Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er to, 2SJ162 som står i parallell, men der er også ein driver og railmotstand til driver/inng som har røket med i da sama... Men av alle komponentene er det kun Mosfetene som kommer fra kina, resten er Mouser og RS.
    Mensaken er hvilke komponent som var årsaka, nå når da mesta er brent blir da mykje spekulasjon 🤔
    Men har ein kanal til som er identisk å prøv ut, men ikkje i dag 😏. Får vent litt å sjå korleis ein vil angrip da, men begge var grei å juster opp, men vart så problem med den eine ved belastningstest. Ein sak er hvis fake mosfet eller så kan problemet kom dar ifrå. Er i allefall sånn eg ser da no. For den andre (første eg bygde) er med MOSFET fra Mouser trur eg da var. Såda er å bit tenna saman og fortsett 😊. Men for å kom i boks må ny print bestillas, denne eg har er så mykje brent på - flerire printbaner er brent av og også nesten brent hål...
    Jaja for ta da med heva hove og gå vidare 😎.
    Den har vel source resistors de mosfettene ?, da du kan måle strømmen i hver enkelt ,,,,,, over til analog supply og variac da
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Den har vel source resistors de mosfettene ?, da du kan måle strømmen i hver enkelt ,,,,,, over til analog supply og variac da
    Ikkje mykje å måle på nå, alt oppbrent, begge P-ch MOSFETene, og printbaner etc, men har den andre kanalen og skal teste den m/test-PSU som er std ringkjerne med variac foran. Så da kan ein sjekke på source motstanden bl.annet. Men nå er det kveld/natt 😴.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Omg så kan man ikke være mere uheldig. 🥺
    Så du mener du har købt fake MOSFETs?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Omg så kan man ikke være mere uheldig. 🥺
    Så du mener du har købt fake MOSFETs?
    Har igrunn ikkje lyst å tru det, trur heller det er mange uheldige ting på ein gang. Har i alle fall lyst å tru det beste om leverandøren. Har aller hatt noen problem med det eg har fått derfra tidligere. Men desverre har eg nå ikkje mulighet til å teste mosfet'ene. Så får ta det på tapskontoen.
    Så uansett hva ein seier etc så blir det igrunn kun spekulasjoner, sånn hvis om eller hva hvorfor osv 🤣.

    Men ei anna sak eg har hengt meg litt opp i er begrensningene på disse mosfetene som er for 2SJ162: D-S voltage=160V, G-S voltage ±15V, D current -7A, Ch dissipation 100W.
    Har her to Mosfeter i parallell, og ved 8ohm belastning så er uteffekt 150W, dvs den ligger høyt ifht max belasning men likevel under tot.,
    men hva trur dere det er for 4ohm som sier 250W uteffekt 😳, blir ein del over...😏.
    Info dette er ein AB forsterker.

    Har ikkje tenkt så mye på disse parameterne før nå når ting prøver å røm til skogs...🤔
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Har igrunn ikkje lyst å tru det, trur heller det er mange uheldige ting på ein gang. Har i alle fall lyst å tru det beste om leverandøren. Har aller hatt noen problem med det eg har fått derfra tidligere. Men desverre har eg nå ikkje mulighet til å teste mosfet'ene. Så får ta det på tapskontoen.
    Så uansett hva ein seier etc så blir det igrunn kun spekulasjoner, sånn hvis om eller hva hvorfor osv 🤣.

    Men ei anna sak eg har hengt meg litt opp i er begrensningene på disse mosfetene som er for 2SJ162: D-S voltage=160V, G-S voltage ±15V, D current -7A, Ch dissipation 100W.
    Har her to Mosfeter i parallell, og ved 8ohm belastning så er uteffekt 150W, dvs den ligger høyt ifht max belasning men likevel under tot.,
    men hva trur dere det er for 4ohm som sier 250W uteffekt 😳, blir ein del over...😏.
    Info dette er ein AB forsterker.

    Har ikkje tenkt så mye på disse parameterne før nå når ting prøver å røm til skogs...🤔
    Metall versionen er exstremt robust selv om de alle laterale har høy rsd on. Jeg har allldri klart å sprenge dem eller plastikk versionen , jeg koblet sågår feil polaritet en gang i variakk oppstart, tilmed det gikk bra
    Broren min kjørte 2 amper til samme HT terminal , bare mosfett ampen over levde
    De bør ha zenere i i driver som begrenser slik at de evt ved kapasitiv belastning ikke over skrider +- 15 volt på gatene
    (vanlig vis 10v -12 v zeners plus en diode ) for N og P channel .En typisk 2 pair er lik 100w nominellt i 8 ohm , rail +-55 vil gi ca 160w i 4 ohm .Selv om du belaster dem low impedance short term ødelegger du dem ikke , de blir bare varme .
    Matchingen dem i mellom bør allike vel være +-10% i parralell koblinger , I min tid med de laterale matchet jeg og source motstandene for best resultat i 3-4-5 pair utgangene , da er du safe
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Metall versionen er exstremt robust selv om de alle laterale har høy rsd on. Jeg har allldri klart å sprenge dem eller plastikk versionen , jeg koblet sågår feil polaritet en gang i variakk oppstart, tilmed det gikk bra
    Broren min kjørte 2 amper til samme HT terminal , bare mosfett ampen over levde
    De bør ha zenere i i driver som begrenser slik at de evt ved kapasitiv belastning ikke over skrider +- 15 volt på gatene
    (vanlig vis 10v -12 v zeners plus en diode ) for N og P channel .En typisk 2 pair er lik 100w nominellt i 8 ohm , rail +-55 vil gi ca 160w i 4 ohm .Selv om du belaster dem low impedance short term ødelegger du dem ikke , de blir bare varme .
    Matchingen dem i mellom bør allike vel være +-10% i parralell koblinger , I min tid med de laterale matchet jeg og source motstandene for best resultat i 3-4-5 pair utgangene , da er du safe
    Hei Harepusen 🙂,
    Ett bilde fra litt av skjema som vise de delene som er brent eller blåst i filler 😏.
    V4H Amplifier burned.jpg

    Grønn rinf rundt de aktuelle komponentene, J2 er kun åpen i justeringsmodus, i drift er den lasket (short).
    Noen er nok røket til (brent) pga "naboen" har svidd opp...
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tror egentlig godt, du vet det, men tør nesten legge hovede på blokken å si´ med 99,9999999999% sikkerhet,
    at årsaken er "Mosfet´s from Hell/China".
    Lærte det selv på den hårde måten :ROFLMAO: = Aldrig mere aktive komponenter fra Kinesiske selgere (Ebay, AliExpress m.fl.).
    Mye av det vi kjøper er laget i Kina, men om du kjøper fra autoriserte selgere (RS, Farnell, Mouser, Digikey, Elfa osv.) stiger
    sikkerheten med flere 1000 % ;)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ville kontrollert den andre hele utgangen . Mål spenningen over source resistorene alle 4 for å sjekke matching . Er bias stabil hele veienfra 100 mA oppover ?Disse skal allerede fra 100mA og opp ha negativ tempco
    Er r 34 og c 22 hele ?
    Jeg tror du har hatt termisk runaway som ikke burde sje laterale mosfet ,,,,med mindre full stendig mis match eller og som hassebassen hentyder ,,,, fakes "
    Den har ser jeg alle tiltak " som skulle hindre selv sving , dog er viktig at de 0,1 uF av kobl sitter imiddelbart tett på mosfet drains
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Mykje som kan seiast, men...
    Vinnere.jpg

    Ja sånn kan da vera på landsbygdå, så blir litt pause no på PeeCeeBee forsterkaren,
    men kjem vel litt om All-FET PreAmp'en 😊

    2022-01-25_IMG_7271.jpeg
    Desse tre transistorene er blåst, 2 stk Mosfet p-ch og 1 stk BJT driver-NPN.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Har dratt fram All-FET PreAmp prosjektet mitt igjen for å slappa litt av med den no når ny Muses72320 er komt frå Kina.
    Det er CPU kortet og displaykort som er da ein skal bruka.
    Ja og V4H forsterkaren som var under bygging/test er plassert bort for litt tid. Men i bakkant vurderas ein ny eller alternativ PSU, og nye print hadde eg liggande til å erstatta da skada printet til forsterkaren. Innkjøpt to V4H print i rev.2 utgave i fjor ilag med kjøp av preamplifier print fra PeeCeeBee i India.
    Preampen er i daglig drift ilag med den første V4H forsterkaren som eg byggde.

    2022-01-26_IMG_7275.jpeg
    Planlegging for installere glass, encoder til manuell volume control og så montere CPU kort og display kort bak frontplate.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Tunga rett i munnen nå :p. Ingen flere feilkoblinger nå ! Sjekk spenninger først ! Gjør du alt riktig denne gangen, vil den gruse den PeeCeeBee pre-ampen din !
    Ang. feilkoblinger: Klarte det selv i dag ! ;) Men kun på signalsiden, så ingen skade skjedd. Bortsett fra at det tok meg en halv dag å finne ut av det !!! :ROFLMAO:.
    Som du selv sier : Vinnere er ikke de som aldri feiler. Det er de som ALDR GIR OPP !
    Stå på !
    Hilsen fra en som også gjør feil !
    Mvh.
    Johnny
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Harepusen 🙂,
    Ett bilde fra litt av skjema som vise de delene som er brent eller blåst i filler 😏.
    Vis vedlegget 784241
    Grønn rinf rundt de aktuelle komponentene, J2 er kun åpen i justeringsmodus, i drift er den lasket (short).
    Noen er nok røket til (brent) pga "naboen" har svidd opp...
    Hei , bare noen tips Helge .
    VR 3 vil og være kritisk i o med at ett potmeter/ viper aleine" skal bære bias strømmen .Ser ut som du kan kjøre driver PCB uten output stage .Det blir enklere og saftey
    Er du 100% sikker på at du ikke har hatt en utilsiktet power to gnd i en av output Mosfettne ? Kortsluttingen ser regulær ut . Heldig vis har jeg verken sett brente tosh eller htatci ,I en psu er det mer vanlig . Er zoblen brent eller avik verdi kan du regne med occ som årsak
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Første forsøk gjekk rett uti havet, jaja da er berre å forsett på nytt med nytt glass (acryl) 🤪.
    Freste bort glasset for IR-dioden, lagde bedre plass for nytt glass så liming ikkje lagar krasj 😖.
    2022-01-26_IMG_7282.jpeg
    Så da blir da sånn på innsida med glasset over hålet for IR-dioden 😊.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei , bare noen tips Helge .
    VR 3 vil og være kritisk i o med at ett potmeter/ viper aleine" skal bære bias strømmen .Ser ut som du kan kjøre driver PCB uten output stage .Det blir enklere og saftey
    Er du 100% sikker på at du ikke har hatt en utilsiktet power to gnd i en av output Mosfettne ? Kortsluttingen ser regulær ut . Heldig vis har jeg verken sett brente tosh eller htatci ,I en psu er det mer vanlig . Er zoblen brent eller avik verdi kan du regne med occ som årsak
    Nei å vera sikker på noe når det ikkje er spor eller fysiske skader i kjøleprofil eller enheter rundt utgangen, når den tok fyr var det viktiga å sløkje branntilløpet.
    Har demontert og sjekket komponenter rundt den negative rail/utganger. Disse komponeterer skadet, brent etc - Mosfet Q12, Q14, Driver BJT Q10, Diode D2, motstander R24, R26, R28, R30. Source motstander er OK, Zobel krets er OK. Rundt positiv rail er alt OK. Og VR-3 er OK. Da sama er dei andre VR pot'a.
    Vidare undersøking er ikkje gjort så langt, er satt litt til sides nå.

    Litt om RENESAS MOSFET og Renesas generelt, hvem er dei...
    Renesas Electronics Corporation (ルネサス エレクトロニクス株式会社, Runesasu Erekutoronikusu Kabushiki Gaisha) is a Japanese semiconductor manufacturer headquartered in Tokyo, Japan, initially incorporated in 2002 as Renesas Technology, the consolidated entity of the semiconductor units of Hitachi and Mitsubishi excluding their dynamic random-access memory businesses,[3] to which NEC Electronics merged in 2010, resulting in a minor change in the corporate name and logo to as it is now.[4]
    In the 2000s to early 2010s, Renesas had been one of the six largest semiconductor companies in the world.[5] As of 2014, it was the world's largest automotive semiconductor maker,[6] and the world's largest maker of microcontrollers. The company also has presences in the markets of analogue and mixed-signal integrated circuits, memory devices, and SoCs.

    Men før den aktuelle skaden på min PeeCeeBee V4H så var da ein hendelse med SMPS'en for den eine kanalen, på scopmeteret så det ut som alt gjekk i sving, shutet ned og tok ein prøvestart igjen - alt virket OK, men bare for ca 10-15 min. Da blei test PSU koblet på men i den samanheng glemte ein da viktiga å heng på sikringane i serie på rail spenninga inn til forsterkaren. Så da var da lite som stoppa når da tok fyr i forsterkaren.

    Men har nokon ei god løysing for å test mine 600W SMPS så eg kan finn ut om dei er OK fortsatt. Hadde vore fint med ein variabel belasningstestar 😳🤔

    Og så får eg i mellom tida montera på permanente sikringar til Test-PSUen 🤓.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.485
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Leser nå om PeeCeeBee´n som gikk opp i røyk. Min tilsvarende har nå blitt brukt flere timer sgs. hver dag i 2 år. Ikke et feilslag. Bruker 2 stk cresnet (rimelig) smps. Helt tyst både ved påslag, skru av og ellers. Spiller veldig fint og er stabil. Hadde den oppe for rejustering av bias osv. for en tid tilbake men det var 0 drift så ikke nødvendig..
    Det virker som om du har vært ganske uheldig her.. Forstår jeg det slik at du allerede har en som er i fin form?

    EDIT: Jeg har kun oppgradert min til rev1 og ikke rev2 som står forklart på diyaudio
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Leser nå om PeeCeeBee´n som gikk opp i røyk. Min tilsvarende har nå blitt brukt flere timer sgs. hver dag i 2 år. Ikke et feilslag. Bruker 2 stk cresnet (rimelig) smps. Helt tyst både ved påslag, skru av og ellers. Spiller veldig fint og er stabil. Hadde den oppe for rejustering av bias osv. for en tid tilbake men det var 0 drift så ikke nødvendig..
    Det virker som om du har vært ganske uheldig her.. Forstår jeg det slik at du allerede har en som er i fin form?
    Ja eg har den første som eg bygget på to av dei fire PCBene eg kjøpte hjå deg, og den har spilt heilt knall. Har også bygget PreAmplifieren fra PeeCeeB:ee og de sammen fungerer svært godt.
    Så da blei liksom ett lite sjokk når eg fekk full fyr i denne siste under belastningstest. Men hadde før det kjørt den ganske hart med 1000Hz mot belasningsmotstand - så fekk ein sving med strøm fra SMPS (ikkje same type som er brukt på første bygget). Og når utsignal/inngangsignal vistes på scopmeteret og utgangen gjekk i sving så flippet også +/- spenning fra SMPSen, gjekk fra under ±20V og opptil ±55V ja likt for begge railene.
    Noe videre har eg ikkje fått testet på siste forsterker bygget, men føler at ein må vete at SMPSene fungerer greit før ein går videre med dei. Hvis ikkje må eg enten få fatt i samme type som brukt på første bygget eller lage ein PSU med ringkjerner, likeretterer og kondensatorer...
    Men som du har erfart - desse forsterkerene fungerer perfekt ilag med SMPS, og da har eg no sjøl eit godt eksempel på nede i stovo 🙂.

    Info: Og begge er oppdatert/byggd som Rev.2, ikkje noko problem med da. Skal forska litt meir på hendelsen,
    og ser på løsninger på å lage meg nokre belastningsmotstandar for å testa SMPSane.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET PreAmplifier prosjektet, testet spenninger og koblet opp PSU kabinett mot PreAmp kabinett.

    2022-01-30_IMG_7285_e.jpg
    Innvendig i PSU kabinett.

    2022-01-30_IMG_7287_e.jpg
    Front og topp av PSU kabinett

    2022-01-30_IMG_7289_e.jpg
    Da er spenninger kontrollert til Muses72320 og BP-255/BP-409. Tester CPU og VFDisplay med remote.
    Så da neste blir nok å kobla opp relekort, volume-control med både ±15V og signalkabling.
    Og så gjenstår siste - det store glasset til displayet, men Acryl er ikkje heilt lett å skjer med vanleg baufil, så må få satt i stand bandsaga igjen 😏.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Nydelig arbeide (som vanlig). Håper at alt vil virke som tiltenkt denne gangen 🤞.
    Mvh.
    Johnny
    Hei 😊,
    Ja spenninger er kontrollert og er OK. Relekort og muses-kort blir koblet opp med ±15V og signalledninger. Bruker Molex kontakter for signal som erstattning for skruterminaler eller kun lodding direkte i PCB. Synes at bruk av molex-kontakter på signalkabler fungerer bra.
    2022-01-31_IMG_7298.jpeg
    De siste signalledninger fra relekort inngang-velger til muses-kort inngang gjenstår her 🤓.

    Ellers er da glassa for display/IR-diode i frontplata laga klar, gjenstår liminga 😏.
    2022-01-31_IMG_7294_e.jpg
    Dei to glassa ligger nede i fronten, ja er nå klar... 🤪.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja da er siste signal-ledninger bak til volume-contol på plass, og liming på gang og utført for 2 stk glass,
    2022-01-31_IMG_7300.jpeg

    2022-01-31_IMG_7301_e.jpg
    Reingjort og klar for å lime inn glassa 🤔

    2022-01-31_IMG_7302_e.jpg
    Dei to glassa er limt inn i front, tørker på 5-10min men herdetida er 24 timer 😴.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Då har ein satt Muses72320 heilt sammen ilag med All-FET PreAmplifier - i prosjektet mitt 🤪.

    2022-01-31_IMG_7307_e.jpg
    Forforsterkeren komplett, virker OK med hensn til spenninger. Må testes med signal og lyd 🤓.

    2022-01-31_IMG_7305_e.jpg
    Front view av PreAmplifier og PSU kabinett, spenning på. Men ein har pr her for svakt lys i display, eller meir riktig - det er for mørkt glass eg har installert 😏

    Så nå blir det å teste ut menyer for om mulighet å justere lyset!!! Men å treffe rett meny er ikkje heilt enkelt... Jaja ein får vel ta tidå til hjelp 😂.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Prøv knappen på fjernkontrollen med tre horisontale streker (på høyre side). Med den kan jeg justere lysstyrken på min med syv steps.
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Prøv knappen på fjernkontrollen med tre horisontale streker (på høyre side). Med den kan jeg justere lysstyrken på min med syv steps.
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny 🙂,
    Nei så enkelt var det ikkje på denne versjonen av Muses72320, den knappen skifter kun fra Direct til Buffer Mode? Så må leite litt tenker eg, men fjernkontrollen påvirker andre enheter her på kontoret 🤣. Mao ingen ting skal være rett fram seies det 😄.
    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Da er det vel "bare" å holde "Mode"-knappen inne i 5 sek. og klare å stoppe på rett sted. Noe som ikke er lett (har jeg erfart), da den raser gjennom menyene her hos meg i stor fart.:eek:.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Når du prøver dette, drit i fjernkontrollen, gjør det med knappene på fronten ! Mode, og høyre og venstre input pilknapp. Du har jo ingen markeringer av knappene ennå, så se bilde av min med markeringene:
    _7R33039.jpg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Da er det vel "bare" å holde "Mode"-knappen inne i 5 sek. og klare å stoppe på rett sted. Noe som ikke er lett (har jeg erfart), da den raser gjennom menyene her hos meg i stor fart.:eek:.
    Ja det er riktig, og ser der er ett valg som raser forbi om Set VFD Bright valg, og klarte å stoppe til slutt 😄.
    Satte den til 5 når eg kom inn på den menyen, default var 1.
    2022-01-31_IMG_7308.jpeg
    Og testet at den settinga huskes med å slå av forforsterkeren og slå den på igjen etter litt tid og den holder. YES! We Fix 😂.

    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Yes ! We fix (y). Og riktig det, den husker settingene etter av/på (og takk for det ! :LOL: ) Å stoppe, når menyene "raser forbi!", er det som er vanskelig !!
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Ja det er riktig, og ser der er ett valg som raser forbi om Set VFD Bright valg, og klarte å stoppe til slutt 😄.
    Satte den til 5 når eg kom inn på den menyen, default var 1.
    Vis vedlegget 786922
    Og testet at den settinga huskes med å slå av forforsterkeren og slå den på igjen etter litt tid og den holder. YES! We Fix 😂.

    Mvh
    Helge
    Hei Helge :)
    Var 5 høyeste valg av Set VFD Brigh, eller kunne du gå høyere ?
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Var 5 høyeste valg av Set VFD Brigh, eller kunne du gå høyere ?
    Hei Johnny 🙂,
    Nei, gikk inn igjen i menyen og der går valga fra 1 til 8, satte den nå på 8 for å teste hvordan det blir med det mørke glasset eg har. Og det ser faktisk bra ut synes eg, så vil nok la den stå der ei stund. Men merker eg har litt forskjell i temp på kjøleplatene til BP-255 og BP-409. Så eg bør vel ta ein kontroll på dei med hensyn til justering?

    Front view av VFDisplay:
    2022-02-01_IMG_7316.jpeg
    Meny setting er satt til 8.

    EDIT for BP-255/BP-409:
    Venstre kanal har varm BP-255 og kaldere BP-409, og for høgre kanal er det BP-255 som er kjølig og BP-409 som er varm?
    Der måling viser at varm er ca 50°C og kald er i område 35-40°C...

    Mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Se der, ja. Det ble MYE bedre ! Jeg kjører max. her også (y). En etterkontroll av Bias og Dc-offset er greit å ta før test med lyd. Gjør dette uten servo op-ampen i BP-409. Når det er sjekket, så er det bare å installere servo op-ampen igjen. Test med topplokket på, og la den stå slik en stund. Mulig du trenger luftespalter i lokket, da det blir avsatt en del varme her ?
    Mvh.
    Johnny
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    EDIT for BP-255/BP-409:
    Venstre kanal har varm BP-255 og kaldere BP-409, og for høgre kanal er det BP-255 som er kjølig og BP-409 som er varm?
    Der måling viser at varm er ca 50°C og kald er i område 35-40°C...
    Hei Helge :)
    Sjekk at høyre PSU virkelig går til høyre BP409, og at venstre PSU går til venstre BP 409, før du starter etterkontroll/justering !
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Sjekk at høyre PSU virkelig går til høyre BP409, og at venstre PSU går til venstre BP 409, før du starter etterkontroll/justering !
    Hei 😊,
    Ja trur da det skal stemme bra der dei ligger ved siden av kvarandre... 😳
    2022-01-31_IMG_7307_edit.jpg

    Grøn innringing er venstre kanal og Gul er da høgre kanal, rød strek for dei respektive kanaler er kobling mellom PSU og Linjeforsterker.
    Det er henholldsvis BP-255 Super Shunt Regulator og BP-409 All-FET Line / Headphone Amplifier, l-V Converter 🤪.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Sorry Helge, var nok litt for trøtt når jeg spurte 😔. Da er det bare å ta en etter-sjekk av spenning, bias og dc-offset :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Sorry Helge, var nok litt for trøtt når jeg spurte 😔. Da er det bare å ta en etter-sjekk av spenning, bias og dc-offset :)
    Hei Johnny 😊,
    Da var da eg antok også, og da kan fort bli sånne blundarar for oss "super" B-mennesker 😂, på dei seine nattetimar 🤣.
    Men tanken var god den, og eg grubla nå litt på ka du meinte først 😎.
    Mvh/Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Helge :)
    Sjekk at høyre PSU virkelig går til høyre BP409, og at venstre PSU går til venstre BP 409, før du starter etterkontroll/justering !
    Mvh.
    Johnny
    Ps angående varme forl) tomgangen MÅ være lavere enn current souce strømmen
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Johnny 🙂,
    Nei, gikk inn igjen i menyen og der går valga fra 1 til 8, satte den nå på 8 for å teste hvordan det blir med det mørke glasset eg har. Og det ser faktisk bra ut synes eg, så vil nok la den stå der ei stund. Men merker eg har litt forskjell i temp på kjøleplatene til BP-255 og BP-409. Så eg bør vel ta ein kontroll på dei med hensyn til justering?

    Front view av VFDisplay:
    Vis vedlegget 786926
    Meny setting er satt til 8.

    EDIT for BP-255/BP-409:
    Venstre kanal har varm BP-255 og kaldere BP-409, og for høgre kanal er det BP-255 som er kjølig og BP-409 som er varm?
    Der måling viser at varm er ca 50°C og kald er i område 35-40°C...

    Mvh
    Helge
    Helge ! Nydelig med litt personal touch"
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei Johnny 🙂,
    Nei, gikk inn igjen i menyen og der går valga fra 1 til 8, satte den nå på 8 for å teste hvordan det blir med det mørke glasset eg har. Og det ser faktisk bra ut synes eg, så vil nok la den stå der ei stund. Men merker eg har litt forskjell i temp på kjøleplatene til BP-255 og BP-409. Så eg bør vel ta ein kontroll på dei med hensyn til justering?

    Front view av VFDisplay:
    Vis vedlegget 786926
    Meny setting er satt til 8.

    EDIT for BP-255/BP-409:
    Venstre kanal har varm BP-255 og kaldere BP-409, og for høgre kanal er det BP-255 som er kjølig og BP-409 som er varm?
    Der måling viser at varm er ca 50°C og kald er i område 35-40°C...

    Mvh
    Helge
    Skal ikke være forsjell der så lenge de er justert likt ,,, sjekk at strømmen /spenning er lik for begge kanale med i shunten alene , begge railer , slik er du sikker på at det ikke er current source strømmen som bestemmer tomgangen .
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Begynt litt justering, ja eine railen er noe høy istarten, er den posetive - viser to bilder med ca 5min mellomrom så ja den siger nedover sakte...
    OP-amp (servo) er ikkje satt inn.
    Vis vedlegget 702668 Vis vedlegget 702669
    Og no når dette skrives er pos.rail på 101,4mA og neg.rail på 97,4mA. Så den siste. negativ rail, er også gått litt ned :oops:
    Så får la den få litt tid på seg før ein begynner finjustering... ;)
    Ja så er litt finjustering utført, det har gått ca ein time og nå ser det ut til å stabiliser seg...
    Det er berre småjussinger som er gjort 🤓 Og offset på utgang viser 0,00V uten servo installert:)
    Vis vedlegget 702675 Vis vedlegget 702726
    Venstre bilde er da etter 1 time, og høyre bilde er etter 1,5 time. Så da bør ein kunne sei seg ferdig med denne kanalen
    for denne omgangen. Får begynne å klargjøre justering av den andre kanelen også :)

    Og temperatur for kjøleplater er ca 44°C for CCS transitorer og rundt 36°C for shunt transistorene, og utganger for linjetrinn ca 45°C,
    bør vel vera innafor med standard oppsett av All-FET Audio komponentene :oops:
    Hei Helge :)
    Fant tilbake denne gamle posten fra deg. Her skriver du at:

    Og temperatur for kjøleplater er ca 44°C for CCS transitorer og rundt 36°C for shunt transistorene, og utganger for linjetrinn ca 45°C,
    Har dette endret seg siden du testet første gangen ?
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Fant tilbake denne gamle posten fra deg. Her skriver du at:
    Har dette endret seg siden du testet første gangen ?
    Mvh.
    Johnny
    LEFT ch:
    CCS ca. 42°C for pos. & 40°C for neg., shunt ca 44°C for pos & 48°C for neg., linjetrinn ca 34°C for pos & neg.
    RIGHT ch:
    CCS ca. 42°C for pos. & 40°C for neg., shunt ca 34°C for pos & 36°C for neg., linjetrinn ca 48°C for pos & neg.

    Dette er målt nå i dag, Den høgre kanal er vel ca som den var ved første test/oppsett. Men noe er det ved venstre kanal med at shunt er noe varmere og linjetrinn er kaldere.
    Spenninger på railene inn på linjetrinn er følgende:
    - Venstre: +24,04V og -24,05V
    - Høgre: +24,06V og -24,05V
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn