Digitale avspillere Toppmatet CD-drev - hva finnes i rimelige prisklasser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    En shootout mellom Project CD Box RS 2 T, Jays Audio CDT2 og Nuprime CDT 10 hadde vært artig.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Heller ikke toppmatet , dessverre, men den mest spennende , reine transporten for tida må da være Audiolab 6000CDT?? Kan ikke skjønne annet..Har samme drev som den dyrere, integrerte 8300CDQ. Slotmating, venstre side. Men mangler altså alt som ikke er avsett til å gjøre denne ene oppgaven best mulig. Slipper derfor de soniske negativer en integrert CD-spiller har, bør være enda litt lettere å matche opp mot en topp DAC uten å legge til mye egensignatur. Den er selvfølgelig der, men vil du ha mer enn OK avspillingsforhold til CDene uten å sprenge flaggskipet til DNB ser jeg svært lite negativt med denne. Det nye ilegget er mer stabilt enn skuffemekken de tidligere brukte, så denne bør vurderes for enhver som vil holde liv i CDer. Selv den som har fleretitusenkroners dac.. Hva tror du, Håkon? Du-som jeg- har jo flere års erfaring med merket, og vi har begge to eid feks.CDQer...Universelt nok for de fleste, vel??
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Finnes denne i Norge? Noen som har hørt det siste drivverket fra Pro-ject?
    Dette ble testet i Stereo + nr 5 sammen med Prebox2 , men jeg savner en grundigere vurdering av drivverket. Helst testet mot andre drev og en bedre DAC (eller flere).
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Kan vi oppfordre Håkon Rognlien til en test av drivverk i nærmeste framtid?

    Merker jeg begynner å bli lei av filer, ripping og Ipad'er som må lades i tide og utide...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi oppfordre Håkon Rognlien til en test av drivverk i nærmeste framtid?

    Merker jeg begynner å bli lei av filer, ripping og Ipad'er som må lades i tide og utide...
    Jeg har dessverre et nokså agnostisk forhold til forskjeller på drivverk, jeg mener at jeg stort sett ikke kan høre forskjeller med bind for øynene. :cool: Muligens finnes noen unntak til det, har nemlig også hatt noen opplevelser som strider mot den overbevisningen. Så kanskje jeg skulle forhøre meg hos leverandørene, og se hvor langt de tør å strekke seg....?


    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Kan vi oppfordre Håkon Rognlien til en test av drivverk i nærmeste framtid?

    Merker jeg begynner å bli lei av filer, ripping og Ipad'er som må lades i tide og utide...
    Jeg har dessverre et nokså agnostisk forhold til forskjeller på drivverk, jeg mener at jeg stort sett ikke kan høre forskjeller med bind for øynene. :cool: Muligens finnes noen unntak til det, har nemlig også hatt noen opplevelser som strider mot den overbevisningen. Så kanskje jeg skulle forhøre meg hos leverandørene, og se hvor langt de tør å strekke seg....?


    Mvh
    Håkon Rognlien
    Meg og en kompis hadde en test for noen uker siden angående drivverk, hadde ikke trodd at det var så mye å hente i positiv forstand.
    Testet en rimelig Marantz spiller, En Teac og Denon dcd 2500 Sacd. Var lett å høre at den dyrere Denon hadde mere å komme med, jeg vil si en meget stor forskjell :) som jeg kunne ha plukket ut i en blindtest hvilken dag som helst.

    Disse ble matet inn i en ARC Dac.

    mvh
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Kan vi oppfordre Håkon Rognlien til en test av drivverk i nærmeste framtid?

    Merker jeg begynner å bli lei av filer, ripping og Ipad'er som må lades i tide og utide...
    Jeg har dessverre et nokså agnostisk forhold til forskjeller på drivverk, jeg mener at jeg stort sett ikke kan høre forskjeller med bind for øynene. :cool: Muligens finnes noen unntak til det, har nemlig også hatt noen opplevelser som strider mot den overbevisningen. Så kanskje jeg skulle forhøre meg hos leverandørene, og se hvor langt de tør å strekke seg....?


    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hadde vært utrolig spennende!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.444
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi oppfordre Håkon Rognlien til en test av drivverk i nærmeste framtid?

    Merker jeg begynner å bli lei av filer, ripping og Ipad'er som må lades i tide og utide...
    Jeg har dessverre et nokså agnostisk forhold til forskjeller på drivverk, jeg mener at jeg stort sett ikke kan høre forskjeller med bind for øynene. :cool: Muligens finnes noen unntak til det, har nemlig også hatt noen opplevelser som strider mot den overbevisningen. Så kanskje jeg skulle forhøre meg hos leverandørene, og se hvor langt de tør å strekke seg....?


    Mvh
    Håkon Rognlien
    Da skulle du lånt Doxa dacen. Selv etter inntak av en hel Gammel Oppland så er forskjellene på Oppoen og Roksan spilleren slående....
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.173
    Torget vurderinger
    2
    Kan vi oppfordre Håkon Rognlien til en test av drivverk i nærmeste framtid?

    Merker jeg begynner å bli lei av filer, ripping og Ipad'er som må lades i tide og utide...
    Jeg har dessverre et nokså agnostisk forhold til forskjeller på drivverk, jeg mener at jeg stort sett ikke kan høre forskjeller med bind for øynene. :cool: Muligens finnes noen unntak til det, har nemlig også hatt noen opplevelser som strider mot den overbevisningen. Så kanskje jeg skulle forhøre meg hos leverandørene, og se hvor langt de tør å strekke seg....?


    Mvh
    Håkon Rognlien
    Da skulle du lånt Doxa dacen. Selv etter inntak av en hel Gammel Oppland så er forskjellene på Oppoen og Roksan spilleren slående....
    Hehe, you bet, den DAC'en vil jeg høre! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Heller ikke toppmatet , dessverre, men den mest spennende , reine transporten for tida må da være Audiolab 6000CDT?? Kan ikke skjønne annet..Har samme drev som den dyrere, integrerte 8300CDQ. Slotmating, venstre side. Men mangler altså alt som ikke er avsett til å gjøre denne ene oppgaven best mulig. Slipper derfor de soniske negativer en integrert CD-spiller har, bør være enda litt lettere å matche opp mot en topp DAC uten å legge til mye egensignatur. Den er selvfølgelig der, men vil du ha mer enn OK avspillingsforhold til CDene uten å sprenge flaggskipet til DNB ser jeg svært lite negativt med denne. Det nye ilegget er mer stabilt enn skuffemekken de tidligere brukte, så denne bør vurderes for enhver som vil holde liv i CDer. Selv den som har fleretitusenkroners dac.. Hva tror du, Håkon? Du-som jeg- har jo flere års erfaring med merket, og vi har begge to eid feks.CDQer...Universelt nok for de fleste, vel??
    Hifi Freaks selger Audiolab 6000 cdt for 3500 kr. Det må være et godt kjøp, da testen på den var bra. Ikke mange nye transporter til den prisen.
     
    Sist redigert:

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Audiolab 6000 cdt er så rimelig at man nesten blir skeptisk om den kan være bra , men jeg skal legge fordommene til side - inntil det motsatte evt. er bevist. Den skårer jo bra på tester i alle fall. Og noen drivverk er svært overpriset i forhold til byggekvalitet - uten at jeg skal nevne eksempler her.
    Reklokking av signalet er vel den største forbedringen på moderne drivverk (og andre digitale kilder) i forhold til tidligere. Finnes flere eldre drev som er bygget for å vare "evig" , men som har håpløst med jitter - som gjør at de ikke låter så bra med en moderne dac. Audiolab ligger vel i samme prisklasse som Cambridge CXC. Hvilken av de to som er best skal jeg ikke spekulere i , men det finnes tester og meninger hvis man googler litt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Finnes flere eldre drev som er bygget for å vare "evig" , men som har håpløst med jitter - som gjør at de ikke låter så bra med en moderne dac
    Betyr det at eldre drev høres bedre ut på gamle dac'er - eller sagt på en annen måte - er gamle dac'er mindre følsomme for jitter?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Finnes flere eldre drev som er bygget for å vare "evig" , men som har håpløst med jitter - som gjør at de ikke låter så bra med en moderne dac
    Betyr det at eldre drev høres bedre ut på gamle dac'er - eller sagt på en annen måte - er gamle dac'er mindre følsomme for jitter?
    I mange tilfeller er nok eldre dac'er mindre følsomme for jitter . Min Auralic Vega sier fort i fra hvis man stiller klokkeinnstillingen på de mest nøyaktige alternativene , men jeg kan kjøre den i Auto - og da spiller den hva som helst , men med dårligere lyd som resultat.

    (Og jitter er målbart - bare så det er nevnt. Uten at jeg har slikt utstyr).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Frode N: Problemet da er kurs på den danske krona...Stereofil er ny forhandler i Oslo. Uansett skulle jeg tro det er svært få som kan måle seg med den fleksibiliteten Audiolab oppviser matchmessig. Etter det jeg har lest skal de ha fått orden på ett av problemene med 8200-serien. All den tid at et slotmatet verk ikke har skuff..
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.253
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Frode N: Problemet da er kurs på den danske krona...Stereofil er ny forhandler i Oslo. Uansett skulle jeg tro det er svært få som kan måle seg med den fleksibiliteten Audiolab oppviser matchmessig. Etter det jeg har lest skal de ha fått orden på ett av problemene med 8200-serien. All den tid at et slotmatet verk ikke har skuff..
    Den selges på den norske siden for 3499nkr.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    X, Soundscape: Det har jeg ikke sett, Men med evt frakt vil jo uansett det bety en såpass forsvinnende liten besparelse kontra kjøp fra forhandler i Oslo at det nesten er mindre tenkelig å bestille på nett hvis man ikke bor som nærmeste nabo til Nissen selv.. All den tid at de fleste her nok veit ett og annet om hvordan landets posttjenester har behandlet så skjøre pakker i det siste. For min del er det iallefall ingen tvil om hvor mye god lyd som BØR finnes i en 6000 CDT. Audiolab av nyere, kinesiskprodusert dato har nemlig blitt sånne multikunstnere på generelt plan av en grunn...En ti år gammel 8000SE/CDE-pakke, for eksempel spiller helt MAGISK på et par små Dalier....og holder fortsatt mål mot nyere ting, også fra produsenten selv. Det gjelder også 8200-serien , opp mot alle tenkelige konkurrenter. Dagens IAG-eide Audiolabs komponenter har en nær sagt skremmende evne til å vokse med oppgaven, så den transporten bør kunne gå knirkefritt inn i et halvmillionssystem, den- forutsatt riktig match ellers...Rega har også denne kvaliteten.
     
    Sist redigert:

    HeyHo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.10.2016
    Innlegg
    1.544
    Antall liker
    3.054
    Torget vurderinger
    2
    Fri frakt på kjøp over 500 på Hifi Freaks,levert på døra av DHL.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    HeyHo: Noe du vurderer selv?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Selv om jeg innrømmer at jeg liker cm tykke kabinetter og overdimensjonert både her og der, så er det nok ikke der man henter ut det meste av godlyden i et drivverk - så kan hende Audiolab har noe å fare med. Nye Pro-ject samt Jay's Audio er også interessante , men da snakker vi en helt annen pris - hvor det finnes konkurrenter (ikke minst på bruktmarkedet).

    Audiolab som altså kan kjøpes til 3500 kroner ser slik ut...

    Audiolab 6000 cdt.jpg


    Mens dette forlanges det 30.000 kroner for . Den prisforskjellen kan ikke ligge i produksjonskostnader i alle fall.

    tl5.jpg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Audiolab får jo strålende omtaler også, og snart er det black friday:D
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.816
    Antall liker
    38.471
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Selv om jeg innrømmer at jeg liker cm tykke kabinetter og overdimensjonert både her og der, så er det nok ikke der man henter ut det meste av godlyden i et drivverk - så kan hende Audiolab har noe å fare med. Nye Pro-ject samt Jay's Audio er også interessante , men da snakker vi en helt annen pris - hvor det finnes konkurrenter (ikke minst på bruktmarkedet).

    Audiolab som altså kan kjøpes til 3500 kroner ser slik ut...

    Vis vedlegget 560207

    Mens dette forlanges det 30.000 kroner for . Den prisforskjellen kan ikke ligge i produksjonskostnader i alle fall.

    Vis vedlegget 560208
    Dette så virkelig ikke bra ut, litt som Primare og jeg hadde aldri kjøpt noe med en slik byggekvalitet men det er meg.

    mvh
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det noen som kan komme med belegg for hvorfor et dedikert cd-drev skal kunne være en fordel framfor f.eks. en blu-ray spiller som etter sigende bufrer signalet og således allikevel burde kunne levere en perfekt bitsteam til DAC?
     

    FSF

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2015
    Innlegg
    314
    Antall liker
    427
    Torget vurderinger
    4
    Jeg landet på at jeg måtte ha cd-spiller/drev i oppsettet. For mange CD'er i hylla og for mye nostalgi i kroppen til at jeg følte meg komfortabel med en utelukkende streamingbasert løsning.

    Jeg var opprinnelig på utkikk etter et rent drev, siden jeg har dedikert dac, men siden jeg kjøper så å si utelukkende brukt, endte jeg opp med en fullverdig cd-spiller som jeg bruker som drev (coax inn i dacen; bypasser intern dac i spilleren). Det er litt overkill og unødvendig dersom forutsetningen hadde vært at jeg kjøpte nytt, men bruktmarkedet styrer. Jeg endte opp med å betale litt under 1/3 av nypris for en CEC CD-5. Beltedrevet, dønn solid sak, er helt tyst (hører ikke at cd'en snurrer igang engang)..! Lyden er klokkeren og nøytral; anbefaler deg/dere å sjekke ut CEC om det skulle dukke opp noen rimelige alternativer på brukten.

    496733d1528187128-c-e-c-cd5-beltedrevet-cd-spiller-demo-hos-audioakta-ren-gja-vik-den-7-6-kl-15-.jpg


    cec-tl-0-30.jpg
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.018
    Antall liker
    2.108
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Selv om jeg innrømmer at jeg liker cm tykke kabinetter og overdimensjonert både her og der, så er det nok ikke der man henter ut det meste av godlyden i et drivverk - så kan hende Audiolab har noe å fare med. Nye Pro-ject samt Jay's Audio er også interessante , men da snakker vi en helt annen pris - hvor det finnes konkurrenter (ikke minst på bruktmarkedet).

    Audiolab som altså kan kjøpes til 3500 kroner ser slik ut...

    Vis vedlegget 560207

    Mens dette forlanges det 30.000 kroner for . Den prisforskjellen kan ikke ligge i produksjonskostnader i alle fall.

    Vis vedlegget 560208
    Nå er det noen som mener at reimdrift har noe for seg i et drivverk. Det skal jeg ikke mene så mye om. Jeg tilhører de som mener at lyd også er en subjektiv opplevelser og at man ikke alltid kan måle seg fram til best lyd.Men uavhengig av dette så mener jeg at man burde spandere på seg en noe mer solidere konstruksjon enn enn sistnevnte over.Spinkelt kabinett som ikke demper vibrasjoner, spinkel strømforsyning, kun en trafo til både drev og digitalkort. Min Esoteric framstår som en bulldozer i forhold
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er det noen som kan komme med belegg for hvorfor et dedikert cd-drev skal kunne være en fordel framfor f.eks. en blu-ray spiller som etter sigende bufrer signalet og således allikevel burde kunne levere en perfekt bitsteam til DAC?
    Audiolaben bufrer også signalet...

    https://www.stereofil.no/stereo/cd-spillere/audiolab-6000cdt
    Bl.a.
    6000CDT benytter seg av en superstabil slot inn-mekanisme som også bufrer det digitale signalet for minst mulig jitter og digitale avlesningsfeil pga. riper, støv etc. Dette er rett og slett teknologi som man vanligvis ikke finner i denne prisklassen, spesiellt når man tar i betraktning hvor skikkelig selve aparatet er bygget med strømforsyning av ringkjerne-typen, OLED display og en vekt på over 5 kg.

    Og en vannvittig god omtale her.
    https://theaudiophileman.com/6000cdt-cd-transport-from-audiolab/
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.808
    Antall liker
    564
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Så det elektroniske systemet som behandler signalet er altså viktigere enn en solid plattform? Hvordan ligger cd'en inne i sprekken? Blir den holdt fast på noen måte?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Så det elektroniske systemet som behandler signalet er altså viktigere enn en solid plattform? Hvordan ligger cd'en inne i sprekken? Blir den holdt fast på noen måte?
    Jeg ville vel sagt - ja takk begge deler. CEC er nevnt her , og de spiller bra de - her er en jeg hadde på test hjemme. Den gruset ikke akkurat drevet i Cary spilleren min , ble mer nyanseforskjeller med en knapp seier til CEC kanskje. Uansett ikke nok til at det ble løp og kjøp for min del.

    test1.jpg


    Jeg har to bra drivverk (NAD M50 er overraskende bra egentlig) - så jeg tror jeg må høyere opp på stigen enn Audiolab for en oppgradering , men alle innspill og nyheter følges med interesse.

    streaming.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er det noen som kan komme med belegg for hvorfor et dedikert cd-drev skal kunne være en fordel framfor f.eks. en blu-ray spiller som etter sigende bufrer signalet og således allikevel burde kunne levere en perfekt bitsteam til DAC?
    Audiolaben bufrer også signalet...

    https://www.stereofil.no/stereo/cd-spillere/audiolab-6000cdt
    Bl.a.
    6000CDT benytter seg av en superstabil slot inn-mekanisme som også bufrer det digitale signalet for minst mulig jitter og digitale avlesningsfeil pga. riper, støv etc. Dette er rett og slett teknologi som man vanligvis ikke finner i denne prisklassen, spesiellt når man tar i betraktning hvor skikkelig selve aparatet er bygget med strømforsyning av ringkjerne-typen, OLED display og en vekt på over 5 kg.

    Og en vannvittig god omtale her.
    https://theaudiophileman.com/6000cdt-cd-transport-from-audiolab/
    Ja, jeg så at den også bufrer signalet. Men hvis en bluray spiller gjør det samme, hva er da egentlig fordelen med et dedikert cd-drev, annet enn eventuell eierglede og betjeningsvennlighet?

    En UHD bluray spiller som den jeg selv har fra SONY ser også ganske skikkelig laget ut. Og tilsynelatende ikke noe dårligere enn CEC drevet avbildet over her, heller?

    sony-ubp-x800-4k-universal-bluray-dvd-super-audio.jpg


    36601488786_2150fa31d6_b.jpg
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.051
    Antall liker
    33.671
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Man skulle ikke tro et drivverk utgjorde store forskjellen egentlig , men forskjeller er det. Hvor vanskelig kan det være å hente ut signalene fra skiva og sende de i en jevn bitstream til dac'en liksom ? Hva som utgjør forskjellene er jeg redd jeg ikke har alle svarene på - i så fall hadde jeg kanskje bygget CD-drev :)

    CEC lager sine egne spinnere med remdrift , mens andre (som mbl) har forklaringer på hvorfor remdrift ikke er optimalt osv. Så jeg venter i spenning på det ultimate drivverk til en betalbar pris !

    Philips har jo flere gode drev - og veldig mange high-end spillere /proff spillere bruker nettopp det. Det spennende med Pro-ject CD BOX RS2T er at det bruker et nyutviklet drev (CD-pro 8 ) fra tidligere Philips utviklere. RS2T er første spiller som benytter dette verket, hvilket betyr at det nok dukker opp flere steder også. Men her snakker vi altså om ca 25.000 kroner.

    pj-cd-box-rs2-t-silverscreen__large_full.jpg
     
    Sist redigert:

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tja, du kan så si, en cd transport har færre komponenter, sannsynligvis raskere og enklere bruke. Har inntrykk av at BD spillere er tregere og at det er lite eller ingen informasjon i displayet slik at det er greiest å sette på TVen. I hvertfall til man har lært seg å kjenne hva man skal trykke på av knapper for å få den til å spille:)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tja, du kan så si, en cd transport har færre komponenter, sannsynligvis raskere og enklere bruke. Har inntrykk av at BD spillere er tregere og at det er lite eller ingen informasjon i displayet slik at det er greiest å sette på TVen. I hvertfall til man har lært seg å kjenne hva man skal trykke på av knapper for å få den til å spille:)
    Ja, ja, og ja. Færre komponenter, trolig raskere (selv om jeg ikke opplever UPB-X800 som treg), og min spiller har faktisk ikke display i det hele tatt, noe jeg setter pris på hver gang jeg skal se en film. Man må som du sier ha på tv for å få opplysninger om spor o.s.v. Hvis man ikke bryr seg om disse tingene og kun tenker på hva som er lydmessig best, hva da? Er det fortsatt noen grunn til å velge et dedikert cd-drev? :)

    Det jeg vil fram til er at jeg personlig ikke ser noen grunn til å betale store summer for eksotiske drev hvis en bufrende multispiller leverer like god kvalitet på det digitale signalet ut til DAC'en. Derfor lurer jeg på om det er noe jeg har oversett, hvis man kun tar hensyn til lydkvalitet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Man skulle ikke tro et drivverk utgjorde store forskjellen egentlig , men forskjeller er det. Hvor vanskelig kan det være å hente ut signalene fra skiva og sende de i en jevn bitstream til dac'en liksom ? Hva som utgjør forskjellene er jeg redd jeg ikke har alle svarene på - i så fall hadde jeg kanskje bygget CD-drev :)

    CEC lager sine egne spinnere med remdrift , mens andre (som mbl) har forklaringer på hvorfor remdrift ikke er optimalt osv. Så jeg venter i spenning på det ultimate drivverk til en betalbar pris !
    Er det jeg lurer litt på, om ikke en rimelig bluray spiller som bufrer det digitale signalet er så optimalt som det kan få blitt. :)
     

    Hb 52

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2014
    Innlegg
    940
    Antall liker
    704
    Torget vurderinger
    10
    Ligger en MHZS CD 88 på Finn .
    Den er meget bra !! Har en selv ...
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.507
    Antall liker
    9.252
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Tja, du kan så si, en cd transport har færre komponenter, sannsynligvis raskere og enklere bruke. Har inntrykk av at BD spillere er tregere og at det er lite eller ingen informasjon i displayet slik at det er greiest å sette på TVen. I hvertfall til man har lært seg å kjenne hva man skal trykke på av knapper for å få den til å spille:)
    Ja, ja, og ja. Færre komponenter, trolig raskere (selv om jeg ikke opplever UPB-X800 som treg), og min spiller har faktisk ikke display i det hele tatt, noe jeg setter pris på hver gang jeg skal se en film. Man må som du sier ha på tv for å få opplysninger om spor o.s.v. Hvis man ikke bryr seg om disse tingene og kun tenker på hva som er lydmessig best, hva da? Er det fortsatt noen grunn til å velge et dedikert cd-drev? :)

    Det jeg vil fram til er at jeg personlig ikke ser noen grunn til å betale store summer for eksotiske drev hvis en bufrende multispiller leverer like god kvalitet på det digitale signalet ut til DAC'en. Derfor lurer jeg på om det er noe jeg har oversett, hvis man kun tar hensyn til lydkvalitet.
    Jeg ser ingen grunn til å betale en fantazillion for en transport, jeg har ikke behov for blue ray så jeg tror jaggu meg jeg bestiller meg en Audiolab i slutten av måneden og kobler den til den DACen jeg har i C49. Jeg er overbevist om at den er god nok.:)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn