Topping – utprøving av toppserien D90/A90/Pre90

Topping-90serie-4.jpg


Det har gått gjetord om Topping, ein kinesisk hifi-produsent som har greidd meisterstykket å levere produkt av svært høg kvalitet til låge prisar. I oktober 2020 vart desse tilgjengelege gjennom ein overraskande ny nettbutikk, på Hifi-sentralen, nettsida der norsktalande diskuterer hifi. Eg heiv meg på telefonen...

Litt om bakgrunn og bias

Eg har lenge vore på jakt etter ein fornuftig digital-analog-konvertar (eit alt for langt ord, så ei forkorting må til. DAC brukar mange. Eg går for ei fornorsking og skriv DAK. Kanskje eg kjem til å gå endå lenger og skrive «dakk» etter kvart. Vi får sjå.)

Det er massevis av gode dak-kandidatar på marknaden, men dei eg har høyrt på har svært høg pris som fellesnemnar, så det har berre vore korte besøk i Audiophile-stova. Men lovorda om Topping-produkta var interessante. Så den mest aktuelle D90 vart bestilt på prøve (alle nettbutikkar har 14 dagars angrefrist etter kjøpslova, så dette er greitt). Eg fekk også låne A90, ein forforsterkar med innebygd forsterkar for øyretelefonar.

No er det slik her i heimen at familien helst vil høyre vinyl når det skal lyttast skikkeleg, noko som sikkert har prega preferansane vore i den grad at alle dakkar så langt har vorte sende attende til leverandør. Eg har gjerne sett dei uaktuelle på grunn av høg pris, medan mi svært så musikkinteresserte kone ikkje likar «den digitale klangen», noko som eg i bunn og grunn er einig i. Så lenge eg har musikken på vinyl, vert det helst til at vi spelar denne. Men eg innrømmer at eg også veit å sette pris på høg oppløysing, masse detaljar, høyre nyansar innan dynamikk, så når alt kjem til alt har eg ambivalens når eg skal oppsummere mine lydlege preferansar. Iallfall er det viktig for meg å unngå at klangbalansen tenderer mot det harde og lyse, men samstundes unngå det overdrivne og runde, maskerte.

Det var høgst uventa å lese at Hifisentral-høvdingen starta nettbutikk. Men samstundes var det svært interessant å lese om Topping-produkta, som baserer seg på å drive masseproduksjon og -distribusjon, slik at prisane kan haldast nede. Interessant, på fleire måtar. Så eg kontakta høvdingen og fekk han til å sende meg nokre godsaker...

Då pakken kom i posten var det tydeleg at det satsa på små apparat: halv breidde (22 cm) og halvanna kilo. Ideelt å sende i posten med minimale portoutgifter. Veldig greitt når produkta kan lagast slik utan støy. Pene boksar og god polstring gjer dessutan at postverket skal vere uvanleg ondskapsfullt for å ta knekken på dei.....'

Les heile artikkelen om Topping 90-serien hos Audiophile

Topping-90serie-5.jpg
 

Kommentarer

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.212
Antall liker
6.125
Sted
Under stjernene
Sitat:
"Eg går for ei fornorsking og skriv DAK."

fornorskning - Store norske leksikon:
Fornorsking er en betegnelse på den assimilasjonspolitikken som norske myndigheter drev mot samene og senere også kvenene fra ca. midt på 1800-tallet og frem til 1960-årene.

DAK eksisterer allerede: Datamaskin-Assistert Konstruksjon
Ikke bra Arve. ;)

Lurer på når du har testet Vera, Kiseiki Blue og Topping D90, har du kjøpt enhetene eller kjøper du de etter at du har testet?
Blir litt rart uansett.:rolleyes:
 
M

MusicBear

Gjest
Sitat:
"Eg går for ei fornorsking og skriv DAK."

fornorskning - Store norske leksikon:
Fornorsking er en betegnelse på den assimilasjonspolitikken som norske myndigheter drev mot samene og senere også kvenene fra ca. midt på 1800-tallet og frem til 1960-årene.

DAK eksisterer allerede: Datamaskin-Assistert Konstruksjon
Ikke bra Arve. ;)

Lurer på når du har testet Vera, Kiseiki Blue og Topping D90, har du kjøpt enhetene eller kjøper du de etter at du har testet?
Blir litt rart uansett.:rolleyes:
Hadde han kjøpt alle produktene han hadde testet så er jeg enig med deg. Men det tviler jeg på at han gjør, samtidig som jeg ikke er redd for å slå et (stooort) slag for troverdigheten til gutta boys på audiophile.no

Derimot er jeg enig med deg i det du mener om bokstavene DAK - en DAC er en DAC - uansett hvor i Norge man måtte bo eller bu :cool:
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.043
Torget vurderinger
32
Angående DAC/DAK eller andre ord. Tror Lyd&Bilde ofte bruker digitalomvandler. Selv bruker jeg digitalkonverter, da jeg som Arve ikke er så glad i engelske forkortelser som dac (selv om jeg bruker det innimellom selv også).

Roy
 
2

2xJ

Gjest
Skulle gjerne ha lest testen, men da må den stå på norsk... Noen som kan oversette ??

👿
 

ELJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.103
Antall liker
1.822
Sted
Harstad
Torget vurderinger
23
Lurer på om når de kommer med en streamer i samme format som D serien?
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.753
Antall liker
487
Sted
Stockholm
Renheten denne dacen presterer gir meg mastertape assosiasjoner fra tiden jeg jobba som lydtekniker i NRK, spesielt på Tidal PCM oppsampla til DSD 512.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.167
Antall liker
34.546
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Lurer på om når de kommer med en streamer i samme format som D serien?
Topping svarte meg nettopp på dette spørsmålet.
" We have noticed that there is strong demand for such products, so we are indeed studying such products. Since this requires a relatively long period, we cannot launch products in the short term. Our first player product will focus more on playing SD cards. "
 
  • Liker
Reaksjoner: ELJ

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Jeg kjøpe Topping D90 etter all den positive omtalen og begeistringen denne Dak'en fikk av dem som hadde kjøpt den. Spesielt på streaming med Tidal, JRiver, har allt blir så avbalansert og detaljert gjengitt med en tydligere akustisk gjenklang og ''timing'' som jeg ikke har hørt på Belcanto og DP 8.0. Å gjøre balansert er et must.Veldig engasjerende å lytte til 🙂
 
Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.08.2009
Innlegg
1.927
Antall liker
2.174
Jeg kjøpe Topping D90 etter all den positive omtalen og begeistringen denne Dak'en fikk av dem som hadde kjøpt den. Spesielt på streaming med Tidal, JRiver, har allt blir så avbalansert og detaljert gjengitt med en tydligere akustisk gjenklang og ''timing'' som jeg ikke har hørt på Belcanto og DP 8.0. Å gjøre balansert er et must.Veldig engasjerende å lytte til.
Det er vel mindre jitter som gjør at det høres så presist?
Tror man skal være forsiktig med å peke på elementer som jitter etc... . Det er vel etterhvert et ikke - tema da det stort sett i dagens produkter av allright kvalitet er eliminert. Var veldig "in" på -90 og innpå 2000 - tallet i audiofile kretser (alarm :dobbeltbetydning), men tror konklusjonen er at hørbarhetsterskelen for dette fenomen er rimelig høy iflg et par AES (Audio Engineering Society) kvitpapir. Har en morsom opplevelse fra en s.k. Hiendmesse på et ferjeleie i Ytre Enfold for en del år siden. Jeg spilte totalt uvitende om emnet overfor en skribent i et norsk magasin i sjangeren. Det var lite flatterende for vedkommende. Lar det være med det , jeg hadde mistet respekten for slike publikasjoner for lenge sia.

D90 er kort og godt et solid produkt skrudd sammen av folk med peiling, og en markedsføring som ikke går på syre eller beheftet med personligheter (annet ord for drittsekker)/som innehar selvbilder på størrelse med Oslo rådhus.

Målspec: Lavest mulig forvrengning/støy osv. Nyt `an. Som det sies her vest. Plugg og spill. Innehar selv A90, den blir stående.

Dr.E
 
2

2xJ

Gjest
Den står på norsk. Jeg regner med du mener oversette til fornorska dansk? ;)
Det er bokmål som man skal ha det på... skrive på sidemål handler mest om uvilje og en case for og være vrang

lost case
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Det er bokmål som man skal ha det på... skrive på sidemål handler mest om uvilje og en case for og være vrang

lost case
Tja. Å skrive på nynorsk er vel ikke noe verre enn å gå butikken og insistere på å alltid betale med småmynter istedenfor med kort. Begge deler er fullt lovlig.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Forøvrig: D/A-konverter syns jeg er greit å si selv.

"DAC" har alltid rullet like behagelig av tungen som lunken hundebæsj for min del.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sitat:
"Eg går for ei fornorsking og skriv DAK."

fornorskning - Store norske leksikon:
Fornorsking er en betegnelse på den assimilasjonspolitikken som norske myndigheter drev mot samene og senere også kvenene fra ca. midt på 1800-tallet og frem til 1960-årene.

DAK eksisterer allerede: Datamaskin-Assistert Konstruksjon
Ikke bra Arve. ;)

Lurer på når du har testet Vera, Kiseiki Blue og Topping D90, har du kjøpt enhetene eller kjøper du de etter at du har testet?
Blir litt rart uansett.:rolleyes:
då vert det dakk frå no av... men fornorsking :

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Fornorsking er prosessen med å finne nye, norske ord for importord i norsk språk. Fornorsking må ikke forveksles med norvagisering, som bare innebærer å gi importord en norsk skrivemåte.[1]
Eksempler på fornorsking er etterbarberingsvann for after shave og kollisjonspute for air bag.
Det er Språkrådet som har ansvar for å vedta nye skrivemåter, men ikke alle nye skrivemåter slår an. Et eksempel er forkortelsen PD for Personlig Datamaskin, som er i liten bruk i forhold til den engelske forkortelsen PC.

Handel & vandel: Eg er nok inkonsekvent, men har intensjon om å prøve tinga og skrive omtalene før eg eventuelt tek opp kjøp/pris som eit tema. Ideelt sett har eg returnert produktet før eg har fått tilbodet, men må innrømme at av og til har det pragmatiske vore i høgsetet. Men eg er fullstendig klar over at eg pr kjøpsloven kan returnere kvasomhelst produkt i laupet av 14 dagar.
Skjønar innvendinga, men når du les mine omtaler, har eg prøvd å synleggjere dei faktiske tilhøve rundt eventuelt kjøp. Det har vorte nokre opp gjennom åra...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er bokmål som man skal ha det på... skrive på sidemål handler mest om uvilje og en case for og være vrang

lost case
Eg har ei heilt anna forståing. Det finnest rett nok unntak, men dei sidemålsbrukarane eg har vore i kontakt med, er stort sett positive til at eg skriv på mitt hovudmål. Så mange tullingar er det ikkje.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.043
Torget vurderinger
32
Jeg synes det er strålende å få lese hifi-anmeldelser på nynorsk, selv om jeg ikke bruker nynorsk til daglig selv. Har riktignok skrevet en musikkanmeldelse på nynorsk i det kommende nummeret av Stereo+.

Roy
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.188
Antall liker
1.059
Torget vurderinger
1
En hel annen sak er at så lenge bruken av forkortelsen DAK er definert innledningsvis i artikkelen, må det være helt greit å benytte DAK som forkortelse for "digital-analog-konvertar".
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.212
Antall liker
6.125
Sted
Under stjernene
då vert det dakk frå no av... men fornorsking :

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Fornorsking er prosessen med å finne nye, norske ord for importord i norsk språk. Fornorsking må ikke forveksles med norvagisering, som bare innebærer å gi importord en norsk skrivemåte.[1]
Eksempler på fornorsking er etterbarberingsvann for after shave og kollisjonspute for air bag.
Det er Språkrådet som har ansvar for å vedta nye skrivemåter, men ikke alle nye skrivemåter slår an. Et eksempel er forkortelsen PD for Personlig Datamaskin, som er i liten bruk i forhold til den engelske forkortelsen PC.

Handel & vandel: Eg er nok inkonsekvent, men har intensjon om å prøve tinga og skrive omtalene før eg eventuelt tek opp kjøp/pris som eit tema. Ideelt sett har eg returnert produktet før eg har fått tilbodet, men må innrømme at av og til har det pragmatiske vore i høgsetet. Men eg er fullstendig klar over at eg pr kjøpsloven kan returnere kvasomhelst produkt i laupet av 14 dagar.
Skjønar innvendinga, men når du les mine omtaler, har eg prøvd å synleggjere dei faktiske tilhøve rundt eventuelt kjøp. Det har vorte nokre opp gjennom åra...
Til info Arve


For 20 år siden beklaget kongen behandlingen av samene. I dag gikk Erna Solberg langt i å gjøre det samme
Statsministeren omtalte fornorskingspolitikken som et sort kapittel i norsk historie.
SORT KAPITTEL: Jubileumsgudstjeneste i Nadarosdomen i forbindelse med Samefolkets dag i Nidarosdomen. Erna Solberg (t.h.) sammen med sametingspresidenten fra Norge og Finland. Solberg omtalte i dag fornorskningspolitikken overfor samene som et sort kapittel i norsk historie. Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix
SORT KAPITTEL: Jubileumsgudstjeneste i Nadarosdomen i forbindelse med Samefolkets dag i Nidarosdomen. Erna Solberg (t.h.) sammen med sametingspresidenten fra Norge og Finland. Solberg omtalte i dag fornorskningspolitikken overfor samene som et sort kapittel i norsk historie. Foto: Ole Martin Wold / NTB scanpix
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Steinar Solås Suvatne
Publisert mandag 06. februar 2017 - 20:13
Sist oppdatert mandag 06. februar 2017 - 20:23
Artikkelen fortsetter under annonsen

⚙
(Dagbladet): «Den norske stat er grunnlagt på territoriet til to folk - nordmenn og samer. Samisk historie er tett flettet sammen med norsk historie. I dag må vi beklage den urett den norske stat tidligere har påført det samiske folk gjennom en hard fornorskningspolitikk».
Ordene tilhører kong Harald og falt da han offisielt åpnet Sametinget i 1997. Kongen ba da om tilgivelse for den urett den norske stats fornorskningspolitikk har påført landets samiske befolkning.
20 år senere - under markeringen av Samefolkets dag i Trondheim i dag - gikk statsminister Erna Solberg langt på vei i samme retning som kongen. Solberg omtalte fornorskingspolitikken, som ble vidlikeholdt fra 1700-tallet helt fram til moderne tid, som et sort kapittel i Norges historie.
«Fornorskningspolitikken er et sort kapittel i norsk historie. Den tvang samer til å legge bort sin kultur og sine språk. Flere generasjoner ble opplært til å tro at det å snakke samisk og det å være samisk, er noe som må ties i hjel», sa statsministeren og presiserte at dette heldigvis ikke lenger av aktuell politikk.
Artikkelen fortsetter under annonsen

⚙
- Et godt stykke på vei
Statsminister Solberg viste videre til at Sametinget, Sameloven og en egen grunnlovsbestemmelse nå er kommet på plass på å rette opp de negative virkningene av fornorskningspolitikken.
«De siste ti-årene har et viktig formål med samepolitikken vært å rette opp negative virkninger av fornorskningspolitikken», fortalte Solberg tilhørerne.
Fornorskningspolitikken begynte allerede på 1700-tallet, og hadde lenge et klart religiøst ståsted. Også den norske stat og storsamfunnet var sterkt involvert i en politikk som gikk ut på å assimilere samisk kultur inn i den norske. Ingar Kuoljok, som er tidligere medlem av Samisk kirkeråd, sa søndag at den norske kirke har «glemt å be samene om tilgivelse» for uretten som ble begått.
To tredjedeler av det samiske folk snakker ikke samisk i dag
MENINGER
To tredjedeler av det samiske folk snakker ikke samisk i dag

Frenologi
I perioder har politikken også hatt klare rasistiske tendenser, hvor blant annet frenologi, en teori om sammenheng mellom kranieform og menneskelige egenskaper, ble benyttet for å rettferdiggjøre undertrykking av samefolket i Norge.
Artikkelen fortsetter under annonsen

⚙
Det aller første samiske landsmøtet ble arrangert i Trondheim fra 6. til 9. februar 1917, og ble en milepæl for samene i Norge. 75 år senere ble 6. februar innstiftet som samenes nasjonaldag. Dagen ble offisiell flaggdag i Norge i 2003 og årets markering er altså 100-årsjubileet av dagen.
- 6. februar markeres bredere år for år, og ikke bare av samer. Den er blitt et eksempel på at man er kommet et godt stykke på vei mot det man var ute etter i 1917 - nemlig likeverdighet mellom samisk og norsk kultur., selv om mye gjenstår på kunnskapssiden om samisk historie, forklarer samehistoriker Steinar Pedersen til NTB.
En god statsministerdag
Statsminister Solberg lovet forsamlingen i Trondheim i dag at staten i dag har en politikk som ønsker å «harmonisere rettslige standarder» for samene i Norge, Sverige og Finland.
«Vi - både sametingene og regjeringene - har et felles mål om å bygge ned grensehindre og gjøre samarbeid mellom samene i våre nordiske land lettere. Jeg er derfor glad for at vi har kommet i havn med forhandlingene om en felles nordisk samekonvensjon. Med denne konvensjonen vil vi få mer harmoniserte rettslige standarder i våre tre land», fortsatte statsminister Solberg.
Artikkelen fortsetter under annonsen

⚙
Like etter talen fortalte Solberg NRK at Samefolkets dag er en spesielt bra dag å være statsminister på.
- Vi er et land bestående av to folk. Dette landet har vi i fellesskap. Det er veldig viktig å forstå det, forklarte Solberg.

Er ikke du lærer på ungdomsskolen?

Ang. test registrer jeg at du tester, skriver omtale før du får tilbud. Så kan man jo tolke det som man vil.
Å prøve eventuelt kjøp hjemme er selvsagt, selv om høyttalere og PU er vanskelig å få til.
For egen del er jeg i mål, med minst mulig komponenter og eq. Dersom man ser bort fra absorbenter.

Lykke til videre🎼

Jens
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.322
Sted
Smurfeland
Hva i granskauen har Samer, Hundebæsj og Språkkverulering med utprøvingsartikkel om digitalomvandler å gjøre :confused:
Ingenting. Men sånn går det når man legger ut ting så de ligger og lyser mot folk når de nettopp har våknet.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jens, det kan verke som du er i kranglehumør i dag. Sameproblematikken er noko perifert for meg. Einaste samen eg kjenner er Mikkel Gaup (kjekk kar), og eg bur for langt unna sameland til å ha noko særleg innverknad der. Språk har eg derimot ein del peiling på, så om du ikkje skjønar kva eg meiner med fornorsking, kan eg forklare det nøye for deg, men då tek vi det på PM. Det er berre å seie frå. Elles kan du melde til SNL at dei treng ei oppdatering, eller eit anna omgrep for å kunne forklare kva fornorsking i denne settinga, der eit låneord vert tilpassa norsk uttale og skrivemåte.

Elles: Språkhets er det lenge sidan eg har vore bort i, men er ikkje framand for å gå på barrikadene om det er ynskjeleg.

Helsing Arve
PS: Det stemmer, eg er lærar i ungdomsskulen. Men er meir i 4.klasse for tida. Korleis det?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Historisk sett har vi to skriftspråk. Det finnest mindre land enn vårt som har fleire skriftsspråk. Til dømes Irland, Skottland. Belgia, Sveits, Finland, Afghanistan, Paraguay, Bolivia, India, Kina, Indonesia, Sør-Afrika Irak, Italia og Spania.

Det hadde sjølvsagt vore enklare om vi berre hadde hatt eitt språk. Om vi skulle ha eit slikt felles språk og rette oss etter kva språk som er det mest brukte daglegspråket/morsmålet, måtte vi alle lære oss mandarin.https://illvit.no/kultur/sprak/verdens-13-mest-talte-sprak Det kan by på problem, ikkje berre reint teknisk, men også når det gjeld identitet. Esperanto var ein god ide, men hadde ikkje livets rett, så inntil vidare får vi vel drive business as usual.
Elles er
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.611
Antall liker
1.472
Sted
Sunndalsøra
Trudde det bare var utprøving av de fantasiskeTopping produktene denne tråden handler om, og ikke gå til angrep på det norske språk!
De flest vestlendinger er flink til å holde på dialekten, selv om de bor i tigerstaden :giggle:
 
Sist redigert:

Gjallarhorn Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
26.02.2010
Innlegg
1.653
Antall liker
1.623
Sted
Heggedal, Asker
Torget vurderinger
100
Vil bare understreke at jeg er vestlending om det skulle være noen tvil :giggle:

Men tiden vi bruker på å lære oss et sidemål kunne med fordel ha vært brukt på et språk mange hadde hatt mere igjen for.

Når det gjelder muntlig språk, så er saken en helt annen. Her er det morsmålet som gjelder og det skulle bare mangle.
 
Sist redigert:
M

MusicBear

Gjest
Vil bare understreke at jeg er vestlending om det skulle være noen tvil :giggle:

Men tiden vi bruker på å lære oss et sidemål kunne med fordel ha vært brukt på et språk mange hadde mere igjen for.

Når det gjelder muntlig språk, så er saken en helt annen. Her er det morsmålet som gjelder og det skulle bare mangle.
Vestlending - javel - jammen OK nok, det!
...Men da får du meg nysgjerrig på hva et gjallarhorn egentlig er for noe :)
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.043
Torget vurderinger
32
For ordens skyld så er det forskjell på språklig fornorsking og kulturell fornorsking som ble både samer og kvener til del helt opp mot 70-tallet.

og du kjenner nok i hvert fall en same til, Arve. Jeg står i samemantallet og har genene i orden :cool:

Roy
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
For ordens skyld så er det forskjell på språklig fornorsking og kulturell fornorsking som ble både samer og kvener til del helt opp mot 70-tallet.

og du kjenner nok i hvert fall en same til, Arve. Jeg står i samemantallet og har genene i orden :cool:

Roy
Gratulerer! Det er langt mellom dei, i min omgangskrins, så det var hyggjeleg.
 

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
980
Link til alle artikler
407
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

Bowers & Wilkins løfter 700 S3 til Signaturehøyder

  • 1
I dag har Bowers & Wilkins lansert 3 Signature-modeller i 700 S3-serien. Det dreier seg om de to toppmodellene i henholdsvis stativ og gulvstående utførelse. Og i tillegg har de for første gang i...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz 2024 laurdag og sundag

Vossajazz 2024 laurdag og sundag

  • 0
Eg gjer Hanna Paulsberg sine ord etter Tingingsverket laurdag til mine: “Do you Want my job? Do you want the hassle? Nei, det vil du neppe, men no er jobben gjort: Resten av Vossajazz 2024...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

TEST: B&W 606 S3 – et fyrtårn i krevende farvann

  • 8
Bowers & Wilkins lanserte 600 S3 i fjor sommer, en serie som består av tre stereomodeller og en senterhøyttaler. Vi har hatt den største stativmodellen på en svært grundig test, og tar samtidig et...
Fortsett
Audiophile.no
Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

Oslo HiFi Show 2024 - Messerapport

  • 2
Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo...
Fortsett
Audiophile.no
Vossajazz - i lys loge!

Vossajazz - i lys loge!

  • 0
Ja folkens det er Vossajazz att, eg har alt skrive ei lita påminning i februar-dagboka. Opningskonserten er kl. 6 i Vossasalen på Park Hotel med Øyunn, dvs Siv Øyunn Kjenstad, om få timar når eg...
Fortsett
Audiophile.no
Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

Problem og tonekontrollar – Stig Arne si dagbok for februar 2024

  • 2
Denne gongen om mekaniske svakheiter, oppklaring av mistydingar, og Vossajazz. Og 5 øl frå KINN. Audioquest Red og Cobalt DAC problem Eg har lodda Red ei gong, og no slutta han atter å fungera...
Fortsett
Topp Bunn