To pre or not to pre. What was the question?

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, hva er egentlig spørsmålet? Noe uklart og noe usikkert , men helt sikkert ganske diffust.
Oppgraderingsbasillen og endringsviruset herjer kjellerstua og mye vil ha mer.

Etter at jeg i høst har byttet ut System Audio Ranger med Sonus faber Olympica 2, en Bladelius Balder ble anskaffet, Rega Fono MM ble byttet med Rega Aria og Rega Elys 2 ble erstattet av Ortofon 2M Black.
Min gamle Primare SP31 forforsterker står kanskje for tur? Siden jeg har rundtomkringlyd så er det en multikanals pre som må inn. Ja, Bladelius Balder er 2 kanals effekt, men den har bare kontroll på mine Sf Olympica2 og Rel S3.
Resten av høytalerne spilles fra Primare A30.5. Ideelt er det kanskje ikke, men stereo og musikk er MYE viktigere enn rundtomkringlyd selv om jeg tenker å beholder den delen også.
Eneste som er sikkert er at Sonus faber ikke blir rørt, ellers er alt åpent. Skulle Sf byttes så er det til bedre/større ;)

En pre med HDMI, altså HD lydformatene, og muligheten til å "sende stereo rett igjennom" er ønskelig. Siden Primare (SP31 og A30.5) er min første og eneste oppsett der forsterkeren er delt opp i pre og effekt så har jeg liten erfaring med slikt.
Hvor stor forskjell er det på en multikanals pre hvor stereo kan sendes rett igjennom?
En OK innebygd DAC er jo ikke å forakte, men det blir nok en ekstern DAC på sikt. Tidal HIFI/Sonos Connect må jo også brukes.

Budsjett? Ja, men i utgangspunktet så handler det om å spare til rett pre. Selvfølgelig er det ønskelig å betale minst mulig, men det må bli rett og derfor sier jeg ikke noe om penger enn så lenge.


Hvis du ønsker å utdype svar med forklaringer i strøm etc så må du skrive mye, for strøm kan jeg ingenting om selv om jeg har prøvd mange ganger.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.117
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Viss primare multikansls preen din har de finessene du trenger. Så ville jeg letet etter en stereo forforsterker med hjemmekino bypass inngang. HT bypass. Primare feks har de på stort sett de fleste. Og flere til.

Spiller du med subben i 2kansls musikk? Om så, så er det ikke mange snurrerunt prosessorer som du kan bruke sub med om du setter den i pure direct. Altså fjerner alt av korreksjoner, delefrekvenser osv. Ofte så må den vere aktiv om subben skal vere med.

Så kommer min personlige mening. En moderne surround pre er veldig god i stereo. Tar du feks en en surrond pre til 30.000kr og sammenligner den med en stereopre til samme pris, så vil nok i de fleste tilfellene en stereo pre vere bedre. Men! Tar du de 30.000 kr og fordeler de på ren stereopre, dac, streamer, kabler, romkorreksjon / EQ mulighet, tilkobling for de alle de fleste kildene dine, hdmi kabel, optisk, coax, analog. Så blir plutselig forskjellene mye mindre....
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Hvis du trenger 4k kompatibilitet så må du sjekke at pre-pro`en du velger er HDCP2.2 sertifisert. Endel har skjedd på surround fronten de siste åra så vit hva du trenger/skal bruke den til.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Viss primare multikansls preen din har de finessene du trenger. Så ville jeg letet etter en stereo forforsterker med hjemmekino bypass inngang. HT bypass. Primare feks har de på stort sett de fleste. Og flere til.

Spiller du med subben i 2kansls musikk? Om så, så er det ikke mange snurrerunt prosessorer som du kan bruke sub med om du setter den i pure direct. Altså fjerner alt av korreksjoner, delefrekvenser osv. Ofte så må den vere aktiv om subben skal vere med.

Så kommer min personlige mening. En moderne surround pre er veldig god i stereo. Tar du feks en en surrond pre til 30.000kr og sammenligner den med en stereopre til samme pris, så vil nok i de fleste tilfellene en stereo pre vere bedre. Men! Tar du de 30.000 kr og fordeler de på ren stereopre, dac, streamer, kabler, romkorreksjon / EQ mulighet, tilkobling for de alle de fleste kildene dine, hdmi kabel, optisk, coax, analog. Så blir plutselig forskjellene mye mindre....
Min Rel S3 henger på høytalerutgangene så den er ikke avhengig av egen utgang. Til film så bruker den naturlig nok LFE for å få .1-sporet.
Her brukes ingen DSP eller romkorreksjon. Her der det fult av bassfeller, demping av førsterefleksjoner i vegg og tak samt en del diffusorer som tar seg av den biten.
Noe av grunnen til å tenke ny pre er fordi Primare SP31 ikke har HDMI etc, mao ingen lydformater. Og bare analog utgang for konfigurasjon og hvilke TV har analoge innganger lenger?
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvis du trenger 4k kompatibilitet så må du sjekke at pre-pro`en du velger er HDCP2.2 sertifisert. Endel har skjedd på surround fronten de siste åra så vit hva du trenger/skal bruke den til.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg har selvfølgelig 4K TV og spiller, men der er jeg ikke like kravstor :)

Pri 1: musikk (vinyl og Sonos Connect/Tidal HIFI, men også bittelitt CD)
Pri 2: film
Multikanals musikk spilles lite eller aldri. Kanskje fordi jeg ikke har muligheten i særlig grad eller fordi det er vinyl som tar over mer og mer.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Hvis du trenger 4k kompatibilitet så må du sjekke at pre-pro`en du velger er HDCP2.2 sertifisert. Endel har skjedd på surround fronten de siste åra så vit hva du trenger/skal bruke den til.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg har selvfølgelig 4K TV og spiller, men der er jeg ikke like kravstor :)

Pri 1: musikk (vinyl og Sonos Connect/Tidal HIFI, men også bittelitt CD)
Pri 2: film
Multikanals musikk spilles lite eller aldri. Kanskje fordi jeg ikke har muligheten i særlig grad eller fordi det er vinyl som tar over mer og mer.
Da er nok en prosessor for film/tv sammen med en stereo pre med home theater bypass en god ide som nevnt tidligere i tråden.
Uten nevnte hdcp2.2 godkjenning får du ikke 4k bilde gjennom prosessoren fra bluray spiller og mange andre kilder. Og det å koble hdmi direkte til tv i stedet for pre-pro er problematisk på flere områder, selv om blurayspiller kan ha to hdmi ut, en til tv og en til lyd.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Hva med en Classé ssp 800? Ligger en på finn til en ok penge
Er den veldig gammel? Denne artikkenel er fra : https://classeaudio.com/pdfs/Reviews/SSP-800/WHF-p82-84_Classe_web.pdf
Hva er lydsignaturen?

Ett kunnskapsløst spørsmål: hva gjør en slik med musikken, gitt at den kjøres mest mulig rett igjennom?
Det er en 2014 med siste firmware og hdmi kort.
Magisk lyd formidler på alle måter, og gruser prosessorer til 20-30 tusen.
jeg har vært i besittelse av en slik i 3 år, og sammenligner den med en Parasound jc-2 til 60K "as we speak"
Og den står ikke tilbake i det hele tatt lydmessig. Tvert i mot!
Den låter veldig åpen og ærlig og skiller ut nyansene i lyden svært godt. Den graver frem hele lydbildet i alle dimensjoner og gir artister og instrumenter godt med rom. ( Det sauses ikke sammen som det gjorde med Yamaha prosessoren)
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Hvis du trenger 4k kompatibilitet så må du sjekke at pre-pro`en du velger er HDCP2.2 sertifisert. Endel har skjedd på surround fronten de siste åra så vit hva du trenger/skal bruke den til.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg har selvfølgelig 4K TV og spiller, men der er jeg ikke like kravstor :)

Pri 1: musikk (vinyl og Sonos Connect/Tidal HIFI, men også bittelitt CD)
Pri 2: film
Multikanals musikk spilles lite eller aldri. Kanskje fordi jeg ikke har muligheten i særlig grad eller fordi det er vinyl som tar over mer og mer.
Bilde kan du uansett kjøre rett i skjerm/prosjektor
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hva med en Classé ssp 800? Ligger en på finn til en ok penge
Er den veldig gammel? Denne artikkenel er fra : https://classeaudio.com/pdfs/Reviews/SSP-800/WHF-p82-84_Classe_web.pdf
Hva er lydsignaturen?

Ett kunnskapsløst spørsmål: hva gjør en slik med musikken, gitt at den kjøres mest mulig rett igjennom?
Det er en 2014 med siste firmware og hdmi kort.
Magisk lyd formidler på alle måter, og gruser prosessorer til 20-30 tusen.
jeg har vært i besittelse av en slik i 3 år, og sammenligner den med en Parasound jc-2 til 60K "as we speak"
Og den står ikke tilbake i det hele tatt lydmessig. Tvert i mot!
Den låter veldig åpen og ærlig og skiller ut nyansene i lyden svært godt. Den graver frem hele lydbildet i alle dimensjoner og gir artister og instrumenter godt med rom. ( Det sauses ikke sammen som det gjorde med Yamaha prosessoren)
Åpenhet og detaljer er viktig.
Tom Waits, Diana Krall og andre fortjener å få frem alt de har i lydbildet.
Lite death metal og growling her i gården, ei heller opera.

Sonus faber har detaljer og de vil jeg ha frem :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvis du trenger 4k kompatibilitet så må du sjekke at pre-pro`en du velger er HDCP2.2 sertifisert. Endel har skjedd på surround fronten de siste åra så vit hva du trenger/skal bruke den til.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg har selvfølgelig 4K TV og spiller, men der er jeg ikke like kravstor :)

Pri 1: musikk (vinyl og Sonos Connect/Tidal HIFI, men også bittelitt CD)
Pri 2: film
Multikanals musikk spilles lite eller aldri. Kanskje fordi jeg ikke har muligheten i særlig grad eller fordi det er vinyl som tar over mer og mer.
Da er nok en prosessor for film/tv sammen med en stereo pre med home theater bypass en god ide som nevnt tidligere i tråden.
Uten nevnte hdcp2.2 godkjenning får du ikke 4k bilde gjennom prosessoren fra bluray spiller og mange andre kilder. Og det å koble hdmi direkte til tv i stedet for pre-pro er problematisk på flere områder, selv om blurayspiller kan ha to hdmi ut, en til tv og en til lyd.


Sent from my iPad using Tapatalk
EN stereo-pre med home theater bypass. Så alt går inn i en stereo-pre som fordeler to kanaler til f.eks Bladelius'n min og multikanal til en multikanals-pre som igjen sprer til Primare A30.5 (5 kanals effekt)?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
EN stereo-pre med home theater bypass. Så alt går inn i en stereo-pre som fordeler to kanaler til f.eks Bladelius'n min og multikanal til en multikanals-pre som igjen sprer til Primare A30.5 (5 kanals effekt)?
Mer at 2 kanals kildene går til stereo pre som brukes som du er vant med men når du skal se film etc så velger du inngangen som er HT bypass og så er surround pre-pro sjefen og bare sender LR signalene rett igjennom 2 kanals pre til effekt forsterker(ne).
På den måten har du et 2 kanals oppsett som nesten er separat fra multikanal delen.
Klart, finner du en surround prosessor som du liker lyden av og gjerne bruker som pre i 2 kanals så vil det være det enkleste men sannsynligvis ikke det billigste.



Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
EN stereo-pre med home theater bypass. Så alt går inn i en stereo-pre som fordeler to kanaler til f.eks Bladelius'n min og multikanal til en multikanals-pre som igjen sprer til Primare A30.5 (5 kanals effekt)?
Mer at 2 kanals kildene går til stereo pre som brukes som du er vant med men når du skal se film etc så velger du inngangen som er HT bypass og så er surround pre-pro sjefen og bare sender LR signalene rett igjennom 2 kanals pre til effekt forsterker(ne).
På den måten har du et 2 kanals oppsett som nesten er separat fra multikanal delen.
Klart, finner du en surround prosessor som du liker lyden av og gjerne bruker som pre i 2 kanals så vil det være det enkleste men sannsynligvis ikke det billigste.



Sent from my iPad using Tapatalk
hmm, høres jo fornuftig ut. Men da må jeg finne en stereo-pre med HT og jeg er like langt uten HD-lyd fra film.
Med tanke på god lyd i stereo så er vel dette å foretrekke? Gitt at det er sammenheng mellom pris og ytelse så vil det bli bedre med 30.000 i stereo enn i 5.1/7.1.
En variant jeg ikke visste om og dermed ikke har tenkt på.

Den Classé SSP 800, hvordan kan jeg.. gir den det Sf fortjener? Eller er en Stereo-pre med HT noe å høre på? Dårlig med hifi-sjapper i bartebyen :(
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Du kan sjekke ut Surround prosessorer( eller receivere ) fra Marantz, Denon eller Yamaha litt avhengig av lyden du ønsker. Primare sin SP33 ser ut til å være ganske utdatert så vidt jeg så. Det har skjedd en del de siste årene med bl.a. Auro 3D og Dolby Atmos. Skal du ha både Auro 3D og XLR ut tror jeg det kun er Marantz som leverer dette. Yamaha har XLR ut men mangler Auro 3D.

Jeg har valgt å gå for en DAC med meget god volumkontroll og droppet forforsterkeren med HomeTheater/Bypass inngang. Foreløpig er løsningen en Analog til Digital Converter ut fra Pre-ut på surround forsterkeren og skru opp volum til -12 på DAC'n når jeg ser på tv. (Har gainet ekstra i surround prosessoren for å få minst mulig tap av signal inn i ADC). Skal prøve en HDMI til Spdif konverter når jeg får hentet en, men frykter jeg støter borti lipsync problemer.

Ser Primare SP31 har digital ut via Coax og Toslink, hvis disse kan settes til å kun sende 2 kanals PCM signal har du mulighet til å beholde surround slik det er nå og oppgradere stereo med ny DAC (og ev pre). En fallgruve er selvsagt at digitalt signal sendes fixed og ikke variabel volum slik at du dermed må skru volum på 2 enheter. Dessverre er eneste løsningen jeg har funnet på digitalt ut fra surround pre en Trinnov Altitude 32 til 200.000,- :-(
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du kan sjekke ut Surround prosessorer( eller receivere ) fra Marantz, Denon eller Yamaha litt avhengig av lyden du ønsker. Primare sin SP33 ser ut til å være ganske utdatert så vidt jeg så. Det har skjedd en del de siste årene med bl.a. Auro 3D og Dolby Atmos. Skal du ha både Auro 3D og XLR ut tror jeg det kun er Marantz som leverer dette. Yamaha har XLR ut men mangler Auro 3D.

Jeg har valgt å gå for en DAC med meget god volumkontroll og droppet forforsterkeren med HomeTheater/Bypass inngang. Foreløpig er løsningen en Analog til Digital Converter ut fra Pre-ut på surround forsterkeren og skru opp volum til -12 på DAC'n når jeg ser på tv. (Har gainet ekstra i surround prosessoren for å få minst mulig tap av signal inn i ADC). Skal prøve en HDMI til Spdif konverter når jeg får hentet en, men frykter jeg støter borti lipsync problemer.

Ser Primare SP31 har digital ut via Coax og Toslink, hvis disse kan settes til å kun sende 2 kanals PCM signal har du mulighet til å beholde surround slik det er nå og oppgradere stereo med ny DAC (og ev pre). En fallgruve er selvsagt at digitalt signal sendes fixed og ikke variabel volum slik at du dermed må skru volum på 2 enheter. Dessverre er eneste løsningen jeg har funnet på digitalt ut fra surround pre en Trinnov Altitude 32 til 200.000,- :-(
Min Primare SP31 ER veldig gammel, og har ingen støtte for nyere lydformater.

Oppsettet er, og skal være enkelt.
En surround pre f.eks med "direct source" (eller hva de heter de forskjellige variantene) for musikk. så lenge den støtter HD-lyd så er jeg mindre kravstor mtp de lydformatene som er enda nyere.

Det hadde vært spennende å teste ut en god stereo-pre med HT bypass og hørt hva den gjør med musikken :) Men da er jeg jo like langt med HD-lyd (de lydformatene som kom med bluray) så en SP er kanskje der jeg burde starte.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Du kan sjekke ut Surround prosessorer( eller receivere ) fra Marantz, Denon eller Yamaha litt avhengig av lyden du ønsker. Primare sin SP33 ser ut til å være ganske utdatert så vidt jeg så. Det har skjedd en del de siste årene med bl.a. Auro 3D og Dolby Atmos. Skal du ha både Auro 3D og XLR ut tror jeg det kun er Marantz som leverer dette. Yamaha har XLR ut men mangler Auro 3D.

Jeg har valgt å gå for en DAC med meget god volumkontroll og droppet forforsterkeren med HomeTheater/Bypass inngang. Foreløpig er løsningen en Analog til Digital Converter ut fra Pre-ut på surround forsterkeren og skru opp volum til -12 på DAC'n når jeg ser på tv. (Har gainet ekstra i surround prosessoren for å få minst mulig tap av signal inn i ADC). Skal prøve en HDMI til Spdif konverter når jeg får hentet en, men frykter jeg støter borti lipsync problemer.

Ser Primare SP31 har digital ut via Coax og Toslink, hvis disse kan settes til å kun sende 2 kanals PCM signal har du mulighet til å beholde surround slik det er nå og oppgradere stereo med ny DAC (og ev pre). En fallgruve er selvsagt at digitalt signal sendes fixed og ikke variabel volum slik at du dermed må skru volum på 2 enheter. Dessverre er eneste løsningen jeg har funnet på digitalt ut fra surround pre en Trinnov Altitude 32 til 200.000,- :-(
Min Primare SP31 ER veldig gammel, og har ingen støtte for nyere lydformater.

Oppsettet er, og skal være enkelt.
En surround pre f.eks med "direct source" (eller hva de heter de forskjellige variantene) for musikk. så lenge den støtter HD-lyd så er jeg mindre kravstor mtp de lydformatene som er enda nyere.

Det hadde vært spennende å teste ut en god stereo-pre med HT bypass og hørt hva den gjør med musikken :) Men da er jeg jo like langt med HD-lyd (de lydformatene som kom med bluray) så en SP er kanskje der jeg burde starte.
Er nok best å starte med en surround prosessor ja, er du fornøyd med lyden er jo saken avklart og hvis ikke har du muligheter samtidig som du beholder god surround.



Sent from my iPad using Tapatalk
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Jeg solgte just min Classé ssp 800 til en i området rundt Trondheim. En uke siden.
Du slepper sikkert over dørstokken hos han for å få en lytt. Han var i hvertfall over seg når jeg snakka med han sist.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
En anne sak er!
Jeg har brukt Classé som pre sammen med Parasound JC-1 monoblokker og B&W 800dia og 802d3
Jeg tør påstå at lyden som var her før jeg solgte, ikke står tilbake for stereo pre samme prisklasse som Classé.

Jeg har en Parasound jc2 i racket nå som vente pre til jeg får ny kino prosessor, lydbildet er langt på vei likere en ulikt Classé.
Men noen nyanser er det på det lille jeg har hørt. Med ditt behov hadde jeg ikke vært i tvil.
PS! JC-2 har også en variant med bypass for kinobruk:)
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Såvidt jeg vet så er det KUN Anthem STR Pre som takler passtrough både til talere og subber, dersom du skal bruke sub både til film og musikk.

https://www.anthemav.com/products-current/series=str-series/model=str-pre-amplifier/page=overview

Vis vedlegget 528295
Så lenge subben henger på høytalerutgangene så er det ikke så farlig ;)
Det blir ikke like bra, men vil jo bli lyd :)
Den vil jeg være uenig i gitt :) Rel anbefaler dette og jeg skjønner hvorfor.
Før jeg hørte Rel så hadde jeg aldri likt sub til musikk, men nå vil jeg ikke leve uten min Rel. Selv om mine Sonus faber leverer godt ned i frekvensene
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En anne sak er!
Jeg har brukt Classé som pre sammen med Parasound JC-1 monoblokker og B&W 800dia og 802d3
Jeg tør påstå at lyden som var her før jeg solgte, ikke står tilbake for stereo pre samme prisklasse som Classé.

Jeg har en Parasound jc2 i racket nå som vente pre til jeg får ny kino prosessor, lydbildet er langt på vei likere en ulikt Classé.
Men noen nyanser er det på det lille jeg har hørt. Med ditt behov hadde jeg ikke vært i tvil.
PS! JC-2 har også en variant med bypass for kinobruk:)
Eneste SP jeg ser av Parasound på sidene til Norsk Audio Teknikk er P5, eller er det noe jeg overser?
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Ja!
Det vil du trenge uansett om du følger rådet om en tokanals med bypass, og beholder den prosessoren du har.
En Oppo 105 f.eks.
Det er nøyaktig av den grunnen jeg velger kino prosessor.
Jeg kombinerer jo kino og to kanals, men jeg bruker det mest i to kanaler. Bekvemmeligheten med at alt er koblet til en kontrollenhet er overlegen, og brukervennligheten for resten av husstanden er ivaretatt. Men! Så skal det låte bra også:)
Og da begynner det plutselig å koste litt penger dessverre.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja!
Det vil du trenge uansett om du følger rådet om en tokanals med bypass, og beholder den prosessoren du har.
En Oppo 105 f.eks.
Det er nøyaktig av den grunnen jeg velger kino prosessor.
Jeg kombinerer jo kino og to kanals, men jeg bruker det mest i to kanaler. Bekvemmeligheten med at alt er koblet til en kontrollenhet er overlegen, og brukervennligheten for resten av husstanden er ivaretatt. Men! Så skal det låte bra også:)
Og da begynner det plutselig å koste litt penger dessverre.
Ja, jeg regner med det :)
Så planen må vel bli en bra digital SP for så å vurdere en god stereo-pre med HT bypass.
Heldigvis så har jeg ei dedikert kjellerstua for alt dette, og både kjærringa og guttungen fikser dette :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Noen som har hørt Marantz AV7702?

Jeg ser at Sonus faber Olympica-serien har blitt testet med Maranz en gang i tiden. Det er til og med lagt ut av Sf selv
https://hometheaterhifi.com/reviews/speaker/surround-sound-speaker-systems-reviews/sonus-faber-olympica-speaker-system-review/
Det er selvfølgelig noen år i mellom 7702 og 8801 som er brukt i denne testen.

Tenkte det kan gjøre det ok, frem til jeg finner en bra stereo-pre.
Marantz 8xxx serien er et godt hakk over 7xxx serien men til multikanal film er det ikke stor praktisk forskjell.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ett resonnement jeg faller tilbake til:

Min gamle Primare SP31 er 16 år gammel så det skal nok ikke så veldig mye for å oppgradere den, på det digitale og brukervennlighet.
Hvis f.eks Maranz 7702 er bedre enn min Primare SP31 på film (har uansett bare 5.1 i høytalere) så er det kanskje verd det?

Og da med en ny god stereo-pre med HT bypass så vil anlegget få seg en kraftig oppgradering.

Drømmen er kanskje McIntosh eller noe, men da må jeg selge både huset og kjærringa ;)

hvis det er liten forskjell på 8xxx til 7702 til film så er kanskje dette den enkleste og billigste oppgraderinge.

Stereo >> multikanal

Er det samme "lydsignatur" på de to seriene? om ikke like, så ganske lik?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Ett resonnement jeg faller tilbake til:

Min gamle Primare SP31 er 16 år gammel så det skal nok ikke så veldig mye for å oppgradere den, på det digitale og brukervennlighet.
Hvis f.eks Maranz 7702 er bedre enn min Primare SP31 på film (har uansett bare 5.1 i høytalere) så er det kanskje verd det?

Og da med en ny god stereo-pre med HT bypass så vil anlegget få seg en kraftig oppgradering.

Drømmen er kanskje McIntosh eller noe, men da må jeg selge både huset og kjærringa ;)

hvis det er liten forskjell på 8xxx til 7702 til film så er kanskje dette den enkleste og billigste oppgraderinge.

Stereo >> multikanal

Er det samme "lydsignatur" på de to seriene? om ikke like, så ganske lik?
Jeg gikk fra en 7005 til 8805 og selv om 8805 er bedre på alle måter (unntatt utseende forfra :D (og pris)) så er de ganske like ja.

Jeg synes også den nye Dolby Surround oppmiksingen er bedre enn den eldre Pro Logic 2 varianten, det er jo mye 2 kanals signaler på tv i serier og filmer. Et lite forbehold må jeg ta på denne for det er jo litt vanskelig å skille på surround modes lydforbedring og generell boks lydforbedring.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ett resonnement jeg faller tilbake til:

Min gamle Primare SP31 er 16 år gammel så det skal nok ikke så veldig mye for å oppgradere den, på det digitale og brukervennlighet.
Hvis f.eks Maranz 7702 er bedre enn min Primare SP31 på film (har uansett bare 5.1 i høytalere) så er det kanskje verd det?

Og da med en ny god stereo-pre med HT bypass så vil anlegget få seg en kraftig oppgradering.

Drømmen er kanskje McIntosh eller noe, men da må jeg selge både huset og kjærringa ;)

hvis det er liten forskjell på 8xxx til 7702 til film så er kanskje dette den enkleste og billigste oppgraderinge.

Stereo >> multikanal

Er det samme "lydsignatur" på de to seriene? om ikke like, så ganske lik?
Jeg gikk fra en 7005 til 8805 og selv om 8805 er bedre på alle måter (unntatt utseende forfra :D (og pris)) så er de ganske like ja.

Jeg synes også den nye Dolby Surround oppmiksingen er bedre enn den eldre Pro Logic 2 varianten, det er jo mye 2 kanals signaler på tv i serier og filmer. Et lite forbehold må jeg ta på denne for det er jo litt vanskelig å skille på surround modes lydforbedring og generell boks lydforbedring.


Sent from my iPad using Tapatalk
Lyd fra TV er stort sett så dårlig at det blir stereo der det er stereo. Jeg har aldri brukt disse "fake" surround formatene så for meg er det 2 ting:
grei lyd igjennom på stereo siden det etterhver skal inne en bra stereo-pre
grei lyd fra min relativt rimelige 4K-spiller :)
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Ett resonnement jeg faller tilbake til:

Min gamle Primare SP31 er 16 år gammel så det skal nok ikke så veldig mye for å oppgradere den, på det digitale og brukervennlighet.
Hvis f.eks Maranz 7702 er bedre enn min Primare SP31 på film (har uansett bare 5.1 i høytalere) så er det kanskje verd det?

Og da med en ny god stereo-pre med HT bypass så vil anlegget få seg en kraftig oppgradering.

Drømmen er kanskje McIntosh eller noe, men da må jeg selge både huset og kjærringa ;)

hvis det er liten forskjell på 8xxx til 7702 til film så er kanskje dette den enkleste og billigste oppgraderinge.

Stereo >> multikanal

Er det samme "lydsignatur" på de to seriene? om ikke like, så ganske lik?
Jeg gikk fra en 7005 til 8805 og selv om 8805 er bedre på alle måter (unntatt utseende forfra :D (og pris)) så er de ganske like ja.

Jeg synes også den nye Dolby Surround oppmiksingen er bedre enn den eldre Pro Logic 2 varianten, det er jo mye 2 kanals signaler på tv i serier og filmer. Et lite forbehold må jeg ta på denne for det er jo litt vanskelig å skille på surround modes lydforbedring og generell boks lydforbedring.


Sent from my iPad using Tapatalk
Lyd fra TV er stort sett så dårlig at det blir stereo der det er stereo. Jeg har aldri brukt disse "fake" surround formatene så for meg er det 2 ting:
grei lyd igjennom på stereo siden det etterhver skal inne en bra stereo-pre
grei lyd fra min relativt rimelige 4K-spiller :)
Da vil det nok fungere fint for lyden i marantz sin 7xxx serie er absolutt bra. Jeg vil råde deg til å prøve disse «fake» surround formatene når du har ting på plass med en senterkanal hvis du skal ha det, de er faktisk veldig bra og stor fordel ihverfall hvis fler enn 1 person skal se samtidig, eller hvis du ikke sitter med hode akkurat i sweetspot.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har 5.1 i høytalere (2 front, center, 2 bak og sub) og sweetspotten er godt justert inn. Sonus faber krever mye av plassering og retning, men da jeg traff så ble det bra :)
De andre som sitter på siden av sweetspotten får ta det de får når vi ser film :D
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Jeg har 5.1 i høytalere (2 front, center, 2 bak og sub) og sweetspotten er godt justert inn. Sonus faber krever mye av plassering og retning, men da jeg traff så ble det bra :)
De andre som sitter på siden av sweetspotten får ta det de får når vi ser film :D
Haha, ja det får dem nok da, men husk at tv/film selv om kanalen kun sender høyre og venstre er mikset/lagd for surround. I motsetning til stereo musikk så de er ikke optimalisert for ekte stereo men for surround så det er ikke helt fake, selv om det ikke alltid sendes i hver sin kanal, i og med at de faktisk er laget for det.
Men som alltid, det som høres best ut for deg etter at du har gitt de forskjellige variantene litt tid er det som er riktig for deg.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.386
Antall liker
1.473
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har 5.1 i høytalere (2 front, center, 2 bak og sub) og sweetspotten er godt justert inn. Sonus faber krever mye av plassering og retning, men da jeg traff så ble det bra :)
De andre som sitter på siden av sweetspotten får ta det de får når vi ser film :D
Haha, ja det får dem nok da, men husk at tv/film selv om kanalen kun sender høyre og venstre er mikset/lagd for surround. I motsetning til stereo musikk så de er ikke optimalisert for ekte stereo men for surround så det er ikke helt fake, selv om det ikke alltid sendes i hver sin kanal, i og med at de faktisk er laget for det.
Men som alltid, det som høres best ut for deg etter at du har gitt de forskjellige variantene litt tid er det som er riktig for deg.


Sent from my iPad using Tapatalk

Hei

Med fare for å være spydig, men hvordan kan lyd i to kanaler være, eller ikke være, optimalisert for stereo? Jeg skjønner at en prosessor og litt software kan filtrere ut forskjellige frekvenser (typisk det frekvensområdet som stemmen ligger i) og dytte til en senter etc, men det er jo like fullt stereo som er manipulert i software basert på frekvenser (og volum tipper jeg).

btw: du har parasound ser jeg. stemmer det at parasound bare har analoge pre-pro?
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Jeg har 5.1 i høytalere (2 front, center, 2 bak og sub) og sweetspotten er godt justert inn. Sonus faber krever mye av plassering og retning, men da jeg traff så ble det bra :)
De andre som sitter på siden av sweetspotten får ta det de får når vi ser film :D
Haha, ja det får dem nok da, men husk at tv/film selv om kanalen kun sender høyre og venstre er mikset/lagd for surround. I motsetning til stereo musikk så de er ikke optimalisert for ekte stereo men for surround så det er ikke helt fake, selv om det ikke alltid sendes i hver sin kanal, i og med at de faktisk er laget for det.
Men som alltid, det som høres best ut for deg etter at du har gitt de forskjellige variantene litt tid er det som er riktig for deg.


Sent from my iPad using Tapatalk

Hei

Med fare for å være spydig, men hvordan kan lyd i to kanaler være, eller ikke være, optimalisert for stereo? Jeg skjønner at en prosessor og litt software kan filtrere ut forskjellige frekvenser (typisk det frekvensområdet som stemmen ligger i) og dytte til en senter etc, men det er jo like fullt stereo som er manipulert i software basert på frekvenser (og volum tipper jeg).

btw: du har parasound ser jeg. stemmer det at parasound bare har analoge pre-pro?
Akkurat hvordan den nye Dolby Surround og tilsvarende gjør det(pro logic var enklere) er jeg ikke helt sikker på men så vidt jeg vet bruker de bla. fase manipulering av deler av signalet for å gi beskjed til prosessoren at dette skal til surround høyttalerne. Senter signalet blir/ble laget av det som var likt i høyre og venstre kanal. Så stereo sporet blir manipulert på en litt annen måte enn det som er ment å være ren stereo. Er det veldig hørbart i stereo, sannsynligvis ikke, mye mindre enn forskjell mellom god og ikke så god lydmix ihvertfall. Og jeg er absolutt enig i at film kan høres veldig surround ut selv med bare 2 høyttalere som er bra plassert.(for den som sitter i sweetspot:)

Parasound tror jeg ikke lager surround prosessorer lenger så det ser ut som de lager rene stereo og multikanal analoge forforsterkere, tillegg til effektforsterkerne sine. Er for dyrt og for omfattende nå virker det som for mindre produsenter å lage surroundprosessorer. Emotiva prøver, og på mange måter lager godlydende prosessorer, men de er plaget av utrolig mye bugs og andre problemer som de ikke klarer å ta hånd om fort nok med de små ressursene de har i forhold til feks Marantz og Yamaha.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Realchef

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.03.2006
Innlegg
426
Antall liker
286
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
jeg kjører forforsterker med ht bypass og yamaha surround reciever, fungerer ypperlig. hører stort sett bare musikk og ser en film annenhver uke. da får man jo det beste fra både musikk og film og det er veldig fleksibelt. da har man jo et rent stereo oppsett, og yamahaen bruker da effektforsterkeren på front. trives veldig godt med dette.

feks den nye parasound p6 vil gjøre en flott jobb er jeg sikker på, hadde p5 og den var veldig god i mine ører :)
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
Hvis man ikke trenger eller vil ha romkorreksjon og heller ikke bryr seg om høyttalere i taket så ville vel kombinasjonen Multispiller med analoge utganger pluss flerkanals analog pre være noe av det bedre. Hadde Oppo 205 vært å få ville jeg antakelig gått for denne pluss Parasound P7. Denne spilleren tar alt av skiver og kan mikse tokanals ut til 5.1 eller 7.1 om du ønsker det, eller også andre veien ned til stereosignsl om du ønsker det. P7 er det mange gode tester av på nettet og den fikk gode skussmål av Fidelity i sin tid.

Men, det er slutt på oppoen og kanskje vil man ha muligheten til å teste ut atmos og Auro-3D og sånt og da slipper man ikke unna de nyeste prosessorene. Hvorvidt de holder til kritisk lytting vet jeg ikke. Marantz 8805 er god, ref Kal Rubinson i Stereophile (dedikert skribent og tester for flerkanals musikk), men så leser man andre som mener den er alt for dårlig. Så fanden vet.

Antakelig skulle man kjøpt en bra Denon receiver eller tilsvarende og bar testet ut for seg selv. Om ikke en får til alt ett hundre prosent (kompliserte maskiner dette!) og ikke har klangmatchet alt av høyttalere så klarer man likevel å høre om det er et potensiale her man har lyst til å utforske videre. Selv har jeg problemer med å ‘tro på’ stereobildet foran meg når jeg hører musikk, det blir lett hull i midten, Et 3.0 oppsett ville virkelig vært artig å prøvd.
 
Topp Bunn