Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Eit lite skritt nærare for All-FET PreAmp prosjektet 😎,
    2021-12-23_IMG_7137.jpeg
    Ja har fått glass til displayet, så nå blir da også å begynn med tilpassing av da i fronten 😊.
    Så no kan julefreden berre senka seg 🤓.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET PreAmp Prosjektet
    Ok, har'kje fått glass framføre displayet, men manglar også spenning fortsatt så då må ein få da på plass 😏.
    Vis vedlegget 764791
    Så blir da testing, knappepanel m/CPU er på plass og festa på innsida 😊.
    Og encoderen er heller ikkje komt på plass med at ein fortsatt ikkje fått fatt i volumeknappen 😎.
    Ja her byrja den siste store katastrofen for All-FET PreAmp prosjektet mitt, var glad og fornøgd.
    Hadde bestilt glass fra Nederland som kom fra Singapore, volume knapp fra China. Og så gjekk da rett åt skogen.... 😖

    Da kom det litt kina-deler i dag for All-FET PreAmp prosjektet, men litt er forsatt under transport 😏.

    Vis vedlegget 772982 Vis vedlegget 772984
    Vis vedlegget 772986 Vis vedlegget 772991
    Ja det var pot.meter/enkoder knapp, bestilte ein i sølv og ein svart - heiter vist valgets kval 😂.
    Og desse er 48mm i diameter og har 25mm høyde, laget i aluminium for 6mm aksling.

    Så er det display glass som bl.annet ventes på fortsatt, skal være sendt for halvanna veka sidan, men ser ut som ein del ting igjen tar tid frå østen...
    Men trur da også beror på type postforsendelse som er brukt 🤨.

    Så meir kjem seinare i All-FET PreAmp prosjektet 😊.
    Og så kom:
    Eit lite skritt nærare for All-FET PreAmp prosjektet 😎,
    Vis vedlegget 774886
    Ja har fått glass til displayet, så nå blir da også å begynn med tilpassing av da i fronten 😊.
    Så no kan julefreden berre senka seg 🤓.
    Ja da var liksom delane som var i bestilling før jul komt innomhus, men da gjenstår å løysa problemet som eg skapte tidligare i år.
    Ja ved oppstart med spenning på Preampen etter nyinstallasjon av ny Muses72320 kit med VFD display etc.
    Men i all iveren etter mykje testing med da gamla Muses72320, flytting og bytting etc.
    Ja da klarte eg under klargjeringa å gjer da stuntet å bytt om på ±15V og +5V kablinga fra PSU-boksen til preamp-boksen uten å kontrollmål for eg kobla da etter tegninga... Fort gjort å les feil, og trua i såmåte er ikkje alltid til å stol på.
    Ja for å sei da enkelt alle kretsar som bruk +5V blei svidd av, relekort, muses-kort, CPU-kort og display-kort(unit).
    Ja då var da godt å berre legg All-FET prosjektet på hylla for ei stund og konsentrer seg om PeeCeeBee V4H 😏.
    Men julafta bestilte eg ny delar for Muses72320 kit'et, og håpar å ha det utpå nyåret 😊.
    Så nå står det med stor skrift over arbeidsbenken: TEST SPENNINGAR FØR OPPSTART... 🤕.
    Så ein får ta romjula i rolig tempo og nyt dei siste dagane me har av detta året 😎🎅🏻🎄
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET PreAmp Prosjektet
    Då har ein begynt å sett opp nokre nye komponentar for Muses72320 i All-FET PreAmp'en.

    2021-12-25_IMG_7145.jpeg
    Først demontering, kort til høgre er defekt relekort som RCA-kontakter er fjerna frå. Til venstre ligg nytt relekort med Muses-kort på.

    2021-12-26_IMG_7147.jpeg
    Nytt relekort som har fått pålodda RCA-kontaktar og klar for innstallasjon i kabinettets bakpanel.
    Men CPU-kort og display-enhet kjem nok ikkje før utpå nyåret. Dei delar som her blir montert er delar som var i lager 🙂.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET PreAmp Prosjektet
    Då er relekort og muses-kort montert på bakplata.

    2021-12-26_IMG_7151.jpeg
    Sett fra baksida, ja merking gjenstår men ei løysing for da bør nå dukk opp vil eg tru 😊.

    2021-12-26_IMG_7155.jpeg
    Rele-/Muses-kort sett frå innsida av kabinettet. Både relekort og museskort har fått MOLEX kontaktar for signal til Inn og Ut 🤓.
    Da gjenstår kabling til inn og ut på korta på bakpanelet.
    Har brukt MOLEX kontaktar pga å slepp skrukoblingar, trangt om plassen for verktøy osv. Satt dei opp så alle har likeeins koding for signal og jord 😏.
    Har ikkje fjerna overskytane komponentar rundt OP-ampen, kun sjølve OP-ampen er tatt bort. Da blir levert som to versjoner, med og utan OP-amp 😊.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Litt vidare er ein komt, mao er begynt tilpassing av glass til fronten til All-FET PreAmp prosjektet... 🤪

    2021-12-27_IMG_7159.jpeg
    Bilde tatt frå innsida, glasset er av Acryl ikkje Lexsan som normalt er førstevalg pga bedre overflate for riper etc.
    Men også under bearbeiding er Lexsan bedre ifht Acryl som lett sprekke, men OK da var detta som har brukanes farge.

    Men spørsmålet eg no sete med i fanget er korleisna fest da?
    Aluminiumen er blitt tynn, lite gjengefeste, og så er da plassen pga VFD-displayet kjem tett på glasset.
    Eit alternativ som eg ser mulighet for er å lim glasset til aluminiumen 🤔.

    Men hvilke lim skal ein bruk, har noke Loctite Power Epoxy "Universal" som skal kunna lima Metal, Plast, Plastikk og mange andre materialer.

    Bør nok utføra ein test om holdfastheten mellom metall/plast vil vera god nok?

    Men er da nokon andre som veit om egna lim produkt som kan brukast?
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Litt vidare er ein komt, mao er begynt tilpassing av glass til fronten til All-FET PreAmp prosjektet... 🤪

    Vis vedlegget 775962
    Bilde tatt frå innsida, glasset er av Acryl ikkje Lexsan som normalt er førstevalg pga bedre overflate for riper etc.
    Men også under bearbeiding er Lexsan bedre ifht Acryl som lett sprekke, men OK da var detta som har brukanes farge.

    Men spørsmålet eg no sete med i fanget er korleisna fest da?
    Aluminiumen er blitt tynn, lite gjengefeste, og så er da plassen pga VFD-displayet kjem tett på glasset.
    Eit alternativ som eg ser mulighet for er å lim glasset til aluminiumen 🤔.

    Men hvilke lim skal ein bruk, har noke Loctite Power Epoxy "Universal" som skal kunna lima Metal, Plast, Plastikk og mange andre materialer.

    Bør nok utføra ein test om holdfastheten mellom metall/plast vil vera god nok?

    Men er da nokon andre som veit om egna lim produkt som kan brukast?
    Tec 7 transparant , den er litt tykk i konsistens så du må gjøre en prøve test på annet .Mulig du må kjøpe patron
    Den har relativt lang herde tid , ,,,,,, men den renner ikke : ) Evt oveflødig / trimming kan gjøres med en skarp kniv etter herdet 6-8 timer ,, om man skulle være uheldig
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Klar kontakt lim er mit bud. Det falder aldrig af. Epoxy er klart overvurderet.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei 🙂,

    Takker for tilbakemeldinger vedrørande bruk av limtypar, og får nå gjer eit par testar med da 😊.

    Men har nå også fått tilbakemelding om store forsinkelser i transport fra både China og USA ifbm den nye varianten av korona viruset.

    Ja så då vil eg tru ein har bedre tid til å gjera testar på andre emner av alu/acryl for ka type lim ein skal gå for.
    Men da er nå også forarbeide som er viktig så limet får godt feste 🤔.

    Og då er da nok fare for at All-FET PreAmp prosjektet går oppå hylla for ventemodus med at CPU/VFD-display er i bestilling frå China, ikkje avsendt enda... 😏.

    Så kanskje eg skal mota meg på å testa på PeeCeeBee V4H Amp'en, kjør på med spenning og juster han opp og få kjørt lydtest 🤓.

    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei 😊,

    Så byrjar vi på eit nytt DIY-år, og da til litt av historien til All-FET prosjektet,
    Som før nevnt blåste eg av ett Muses72320 kit, har ikkje fått noko erstatning enda og da kan ta tid pga pandemi oppblomstring, bl.annet transport fra China og USA er etter sigande blitt sterkt forsinka, spesielt vanleg postgang.

    Men har nå kikka litt på da "defekte" VFD-displayet, og finn at inngangssikring er defekt.
    2022-01-02_IMG_7169.jpeg
    Har funne denne fra Elfa - Link SMD sikring, er ikkje fysisk identisk, men har samme yttermål og strømstyrke/spenning. Men er Fast-Blow type!
    og denne fra RS Components - Link Litlefuse, og er tilsynelatende av Fast Blow, men litt i vilrede ihht datablad om det skal være F eller FF?
    og så denne fra Mouser - Link til Litlefuse, og datablad med LINK av PDF doc.

    Ja så får ein laga eit testoppsett for å sjå om da kan bli liv at i displayet 🤔, men er no litt tvilande, men sikringen er nå defekt...

    Mvh
    Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Fekk kjørt ein test på VF-displayet, kun +5V tilkoblet etter sikring og strømtrekk er ca 200mA. Nominelt skal vere maks 450mA og antar det er med fullt lys i displayet. I allefall må nok ein port aksesseres for å få liv i displayet, men har ikkje noko nå som kan aksessere displayet signalinnganger og finner ikkje manual for dette displayet "itron GU256X32D-7700", der er mange med tilvarende P/N men det er da enten som x64D eller de fire siste siffer har annen verdi 😏
    Men alt blir no ikkje løyst over natta 😊. Den som tålmer seg kan få gull 😂.
    2022-01-02_IMG_7174.jpeg
    2022-01-02_IMG_7173.jpeg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)

    Mvh.
    Johnny
    Takk Johnny 😊,
    Antar du har også med VF-displayet, og det er berre ein del tekst og det eg har ref til er fra tilsvarende display og vil tru det er maks med lys i alle "dots"...
    Og som du ser/veit har dette displayet 14 pinner som går direkte inn i CPU kortet der pin-1 er +5V og pin-2 0V (gnd). Så får leite litt meire 🤓.
    Mvh
    Helge

    Merkelig lite info å finne på den modellen, - men det er vel relativt sannsynlig at I/F er identisk for hele "familien"...
    Hei Aurora 😊,
    Ja det er lite å finne for dette p/n, spesielt som slutter på "7700", og det har muligens noe med pinkonfigurasjon og type kontaktsett... 🤔
    Mvh
    Helge
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Ja, dette er målt med displayet.
    Selv om displayet har overlevd 15V, så har du vel fortsatt brent controller og i/o kretser ? Og da er du vel like langt ?
    Og, dessverre er frakten fra Kina nå om dagen er laaaaaang. Venter fortsatt på et trafocover som ble postet 26/11-21. Ble sendt med Orange Connex , som vel er tregest av alle ?
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Ja, detter målt med displayet.
    Selv om displayet har overlevd 15V, så har du vel fortsatt brent controller og i/o kretser ? Og da er du vel like langt ?
    Ja her stanger ein hue i veggen Johnny 🤪. Men er litt irritert på at så lite info er å finne på dette displayet, men sådan er verden blitt.
    Og ja CPU kort og interface som er på muses- og relekort er gone. Nå var da gamle relekortet fra den første muses-kitet m/digital display som gjekk åt skogen ilag med muses kortet. Men CPU kortet med sitt interface som bruker +5V er da også tatt kvelden når +15V blei slept innpå.
    Hadde vært kjekt å hatt litt info om CPU kortet også, om ikkje anna enn blokkdiagram og wireing mellom korta 😏.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Og, dessverre er frakten fra Kina nå om dagen er laaaaaang. Venter fortsatt på et trafocover som ble postet 26/11-21. Ble sendt med Orange Connex , som vel er tregest av alle ?
    Ja snakket med posten om det da dei er involvert i frakta på ein pakke fra områden utenfor HK er vel Guangshou eller noe slikt, sendt i november med vanleg post og pga pandemi oppblomstring kan det nå ta laaang tid pga vanlig post går med ordinere flyavganger derfra.
    Og nytt Muses-KIT blei bestilt lillejuleaftan og reg den 24.des men er enda ikkje komt i hende for transportør, håper oppdatering i morgen 😏. Og spent på hvem som får den, men redd da også blir China Post/Posten Norge som får den også 🤕.

