Torvbakkane - forsterkerer og litt rundt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    All-FET PreAmp prosjektet, tanker om frontdesign 😳
    PreAmp Front.jpg
    Men gjenstår å finn på ein måte å få aksess til IR-dioden, har vel to alternativ - enten få den inni display området
    eller lage ett hull ein passande plass i fronten 🤪, ja får no prøv å sova litt på da 😊.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Jeg er ikke i tvil på hva jeg ville ha gjort: 'Sammen med displayet-glasset. Funker fint her hos meg (y)
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei igjen :)
    For a være litt mer spesifik. Du borer et hull i fronten til ir-dioden, men lar displayglasset på baksiden dekke hullet også. Ir-dioden blir på baksiden av display-glasset, der hvor hullet til ir-dioden er . Altså, du modifiserer ikke controller -kortet ditt. Se avataren min :). Var det forståelig ?
    mvh.
    Johnny

    Display glass utfresing.jpg
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei igjen :)
    For a være litt mer spesifik. Du borer et hull i fronten til ir-dioden, men lar displayglasset på baksiden dekke hullet også. Ir-dioden blir på baksiden av display-glasset, der hvor hullet til ir-dioden er . Altså, du modifiserer ikke controller -kortet ditt. Se avataren min :). Var det forståelig ?
    mvh.
    Johnny

    Vis vedlegget 762641
    Hei 😊,
    Ja har hatt den tanken, men hadde lagt det liksom på hylla 😏.
    Men har du ett bilde av innsida på den "originale" fronten du har, vert artig å sett den mekaniske løysinga for glasset.
    Har tanker om det, men hadde vert artig å fått bekreftelse om ein tenker rett eller feil.
    Har ikkje lyst å ødelegge fronten heller 🤓. Men blei liksom gira på det nå da 😂.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei :)
    Her et bilde av det andre (første) P.L kabinettet mitt. Merk, ikke alle skruehull er med her for feste av controller-kortet. De må jeg bore å gjenge selv. Som du ser av bildet, så er det fire hull som ikke kommer til å bli brukt, da det ikke stemmer med displayet.
    EDIT: Fant et bilde til, nå burde det være forståelig ?

    IMG_20200707_200606.jpg IMG_20200707_194937 red.jpg
    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei :)
    Her et bilde av det andre (første) P.L kabinettet mitt. Merk, ikke alle skruehull er med her for feste av controller-kortet. De må jeg bore å gjenge selv. Som du ser av bildet, så er det fire hull som ikke kommer til å bli brukt, da det ikke stemmer med displayet.
    EDIT: Fant et bilde til, nå burde det være forståelig ?

    Vis vedlegget 762650 Vis vedlegget 762655
    Mvh.
    Johnny
    Hei 🙂,
    Ja da sista bilde bekrefter sånn eg hadde tenkt da, men var litt usikker med hensyn til IR-dioden 🤔,
    så satte meg på gjerde og prøvde å finn andre vegar til mål.
    Ser at da glasset du har dar er vel forholdsvis mørkt? Den versjonen eg har av Lexsan glass er berre svak-sota i brunt.
    Er uti markedet for noke som er mørkare - som passar til displayet sitt lys.
    Mvh
    Helge
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.904
    Antall liker
    19.799
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Kjøp en gammal VHS video/CD/DVD spille for 50 kroner, ta´ av display"glasset" og smit ut resten.
    Lav hul i kabinett så det passer.
    Den røde fargen i "glasset" er netopp beregnet på å late IR-lys slippe uhindret igjennem,
    samt blokere for alle andre lysfrekvenser.
    Har noen gange set apparater gå helt i selvspinn, når de bli´r ramt av sollys :)
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Hei 🙂,
    Ja da sista bilde bekrefter sånn eg hadde tenkt da, men var litt usikker med hensyn til IR-dioden 🤔,
    så satte meg på gjerde og prøvde å finn andre vegar til mål.
    Ser at da glasset du har dar er vel forholdsvis mørkt? Den versjonen eg har av Lexsan glass er berre svak-sota i brunt.
    Er uti markedet for noke som er mørkare - som passar til displayet sitt lys.
    Mvh
    Helge
    Ja, glassene mine er ganske mørke. Håper jeg ikke har satt griller i hodet på deg nå ? Ikke gjør slik jeg viser, hvis det blir for vanskelig. Vil ikke at du ender opp med en ødelagt front ! Huff ! Du finner sikkert ut hva som er den mest gjennomførbare løsningen :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)

    Ja, glassene mine er ganske mørke. Håper jeg ikke har satt griller i hodet på deg nå ? Ikke gjør slik jeg viser, hvis det blir for vanskelig. Vil ikke at du ender opp med en ødelagt front ! Huff ! Du finner sikkert ut hva som er den mest gjennomførbare løsningen :)
    Hehe, ånei eg prøver å gå igjennom diverse alternativer nå så vil nok bruke litt tid på evaluering. Men griller vil eg ikkje sei 😂, men ideer etc er alltid kjekt å få, også ein del for å bekrefte ka ein tenker. Men har ein plan å prøve frese alternativer i ein tjukk alu-plate før eg går laus på fronten.
    For der er ein del problemer på den frontplata eg har med at den ikkje har sporet dar displayet og IR-dioden står 😏.
    Så har allereia byrja tenk ut diverse måtar å fres da på, men må nok handla ein del nye fresejern og kanskje noko må eg fåå gjort på bygdå 🤔.
    Her på min front er den totalt 8mm tjukk, knappane er klargjort korleis da blir men glasset må nok fresas inn mye meir ifht behovet til knappane som er kun 2-3mm.
    Jaja, da er berre å ta ein ting om gangen så kjem ein vel i havn 🤓. Men så langt takker eg for alle innspel, kjem vel med 😊.
    mvh
    Helge
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    For der er ein del problemer på den frontplata eg har med at den ikkje har sporet dar displayet og IR-dioden står 😏.
    mvh
    Helge
    Ja, ser den. Der har du et problem, med at du ikke har den karakteristiske "Pass renna". Samt at din front er 2mm tynnere (mine er 10mm).
    Du finner sikkert en løsning :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja, ser den. Der har du et problem, med at du ikke har den karakteristiske "Pass renna". Samt at din front er 2mm tynnere (mine er 10mm).
    Du finner sikkert en løsning :)
    Var ein kar som sa noe med "eg har ein plan..." 😂. Så mister ikkje motet på grunn av nokre problem, men så vurder eg også @HasseBasse sitt forslag for IR-dioden og finna ei linse/glass fra ein remote på eldre utstyr. Berre synd eg har kasta mykje slikt utstyr her for litt tid sidan 😖, men da er noe berre såleis at når da er kasta så har ein bruk for da... 😒.
    Mvh/Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ja fant da noke som kanskje kan brukast som glass for displayet trur eg,
    må ver positiv og prøv da i alle fall... 😊.
    Hadde nokre gamle parabol tunerar, så dei blei ofra for DIY prosjektet 😂...
    2021-11-12_IMG_6918.jpeg
    så "time vil shove" ka da blir til 🤣.

    Ett annet glass som ein fann på ein spiller er dette:
    2021-11-12_IMG_6919.jpeg
    Men for meg til dette bruk blir det 5mm for kort 😏.

    Men oppdatert design for fronten kor ein tenker seg IR dioden blir, er tilnærmet
    original plassering men pga dei markerte loddrette linjene er det justert litt for
    å ha litt symetri 🤔.
    PreAmp Front ver.2 .jpg

    Og då vil da sjå noka slik ut innvendig... 🤔
    2021-11-13_IMG_6920.jpeg
    Men kun merket enda, borringa venter eg litt med, litt dobbelkontroll før ein byrjar
    å bora og fres ut for display og knappar i frontplata 🤪.
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Der findes virksomheder hvor man kan købe forskelligt udskåret på mål.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Har jeg bl.a. benyttet mig af her. Google og du skal finde IMG_20211112_134857.jpg
    IMG_20211112_134857.jpg
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Da har då skjedd litt greier igjen for All-FET PreAmp prosjektet, men går tregt for tida.
    2021-11-15_IMG_6927.jpeg
    Kall da gambling å bora opp ein ny front, men eg er optimist for at da skal kom i havn.
    Knappen til volumeknappen må bestillas, er eller da blir ein aluknapp med diam 48mm.
    Har ellers funne nokre eksempler for glass til display, for IR dioden fann ett glass som var brukt på ein VCR (takk til @HasseBasse for den ideen 😊).
    Eller har eg lidd litt av min andre svakhet, høgtalarar type gamle... Fekk fatt på ett sett Dali 104 Serie Blue, men trur da er som standard 🤔.
    Da var bass/mellomtone drivar C17WG-66 8 i desse også og standard diskanten, måtte berre sjekk 😂.
    Men no får eg gjer ferdig preampen med ny front og remote volumekontroll 😎. Fortsettelsen blir fresing/
    nedsenking på innsida av front for å tilpassa knappar og display-glass for både IR-diode og VFD.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Jau då har ein frest litt i dag også... 😏.
    2021-11-16_IMG_6929.jpeg
    Men litt finjussing blir da nok, så gjenga opp hol for printane 🤓.
    Mao blei litt trongt for VFD'en 🤔.
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Svarte grønne julestria, noka er skeivt på fresen 🤕.
    2021-11-16_IMG_6931.jpeg 2021-11-16_IMG_6933.jpeg
    Da er nok vogga i fresen som sviktar meg. Så no blir da justering av fres så ein får ting rett 😖.
    Ja sånn kan da bli med ei gamal maskin. Einaste trøsta er at designet har eg no i boks 🥲.

    2021-11-17_IMG_6935.jpeg Design i grove trekk (litt refleks i IR-linse) :cool:
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Ok, har'kje fått glass framføre displayet, men manglar også spenning fortsatt så då må ein få da på plass 😏.
    2021-11-18_IMG_6946.jpeg
    Så blir da testing, knappepanel m/CPU er på plass og festa på innsida 😊.
    Og encoderen er heller ikkje komt på plass med at ein fortsatt ikkje fått fatt i volumeknappen 😎.
     
    Sist redigert:

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.843
    Antall liker
    4.564
    Sted
    Halden
    Hei Helge :)
    Har noen volume-knapper liggende her. De er 40mm i dia. Si ifra om de er av interesse.
    IMG_20211119_005045.jpg

    Mvh.
    Johnny
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge :)
    Har noen volume-knapper liggende her. De er 40mm i dia. Si ifra om de er av interesse.
    Vis vedlegget 764885

    Mvh.
    Johnny
    Hei Johnny 🙂,
    Takker for tilbudet, men til da bruket eg skal ha - mao på ein encoder som er uendelig rotasjon/turn på, ikkje berre 290° eller 300° så passer det ikkje heilt i mine auge med indikator på knappen 🤔.
    Den knappen eg har funne og tenkjer å bestilla er 48mm i diam og 25mm høg, den er også utan noko form for indikator, så eg trur eg går for den eller liknande.
    Ja da tek litt tid før den er i hus. Men DIY er da litt venting - så har me god tid til å klaga litt 😂.
    Heed60b96af2e4375a7a9d2b6a305727eT.jpg Bilde av den eg har sett litt på... 🤔

    Ellers blir nok litt stille no ifbm All-FET PreAmp prosjektet da ein trenger finn rette volumeknappen, men også 2mm glass til displayet.
    Da eg har hatt i hand er alltid noka på innsida i glasset som kjem i vegen for tall og bokstavar, lett å få forvrengning i "bilde" 😏.

    Mvh/ Helge
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Tja, ja da klør litt i fingrane etter å ha noke å bygg i hop, All-FET PreAmp prosjektet er lakt inn på ventesalen 🤪,
    men fann eit tomt kabinett nei faktisk var da to - så då bør ein kunna finn på noka å fyll dei med 😂.
    Har ett sett for PeeCeeBee V4H forsterker og to SMPS moduler komplett, men også forgjengeren V4 med PSU-modul til, må berre finn ein trafo for den.
    2021-11-21_IMG_6951.jpeg 2021-11-21_IMG_6957.jpeg
    430x150x400 for V4H med SMPS. Og med strukturrerte kjøleplater.

    2021-11-21_IMG_6955_e.jpg
    430x120x300 for V4 med PSU for ringkjernetrafo.

    Så med dette har ein mulighet for å fordriv tida litt mens ein ventar på delar til All-FET PreAmp 😎.
    Også har ein å fiksa opp Dali 104 høgtalarane, fekk fatt i eit anna sett med dårlig kabinett, men OK Vifa C17WG-66 elementer i 😊.
    Mao kan utsett å fiksa dei fire elementa ein har med defekte oppheng 😂, forstått det som ein møysomeleg jobb... 🤣.
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei Helge ,,,,hva er produksjons nommeret på denne . ) ?
    Hei @HAREPUSEN ,
    PCBen er rev.1 av produksjon i 2018, men dei printa som nå leveres er i rev.2 med noen komponenter ferdig påloddet som SMD. Er ifbm Q11, Q12, Q13, Q14.
    Ref bilder: 2021-11-28_IMG_6987.jpeg og 2021-11-28_IMG_6989.jpeg

    Ellers kan du sjå meir på denne sida: LINK til PeeCeeBee V4H 😳.
    Siste oppdatering/printprod var Oct.2021. Første post inneholder all info 😊, ligger på DIYAudio forum...
    Så mine print må oppgraderes til REV 2 med å lodde på ekstra komponenter rundt før nevnte utgangsMOSFET'er 😎.

    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.502
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei @HAREPUSEN ,
    PCBen er rev.1 av produksjon i 2018, men dei printa som nå leveres er i rev.2 med noen komponenter ferdig påloddet som SMD. Er ifbm Q11, Q12, Q13, Q14.
    Ref bilder: Vis vedlegget 767915 og Vis vedlegget 767916

    Ellers kan du sjå meir på denne sida: LINK til PeeCeeBee V4H 😳.
    Siste oppdatering/printprod var Oct.2021. Første post inneholder all info 😊, ligger på DIYAudio forum...
    Så mine print må oppgraderes til REV 2 med å lodde på ekstra komponenter rundt før nevnte utgangsMOSFET'er 😎.

    Mvh
    Helge
    Du har allt under kontroll der , men jeg tekte mest på din egen produksjons linje ?,,, du må jo være en av de mest produserende diyer her inne: )
    Jeg har jo produsert en del sjøl , men mye er avhendiget oppigjennom og gått tilbake til konto for finansiering av nye prosjekter . )
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Du har allt under kontroll der , men jeg tekte mest på din egen produksjons linje ?,,, du må jo være en av de mest produserende diyer her inne: )
    Jeg har jo produsert en del sjøl , men mye er avhendiget oppigjennom og gått tilbake til konto for finansiering av nye prosjekter . )
    Åja 😂🤣,

    Eg trur da er mangen som har større "produksjon" ifht meg, eg byrja igjen for nokre år sidan, var nok meir aktiv rundt 1980, hehe. Men DIYeren har vært i bakhand heile tida, største DIY-bygget på 80 tallet var High Fidelity preamplifieren og så nokre MOSFET forsterkere med 2SK134/2SJ49 i TO-3 fra Hitachi. Blant annet solgte MAPLIN den gang ett byggesett utifra Hitachi sitt design. Og den er fortsatt i live...
    Og no er det blitt så at eg må bruke opp deler som har samlet seg opp, noke som "feilkjøp" dvs ein har'kje vært fornøgd med design i ett gitt øyeblikk 😏🤣.
    Og når ein har litt DIY lopper i blodet er det spesielt kjekt å lese ka andre driver med også, det gir også inspirasjon 😊.

    Men hvis ein skal sjå tilbake på diverse DIY saker er det vel High Fidelity fra 1980 sin preamp, ellers ett par MOSFET utganger, men det byrja på 70 tallet med JostyKit etc. Og da er nok mangen som har gått dei stega vil eg tru 😎.
    Men no er da byrja med Nelson Pass ALEPH 5 klasse A forsterker i singel end design. Men det var ett kina-byggesett, men har fungert OK. Den har blitt flyttet rundt i diverse kabinett, mye pga temperatur problemer. Så byrja eg på ett Erno Borbely designa preampsett med PSU etc, handlet fra All-FET Audio i Thailand.
    Så blei det ein PeeCeeBee MOSFET forsterker som er AB-amp fra Shaan i India, og har seinere bygget hannes PeeCeeBee Preamplifier - det første settet er nå satt av for ein nevø av meg, derfor ein ny PeeCeeBee Mosfet V4H nå.
    Men det kan virke som mange byggeprosjekt med at eg hopper litt fram og tilbake 🤔😊, og da ligge litt greier fra DiY-Audio Store også i kassa, så ting skjær nok sikkert i framtida med 🤣. Med andre ord ein har da gøy med DIY, men har også litt høgtalar prosjekter bak i ermet ein plass, og da pressar seg på føler ein - elementa er komt i hus, så selgar er sikkert oppgitt på meg at dar ikkje er komt noka lyd her fra Vest 😎.

    mvh 🤓
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.502
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Åja 😂🤣,

    Eg trur da er mangen som har større "produksjon" ifht meg, eg byrja igjen for nokre år sidan, var nok meir aktiv rundt 1980, hehe. Men DIYeren har vært i bakhand heile tida, største DIY-bygget på 80 tallet var High Fidelity preamplifieren og så nokre MOSFET forsterkere med 2SK134/2SJ49 i TO-3 fra Hitachi. Blant annet solgte MAPLIN den gang ett byggesett utifra Hitachi sitt design. Og den er fortsatt i live...
    Og no er det blitt så at eg må bruke opp deler som har samlet seg opp, noke som "feilkjøp" dvs ein har'kje vært fornøgd med design i ett gitt øyeblikk 😏🤣.
    Og når ein har litt DIY lopper i blodet er det spesielt kjekt å lese ka andre driver med også, det gir også inspirasjon 😊.

    Men hvis ein skal sjå tilbake på diverse DIY saker er det vel High Fidelity fra 1980 sin preamp, ellers ett par MOSFET utganger, men det byrja på 70 tallet med JostyKit etc. Og da er nok mangen som har gått dei stega vil eg tru 😎.
    Men no er da byrja med Nelson Pass ALEPH 5 klasse A forsterker i singel end design. Men det var ett kina-byggesett, men har fungert OK. Den har blitt flyttet rundt i diverse kabinett, mye pga temperatur problemer. Så byrja eg på ett Erno Borbely designa preampsett med PSU etc, handlet fra All-FET Audio i Thailand.
    Så blei det ein PeeCeeBee MOSFET forsterker som er AB-amp fra Shaan i India, og har seinere bygget hannes PeeCeeBee Preamplifier - det første settet er nå satt av for ein nevø av meg, derfor ein ny PeeCeeBee Mosfet V4H nå.
    Men det kan virke som mange byggeprosjekt med at eg hopper litt fram og tilbake 🤔😊, og da ligge litt greier fra DiY-Audio Store også i kassa, så ting skjær nok sikkert i framtida med 🤣. Med andre ord ein har da gøy med DIY, men har også litt høgtalar prosjekter bak i ermet ein plass, og da pressar seg på føler ein - elementa er komt i hus, så selgar er sikkert oppgitt på meg at dar ikkje er komt noka lyd her fra Vest 😎.

    mvh 🤓
    Ja kjenner meg igjen , Vi ble selv lærte .Josty kit katalogen ble bladd i så den ble helt fillete . Byggde mange av du små tinga ,alarmer fotocellestyring til JK ,men så kom welleman og min første mosfet,,,de kallte den ruteknuseren" En kvasikomplimentær sak på 240 w 4 ohm . )Lyden var hinsides synes jeg .Etterpå ble det borbelyer servo 100 med håndskreven assistanse fra Borbely himself .Byggde flere av Allt om eletronik SE sine amper .De hadde en serie fra lille klA til den store 1000w med 8 mosfet pr kanal wow. Vende punktet var da Borbely sendte meg oppgradering " på DC100 ,custom tilpassning av utgang opptil 4 pair mosfet 8A typen ,,,,,uten source resistors og uten utgangs spolen og 1A tomgang. Det kom folk som visste og ville høre på min DC 100 ,En audio tekniker " hadde AR til 50 k , ble taus og så han muligen burde revurdere mosfettens betydning i high end audio Så starter spiralen med preamp / passiv /aktiv men igjen Erno s Line 388 ble redningen Da forstod jeg at den mannen lager ikke bare power amper ,,,, derfra til alfett serien .Jeg var siste mann i gjengen til å ha CD og seinere dac ,,etter mye press .Jeg synes ikke de lød bra i forhold til LP
    Uansett så har denne hobbien gitt meg mye ,og den har vært som en terapi for meg i noen av livets kriser og en kjær hobby .En mann som steller med hobbyien sin gjør ikke mye galt ? :)
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei 🙂,
    Drevet og sett etter hvem som selger Hitachi MOSFET'er, som nå er ein del av RENESAS og det gjelder MOSFET'ene 2SK1058 og 2SJ162 🤔.
    DigiKey, Mouser, Elfa, RS med fleire har ikke disse i lager eller forhandler dei ikke, alternativ kan være EXICON ECX10N20 og ECX10P20 som skal være kompatible?
    Noen som har erfaring med EXICON eller tips om hvor RENESAS MOSFET'er kan handles?

    Mvh
    Helge
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.502
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei 🙂,
    Drevet og sett etter hvem som selger Hitachi MOSFET'er, som nå er ein del av RENESAS og det gjelder MOSFET'ene 2SK1058 og 2SJ162 🤔.
    DigiKey, Mouser, Elfa, RS med fleire har ikke disse i lager eller forhandler dei ikke, alternativ kan være EXICON ECX10N20 og ECX10P20 som skal være kompatible?
    Noen som har erfaring med EXICON eller tips om hvor RENESAS MOSFET'er kan handles?

    Mvh
    Helge
    Ja laterale hitatchi er vel nesten ikke å opp drive , mange av eqvivalentene så ledes motorola buz 901/906
    De store toshibas er vel å få tak i begrenset antall .De må evt ha en comp i driver/ bias for den negative temp coeffesient .Jeg holdt på å bygge mine klA med exicon , men takk for at jeg ikke gjorde

    Jeg kjøpte en batch " og brukte som replace ment for k1529/j200 i en servo 50 . Allt såre vel,,,, virka så ,,, etter litt varm kjøring gikk de i selv sving hørbar , Prøvde begrense bånd bredde i tillegg til å kjøre utgangen i FB mode . På benken var allt såre vel fikk alldri noe occ og tomgang var stabil . En vakker dag tok N channel node kvellen , aske . I setting av qem toshibas var tingen . De er det jeg kaller ubetinget stabile "Flere av IRFp like ledes
    Har ikke hatt en eneste incident ever med dem, de tåler juling og .

    Det kan være du kan få til Exicon, og kan være de er enda mer så hysteriske som hitatchiene ang avkobl og avstand driver stage vs output stage ,, helst mindre enn 7cm ----- pluss en liten komp cap mellom gate og drain på 33pF på N channel . Den pleier være safe og er bare en balansering for for sjellig input capasitanse på gaten vs P channel .Ofte når de occillerer er i mhz om rådet . Første ampen ble reparert uten scoop , Når den occilerte blanka den TV hele sjermen ut , da allt var ok kunne jeg spille musikk ,,,, og se på tv . ) Vil du bruke Exicon ,,,, Så du må i tilfelle kjøre full test m load med square wave og hele pakka
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Hei 🙂,
    Drevet og sett etter hvem som selger Hitachi MOSFET'er, som nå er ein del av RENESAS og det gjelder MOSFET'ene 2SK1058 og 2SJ162 🤔.
    DigiKey, Mouser, Elfa, RS med fleire har ikke disse i lager eller forhandler dei ikke, alternativ kan være EXICON ECX10N20 og ECX10P20 som skal være kompatible?
    Noen som har erfaring med EXICON eller tips om hvor RENESAS MOSFET'er kan handles?

    Mvh
    Helge
    Tja 🤔, kanskje ein skal vurdere andre MOSFET som f.eks IRFP240PBF og IRFP9240PBF som har data på henholdsvis:
    - IRFP240: 200V - 20A - 150W som max verdier bl.annet...
    - IRFP9240: 200V - 12A - 150W som max verdier bl.annet...
    Ein produsent for disse er: Vishay Siliconix, men andre har dei også i sitt sortimang.
    Men vil disse vere egnet som erstaning for Hitachi eller RENESAS 2SK1058/2SJ162 tru 😳???
    Og data for 2SK1058/2SJ162 er: 160V - 7A - 100W til sammenligning i den grove målestokk :).
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.502
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hvis kontruksjonen er designet for laterale må du gjøre om bias med termal trackin" Ellers får du termisk run away"

    Men det står faktisk at alle exicon er laterale:



    Du kan laste sjema derfra og .Hitatchiene hadde negativ temco på over 100mA (pr enkelt ) der var det minimum å bruke , sjekk med tempco på exicon tils sammen likning
     
    Sist redigert:

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    PeeCeeBee V4H amplifier har litt framdrift om da går sakte 😏.
    Har endra botnplata litt, mao nytt design og då litt kabling er påbegynt 😊.
    2021-12-07_IMG_4813.jpeg
    Får byrja å monter utgangar til kvar si kjøleplate, så kabling kan fortsetja 😎.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.502
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    PeeCeeBee V4H amplifier har litt framdrift om da går sakte 😏.
    Har endra botnplata litt, mao nytt design og då litt kabling er påbegynt 😊.
    Vis vedlegget 770017
    Får byrja å monter utgangar til kvar si kjøleplate, så kabling kan fortsetja 😎.
    Nydelig arbeid som vanlig helge : ) ,,, hvem sine psu bruker du ? og er de pålitelige over tid ?
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Nydelig arbeid som vanlig helge : ) ,,, hvem sine psu bruker du ? og er de pålitelige over tid ?
    Hei @HAREPUSEN 🙂,
    Nei holdbarheten vites ikkje, er typisk kinaprodukt og dei er ikkje alle så flink å sette på produsentnavn 😏.
    Men med det utgangspunkt er det ein 1500W SMPS eg har valgt, dvs ikkje heilt riktig - eg handlar ikkje slike utan fleire data som er meir sannferdige og det funger under mine belastningar av SMPSen.

    Beskrivelse av denne SMPSen med data:
    Description:
    Input voltage:
    AC200-240V (not support AC100-AC120V input)
    Output voltage: ±45V, ±50V, ±55V, ±60V, ±65V, ±70V, ±75V, ±80V for choose
    Independent: 12V/0.5A
    Auxiliary: ±12V/0.5A
    Voltage regulation accuracy: ±10% for main no-load, ±3% for load; ±15% for
    independent no-load (for AC220V input)
    Continuous power: 600W (continuous operation at 25°C ambient temperature)
    Rated power: 1000W (25 °C ambient temperature can work continuously
    for about 5 minutes, long-term work plus fan cooling)
    Instantaneous power: 1500W (power generated during dynamic signal impact,
    less than 100 megaseconds)
    Conversion efficiency: max 98%
    Size: 143x96x38mm
    Net weight: 430g

    Ja så utfra dette bruker eg ein til kvar kanal, mao den skal på ingen måte bli overbelastet, også har den ein grei pris ca 620NOK før frakt og mva.
    Har brukt ein annen tidligere til tilsvarende utganger og den fungerer upåklagelig, den er på 500W kontinuerlig belastning v/25°C.
    Men ville nå prøve denne, men svikter den på noen måte ved lengtidstest så blir den den andre modellen KM-P800 ver.1.1 fra KaiMing ET. Og der er model nr ref til Rated Power på 800W og den har kontinuerlig effekt på 500W som før nevnt.

    Men ja den er uansett ett sjangsespill å bruke kinaprodukt, men der kan være bra greier derfra også 🤪.

    Ellers takker eg for fine ord 😊.
     
    Sist redigert:

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Hei 🙂,
    Drevet og sett etter hvem som selger Hitachi MOSFET'er, som nå er ein del av RENESAS og det gjelder MOSFET'ene 2SK1058 og 2SJ162 🤔.
    DigiKey, Mouser, Elfa, RS med fleire har ikke disse i lager eller forhandler dei ikke, alternativ kan være EXICON ECX10N20 og ECX10P20 som skal være kompatible?
    Noen som har erfaring med EXICON eller tips om hvor RENESAS MOSFET'er kan handles?

    Mvh
    Helge
    Han her kan fremdeles selge deg noen 2SK1058 og 2SJ162
    Store « FET Audio | Hi-End Audio & Electronics
     

    Torvbakkane

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Innlegg
    844
    Antall liker
    913
    Sted
    Alver
    Han her kan fremdeles selge deg noen 2SK1058 og 2SJ162
    Store « FET Audio | Hi-End Audio & Electronics
    Hei @Audiosan 🙂,
    Takker for info, har i mellomtida fått ett tilbud også fra leverandøren av PCBene eg skal ha dei til så det blir nok det eg bruker.
    Men han karen du ref til har da litt av kvart ser eg, har berre kikket raskt over sida hannes. Har du handlet hos han selv?
    Ja eg er litt tilhenger av Hitachi/RENESAS Mosfet, har også litt historiske MOSFETer her - ei handfull 2SK134/2SJ49 (nye),
    som blei handlet i si tid fra Jacob Hatteland Electronic i Nedre Vats 😊.
     

    Audiosan

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Innlegg
    427
    Antall liker
    228
    Hei @Audiosan 🙂,
    Takker for info, har i mellomtida fått ett tilbud også fra leverandøren av PCBene eg skal ha dei til så det blir nok det eg bruker.
    Men han karen du ref til har da litt av kvart ser eg, har berre kikket raskt over sida hannes. Har du handlet hos han selv?
    Ja eg er litt tilhenger av Hitachi/RENESAS Mosfet, har også litt historiske MOSFETer her - ei handfull 2SK134/2SJ49 (nye),
    som blei handlet i si tid fra Jacob Hatteland Electronic i Nedre Vats 😊.
    Jeg har handlet masse av han. Blant annet FDA 2 dac kittet. Og alle mine 2SK170 og 2SJ74 J-feter. Og det er ikke rent få.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    2.502
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hei @Audiosan 🙂,
    Takker for info, har i mellomtida fått ett tilbud også fra leverandøren av PCBene eg skal ha dei til så det blir nok det eg bruker.
    Men han karen du ref til har da litt av kvart ser eg, har berre kikket raskt over sida hannes. Har du handlet hos han selv?
    Ja eg er litt tilhenger av Hitachi/RENESAS Mosfet, har også litt historiske MOSFETer her - ei handfull 2SK134/2SJ49 (nye),
    som blei handlet i si tid fra Jacob Hatteland Electronic i Nedre Vats 😊.
    Det var tider ,tidlig 90 tall ? jeg og kjøpte og der allt externt til power ampene Hatteland hadde både driverne og power mos fettene En gang i året fikk du store hoved katalogen .) Savner kataloger jeg , ikke pdfer
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn