Digitale avspillere Toppmatet CD-drev - hva finnes i rimelige prisklasser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Har snart ett års tid brukt en Sony blu-rayspiller som CD-drev koblet til en DAC, og syns det fungerer helt greit. Har allikevel litt lyst på et eget dedikert CD-drev med toploading, siden jeg syns det er mer praktisk i bruk og savner det litt fra den gamle CD-spilleren min. Hvis dette blir noe av, er det ikke noe jeg har lyst til å bruke enorme summer på, men kan være åpen for å kjøpe brukt hvis rett produkt skulle dukke opp.

    Derfor starter jeg denne tråden for å få tips om hva som finnes på markedet, og hva som er bra. Hvis det finnes noe under 10.000,- er det interessant, men hører gjerne om dyrere alternativer også.

    Tar også gjerne i mot argumenterer for og imot eget drev med tanke på lydkvalitet, har det noe å si, eller er selv et billig blu-ray drivverk fra en gigant som Sony bra nok i dag?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Min oppfatning er at lydmessig er en bluray-spiller, som har buffering og allslags, med digitalutgang et minst like godt drivverk som noe annet, gitt at det har et greit brukergrensesnitt, lite mekanisk støy og leser platene raskt. Dette er ikke alle enige i. ;)

    ...men et toppmatet og gedigent, dedikert CD-drev er jo noen hakk kulere.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Min oppfatning er at lydmessig er en bluray-spiller, som har buffering og allslags, med digitalutgang et minst like godt drivverk som noe annet, gitt at det har et greit brukergrensesnitt, lite mekanisk støy og leser platene raskt. Dette er ikke alle enige i. ;)

    ...men et toppmatet og gedigent, dedikert CD-drev er jo noen hakk kulere.
    Det kommer an på blurayspilleren... Mine gamle Denon dvd og bd spillere var geniale til dette... Sony jeg bruker nå er ikke like god.

    Men det kommer også an på DACen, har du en veldig god Dac som tar imot signal bra, så behøver det ikke være noe issue å bruke feks en billig Samsung som drev.

    Men det er mange faktorer.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tok sjansen og gikk for denne:
    CD.jpg


    Og foreløpig har jeg bare gode erfaringer....

    Hadde forøvrig en Bada hd26 før denne, men magefølelsen taler for drivverket (bokstavelig talt no-name) på bildet. Tok sjansen på at opplysningene om bruk av Philips cdm12 som drivverk og at innmaten ellers skal holde ok kvalitet, og så langt svikter den overhodet ikke.

    Bada hd26 har vel ellers fått en etterfølger, hd28.
    Felles for begge er gjerne innmat fra Sanyo og Philips, samt muligheten til å hente ut signal både via transistor- og rørutgang (rca)
    Spdif ut er, så vidt jeg kan skjønne, utelukkende transistor.
    Badaen grisebanket i sin tid en Esoteric sa10-cd - både som rein spiller og som drivverk...... Og det så til de grader, imho!

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Har snart ett års tid brukt en Sony blu-rayspiller som CD-drev koblet til en DAC, og syns det fungerer helt greit. Har allikevel litt lyst på et eget dedikert CD-drev med toploading, siden jeg syns det er mer praktisk i bruk og savner det litt fra den gamle CD-spilleren min. Hvis dette blir noe av, er det ikke noe jeg har lyst til å bruke enorme summer på, men kan være åpen for å kjøpe brukt hvis rett produkt skulle dukke opp.

    Derfor starter jeg denne tråden for å få tips om hva som finnes på markedet, og hva som er bra. Hvis det finnes noe under 10.000,- er det interessant, men hører gjerne om dyrere alternativer også.

    Tar også gjerne i mot argumenterer for og imot eget drev med tanke på lydkvalitet, har det noe å si, eller er selv et billig blu-ray drivverk fra en gigant som Sony bra nok i dag?
    Rega Apollo, er relativt kompakt, solid og toppmatet ligger på ca 5k ny og er anbefalt av mange her inne.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Min oppfatning er at lydmessig er en bluray-spiller, som har buffering og allslags, med digitalutgang et minst like godt drivverk som noe annet, gitt at det har et greit brukergrensesnitt, lite mekanisk støy og leser platene raskt. Dette er ikke alle enige i. ;)

    ...men et toppmatet og gedigent, dedikert CD-drev er jo noen hakk kulere.
    Ja, det er akkurat det med lydkvaliteten jeg er litt usikker på selv også. Særlig siden jeg ikke syns jeg kan høre noe lydforringelse fra EMC-1 UP m/spider som jeg hadde før og til en firetusenkroners Sony 4K BDP med EC DAC.

    Men ja, toppmatet er kulere, og jeg liker beleiligheten ved å kunne legge plata på plass på spindelen selv, og ikke måtte kjøre en plastskuff ut og inn når jeg skal spille CD. Trenger ikke være så veldig gedigent heller egentlig, et Rega drev e.l. ville sikkert gjort jobben. :)
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Den lille saken fra Sparkler Audio som Torry (Hagto) spilte på i Horten var jo også ganske tøff. Havner dog ganske langt bak i leksa når det gjelder det estetiske, sammenlignet med disse andre dere har foreslått...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har denne som favoritt og vurderer selv denne som arvtaker fra fra den jeg har i dag :)

    Du har denne

    https://www.ebay.com/itm/MHZS-CD88J-Audiophile-Top-Loading-Tube-Output-CD-Player-Silver/391598829558

    og denne litt dyrere
    https://www.ebay.com/itm/MHZS-CD88K...h=item4b47d1adb1:g:gtIAAOSwAHBZ7mFA:rk:2:pf:0

    Lykke til i jakten :)

    mvh

    Vis vedlegget 512660
    Takk for det, og takk for tipset. :)

    Ser etter et rent drev da, også vil jeg kjøpe av en forhandler i Norge hvis jeg ikke ender opp med noe brukt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Har snart ett års tid brukt en Sony blu-rayspiller som CD-drev koblet til en DAC, og syns det fungerer helt greit. Har allikevel litt lyst på et eget dedikert CD-drev med toploading, siden jeg syns det er mer praktisk i bruk og savner det litt fra den gamle CD-spilleren min. Hvis dette blir noe av, er det ikke noe jeg har lyst til å bruke enorme summer på, men kan være åpen for å kjøpe brukt hvis rett produkt skulle dukke opp.

    Derfor starter jeg denne tråden for å få tips om hva som finnes på markedet, og hva som er bra. Hvis det finnes noe under 10.000,- er det interessant, men hører gjerne om dyrere alternativer også.

    Tar også gjerne i mot argumenterer for og imot eget drev med tanke på lydkvalitet, har det noe å si, eller er selv et billig blu-ray drivverk fra en gigant som Sony bra nok i dag?
    Rega Apollo, er relativt kompakt, solid og toppmatet ligger på ca 5k ny og er anbefalt av mange her inne.
    Har sett på Rega allerede, men ser ikke ut som de har et rent drev som er det jeg er ute etter. Men det der hadde vært aktuelt hvis det bare var en transport. :)
     
    D

    Danke

    Gjest
    Har snart ett års tid brukt en Sony blu-rayspiller som CD-drev koblet til en DAC, og syns det fungerer helt greit. Har allikevel litt lyst på et eget dedikert CD-drev med toploading, siden jeg syns det er mer praktisk i bruk og savner det litt fra den gamle CD-spilleren min. Hvis dette blir noe av, er det ikke noe jeg har lyst til å bruke enorme summer på, men kan være åpen for å kjøpe brukt hvis rett produkt skulle dukke opp.

    Derfor starter jeg denne tråden for å få tips om hva som finnes på markedet, og hva som er bra. Hvis det finnes noe under 10.000,- er det interessant, men hører gjerne om dyrere alternativer også.

    Tar også gjerne i mot argumenterer for og imot eget drev med tanke på lydkvalitet, har det noe å si, eller er selv et billig blu-ray drivverk fra en gigant som Sony bra nok i dag?
    Rega Apollo, er relativt kompakt, solid og toppmatet ligger på ca 5k ny og er anbefalt av mange her inne.
    Har sett på Rega allerede, men ser ikke ut som de har et rent drev som er det jeg er ute etter. Men det der hadde vært aktuelt hvis det bare var en transport. :)
    Ser ut som de har gått endel opp i pris tho..

    Før gikk den for 5000 pluss..
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Noen idé om hva disse Sparkler CD-spillerne kommer til å koste ut fra forhandler?
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Stemmer, kunne ikke se produktene på siden hans heller.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Min oppfatning er at lydmessig er en bluray-spiller, som har buffering og allslags, med digitalutgang et minst like godt drivverk som noe annet, gitt at det har et greit brukergrensesnitt, lite mekanisk støy og leser platene raskt. Dette er ikke alle enige i. ;)

    ...men et toppmatet og gedigent, dedikert CD-drev er jo noen hakk kulere.
    Det kommer an på blurayspilleren... Mine gamle Denon dvd og bd spillere var geniale til dette... Sony jeg bruker nå er ikke like god.

    Men det kommer også an på DACen, har du en veldig god Dac som tar imot signal bra, så behøver det ikke være noe issue å bruke feks en billig Samsung som drev.

    Men det er mange faktorer.
    Hvis du har en gammel(dags) DAC som ikke takler jitter særlig bra, er det selvsagt viktig å finne et drivverk med lave jitterverdier, men det ville overraske meg hvis ikke moderne BD-spillere var bedre på dette også.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Min oppfatning er at lydmessig er en bluray-spiller, som har buffering og allslags, med digitalutgang et minst like godt drivverk som noe annet, gitt at det har et greit brukergrensesnitt, lite mekanisk støy og leser platene raskt. Dette er ikke alle enige i. ;)

    ...men et toppmatet og gedigent, dedikert CD-drev er jo noen hakk kulere.
    Det kommer an på blurayspilleren... Mine gamle Denon dvd og bd spillere var geniale til dette... Sony jeg bruker nå er ikke like god.

    Men det kommer også an på DACen, har du en veldig god Dac som tar imot signal bra, så behøver det ikke være noe issue å bruke feks en billig Samsung som drev.

    Men det er mange faktorer.
    Hvis du har en gammel(dags) DAC som ikke takler jitter særlig bra, er det selvsagt viktig å finne et drivverk med lave jitterverdier, men det ville overraske meg hvis ikke moderne BD-spillere var bedre på dette også.
    Jeg digger Sony Uhp-H1 har sett inni og det er omtrent samme som 4k 1000ES Spilleren deres... og igjen x800 minus analog.

    Men det er fakta at Denon hadde bedre transportsignal og drev.

    Yamaha Burr Brown er sef gammel, men generelt så er vel ikke coax in mest prioritert på AVR.
    Jeg bruker den som pre, og Selvom NAD 516BEE ikke var så dyr ca 3k så er den meget bra som Transport...

    Så det er forskjeller, Denon og Oppo osv var eminente som transport...

    De kostet litt mer, særlig Oppo...

    Nå tror jeg bare det er nye Pioneer og Cambridge som gjelder, Oppo slutter vel.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ja, hvis det er fakta, så... ;)
    At de gamle Blurayspillerne var mer dedikerte i transport er vel ikke noe å lure på.

    Jeg har jo også sagt at en påkostet Dac kan overskygge sånne begrensninger.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Har tro på forskjell på drivverk. Rega sine som sampler er et safe bet, selv om det ikke er et dedikert drev. Er du heldig kan finne en eldre Parasound med remdrift, bygd av CEC.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    EM:

    - Audiolab MCDT
    - Musical Fidelity M1CDT
    -Perreaux Silhouette Transport
    Toppmatede verk er vanskelige å få tak i nå, så det gjelder heller ikke disse. Det betyr dog IKKE at de ikke er verd penga sine. Du kan prøve å hente deg en førstegenerasjons Denon S1 transport, men regn med solide priser.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Er det ikke? Noe å lure på, altså?
    Nei, jeg tror kanskje Panasonic sine nyere kan være dugandes, jeg vet ikke..

    Men jeg har ikke den erfaringen ellers, altså Sony, LG osv..

    Pioneer sin nye skal være arvtager til Oppo, men den koster.


    Denon spillerne var veldig bra på CD, ikke all musikk, men de var bra...
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Stello CDT-100. Veldig fornøyd med dette selv. Dessverre ikke så ofte på brukten.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Den britiske rørspesialisten Icon Audio har også en topp-mater. CDX-2 er spennende med rørutgang og en ikke avskrekkende pris.

    Icon Audio CD X2.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Ikke toppmatet, så beklager off topic, men denne har jeg lest en svært god test av i et engelsk tidsskrift:

    Vis vedlegget 512663

    https://nuprimeaudio.com/product/cdt-8-pro/?v=c2f3f489a005
    Nei, den der har jeg faktisk litt tro på. Nuprime virker som de er rimelig oppdatert teknologisk, så hvis dette hadde vært en toploader ville den vært på toppen av lista.

    Prøvde forresten å finne en forhandler av Nuprime for bare noen dager siden fordi jeg var nysgjerrig på noe helt annet, men virker som nærmeste distributør nå er i Sverige.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror nok Rega er mest bang for bucks som transport.. Samt den er toppmatet.

    Den er med i denne testen over CD trasport.
    https://www.stereophile.com/content/rega-research-apollo-cd-player

    Jeg har jo ikke prøvd den selv, men har hørt mange som bruker den her inne...

    Til den prisen ca 8k så er det ikke så mange andre alternativet...

    Er den jeg vurderer om jeg må stokke om på benken...
    Ja, den er på en måte den som har vært mest interessant hittil, hadde det ikke vært for at den tilsynelatende bare er å få som en komplett spiller og ikke et rent drivverk. Vil helst ikke betale for et analogt utgangstrinn jeg sannsynligvis ikke kommer til å bruke. Men har ikke utelukket den helt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Min oppfatning er at lydmessig er en bluray-spiller, som har buffering og allslags, med digitalutgang et minst like godt drivverk som noe annet, gitt at det har et greit brukergrensesnitt, lite mekanisk støy og leser platene raskt. Dette er ikke alle enige i. ;)

    ...men et toppmatet og gedigent, dedikert CD-drev er jo noen hakk kulere.
    Det kommer an på blurayspilleren... Mine gamle Denon dvd og bd spillere var geniale til dette... Sony jeg bruker nå er ikke like god.

    Men det kommer også an på DACen, har du en veldig god Dac som tar imot signal bra, så behøver det ikke være noe issue å bruke feks en billig Samsung som drev.

    Men det er mange faktorer.
    Hvis du har en gammel(dags) DAC som ikke takler jitter særlig bra, er det selvsagt viktig å finne et drivverk med lave jitterverdier, men det ville overraske meg hvis ikke moderne BD-spillere var bedre på dette også.
    Jeg har ganske ny BDP og DAC, så kan hende jeg ikke har så mye å hente på et eget CD-drivverk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Har tro på forskjell på drivverk. Rega sine som sampler er et safe bet, selv om det ikke er et dedikert drev. Er du heldig kan finne en eldre Parasound med remdrift, bygd av CEC.
    Husker Parasound hadde et sånt drivverk ja, men det må ha vært tilbake på 90-tallet en gang? Hvis jeg skal ha noe som er brukt vil jeg ikke ha noe som er mer enn noen få år gammelt, er jo kjipt hvis det ryker og man ikke får reparert det. Og hvordan er så gamle drivverk m.t.p. jitter sammenlignet med noe som er nytt?

    Jeg har litt tro på et skikkelig drivverk, men har også litt tvil på om det faktisk kan ha noe særlig å si så lenge discen spinner i riktig hastighet og blir avlest via en buffer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    EM:

    - Audiolab MCDT
    - Musical Fidelity M1CDT
    -Perreaux Silhouette Transport
    Toppmatede verk er vanskelige å få tak i nå, så det gjelder heller ikke disse. Det betyr dog IKKE at de ikke er verd penga sine. Du kan prøve å hente deg en førstegenerasjons Denon S1 transport, men regn med solide priser.
    Synd den Musical Fidelity'en ikke er en toploader, da kunne den vært aktuell. Denon S1 blir nok for gammel for meg, hvis det er den jeg tror det er.
     

    krisring

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2013
    Innlegg
    156
    Antall liker
    68
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    4
    Ikke toppmatet, så beklager off topic, men denne har jeg lest en svært god test av i et engelsk tidsskrift:

    Vis vedlegget 512663

    https://nuprimeaudio.com/product/cdt-8-pro/?v=c2f3f489a005
    Nei, den der har jeg faktisk litt tro på. Nuprime virker som de er rimelig oppdatert teknologisk, så hvis dette hadde vært en toploader ville den vært på toppen av lista.

    Prøvde forresten å finne en forhandler av Nuprime for bare noen dager siden fordi jeg var nysgjerrig på noe helt annet, men virker som nærmeste distributør nå er i Sverige.
    Mener jeg så en del Nuprime hos JFS Sound Systems I Drammen tidligere, men finner det ikke på siden deres nå. Kan jo være verdt en e-post kanskje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn