Til tross for at det bare er få dager siden min forrige Platesmaking, slipper jeg en ny utgave i dag. Og det gjøres med en ny variant – en Platesmaking med to utgivelser. Jeg har enda flere Platesmakinger under arbeid som kommer med det aller første, men til tross for ganske betydelig avstand i musikalsk landskap, er det et par forhold som knytter disse to utgivelsene sammen. Og ja – mikrotonalitet er en av dem, og i tillegg er begge disse albumene de respektive ensemblene sine oppfølgingsalbum etter debutalbumene deres.
MIKOO – IT FLOATS. Et album som flyter mellom komposisjon og improvisasjon
Livet har lært meg at når man skal introdusere noe nytt, skal man begynne forsiktig. Og dette «nye» er i dette tilfellet mikrotonalitet. Og Mikoo har bare en liten touch av mikrotonalitet, så derfor starter jeg med denne utgivelsen, selv om det ikke må oppfattes som en rangering av akkurat disse to albumene.
Mikoo med debut på Sofa Music.
Når Mikoo nå har sluppet sitt andre album It Floats, markerer det et nytt kapittel for bandet, med en debut på det norske plateselskapet Sofa Music, kjent for sin kompromissløse profil innen eksperimentell musikk og improvisasjon. Sofa ble etablert i 1999 av musikerne Ingar Zach og Ivar Grydeland, og har siden vært en viktig plattform for kunstnere som beveger seg i grenselandet mellom samtidsmusikk, fri improvisasjon og lydkunst.
Det at Mikoo nå utgir sin andre CD på Sofa Music understreker bandets tilknytning til denne tradisjonen. Og samtidig er vel denne nye utgivelsen fra Mikoo en av de mer tilgjengelige utgivelsene jeg har lyttet til fra dette plateselskapet på en stund. For noe av det jeg har lært meg å verdsette med Sofa Records er den dypt utforskende tilnærmingen til mye av musikken. Denne gangen er vi altså mer på landkjenning, eller blikkontakt med allfarvei...
Les hele Platesmakingen i Audiophile.no