    EDIT! Ja det har gått ut fra selger, og da trur eg da blir for seint å oppgradere transporten, det er i allefall China Post som er komt opp på lista, men i helga er den ikkje innreg. hos dei...
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Leser at du har bestilt et nytt sett fra Kina 24/12-21. Hvordan blir det sendt ? Mulig å oppgradere forsendelse-måte ?
    EDIT: Og der kom du meg i forkjøpet! Tror China Post er bedre enn Orange Connex . Så, skal man ha det fort fra Kina ,er det vel eneste utvei å betale blodpris med DHL, UPS eller FedX som leveranse :mad:
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Og enda verre blir det fremover, når Kineserne skal feire nytt år !
    Til forskjell fra vårt nyttår, skifter datoene for det kinesiske nyttåret fra år til år. Nyttår er likevel alltid i perioden fra 21. januar til 20. februar.
    Nyttåret fastsettes utfra den kinesiske månekalenderen, og derfor faller ikke det kinesiske nyttåret sammen med vårt årsskifte.
    I 2022 er det kinesisk nyttår den 1. februar (tigerens år).
    Feiringen av nyttåret varer i 15 dager. Festen starter ved nymåne og slutter først ved den etterfølgende fullmånen.
    Har opplevd at en del firmaer tar disse 15 dagene (eller mer !) dagene helt fri, uten å sende noe som helst ut ! Mange stenger faktisk e-Bay butikken sin NED i denne perioden !
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Og enda verre blir det fremover, når Kineserne skal feire nytt år !

    Har opplevd at en del firmaer tar disse 15 dagene (eller mer !) dagene helt fri, uten å sende noe som helst ut ! Mange stenger faktisk e-Bay butikken sin NED i denne perioden !
    Hei 😊,
    Ja det bare til å håpe at sakene kommer nå i Januar, men redd det kan bli Mars før vi kan glede oss over nye deler 😏.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Då er første limtest av LOCTITE Power EPOXY Universal,
    blanda ein liten mengde og limte ein ACRYL-bit på ett aluminium stykke 🤔
    2022-01-03_IMG_7175.jpeg 2022-01-03_IMG_7176_e.jpeg
    Og etter ca 10min sitter den...
    Etter blanding må liming utføres innen 3min og etter 5min begynner herdinga, og 100% etter 24timer 😳
    Så får denne stå, så ser ein etter litt om den sitter, ser i allefall å vere godt nok for lime glasset til displayet i PreAmp'en 😊.

    Ellers har eg sendt forespurnad til China i dag om dei klarer å rute pakken som originalt var satt opp med vanlig post til Express med at den ikkje var avhentet enda av postsytemet, i allefall verd å spørre om mulighet til å få det som Express - ja koster mer men da går da med egne fly til de store transportørane i staden for ordinær post på ordinere rutefly som har begrenseninger nå med oppblomstring av pandemien igjen 😏.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja ein er i ventemodus for kinaforsendelser, vanleg pakkepost går svært treigt for tida...
    Tydelegvis står i kø for å bli lasta på ordinere passaskjerfly til Europa 😏
    Er i allefall mykje raskare som express, bestilte 4.jan og er i Bergen nå 18.jan klar for utkjøring, blir på torsdag som er neste utkjøring til posten 🤔.
    Men ei pakke som vart bestilt i byrjinga av november er nå komt til Lillestrøm og videresendt vestover 😳.

    Men laget i mellomtida ein PSU for å bypass SMPS og få kjørt test med Variac på PeeCeeBee V4H forsterkarane. Kanskje litt overkill...
    2022-01-18_IMG_7238.jpeg
    Har laga mogelegheit for bruk av softstart hvis ein ikkje brukar variac. Er vel mest kjekt å ha 🤪.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Til og med test-powersupply'et ditt ser bedre ut en andre "såkalt ferdige Diy-konstruksjoner" her på Sentralen ! (y)
    Nevner ingen av de.......................;). Alt du foretar deg, ser meget bra ut ! :). Noen feilkoblinger har det blitt, men vi gjør alle feil noen ganger, spør meg !! :LOL:.
    Stå på, gleder meg til at du får ferdig All Fet preampen din !
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Til og med test-powersupply'et ditt ser bedre ut en andre "såkalt ferdige Diy-konstruksjoner" her på Sentralen ! (y)
    Nevner ingen av de.......................;). Alt du foretar deg, ser meget bra ut ! :). Noen feilkoblinger har det blitt, men vi gjør alle feil noen ganger, spør meg !! :LOL:.
    Stå på, gleder meg til at du får ferdig All Fet preampen din !
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny 😊,
    Takk for fine ord, tja eg gjer mykje på min eigen måte. Men da er vel nå da som gjer DIY litt spanande at me ikkje går rundt i felles fotspor. Og dermed blir da artig synes eg å les ka andre driv med, og da har nok inspirert meg også ein god del 😊.
    Mvh
    Helge
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hei Helge :)
    Til og med test-powersupply'et ditt ser bedre ut en andre "såkalt ferdige Diy-konstruksjoner" her på Sentralen ! (y)
    Nevner ingen av de.......................;). Alt du foretar deg, ser meget bra ut ! :). Noen feilkoblinger har det blitt, men vi gjør alle feil noen ganger, spør meg !! :LOL:.
    Stå på, gleder meg til at du får ferdig All Fet preampen din !
    Mvh.
    Johnny
    Tydeligvis mig LNE tænker på og ja jeg springer ofte over hvor gærdet er lavest med hensyn til udseendet. Det er ikke det der får den til at gå på mig.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da kom det to kinapakker i dag 😊, må vist avstad å vask bort litt øyrevoks i munnvikane før ein kan gå vidare 🤪.
    Bestillinga fra november kom da i dag som vanleg postgang. Og så kom "Fast Delivery" som vart best 4-jan og lev i dag 20.jan, må seiast å vera godt innafor 🤓.

    2022-01-20_IMG_7241.jpeg 2022-01-20_IMG_7245.jpeg
    Første bilde, softstarter + chassi bein i aluminium.
    Andre bilde, ny Muses72320 remote volume controll med VFDisplay.

    Så når eg no er ferdig med PeeCeeBee V4H som står på benken blir da All-FET preampen som skal jobbast på...
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hoppsan tralla-la - dar var første kanal ferdig jussa med SMPS og da ser bra ut 🤓.
    2022-01-21_IMG_7253.jpeg
    Instrumenter til venstere og høgre er VAS bias, i senter ser ein DC offset på utgangen og nede til høgre MOSFET bias.
    Ja da er eit godt sjorareir no under justeringa 🤪.
    Og all ventinga for å sjå at målingane er stabilisert seg og ein kan sei OK 🤔. Men ein kanal gjenstår endå før belasningstest og lydtest 😎.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Bra jobba Helge ! :)
    Holder på å vent fortsatt på stabilitet, men no ser det bra ut med VAS bias er stipulert til 470mV og ligger nå på 469/468mV og DC out er 0mV, og så er Mosfet bias på 215mV som den er satt til, dvs 15mV for drivertrinn og da 200mV for mosfetene som blir målt over 1Ω motstand som er satt opp i serie med kvar rail nå under justering.Og nå har denne forsterker kanalen stått på tomgang i ca 1-1,5 time. Bør nå være bra 🤠
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.842
    Antall liker
    4.563
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Det ser jo meget stabilt ut ! Regner med at du ikke har noe varmeproblem denne gangen ? Dette er jo en kl. AB forsterker, og ikke en kl.A som du slet med sist.
    Mvh.
    Johnny
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Det ser jo meget stabilt ut ! Regner med at du ikke har noe varmeproblem denne gangen ? Dette er jo en kl. AB forsterker, og ikke en kl.A som du slet med sist.
    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny 🙂,
    Ja her er det ikkje temperaturewr rundt 60 grader som er problemet nei 😄, men den blir da lunka så ein kjenner at den står på tomgang etter ei tid med 200mA gjennom Mosfetene. Mao det er som det skal være. Begynner litt på den andre utgangen nå, må la den få ein time på tomgang før finjussing begynner. Men må skru opp litt biasing for MOSFETene så dei temp.stab seg også, nå er det kun drivertrinnet som får 15mA. Så skrudde den opp til 215mA som ein skal ha. Og Vas biasing ser ut til å stabiliser seg nå på ca 471mA, så den må få litt lenger tid før fin jussing til 470 og sette DC out til 0mV (max ±2mV).
    Mvh
    Helge

    2022-01-22_IMG_7255.jpeg
    Og da ser ein her sluttresultatet for venstre kanal også, ser bra ut. Så nå blir det belastningstest i morgon og lydtest dar etter er planen 😎.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Huff og huff, ka var da som skjedde 😳🤔
    2022-01-23_IMG_7256.jpeg 2022-01-23_IMG_7258.jpeg 2022-01-23_IMG_7259.jpeg 2022-01-23_IMG_7261.jpeg
    Jada, da brant godt her, blåst/brent litt MOSFET'ar, BJT, Dioder, Motstander av forskjellig verdiar, Elektrolyttkondisar, og ikkje minst PCB'en ein del... = BOSS...

    Moralen må vera å kun vera opptatt av ein ting om gangen, ellers sete ein på bar bakke ser da ut til 😖
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    :eek: Hvordan skjedde dette ?
    Ulukkesfuglen var slept uti hønsegården...
    Nei frå spøk til alvor, hadde problem med at ampen gjekk i sving ved belasning, kobla på testPSU, men glemte å heng på sikringane nå. Ja då går da åt skogen med full gass 🤕. Problemet var eg mistenkte SMPS frå kina, men da er vel heller MOSFETane som er dar borte fra også - har høyrt før at er ikkje GULL alt som glimar (2SK1058/2SJ162). Og nå kan eg ikkje test dei, nei 😒.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Ulukkesfuglen var slept uti hønsegården...
    Nei frå spøk til alvor, hadde problem med at ampen gjekk i sving ved belasning, kobla på testPSU, men glemte å heng på sikringane nå. Ja då går da åt skogen med full gass 🤕. Problemet var eg mistenkte SMPS frå kina, men da er vel heller MOSFETane som er dar borte fra også - har høyrt før at er ikkje GULL alt som glimar (2SK1058/2SJ162). Og nå kan eg ikkje test dei, nei 😒.
    Sitert fra en kjent " trist som faen " Synes jeg kjenner svie lukta helt hit ,,,,

    får exicon flash back " Jobber de paralellt 2 og 2 ? Målte/matcha du dem ?Evt kunne du avslørt fake : (
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Sitert fra en kjent " trist som faen " Synes jeg kjenner svie lukta helt hit ,,,,

    får exicon flash back " Jobber de paralellt 2 og 2 ? Målte/matcha du dem ?Evt kunne du avslørt fake : (
    Ja det er to, 2SJ162 som står i parallell, men der er også ein driver og railmotstand til driver/inng som har røket med i da sama... Men av alle komponentene er det kun Mosfetene som kommer fra kina, resten er Mouser og RS.
    Mensaken er hvilke komponent som var årsaka, nå når da mesta er brent blir da mykje spekulasjon 🤔
    Men har ein kanal til som er identisk å prøv ut, men ikkje i dag 😏. Får vent litt å sjå korleis ein vil angrip da, men begge var grei å juster opp, men vart så problem med den eine ved belastningstest. Ein sak er hvis fake mosfet eller så kan problemet kom dar ifrå. Er i allefall sånn eg ser da no. For den andre (første eg bygde) er med MOSFET fra Mouser trur eg da var. Såda er å bit tenna saman og fortsett 😊. Men for å kom i boks må ny print bestillas, denne eg har er så mykje brent på - flerire printbaner er brent av og også nesten brent hål...
    Jaja for ta da med heva hove og gå vidare 😎.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn