To typer kabeldebattant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.995
    Torget vurderinger
    2
    Ingen av dere har en egen konstruksjon å slå i bordet med
    Har du sett høyttalerne mine? Jeg vil nok påstå at jeg har konstruert og bygget dem. Det er lagt ned mange ganger mer utviklingsarbeid i de høyttalerne enn i hvilken som helst "referansekabel". Jeg kommer nok aldri til å starte et firma for å bygge slike kommersielt (altfor mye jobb og altfor lite marked), men hvis du spør pent kan du bli invitert på besøk for å ta en lytt. De har internkabling fra Clas Ohlson, selvsagt. :)

    Her er da mange som driver med DIY høyttalere,

    JoHoo,OB-BB,modifix,VergardW,grevl,sluket,LMC,mteinum,etc.,etc....

    ratter jeg lyden som du liker

    http://www.audiofidelity.no/uploads/2/4/0/6/24060675/42_hele.pdf

    sliter jeg også med å høre forskjell på kabler.
    Bruker selv Clas Ohlson kabler,og hører forskjell på de og de jeg brukte tidligere.
    Signalkablene jeg bruker koster alle under 1000 kr m,og jeg hører forskjeller,
    noe du også sier i lyse stunder,men for deretter å komme med at alt låter "klin likt",
    dernest er prisingen feil,for til slutt å si at det er forklaringsmodellen som er gal.

    Men kablene "dine" har i hvert fall fått god omtale.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.184
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Forskjellige meninger/innfallsvinkler er bra. Direkte personangrep tillates ikke. Et innlegg er fjernet.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Lengst av alle tråder her inne på hfs er rundt kabel debatter at folk ikke skjemmes :cool:


    Imagine
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Ikke for hive bensin på bålet men hva er forskjellen på nordost Odin 1 og nordost Odin 2 , dette har jeg altid kunne tenkt meg ærlig svar på.

    Imagine
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.184
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er OT ift. denne tråden. Start gjerne en egen tråd med det spørsmålet. Evt. sjekk litt rundt på Nordost sine sider. Mulig du finner svar der.
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Det er OT ift. denne tråden. Start gjerne en egen tråd med det spørsmålet. Evt. sjekk litt rundt på Nordost sine sider. Mulig du finner svar der.
    Det er Mottat men jeg åpner ikke enda en kabel tråd da kan det bare være
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    780
    Sted
    Nesodden
    Tro det eller ei, vi som tilhører målemafiaen/skeptiktere/drittsekker whatever gjør også en masse rare saker som har en effekt hovedsakelig i teorien, men som er vanskelig til umulig å virkelig høre. Blir kåt av sveisede termineringer, overdimennsjonerte strømforsyninger, dedikert kurs til hifien, teflon kretskort osv osv... Er sikker på at jeg ikke hører forskjell på 50000 eller 100000 uF forsyning i preamp eller om støygulvet er ved 106 eller 116dB. Jeg er også sikker på at selv om en nettkabel til 170000 virkelig skulle gjør sinusen glatt som en barnerumpe og skaper en gyllen aura i hele rommet vil den forferdelige likeretterbroen hakke dette i filler og gjør alt til grøt igjen. Det er sannheten.

    Men så har du heller aldri satt spor etter deg i audioverden,i likhet med de andre medlemmene i KKK.
    Ingen av dere har en egen konstruksjon å slå i bordet med,borsett fra en som av alle ting mener han står
    bak en kabel som atpå til har fått svært god omtale der ute i audio verden.
    ..........klippet bort resten .....
    Beklager å måtte spørre, men er dette seriøst ment? Det virker helt tatt ut av lufta, men det er kanskje et poeng gjemt i innlegget et eller annet sted?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.532
    Antall liker
    9.304
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjøper du en kabel til hundre laken så vil du jo forsvare kjøpet til Dovre faller. Alternativet er jo at man skjønner at man har blitt lurt med de konsekvensene det kan få.....
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.448
    Antall liker
    63.895
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er OT ift. denne tråden. Start gjerne en egen tråd med det spørsmålet. Evt. sjekk litt rundt på Nordost sine sider. Mulig du finner svar der.
    Flott at du modererer personangrep, men å begynne å moderere OT i kabeltråder.....da har du et ambisiøst prosjekt foran deg. Mye av denne tråden er ren underholdning og ren OT. Da begynner det å bli merkelig å plutselig moderere et spørsmål om Odin. HFS har lenge hatt et problem med hvordan kabeltråder skal håndteres. Tilfeldig OT moderering er etter mitt syn ikke svaret. Fortsett med å moderere personangrep, men la heller trådene leve sitt liv med litt twist and turns, det er jo litt av underholdningsverdien :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke for hive bensin på bålet men hva er forskjellen på nordost Odin 1 og nordost Odin 2 , dette har jeg altid kunne tenkt meg ærlig svar på.

    Imagine
    Så ærlig det kan få blitt?

     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.184
    Antall liker
    10.720
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Joda ikke uenig men når en tråd er i ferd med å utvikle seg (ikke nødvendigvis positivt) så er det et preventivt tiltak å forsøke å holde den noenlunde på track. Hvis ikke blir den fort oppfattet som et fristed for å herse med alt som blir skrevet og spurt om. Da dukker gjerne spørsmål som nettopp har til hensikt å skape enda mer støy.
    Er litt erfaring som ligger til grunn her :)
     
    A

    ANM

    Gjest
    Begynner å se hvem som tåler noen sleivspark og hvem som tar seg selv alt for høytidelig. Tror det er mange kjekke gutter på begge sider av dette kabeljuvet. Klart vi som står på riktig side i debatten er de smarteste, men kunne sikkert ha delt en rettikoppen med en kabelfant om jeg fant ham forfrosset og sulten. Og så har vi ridder bambadoo som redder oss fra oss selv innimellom. <3

    Peace and love, peace and love...
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Begynner å se hvem som tåler noen sleivspark og hvem som tar seg selv alt for høytidelig. Tror det er mange kjekke gutter på begge sider av dette kabeljuvet. Klart vi som står på riktig side i debatten er de smarteste, men kunne sikkert ha delt en rettikoppen med en kabelfant om jeg fant ham forfrosset og sulten. Og så har vi ridder bambadoo som redder oss fra oss selv innimellom. <3

    Peace and love, peace and love...
    Hehe. I tillegg til ridder bambadoo, har vi Den Barmhjertige Samaritan, aka ANM, som villig vekk deler sin rettikoppen med en nødstedt kabelmeningsmotstander.

    Jeg for min del har opp gjennom årene opplevd "kabelfanter" som jeg, hvis jeg hadde sett vedkommende i ferd med å drukne, i høyden ville kastet ut et strykejern til.
    Men de ser ikke lenger ut til å være blant oss. Kanskje andre har vært før meg ute med strykejernene sine?

    Forøvrig synes jeg ikke rettikoppen er noe godt. :D
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Placebo effekt på begge sider.
    De som mener det er forskjell på alt. De hører ofte det de vil høre.
    Og de som mener det ikke er forskjell på noen ting. De vil ikke høre på det de hører.

    Å høre forskjeller er vel en trenings sak ? er det ikke. Eller er alle født utlært i faget.
    Er man 15 år med "perfekt" hørsel, aner man som regel ikke hva man skal lytte etter.
    Ett menneske litt oppe i årene, har lang fartstid med å høre forskjeller.
    Detter kan ofte ha betydelig større verdi en å høre de siste 5 khz fra 15 khz og oppover

    Om vi ikke bruker hørselen som referanse, hva skal vi da bruke ? Og hva er da vitsen med å bytte ut noe som helst ?
    fryktelig kjedelig å "se" en konsert med Dave Grusin eller andre på ett osilloscop eller viser instrument. Blir liksom ikke noe feeling av det.

    Lurer forresten på om en flaggermus er enig i at man ikke skal stole på hørselen ??
    Men den skiller muligens ut placebo. Hva vet vel jeg.

    Til slutt syntes jeg det er synd på de som "hører" forskjeller som ikke finnes.
    Og synd på de som ikke vil høre forskjeller, fordi teorien sier noe annet.

    Begge parter er etter min mening den tapene part, da ingen av dem, lar hørselen bestemme !!
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Placebo effekt på begge sider.
    De som mener det er forskjell på alt. De hører ofte det de vil høre.
    Og de som mener det ikke er forskjell på noen ting. De vil ikke høre på det de hører.

    Å høre forskjeller er vel en trenings sak ? er det ikke. Eller er alle født utlært i faget.
    Er man 15 år med "perfekt" hørsel, aner man som regel ikke hva man skal lytte etter.
    Ett menneske litt oppe i årene, har lang fartstid med å høre forskjeller.
    Detter kan ofte ha betydelig større verdi en å høre de siste 5 khz fra 15 khz og oppover

    Om vi ikke bruker hørselen som referanse, hva skal vi da bruke ? Og hva er da vitsen med å bytte ut noe som helst ?
    fryktelig kjedelig å "se" en konsert med Dave Grusin eller andre på ett osilloscop eller viser instrument. Blir liksom ikke noe feeling av det.

    Lurer forresten på om en flaggermus er enig i at man ikke skal stole på hørselen ??
    Men den skiller muligens ut placebo. Hva vet vel jeg.

    Til slutt syntes jeg det er synd på de som "hører" forskjeller som ikke finnes.
    Og synd på de som ikke vil høre forskjeller, fordi teorien sier noe annet.

    Begge parter er etter min mening den tapene part, da ingen av dem, lar hørselen bestemme !!
    Tilgi at en som stoler på ørene sine ikke helt skjønte den der.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Placebo effekt på begge sider.
    De som mener det er forskjell på alt. De hører ofte det de vil høre.
    Og de som mener det ikke er forskjell på noen ting. De vil ikke høre på det de hører.

    Å høre forskjeller er vel en trenings sak ? er det ikke. Eller er alle født utlært i faget.
    Er man 15 år med "perfekt" hørsel, aner man som regel ikke hva man skal lytte etter.
    Ett menneske litt oppe i årene, har lang fartstid med å høre forskjeller.
    Detter kan ofte ha betydelig større verdi en å høre de siste 5 khz fra 15 khz og oppover

    Om vi ikke bruker hørselen som referanse, hva skal vi da bruke ? Og hva er da vitsen med å bytte ut noe som helst ?
    fryktelig kjedelig å "se" en konsert med Dave Grusin eller andre på ett osilloscop eller viser instrument. Blir liksom ikke noe feeling av det.

    Lurer forresten på om en flaggermus er enig i at man ikke skal stole på hørselen ??
    Men den skiller muligens ut placebo. Hva vet vel jeg.

    Til slutt syntes jeg det er synd på de som "hører" forskjeller som ikke finnes.
    Og synd på de som ikke vil høre forskjeller, fordi teorien sier noe annet.

    Begge parter er etter min mening den tapene part, da ingen av dem, lar hørselen bestemme !!
    Tilgi at en som stoler på ørene sine ikke helt skjønte den der.
    Om du bruker hørselen og det du hører som referanse.
    Har du sikkert det beste resultatet med lyd, du ønsker når du lytter til musikken.
    Kan du ha noen problemer da ??
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Placebo effekt på begge sider.
    De som mener det er forskjell på alt. De hører ofte det de vil høre.
    Og de som mener det ikke er forskjell på noen ting. De vil ikke høre på det de hører.

    Å høre forskjeller er vel en trenings sak ? er det ikke. Eller er alle født utlært i faget.
    Er man 15 år med "perfekt" hørsel, aner man som regel ikke hva man skal lytte etter.
    Ett menneske litt oppe i årene, har lang fartstid med å høre forskjeller.
    Detter kan ofte ha betydelig større verdi en å høre de siste 5 khz fra 15 khz og oppover

    Om vi ikke bruker hørselen som referanse, hva skal vi da bruke ? Og hva er da vitsen med å bytte ut noe som helst ?
    fryktelig kjedelig å "se" en konsert med Dave Grusin eller andre på ett osilloscop eller viser instrument. Blir liksom ikke noe feeling av det.

    Lurer forresten på om en flaggermus er enig i at man ikke skal stole på hørselen ??
    Men den skiller muligens ut placebo. Hva vet vel jeg.

    Til slutt syntes jeg det er synd på de som "hører" forskjeller som ikke finnes.
    Og synd på de som ikke vil høre forskjeller, fordi teorien sier noe annet.

    Begge parter er etter min mening den tapene part, da ingen av dem, lar hørselen bestemme !!
    Tilgi at en som stoler på ørene sine ikke helt skjønte den der.
    Om du bruker hørselen og det du hører som referanse.
    Har du sikkert det beste resultatet med lyd, du ønsker når du lytter til musikken.
    Kan du ha noen problemer da ??
    Jeg pleier å bruke hørselen når jeg lytter til musikk.
    Og jeg har vel ikke nevnt noe om problemer?
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Så alt er enten helt svart eller helt hvitt?
    Vel..ja.
    Enten går bilen fortere, eller den gjør den det ikke. Eller ?
    Om det er 1 km/t eller 100 km/t er bare en størrelses faktor. Og enklere å observere ved 100 km/t fortere.
    Har du en annen oppfatning ?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Placebo effekt på begge sider.
    De som mener det er forskjell på alt. De hører ofte det de vil høre.
    Og de som mener det ikke er forskjell på noen ting. De vil ikke høre på det de hører.

    Å høre forskjeller er vel en trenings sak ? er det ikke. Eller er alle født utlært i faget.
    Er man 15 år med "perfekt" hørsel, aner man som regel ikke hva man skal lytte etter.
    Ett menneske litt oppe i årene, har lang fartstid med å høre forskjeller.
    Detter kan ofte ha betydelig større verdi en å høre de siste 5 khz fra 15 khz og oppover

    Om vi ikke bruker hørselen som referanse, hva skal vi da bruke ? Og hva er da vitsen med å bytte ut noe som helst ?
    fryktelig kjedelig å "se" en konsert med Dave Grusin eller andre på ett osilloscop eller viser instrument. Blir liksom ikke noe feeling av det.

    Lurer forresten på om en flaggermus er enig i at man ikke skal stole på hørselen ??
    Men den skiller muligens ut placebo. Hva vet vel jeg.

    Til slutt syntes jeg det er synd på de som "hører" forskjeller som ikke finnes.
    Og synd på de som ikke vil høre forskjeller, fordi teorien sier noe annet.

    Begge parter er etter min mening den tapene part, da ingen av dem, lar hørselen bestemme !!
    Tilgi at en som stoler på ørene sine ikke helt skjønte den der.
    Om du bruker hørselen og det du hører som referanse.
    Har du sikkert det beste resultatet med lyd, du ønsker når du lytter til musikken.
    Kan du ha noen problemer da ??
    Problemet er at ørene blir veldig påvirket av hva øynene ser. Om du kun skal bruke ørene, altså blindteste så blir plutselig de gedigne forskjellene man hørte først meget små. Er vel fortsatt ingen som har klart å skille 2 fornuftige konstruerte kabler med kun ørene som hjelp såvidt meg bekjent. Har man øynene i tillegg så er det mange som hører masse forskjell.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.408
    Antall liker
    3.201
    De som mener det er forskjell på alt. De hører ofte det de vil høre.
    Og de som mener det ikke er forskjell på noen ting. De vil ikke høre på det de hører.
    Jeg ser bare helt svart eller helt hvitt i det du skriver der.
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Placebo effekt på begge sider.
    De som mener det er forskjell på alt. De hører ofte det de vil høre.
    Og de som mener det ikke er forskjell på noen ting. De vil ikke høre på det de hører.

    Å høre forskjeller er vel en trenings sak ? er det ikke. Eller er alle født utlært i faget.
    Er man 15 år med "perfekt" hørsel, aner man som regel ikke hva man skal lytte etter.
    Ett menneske litt oppe i årene, har lang fartstid med å høre forskjeller.
    Detter kan ofte ha betydelig større verdi en å høre de siste 5 khz fra 15 khz og oppover

    Om vi ikke bruker hørselen som referanse, hva skal vi da bruke ? Og hva er da vitsen med å bytte ut noe som helst ?
    fryktelig kjedelig å "se" en konsert med Dave Grusin eller andre på ett osilloscop eller viser instrument. Blir liksom ikke noe feeling av det.

    Lurer forresten på om en flaggermus er enig i at man ikke skal stole på hørselen ??
    Men den skiller muligens ut placebo. Hva vet vel jeg.

    Til slutt syntes jeg det er synd på de som "hører" forskjeller som ikke finnes.
    Og synd på de som ikke vil høre forskjeller, fordi teorien sier noe annet.

    Begge parter er etter min mening den tapene part, da ingen av dem, lar hørselen bestemme !!
    Tilgi at en som stoler på ørene sine ikke helt skjønte den der.
    Om du bruker hørselen og det du hører som referanse.
    Har du sikkert det beste resultatet med lyd, du ønsker når du lytter til musikken.
    Kan du ha noen problemer da ??
    Jeg pleier å bruke hørselen når jeg lytter til musikk.
    Og jeg har vel ikke nevnt noe om problemer?
    Sorry,
    Helt klart en feil måte å si det på.
    Var ikke meningen.
    Mente bare å si at du etter min mening bruker rett #instrument"
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    De som mener det er forskjell på alt. De hører ofte det de vil høre.
    Og de som mener det ikke er forskjell på noen ting. De vil ikke høre på det de hører.
    Jeg ser bare helt svart eller helt hvitt i det du skriver der.
    Skal man beskrive ett fenomen, er det ofte dessverre tolkningen av hva man skriver som blir avgjørende.
    Kan ikke si annet en, prøv å lese litt mellom linjene om hva som menes.
    Så skal jeg etter beste evne forsøke å ordlegge meg bedre.
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Type 1: Den som får maksimal lytteopplevelse og klarer å bedømme lydkvalitet uten å bry seg om hvilke kabler som er i bruk.

    Type 2: Den som får lytteopplevelsen totalt ødelagt hvis vedkommende vet (eller har mistanke om) at det sitter en billig sarvekabel i signalskjeden. Vedkommende lytter da bare etter "feil" som skyldes sarvekabelen og klarer ikke å konsentrere seg om annet enn akkurat det.

    Type 3: Den som ikke klarer å uttale seg om lydkvaliteten uten å vite hvilke kabler som er i bruk. Skyldes som redsel for å uttale seg positivt om lyden, for så å oppdage at anlegget er koblet opp med en eller flere billige kabler.

    Type 3 er en variant av type 2.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Placebo effekt på begge sider.
    De som mener det er forskjell på alt. De hører ofte det de vil høre.
    Og de som mener det ikke er forskjell på noen ting. De vil ikke høre på det de hører.

    Å høre forskjeller er vel en trenings sak ? er det ikke. Eller er alle født utlært i faget.
    Er man 15 år med "perfekt" hørsel, aner man som regel ikke hva man skal lytte etter.
    Ett menneske litt oppe i årene, har lang fartstid med å høre forskjeller.
    Detter kan ofte ha betydelig større verdi en å høre de siste 5 khz fra 15 khz og oppover

    Om vi ikke bruker hørselen som referanse, hva skal vi da bruke ? Og hva er da vitsen med å bytte ut noe som helst ?
    fryktelig kjedelig å "se" en konsert med Dave Grusin eller andre på ett osilloscop eller viser instrument. Blir liksom ikke noe feeling av det.

    Lurer forresten på om en flaggermus er enig i at man ikke skal stole på hørselen ??
    Men den skiller muligens ut placebo. Hva vet vel jeg.

    Til slutt syntes jeg det er synd på de som "hører" forskjeller som ikke finnes.
    Og synd på de som ikke vil høre forskjeller, fordi teorien sier noe annet.

    Begge parter er etter min mening den tapene part, da ingen av dem, lar hørselen bestemme !!
    Tilgi at en som stoler på ørene sine ikke helt skjønte den der.
    Om du bruker hørselen og det du hører som referanse.
    Har du sikkert det beste resultatet med lyd, du ønsker når du lytter til musikken.
    Kan du ha noen problemer da ??
    Problemet er at ørene blir veldig påvirket av hva øynene ser. Om du kun skal bruke ørene, altså blindteste så blir plutselig de gedigne forskjellene man hørte først meget små. Er vel fortsatt ingen som har klart å skille 2 fornuftige konstruerte kabler med kun ørene som hjelp såvidt meg bekjent. Har man øynene i tillegg så er det mange som hører masse forskjell.
    Jo da. Mange ganger.
    Gåten handler ikke om det er forskjeller eller ikke, men mer i hva forskjellene består av og hvorfor de oppstår. :)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Å høre forskjeller er vel en trenings sak ? er det ikke. Eller er alle født utlært i faget.
    Er man 15 år med "perfekt" hørsel, aner man som regel ikke hva man skal lytte etter.
    Ett menneske litt oppe i årene, har lang fartstid med å høre forskjeller.
    Detter kan ofte ha betydelig større verdi en å høre de siste 5 khz fra 15 khz og oppover
    Ikke uenig i mange av dine nevnte momenter, men har en liten kommentar ut fra et 'filosofisk' ståsted;
    Hvis det med begrepet 'Hva man skal lytte etter' menes diverse lyd/lytteparametre, så er det en ting, men hva hvis man måler trivselfaktoren, dvs. 'foot-tapping' faktor og PRaT-innlevelse - skal disse også gjelde?
    Dette er selvsagt subjektivt og farges av preferanser som ikke nødvendigvis knyttes 100% til høy troverdighet (high fidelity), men hvis man først lytter for deretter å meddele opplevelsen så skal det vel godt gjøres å frakoble dette bidraget!
    Oppsummert; Kan man foretrekke en komponent (kabel) uten å måtte nidlytte etter forskjeller i parametre?
    (Nå vil selvsagt mange komme drassende med argumentene rundt statistiske størrelser fra blindtest).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.677
    Antall liker
    35.643
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil heller komme drassende med antall variable. Selv holder jeg altså på med et høyttalerprosjekt. Det er utrolig mange variabler som i større eller mindre grad henger sammen. Jeg ville ikke kommet spesielt langt hvis jeg bare skulle stole på lytting. Diffuse begrep som "trivselsfaktor", "foot tapping" og "PRaT-innlevelse" er vel og bra, men det funker ikke hvis man vil vite om det bakre elementet på en kardioidehøyttaler skal ha litt kortere eller lengre tidsforsinkelse, eller om lavpassfilteret på elementet kanskje skal flyttes 10-15 Hz opp eller ned. Det står det ikke så veldig mye om i lærebøkene heller.

    Da er det nødvendig å ta noen ekstra skritt via en hypotese om hvilke egenskaper (f eks i dB, Hertz og grader fase) som skaper f eks "foot tapping", en hypotese om at "hvis jeg gjør denne justeringen vil det bli mer eller mindre av de egenskapene", måling av resultatet i dB og Hertz, og til slutt lytting for å finne ut om det stemte med ønsket lytteopplevelse. Det er to separate nivåer av hypotese og testing som begge er nødvendige for å komme noen vei.

    Hvis alt man holder på med er stadige bytter av ferdigproduserte bokser og kabler uten å ha den ringeste idé eller interesse for hva som er inni dem, så er det sikkert bra nok å "stole på ørene". Bare pass på at det ikke egentlig er øynene man lytter til. Hvis man derimot forsøker å bygge noe selv er det en håpløs oppskrift. Man vil bare famle rundt uten mål eller mening.
     
    Sist redigert:

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Å høre forskjeller er vel en trenings sak ? er det ikke. Eller er alle født utlært i faget.
    Er man 15 år med "perfekt" hørsel, aner man som regel ikke hva man skal lytte etter.
    Ett menneske litt oppe i årene, har lang fartstid med å høre forskjeller.
    Detter kan ofte ha betydelig større verdi en å høre de siste 5 khz fra 15 khz og oppover
    Ikke uenig i mange av dine nevnte momenter, men har en liten kommentar ut fra et 'filosofisk' ståsted;
    Hvis det med begrepet 'Hva man skal lytte etter' menes diverse lyd/lytteparametre, så er det en ting, men hva hvis man måler trivselfaktoren, dvs. 'foot-tapping' faktor og PRaT-innlevelse - skal disse også gjelde?
    Dette er selvsagt subjektivt og farges av preferanser som ikke nødvendigvis knyttes 100% til høy troverdighet (high fidelity), men hvis man først lytter for deretter å meddele opplevelsen så skal det vel godt gjøres å frakoble dette bidraget!
    Oppsummert; Kan man foretrekke en komponent (kabel) uten å måtte nidlytte etter forskjeller i parametre?
    (Nå vil selvsagt mange komme drassende med argumentene rundt statistiske størrelser fra blindtest).
    Man "ni-lytter" vel muligens når man skal bytte en komponent. Være seg kabel, høyttalere, forsterker osv.
    Etter man har byttet noe ut, bør dette stadiet bli historie. Musikken kommer igjen i fokus, og forhåpentlig hvis trivselen.
    Om man da, etter byttet, ikke er/ eller er, veldig fornøyd med resultatet, ( fordi man får en noe annen opplevelse av favoritt musikken ) Da kan man forkaste, eller beholde den nye komponent. Hører man slett ingen forskjell, må vel byttet, sies å være bortkastet.
    Vet at mange bare bytter fordi de liker å bytte. Men det er en annen historie. Det kalles interesse for utstyr, og er veldig artig det også. Men har ingen ting med musikk lytting å gjøre. Kjenner flere slike.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Jeg kan ikke stikke under stolen at jeg er en utstyrsfreak. Elsker designet til mange produsenter og de siste kjøpsavgjørelsene baserte jeg hovedsakelig på estetiske vurderinger. Jeg hadde selvfølgelig tidligere erfaringer med produsentene, men de konkrete kjøpene ble gjort i blinde. Ble jævli bra!!
     

    tokai

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.12.2012
    Innlegg
    261
    Antall liker
    187
    Jeg vil heller komme drassende med antall variable. Selv holder jeg altså på med et høyttalerprosjekt. Det er utrolig mange variabler som i større eller mindre grad henger sammen. Jeg ville ikke kommet spesielt langt hvis jeg bare skulle stole på lytting. Diffuse begrep som "trivselsfaktor", "foot tapping" og "PRaT-innlevelse" er vel og bra, men det funker ikke hvis man vil vite om tidsforsinkelsen på det bakre elementet på en kardioidehøyttaler skal ha litt kortere eller lengre tidsforsinkelse, eller om lavpassfilteret på elementet kanskje skal flyttes 10-15 Hz opp eller ned. Det står det ikke så veldig mye om i lærebøkene heller.

    Da er det nødvendig å ta noen ekstra skritt via en hypotese om hvilke egenskaper (f eks i dB, Hertz og grader fase) som skaper f eks "foot tapping", en hypotese om at "hvis jeg gjør denne justeringen vil det bli mer eller mindre av de egenskapene", måling av resultatet i dB og Hertz, og til slutt lytting for å finne ut om det stemte med ønsket lytteopplevelse. Det er to separate nivåer av hypotese og testing som begge er nødvendige for å komme noen vei.

    Hvis alt man holder på med er stadige bytter av ferdigproduserte bokser og kabler uten å ha den ringeste idé eller interesse for hva som er inni dem, så er det sikkert bra nok å "stole på ørene". Bare pass på at det ikke egentlig er øynene man lytter til. Hvis man derimot forsøker å bygge noe selv er det en håpløs oppskrift. Man vil bare famle rundt uten mål eller mening.
    Flott innlegg Asbjørn. Og veldig rett også.
    Har ved flere anledninger opp gjennom tiden, deltatt i flere byggeprosjekter. Jeg vet i teorien hva de forskjellige komponenter gjør, å omsette dette til det praktiske produktet, det er kunsten syntes jeg.
    Tidlig på 80 tallet, utviklet vi en "power", fordi vi ville se om det var mulig å lage ett produkt som kunne være bedre enn en ferdig boks.
    Jeg var den som fikk den tvilsomme æren å fortelle hva i lyden jeg ikke var fornøyd med. Som da det tekniske vidunderet vi hadde, omsatte til utbytting av komponenter Senere kom ett lytte panel bestående av 3 til 4 personer ( som ikke hadde den ringeste anelse om hva vi hadde gjort ) for å bedømme om vi hadde lyktes med forandringene. Her var det mange faktorer og personer til å bedømme. Forsterkeren ble også bygd i 4 eksemplarer, da resultatet var ehh, ganske bra. Bare synd at den endelige saken faktisk ble bygget av alt for dyre komponenter. På den tiden, var det ikke mange som ønsket å betale så mye for ett produkt, utviklet av "amatører"
    Men artig var det !
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det var vel en eller annen her inne (i en tidligere tråd) som sa noe slikt som at enten man er i kjøpemodus eller ei så blir man temmelig bomull mellom øra mhp. rasjonelle overveielser når man plutselig står overfor et 'må ha' objekt i butikken.
    Det har blitt noen impulskjøp her også, men stort sett så er jeg så bevisst når jeg ankommer butikken at selgeren nesten må snakke ned produktet for at jeg skal forlate butikken tomhendt (og det har også skjedd).

    Jeg tror også at det kan være forbundet med en del usikkerhet når man skal høre på andres oppfatninger om ens anlegg. Min erfaring er at eier blir veldig opphengt i noen flaws og forventer at lyttepanelet hører de samme tingene, men det gjør de som regel ikke - og ihvertfall ikke hvis ikke de blir gjort oppmerksom på disse på forhånd.
    Typisk eksempel kan være svak brum, sus, mm. men også forbigående artifakter.
     
    Sist redigert:

    flyer

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.05.2015
    Innlegg
    132
    Antall liker
    186
    Torget vurderinger
    3
    Hvorfor blir noen så sinte når det snakkes om kabler? Er det for noen tar seg råd til å bruke mye penger --------ellr er det misundelse for noen muligens har mye penger til kabler og hifi eller----------Forresten det spiller vel ingen rolle dette ,det er bare en lek og en ilusjon.Selv har jeg surra rundt og brukt mer penger på hifi en mange skulle jeg tro.Men Rolling Stones osv på Valle Hovin blir det ikke uansett.:rolleyes:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.677
    Antall liker
    35.643
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor blir noen så sinte når det snakkes om kabler? Er det for noen tar seg råd til å bruke mye penger --------ellr er det misundelse for noen muligens har mye penger til kabler og hifi eller----------
    Så vidt jeg kan se er de eneste som blir sinte de som har brukt enormt mye penger på "referansekabler" fra "prestisjemerker" og så føler seg krenket når andre ikke synes at det var like genialt. Krenket! Sensur!!!

    Vi andre synes bare hele greia er litt komisk. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn