To typer kabeldebattant

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Så lenge ingen klarer å bevise at disse forskjellene eksisterer forblir jeg skeptisk.

    Å stole på ørene alene holder ikke, placebo påvirker alle og når blindtester og målinger tilsier at forskjeller ikke er hørbare men må være innbilte, forholder jeg meg til dette som den mest rasjonelle forklaringen.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skulle virkelig ønske at billige kabler fra biltema eller Claes var best men etter mange forsøk kommer alltid kablene med medium til høy pris best ut. Jo bedre og mer oppløst anlegg jo større forskjeller hører jeg på kablene. Tydelig at mine relativt dyre og gode komponenter er feilkonstruert da de i stor grad blir påvirket av kabelbytter....
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Så lenge ingen klarer å bevise at disse forskjellene eksisterer forblir jeg skeptisk.

    Å stole på ørene alene holder ikke, placebo påvirker alle og når blindtester og målinger tilsier at forskjeller ikke er hørbare men må være innbilte, forholder jeg meg til dette som den mest rasjonelle forklaringen.
    Hvis man via ørene opplever forskjell, skal man da avvise det som placebo, og heller stole på målingene? Selv om disse målingene skulle tilsi at de forskjellene du opplever, bare er noe du biller deg inn? Da stoler jeg nok heller på ørene, og legger på ørene og nekter å samarbeide når det gjelder målinger. Det er jo ørene jeg lytter med.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.432
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Van den Hul kanskje.... Har selv CS122 fra dem og oppfatter dette som fornuftige kabler med hensyn til pris/ kvalitet. Ser ingen grunn til å kjøpe kabler som koster tusenvis av kroner pr. meter. Men det er klart at det er alltid noen som kjøper dyrt pga. at det er dyrt og dermed må det være bra(best)....
    Jeg traff tilfeldigvis en representant for fabrikken som faktisk produserer Van den Huls kabler i jobbsammenheng her om dagen. Selv på det prisnivået er nok marginene ganske hyggelige. Det er ikke mye som handler om funksjonskrav og toleranser i spec'en til fabrikken. Fargematch og kosmetisk utseende, derimot. :)

    Helt greit å bruke penger på sånt, så lenge man ikke lurer seg selv om hvilken bransje man er i.

    chanel-cruise-2013-handbags-6.jpeg


    Ellers er det vel to typer mennesker: De som deler inn mennesker i to typer, og de som ikke gjør det.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.155
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Lurer på hva denne tråden egentlig vil tilføre av nytt som vi ikke allerede har hørt fra begge leire 1000 ganger før - tross litt annen vinkling i trådtittel.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.459
    Det som trolig aldri slutter å overraske meg, er at de såkalte kabelskeptikerne har en vanvittig mengde energi og markeringsbehov i kabeldebatter. Hvorfor bruke så mye tid og energi på å sable ned andres meninger og oppfattelse fordi den ikke er i samsvar med ens egen? Dessverre benyttes det ofte latterliggjøring og personangrep i tillegg for å fremheve sine synspunkter og meninger.

    Jeg mener selv at det er forskjell på ulike gode kabler, men jeg deltar (nesten) aldri i kabeldebatter, fordi jeg rett og slett ikke gidder å få hodet kappet av av andre som pga sin overbevisning ikke har mulighet til å godta at andre evner å oppfatte lydforskjeller på kabler.

    Hvorfor ikke gå inn i fremtiden med åpent sinn og godta at vi alle fortsatt har en mulighet til å lære mer og at alt enda ikke er skrevet i stein (og at alt aldri kommer til å bli det)?
    Litt morsomt er det da at kabelfanatikerenes beste argumenter er "Du har for dårlig hørsel til å høre forskjell" eller "Anlegget ditt er for dårlig til å dra nytte av vidunderkablene"
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hva denne tråden egentlig vil tilføre av nytt som vi ikke allerede har hørt fra begge leire 1000 ganger før - tross litt annen vinkling i trådtittel.
    Økt popcornforbruk på en fredagskveld?
    Er det noen som med bildebevis kan dokumentere at de faktisk spiser popcorn mens de leser dette?
     
    A

    ANM

    Gjest
    Tror ikke jeg heller. Sikkert mange som stapper trynet med billig smågodt da.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.110
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Lurer på hva denne tråden egentlig vil tilføre av nytt som vi ikke allerede har hørt fra begge leire 1000 ganger før - tross litt annen vinkling i trådtittel.
    Økt popcornforbruk på en fredagskveld?
    Er det noen som med bildebevis kan dokumentere at de faktisk spiser popcorn mens de leser dette?
    Pffft, popcorn meg i øret... Boks-øl og rullings.
    Hehe er går det i bokssnus og rødvin i kveld. Klart, vanskelig å høre forskjell på kabel med popcorn i øret....;-)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Gulllll

    Siden det er fredagskveld og en er "litt " euforisk etter VM gull.......
    Og det blir feiret med bl. a. sjampis og

    gull.jpg


    Vil fremdeles hevde etter dette

    Fra sjefsskeptikeren:
    "og formen på lytterens ørebrusk, og mere til"

    http://www.hifisentralen.no/forumet/forskjeller-og-testmetodikk/81697-hva-skjer-hvordan.html

    Innlegg #4 ,16 bl.a

    Noen ganger "høres det forskjell",andre ganger låter alt "klin likt"
    for deretter er det forklarings retorikken som er gal,og til sist prisingen som er ut av proporsjoner.

    Muligens er det når alt kommer til alt,feil konstruert og defekten ører :)

    Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...typer-kabeldebattant.html#7V2WAg8cem0mXQJM.99

    Lytteren har ofte bedre ører enn skeptikeren




     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Tro på det du hører,det er det eneste som gjelder.Om kabler i den dyrere klasse gir deg det du ønsker og liker er det selvsagt opp til den enkelte å bestemme om man vil ha slike eller ikke.
    Mye innen hifi virker overpriset.Hvorfor er det ingen som reagerer på at noen vil ha en arm eller en pickup til 70 tus feks.
    Idoti sier noen,en nødvendighet sier andre.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Jo eldre man blir jo mer er mange villige til å betale for å gjenskape magien i musikken man hørte i den tidlige ungdom.Den magiske opplevelsen som brendte seg inn i hjernen som en forelskelse.Gjerne avspillt fra en billig kasett eller platespiller.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    1 Skeptikeren. En skeptiker tar utgangspunkt i at en kabel er en kabel og at det bare er fysiske lover som påvirker kabelens ytelse. Disse er ofte godt skolert og brer om seg med tekniske ord og matematiske formler for å bevise at det er svært lite forskjell på kabler uansett om vi snakker om analoge eller digitale kabler. Snake Oil, rakettforskning og placeboffekt brukes ofte i debatter. Disse kjøper kablene sine typisk på Clas Ohlson eller biltema. Men vegrer seg for å sette seg ned å få demonstrert mange forskjellige kabler i et ordentlig anlegg som er satt opp skikkelig. Hvis det er noen forskjell, så er det placebo eller psykologisk lureri fra demonstratørens side. Hører på alt mulig av musikk.
    Kan vi legge til "og avslutter alle innlegg med setningen 'men det er jo ikke mine penger, da' ...."
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.117
    Antall liker
    3.236
    Torget vurderinger
    1
    Det som trolig aldri slutter å overraske meg, er at de såkalte kabelskeptikerne har en vanvittig mengde energi og markeringsbehov i kabeldebatter. Hvorfor bruke så mye tid og energi på å sable ned andres meninger og oppfattelse fordi den ikke er i samsvar med ens egen? Dessverre benyttes det ofte latterliggjøring og personangrep i tillegg for å fremheve sine synspunkter og meninger.

    Jeg mener selv at det er forskjell på ulike gode kabler, men jeg deltar (nesten) aldri i kabeldebatter, fordi jeg rett og slett ikke gidder å få hodet kappet av av andre som pga sin overbevisning ikke har mulighet til å godta at andre evner å oppfatte lydforskjeller på kabler.

    Hvorfor ikke gå inn i fremtiden med åpent sinn og godta at vi alle fortsatt har en mulighet til å lære mer og at alt enda ikke er skrevet i stein (og at alt aldri kommer til å bli det)?
    Litt morsomt er det da at kabelfanatikerenes beste argumenter er "Du har for dårlig hørsel til å høre forskjell" eller "Anlegget ditt er for dårlig til å dra nytte av vidunderkablene"

    Som sagt:

    Dessverre benyttes det ofte latterliggjøring og personangrep i tillegg for å fremheve sine synspunkter og meninger.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Magien for min del forsvant med fraværet av Madsen/Michaelsen/Ladedaard/Søren Balle i High Fidelity
    og deres innføring i delefilter og elektronikk og utrolig morsomme anmeldelser samt TAS på slutten av 70 tallet og børjan av 80 tallet.
    Da var High Fidelity og High End magi.
    Og TAS med Dalquist 10 vs Quad,Audio Research sp 6 mk 1 - 6,Infinity QRS - IRS mk?,Stax D300? , Maggi,ML JC2, ML2,HQD etc :(.

    Ja. Musikkmagien er godt tapt, dessverre.Planlegger oftere og oftere en fullstendig avslutning av hobbyen. Men strøm og spenning er blitt spennende.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Hvor vanskelig kan dette være da?

    High-end kabel; da står du med ræva i været, enkelt tilgjengelig for megabuckprodusenten. Derav uttrykket.

    Low-end; da ligger du nede for telling og er tilgjengelig for ALLE.

    Either way you are fucked.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Når jeg leser kabeltrådene så begynner jeg alltid å tenke på Snåsamannen og han luringen nede i Stavanger som selger hi-fi som har fått en porsjon med religiøs håndspåleggelse og med dertil økt prislapp. Ikke rart Remabutikken borti her selger mye popcorn til meg, dette er god underholdning ;)
     
    X

    X186841

    Gjest
    Man skal ikke putte snabel der det kommer kabel :eek:

    Hvor vanskelig kan dette være da?

    High-end kabel; da står du med ræva i været, enkelt tilgjengelig for megabuckprodusenten. Derav uttrykket.

    Low-end; da ligger du nede for telling og er tilgjengelig for ALLE.

    Either way you are fucked.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Så lenge ingen klarer å bevise at disse forskjellene eksisterer forblir jeg skeptisk.

    Å stole på ørene alene holder ikke, placebo påvirker alle og når blindtester og målinger tilsier at forskjeller ikke er hørbare men må være innbilte, forholder jeg meg til dette som den mest rasjonelle forklaringen.
    Dersom placebo verkar, kvifor ikkje bruke det aktivt? :cool:
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er troende i den forstand at jeg har opplevd forskjell på kabler.
    Jeg er skeptisk i den forstand at jeg har opplevd at dyre kabler ikke nødvendigvis er bedre enn rimelige.

    Sånn. Nå har jeg kabeldebattert. Hva slags kabeldebattant gjør det meg til?
    Du høyrer til i kategori C.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det fins to typer kabeldebatanter som bruker ulik måte å tilnærme seg det store spørsmålet om det i det hele tatt har noe for seg med å kjøpe kabler til stereoanlegg fra high end kabelprodusenter.

    1 Skeptikeren. En skeptiker tar utgangspunkt i at en kabel er en kabel og at det bare er fysiske lover som påvirker kabelens ytelse. Disse er ofte godt skolert og brer om seg med tekniske ord og matematiske formler for å bevise at det er svært lite forskjell på kabler uansett om vi snakker om analoge eller digitale kabler. Snake Oil, rakettforskning og placeboffekt brukes ofte i debatter. Disse kjøper kablene sine typisk på Clas Ohlson eller biltema. Men vegrer seg for å sette seg ned å få demonstrert mange forskjellige kabler i et ordentlig anlegg som er satt opp skikkelig. Hvis det er noen forskjell, så er det placebo eller psykologisk lureri fra demonstratørens side. Hører på alt mulig av musikk.

    2 Tweakeren. Lytteren har ofte bedre ører enn skeptikeren :p. Kan være særdeles godt teknisk skolert innen fysikk eller salg eller har veldig lite kunnskap tekniske ord og uttrykk. Kan være skribent. Er opptatt av å lytte og prøve ut mange forskjellige typer kabler. Sier at strømkablene er viktigst. Prøver også ut ulike typer digitalkabler. Har et stort utvalg av dempeføtter og strømrensere. :) eldig opptatt av Hi-fi parametre som vidde og dybde og detaljer og dynnamisk kontrast. Er opptatt at høyttalerne skal stå riktig og at lytteren skal sitte i sweetspot. Kjøper kablene sine på spesialforetninger som selger særdeles dyre kabler. Drar ofte på demonstrasjoner og messer. Er ofte blakk.
    Musikkutvalget er snevert og man holder seg til musikk som er tatt opp under særlig gode forhold som for eksempel Kari Bremnes.
    Kari Bremnes?
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Så lenge ingen klarer å bevise at disse forskjellene eksisterer forblir jeg skeptisk.

    Å stole på ørene alene holder ikke, placebo påvirker alle og når blindtester og målinger tilsier at forskjeller ikke er hørbare men må være innbilte, forholder jeg meg til dette som den mest rasjonelle forklaringen.
    Dersom placebo verkar, kvifor ikkje bruke det aktivt? :cool:
    Greit nok, men da må man være ærlig om det. Jeg har til gode å se noen skrive et innlegg som dette:

    "Jeg kjøpte meg nye kabler til 100.000 kroner og nå innbiller jeg meg at de låter mye bedre enn de gamle. Jeg koser meg så lenge det varer, alt takket være forventningsbias."

    I stedenfor påstår man hardnakket og på tvers av kjent vitenskap at innbilte forskjeller er høyst reelle og at skeptikerne har dårlig hørsel.
     

    kortvarig

    Banned
    Ble medlem
    29.04.2013
    Innlegg
    2.237
    Antall liker
    764
    Sted
    Danmark
    Så lenge ingen klarer å bevise at disse forskjellene eksisterer forblir jeg skeptisk.

    Å stole på ørene alene holder ikke, placebo påvirker alle og når blindtester og målinger tilsier at forskjeller ikke er hørbare men må være innbilte, forholder jeg meg til dette som den mest rasjonelle forklaringen.
    Dersom placebo verkar, kvifor ikkje bruke det aktivt? :cool:
    Greit nok, men da må man være ærlig om det. Jeg har til gode å se noen skrive et innlegg som dette:

    "Jeg kjøpte meg nye kabler til 100.000 kroner og nå innbiller jeg meg at de låter mye bedre enn de gamle. Jeg koser meg så lenge det varer, alt takket være forventningsbias."

    I stedenfor påstår man hardnakket og på tvers av kjent vitenskap at innbilte forskjeller er høyst reelle og at skeptikerne har dårlig hørsel.
    Du siger faktisk noget vigtigt her. Er der tale om placebo så varer det sjældent ved, på et aller andet tidspunkt opdager man det, hvis man arbejder seriøst med sit hi-fi.
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Så lenge ingen klarer å bevise at disse forskjellene eksisterer forblir jeg skeptisk.

    Å stole på ørene alene holder ikke, placebo påvirker alle og når blindtester og målinger tilsier at forskjeller ikke er hørbare men må være innbilte, forholder jeg meg til dette som den mest rasjonelle forklaringen.
    Dersom placebo verkar, kvifor ikkje bruke det aktivt? :cool:
    Greit nok, men da må man være ærlig om det. Jeg har til gode å se noen skrive et innlegg som dette:

    "Jeg kjøpte meg nye kabler til 100.000 kroner og nå innbiller jeg meg at de låter mye bedre enn de gamle. Jeg koser meg så lenge det varer, alt takket være forventningsbias."

    I stedenfor påstår man hardnakket og på tvers av kjent vitenskap at innbilte forskjeller er høyst reelle og at skeptikerne har dårlig hørsel.
    Det jo klart, går du med forventninger om at ting skal skrives akkurat slik som du vil ha det, kan du måtte vente lenge! Hvorfor ikke heller lese hva noen av oss (som hører forskjeller på kabler) faktisk skriver, så kanskje du hadde oppdaget noe nytt...konkret, vil jeg minnes meg å ha skrevet at jeg foretrakk de medfølgende lakris snørene som powercords for noen år siden, fremfor ett par velkjente Amerikanere til 20 000,- (10 000,-/stk) Det er sånne argumenter som du der presenterer som får meg å hevde at noen har hengt seg opp i prisen, og bare den alene! og ikke hva folk faktisk formidler. Jeg har ikke lest (og jeg har vært aktiv her inne siden ca 2004) at noen har skrevet at de liker en kabel (uansett variant) bare pga prisen, slik du her insinuerer ;)

    Litt Placebo!?, ja takk, heller det enn motsatsen, da hadde dette blitt en drit kjedelig hobby, hvilket det i og for seg til tider er pga mistanke om sterk nocebo hos visse :cool:

    Ett lite enkelt og ikke altfor slitsomt tanke eksperiment, bytt ut piller med kabler i tegningen nedenfor :cool:



    mvh
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Så lenge ingen klarer å bevise at disse forskjellene eksisterer forblir jeg skeptisk.

    Å stole på ørene alene holder ikke, placebo påvirker alle og når blindtester og målinger tilsier at forskjeller ikke er hørbare men må være innbilte, forholder jeg meg til dette som den mest rasjonelle forklaringen.
    Dersom placebo verkar, kvifor ikkje bruke det aktivt? :cool:
    Greit nok, men da må man være ærlig om det. Jeg har til gode å se noen skrive et innlegg som dette:

    "Jeg kjøpte meg nye kabler til 100.000 kroner og nå innbiller jeg meg at de låter mye bedre enn de gamle. Jeg koser meg så lenge det varer, alt takket være forventningsbias."

    I stedenfor påstår man hardnakket og på tvers av kjent vitenskap at innbilte forskjeller er høyst reelle og at skeptikerne har dårlig hørsel.
    Ikke rart du aldri har sett noen skrive det oppkonstruerte innlegget som du beskriver.

    Mange synes å glemme at for noen er selve opplevelsen av lyd - eller gjerne musikken - det viktigste. Kall effekten gjerne noce-, mol- eller placebo. Og når det gjelder å være ærlig om det, nevner jeg i fleng meg.

    Opplevelsen av lyd er og blir subjektiv, og så lenge jeg hører det jeg tror jeg hører, og ikke det jeg hører, og jeg liker det jeg tror jeg hører, er jeg fornøyd. Tror jeg.

    Så får heller den kjente vitenskapen holde på med sitt.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Så lenge ingen klarer å bevise at disse forskjellene eksisterer forblir jeg skeptisk.

    Å stole på ørene alene holder ikke, placebo påvirker alle og når blindtester og målinger tilsier at forskjeller ikke er hørbare men må være innbilte, forholder jeg meg til dette som den mest rasjonelle forklaringen.
    Dersom placebo verkar, kvifor ikkje bruke det aktivt? :cool:
    Greit nok, men da må man være ærlig om det. Jeg har til gode å se noen skrive et innlegg som dette:

    "Jeg kjøpte meg nye kabler til 100.000 kroner og nå innbiller jeg meg at de låter mye bedre enn de gamle. Jeg koser meg så lenge det varer, alt takket være forventningsbias."

    I stedenfor påstår man hardnakket og på tvers av kjent vitenskap at innbilte forskjeller er høyst reelle og at skeptikerne har dårlig hørsel.
    Det jo klart, går du med forventninger om at ting skal skrives akkurat slik som du vil ha det, kan du måtte vente lenge! Hvorfor ikke heller lese hva noen av oss (som hører forskjeller på kabler) faktisk skriver, så kanskje du hadde oppdaget noe nytt...konkret, vil jeg minnes meg å ha skrevet at jeg foretrakk de medfølgende lakris snørene som powercords for noen år siden, fremfor ett par velkjente Amerikanere til 20 000,- (10 000,-/stk) Det er sånne argumenter som du der presenterer som får meg å hevde at noen har hengt seg opp i prisen, og bare den alene! og ikke hva folk faktisk formidler. Jeg har ikke lest (og jeg har vært aktiv her inne siden ca 2004) at noen har skrevet at de liker en kabel (uansett variant) bare pga prisen, slik du her insinuerer ;)

    Litt Placebo!?, ja takk, heller det enn motsatsen, da hadde dette blitt en drit kjedelig hobby, hvilket det i og for seg til tider er pga mistanke om sterk nocebo hos visse :cool:

    Ett lite enkelt og ikke altfor slitsomt tanke eksperiment, bytt ut piller med kabler i tegningen nedenfor :cool:



    mvh
    Tiltredes!
     

    Merc

    Medlem
    Ble medlem
    27.06.2003
    Innlegg
    18
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Ja vi kan være glad at folk har egne meninger elles ville vi ha samme driten eller nirvana alt etter person,og ører. Ha en fin en!
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Så lenge ingen klarer å bevise at disse forskjellene eksisterer forblir jeg skeptisk.

    Å stole på ørene alene holder ikke, placebo påvirker alle og når blindtester og målinger tilsier at forskjeller ikke er hørbare men må være innbilte, forholder jeg meg til dette som den mest rasjonelle forklaringen.
    Dersom placebo verkar, kvifor ikkje bruke det aktivt? :cool:
    Greit nok, men da må man være ærlig om det. Jeg har til gode å se noen skrive et innlegg som dette:

    "Jeg kjøpte meg nye kabler til 100.000 kroner og nå innbiller jeg meg at de låter mye bedre enn de gamle. Jeg koser meg så lenge det varer, alt takket være forventningsbias."

    I stedenfor påstår man hardnakket og på tvers av kjent vitenskap at innbilte forskjeller er høyst reelle og at skeptikerne har dårlig hørsel.
    Ikke rart du aldri har sett noen skrive det oppkonstruerte innlegget som du beskriver.

    Mange synes å glemme at for noen er selve opplevelsen av lyd - eller gjerne musikken - det viktigste. Kall effekten gjerne noce-, mol- eller placebo. Og når det gjelder å være ærlig om det, nevner jeg i fleng meg.

    Opplevelsen av lyd er og blir subjektiv, og så lenge jeg hører det jeg tror jeg hører, og ikke det jeg hører, og jeg liker det jeg tror jeg hører, er jeg fornøyd. Tror jeg.

    Så får heller den kjente vitenskapen holde på med sitt.
    Når det var sagt, så har jeg heller ikke lest av noen her inne av de som hevder det er forskjeller på kabler, at de noen sted bestrider vitenskapen/fysikken være seg bak ett stereo anlegg eller rent generellt, det er kun en simpel hersketeknikk med ”sub zero” argumenter som brukes, enten for at de selv ikke vet bedre, ikke gidder bry seg, eller helt enkelt driter i hva andre skriver for at de selv gidder ikke/evner ikke ta inn over seg at det er opplevelsen som formidles av motparten og ikke fysikken.
    Det tas for gitt av undertegnede, at den (fysikken) er grunnen for alt. Livet for noen er tydeligvis mer håndterbart ifa formler og forutsigbarhet, enn litt udefinerbar opplevelse, kan man tro! :cool:

    I mitt musikk liv, trumfer opplevelsen, formlene (uten at jeg tror det er noen som helst motsetning i det) når jeg ikke har svaret på hva og hvorfor, jeg opplever lyd som jeg gjør, for hånden!!

    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:
    U

    utgatt25555

    Gjest
    ..og så kom resten av lørdagen...

    ..avslutter kabel tankene for denne gangen, så kan de som vil, filosofere litt symbolsk over temaet 1-0 ta med seg denne videre inn i en forhåpentligvis, bra lørdag ;)


    mvh
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Greit nok, men da må man være ærlig om det. Jeg har til gode å se noen skrive et innlegg som dette:

    "Jeg kjøpte meg nye kabler til 100.000 kroner og nå innbiller jeg meg at de låter mye bedre enn de gamle. Jeg koser meg så lenge det varer, alt takket være forventningsbias."

    I stedenfor påstår man hardnakket og på tvers av kjent vitenskap at innbilte forskjeller er høyst reelle og at skeptikerne har dårlig hørsel.
    Ikke rart du aldri har sett noen skrive det oppkonstruerte innlegget som du beskriver.

    Mange synes å glemme at for noen er selve opplevelsen av lyd - eller gjerne musikken - det viktigste. Kall effekten gjerne noce-, mol- eller placebo. Og når det gjelder å være ærlig om det, nevner jeg i fleng meg.

    Opplevelsen av lyd er og blir subjektiv, og så lenge jeg hører det jeg tror jeg hører, og ikke det jeg hører, og jeg liker det jeg tror jeg hører, er jeg fornøyd. Tror jeg.

    Så får heller den kjente vitenskapen holde på med sitt.
    Når det var sagt, så har jeg heller ikke lest av noen her inne av de som hevder det er forskjeller på kabler, at de noen sted bestrider vitenskapen/fysikken være seg bak ett stereo anlegg eller rent generellt, det er kun en simpel hersketeknikk med ”sub zero” argumenter som brukes, enten for at de selv ikke vet bedre, ikke gidder bry seg, eller helt enkelt driter i hva andre skriver for at de selv gidder ikke/evner ikke ta inn over seg at det er opplevelsen som formidles av motparten og ikke fysikken.
    Det tas for gitt av undertegnede, at den (fysikken) er grunnen for alt. Livet for noen er tydeligvis mer håndterbart ifa formler og forutsigbarhet, enn litt udefinerbar opplevelse, kan man tro! :cool:

    I mitt musikk liv, trumfer opplevelsen, formlene (uten at jeg tror det er noen som helst motsetning i det) når jeg ikke har svaret på hva og hvorfor, jeg opplever lyd som jeg gjør, for hånden!!

    mvh
    Mye 'sant' i dette, men jeg mener det også finnes et ekstra moment som sjeldent nevnes og det er at high end inneholder såpass mange iterative momenter av betydning at mange ønsker å forenkle totalbildet med å fjerne kabler fra 'ligningen'.
    Hva er da mer beleilig enn å si til seg selv at 'kabler betyr ingenting, så slipper jeg ihvertfall denne (større) utgiftsposten uten å måtte kompromisse på lydkvalitet'
    Måtte dere bare ha rett.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn