To typer kabeldebattant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Hvorfor blir noen så sinte når det snakkes om kabler? Er det for noen tar seg råd til å bruke mye penger --------ellr er det misundelse for noen muligens har mye penger til kabler og hifi eller----------
    Så vidt jeg kan se er de eneste som blir sinte de som har brukt enormt mye penger på "referansekabler" fra "prestisjemerker" og så føler seg krenket når andre ikke synes at det var like genialt. Krenket! Sensur!!!

    Vi andre synes bare hele greia er litt komisk. ;)
    Komisk at de blir sure, eller komisk at de bruker mye "unødige" kroner på kabel ?
     
    A

    ANM

    Gjest
    For å si det rett ut, å ha et slikt fokus på kabler vitner om ingen reell forståelse om hva slags begrensninger som resten av kjeden representerer. Sagt på en annen måte, dere hakke snøring!
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    For å si det rett ut, å ha et slikt fokus på kabler vitner om ingen reell forståelse om hva slags begrensninger som resten av kjeden representerer. Sagt på en annen måte, dere hakke snøring!
    Det høye fokuset er noe du har konstruert her inne ved å lese kabel trådene.
    Det eksisterer ikke ute blant "entusiaster" slik du frem setter dette.
    Vet overhodet ingenting om deg, men jeg har ikke truffet noen som har slikt "heng" til kabel. Har du virkelig truffet så mange da ?
    Men vit at enkelte sikkert vil ta på øyet ditt også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.684
    Antall liker
    35.654
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor blir noen så sinte når det snakkes om kabler? Er det for noen tar seg råd til å bruke mye penger --------ellr er det misundelse for noen muligens har mye penger til kabler og hifi eller----------
    Så vidt jeg kan se er de eneste som blir sinte de som har brukt enormt mye penger på "referansekabler" fra "prestisjemerker" og så føler seg krenket når andre ikke synes at det var like genialt. Krenket! Sensur!!!

    Vi andre synes bare hele greia er litt komisk. ;)
    Komisk at de blir sure, eller komisk at de bruker mye "unødige" kroner på kabel ?
    Begge deler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.684
    Antall liker
    35.654
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det høye fokuset er noe du har konstruert her inne ved å lese kabel trådene.
    Det eksisterer ikke ute blant "entusiaster" slik du frem setter dette.
    Vet overhodet ingenting om deg, men jeg har ikke truffet noen som har slikt "heng" til kabel. Har du virkelig truffet så mange da ?
    Det er bare å se på signaturfeltene til enkelte her inne. De lister opp kabling med listepris som en bra bruktbil, som om det skulle være noe å være stolt av. I enkelte tilfeller ser det ut til at prisen på kablingen overstiger prisen på høyttalere og forsterkere. Det er "heng" så det rekker.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hvorfor blir noen så sinte når det snakkes om kabler? Er det for noen tar seg råd til å bruke mye penger --------ellr er det misundelse for noen muligens har mye penger til kabler og hifi eller----------
    Så vidt jeg kan se er de eneste som blir sinte de som har brukt enormt mye penger på "referansekabler" fra "prestisjemerker" og så føler seg krenket når andre ikke synes at det var like genialt. Krenket! Sensur!!!

    Vi andre synes bare hele greia er litt komisk. ;)
    Komisk at de blir sure, eller komisk at de bruker mye "unødige" kroner på kabel ?
    Begge deler.
    Får lagd ferdig høyttalere dine du Asbjørn. Så kan vi komme å lytte til de. Må si jeg er spent. Og har helt klart mine preferanser. Var til Sluket i går og fikk endel bekreftelser. Så får vi høre hvor din forskning har ført deg, om det er det lydbildet en forventer ifht gjengivelse av musikk. Diskutere kabler er bortkastet energi, uansett ståsted.
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Vel det det brukes ord som svindel -kriminelt osv ! Man er vel noe oppbrakt da, eller?--- Vel ledninger eller kabel Hva enkelte har eller ikke.Det legger jeg en kabel:p i!
     

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Må legge til at jeg ikke har hype dyre kabler selv, men jeg har ingen problemer med at andre selger eller eier kabler til en drulion kr- hvis de ønsker det.
    Forby fx å selge eller kjøpe?--------har lest slike inlegg .Det blir tåpelig.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.327
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns det blir litt merkelig å diskutere hvilken forskjell kabler utgjør før man har tatt akustikken på alvor med f.eks. et par Hallograph soundfield optimizers fra Shakti.


    Men på litt mer generelt grunnlag slutter jeg meg til denne som ble postet i en kabeldebatt et annet sted på nettet for litt siden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Indignasjon på andres vegne er nesten på høyde med kjønnsdrift vs. misunnelse her inne.
    Setter det på 'lista' mi :eek:

    Dette med heng på kabler vs feil/usammenhengende fokus er ikke noe oppsiktsvekkende.
    Jeg er medlem av et annet forum hvor et medlem kun svarer på ting som har med sikringer og gjøre, og da kommer det som regel side opp og side ned med elaboreringer i god gammel HFS kabetråd-ånd. Resten av kjeden har null interesse og fokus. Alt tar utgangspunkt i sikringer.
    Vi har vel alle våre kjepphester vi skal ri....
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Får lagd ferdig høyttalere dine du Asbjørn. Så kan vi komme å lytte til de. Må si jeg er spent. Og har helt klart mine preferanser. Var til Sluket i går og fikk endel bekreftelser. Så får vi høre hvor din forskning har ført deg, om det er det lydbildet en forventer ifht gjengivelse av musikk. Diskutere kabler er bortkastet energi, uansett ståsted.
    Dette innlegget oser av selvtillit og det er noe jeg liker:)
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Det høye fokuset er noe du har konstruert her inne ved å lese kabel trådene.
    Det eksisterer ikke ute blant "entusiaster" slik du frem setter dette.
    Vet overhodet ingenting om deg, men jeg har ikke truffet noen som har slikt "heng" til kabel. Har du virkelig truffet så mange da ?
    Det er bare å se på signaturfeltene til enkelte her inne. De lister opp kabling med listepris som en bra bruktbil, som om det skulle være noe å være stolt av. I enkelte tilfeller ser det ut til at prisen på kablingen overstiger prisen på høyttalere og forsterkere. Det er "heng" så det rekker.
    Det å disse noen for å vise hva de har i signaturfeltet sitt er vel et tveegget sverd? Hvis det er alt som skal til for at du kategoriserer noen med 'heng', så får jeg vel passe meg jeg også ... :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det høye fokuset er noe du har konstruert her inne ved å lese kabel trådene.
    Det eksisterer ikke ute blant "entusiaster" slik du frem setter dette.
    Vet overhodet ingenting om deg, men jeg har ikke truffet noen som har slikt "heng" til kabel. Har du virkelig truffet så mange da ?
    Det er bare å se på signaturfeltene til enkelte her inne. De lister opp kabling med listepris som en bra bruktbil, som om det skulle være noe å være stolt av. I enkelte tilfeller ser det ut til at prisen på kablingen overstiger prisen på høyttalere og forsterkere. Det er "heng" så det rekker.
    Det å disse noen for å vise hva de har i signaturfeltet sitt er vel et tveegget sverd? Hvis det er alt som skal til for at du kategoriserer noen med 'heng', så får jeg vel passe meg jeg også ... :)
    Dette synet er noe som henger ved DIY-folka (Oi, sa jeg virkelig det?) >:D
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Det høye fokuset er noe du har konstruert her inne ved å lese kabel trådene.
    Det eksisterer ikke ute blant "entusiaster" slik du frem setter dette.
    Vet overhodet ingenting om deg, men jeg har ikke truffet noen som har slikt "heng" til kabel. Har du virkelig truffet så mange da ?
    Det er bare å se på signaturfeltene til enkelte her inne. De lister opp kabling med listepris som en bra bruktbil, som om det skulle være noe å være stolt av. I enkelte tilfeller ser det ut til at prisen på kablingen overstiger prisen på høyttalere og forsterkere. Det er "heng" så det rekker.
    Det å disse noen for å vise hva de har i signaturfeltet sitt er vel et tveegget sverd? Hvis det er alt som skal til for at du kategoriserer noen med 'heng', så får jeg vel passe meg jeg også ... :)
    Dette synet er noe som henger ved DIY-folka (Oi, sa jeg virkelig det?) >:D
    Jepp, typisk dem. Nå er vi flere som mener det også, så da bør de kanskje ta tegninga snart? :cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.684
    Antall liker
    35.654
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, en ting man finner ut ganske fort ved DIY-prosjekter er at det ikke ligger ting i skuffen merket "rytmefot" og "PRaT" klare til å lodde inn. Hele greia går ut på å oversette mellom de ønskede subjektive egenskapene og de fysiske dingsene man må bygge prosjektet med. I det ligger det en lærekurve, og da får man gjerne også et litt distansert forhold til kabelmagi og tilliggende voodoo-disipliner.

    Det er kanskje ikke så rart at folk som ikke har den erfaringen, men må forholde seg til ferdigkjøpte "svarte bokser" og beskrivelsen av disse i reklame og salgsargumentasjon, kan se litt annerledes på det.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.431
    Antall liker
    25.952
    Torget vurderinger
    24
    Mener jeg har et ganske avslappet forhold til kabler. Ja, jeg hører forskjell på tonearmskabler, ja jeg hører forskjell på kabel mellom step up og riaa, ja, jeg har hørt forskjell på høyttalerkabler (pga OTL?). Jeg er usikker på om jeg hører forskjell på signalkabler mellom aktive komponenter på linjenivå, jeg er usikker på om jeg hører forskjell på strømkabler. Sistnevnte to typer har jeg i hvert fall handlet dyrt uten å kunne si at jeg har hørt forskjell. Bruker en salig blanding av (relativt) dyre Cardas-kabler og rimelige DIY-kabler.

    Er fortsatt interessert i kabler før riaa, alt etter er mindre interessant. Har nettopp kjøpt et sett med Cardas Neutral Reference for bruk mellom pre og power. Hvorfor? Usikker på om jeg vil høre forskjell, men tror det kan være en fordel å gå fra 5 til 2 meter og siden resten er fra Cardas så shit la gå. Uansett var det nøytral farge på kabelen.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    PS Nytt bedre eksempel på kabeldemonstrasjon.

    Bedre eksempel på den psykologiske situasjonen i en Nordost Demo. Her sammenliknes Sortcones med og uten.
    Det er vil en kabel demonstration , en netkabel demostation, Og hvad mener du med den psykologiske situasjonen.

    Man kan prøve at sætte to vinduer/faneblade op, et med starten Valhalla 1 og et med starten af Valhalla 2. Og prøv at analyser det hørte.

    jeg mener faktisk der er afgørende lydforskelle som kan høres igennem en dårlig computer.
    jeg satte fanebladende op fordi jeg ikke var helt sikker på om Musikken startede samme sted , det lød nærmest som to forskellige numre første gang jeg hørte det, det virker også som tilhørerne hører en ret tydelig forskel.

    Vahalla 1 var mere pling plong piano kort i lyden staccato forkert, mens ved Vahalle 2 flød musikken på en anden måde med bedre flov timing og rytme, og bedre og mere rigtig udklingning ,store klarhed, de dybe klavertoner underbyggede pianoet bedre med en fyldigere tone med mere rigtige udklingning, Valhalla 2 virker generelt mere mørk i klangen, og den samlede lyd blev mere naturtro.
    Også violinen er bedre i Valhalla 2 med bedre timing klarer og med flere "stringe" mere sprød ikke så en-tonet som med Vahalla 1.
    Men jeg kunne sikkert sagtens snydes i en forvirret blindtest, det er lidt som legen find fem fejl , hvis man bliver ved at bytte om på billederne uden opgaveløseren ved det så finde han nok aldrig de fem fejl.

    Sådanne forskelle hvis de er der? og det ikke bare er noget som foregår oppe i hovedet tror jeg det er meget vanskeligt at måle (det vidste sig så her at det muligvis godt kunne måles).
    Men normalt er det vanskeligt at måle timing rytme flow det at musikken for mening der skal et menneske til at vurdere dette, men det er forskelle som tit opleves , og som til tider kan opleves i fuldstændig ekstrem grad, så ekstremt at der ingen tvivl er overhovedet. og det er timing flow og udklingning rytme som skille sig ud og typisk giver det så også en anden klang.

    Det at et musikstykke kan lyde helt anderledes, ja faktisk kan et stykke musik blive fuldstændigt ødelægt på et system, og på andet bliver til musik, og man komme som sagt i tvivl er der virkelig er tale om samme stykke musik.
    Lige som her i videoen.



    Jeg prøvede at tage et lyd klip fra videoen der vises 2 kanaler , det faldt således ud:
    nordost.JPG


    Fra nul til ca 55sec (ups jeg fik ikke sekunder med men 55sec er ca midt i billedet) er det Valhalla 1 derefter følger Valhalla 2, nu ved vi ikke hvor meget baggrundssnak osv har påvirket resultat , men valhalla 1 ser noget komprimeret ud, vahalla 2 ser heller for godt ud , det er sikkert et stykke fra hifiiiii plader eller noget populær klassisk , klassisk plejer ikke at være så komprimeret og der plejer ikke at være kørt så hårdt på med limit.
    Men vi ved ikke om det stammer fra den som har optaget demonstrationen, eller pladen , eller fra noget andet???, udelukke heller ikke at jeg selv har lavet fejl , men der var ikke overstyring på det jeg optog og det ligesom på youtuben
     
    Sist redigert:

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Vel, en ting man finner ut ganske fort ved DIY-prosjekter er at det ikke ligger ting i skuffen merket "rytmefot" og "PRaT" klare til å lodde inn. Hele greia går ut på å oversette mellom de ønskede subjektive egenskapene og de fysiske dingsene man må bygge prosjektet med. I det ligger det en lærekurve, og da får man gjerne også et litt distansert forhold til kabelmagi og tilliggende voodoo-disipliner.

    Det er kanskje ikke så rart at folk som ikke har den erfaringen, men må forholde seg til ferdigkjøpte "svarte bokser" og beskrivelsen av disse i reklame og salgsargumentasjon, kan se litt annerledes på det.
    Er litt usikker på om jeg forstår deg rett, men.....
    Mener du at du har så kontroll på tingene du bygger, at det ikke er nødvendig å forsøke andre komponenter med tilsvarende verdi ?
    Eller begynner usaklig hetene nå å bygge seg opp til normal standard.
    Uansett. Vi har forsøkt ett utall transistorer, kondisser, motstander, spoler osv. Fra forskjellige produsenter. Om ikke annet for å kontrollere oss selv. Det ga
    ganske mange artige resultater ved enkelte bytter.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    PS Nytt bedre eksempel på kabeldemonstrasjon.

    Bedre eksempel på den psykologiske situasjonen i en Nordost Demo. Her sammenliknes Sortcones med og uten.
    Det er vil en kabel demonstration , en netkabel demostation, Og hvad mener du med den psykologiske situasjonen.

    Man kan prøve at sætte to vinduer/faneblade op, et med starten Valhalla 1 og et med starten af Valhalla 2. Og prøv at analyser det hørte.

    jeg mener faktisk der er afgørende lydforskelle som kan høres igennem en dårlig computer.
    jeg satte fanebladende op fordi jeg ikke var helt sikker på om Musikken startede samme sted , det lød nærmest som to forskellige numre første gang jeg hørte det, det virker også som tilhørerne hører en ret tydelig forskel.

    Vahalla 1 var mere pling plong piano kort i lyden staccato forkert, mens ved Vahalle 2 flød musikken på en anden måde med bedre flov timing og rytme, og bedre og mere rigtig udklingning ,store klarhed, de dybe klavertoner underbyggede pianoet bedre med en fyldigere tone med mere rigtige udklingning, Valhalla 2 virker generelt mere mørk i klangen, og den samlede lyd blev mere naturtro.
    Også violinen er bedre i Valhalla 2 med bedre timing klarer og med flere "stringe" mere sprød ikke så en-tonet som med Vahalla 1.
    Men jeg kunne sikkert sagtens snydes i en forvirret blindtest, det er lidt som legen find fem fejl , hvis man bliver ved at bytte om på billederne uden opgaveløseren ved det så finde han nok aldrig de fem fejl.

    Sådanne forskelle hvis de er der? og det ikke bare er noget som foregår oppe i hovedet tror jeg det er meget vanskeligt at måle (det vidste sig så her at det muligvis godt kunne måles).
    Men normalt er det vanskeligt at måle timing rytme flow det at musikken for mening der skal et menneske til at vurdere dette, men det er forskelle som tit opleves , og som til tider kan opleves i fuldstændig ekstrem grad, så ekstremt at der ingen tvivl er overhovedet. og det er timing flow og udklingning rytme som skille sig ud og typisk giver det så også en anden klang.

    Det at et musikstykke kan lyde helt anderledes, ja faktisk kan et stykke musik blive fuldstændigt ødelægt på et system, og på andet bliver til musik, og man komme som sagt i tvivl er der virkelig er tale om samme stykke musik.
    Lige som her her i videoen.



    Jeg prøvede at tage et lyd klip fra videoen det faldt således ud:
    Vis vedlegget 370714

    Fra nul til ca 55sec (ups jeg fik ikke sekunder med men 55sec er ca midt i billedet) er det Valhalla 1 derefter følger Valhalla 2, nu ved vi ikke hvor meget baggrundssnak osv har påvirket resultat , men valhalla 1 ser noget komprimeret ud, vahalla 2 ser heller for godt ud , det er sikkert et stykke fra hifiiiii plader eller noget populær klassisk , klassisk plejer ikke at være så komprimeret og der plejer ikke at være kørt så hårdt på med limit.
    Men vi ved ikke om det stammer fra den som har optaget demonstrationen, eller pladen , eller fra noget andet???, udelukke heller ikke at jeg selv har lavet fejl , men der var ikke overstyring på det jeg optog og det ligesom på youtuben
    Hvis frekvensene viser samme musikkstykke spilt gjennom forskjellige kabler kan ikke kompresjonen i det hvite eksemplet skyldes kabelen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.684
    Antall liker
    35.654
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er litt usikker på om jeg forstår deg rett, men.....
    Mener du at du har så kontroll på tingene du bygger, at det ikke er nødvendig å forsøke andre komponenter med tilsvarende verdi ?
    Nei, det jeg mener er snarere at man får en del ydmykhet ovenfor at ting ikke alltid virker som man trodde, hverken første, andre eller femte gang. Det kan hende at en favoritteori eller to ikke helt overlever kontakt med loddebolt og virkelighet. Man lærer også at et pådrag på +/- 1 dB et eller annet sted i frekvensgangen ikke nødvendigvis er en stor forskjell. Dessuten lærer man litt om hva som er vanskelig og tar mye tid, og hva som ikke er det. Da blir lettvinthetene om magiske kablers verdi nokså gjennomsiktige.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Er litt usikker på om jeg forstår deg rett, men.....
    Mener du at du har så kontroll på tingene du bygger, at det ikke er nødvendig å forsøke andre komponenter med tilsvarende verdi ?
    Nei, det jeg mener er snarere at man får en del ydmykhet ovenfor at ting ikke alltid virker som man trodde, hverken første, andre eller femte gang. Det kan hende at en favoritteori eller to ikke helt overlever kontakt med loddebolt og virkelighet. Man lærer også at et pådrag på +/- 1 dB et eller annet sted i frekvensgangen ikke nødvendigvis er en stor forskjell. Dessuten lærer man litt om hva som er vanskelig og tar mye tid, og hva som ikke er det. Da blir lettvinthetene om magiske kablers verdi nokså gjennomsiktige.
    Ahh.
    Det var godt å høre.
    Høres ganske likt ut med egne erfaringer. Bare beskrevet på en annen måte.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    723
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det psykologiske situasjonen i en demo er elektrisk ladet. :cool:
    Det er forventning i lufta om at noe skal skje når det nye produktet blir lansert.
    Konklusjonen er gitt på forhånd. Således er manipulasjonen komplett eller er den det?
    Jeg personlig mener det er stoore hørbare forskjeller... hvilket høres lettere på noen typer anlegg enn andre.
    Jeg var i dag på en messe og hørte på en alt i ett løsning fra Simaudio. Bare å koble til høyttalere. Det spilte så øra flagra uten at det var så mange dyre kabler inni bildet.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Det psykologiske situasjonen i en demo er elektrisk ladet. :cool:
    Det er forventning i lufta om at noe skal skje når det nye produktet blir lansert.
    Konklusjonen er gitt på forhånd. Således er manipulasjonen komplett eller er den det?
    Jeg personlig mener det er stoore hørbare forskjeller... hvilket høres lettere på noen typer anlegg enn andre.
    Jeg var i dag på en messe og hørte på en alt i ett løsning fra Simaudio. Bare å koble til høyttalere. Det spilte så øra flagra uten at det var så mange dyre kabler inni bildet.
    Hvis man er offer for den slags må man til at blive voksen, og nu viste det sig jo at der muligvis var en forskel en målbar endda.
    Jeg kan også sagtens for noget til at spille rimeligt fornuftigt med ganske almindelige kabler og komponenter , men jeg kan for det samme konstruktion til at spille så meget bedre og rigtigt (rytme timing flow perspektiv osv) at man ikke tror det før man hørt det , med diverse special komponenter gode kabler dæmpning osv..
     
    Sist redigert:

    J.O

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.02.2007
    Innlegg
    653
    Antall liker
    456
    Torget vurderinger
    24
    Skulle ønske jeg ikke hørte forskjell på kabler jeg og.
    Men når jeg kommer med en miks fra Rainbow studio av en cd jeg driver med og hører at med noen kabler så låter bassen nydelig kontrabass og med andre så hører jeg nydelig kontrabass OG at det er mitt eget instrument som jeg har eid og spilt på i over 15 år som jeg har tilbrakt atskillige tid med. Hva skal man gjøre da?... Er jo en liten referanse for meg ihvertfall.

    Når det er sagt synes jeg det er tullete med kabler som koster mye mere enn instrumentene man hører på igjennom de..

    Men jeg synes det er tullete å bruke 1 mill på en båt og jeg da..
     

    Lundini

    Medlem
    Ble medlem
    07.07.2008
    Innlegg
    32
    Antall liker
    31
    Jeg Liker fine kabler jeg. De synes jo i stua. Og så har jeg tro på litt size, skal jo til tider brukbart med strøm gjennom de.

    Ellers vil jeg nevne at det med blindtester, det har jeg bare tro på til en viss grad. Dårlig eller bra, den er grei. Men nyanser?
    Sansene henger sammen, tenk lukt og smak. Disse henger vel mer sammen enn de andre, men uansett.... Å prøvesmake ting med neseklype og blindt, da kan plutselig sylteagurk være melon og kamskjell være vaniljepudding. Jeg er ihvertfall sånn, at noen ting må jeg gjøres oppmerksom på og lytte etter for å sette fingeren på det, andre ting må gå over tid ubevisst og etter hvert så greier jeg å sette fingeren på det. Dette kan noen ganger ta måneder.

    Alt kan gjøre forskjell tenker jeg, men alt med måte, og en kjede er ALDRI sterkere enn det svakeste ledd. Fornuft må man alltid kunne bruke. Elektronikk til 10k, Kabler 10k, HT 10k kontra elektronikk 14k, kabler 2k, HT 14k, hva låter mest sannsynlig best skal tro? Har sett oppsett som dette, bare x alt med 10... Jeg synes det blir bare rart. Jeg setter heller ikke formel1dekk på kassebilen min. Hadde vel vært vel og bra det, men den blir jo ikke racerbil av den grunn.

    Noe jeg heller ikke burde gjøre, er å skrive her midt på natta, uklar og langt forbi soveklar.... Angrer vel i morgen, men men, jeg liker iallefall fine kabler jeg.
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Sansene henger sammen, tenk lukt og smak. Disse henger vel mer sammen enn de andre, men uansett.... Å prøvesmake ting med neseklype og blindt, da kan plutselig sylteagurk være melon og kamskjell være vaniljepudding. Jeg er ihvertfall sånn, at noen ting må jeg gjøres oppmerksom på og lytte etter for å sette fingeren på det, andre ting må gå over tid ubevisst og etter hvert så greier jeg å sette fingeren på det.
    Sansene henger sammen ja, men de bør ikke henge sammen med anlegget. Gjengivelse og oppfattelse av musikk er to forskjellige ting. Hvis man gjør et kabelbytte kan dette skape en fysisk endring av lydbølgene i rommet, men sannsynligvis vil disse endringene være så ekstremt små at de kun er hørbare for flaggermus.

    Alt kan gjøre forskjell tenker jeg, men alt med måte, og en kjede er ALDRI sterkere enn det svakeste ledd. Fornuft må man alltid kunne bruke. Elektronikk til 10k, Kabler 10k, HT 10k kontra elektronikk 14k, kabler 2k, HT 14k, hva låter mest sannsynlig best skal tro? Har sett oppsett som dette, bare x alt med 10... Jeg synes det blir bare rart. Jeg setter heller ikke formel1dekk på kassebilen min. Hadde vel vært vel og bra det, men den blir jo ikke racerbil av den grunn.
    Kabler er det sterkeste leddet og om merket er Clas Olsson eller "Quantum Synergy Research Labs" så fungerer de like bra. I et oppsett med billige kabler og high-end høyttalere vil høytalerene alltid være det svakeste leddet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.684
    Antall liker
    35.654
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig. Det vi hører som "lyden av et stereoanlegg" er nesten bare høyttalerne og rommet. Alt annet skal bare være bra nok til ikke å farge lyden i hørbar grad. Kablingen er det enkleste av alt sammen. Den trenger ikke koste stort. Elektronikk har utviklet seg lynraskt, så selv hodetelefonutgangen på en iPhone gir bedre lydkvalitet enn mange store og dyre rigger gjorde for noen få år siden.

    Derimot er ikke kompromissløse høyttalere oppfunnet ennå. Bra høyttalere blir fortsatt store, tunge og dyre, men vil alltid slite med å gjengi lydbølger som varierer i lengde fra 17 meter til 17 millimeter. Både høyttalere og rommet de står i vil være akustisk små i den ene enden av skalaen og akustisk store i den andre. Resultatet kommer helt an på høyttalere, rom og hvordan de spiller på lag (eller ikke). Det er det svake leddet i kjeden. Det finnes grotesk overprisede høyttalere også, men sammenhengen mellom pris og kvalitet fortsetter mye lenger opp der enn f eks for elektronikken.

    For kabler er det i praksis ingen sammenheng mellom pris og kvalitet. "Godt nok" koster noen få kroner, uansett. Tommelfingerregler av typen "...og 10 % av budsjettet i kabler" er egentlig bare en tommelfingerregel om å gi 10 % tips til hifi-selgere. Det påvirker ikke resultatet på noen annen måte.
     
    Sist redigert:

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    @LA8PV Jeg har optaget fra youtube videoen i to kanaler også kaldet stereo.
    Aha! Stereo, det har jeg hørt om. Litt vanskelig å sammenligne visuelt på denne måten kanskje men OK, my bad.
    Ja jeg burde have gjort lidt mere ud af det, men som sagt den første halvdel af billedet er Valhalla 1 og derefter følger Valhalla 2, og der er forskelle , også for store efter min mening.

    Men som jeg også skriver vi ved ikke om det kommer fra tilhørende, baggrundsstøj , ham der har styret optageren, måske en ventilator der pludselig er slukket , eller det komme fra det testede netkabel, eller et lidt forskelligt lydtryk hvad det dog ikke ser ud til.

    Men dette med en absolut total test burde man prøve noget mere under kontrollerede forhold, om der i den sidste ende kan måles en forskel i det akustiske output som rammer ørene , ved eksempelvis skift af et netkabel, her var helt sikkert en forskel, men vi kan ikke 100% sige hvad forskellen skyldes , fordi der bl.a. var så meget baggrunds uro i lokalet.

    Det er klart at sådan en måling fortæller sandsynligvis ikke hvad der er bedst for ørerne, der er man nødt til at have det menneskelige ører på banen (igen i dette tilfælde kunne det godt passe med det hørte).
    Men målingen testen vil fortælle om der en forskel eller ikke i det akustiske output, jeg mener dog de må være meget små, men hvem ved jeg har aldrig prøvet det seriøst, fordi jeg mener der er forskelle og at der kan være større forskelle og endeligt ligeglad hvad diverse målinger siger. Det er ørene som skal bestemme om det er godt eller skidt.
    Men det ville jo måske kunne stoppe disse uendelige diskussioner hvis der faktisk kunne påvises en målbar forskel.
     
    Sist redigert:

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Enig. Det vi hører som "lyden av et stereoanlegg" er nesten bare høyttalerne og rommet. Alt annet skal bare være bra nok til ikke å farge lyden i hørbar grad. Kablingen er det enkleste av alt sammen. Den trenger ikke koste stort. Elektronikk har utviklet seg lynraskt, så selv hodetelefonutgangen på en iPhone gir bedre lydkvalitet enn mange store og dyre rigger gjorde for noen få år siden.

    Derimot er ikke kompromissløse høyttalere oppfunnet ennå. Bra høyttalere blir fortsatt store, tunge og dyre, men vil alltid slite med å gjengi lydbølger som varierer i lengde fra 17 meter til 17 millimeter. Både høyttalere og rommet de står i vil være akustisk små i den ene enden av skalaen og akustisk store i den andre. Resultatet kommer helt an på høyttalere, rom og hvordan de spiller på lag (eller ikke). Det er det svake leddet i kjeden. Det finnes grotesk overprisede høyttalere også, men sammenhengen mellom pris og kvalitet fortsetter mye lenger opp der enn f eks for elektronikken.

    For kabler er det i praksis ingen sammenheng mellom pris og kvalitet. "Godt nok" koster noen få kroner, uansett. Tommelfingerregler av typen "...og 10 % av budsjettet i kabler" er egentlig bare en tommelfingerregel om å gi 10 % tips til hifi-selgere. Det påvirker ikke resultatet på noen annen måte.
    Hva slags frekvenser snakker vi om her egentlig? Forestiller meg at det er litt for dypt i begge ender?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Enig. Det vi hører som "lyden av et stereoanlegg" er nesten bare høyttalerne og rommet. Alt annet skal bare være bra nok til ikke å farge lyden i hørbar grad. Kablingen er det enkleste av alt sammen. Den trenger ikke koste stort. Elektronikk har utviklet seg lynraskt, så selv hodetelefonutgangen på en iPhone gir bedre lydkvalitet enn mange store og dyre rigger gjorde for noen få år siden.

    Derimot er ikke kompromissløse høyttalere oppfunnet ennå. Bra høyttalere blir fortsatt store, tunge og dyre, men vil alltid slite med å gjengi lydbølger som varierer i lengde fra 17 meter til 17 millimeter. Både høyttalere og rommet de står i vil være akustisk små i den ene enden av skalaen og akustisk store i den andre. Resultatet kommer helt an på høyttalere, rom og hvordan de spiller på lag (eller ikke). Det er det svake leddet i kjeden. Det finnes grotesk overprisede høyttalere også, men sammenhengen mellom pris og kvalitet fortsetter mye lenger opp der enn f eks for elektronikken.

    For kabler er det i praksis ingen sammenheng mellom pris og kvalitet. "Godt nok" koster noen få kroner, uansett. Tommelfingerregler av typen "...og 10 % av budsjettet i kabler" er egentlig bare en tommelfingerregel om å gi 10 % tips til hifi-selgere. Det påvirker ikke resultatet på noen annen måte.
    Det du skriver samsvarer helt med mitt eget syn på hifi og jeg siterer deg i helhet, for dette er reglene man bør følge for best resultat for penga og tåler og gjentas. Ruiner deg på høyttalere først, kjøp forsterker som kan drive disse ihh til specs. Kabler bør knapt inngå i vurderingen, men det er greit å bruke litt ekstra på riktig/over dimensjonerte, godt terminerte og brukervennlige sladdar.

    Jeg er ingen robot så estetikk er nok en relativ stor faktor i mitt eget budsjett. Pene ting låter best. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn