To pre or not to pre. What was the question?

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.807
Antall liker
2.800
Torget vurderinger
1
Ut over det så er det et problem at stereoutstyr ikke har adoptert HDMI som en allmenn overføringsmåte for digitale signaler sånn som AV-utstyret har gjort. HDMi er etterhvert blitt aldeles supert til digital hirez i to og flere kanaler, ikke bare bilde. Jitter var et problem de første årene, men sånn er det ikke lenger etter hva jeg leser.

Noen få stereoprodukter har skjønt dette, f.eks Moon fra Simaudio med sin 390: stereo forforsterker med HDMI inn og ut pluss alle andre digitale og analoge tilkoblinger. På denne kan man bruke en rimelig multispiller uten analoge utganger og få fullverdig bruk av dacene i preen. Hdmi fikser biffen.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Men, det er slutt på oppoen og kanskje vil man ha muligheten til å teste ut atmos og Auro-3D og sånt og da slipper man ikke unna de nyeste prosessorene. Hvorvidt de holder til kritisk lytting vet jeg ikke. Marantz 8805 er god, ref Kal Rubinson i Stereophile (dedikert skribent og tester for flerkanals musikk), men så leser man andre som mener den er alt for dårlig. Så fanden vet.
Jeg vil si at Marantz 8805 er god men tror det er mye smak og behag påvirket av andre komponenter og ikke minst rom og høyttalere. Personlig foretrekker jeg å bruke en PS Audio stellar gain cell DAC som er er dac/pre for musikk lytting. Lyden av den er litt mer levende og jeg liker det veldig godt. Veldig mulig Marantzen er mer nøytral og derfor mer «riktig». Jeg kunne godt bare brukt den men jeg hadde allerede GCDen og den har HT bypass, så hvorfor ikke bruke den til musikk. Den fungerer bra som en ren DAC også analogt inn i Marantzen, da er det litt halvvegs mellom de to i «lydsignaturen».
(Dette er jo da uten Audyssey aktivert, jeg foretrekker uten og med romkorreksjon/EQ blir jo saken en helt annen i forhold til «renere» 2 kanals utstyr)


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har 5.1 i høytalere (2 front, center, 2 bak og sub) og sweetspotten er godt justert inn. Sonus faber krever mye av plassering og retning, men da jeg traff så ble det bra :)
De andre som sitter på siden av sweetspotten får ta det de får når vi ser film :D
Haha, ja det får dem nok da, men husk at tv/film selv om kanalen kun sender høyre og venstre er mikset/lagd for surround. I motsetning til stereo musikk så de er ikke optimalisert for ekte stereo men for surround så det er ikke helt fake, selv om det ikke alltid sendes i hver sin kanal, i og med at de faktisk er laget for det.
Men som alltid, det som høres best ut for deg etter at du har gitt de forskjellige variantene litt tid er det som er riktig for deg.


Sent from my iPad using Tapatalk

Hei

Med fare for å være spydig, men hvordan kan lyd i to kanaler være, eller ikke være, optimalisert for stereo? Jeg skjønner at en prosessor og litt software kan filtrere ut forskjellige frekvenser (typisk det frekvensområdet som stemmen ligger i) og dytte til en senter etc, men det er jo like fullt stereo som er manipulert i software basert på frekvenser (og volum tipper jeg).

btw: du har parasound ser jeg. stemmer det at parasound bare har analoge pre-pro?
Akkurat hvordan den nye Dolby Surround og tilsvarende gjør det(pro logic var enklere) er jeg ikke helt sikker på men så vidt jeg vet bruker de bla. fase manipulering av deler av signalet for å gi beskjed til prosessoren at dette skal til surround høyttalerne. Senter signalet blir/ble laget av det som var likt i høyre og venstre kanal. Så stereo sporet blir manipulert på en litt annen måte enn det som er ment å være ren stereo. Er det veldig hørbart i stereo, sannsynligvis ikke, mye mindre enn forskjell mellom god og ikke så god lydmix ihvertfall. Og jeg er absolutt enig i at film kan høres veldig surround ut selv med bare 2 høyttalere som er bra plassert.(for den som sitter i sweetspot:)

Parasound tror jeg ikke lager surround prosessorer lenger så det ser ut som de lager rene stereo og multikanal analoge forforsterkere, tillegg til effektforsterkerne sine. Er for dyrt og for omfattende nå virker det som for mindre produsenter å lage surroundprosessorer. Emotiva prøver, og på mange måter lager godlydende prosessorer, men de er plaget av utrolig mye bugs og andre problemer som de ikke klarer å ta hånd om fort nok med de små ressursene de har i forhold til feks Marantz og Yamaha.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ja, og det er litt av mitt resonnement også. Digitalteknikken går raskt mens en god stereo (for)forsterker som er f.eks 10 år gammel fortsatt er bra den dag i dag. En 10 år gammel surround er ikke like bra. Og det betyr at den delen må byttes mye oftere hvis man skal følge med på latest and greatest.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hvis man ikke trenger eller vil ha romkorreksjon og heller ikke bryr seg om høyttalere i taket så ville vel kombinasjonen Multispiller med analoge utganger pluss flerkanals analog pre være noe av det bedre. Hadde Oppo 205 vært å få ville jeg antakelig gått for denne pluss Parasound P7. Denne spilleren tar alt av skiver og kan mikse tokanals ut til 5.1 eller 7.1 om du ønsker det, eller også andre veien ned til stereosignsl om du ønsker det. P7 er det mange gode tester av på nettet og den fikk gode skussmål av Fidelity i sin tid.

Men, det er slutt på oppoen og kanskje vil man ha muligheten til å teste ut atmos og Auro-3D og sånt og da slipper man ikke unna de nyeste prosessorene. Hvorvidt de holder til kritisk lytting vet jeg ikke. Marantz 8805 er god, ref Kal Rubinson i Stereophile (dedikert skribent og tester for flerkanals musikk), men så leser man andre som mener den er alt for dårlig. Så fanden vet.

Antakelig skulle man kjøpt en bra Denon receiver eller tilsvarende og bar testet ut for seg selv. Om ikke en får til alt ett hundre prosent (kompliserte maskiner dette!) og ikke har klangmatchet alt av høyttalere så klarer man likevel å høre om det er et potensiale her man har lyst til å utforske videre. Selv har jeg problemer med å ‘tro på’ stereobildet foran meg når jeg hører musikk, det blir lett hull i midten, Et 3.0 oppsett ville virkelig vært artig å prøvd.
Ja og nei. Du har nok sikkert rett, men jeg vil argumentere med å beholde min 4K-spiller så da blir det enklere med en pre/pro ala Marantz. Så blir det å anskaffe f.eks en Bladelius Idun MK2 el.lign som stereo-pre. Det vil nok være en stereo-pre jeg kan leve med en god stund :)
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Hei

Med fare for å være spydig, men hvordan kan lyd i to kanaler være, eller ikke være, optimalisert for stereo? Jeg skjønner at en prosessor og litt software kan filtrere ut forskjellige frekvenser (typisk det frekvensområdet som stemmen ligger i) og dytte til en senter etc, men det er jo like fullt stereo som er manipulert i software basert på frekvenser (og volum tipper jeg).

btw: du har parasound ser jeg. stemmer det at parasound bare har analoge pre-pro?
Akkurat hvordan den nye Dolby Surround og tilsvarende gjør det(pro logic var enklere) er jeg ikke helt sikker på men så vidt jeg vet bruker de bla. fase manipulering av deler av signalet for å gi beskjed til prosessoren at dette skal til surround høyttalerne. Senter signalet blir/ble laget av det som var likt i høyre og venstre kanal. Så stereo sporet blir manipulert på en litt annen måte enn det som er ment å være ren stereo. Er det veldig hørbart i stereo, sannsynligvis ikke, mye mindre enn forskjell mellom god og ikke så god lydmix ihvertfall. Og jeg er absolutt enig i at film kan høres veldig surround ut selv med bare 2 høyttalere som er bra plassert.(for den som sitter i sweetspot:)

Parasound tror jeg ikke lager surround prosessorer lenger så det ser ut som de lager rene stereo og multikanal analoge forforsterkere, tillegg til effektforsterkerne sine. Er for dyrt og for omfattende nå virker det som for mindre produsenter å lage surroundprosessorer. Emotiva prøver, og på mange måter lager godlydende prosessorer, men de er plaget av utrolig mye bugs og andre problemer som de ikke klarer å ta hånd om fort nok med de små ressursene de har i forhold til feks Marantz og Yamaha.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ja, og det er litt av mitt resonnement også. Digitalteknikken går raskt mens en god stereo (for)forsterker som er f.eks 10 år gammel fortsatt er bra den dag i dag. En 10 år gammel surround er ikke like bra. Og det betyr at den delen må byttes mye oftere hvis man skal følge med på latest and greatest.
Absolutt.
Jeg tror også at veldig mange i stedet for å kjøpe en lydplanke eller en billig surround pakke ville få mye mer ut av å putte pengene i bare 2 høyttalere og en reciever evt integrert stereo forsterker. Kanskje en sub for å fylle på der nede etterhvert. Med 2 høyttalere plassert litt nær hverandre ved siden av tv’n vil lydbilde være helt ok for alle som ser på selv de som sitter et stykke ut på siden.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei

Med fare for å være spydig, men hvordan kan lyd i to kanaler være, eller ikke være, optimalisert for stereo? Jeg skjønner at en prosessor og litt software kan filtrere ut forskjellige frekvenser (typisk det frekvensområdet som stemmen ligger i) og dytte til en senter etc, men det er jo like fullt stereo som er manipulert i software basert på frekvenser (og volum tipper jeg).

btw: du har parasound ser jeg. stemmer det at parasound bare har analoge pre-pro?
Akkurat hvordan den nye Dolby Surround og tilsvarende gjør det(pro logic var enklere) er jeg ikke helt sikker på men så vidt jeg vet bruker de bla. fase manipulering av deler av signalet for å gi beskjed til prosessoren at dette skal til surround høyttalerne. Senter signalet blir/ble laget av det som var likt i høyre og venstre kanal. Så stereo sporet blir manipulert på en litt annen måte enn det som er ment å være ren stereo. Er det veldig hørbart i stereo, sannsynligvis ikke, mye mindre enn forskjell mellom god og ikke så god lydmix ihvertfall. Og jeg er absolutt enig i at film kan høres veldig surround ut selv med bare 2 høyttalere som er bra plassert.(for den som sitter i sweetspot:)

Parasound tror jeg ikke lager surround prosessorer lenger så det ser ut som de lager rene stereo og multikanal analoge forforsterkere, tillegg til effektforsterkerne sine. Er for dyrt og for omfattende nå virker det som for mindre produsenter å lage surroundprosessorer. Emotiva prøver, og på mange måter lager godlydende prosessorer, men de er plaget av utrolig mye bugs og andre problemer som de ikke klarer å ta hånd om fort nok med de små ressursene de har i forhold til feks Marantz og Yamaha.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ja, og det er litt av mitt resonnement også. Digitalteknikken går raskt mens en god stereo (for)forsterker som er f.eks 10 år gammel fortsatt er bra den dag i dag. En 10 år gammel surround er ikke like bra. Og det betyr at den delen må byttes mye oftere hvis man skal følge med på latest and greatest.
Absolutt.
Jeg tror også at veldig mange i stedet for å kjøpe en lydplanke eller en billig surround pakke ville få mye mer ut av å putte pengene i bare 2 høyttalere og en reciever evt integrert stereo forsterker. Kanskje en sub for å fylle på der nede etterhvert. Med 2 høyttalere plassert litt nær hverandre ved siden av tv’n vil lydbilde være helt ok for alle som ser på selv de som sitter et stykke ut på siden.


Sent from my iPad using Tapatalk
Spranget fra TV-lyd til ett ok anlegg er mye større enn fra ok anlegg til surround.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Spranget fra TV-lyd til ett ok anlegg er mye større enn fra ok anlegg til surround.
Definitivt og et ok annlegg høres mer omfavnende med lyd ut enn et ikke bra eller dårlig oppsatt surround anlegg.

(Omfavnende er ikke et like bra ord som ‘enveloping’ men kommer ikke på noe bedre så håper du skjønner hva jeg mener)


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Novus

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2011
Innlegg
723
Antall liker
187
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Et tips til en rimelig AV-prosessor med XLR er IOTA AVX1. Denne mangler Atmos, så ikke aktuell dersom det er et krav. Men den har HDMI 2.0 og HDCP 2.2, så den støtter bla. HDR og Dolby Vision.

Jeg har hatt min i 2 uker. Godt fornøyd så langt, 2.0 pr. nå og blir å utvide til 4.1 etterhvert. Låter bra i stereo!

Ca. 5500,- norske kroner fra Fyndbørsen (XTZ Group) før norsk moms. https://www.fyndborsen.se/Hemmabio/iotavx-avx1-7-kanals-forsteg
 
Sist redigert:

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei

Med ny pre-pro så må jeg jo ha et par HDMI-kabler (ja jeg sier det er forskjell på kabler, selv digitale og ut over de forskjellige HDMI standardene).
Jeg må ha en som skal ta bilde med støtte for HDCP 2.2 og 4k (som vel er versjon 1.4, men gjerne korriger om jeg har feil) og en som bare skal ha lyd og den bør evne å overføre lyd på en god måte.

Den som mener at kabler ikke har noe å si har ikke stemmerett her ;)
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Hei

Med ny pre-pro så må jeg jo ha et par HDMI-kabler (ja jeg sier det er forskjell på kabler, selv digitale og ut over de forskjellige HDMI standardene).
Jeg må ha en som skal ta bilde med støtte for HDCP 2.2 og 4k (som vel er versjon 1.4, men gjerne korriger om jeg har feil) og en som bare skal ha lyd og den bør evne å overføre lyd på en god måte.

Den som mener at kabler ikke har noe å si har ikke stemmerett her ;)
Lurer på om det er HDMI 2.0(b) Premium High Speed sertifisering på kabelen. Tror det er Ultra high speed er den som kommer nå til hdmi 2.1 men selve hardwaren til tv/reciever etc med 2.1 er ikke ventet før til nest år.men kan kanskje være lurt å gå for de nyeste. Og du bør dobbeltsjekke det jeg skrev her for sikkerhets skyld.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei

Med ny pre-pro så må jeg jo ha et par HDMI-kabler (ja jeg sier det er forskjell på kabler, selv digitale og ut over de forskjellige HDMI standardene).
Jeg må ha en som skal ta bilde med støtte for HDCP 2.2 og 4k (som vel er versjon 1.4, men gjerne korriger om jeg har feil) og en som bare skal ha lyd og den bør evne å overføre lyd på en god måte.

Den som mener at kabler ikke har noe å si har ikke stemmerett her ;)
Lurer på om det er HDMI 2.0(b) Premium High Speed sertifisering på kabelen. Tror det er Ultra high speed er den som kommer nå til hdmi 2.1 men selve hardwaren til tv/reciever etc med 2.1 er ikke ventet før til nest år.men kan kanskje være lurt å gå for de nyeste. Og du bør dobbeltsjekke det jeg skrev her for sikkerhets skyld.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg tror da at HDMI 2x er nok for meg, men hvilke merke for lyden? den som bare skal overføre lyd? For meg er det lyd som er viktigst ;)
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Hei

Med ny pre-pro så må jeg jo ha et par HDMI-kabler (ja jeg sier det er forskjell på kabler, selv digitale og ut over de forskjellige HDMI standardene).
Jeg må ha en som skal ta bilde med støtte for HDCP 2.2 og 4k (som vel er versjon 1.4, men gjerne korriger om jeg har feil) og en som bare skal ha lyd og den bør evne å overføre lyd på en god måte.

Den som mener at kabler ikke har noe å si har ikke stemmerett her ;)
Lurer på om det er HDMI 2.0(b) Premium High Speed sertifisering på kabelen. Tror det er Ultra high speed er den som kommer nå til hdmi 2.1 men selve hardwaren til tv/reciever etc med 2.1 er ikke ventet før til nest år.men kan kanskje være lurt å gå for de nyeste. Og du bør dobbeltsjekke det jeg skrev her for sikkerhets skyld.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg tror da at HDMI 2x er nok for meg, men hvilke merke for lyden? den som bare skal overføre lyd? For meg er det lyd som er viktigst ;)
Merke kan jeg desverre ikke hjelpe med siden jeg ikke har kjøpt eller testet noen bedre hdmi kabler enn dem har på claes ohlson (enda). Men pass på at du ihvertfall går for premium high speed sertifisering så du ikke får noe tull med 4k signaler når du først skal legge litt penger i dem. Det kan være litt kjipt å se film med lyd, uten eller med flimrende bilde, uansett hvor god lyd det er :)


Sent from my iPad using Tapatalk
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg kjøpte noen fancy flate HDMI kabler en gang der jeg opplevde at den ene etter den andre tok kvelden. Er lett å få brudd i kabel, selv om mine stod i ro... Rakk å bytte en innenfor garanti men var verre med de andre. Opplever støy med billigste sort, men hvor mye det er å hente på å gå masse opp i pris er meg ukjent. Kjøp uansett noen som ser ut som at de tåler litt.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei

Med ny pre-pro så må jeg jo ha et par HDMI-kabler (ja jeg sier det er forskjell på kabler, selv digitale og ut over de forskjellige HDMI standardene).
Jeg må ha en som skal ta bilde med støtte for HDCP 2.2 og 4k (som vel er versjon 1.4, men gjerne korriger om jeg har feil) og en som bare skal ha lyd og den bør evne å overføre lyd på en god måte.

Den som mener at kabler ikke har noe å si har ikke stemmerett her ;)
Lurer på om det er HDMI 2.0(b) Premium High Speed sertifisering på kabelen. Tror det er Ultra high speed er den som kommer nå til hdmi 2.1 men selve hardwaren til tv/reciever etc med 2.1 er ikke ventet før til nest år.men kan kanskje være lurt å gå for de nyeste. Og du bør dobbeltsjekke det jeg skrev her for sikkerhets skyld.


Sent from my iPad using Tapatalk
Jeg tror da at HDMI 2x er nok for meg, men hvilke merke for lyden? den som bare skal overføre lyd? For meg er det lyd som er viktigst ;)
Merke kan jeg desverre ikke hjelpe med siden jeg ikke har kjøpt eller testet noen bedre hdmi kabler enn dem har på claes ohlson (enda). Men pass på at du ihvertfall går for premium high speed sertifisering så du ikke får noe tull med 4k signaler når du først skal legge litt penger i dem. Det kan være litt kjipt å se film med lyd, uten eller med flimrende bilde, uansett hvor god lyd det er :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Disse kablene betyr ikke mer for meg enn at jeg ikke gidder å være "future proof" :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte noen fancy flate HDMI kabler en gang der jeg opplevde at den ene etter den andre tok kvelden. Er lett å få brudd i kabel, selv om mine stod i ro... Rakk å bytte en innenfor garanti men var verre med de andre. Opplever støy med billigste sort, men hvor mye det er å hente på å gå masse opp i pris er meg ukjent. Kjøp uansett noen som ser ut som at de tåler litt.
Kan det være Nordost? Jeg har Nordost høytalerkabler og de er helt flate. De er 100% umulig å knekke, de må klippes for å knekke.
Lyden i de gamle jeg har er litt hard, men det skal hvisnok ikke være et problem med nyere generasjoner fra Nordost.

Med digitale kabler har jeg liten erfaring. En gang i tiden argumenterte jeg med at 0 og 1 er det samme i begge ender av kabelen, men etter en blindtest så hørte jeg forskjell, hver gang. Det var en optisk kabel.
Mulig det er det samme med HDMI, hve vet jeg? Mulig det blir en tur innom HIFI-klubben for å teste.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Premium high speed er nå, ultra high speed er future, men sertifiseringen går på at kabelen kan sende signalet «rent nok» så jo høyere sertifisering jo mindre støy skal det være.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg kjøpte noen fancy flate HDMI kabler en gang der jeg opplevde at den ene etter den andre tok kvelden. Er lett å få brudd i kabel, selv om mine stod i ro... Rakk å bytte en innenfor garanti men var verre med de andre. Opplever støy med billigste sort, men hvor mye det er å hente på å gå masse opp i pris er meg ukjent. Kjøp uansett noen som ser ut som at de tåler litt.
Kan det være Nordost? Jeg har Nordost høytalerkabler og de er helt flate. De er 100% umulig å knekke, de må klippes for å knekke.
Lyden i de gamle jeg har er litt hard, men det skal hvisnok ikke være et problem med nyere generasjoner fra Nordost.

Med digitale kabler har jeg liten erfaring. En gang i tiden argumenterte jeg med at 0 og 1 er det samme i begge ender av kabelen, men etter en blindtest så hørte jeg forskjell, hver gang. Det var en optisk kabel.
Mulig det er det samme med HDMI, hve vet jeg? Mulig det blir en tur innom HIFI-klubben for å teste.
Tror ikke det var Nordost. Mener jeg gav over 1000,- for de den gangen type når 3D kom. Mener det var HiFi-klubben som solgte de da, men når jeg skulle bytte måtte jeg få tilsvarende produkt da det var utgått. Sikkert mye problem med akkurat det designet.

Ulempen med kabler, som med HiFi generelt er at du vet ikke hvor bra det kan bli før du har prøvd det beste, så det er greit å kjøpe noe som ikke tømmer lommeboka helt og leve litt uvitende... Kanskje :confused:
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Premium high speed er nå, ultra high speed er future, men sertifiseringen går på at kabelen kan sende signalet «rent nok» så jo høyere sertifisering jo mindre støy skal det være.


Sent from my iPad using Tapatalk
Det handler vel mest om båndbredde, altså evnen til å sende data igjennom kabelen, og funksjonalitet ala HDCP?
Siden kontaktene er bakoverkompatible så endrer jo ikke antall ledere seg.
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte noen fancy flate HDMI kabler en gang der jeg opplevde at den ene etter den andre tok kvelden. Er lett å få brudd i kabel, selv om mine stod i ro... Rakk å bytte en innenfor garanti men var verre med de andre. Opplever støy med billigste sort, men hvor mye det er å hente på å gå masse opp i pris er meg ukjent. Kjøp uansett noen som ser ut som at de tåler litt.
Kan det være Nordost? Jeg har Nordost høytalerkabler og de er helt flate. De er 100% umulig å knekke, de må klippes for å knekke.
Lyden i de gamle jeg har er litt hard, men det skal hvisnok ikke være et problem med nyere generasjoner fra Nordost.

Med digitale kabler har jeg liten erfaring. En gang i tiden argumenterte jeg med at 0 og 1 er det samme i begge ender av kabelen, men etter en blindtest så hørte jeg forskjell, hver gang. Det var en optisk kabel.
Mulig det er det samme med HDMI, hve vet jeg? Mulig det blir en tur innom HIFI-klubben for å teste.
Tror ikke det var Nordost. Mener jeg gav over 1000,- for de den gangen type når 3D kom. Mener det var HiFi-klubben som solgte de da, men når jeg skulle bytte måtte jeg få tilsvarende produkt da det var utgått. Sikkert mye problem med akkurat det designet.

Ulempen med kabler, som med HiFi generelt er at du vet ikke hvor bra det kan bli før du har prøvd det beste, så det er greit å kjøpe noe som ikke tømmer lommeboka helt og leve litt uvitende... Kanskje :confused:
Og dermom hersker det ingen tvil: oppgraderingsviruset herjer vilt her i huset. Og i blant kan jeg bli litt misunnelig på de som har kjærring som holder igjen. For her driver hun på å maser om mer og bedre :D

Hvor mange ganger jeg har tenkt: "nå kan det ikke bli bedre," for så å høre noe som åpner lydbildet mer, gir mer detaljer som gir penere bass, som gir naturtro symbaler, gir en gitar som høres ut som om den står rett foran deg....så kommer en ny komponent og så er det på igjen :D
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Premium high speed er nå, ultra high speed er future, men sertifiseringen går på at kabelen kan sende signalet «rent nok» så jo høyere sertifisering jo mindre støy skal det være.


Sent from my iPad using Tapatalk
Det handler vel mest om båndbredde, altså evnen til å sende data igjennom kabelen, og funksjonalitet ala HDCP?
Siden kontaktene er bakoverkompatible så endrer jo ikke antall ledere seg.
Ja men støy er en av hovedfiendene til brukbar båndbredde.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Premium high speed er nå, ultra high speed er future, men sertifiseringen går på at kabelen kan sende signalet «rent nok» så jo høyere sertifisering jo mindre støy skal det være.


Sent from my iPad using Tapatalk
Det handler vel mest om båndbredde, altså evnen til å sende data igjennom kabelen, og funksjonalitet ala HDCP?
Siden kontaktene er bakoverkompatible så endrer jo ikke antall ledere seg.
Ja men støy er en av hovedfiendene til brukbar båndbredde.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ja, men det kan jo i stor grad fikses med skjerming (fra støy som kommer fra utsiden) eller tettere tvinning (husker ikke fagutrykket i farta) som gir mindre støy mellom lederne i kabelen.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Premium high speed er nå, ultra high speed er future, men sertifiseringen går på at kabelen kan sende signalet «rent nok» så jo høyere sertifisering jo mindre støy skal det være.


Sent from my iPad using Tapatalk
Det handler vel mest om båndbredde, altså evnen til å sende data igjennom kabelen, og funksjonalitet ala HDCP?
Siden kontaktene er bakoverkompatible så endrer jo ikke antall ledere seg.
Ja men støy er en av hovedfiendene til brukbar båndbredde.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ja, men det kan jo i stor grad fikses med skjerming (fra støy som kommer fra utsiden) eller tettere tvinning (husker ikke fagutrykket i farta) som gir mindre støy mellom lederne i kabelen.
Hmm, jeg tror vi snakker litt forbi hverandre nå. Mange måter å forbedre kabelene på men uansett, for å være sikker på at kabelen skal kunne takle dagens formater (4k varianter) er det premium high speed som er benevnelsen, i mer eller mindre nær fremtid er det ultra high speed. Er det forskjeller innenfor disse, absolutt og endel gode kabler i premium kategorien kan også takle ultra båndbredder, selv om de ikke er klassifisert som det på innpakningen.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
83
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Jeg kjøpte noen fancy flate HDMI kabler en gang der jeg opplevde at den ene etter den andre tok kvelden. Er lett å få brudd i kabel, selv om mine stod i ro... Rakk å bytte en innenfor garanti men var verre med de andre. Opplever støy med billigste sort, men hvor mye det er å hente på å gå masse opp i pris er meg ukjent. Kjøp uansett noen som ser ut som at de tåler litt.
Kan det være Nordost? Jeg har Nordost høytalerkabler og de er helt flate. De er 100% umulig å knekke, de må klippes for å knekke.
Lyden i de gamle jeg har er litt hard, men det skal hvisnok ikke være et problem med nyere generasjoner fra Nordost.

Med digitale kabler har jeg liten erfaring. En gang i tiden argumenterte jeg med at 0 og 1 er det samme i begge ender av kabelen, men etter en blindtest så hørte jeg forskjell, hver gang. Det var en optisk kabel.
Mulig det er det samme med HDMI, hve vet jeg? Mulig det blir en tur innom HIFI-klubben for å teste.
Tror ikke det var Nordost. Mener jeg gav over 1000,- for de den gangen type når 3D kom. Mener det var HiFi-klubben som solgte de da, men når jeg skulle bytte måtte jeg få tilsvarende produkt da det var utgått. Sikkert mye problem med akkurat det designet.

Ulempen med kabler, som med HiFi generelt er at du vet ikke hvor bra det kan bli før du har prøvd det beste, så det er greit å kjøpe noe som ikke tømmer lommeboka helt og leve litt uvitende... Kanskje :confused:
Og dermom hersker det ingen tvil: oppgraderingsviruset herjer vilt her i huset. Og i blant kan jeg bli litt misunnelig på de som har kjærring som holder igjen. For her driver hun på å maser om mer og bedre :D

Hvor mange ganger jeg har tenkt: "nå kan det ikke bli bedre," for så å høre noe som åpner lydbildet mer, gir mer detaljer som gir penere bass, som gir naturtro symbaler, gir en gitar som høres ut som om den står rett foran deg....så kommer en ny komponent og så er det på igjen :D
Hehe. Best å kjøpe så detaljert og oppløst oppsett at selv den kjedelige musikken blir interresant 🤣
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tror ikke det var Nordost. Mener jeg gav over 1000,- for de den gangen type når 3D kom. Mener det var HiFi-klubben som solgte de da, men når jeg skulle bytte måtte jeg få tilsvarende produkt da det var utgått. Sikkert mye problem med akkurat det designet.

Ulempen med kabler, som med HiFi generelt er at du vet ikke hvor bra det kan bli før du har prøvd det beste, så det er greit å kjøpe noe som ikke tømmer lommeboka helt og leve litt uvitende... Kanskje :confused:
Og dermom hersker det ingen tvil: oppgraderingsviruset herjer vilt her i huset. Og i blant kan jeg bli litt misunnelig på de som har kjærring som holder igjen. For her driver hun på å maser om mer og bedre :D

Hvor mange ganger jeg har tenkt: "nå kan det ikke bli bedre," for så å høre noe som åpner lydbildet mer, gir mer detaljer som gir penere bass, som gir naturtro symbaler, gir en gitar som høres ut som om den står rett foran deg....så kommer en ny komponent og så er det på igjen :D
Hehe. Best å kjøpe så detaljert og oppløst oppsett at selv den kjedelige musikken blir interresant ??????
Vet ikke om det finnes elektronikk eller kabler eller...som klarer det.
God musikk er det viktigste, men god musikk blir enda bedre med god lyd. Og det er dit jeg vil.
Så har du forslag til en lydmessig god HDMI-kabel så bare kom med forslag. Tviler på at jeg kommer til å passere mye over en tusing på en sånn kabel. Da blir det heller lagt i ny stereo-pre, flere Bladelius Balder effekter så alle høytalerne får samme type lyd, bedre høytaler-og signalkabler. og ny ....dette stopper aldri :/ ;)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Da er Marantz 7702 i hus og her kommer en liten beskrivelse av førsteinntrykket.
Menyer er helt ok, og tankesettet skiller seg egentlig ikke veldig mye fra Primare, men denne har naturlig nok ganske mange flere og nye features.

Samtidig byttet jeg HDMI-kabler og jeg er av formening av at kabler utgjør en forskjell. I dette tilfellet utgjorde det en enorm forskjell. Den som går fra spiller til tv gjorde en veldig stor oppgradering. Det var forøvrig "bare" en Monster-kabel som kjærringa fikk på jobb i sommer som har stått i emballasjen og samlet støv :)
Og for lyden bruker jeg en AudioQuest Carbon, men den tror jeg alt for hard i lyden.

Etter å ha kjørt Audyssey for romkorrigering så ble lydene ganske fint plassert for film. Lyden er noe hard.

Da jeg koblet til vinyl-riggen bestående av Rega Planar3 med Ortofon 2M Black, Neo TT PSU og Rega Aria Riaa så fikk jeg hakeslepp. Hva i f... skjedde med lyden? dette er jo grusomt å høre på. Primare er i en annen verden for denne delen.
Da jeg prøvde Sonos Connect med Tidal hifi så var jeg ikke akkurat imponert.
Fra CD-spilleren har jeg bare testet at det er lyd så der skal jeg ikke si så mye enda.

Planen er selvfølgelig at en surroudn-pre skal ta seg av film og at det skal inn en stereo-pre for vinyl/cd/sonos, men jeg hadde håpet at Maranzt kunne fungere ok til dette frem til jeg finner en bra stereo-pre.
Eller er det noe jeg har gjort galt?

Nå skal det få gå litt tid hvor jeg skal prøve å bli litt vant til ny lyd. Etter så mange år med Primare så venner man seg til den lyden, som jo er helt grei.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Bruker du 7.1 analog inngangen til vinyl? Det er den eneste som holder signalet analogt hele veien i pure direct/direct. Bruker du en annen inngang og audyssey så digitaliseres signalet en gang til hvis analogt inn.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Bruker du 7.1 analog inngangen til vinyl? Det er den eneste som holder signalet analogt hele veien i pure direct/direct. Bruker du en annen inngang og audyssey så digitaliseres signalet en gang til hvis analogt inn.


Sent from my iPad using Tapatalk
Så jeg skal koble RIAA inn i en av de 7.1-inngangene? hmm, må teste.
Og selvfølgelig blir direct brukt.
 

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Innlegg
2.359
Antall liker
1.166
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Og bruker du en phonoinngang pluss ekstern riaa er su garantert dårlig lyd.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Å få en god audyssey måling/korrigering er ikke så lett og mange ting påvirker resultatet. Jeg og mange andre foretrekker uten men veldig mange bruker den spesielt på multikanal. Du bør vurdere audyssey appen slik at du kan kutte korrigering over 500hz eller 750hz eller så. Ofte gjør audyssey en god jobb i bassen men ikke oppover. Prøv musikk i direct/pure direct mode.
Nå kjenner ikke jeg egentlig til Primare lyd men personlig mener jeg de fleste recievere/pre-pro fra marantz/denon/yamaha etc. er kinomaskiner. Ikke egentlig designet for musikk selv om de gjør en god jobb så mangler det lille ekstra.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Å få en god audyssey måling/korrigering er ikke så lett og mange ting påvirker resultatet. Jeg og mange andre foretrekker uten men veldig mange bruker den spesielt på multikanal. Du bør vurdere audyssey appen slik at du kan kutte korrigering over 500hz eller 750hz eller så. Ofte gjør audyssey en god jobb i bassen men ikke oppover. Prøv musikk i direct/pure direct mode.
Nå kjenner ikke jeg egentlig til Primare lyd men personlig mener jeg de fleste recievere/pre-pro fra marantz/denon/yamaha etc. er kinomaskiner. Ikke egentlig designet for musikk selv om de gjør en god jobb så mangler det lille ekstra.


Sent from my iPad using Tapatalk
At de ikke er laget for stereo, iallefall denne, merkes. Gleden med å høre på vinyl er sterkt redusert kontra den gamle Primare.
Etter å ha sett en film (X-men, the last stand) så var jeg virkelig skuffet over Audyssey. Da filmen var ferdig så peip det i ørene og jeg var sliten i ørene og det var jeg aldri med Primare.
Så gikk jeg inn og justerte opp subben, ned med bakøytalerne og rettet opp at Audyssey hadde satt begge høytalerne på høyre side 1,5db høyere enn venstre side. Etter en rask test så høres det mye bedre ut.

Nytt forsøk på film i ettermiddag hvis det ikke blir fotballkamp :)
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Å få en god audyssey måling/korrigering er ikke så lett og mange ting påvirker resultatet. Jeg og mange andre foretrekker uten men veldig mange bruker den spesielt på multikanal. Du bør vurdere audyssey appen slik at du kan kutte korrigering over 500hz eller 750hz eller så. Ofte gjør audyssey en god jobb i bassen men ikke oppover. Prøv musikk i direct/pure direct mode.
Nå kjenner ikke jeg egentlig til Primare lyd men personlig mener jeg de fleste recievere/pre-pro fra marantz/denon/yamaha etc. er kinomaskiner. Ikke egentlig designet for musikk selv om de gjør en god jobb så mangler det lille ekstra.


Sent from my iPad using Tapatalk
At de ikke er laget for stereo, iallefall denne, merkes. Gleden med å høre på vinyl er sterkt redusert kontra den gamle Primare.
Etter å ha sett en film (X-men, the last stand) så var jeg virkelig skuffet over Audyssey. Da filmen var ferdig så peip det i ørene og jeg var sliten i ørene og det var jeg aldri med Primare.
Så gikk jeg inn og justerte opp subben, ned med bakøytalerne og rettet opp at Audyssey hadde satt begge høytalerne på høyre side 1,5db høyere enn venstre side. Etter en rask test så høres det mye bedre ut.

Nytt forsøk på film i ettermiddag hvis det ikke blir fotballkamp :)
Bruker du flat eller reference?
Å sette opp sub litt og ned bakhøyttalere er noe jeg gjør også, veldig vanlig spesielt sub opp hvis ikke audyssey reference er brukt. Prøv litt med og uten audyssey, mange foretrekker uten spesielt hvis rommet er ganske ok allerede. Eller som jeg skrev tidligere, bruk appen og kutt korreksjonen over bassområdet, vanligvis 500-750 eller 1000hz.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Å få en god audyssey måling/korrigering er ikke så lett og mange ting påvirker resultatet. Jeg og mange andre foretrekker uten men veldig mange bruker den spesielt på multikanal. Du bør vurdere audyssey appen slik at du kan kutte korrigering over 500hz eller 750hz eller så. Ofte gjør audyssey en god jobb i bassen men ikke oppover. Prøv musikk i direct/pure direct mode.
Nå kjenner ikke jeg egentlig til Primare lyd men personlig mener jeg de fleste recievere/pre-pro fra marantz/denon/yamaha etc. er kinomaskiner. Ikke egentlig designet for musikk selv om de gjør en god jobb så mangler det lille ekstra.


Sent from my iPad using Tapatalk
At de ikke er laget for stereo, iallefall denne, merkes. Gleden med å høre på vinyl er sterkt redusert kontra den gamle Primare.
Etter å ha sett en film (X-men, the last stand) så var jeg virkelig skuffet over Audyssey. Da filmen var ferdig så peip det i ørene og jeg var sliten i ørene og det var jeg aldri med Primare.
Så gikk jeg inn og justerte opp subben, ned med bakøytalerne og rettet opp at Audyssey hadde satt begge høytalerne på høyre side 1,5db høyere enn venstre side. Etter en rask test så høres det mye bedre ut.

Nytt forsøk på film i ettermiddag hvis det ikke blir fotballkamp :)
Bruker du flat eller reference?
Å sette opp sub litt og ned bakhøyttalere er noe jeg gjør også, veldig vanlig spesielt sub opp hvis ikke audyssey reference er brukt. Prøv litt med og uten audyssey, mange foretrekker uten spesielt hvis rommet er ganske ok allerede. Eller som jeg skrev tidligere, bruk appen og kutt korreksjonen over bassområdet, vanligvis 500-750 eller 1000hz.


Sent from my iPad using Tapatalk
Du mente å koble til RIAA her (den gule kabelen):
20190216_114947.jpg

Denne pre'en drepte musikkgleden så det blir nok en stereo-pre mye raskere enn jeg hadde trodd og håpet.

Angående oppsett så brukes reference. Jeg testet litt frem og tilbake og endte med å bruke den med noen tilpassninger.
Den appen funker dårlig. Jeg får inn pre'n, men den faller ut av appen før jeg får gjort noe. Jeg har søkt den opp både på navn og ip-adresse. Samme skjer på begge.

Hva rommet angår så har jeg gjort en del akustiske tiltak med bassfeller i alle hjørnene, med demping av førsterefleksjon i tak og sidevegger samt bak hodet. En blanding av demping og diffusjon er brukt rundt der jeg sitter.

Ja, så byttet jeg ut den Audioquest Carbon i dag med en Monster (aner ikke modellen) og lyden gikk fra grusomt hard og kald til i overkant rund og daff. Men heller rund og daff lyd enn den grusomme, knallharde lyden som Audioquest ga, med dertil ringelyd i ørene. Fargestikket i Monster var en aning grønn. Det ble testet med intro-scenene fra Dunquirk 4K.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Med såpass mye akustiske tiltak vil det mye mulig være bedre uten audyssey på i det hele tatt.

Ja, der de gule kablene er skal være rent analogt helt igjennom med bruk av direct modes.

Edit: har du marantzen kabla eller bruker du wifi til den? Kabel er mye mer stabilt i de fleste tilfeller.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Med såpass mye akustiske tiltak vil det mye mulig være bedre uten audyssey på i det hele tatt.

Ja, der de gule kablene er skal være rent analogt helt igjennom med bruk av direct modes.

Edit: har du marantzen kabla eller bruker du wifi til den? Kabel er mye mer stabilt i de fleste tilfeller.


Sent from my iPad using Tapatalk
Ja, jeg vet at tråd er bedre enn wifi, men jeg har god kontroll på nettene mine så det er ikke noe problem :)
hmm, mulig jeg må prøve den helmanuelle metoden :)
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.398
Antall liker
1.530
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå har jeg heldigvis Rel så da kan jeg bruke både LFE og høytalerutgangene samtidig så den problemstillingen har jeg ikke :)
 

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Innlegg
1.885
Antall liker
663
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hva med en Classé ssp 800? Ligger en på finn til en ok penge
Er den veldig gammel? Denne artikkenel er fra : https://classeaudio.com/pdfs/Reviews/SSP-800/WHF-p82-84_Classe_web.pdf
Hva er lydsignaturen?

Ett kunnskapsløst spørsmål: hva gjør en slik med musikken, gitt at den kjøres mest mulig rett igjennom?
Det er en 2014 med siste firmware og hdmi kort.
Magisk lyd formidler på alle måter, og gruser prosessorer til 20-30 tusen.
jeg har vært i besittelse av en slik i 3 år, og sammenligner den med en Parasound jc-2 til 60K "as we speak"
Og den står ikke tilbake i det hele tatt lydmessig. Tvert i mot!
Den låter veldig åpen og ærlig og skiller ut nyansene i lyden svært godt. Den graver frem hele lydbildet i alle dimensjoner og gir artister og instrumenter godt med rom. ( Det sauses ikke sammen som det gjorde med Yamaha prosessoren)
Sause til lyden med Yamaha prosseor, enten er det noe galt med den, eller du har rota deg bort med innstillinger.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Topp Bunn