To typer kabeldebattant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er absolutt et poeng. For mange av oss er ruletten med kabelbytter et slags larvestadie man tydeligvis må gjennom. Etterhvert erfarer man at det ikke er viktig og at kabelpoesien er bare tull. Riktignok kan det under spesielle omstendigheter oppstå noen små hørbare forskjeller med tilstrekkelig sære kabler, men det er ikke veldig vanskelig å se til at slike "omstendigheter" ikke inntreffer. Stikkordene der er impedanser og jordsløyfer.

    Det er ganske frigjørende å komme til erkjennelsen "en kabel er en kabel er en kabel", og at det som er viktig med en kabel er at den er passe lang og har riktig type kontakt i hver ende. Det frigjør mental kapasitet fra å prøve å fordøye ubegripelig kabelpoesi og reklameharanger som uansett ikke henger på greip til å fundere på ting som har mye større betydning for totalresultatet. Dyrt blir det åkkesom.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Mangt kan forklares med placebo og mangt kan kritiseres mhp. poesi fra kabelpushere, men ikke alt.
    Skulle dog ønske at disse momentene ikke dras frem ved alle anledninger, da det fort resulterer i hersketeknikk (alla 'du hører ikke forskjell du heller, men du har ikke forstått enda at du har blitt grundig lurt).
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    jeg synes kabeldebatter her inne er som regel svært gode bekreftelser på Dunning-Kruger effekten.

    Fra Wikipedia:

    Dunning-Kruger-effekten er et kognitivt bias, hvor personer som er inkompetente på mange sosiale og intellektuelle områder feilaktig overvurderer disse ferdighetene, der svært kompetente personer overvurderer hva andre kan.[1][2] Effekten fikk navn etter David Dunning og Justin Kruger som beskrev den i 1999 i en artikkel i Journal of Personality and Social Psychology.[3] De kom frem til sine tester ved forskning ved Cornell University.[2]
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    jeg synes kabeldebatter her inne er som regel svært gode bekreftelser på Dunning-Kruger effekten.
    :)

    Fra den engelske wikipedia-artikkelen:
    The phenomenon was first tested in a series of experiments during 1999 by David Dunning and Justin Kruger of the department of psychology at Cornell University.[1][2] The study was inspired by the case of McArthur Wheeler, a man who robbed two banks after covering his face with lemon juice in the mistaken belief that, because lemon juice is usable as invisible ink, it would prevent his face from being recorded on surveillance cameras.[3]
    https://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.625
    Antall liker
    3.747
    Da han kom ut av fengselet, skiftet McArthur Wheeler navn, og begynte i HiFi-bransjen :rolleyes:
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    jeg synes kabeldebatter her inne er som regel svært gode bekreftelser på Dunning-Kruger effekten
    Distinctive effekten er et kognitivt bias, hvor personer som er inkompetente på mange sosiale og intellektuelle områder feilaktig overvurderer sine ferdigheter innenfor sitt snevre fagfelt der svært kompetente personer bestrider hva disse egentlig kan ut fra sine empiriske slutninger >:D

    Wikipedia: Redirigert - Se kabeltråder på HiFisentralen
     
    Sist redigert:
    A

    ANM

    Gjest
    Tro det eller ei, vi som tilhører målemafiaen/skeptiktere/drittsekker whatever gjør også en masse rare saker som har en effekt hovedsakelig i teorien, men som er vanskelig til umulig å virkelig høre. Blir kåt av sveisede termineringer, overdimennsjonerte strømforsyninger, dedikert kurs til hifien, teflon kretskort osv osv... Er sikker på at jeg ikke hører forskjell på 50000 eller 100000 uF forsyning i preamp eller om støygulvet er ved 106 eller 116dB. Jeg er også sikker på at selv om en nettkabel til 170000 virkelig skulle gjør sinusen glatt som en barnerumpe og skaper en gyllen aura i hele rommet vil den forferdelige likeretterbroen hakke dette i filler og gjør alt til grøt igjen. Det er sannheten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For noen av oss handler det også om å forstå hvorfor ting blir som de blir. Som han sa, franskmannen: "Det der fungerer nok i praksis, men jeg vil vite om det fungerer i teorien!" Da er det ikke noe personlig nederlag å gjøre en eller annen endring, dyr eller billig, og konstatere at det ikke gjorde noen som helst hørbar forskjell. OK, da lærte vi det, videre til neste idé.

    Det er bare dumt å investere masse ego og prestisje i at grisedyre Lurium 3000 er det beste som noensinne har skjedd, inntil placeboen slites av og man bare "oppgradere" til nylanserte og enda dyrere Lurium 4000 om 5-6 måneder. Da mistenker jeg at man holder på med avansert selvbedrag. Det er heller ikke så rart at noen ser sitt snitt til å innkassere de pengene man så gjerne vil bli kvitt.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    2 typer debattanter:

    -de som respekterer andres synspunkter uten å snakke nedsettende om motparten
    -de som ikke respekterer motparten og sender gjerne med argumentet en usaklig kommentar.

    Disse finnes på begge sider av saken. :)

    Det finnes så mye kompetente mennesker på HFS, så hvis man tilhører andre gruppe sier det nok mer om en selv enn om motparten.
     

    Insignia

    Medlem
    Ble medlem
    01.05.2015
    Innlegg
    41
    Antall liker
    15
    Sted
    Notodden
    Jeg er ikke i tvil om at man kan høre forskjell på kabler, og at de kan "farge" lyden i den ene eller andre retningen. Men hvis man bruker kabler med god kvalitet vil ikke en kabel til 2-3000,- høres lik ut som en til prisen på en god bruktbil hvis de har de samme LCR egenskapene?
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke i tvil om at man kan høre forskjell på kabler, og at de kan "farge" lyden i den ene eller andre retningen. Men hvis man bruker kabler med god kvalitet vil ikke en kabel til 2-3000,- høres lik ut som en til prisen på en god bruktbil låte likt hvis de har de samme LCR egenskapene?
    Etter min mening: Ja. Også om du stryker enda en null eller to. LCR-egenskapene avhenger av geometri og produksjonstoleranser, ikke prislapp. Det er ingen som helst forklarlig grunn til at en signal- eller høyttalerkabel skal koste mer enn et par hundrelapper. Kobber er ganske billig. Overføring av audiosignaler er trivielt enkelt sammenlignet med all annen elektronikk vi omgir oss med. Selv de digitale signaloverføringene våre er basert på teknologi og datarater fra tidlig 1980-tall. Selv har jeg en stump videocoax til et par tikroninger mellom streamer og prosessor/DAC. Den er egentlig konstruert for mye mer krevende formål enn S/PDIF audio. Det er ingen hørbar forskjell mellom den og andre kabler i samme overføring, så lenge det ikke er direkte brudd i dem.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du er sannspådd. :)

    Men det du egentlig skrev i #61 var:
    Kan vi legge til "og avslutter alle innlegg med setningen 'men det er jo ikke mine penger, da' ...."
    Og det er strengt tatt noe helt annet enn hva jeg nettopp skrev.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Som jeg har sagt flere gange jeg vil meget nødigt skulle bevise at det er udelukket at der er lydforskel på kabler, det er trods-alt langt nemmere at sandsynliggøre at der kan være lydforskelle på kabler.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Du er sannspådd. :)

    Men det du egentlig skrev i #61 var:
    Kan vi legge til "og avslutter alle innlegg med setningen 'men det er jo ikke mine penger, da' ...."
    Og det er strengt tatt noe helt annet enn hva jeg nettopp skrev.
    Vel, du var strengt tatt innom tema i din post #95 også.
    Skal følge med fremover, men du har snodd deg unna (men bare såvidt) i de siste postene.
    Kanskje jeg må utvide begrepet litt ;)
     

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Ikke verst. Hundre innlegg i løpet av noen få dager. Alt som er sagt i disse 100 innleggene er på en eller annen måte blitt sagt i utallige tidligere debatter. Hva kommer ut av disse debattene? I realiteten ingen ting. Personlig har jeg tidligere foreslått at kabeltråden bør nedlegges og vil opprettholde dette standpunktet.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Ikke verst. Hundre innlegg i løpet av noen få dager. Alt som er sagt i disse 100 innleggene er på en eller annen måte blitt sagt i utallige tidligere debatter. Hva kommer ut av disse debattene? I realiteten ingen ting. Personlig har jeg tidligere foreslått at kabeltråden bør nedlegges og vil opprettholde dette standpunktet.
    Disse syteinnleggene er verre enn selve debatten. Er du ikke interessert les noe annet! Forbanna syter!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke verst. Hundre innlegg i løpet av noen få dager. Alt som er sagt i disse 100 innleggene er på en eller annen måte blitt sagt i utallige tidligere debatter. Hva kommer ut av disse debattene? I realiteten ingen ting. Personlig har jeg tidligere foreslått at kabeltråden bør nedlegges og vil opprettholde dette standpunktet.
    Det er lenge siden det var noe temperatur i diskusjonen. Dette er mer å regne som vennskapelig dissing mellom gamle kjente, ispedd litt markering av at revirene fortsatt er der de pleier å være. Noen av oss har litt moro av det.

    Hvis du tar deg så nær av at temaet diskuteres (jfr hvor mye penger du selv har brukt på kablingen som er listet opp i signaturen din) vil du nok ha bedre av å la være å lese slike tråder enn å irritere deg over dem. Å klage over diskusjonen og foreslå sensur er også en debatteknikk, men den er sørgelig enkel å gjennomskue. Som saklig argument betraktet stiller dette enda svakere enn det gamle med at "målemafiaen har for dårlige ører / dårlig anlegg til å høre de sublime forskjellene".
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.379
    Antall liker
    63.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjekt når det er en kabeldebatt gående. Da er det alltid nye innlegg å kikke på når jeg kjeder meg. Siden det stort sett er de samme som engasjerer seg, er vel det snart på tide med en egen vennetråd :cool:;)
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ikke verst. Hundre innlegg i løpet av noen få dager. Alt som er sagt i disse 100 innleggene er på en eller annen måte blitt sagt i utallige tidligere debatter. Hva kommer ut av disse debattene? I realiteten ingen ting. Personlig har jeg tidligere foreslått at kabeltråden bør nedlegges og vil opprettholde dette standpunktet.
    Disse syteinnleggene er verre enn selve debatten. Er du ikke interessert les noe annet! Forbanna syter!
    Tiltredes! Nettet synes å ha et betydelig forråd av folk som ønsker å meddele verden at de ikke er interessert i å sitte og lese det de sitter og leser. I tillegg forventer de visst at disse tingene skal fjernes. Fordi de ikke er interessert i å lese om dem.

    Folk er rare.
     
    Sist redigert:

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ikke verst. Hundre innlegg i løpet av noen få dager. Alt som er sagt i disse 100 innleggene er på en eller annen måte blitt sagt i utallige tidligere debatter. Hva kommer ut av disse debattene? I realiteten ingen ting. Personlig har jeg tidligere foreslått at kabeltråden bør nedlegges og vil opprettholde dette standpunktet.
    Det er lenge siden det var noe temperatur i diskusjonen. Dette er mer å regne som vennskapelig dissing mellom gamle kjente, ispedd litt markering av at revirene fortsatt er der de pleier å være. Noen av oss har litt moro av det.

    Hvis du tar deg så nær av at temaet diskuteres (jfr hvor mye penger du selv har brukt på kablingen som er listet opp i signaturen din) vil du nok ha bedre av å la være å lese slike tråder enn å irritere deg over dem. Å klage over diskusjonen og foreslå sensur er også en debatteknikk, men den er sørgelig enkel å gjennomskue. Som saklig argument betraktet stiller dette enda svakere enn det gamle med at "målemafiaen har for dårlige ører / dårlig anlegg til å høre de sublime forskjellene".
    Med mindre man ønsker å irritere seg over dem, selvsagt. Og å fortelle verden at man irriterer seg over dem.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.778
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    PS Nytt bedre eksempel på kabeldemonstrasjon.

    Bedre eksempel på den psykologiske situasjonen i en Nordost Demo. Her sammenliknes Sortcones med og uten.
     
    Sist redigert:

    Nusse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    397
    Antall liker
    174
    Hva angår ANMs svar kan jeg bare konstatere at hans svar til mitt innlegg står helt i stil til bildet som følger alle hans svar, altså langt under pari.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Var ikke bare under pari, men langt under pari.

    Doobidoob. A bit tired, maybe. Best not to say more. Bedways is rightways now...
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Ja, man kan saktens diskutere hva som er lengst under pari, ditt bilde eller Nusses innlegg.

    Sov godt, gamle skurk ;)
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Mens dere krangler om å krangle så holder nå jeg på med faktisk kabelmekking på lørdagskvelden: Omlegging til speakon!

    20160312-0010-AV.jpg
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    PS Nytt bedre eksempel på kabeldemonstrasjon.

    Bedre eksempel på den psykologiske situasjonen i en Nordost Demo. Her sammenliknes Sortcones med og uten.
    Var det flere enn meg som var vitne til at fyren som driver AV Showrooms hadde en fullstendig nedsmelting på What's Best Forum for noen måneder siden?

    Mildt sagt underholdene. Morsomt å se hvordan nettet påvirker visse mennesker.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Tro det eller ei, vi som tilhører målemafiaen/skeptiktere/drittsekker whatever gjør også en masse rare saker som har en effekt hovedsakelig i teorien, men som er vanskelig til umulig å virkelig høre. Blir kåt av sveisede termineringer, overdimennsjonerte strømforsyninger, dedikert kurs til hifien, teflon kretskort osv osv... Er sikker på at jeg ikke hører forskjell på 50000 eller 100000 uF forsyning i preamp eller om støygulvet er ved 106 eller 116dB. Jeg er også sikker på at selv om en nettkabel til 170000 virkelig skulle gjør sinusen glatt som en barnerumpe og skaper en gyllen aura i hele rommet vil den forferdelige likeretterbroen hakke dette i filler og gjør alt til grøt igjen. Det er sannheten.

    Men så har du heller aldri satt spor etter deg i audioverden,i likhet med de andre medlemmene i KKK.
    Ingen av dere har en egen konstruksjon å slå i bordet med,borsett fra en som av alle ting mener han står
    bak en kabel som atpå til har fått svært god omtale der ute i audio verden.

    Fra en KONSTUKTØR som har lag en av de beste forsterkere jeg har hørt.
    En fantastisk amp.Til og med bruk av SMA konakter

    nva-tis.jpg


    Richard Dunn Interview — NVA Hi-Fi

    You say: `OK, that's it, I've got good power supplies'. In my opinion wrong. Because you, have not listened to it. What I do is I listen to the power supply when I am listening in the normal position, away from the speaker, and I increase the level of capacitance until I can no longer hear the ripple. And that's a much lower level of capacitance than not being able to measure it. All that's important to me, is to stop it from being audible. The reason I do this is also cost saving, because I end up with 6,800 mfd, which is quite small, compared with 10,000 or 15,000 mfd that other people use. A capacitor is not a capacitor, a capacitor is and inductor, a resistor, and a capacitor. The higher you go in capacitance, the more the winding, the higher the inductance. A capacitor, if it is in series, blocks low frequencies and if in parallel - blocks high frequencies, where as an inductor, is the opposite. So there you have two complete opposing principles high capacitance you've got to increase the inductance. So big capacitors increase the impedance of the power supply rails, and what that does to music is it stops the amplifier responding to quick transients within the music. Again you look at any capacitor, any electrolytic capacitor in the power supply, looking at what happens at the extreme high frequencies, up towards RF, where these capacitors are not doing their job properly. You get a lot of induced high frequency mush, as well as the audio signal and induced noise from the transformer on the power supply rails. So we are great believers in putting higher quality capacitors in parallel with lower quality electrolytic capacitors in order to get the high frequencies field correct, especially with an amplifier with is a very wide bandwidth like ours. So we are putting a 10 mfd capacitor, and a 0.68 mfd capacitor in parallel in the power supply to progressively filter out higher frequencies, they are poly-propylene and paper devices. We use a high current bridge rectifier, there are horrible things, they influence the sound, but we are forced to use them.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.436
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ingen av dere har en egen konstruksjon å slå i bordet med
    Har du sett høyttalerne mine? Jeg vil nok påstå at jeg har konstruert og bygget dem. Det er lagt ned mange ganger mer utviklingsarbeid i de høyttalerne enn i hvilken som helst "referansekabel". Jeg kommer nok aldri til å starte et firma for å bygge slike kommersielt (altfor mye jobb og altfor lite marked), men hvis du spør pent kan du bli invitert på besøk for å ta en lytt. De har internkabling fra Clas Ohlson, selvsagt. :)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn