To pre or not to pre. What was the question?

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Bruker du 7.1 analog inngangen til vinyl? Det er den eneste som holder signalet analogt hele veien i pure direct/direct. Bruker du en annen inngang og audyssey så digitaliseres signalet en gang til hvis analogt inn.
Det tviler jeg veldig sterkt på. Hvis det velges riktig modus (typisk "Direct eller "pure Direct"), vil ikke signalet AD-konverteres. Og selvfølgelig blir dermed ikke romkorreksjon heller aktivert. Jeg har testet dette på en rekke nyere AV-receivere, og det holder stikk. Signalet beholdes analogt i disse modusene. Vanligvis også i modusen "stereo". Eneste unntaket jeg har opplevd, er Parasound sin gamle AV-pre/pro for over 10 år siden, NewClassic 7100. Der ble alle signaler AD-konvertert, mens man på den analoge multikanalsinngangen kunne velge mellom analog eller digital bassmanager.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Da er Marantz 7702 i hus og her kommer en liten beskrivelse av førsteinntrykket.
Menyer er helt ok, og tankesettet skiller seg egentlig ikke veldig mye fra Primare, men denne har naturlig nok ganske mange flere og nye features.

Samtidig byttet jeg HDMI-kabler og jeg er av formening av at kabler utgjør en forskjell. I dette tilfellet utgjorde det en enorm forskjell. Den som går fra spiller til tv gjorde en veldig stor oppgradering. Det var forøvrig "bare" en Monster-kabel som kjærringa fikk på jobb i sommer som har stått i emballasjen og samlet støv :)
Og for lyden bruker jeg en AudioQuest Carbon, men den tror jeg alt for hard i lyden.

Etter å ha kjørt Audyssey for romkorrigering så ble lydene ganske fint plassert for film. Lyden er noe hard.

Da jeg koblet til vinyl-riggen bestående av Rega Planar3 med Ortofon 2M Black, Neo TT PSU og Rega Aria Riaa så fikk jeg hakeslepp. Hva i f... skjedde med lyden? dette er jo grusomt å høre på. Primare er i en annen verden for denne delen.
Da jeg prøvde Sonos Connect med Tidal hifi så var jeg ikke akkurat imponert.
Fra CD-spilleren har jeg bare testet at det er lyd så der skal jeg ikke si så mye enda.

Planen er selvfølgelig at en surroudn-pre skal ta seg av film og at det skal inn en stereo-pre for vinyl/cd/sonos, men jeg hadde håpet at Maranzt kunne fungere ok til dette frem til jeg finner en bra stereo-pre.
Eller er det noe jeg har gjort galt?

Nå skal det få gå litt tid hvor jeg skal prøve å bli litt vant til ny lyd. Etter så mange år med Primare så venner man seg til den lyden, som jo er helt grei.
Hvis du vurderer en stereo forforsterker med HT-bypass, har jeg laget en oversikt tilgjengelige modeller her. Den er kanskje ikke helt ajour, men det er ikke mye som mangler.
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Bruker du 7.1 analog inngangen til vinyl? Det er den eneste som holder signalet analogt hele veien i pure direct/direct. Bruker du en annen inngang og audyssey så digitaliseres signalet en gang til hvis analogt inn.
Det tviler jeg veldig sterkt på. Hvis det velges riktig modus (typisk "Direct eller "pure Direct"), vil ikke signalet AD-konverteres. Og selvfølgelig blir dermed ikke romkorreksjon heller aktivert. Jeg har testet dette på en rekke nyere AV-receivere, og det holder stikk. Signalet beholdes analogt i disse modusene. Vanligvis også i modusen "stereo". Eneste unntaket jeg har opplevd, er Parasound sin gamle AV-pre/pro for over 10 år siden, NewClassic 7100. Der ble alle signaler AD-konvertert, mens man på den analoge multikanalsinngangen kunne velge mellom analog eller digital bassmanager.
Det var det jeg trodde også, ihverfall på marantz av8805 og andre nyere høye modeller av marantz/denon, men jeg leste at det var bare 7.1 inngangen som var helt analog i et amerikansk forum av noen som virkelig burde vite. Han har gode kontakter i marantz/denon og besøkt fabrikker etc men håper han tok feil da det ihvertfall på XLR innganger burde også være mulig med en rent analog gjennomgang, var det jeg fikk høre når jeg kjøpte den. Ikke funnet ut helt sikkert enda så hvis noen vet 100% så vil jeg gjerne høre.

Uansett, hvis man bruker audyssey så digitaliseres det igjen. (noe som ikke går på 7.1 inngangen i henhold til manual)

Edit: i stereo brukes bass management så den er nok ikke rent analog (på denon/marantz), kanskje utenom hvis HT satt til large.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.404
Antall liker
1.542
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Tjohoi :)

Jeg har kjøpt en Marantz 7702 som surround-pre, som egentlig ikke er noe bedre enn den bør være. Burde kanskje anskaffet noe bedre, men musikk har blitt prioritert og da har jeg endt opp med Bladelius Thor MK3 Novitas som er bi-ampet med Bladelius Balder. Samt at det meste av Nordost-kabler er byttet ut med Van den Hul.

Musikken er nå veldig behagelig å høre på, det får frem godfølelsen igjen :)
Ellers er det Sonus faber Olympica center som står øverst på lista, før jeg går løs på å legge opp ny strømkurs til anlegget.
Så få jeg vurdere senere om jeg bytter ut Marantz'en med noe bedre. Alt til sin tid :)
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Bruker du 7.1 analog inngangen til vinyl? Det er den eneste som holder signalet analogt hele veien i pure direct/direct. Bruker du en annen inngang og audyssey så digitaliseres signalet en gang til hvis analogt inn.
Det tviler jeg veldig sterkt på. Hvis det velges riktig modus (typisk "Direct eller "pure Direct"), vil ikke signalet AD-konverteres. Og selvfølgelig blir dermed ikke romkorreksjon heller aktivert. Jeg har testet dette på en rekke nyere AV-receivere, og det holder stikk. Signalet beholdes analogt i disse modusene. Vanligvis også i modusen "stereo". Eneste unntaket jeg har opplevd, er Parasound sin gamle AV-pre/pro for over 10 år siden, NewClassic 7100. Der ble alle signaler AD-konvertert, mens man på den analoge multikanalsinngangen kunne velge mellom analog eller digital bassmanager.

Edit: i stereo brukes bass management så den er nok ikke rent analog (på denon/marantz), kanskje utenom hvis HT satt til large.
Det er ikke nødvendigvis sånn at bruk av bassmanager fordrer en AD-konvertering. Noen prosessorer har tilgjengelig både analog og digital BM, inklusiv min egen Linn Kinos. Men uansett er ikke dette et tema hvis høyttalere er satt til Large.
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.066
Torget vurderinger
1
Tjohoi :)

Jeg har kjøpt en Marantz 7702 som surround-pre, som egentlig ikke er noe bedre enn den bør være. Burde kanskje anskaffet noe bedre, men musikk har blitt prioritert og da har jeg endt opp med Bladelius Thor MK3 Novitas som er bi-ampet med Bladelius Balder. Samt at det meste av Nordost-kabler er byttet ut med Van den Hul.

Musikken er nå veldig behagelig å høre på, det får frem godfølelsen igjen :)
Ellers er det Sonus faber Olympica center som står øverst på lista, før jeg går løs på å legge opp ny strømkurs til anlegget.
Så få jeg vurdere senere om jeg bytter ut Marantz'en med noe bedre. Alt til sin tid :)
Gratulerer med grom forsterkerrigg!
 

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.404
Antall liker
1.542
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gammel tråd blir som ny?

Ting begynner å ta form, men jeg er ikke i mål enda. Nå er kanskje HDCP som er en utfordring.
Aquaman på 4K funker helt fint, men den nye BumbleBee gir bare tull. Jeg flyttet 4K-spilleren opp til min gamle Pioneer plasma og der funket det helt fint med både blu-ray-plata og 4k (ja, jeg vet det blir nedskalert på en gammel plasma, men det var bare for å verifisere at det ikke er noe galt med spiller, plate eller kabel).
Er det HDCP som krøller det til for meg? Ingenting starter opp når jeg bruker putter inn BumbleBee, hverken 4K eller blu-ray. Bytter jeg til f.eks Aquaman så funker det helt fint.
Bruker jeg en gammel HDMI-kabel av type gammel og billig så funker det.
Så leste jeg noe om at enkelte bruker en HDMI-switch/splitter for å løse dette problemet. Noen erfaringer?

Oppsettet er
Sony x800 -> Marantz 7702 -> TV

Selv om jeg kabler om til dette så funker det ikke:
Sony -> video -> TV og Sony -> audio -> Marantz

Marantz 7702 støtter ikke HDCP 2.2 (som jeg forstår).
 
Topp Bunn