Digitale avspillere Toppmatet CD-drev - hva finnes i rimelige prisklasser?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Min oppfatning er at lydmessig er en bluray-spiller, som har buffering og allslags, med digitalutgang et minst like godt drivverk som noe annet, gitt at det har et greit brukergrensesnitt, lite mekanisk støy og leser platene raskt. Dette er ikke alle enige i. ;)

    ...men et toppmatet og gedigent, dedikert CD-drev er jo noen hakk kulere.
    Det kommer an på blurayspilleren... Mine gamle Denon dvd og bd spillere var geniale til dette... Sony jeg bruker nå er ikke like god.

    Men det kommer også an på DACen, har du en veldig god Dac som tar imot signal bra, så behøver det ikke være noe issue å bruke feks en billig Samsung som drev.

    Men det er mange faktorer.
    Hvis du har en gammel(dags) DAC som ikke takler jitter særlig bra, er det selvsagt viktig å finne et drivverk med lave jitterverdier, men det ville overraske meg hvis ikke moderne BD-spillere var bedre på dette også.
    Jeg har ganske ny BDP og DAC, så kan hende jeg ikke har så mye å hente på et eget CD-drivverk.
    Vel, jeg tviler som sagt, men det er jo veldig tøft. Det skal ikke undervurderes.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Finnes en Electrocompagniet som er toploaded Transport... Men jeg kommer ikke på navnet, tror den har utgått.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    EMC-1 finnes enda, men er en full cd-spiller.
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.163
    Antall liker
    540
    Micromega har vel noen topmatede cd drev.

    Vis vedlegget 512666
    I en verden med mange estetisk vakre produkter er denne en grufull stygg sak, jeg klarer ikke å se den uten å irritere meg over det forferdelige designet denne har. Ja visst er smaken som baken, delt, men de skal ha rimelig spesiell estetisk sans de som synes denne ser pen ut (jeg tror det gjelder få)...

    Håper TS går for noe mer estetisk vakkert enn denne grusomt stygge boksen. Selv den forferdelige Rega Planet (var det det den heter? CD-spilleren fra Rega som kom på nitti-tallet, den var heller ikke pen), er en skjønnhet til sammenligning. Sistnevnte er forøvrig en spiller jeg liker og jeg har et godt forhold til Rega, så intet vondt om det merket... Men altså, jeg strever med å finne superlativer for hvor stygg Micromega'en er, spesielt fronten med knapper, display og skrift, fysj!!
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.841
    Antall liker
    50.842
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    A682ECEC-56D6-4EBB-B30F-8941CB856242.jpg

    Ikke i den pris klassen du nevner men et meget bra CD drev.
    Fikk mit i dag og dette låter utrolig bra,ikke en lyd i fra selve drevet.

    O
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Micromega har vel noen topmatede cd drev.

    Vis vedlegget 512666
    I en verden med mange estetisk vakre produkter er denne en grufull stygg sak, jeg klarer ikke å se den uten å irritere meg over det forferdelige designet denne har. Ja visst er smaken som baken, delt, men de skal ha rimelig spesiell estetisk sans de som synes denne ser pen ut (jeg tror det gjelder få)...

    Håper TS går for noe mer estetisk vakkert enn denne grusomt stygge boksen. Selv den forferdelige Rega Planet (var det det den heter? CD-spilleren fra Rega som kom på nitti-tallet, den var heller ikke pen), er en skjønnhet til sammenligning. Sistnevnte er forøvrig en spiller jeg liker og jeg har et godt forhold til Rega, så intet vondt om det merket... Men altså, jeg strever med å finne superlativer for hvor stygg Micromega'en er, spesielt fronten med knapper, display og skrift, fysj!!
    Micromega sitt drivverk med sitt stramme, tidløse og nøkterne formspråk er en klassiker såvel lyd-. Som utseendemessig.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vakker den Denon. Men, lik Sony, et helvete å skaffe deler til om noe ryker. Byggekvaliteten er uansett fantastisk, men det er ikke et drev..
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Stello CDT-100. Veldig fornøyd med dette selv. Dessverre ikke så ofte på brukten.
    Hadde både cdt og dac`n i 100-serien til Stello. Dac`en var veldig god, men jeg ble aldri helt venn med cd-spilleren fordi pucken hadde massen øverst, ikke nederst mot plata.. Merkelig, spør dere meg! Man kunne ta av lokket og beskue at pucken vibrerte.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis du har en gammel(dags) DAC som ikke takler jitter særlig bra, er det selvsagt viktig å finne et drivverk med lave jitterverdier, men det ville overraske meg hvis ikke moderne BD-spillere var bedre på dette også.
    Jeg har ganske ny BDP og DAC, så kan hende jeg ikke har så mye å hente på et eget CD-drivverk.
    Vel, jeg tviler som sagt, men det er jo veldig tøft. Det skal ikke undervurderes.
    Vet ikke om jeg er helt klar for å flenge ut tusenvis av kroner på et dedikert drivverk bare for å tøffe meg. Men joda, det er noe med betjeningsvennlighet og hva som føles bra. En ting jeg ikke er så begeistret for på Sony BDP'en jeg bruker nå er at det er et deksel over skuffen i fronten som vippes ned når man kjører skuffen ut. Gir meg en litt jalla-80-talls-plastrack-følelse. Men det funker bra når man ser film, da er fronten på spilleren helt svart uten noen form for display.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Finnes en Electrocompagniet som er toploaded Transport... Men jeg kommer ikke på navnet, tror den har utgått.
    EMC-1 finnes enda, men er en full cd-spiller.
    Ja, det var jo EMC-1 UP jeg hadde før jeg gikk over til BDP og DAC. Det stemmer også at det er en spiller med integrert DAC, og i tillegg mener jeg å ha lest her inne en gang for lenge siden (tror det var Asbjørn som skrev det), at de digitale utgangene på denne var ikke var spesielt gjennomarbeidet og egentlig ikke noe særlig å skryte av. Men kan hende det gjelder den gamle utgaven, uansett er det ikke aktuelt å kjøpe siste utgave som koster 40 K ny bare for å bruke den som drivverk. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Micromega har vel noen topmatede cd drev.

    Vis vedlegget 512666
    I en verden med mange estetisk vakre produkter er denne en grufull stygg sak, jeg klarer ikke å se den uten å irritere meg over det forferdelige designet denne har. Ja visst er smaken som baken, delt, men de skal ha rimelig spesiell estetisk sans de som synes denne ser pen ut (jeg tror det gjelder få)...

    Håper TS går for noe mer estetisk vakkert enn denne grusomt stygge boksen. Selv den forferdelige Rega Planet (var det det den heter? CD-spilleren fra Rega som kom på nitti-tallet, den var heller ikke pen), er en skjønnhet til sammenligning. Sistnevnte er forøvrig en spiller jeg liker og jeg har et godt forhold til Rega, så intet vondt om det merket... Men altså, jeg strever med å finne superlativer for hvor stygg Micromega'en er, spesielt fronten med knapper, display og skrift, fysj!!
    Som sagt har jeg et litt anstrengt forhold til Micromega, men det er utelukkende på grunn av tidligere dårlige erfaringer med driftssikkerhet og at det ikke lot seg reparere.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vis vedlegget 512693
    Ikke i den pris klassen du nevner men et meget bra CD drev.
    Fikk mit i dag og dette låter utrolig bra,ikke en lyd i fra selve drevet.

    O
    Det kuleste hadde nok vært å kjøpe et drev som det der bare i svart, men spiller ikke så mye CD for tiden at jeg klarer å få meg til å rettferdiggjøre utlegget på 25.000,-. Har heller ikke noe hastverk med å få dette på plass, så hvem vet hva jeg kan finne på i framtida hvis jeg blir fristet nok. ;D

    Men da burde jeg blitt ganske sikker på at det virkelig gjør noe positivt for lyden først, uansett. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vakker den Denon. Men, lik Sony, et helvete å skaffe deler til om noe ryker. Byggekvaliteten er uansett fantastisk, men det er ikke et drev..
    Er det jeg tenker også. Det ser skikkelig fett og massivt ut, men jeg syns det er for dyrt og for gammelt, og som du sier tror jeg det kan være slitsomt å få reparert det igjen hvis det først ryker.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    art-g3-0-audionet.jpg


    Liker veldig godt Audionet jeg
    Granitt som bunnplate
     

    Fluefiskeren

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    1.101
    Antall liker
    962
    Sted
    Kristiansand
    Fant prisliste fra Hagto. Pris på Sparkler Audio S507 CD-spilleren er kr. 21.000 (med DAC). Hva prisen er som rent drivverk framkommer ikke av det jeg har her.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    730
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Stello CDT-100. Veldig fornøyd med dette selv. Dessverre ikke så ofte på brukten.
    Hadde både cdt og dac`n i 100-serien til Stello. Dac`en var veldig god, men jeg ble aldri helt venn med cd-spilleren fordi pucken hadde massen øverst, ikke nederst mot plata.. Merkelig, spør dere meg! Man kunne ta av lokket og beskue at pucken vibrerte.
    Har faktisk ikke tenkt over dette, men takk skal du faenmegha ;)
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Fås både som transport og spiller.
    Laget på samme fabrikk som Cec og Teak.
    300grams puck. Beltedrevet. Selve transporten er frakoblet resten av chassiset. Altså flytende oppheng. 8.5kg.
    Omtrent umulig å få tak i brukt i Norge. Men en god sak.

    Tidligere eide jeg en Micromega Trio transport. Kjøpte den i 1996. Ble brukt rundt 5-8 timer hver dag til 2000. Ble solgt til min far. Som fortsatt bruker den. Disse er nok ett unntak fra de dårlige CD spillerne til Micromega. Dvs Micromega hadde en Stage serie. Med Philips drivverk. Disse Philips drivverkene var det ekstremt mye problemer med. De trengte å oljes rimelig ofte. I tillegg oppstod det bugs på elektronikken av og til (les ofte,for noen).
    Jeg jobbet på OHC den gang. Og disse solgte godt selv med sitt dårlige rykte, fordi folk syntes de låt godt. Olje problemet fikset vi som regel fortløpende selv. Da det var en easy fix.
    Elektroniske problemer var verre. Da Franskmennene ikke ville gi fra seg tegninger i starten. Så vi måtte sende alt tur/retur . Og de visste å bruke tid. Vi fikk til slutt "lov" å sende en mann som fikk opplæring på Micromega. Men ja, nok off topic.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    ^Den virker fin den der, og hvis man kan få den i sort til en sivilisert pris så kunne den vært interessant. Kan jo holde utkikk etter den brukt også hvis den er mulig å reparere hvis den går i stykker. Takk for tips.

    Min erfaring med Micromega er Minium og Premium DVD spillerne de kom med for mange år siden. Først kjøpte jeg en Minium siden den fikk så bra test i L&B for egenskapene som CD-spiller (den var vel egentlig bare "ok"), men uansett gikk den istykker etter ikke altfor lang tid. Når jeg leverte den inn hos nettopp OHC på garanti så var det vel sånn at de mente den ikke kunne repareres etter en stund, men jeg fikk demomodellen de hadde inne i butikken av en Premium isteden. Den låt skikkelig bra på CD også syns jeg den gangen (veldig bra bass), men gikk også dessverre i stykker etter kort tid og nektet å lese plater. Og det er historien om hvordan jeg ble ferdig med Micromega som merke. Tror det var noe med drivverket i begge tilfeller, og mener å huske det var noe med at franskmennene var litt vanskelig å ha med å gjøre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hehe... Kjenner meg igjen.. Leverte min til service.. Oslo Hificenter fant den ikke igjen... Ferdig med Micromega og forsåvidt surrehuene som jobbet der..
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    ^Den virker fin den der, og hvis man kan få den i sort til en sivilisert pris så kunne den vært interessant. Kan jo holde utkikk etter den brukt også hvis den er mulig å reparere hvis den går i stykker. Takk for tips.

    Min erfaring med Micromega er Minium og Premium DVD spillerne de kom med for mange år siden. Først kjøpte jeg en Minium siden den fikk så bra test i L&B for egenskapene som CD-spiller (den var vel egentlig bare "ok"), men uansett gikk den istykker etter ikke altfor lang tid. Når jeg leverte den inn hos nettopp OHC på garanti så var det vel sånn at de mente den ikke kunne repareres etter en stund, men jeg fikk demomodellen de hadde inne i butikken av en Premium isteden. Den låt skikkelig bra på CD også syns jeg den gangen (veldig bra bass), men gikk også dessverre i stykker etter kort tid og nektet å lese plater. Og det er historien om hvordan jeg ble ferdig med Micromega som merke. Tror det var noe med drivverket i begge tilfeller, og mener å huske det var noe med at franskmennene var litt vanskelig å ha med å gjøre.
    Jeg kjøpte også Premium DVD i 1998. Min virker fortsatt. Har dog ikke vært noe særlig i bruk siste 3 år. Spiller fortsatt bra. Drivverket begynte å bråke for 4 år siden.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Vi hadde ekstremt mye service på Micromega. Og ikke alltid vi fikk tilbake spillerne fra Service. Vi pleide å løse det med kunden. Franskmennene var ikke litt vanskelige. De var ekstremt sære og vanskelige!!
    Det var rett og slett flaut å forhandle det pga dette. Siste årene jeg jobbet der (frem til oktober 2000) så frarådet jeg kundene å kjøpe dette merket. Allikevel ville folk ha de. (Nesten som dyre kabler[emoji56][emoji56])
    Hehe... Kjenner meg igjen.. Leverte min til service.. Oslo Hificenter fant den ikke igjen... Ferdig med Micromega og forsåvidt surrehuene som jobbet der..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Vi hadde ekstremt mye service på Micromega. Og ikke alltid vi fikk tilbake spillerne fra Service. Vi pleide å løse det med kunden. Franskmennene var ikke litt vanskelige. De var ekstremt sære og vanskelige!!
    Det var rett og slett flaut å forhandle det pga dette. Siste årene jeg jobbet der (frem til oktober 2000) så frarådet jeg kundene å kjøpe dette merket. Allikevel ville folk ha de. (Nesten som dyre kabler[emoji56][emoji56])
    Hehe... Kjenner meg igjen.. Leverte min til service.. Oslo Hificenter fant den ikke igjen... Ferdig med Micromega og forsåvidt surrehuene som jobbet der..
    Min hadde kommet tilbake og satt på lager. Men på lageret var det lite å hente. Ble tilbudt en Loewe dvd spiller... Ikke så happy da.. :p;).
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Hadde Micromega Drive/Dac 1,2 og 3 - oppgradert etter kvart som problema oppstod....

    Eig ein Micromega Solo mk 1 (topploader), som står og støver ned. Hadde tilsyn på el-anlegget, og med den kobla i veggen var det uakseptabelt mykje "jordfeil" på den kursen. Kobla den ut, og det var ok. Den har ikkje vore tilkobla sidan.

    Mvh Arild
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    micromega leverte usedvanlig mange mandagseksemplarer, ja.
    og dessuten et par idiosynkratiske løsninger som ikke alltid holdt vann.
    men det spilte bra, og de som fikk kloa i maskiner som ikke lagde trøbbel var happy.
    vinagunner overtok en duo 3.1 cd-transport fra meg, og han har ikke hatt noen problemer.
    det hadde ikke jeg og eieren før meg heller.
    tilsammen har den tjenestegjort i ca 10 år (pluss 4-5 år lagret i boden min).

    når det er sagt - alt kommer til å gå i stykker før eller senere, micromega eller ei.
    helst senere, selvsagt.
    mange av de rimeligere seriene til micromega (som f.ek. stage-serien) var under enhver kritikk når det gjaldt driftssikkerhet.
     
    Sist redigert:

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Er den spilleren fra Acustic Art versjonen som tar Sacd? Mener den er bygd på et Pioneer drivverk i såfall. Leste et par gode tester av den for noen år siden. Hvordan synes du den spiller?

    Jeg synes toppladere er de kuleste spillerne å se på, men da sacd er et absolutt must begrenser utvalget seg. Toget for Oppo 205 er uansett gått så nå må jeg se meg litt om igjen.

    Electrocompaniet hadde en kort stund denne: https://www.hifi-voice.com/testy-a-...a-transporty/57-electrocompaniet-emc-1-mk-iii

    Den ble det ikke laget mange av, tror EC ikke fikk kjøpt flere drivverk (?). Noen som har denne og kan si noe pent om den? Ikke lett å finne brukt, men jeg kunne virkelig tenkt meg en slik.

    Eller en slik, Ayon CD-35: https://www.ayonaudio.com/products/digital/cd-player/cd-35/
    Den kan fåes med fullt utbygd Pre-Amp også, da har man det meste utenom streaming.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn