige Arvo Pärt.
    Referanseinnspillinger av Bachs Matteuspasjon, Mozarts "Prag"-symfoni, Haydns cellokonsert i C-dur etc. Boksen er litt som en enarmet banditt med myntdiaré.
    Veldig god lyd. En musikalsk oppdagelsesreise.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    2 en-komponistbokser: Den ene nevnte jeg i en annen tråd:
    Ralph (Reif, ikke Rælf; han var waliser, må vite) Vaughan Williams; symfonier ++ med den nydøde Vernon Handley, utgitt på Classics for Pleasure, 7 cd-er, fås hos MDT til 18£:

    Den andre absolutte anbefalingen er den store Stravinsky-boksen med ham selv: 22 cd-er til 30£ hos MDT:

    Disse to boksene mener jeg er røverkjøp!

    Bernt K
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    berxter skrev:
    2 en-komponistbokser: Den ene nevnte jeg i en annen tråd:
    Ralph (Reif, ikke Rælf; han var waliser, må vite) Vaughan Williams; symfonier ++ med den nydøde Vernon Handley, utgitt på Classics for Pleasure, 7 cd-er, fås hos MDT til 18£:
    Merk at disse også inngår i den store 30-CDers boksen her:



    som aktivklassisk har til 498! Essensielt stoff, i likhet med Stravinsky!
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Den har man jo kjøpt for lenge siden, erato!

    men tid til å høre den... :(

    Spørs om det blir Britten-boksen på London-turen neste helg...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    otare skrev:
    Den har man jo kjøpt for lenge siden, erato!

    men tid til å høre den... :(

    Spørs om det blir Britten-boksen på London-turen neste helg...
    Jeg er Britten-fan, men litt treig, hvilken boks ?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Gammeldagse folk som meg går fremdeles i butikk og kjøper CDer, og da blir det lett impulskjøp. Av og til må jeg raske med meg noe ukjent, det pleier bli bra annenhver gang. I dag kjøpte jeg en billig og for meg helt ukjent boks med alle Mozart-symfoniene:

    Den er ennå ikke åpnet så jeg lurer på om jeg kommer til å angre. Hvis denne ikke er bra, hvilke alternativer har jeg?
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes at Pinnock gjorde en god jobb:

    Graf har jeg ikke hørt.

    Bernt K
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Nøye overveielser er unødvendige, denne ønsker jeg meg:
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jøgga skrev:
    ----------------------------------

    Den er ennå ikke åpnet så jeg lurer på om jeg kommer til å angre. Hvis denne ikke er bra, hvilke alternativer har jeg?
    Nå er den åpnet, og lukket igjen, og jeg er skuffet. Bevares jeg har hørt verre, men jeg syns det var matt lyd og en del kjedelige symfonier. Det minner meg om Mp3-lyd, og jeg må kjøpe andre innspillinger for å gjenvinne respekten for Mozart som symfoniker. Jochum i mono på DG var et langt bedre kjøp samme dagen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jøgga skrev:
    Nøye overveielser er unødvendige, denne ønsker jeg meg:
    Jeg har den der, men i Brilliant-utgave. Noe billigere. Men jeg kan ikke uttale meg om kvalitetsforskjeller hva remastering angår da jeg ikke har sammenliknet DGG's remastering med Brilliant sin.

    Mvh Vidar P
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Jøgga skrev:
    Nøye overveielser er unødvendige, denne ønsker jeg meg:
    Jeg har den der, men i Brilliant-utgave. Noe billigere. Men jeg kan ikke uttale meg om kvalitetsforskjeller hva remastering angår da jeg ikke har sammenliknet DGG's remastering med Brilliant sin.

    Mvh Vidar P
    Brilliant sin utgave er vel Jochums gamle EMI innspillinger med Dresdner Statskapelle?
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det har du jammen rett i, sjekket just nu ja. Denne Jochum-fyren gikk visst aldri lei av å innspille sykluser han :)

    Mvh Vidar P
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    Det har du jammen rett i, sjekket just nu ja. Denne Jochum-fyren gikk visst aldri lei av å innspille sykluser han :)

    Mvh Vidar P
    Jochum ble omtalt som litt av en Bruckner-spesialist, og når jeg leser det får jeg så lyst til å høre på !
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner ikke den der, og videre så er det mange andre som jeg ikke kjenner. Men siden du spør om andre, og med alle vanlige forbehold; jeg hadde ikke vært i tvil om hvilken jeg hadde kjøpt påny og påny, denne;



    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4757306.htm

    Jeg synes den er så god! Akkurat riktig "mozartsk" for meg, på alle måter. Dette er forresten musikk som er svært vanskelig å spille egentlig, og imo så er innspillingshistorien full av eksempler på hvor lett det er å gå glipp av viktige deler ved de musikalske uttrykkene i disse konsertene.

    Mvh Vidar P
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Boksen med Uchida liker jeg også veldig godt.
    Ble også godt fornøyd med Jochums Bruckner-boks. God lyd også.

    Denne er også fin. Som navnet antyder består den av highlights, ikke komplette operaer.


    http://www.platekompaniet.no/cdproduct.asp?id=5099950998029

    Og denne boksen har jeg blitt veldig glad i.
    Den er ganske stram i fisken, så om noen kunne anbefale en innspilling med litt rundere kanter hadde det vært kjekt.



    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4776253.htm

    Og denne praktisk talt elsker jeg. Man kan ikke annet enn å beundre mannen. Ikke bare musiker, men også jagerpilot, nesten ferdig utdannet lege, racerbilsjåfør, aktiv i undergrunnsbevegelsen under 2.verdenskrig, og ellers temmelig sær. Har kanskje verdensrekord i avlyste konserter. Arrangørene måtte ha alt riktig, f.eks måtte temperatur og luftfuktighet i konsertlokalet være helt riktig slik at pianoet skulle få den rette klangen. Herlig ;D
    Har blitt anklaget for å ha en kjølig spillestil, men det fungerer for meg.



    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4698202.htm
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    ...........................
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//4757306.htm
    Jeg synes den er så god! Akkurat riktig "mozartsk" for meg, på alle måter. Dette er forresten musikk som er svært vanskelig å spille egentlig, og imo så er innspillingshistorien full av eksempler på hvor lett det er å gå glipp av viktige deler ved de musikalske uttrykkene i disse konsertene.

    Mvh Vidar P
    Takk, det er glimrende Vidar, den der må jeg nok kjøpe ja. Uchida er uforlignelig i Mozart, jeg har alle sonatene og de surrer og går både her og der fremdeles. Eneste problemet er at jeg tenkte Mozart-konsertene som gave til min kone som også elsker Mozart men som er så sær at hun rett og slett ikke kan fordra Uchida sitt pianospill ! Hun bare skifter til Argerich og Rachmaninoff hver gang piano blir tema !! Da blir det vel øredobber og nye skinn-hansker igjen, og far selv får Mozart-, Bruckner- og Beethoven-bokser 'fra Nissen'. Greit nok det i grunnen.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det skjer at jeg hører en Mozartkonsertsnutt på radio og tenker at det der er helt riktig, og så viser det seg at det er  Perahia/ECO.



    Uchida er veldig bra, men hennes dirigent Tate skulle etter min mening hatt Mozart-forbud.
     

    Steen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2005
    Innlegg
    1.079
    Antall liker
    1.279
    Hei
    Denne var feilpriset til 59.- hos CDon for noen år tilbake

    Prøvde å bestille boxen en gang til men den gang ei.
    Men til temaet billige boxer kommer man ikke utenom Brilliant Classics. I tillegg til en masse fantastisk lisensiert kammermusikk, finnes det gjenutgitte operaer i fleng. Her er en oversikt:
    http://www.joanrecords.com/epages/joan.storefront/EN/Catalog/popular?Style=popular
    Selv anbefaler jeg på det varmeste disse:
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Apropos Brilliant Classics
    Thomas Tallis; The Complete Works
    Er det noen som har hørt denne, eller kjenner ensemblet Chapelle du Roi?
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special%20Offers/93612.htm

    Musikken er jeg trygg på, men kanskje noen gir en bekreftelse på om dette faktisk låter så suverent som jeg håper. Den står vel i visse MDT-kunders hyller allerede...

    Ellers vet jeg jo hva jeg får litt dyrere fra Tallis Scholars på
    http://www.gimell.com/ med nedlasting i full oppløsning.

    Jørgen
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jøgga skrev:
    Apropos Brilliant Classics
    Er det noen som har hørt denne, eller kjenner ensemblet Chapelle du Roi?
    http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product/Special%20Offers/93612.htm

    Musikken er jeg trygg på, men kanskje noen gir en bekreftelse på om dette faktisk låter så suverent som jeg håper. Den står vel i visse MDT-kunders hyller allerede...

    Ellers vet jeg jo hva jeg får litt dyrere fra Tallis Scholars på
    http://www.gimell.com/ med nedlasting i full oppløsning.

    Jørgen
    Jepp. Gjenutgivelse av den ganske ferske, og meget godt mottatte, serien på Signum Records. Om vol 7 (feks) skrev Mary Berry i Gramophone under tittelen A splendid addition to a splendid series:
    "We hear finally, Dixon’s masterly interpretation of Spem in alium ‘in the round’ – or ‘in horseshoe formation’ – possibly the Chapelle’s highest achievement to date."

    For egen regning "Go forth and buy, thou Christian Soul". En Elgarreferanse der hvis noen tok den.....
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.386
    Antall liker
    20.795
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Endelig har jeg fått fingeren ut og fått gjennom min første bestilling hos MDT. Man modnes seint men godt når man har litt fredelig tid til overs.

    Haydn: Årstidene, Jacobs


    Bach: Den lille orgelboken


    Tallis: Komplette verk


    Vaughan-Williams: Symfonier 1-9, Haitink


    Mozart: Komplette pianokonserter, Barenboim


    Tror egentlig ikke jeg gjorde så mye dumt her.

    J
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Denne ramler vel ned i postkassa snar. Gjør et forsøk på og sette meg inn i klassisk musikk. Har vel fått mye skryt denne etter hva jeg forstår. 299,- hos cdon.com er ihvertfall ingen upris.

     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Oi, RolfOzzy! Det var en forsåvidt frisk start, vil jeg mene. :) Har boksen sjøl, er vel halvveis eller så gjennom den og det er, for å si det litt forsiktig, ikke det lettest tilgjengelige jeg har forsøkt å høre på når det kommer til klassisk. Men, mye bra, for all del. Lykke til. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.471
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forferdelig fristende pris og godt oppdaget.....men siden jeg har over halvparten av de inkluderte platene, og av de jeg ikke har, har jeg alternative evrsjoner av mye, står jeg fortsatt over. Men jeg innrømmer at det var like før jeg trykket på knappen.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Mbare skrev:
    Oi, RolfOzzy! Det var en forsåvidt frisk start, vil jeg mene. :) Har boksen sjøl, er vel halvveis eller så gjennom den og det er, for å si det litt forsiktig, ikke det lettest tilgjengelige jeg har forsøkt å høre på når det kommer til klassisk. Men, mye bra, for all del. Lykke til. :)
    Nå er det ikke det første jeg får i hus med klassisk da. Har noen fra før, både cd og vinyl. Men det er ikke så ekstremt mye det blir spilt. Shostakovitsj er en komponist jeg har sans for. Bl.a.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Trenger du litt Wagner?
    For kr. 450 får du dette:
    33-CD boks med Wagners komplette operarepertoar, fra Wagnerfestivalen i Bayeruth : Der Fliegende Holländer, Tannhäuser, Lohengrin, Tristan Un Isolde, Die Meistersinger Von Nürnberg, Der Ring Des Nibelungen og Parsifal. Dirigentene er Wolfgang Sawallisch, Karl Böhm, Silvio Varviso og James Levine.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn